Rankų nenuleidžia, variklių negesina

Publikuota: 2020-07-10
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Europos Parlamentas (EP), atmetęs visas pataisas, galutinai pritarė Mobilumo paketui. Lietuvos vežėjai ketina toliau plėtoti dar pernai pradėtas verslo iškėlimo schemas, tačiau visiškai rankų nuleisti neketina ir teigia, kad kova dar nebaigta. Jų poziciją palaiko ir šalies vadovai, neatmesdami galimybės bylinėtis Europos Sąjungos Teisingumo Teisme.

EP pritarė gruodį pasiektam kompromisui dėl Mobilumo paketo (MP). Pranešime deklaruojama, kad atnaujintomis vairuotojų komandiravimo, jų poilsio laiko bei rinkos prieigos taisyklėmis siekiama pagerinti vairuotojų darbo sąlygas ir užkirsti kelią nesąžiningai konkurencijai gabenant krovinius ES keliais.

Tačiau, kaip rašė VŽ, bent trys normos, reglamentuojančios kabotažo (krovinių vežimo kitos ES valstybės teritorijoje), vairuotojų darbo ir poilsio režimą bei prievolę kas 8 savaites vilkiką grąžinti į jo registracijos vietą, kelia neeilinius iššūkius Vakarų Europoje transporto paslaugas teikiantiems Lietuvos, o taip pat ir kitų periferinių ES valstybių vežėjams.

Dokumentų rinkinys prieštaringai vertinamas dėl deklaruojamų siekių ir priemonių, kuriomis tuos siekius ketinama realizuoti. Lietuvos, Latvijos, Estijos, Lenkijos, Rumunijos, Bulgarijos, Vengrijos, Kipro ir Maltos vyriausybės bei vežėjai ne sykį kreipėsi į ES institucijas, tvirtindami, kad MP nuostatos yra neproporcingos, diskriminuojančios skirtingų šalių vežėjus ir prieštaraujančios Europos žaliojo kurso tikslams.

„Mobilumo paketas suskaldė ES valstybes nares į Rytų ir Vakarų, „senąsias“ ir „naująsias“, centro ir periferines, orientuotas į gamybą ir paslaugų eksportą. Pagilėjus šiai prarajai, Lietuvos vežėjai neteks ES bendrosios rinkos teikiamų galimybių“, – išplatintame pranešime skelbia Romas Austinskas, Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas. Teigiama, kad apribota transporto įmonių veikla atsilieps ir visai šalies ekonomikai, nes tarptautinio krovininio kelių transporto paslaugos sudaro maždaug trečdalį viso šalies paslaugų eksporto, o krovinių vežėjai ir saugotojai sukuria apie dešimtadalį šalies BVP.

VŽ kalbinti vežėjų įmonių vadovai sako neabejojantys, kad MP paketas pakeis Europos transporto rinkos paveikslą, tačiau ne taip smarkiai, kad bendrovės iš rytinės žemyno dalies prarastų savo įtaką. Tiesa, prognozuojama, kad daug Lietuvos transportininkų bent dalį savo verslų kels į užsienį, pirmiausia – į Lenkiją. Pavyzdžiui, Artūras Rutkauskas, Kauno bendrovės „Solotransa“ akcininkas ir vadovas, paklaustas, kokia apimtimi verslas galėtų būti keliamas į užsienį, dėsto, kad tie vilkikai, kurie reikalingi dirbti regioninėje rinkoje, veikiausiai liks registruoti Lietuvoje, o važinėjantys Vakaruose – keliami į kitas šalis.

Sigitas Žilius, UAB „Krautoma“ vadovas ir Lietuvos vežėjų sąjungos prezidiumo narys, sako besitikintis, kad MP patvirtinimas vis dar yra tik pralaimėtas mūšis, bet ne karas. „Lietuvos vyrai nepasitraukia, kol apkaboje yra šovinių, o jų mes dar turime. Šitas dalykas yra nesąžiningas, neteisėtas ir neekologiškas. Dėl viso to mūsų valstybė turi kreiptis į ES Teisingumo Teismą. Aš esu įsitikinęs, kad toks ieškinys tikrai bus“, – tvirtina S. Žilius.

„Lietuva ir toliau visomis įmanomomis politinėmis bei teisinėmis priemonėmis gins savo vežėjų interesus“, – tikina Linas Linkevičius, užsienio reikalų ministras. Užsienio reikalų ministerija aiškina, kad Europos Komisija (EK) yra įsipareigojusi iki metų pabaigos atlikti poveikio vertinimą dėl MP nuostatų, kuriomis įpareigojama kas 8 savaites grąžinti vilkiką į įmonės registracijos šalį. Lietuva ir kitos MP nepritarusios šalys tikisi, kad atlikus vertinimą, EK pateiks atitinkamus pakeitimus. Pažymėtina, kad šios nuostatos įsigalios ne anksčiau kaip 2022 metais.

Pranešti, kad valstybė iki galo gins savo vežėjų interesus jau suskubo ir premjeras Saulius Skvernelis, ir prezidentas Gitanas Nausėda, vakar pareiškęs visiškai palaikantis Vyriausybės planus kreiptis į ES Teisingumo Teismą. „Lietuva laikosi nuoseklios pozicijos dėl ES vidaus rinkos principų taikymo ir vidaus rinkos stiprinimo. Tačiau akivaizdu, kad šis teisės aktų paketas diskriminuos prie ES išorės sienų esančių valstybių vežėjus kitų ES vežėjų atžvilgiu. Esame pasirengę ginti savo poziciją teisinėmis priemonėmis ir lauksime konkrečių Europos Komisijos veiksmų dėl neigiamų nuostatų švelninimo“, – Vyriausybės pranešime teigia S. Skvernelis.

Beveik nelieka abejonių, kad Lietuvai ir valstybėms, kurių transporto sektorius bus labiausiai paveiktas, teks kreiptis į ES Teisingumą Teismą Liuksemburge. Žalą reikės įrodinėti teisinėmis priemonėmis – aišku tik, kad teisminis nagrinėjimas gali gerokai užtrukti.

VŽ nuomone, nors traukinys jau pradėjo judėti, dar ne visi traukinio vagonai išnyko horizonte. Šalies vadovų neabejingumas Lietuvos vežėjų likimui ir pasiryžimas juos ginti išties pagirtinas. Tačiau ruošiant solidų ieškinį minėtam teismui, ko gero, teks parengti ir solidžių argumentų, kad būtų apginti mūsų šalies verslo ir prekių pirkėjų interesai.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Vilniuje už 24 mln. Eur bus remontuojamos gatvės

Vilniuje už 24 mln. Eur bus remontuojamos gatvės bei gyvenamųjų namų kiemai. Darbus atliks bendrovės „Kamitra...

Ekonominės sankcijos Baltarusijai: mažai tikėtinos, bet kirstų ir Lietuvos verslui Premium 2

Baltarusijoje įtampai po prezidento rinkimų nerimstant, situaciją šalyje kaimynėje atidžiai stebi ir Lietuvos...

Pramonė
05:45
Naujo viaduko sulaukusi Kauno LEZ tikisi naujų logistikos sektoriaus investicijų  1

Laisvosios ekonomikos zonos valdymo bendrovės vadovas tvirtina nejaučiantis neigiamo pandemijos poveikio ir...

„Lietuvos geležinkeliai“ siekia prisiteisti 60.000 Eur už netinkamą turto vertinimą 2

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ iš turto vertinimo įmonės „Giantus vertinimas“ (buvusi „Capital...

Lietuvos oro uostai skelbia apie keleivių srauto ir krypčių atsigavimą 

Liepos mėnesio aviacijos statistikos duomenys rodo, kad šalyje keleivių srauto atsistatymas vyksta kiek...

„Kamineros grupės“ pajamos sumenko, bet pelnas dvigubėjo

Ekspedijavimo, krovos ir kitą veiklą vykdančių įmonių grupė „Kamineros grupė“ praėjusiais metais uždirbo...

Augant susirgimų nuo koronaviruso skaičiui, „DPD Lietuva“ supaprastino siuntų atsiėmimo procesą Verslo tribūna

Susirgimų nuo koronaviruso (2019-nCoV) skaičiui visuomenėje ir vėl augant, Vyriausybė pakartotinai stiprina...

Paslaugos
2020.08.11
„Lietuvos geležinkeliai“ krinta, bet ne taip skaudžiai, kaip kitos Europos bendrovės Premium 11

Valstybės valdomų „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) pajamos pirmąjį šių metų pusmetį susitraukė kiek daugiau nei...

„LTG Link“ stabdo reisus į Baltstogę 1

Lietuvai įvedus privalomą saviizoliaciją iš Lenkijos grįžusiems žmonėms, laikinai stabdomi keleivinių...

„Oro navigacija“: atsigavimas bus ilgas ir nelengvas

Liepą skrydžių skaičius Lietuvos oro erdvėje buvo 64% mažesnis nei prieš metus. Valstybės įmonė „Oro...

Investuotojams JAV biržose – dar vieno elektromobilių gamintojo akcijos 2

„Tesla“ konkurentu pristatomas kinų elektromobilių startuolis „Xpeng Motors“ susiruošė pirminiam viešam...

Rinkos
2020.08.10
Milijono mylių baterijos: ne taip „žalia“, kaip atrodo Premium 11

Baterijos yra brangiausi elektromobilių komponentai, sudarantys apie 30% visos jų kainos. Kartu tai...

Automobiliai
2020.08.10
Naujas burtažodis keičia pakuočių gamybos taisykles Premium

Pakuočių gamintojai taikosi prie naujų tendencijų – madas diktuoja ne tik besiplečianti elektroninė prekyba,...

Pramonė
2020.08.10
Dyzelinių automobilių populiarumas Europoje sparčiai mažėja 1

Dyzelinu varomų naujų automobilių dalis Europoje susitraukė nuo beveik 50% 2016-aisiais iki 30% praėjusiais...

Automobiliai
2020.08.09
VŽ bando: „Superb iV“ – pirmasis „Škodos“ hibridas Premium

Genamas Europos Sąjungos keliamų reikalavimų mažinti automobilių taršą, Čekijos automobilių gamintojas...

Automobiliai
2020.08.09
„Uber“ ketvirčio nuostolis – 1,8 mlrd. USD 1

„Uber“ 2020 m. antrąjį ketvirtį patyrė apie 1,8 mlrd. USD nuostolių, pagrindinė jų priežastis – dėl karantino...

Finansai
2020.08.08
Pakuočių gamintoja „Vilpak“ investuoja 3 mln. Eur į nuosavą sandėlį

„Amerikietiški kalneliai“ — taip Mindaugas Mizaras, pakuotes gaminančios UAB „Vilpak“ bendrasavininkas,...

Pramonė
2020.08.08
Susisiekimo ministerija imasi laivybos Nemune gaivinimo

Motyvuodama siekiu atnaujinti keleivinę ir krovininę laivybą Nemunu, Susisiekimo ministerija paskelbė...

„Klasco“ ir „Bega“ tikina, kad amonio trąšos Klaipėdos uoste kraunamos saugiai 5

Galingą sprogimą Beiruto uoste, kaip manoma, sukėlus jame saugotai amonio salietrai, amonio trąšas Klaipėdos...

Krova Ventspilio uoste šiemet mažėjo 41,5% 

Antras Latvijoje pagal krovos apimtis Ventspilio uostas, pranešė per septynis šių metų mėnesius perkrovęs...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus