Lietuvos vežėjams mirksi viltis

Publikuota: 2020-08-04
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Lietuvos vežėjams, sunerimusiems dėl Mobilumo paketo reikalavimų, gerokai apsunkinsiančių konkurenciją, žiebiasi viltis – už transportą atsakingos Europos Komisijos (EK) narės Adinos Valean užsakyta speciali studija turės įvertinti Mobilumo pakete įtvirtintą reikalavimą vilkikus kas 8 savaites grąžinti į registracijos šalį.

Abejonių dėl tokios nuostatos kelia tikimybė, kad tai didins sunkiasvorio transporto eismą, lems didesnę taršą ir kirs per vežėjų įmonių paslaugų kainas. Todėl Rumunijai atstovaujanti EK komisarė A. Valean nusprendė dar kartą įvairiais požiūriais įvertinti Mobilumo paketo reikalavimą dėl privalomo vilkikų grąžinimo. Jos iniciatyva Jungtinės Karalystės inžinerinių tyrimų ir konsultacijų bendrovė „Ricardo“ atliks studiją, kurioje šis reikalavimas bus įvertintas įvairiais aspektais – nuo verslo sąlygų pokyčių iki aplinkosaugos. Šios studijos rezultatus tikimasi turėti iki šių metų pabaigos. Tiesa, ar gauti rezultatai realiai lems kai kurių Mobilumo paketo nuostatų persvarstymą, konkrečiai nenurodoma.

„Naujose taisyklėse yra elementų, kurie gali neatitikti Europos žaliojo susitarimo ambicijų ir tikslo iki 2050 m. sukurti klimatui neutralią ES“, – aiškina A. Valean.

Europos Parlamentas (EP) liepos pradžioje galutinai priėmė Mobilumo paketą, kuriame įteisintas reikalavimas dėl privalomo vilkikų grąžinimo turėtų įsigalioti po pusantrų metų – 2022 m. vasarį. Tačiau dar esama vilties, kad ši Lietuvos ir kitų periferinių ES šalių vežėjus piktinanti nuostata bus pakeista ar visai atšaukta.

„Dėl šio reikalavimo vien septynių periferinių ES valstybių narių – Lietuvos, Latvijos, Estijos, Lenkijos, Vengrijos, Rumunijos ir Bulgarijos – vilkikų parkas per metus papildomai išmes 3,2 mln. t CO2“, – Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso valdybos pranešime cituojama Agnė Margevičiūtė, šios organizacijos valdybos pirmininkė.

Prieš vežėjų veiklą griežtinantį Mobilumo paketą pasisako devynios šalys – prie minėto septyneto dar yra prisijungęs Kipras ir Malta. Tačiau bendro pasiryžimo nepakako sprendimui EP blokuoti. „EP ir ES Tarybai patvirtinus Mobilumo paketą, Lietuva kartu su kitomis ES valstybėmis, nepritariančiomis Mobilumo paketo nuostatoms, vertins teisės akto nuostatas, jų įtaką užtikrinant vienodos konkurencijos principus ES vežėjams, nepriklausomai nuo jų registracijos valstybės. Atitinkamai bus tęsiamos konsultacijos ir galimai priimti sprendimai, koordinuojantis su kitomis ES valstybėmis dėl kreipimosi į ESTT, ar Mobilumo paketas atitinka ES vidaus rinkos principus“, – VŽ teigė Elvinas Jankevičius, teisingumo ministras. Tokius ketinimus viešai pasakė palaikantis tiek Lietuvos prezidentas, tiek ministras pirmininkas. E. Jankevičius VŽ taip pat patvirtino, kad Vyriausybė sieks išsaugoti mūsų šalies vežėjų konkurencingumą ir svarstys, ar ESTT teikti individualų Lietuvos ieškinį, ar jungtis prie kitų šalių inicijuojamų bylų.

Atrodė, kad Lietuvos ir dar aštuonių šalių balsas jau liko šauksmas tyruose, tačiau dabar sujudo ir vakariečiai. Nyderlandų verslo organizacija „Evofenedex“ jau pasveikino komisarės A. Valean iniciatyvas, o šios šalies vežėjų asociacija TLN teigia, kad sprendimas dėl privalomo vilkikų grąžinimo „buvo klaida“. TLN baiminasi, kad dėl šio reikalavimo labai sumažės pervežimų Rytų kryptimi įkainiai, nes krovinių srautas šia kryptimi yra mažesnis, o konkurencija dėl šio srauto dar labiau išaugs, kai į registracijos šalis nuolat ims judėti daugybė vilkikų.

Tomas Garuolis, nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ sekretorius transporto politikai, taip pat pažymi, kad be poveikio aplinkai vertinimo patvirtintas Mobilumo paketas yra nusižengimas teisės aktuose įtvirtintiems teisėkūros principams, pagal kuriuos toks vertinimas yra privalomas.

„Pirminiuose EK pasiūlymuose vilkikų grąžinimo nebuvo, todėl ir šio sprendimo poveikis vertintas nebuvo. Dabar EK nori viską padaryti tvarkingai. Jei dabar bus pasakyta, kad tai turės neigiamos įtakos, EK galės imtis veiksmų išimti šią dalį iš Mobilumo paketo“, – VŽ aiškina T. Garuolis. Tačiau, pasak jo, „sprendimai vis tiek bus politiniai, todėl reikia toliau dirbti, reikia politinės diplomatijos, nes buldozeris šiandien vis dar yra labai stiprus“.

„Linava“ teigia, kad apribota transporto įmonių veikla atsilieptų visai Lietuvos ekonomikai, nes tarptautinio krovininio kelių transporto paslaugos sudaro maždaug trečdalį viso šalies paslaugų eksporto, o krovinių vežėjai ir saugotojai sukuria apie dešimtadalį šalies BVP.

VŽ nuomone, nors EK komisarės pastangos išaiškinti Mobilumo paketo reikalavimų padarinius teikia šiokių tokių vilčių, reikėtų nepamiršti, kad nėra garantijų, ar užsakytos studijos rezultatai lems nuostatų persvarstymą, juolab – protestuojančioms šalims palankius sprendimus. Beveik nelieka abejonių, kad Lietuvai ir valstybėms, kurių transporto sektorius bus labiausiai paveiktas, teks kreiptis į ES Teisingumą Teismą Liuksemburge. Žalą reikės įrodinėti teisinėmis priemonėmis, tad, ruošiant solidų ieškinį minėtam teismui, ko gero, teks parengti ir solidžių argumentų, kad būtų apginti mūsų šalies verslo ir prekių pirkėjų interesai.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
„Autoverslas“: Nesame didžiausi, esame išskirtiniai Verslo tribūna

Rūta Gvazdaitienė, logistikos įmonių grupės UAB „Autoverslas“ generalinė direktorė, interviu pradėjo...

J. Narkevičius: Lietuva svarsto „Rail Baltica“ tiesti viena  3

Trims Baltijos šalims toliau nesutariant, kaip racionaliau ir greičiau įgyvendinti europinės vėžės...

Derliaus metas palaiko Klaipėdos uosto apyvartą 

Šių metų rugpjūtį Lietuvos jūrų uoste užfiksuotas 11%, iki 4,3 mln. t, didėjęs krovos augimas, tačiau...

JK: nepasiekus susitarimo dėl „Brexit“, pasienyje gali nusidriekti 7.000 vilkikų eilės

Jungtinės Karalystės (JK) vyriausybė pareiškė, kad pasienyje gali susidaryti 7.000 vilkikų eilės, o...

Verslo aplinka
2020.09.23
Lietuvos ir Lenkijos ministrai sutarė gerinti pasienio kelius

Lietuvos susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius su Lenkijos infrastruktūros ministru Andrzejumi...

Vietiniais traukinių maršrutais vasarą keliavo 18% mažiau žmonių

Traukinių keleivių srautai šią vasarą buvo 17,7% mažesni nei pernai tuo pačiu metu, tačiau atsižvelgiant į...

E. Musko „Akumuliatorių diena“ nenudžiugino 18

„Tesla“ antradienį nuvertėjo 50 mlrd. USD, investuotojams nusivylus kompanijos vadovo Elono Musko pažadais...

Rinkos
2020.09.23
Vilniuje ir Kaune – nauji, mažiau taršūs autobusai  1

Vilniuje kursuos 50 naujų dujinių autobusų – nuo liepos papildę sostinės parką, antradienį į gatves išrieda...

Iš Baltarusijos pasienio – nauji, abejones keliantys signalai vežėjams  Premium 1

Rusijos portalas „Kommersant“, remdamasis apklaustais vežėjais, skelbia, kad dėl Baltarusijoje įvestų...

Susisiekimo ministras: kelias iš Smiltynės į Nidą bus atnaujintas 7

Susisiekimo ministras teigia, kad kelias tarp Smiltynės ir Nidos bus praplatintas ir atnaujintas, bet pirma...

Pasikeitus „Vitras-S“ akcininkui, keičiasi ir pavadinimas

Geležinkelio infrastruktūros ir statybos remonto UAB „Vitras-S“ pakeitė pavadinimą į „Top Rails“, rengiasi...

Statyba ir NT
2020.09.22
J. Narkevičius: su Ukraina ir Lenkija tariamasi dėl alternatyvių kelių vežėjams

Baltarusijoje tęsiantis politinei krizei, pasienyje su šia šalimi transporto eilių nėra, tačiau Lietuva...

„MV GROUP Logistics“ technologinį virsmą įvertino ir darbuotojai, ir klientai Verslo tribūna 2

Bendrovė „MV GROUP Logistics“ kartu su partneriais UAB „RASO“ ir „Quantum Qguar Sp. z o.o.“ savo logistikos...

Prekyba: ruošia silpnesnių tiekėjų apsaugą Premium

2021 m. gegužę į Lietuvos teisę bus perkelta, o nuo lapkričio pradėta taikyti Nesąžiningos prekybos praktikos...

Prekyba
2020.09.22
Oro krovinių kiekis pašoko 17,6 karto  Premium

Statistikos departamento duomenimis, 2020 m. antrąjį ketvirtį šalyje mažėjo visomis transporto rūšimis vežamų...

Apkaltintas melagystėmis traukiasi E. Muską nukonkuruoti žadėjusios „Nikola“ vadovas 2

Investiciniam fondui apkaltinus Trevorą Miltoną, elektrinius sunkvežimius kuriančios „Nikola Motors“ vadovą,...

Pramonė
2020.09.21
Griežtesnė patikra Baltarusijos pasienyje brangina vežėjų paslaugas

Baltarusijai pasienyje su Lietuva sugriežtinus šalies vilkikų patikrą, nacionalinės vežėjų automobiliais...

„Amazon“ ambicijos augina nuosavą oro transporto milžiną Premium

Kai pasaulinė aviacija ieško būdų atsigauti nuo gniuždančio COVID-19 pandemijos poveikio, „Amazon“ sparčiai...

„Scania Lietuva“ šiemet prognozuoja mažesnius pardavimus

„Scania Lietuva“ šiais metais numato mažesnius pardavimus. Pasak Švedijos sunkvežimių ir autobusų gamintojos...

„Flipo“ kūrėjai: e. pirkėjams rūpi ne tik prekės pristatymas – svarbu ir patogus grąžinimas Verslo tribūna

Galimybė patogiai grąžinti įsigytas prekes internete šiandieniams pirkėjams yra vienas motyvų...

Paslaugos
2020.09.21

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus