Lygybė, iškraipanti konkurenciją

Publikuota: 2020-06-10
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Nors Lietuvos vežėjus neraminantis Mobilumo paketas (MP) galutinio finišo nepasiekė, tarpinių finišų rezultatai neguodžia: Europos Parlamento Transporto ir turizmo komitete pirmadienį buvo atmestos visos 86 teiktos pataisos. Patvirtinus šio paketo nuostatos Lietuvos vežėjus vers nutraukti veiklą arba keltis į Vakarų šalis.

Lietuvoje MP vertinamas kaip vienas didžiausių iššūkių Vakarų Europoje dirbančioms mūsų šalies kelių transporto bendrovėms – vežėjai šį dokumentą vertina kaip ginantį Vakarų vežėjus ir laužantį bendros Europos rinkos principus. Įsigaliojus MP nuostatoms, visų periferinių ES valstybių vežėjai turės didelius apribojimus vykdyti ilgalaikę veiklą Vakarų Europoje. Dėl šios priežasties vis daugiau Lietuvos vežėjų steigia įmones savo svarbiausiose rinkose ir palengva iškelia iš šalies tiek verslą, tiek darbo vietas.

MP paketo iniciatoriai iš pradžių buvo vedami lyg ir gerų ketinimų: jame buvo kalbama apie socialinių garantijų užtikrinimą, teisingesnį atlygį, reikiamą poilsį krovininio transporto vairuotojams. Paketą sudaro 3 dokumentai: reglamentas, kuriuo nustatomas patekimas į krovinių vežimo kelių transportu rinką; reglamentas dėl vairuotojų maksimalios darbo trukmės ir minimalaus poilsio laiko; ir direktyva, kuria peržiūrimi vykdymo užtikrinimo reikalavimai ir nustatomos vairuotojų komandiravimo taisyklės.

„Vis dėlto tenka pripažinti, kad didžiųjų Europos lobistų ir kai kurių didžiųjų ES valstybių politikų įtaka Europos Parlamente lėmė, kad MP turinys gerokai nutolo nuo savo pirminės idėjos ir esama dabartinė jo redakcija, kuri bus pateikta galutiniam balsavimui Europos Parlamente, neabejotinai iškreips sąžiningas konkurencijos sąlygas tarp Europos vežėjų. Rytų ir Vidurio Europos vežėjai susidurs su nepalyginamai rimtesniais iššūkiais nei, pavyzdžiui, vokiečių ar prancūzų krovininio transporto atstovai, ir ne tik dėl įvedamo privalomo reikalavimo kas 8 savaites grąžinti vilkiką į jo registracijos šalį“, – aiškina europarlamentaras Petras Auštrevičius. Pasak jo, dabartinis MP nepateisinamas nei ekonominiu, nei socialiniu ar aplinkosaugos požiūriu. Pakanka vien fakto, jog vienam Lietuvos vilkikui vidutiniškai reikės nuvažiuoti net apie 1.500 kilometrų tuščiam, kad įvykdytų naujų taisyklių reikalavimus.

Skaičiuojama, kad, dar labiau išaugus pervežimo kaštams, kurie jau ir taip padidėjo dėl koronaviruso krizės, papildomą naštą pajus ir kiti verslai: net ir mažesnieji, šeimos verslai, kurių veikla vienaip ar kitaip susijusi su prekių eksportu bei importu. O už viską mokės galutiniai prekių vartotojai.

Reformos nepalaikantys europarlamentarai iš viso pateikė 86 pataisas: 16 pataisų dėl vairuotojų darbo ir poilsio režimo, 37-ias – dėl vairuotojų komandiravimo ir 33-is – dėl patekimo į rinkas. Bet kurios pataisos patvirtinimas reikštų, kad dėl jos iš naujo reikėtų derėtis su valstybėmis. Tačiau, komitetui dar sausį pritarus preliminariam susitarimui dėl MP su Europos Taryba, jos visos iki vienos buvo atmestos.

MP įsigaliojimui besiruošiantys Lietuvos vežėjai atkreipia dėmesį, kad iki šiol nėra aišku, kaip šio dokumento nuostatų laikytis bus priverstos trečiųjų šalių transporto bendrovės. Pasak jų, tokia situacija ne tik iškraipys konkurencines sąlygas ES, bet ir apsunkins Bendrijos įmonių galimybes varžytis su Rusijos, Baltarusijos, Ukrainos ar kitų valstybių transportininkais.

Praėjusiais metais audito bendrovės „PricewaterhouseCoopers“ („PwC“) atliktoje analizėje konstatuojama, kad trečiųjų šalių, ypač Rusijos, Ukrainos ir Baltarusijos, vežėjai gali konkuruoti Europos rinkoje dėl žemų kainų. Minėtų valstybių vežėjai neprivalo laikytis visų ES taisyklių. Pavyzdžiui, trečiųjų šalių vežėjams netaikomi teisės aktai dėl leidimo verstis profesine veikla, vairuotojų kvalifikacijos reikalavimai, transporto mokesčiai ir akcizai. O ES šalių narių vežėjams transportavimo veiklos taisyklės ir reikalavimai yra griežti.

Atsižvelgiant į tai, kad ES nėra sienų, krovinių vežimo leidimų patikra vežėjams, kurie nepriklauso ES šalims, yra atsitiktinė, kartu ir neveiksminga. Anot Lenkijos vežėjų organizacijų atstovų, tai leidžia Rusijos ir Ukrainos verslininkams papildomai vežti krovinius keliais, apeinant leidimų kvotų sistemą tiek pagal dvišalius santykius, tiek aptarnaujant vadinamąsias trečiąsias šalis“, – rašoma „PwC“ studijoje. Trečiųjų šalių vežėjų dalis ES rinkoje pastaraisiais metais auga, o dvišalių krovinių vežimo leidimų, kuriuos, pavyzdžiui, Rusijai išdavė Prancūzijos, Vokietijos, Belgijos ar Ispanijos valdžios institucijos, daugėja. Tiesiogiai su trečiųjų šalių įmonėmis konkuruojantys ES vežėjai nukentės labiausiai, nes jie privalės laikytis reikalavimų, o trečiųjų šalių vežėjai ir toliau galės vežti pagal leidimų sistemą.

Visus šiuos teisės aktus dar turės patvirtinti visas Europos Parlamentas – tikėtina, liepos 8–10 d. rengiamoje plenarinėje sesijoje. Ar pralaimėtas dar vienas mūšis, ar jau ir visas karas? Stebint ne vienus metus trunkančią MP stūmimo eigą, atrodo, kad į Rytų ir Vidurio Europos vežėjų bei juos ginančių politikų balsus įsiklausyta nebus. Akivaizdu, kad Lietuvai ir valstybėms, kurių transporto sektorius bus labiausiai paveiktas, teks kreiptis į ES Teisingumą Teismą Liuksemburge. Žalą reikės įrodinėti teisinėmis priemonėmis – aišku, kad teisminis nagrinėjimas gali gerokai užtrukti.

VŽ nuomone, dar ne visi traukinio vagonai išnyko horizonte, todėl šalies valdžia negali likti abejinga Lietuvos vežėjų likimui. Ruošiant solidų ieškinį minėtam teismui teks parengti ir solidžių argumentų, kad būtų apginti mūsų šalies verslo ir prekių pirkėjų interesai.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Rankų nenuleidžia, variklių negesina

Europos Parlamentas (EP), atmetęs visas pataisas, galutinai pritarė Mobilumo paketui. Lietuvos vežėjai ketina...

Mobilumo paketas priimtas, bet kova – dar nebaigta  Premium 2

Europos Parlamente galutinai priėmus dideles permainas Europos Sąjungos transporto sektoriuje numatantį...

„Lietuvos geležinkeliai“ iš Vilniaus Mindaugo g. kraustosi arčiau stoties 4

„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) iki metų pabaigos išsikraustys iš sostinės Mindaugo gatvėje esančios centrinės...

Staigmena vežėjams: VMI darbuotojai keliuose nuolat tikrins važtaraščius 9

Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) darbuotojai netrukus Lietuvos keliuose pradės nuolatines krovinių...

Finansai
2020.07.09
Europos Parlamentas galutinai priėmė Mobilumo paketą 34

Trečiadienio vakarą atmetęs visas pataisas, Europos Parlamentas galutinai pritarė Mobilumo paketui, kuris...

Verslas vertina pirmuosius prezidento metus: ramybė gerai, bet labiau reikėjo iniciatyvos Premium

Prezidento Gitano Nausėdos valdymo stilius nuosaikus ir ramus, jis klausantis ir girdintis, per pirmuosius...

Verslo aplinka
2020.07.09
Vairuotojų darbo režimo pažeidimus siekia klasifikuoti pagal pavojingumą 1

Šiandieniniame Vyriausybės posėdyje pritarta Susisiekimo ministerijos siūlytam projektui pakeisti...

Prarastus keleivius suskaičiavę oro uostai regi atsigavimo ženklus

Lietuvos oro uostai skaičiuoja, kad dėl karantino ir sustabdytų skrydžių buvo prarasta apie 1,5 mln.

Lietuvoje skinasi kelią galimybė transportui naudoti SkGD  Premium 5

Didelis Lietuvos suskystintų gamtinių dujų terminalo potencialas iki šiol visiškai nenaudojamas transporto...

Vokietijos keleivių vežėjas „FlixBus“ plečiasi į Baltijos šalis 

Daugiau nei 30-yje šalių veikiantis vežėjas autobusais plečia savo veiklos geografiją, Lietuvoje...

Pratęsiama lėktuvais ir keltais atvykstančių asmenų kontrolė

Vidaus reikalų ministerija (VRM) siūlo pratęsti vidaus sienų kontrolę 30 dienų, t. y., iki rugpjūčio 15 d. 24...

Susidariusi situacija transporto ir logistikos sektorių verčia ieškoti skaitmenizavimo sprendimų Verslo tribūna

Vienas svarbiausių Lietuvos ekonomikos variklių – transporto ir logistikos sektorius - yra ir vienas...

„Vakarų laivų gamykla“ pasiruošusi priimti „Panamax“, „Postpanamax“ ir „Aframax“ tipo laivus 

AB „Vakarų laivų gamykla“ (VLG) įmonių grupė baigia įgyvendinti ketvirtį amžiaus puoselėtą strateginį planą...

Pramonė
2020.07.08
Buvusios „Maximos“ patalpos Vilniaus centre rado šeimininką Premium

Mažmeninės prekybos tinklas „Maxima“, 2019 m. spalio pradžioje uždaręs Vilniuje Totorių g. parduotuvę, kuri...

Prekyba
2020.07.08
Automobilių gamintojai prašo atidėti naujų taršos standartų įsigaliojimą  2

Argumentuojant COVID-19 pandemijos poveikiu visai automobilių pramonės ekosistemai, prašoma 6 mėnesiais...

Automobiliai
2020.07.07
Vyriausybė spręs dėl kelionių į Rumuniją ir Bulgariją ribojimo

Vyriausybė trečiadienį turėtų svarstyti siūlymą uždrausti į Lietuvą atvykti iš Rumunijos ir Bulgarijos, kur...

Paslaugos
2020.07.07
Belgijoje sulaikyti dar vienos lietuvių įmonės vilkikai Premium 4

Belgijos pareigūnai sulaikė 18 Šiaulių transporto bendrovės „Nostrada“, veikiančios su prekės ženklu „RV...

Į Lenkiją įžengę „Lietuvos geležinkeliai“ šioje šalyje dairosi ir įsigijimų Premium 5

Ambicijas tapti tarptautine grupe demonstruojantys ir bendrovę Lenkijoje įsteigę „Lietuvos geležinkeliai“...

Įvaizdis pagerintas, dabar metas imtis darbo 2

Valstybės valstybėje įvaizdžio besikratantys „Lietuvos geležinkeliai“ penktadienį pompastiškai pristatė naują...

„AirBaltic“ pradėjo skraidinti iš Vilniaus į Dubrovniką

Latvijos oro bendrovė „AirBaltic“ pranešė nuo pirmadienio skraidinanti nauja kryptimi – iš Vilniaus į...

Paslaugos
2020.07.06

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus