Klaipėdos uostui reikėtų mažiau kliautis srautu iš Rytų į Vakarus – ekonomistai 

Publikuota: 2020-09-01
Baltarusijos kroviniai – reikšmingas „Lietuvos geležinkelių“ ir Klaipėdos uosto pajamų šaltinis. UAB „Birių krovinių terminalas“ nuotr.
svg svg
Baltarusijos kroviniai – reikšmingas „Lietuvos geležinkelių“ ir Klaipėdos uosto pajamų šaltinis. UAB „Birių krovinių terminalas“ nuotr.

Baltarusijos autoritariniam lyderiui Aliaksandrui Lukašenkai toliau grasinant nukreipti baltarusiškus krovinius nuo Klaipėdos uosto į Rusiją, banko „Luminor“ ekonomistas sako, kad uostui reikėtų mažiau kliautis srautu iš Rytų į Vakarus.

Pasak Žygimanto Maurico, A. Lukašenkos grasinimai uostui turėtų suteikti postūmį permąstyti savo ateitį.

„Visų investicinių pinigų ant tos kortos (Baltarusijos – BNS) nereikėtų dėti ir čia galbūt yra geras postūmis ir Klaipėdos uostui – pagalvoti apie savo ateitį ir kaip užsitikrinti konkurencingumą kitais būdais“, – BNS sakė Ž. Mauricas.

„Vystant mūsų infrastruktūrą, tiek uosto, tiek geležinkelių, reikia atkreipti dėmesį į tokių šalių politinį nestabilumą ir tai įsivertinti. Manau, kad reikėtų diversifikuoti tą veiklą ir per daug nesikliauti tuo srautu iš Rytų į Vakarus, nes matome, kad geopolitinė situacija aštrėja“, – pridūrė jis.

Pasak Ž. Maurico, Baltijos jūros regione konkurencija yra itin didelė, net neatsižvelgiant į politinį aspektą, kadangi uostų infrastruktūrai didelius pinigus skiria tiek Rusija, tiek Lenkija. Dėl to, ekonomisto teigimu, Klaipėdai reikėtų pagalvoti kitų būdų, kaip didinti savo konkurencingumą.

„Pavyzdys yra SGD terminalas, kuris išvirto į visas kitas šalutines veiklas. Lietuva buvo pakankamai nemažai pasiekusi su konteinerių paskirstymo centru. Manau, kad tokios apimties projektai yra perspektyvesni ir saugesni, nei krovinių transportavimas iš Rytų į Vakarus“, – sakė Ž. Mauricas.

Anot jo, visų krovinių nuo Klaipėdos uosto Baltarusija nenukreips, o to per trumpą laiką padaryti yra neįmanoma.

„Faktas yra tas, kad visų krovinių nukreipti per labai trumpą laikotarpį yra praktiškai neįmanoma. Yra klausimas, kokia dalimi ir kokiu greičiu jie bus nukreipiami, jei bus nukreipiami“, – teigė jis.

Perdedama krovinių reikšmė

A. Lukašenka antradienį pareiškė, kad tikisi susitarti su Rusija dėl baltarusiškų krovinių tranzito nukreipimo nuo Baltijos šalių į Rusijos uostus.

Krovinius nuo Klaipėdos jis pagrasino nukreipti, Lietuvai aktyviai remiant Baltarusijos opoziciją. Pirmadienį Baltijos šalys paskelbė sąrašą asmenų, kuriame yra ir pats A. Lukašenka, kuriems įvedamos nacionalinės sankcijos.

A. Lukašenka anksčiau teigė, kad baltarusiškų prekių srautai generuoja net 30% Lietuvos biudžeto pajamų, tačiau „SME Finance“ ekonomistas Aleksandras Izgorodinas tvirtina, kad tokie teiginiai yra akivaizdžiai klaidingi, nes Lietuvos biudžetas pernai beveik 70% pajamų gavo iš vartojimo mokesčių – PVM ir akcizų.

„Tikrai negalėčiau išskirti Klaipėdos uosto kaip subjekto, kuris įneša 30% visų mokestinių įplaukų. Reikia pripažinti, kad Lietuvos ekonomika yra pakankamai didelė, daug didelių įmonių, ne tik Klaipėdos uostas, tai tikrai ne 30% visų biudžeto pajamų sudaro“, – BNS sakė A. Izgorodinas.

Pasak jo, nors biudžeto įplaukos, kurių netektų Lietuva, Baltarusijai pasukus krovinius kitur, yra gana reikšmingos, struktūrinės įtakos šalies ekonomikai tai neturėtų.

„Biudžetas dabar labiausiai kenčia nuo vartojimo nuosmukio, nes tai turės didžiausią poveikį. Dabar žmonės atsargiau vertina ekonomiką, darbo rinką. Nors vartojimas atsigauna, kai kurie žmonės tikrai nelinkę vartoti. Tai turės struktūrinį poveikį Lietuvos ekonomikai ir biudžetui“, – komentavo ekonomistas.

Prieš kelis metus verslo konsultacijų ir audito bendrovės „Ernst & Young Baltic“ atlikta studija apie Klaipėdos uosto įtaką uostamiesčiui ir valstybei nustatė, kad viena uoste perkrautų krovinių tona į valstybės biudžetą atneša apie 11 Eur pajamų.

Praėjusiais metais Klaipėdos uoste perkrauta 14,1 mln. t baltarusiškų krovinių, kurie sudarė kiek daugiau nei 30% visos uosto krovos (46,3 mln. t). Remiantis „Ernst & Young Baltic“ skaičiavimais, iš baltarusiškų krovinių Lietuvos biudžetas pernai gavo apie 155 mln. Eur pajamų, kurios sudarė tik maždaug 1,4% visų biudžeto įplaukų, siekusių 10,783 mlrd. Eur.

VŽ rašė, kad Artūras Drungilas, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos rinkodaros ir bendrųjų reikalų direktorius, pripažįsta, kad alternatyvos baltarusiškiems kroviniams bent jau šiuo metu nėra: „Jeigu rinkoje būtų alternatyvų, mes kartu su „Lietuvos geležinkeliais“ ir uosto įmonėmis jas jau būtume pavertę pajamomis Lietuvos valstybei.“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Pandemijos metu Europoje mobilizavosi krovinius vagiančios grupuotės  Premium

Per pirmąjį pusmetį krovinių vagysčių skaičius padidėjo 10–20%, o su antrąja pandemijos banga vežėjai...

Prekyba „Teslomis“ Lietuvoje: skirtingi keliai į naują žemę Premium 5

Skirtingais metodais veikiantys ir savus siekius keliantys verslininkai ima siūlyti pasaulyje itin...

Automobiliai
2020.10.25
„SSC Tuatara“ sutrypė „Bugatti“ greičio rekordą

1.774 AG variklio varomas amerikietiškas hiperautomobilis pasiekė 532,93 km/val. greitį ir pakliuvo į...

Automobiliai
2020.10.24
Dėl nemokamo pristatymo lietuviai e. parduotuvėse kraunasi gausesnius krepšelius Premium 1

Lietuviai internetu perka dažniau nei kitų Baltijos šalių gyventojai, tačiau yra jautresni prekių pristatymo...

E. Liachovičius: pagrindinės vadovo užduotys – strategija ir įmonės kultūra Premium 1

Edvardas Liachovičius, transporto ir logistikos paslaugų bendrovės Girteka Logistics“ generalinis...

Įmonės pirmą dieną pateikė paraiškų už 600.000 Eur elektromobilių subsidijoms  3

Juridiniams asmenims pradėjus teikti paraiškas dėl subsidijų naujų elektromobilių pirkimui, Aplinkos projektų...

Klaipėdos uostas sieks iš ES gauti 378 mln. Eur plėtrai  1

Lėšas norima skirti uosto akvatorijos gilinimui, procesų skaitmenizavimui, infrastruktūros pritaikymui vėjo...

Prokurorai nutraukė tyrimą dėl taršos Klaipėdos uoste 2

Prokurorai nutraukė ikiteisminį tyrimą dėl įtarimų tarša Klaipėdos uoste, 2018–2019 metais vykdant darbus...

B. Vanagas Dakare startuos su gamykline „Toyotos“ komanda 2

Lenktynininkas Benediktas Vanagas artimiausiose Dakaro ralio varžybose atstovaus gamyklinei „Toyotos“...

Automobiliai
2020.10.22
„Tesla“ pelnas praėjusį ketvirtį išaugo dvigubai, augant automobilių pristatymui 3

„Tesla“ pranešė, kad praėjusio ketvirčio pelnas išaugo daugiau nei dvigubai, o bendrovė prognozuoja, kad...

Rinkos
2020.10.22
Pasiūlytos keturios galimos „Rail Balticos“ trasos iki Vilniaus

Bendrovės „LTG Infra“ pasamdyta UAB „Sweco Lietuva“ ir DB Engineering & Consulting GMbH specialistų komanda...

Registrų centras atveria Adresų registro duomenis 5

Registrų centras laisvam naudojimui atveria Adresų registro duomenis – iš viso 2,1 mln. unikalių adresų ir...

Didelio elektros energijos vartotojo sprendimai: žalioji energija ir modernizacija Verslo tribūna

Bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) per metus elektros energijai išleidžia septynženklę sumą. Netrukus...

Išmani Lietuva
2020.10.22
Vyriausybė nori virtualios nacionalinės oro bendrovės už 35 mln. Eur Premium 11

Vadinamąją virtualią oro bendrovę besirengianti steigti Vyriausybė suplanavo, kad tam reikės daugiau kaip 35...

Startuolis teiks metanu varomo transporto patrauklumą didinančius pasiūlymus  1

Kelių gamintojų ir vietinių įmonių iniciatyva skatins krovinių vežėjus vietoje dyzelinių rinktis metanu ir...

„Sirin Development“ Kauno rajone stato dar 16.000 kv. m sandėlių 1

Su „Girtekos“ grupe susijusi industrinio nekilnojamojo turto (NT) plėtros bendrovė „Sirin Development“...

Statyba ir NT
2020.10.21
„Lietuvos geležinkelių“ pajamos šiemet mažėjo 11%

Valstybės valdomų „Lietuvos geležinkelių“ grupė per tris šių metų ketvirčius gavo 327,6 mln. Eur pajamų – 11%...

Toliau atsinaujinanti Alytaus „Astra“ keičia pavadinimą Verslo tribūna

Geri pusmečio bei trijų ketvirčių rezultatai, suplanuotos investicijos į naujos gamybinės laboratorijos...

Prie Plano A jungiasi ir Lietuvos paštas 3

Pandemijos laikotarpiu išaugus elektroninei prekybai, kartu ir siuntų savitarnos terminalų populiarumui,...

Gazelė
2020.10.20
Prekybos sektoriaus TOP 1.000: aukščiausias pozicijas dalijasi didieji tinklai  Premium

Tūkstančiui didžiausių pagal pardavimus Lietuvos įmonių, kurių sąrašą kasmet sudaro „Verslo žinios“,...

Prekyba
2020.10.20

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus