Geležinkelio elektrifikavimo projekto auditas perduotas prokurorams

Publikuota: 2020-05-12
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Susisiekimo ministerija, atlikusi „Lietuvos geležinkelių“ įgyvendinamo ruožo Kaišiadorys-Klaipėda ir Vilniaus mazgo elektrifikavimo projekto auditą, jo medžiagą perdavė prokuratūrai. Apie tai susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius antradienį informavo Seimo narius.

Papildyta „Lietuvos geležinkelių“ komentaru

„Audito medžiagą pirmadienį pateikiau prokuratūrai. Pagal mūsų manymą, yra kuo užsiimti ir ką vertinti“, – antradienį Seime pranešė ministras. 

Pasak J. Narkevičiaus, auditas nustatė, kad keli geležinkelių ruožai į vieną elektrifikacijos projektą buvo apjungti nepagrįstai, tai prailgino projektą ir išaugino jo kainą. 

„Pirmas etapas to elektrifikavimo projekto buvo įvykęs pažeidžiant tam tikrus ir teisės aktus, ir parenkant netinkamą, ekonomiškai nenaudingą būdą, kada trys ruožai apjungti į vieną. Vien tas apjungimas sukėlė, kad konkursas vyko dvejus metus ilgiau nei planuota, o kaina viršijo 100 mln. Eur nei buvo numatyta“, – kalbėjo ministras. 

J. Narkevičiaus teigimu, auditoriai patyrė sunkumų norėdami gauti tyrimui reikalingą medžiagą.

„Gauti informaciją buvo ypatingai sudėtinga, nepaisant to, kad auditoriai pasirašė konfidencialumo sutartis, tačiau visos informacijos, kad būtų galima nuodugniai konstatuoti tam tikrus teigimus, nebuvo pateikta. Tačiau ir iš tos informacijos, kuri buvo pateikta, darytina išvada, kad yra rimtų pažeidimų“, – tvirtino ministras. 

LG: elektrifikavimo darbai įsigyti 20% pigiau nei Europoje

Tuo metu „Lietuvos geležinkeliai“ tvirtina, kad sprendimas apjungti Vilniaus mazgo ir Kaišiadorių-Klaipėdos ruožo elektrifikavimą į vieną projektą buvo teisingas ir leido darbus įsigyti penktadaliu pigiau nei tokie projektai kainuoja kitose Europos šalyse.

„Mes neturime dvejonių, kad projekto apjungimas buvo teisingas pasirinkimas. Konkursas pritraukė net septynis potencialius dalyvius, o jo rezultate – darbus nusipirkome 20% pigiau, nei panašių projektų vertė kitose Europos šalyse. Kitu atveju, perkant atskiromis dalimis, projekto vykdymas neabejotinai būtų brangesnis, neleistų pasiekti projektui keliamų ekonominių ir ekologinių tikslų“, – teigia „Lietuvos geležinkeliai“.

Bendrovė pažymi, kad elektrifikavus tik dalį koridoriaus, tai nebūtų patrauklu operatoriams, be to, ruožų priežiūra kainuotų brangiau.

„Pasirinktas pirkimo būdas leido mažinti jau galutinių pasiūlymų kainą, todėl ir laimėjusio pasiūlymo kainą finaliniame etape sumažinome beveik 7%, arba daugiau nei 26 mln. Eur“, – nurodė „Lietuvos geležinkeliai“.

Bendrovės teigimu, tokios apimties pirkimų neįmanoma užbaigti per kelis mėnesius, ypač, kai siekiama nupirkti kokybišką, ilgalaikį ir ekonomiškai naudingą sprendimą.

Dėl atsakomybės spręs valdyba

Valdas Klimantavičius, susisiekimo viceministras, sako, kad audito medžiagą perdavus prokurorams, dėl „Lietuvos geležinkelių“ vadovo atsakomybės už, anot ministro, netinkamai rengtą didelės vertės projekto rangovo konkursą spręs bendrovės valdyba.

Anot V. Klimantavičiaus, ministerija valdybai jau pateikė dvejus metus trukusio geležinkelio ruožo Kaišiadorys-Klaipėda ir Vilniaus mazgo elektrifikavimo rangovo konkurso audito medžiagą, kad ši padarytų išvadas.

„Čia yra valdybos kompetencija dėl administracijos vadovo skyrimo arba neskyrimo. Mes nusiuntėme medžiagą institucijoms ir valdybai, kad ji įvertintų situaciją ir pateiktų išvadas“, – BNS sakė V. Klimantavičius.

Premjeras Saulius Skvernelis pripažino, kad geležinkelių elektrifikavimo projektas buvo vilkinamas. 

„Taip, iš tikrųjų buvo tempiama ir spaudžiama iki pat paskutinės dienos, kada šitam elektrifikavimo konkursui iškyla pakankamai didelė grėsmė, tiesiog buvome įsprausti į pasirinkimo neturėjimo alternatyvą – arba jisai vyksta, arba jūs puikiai žinote, finansavimo šaltinis išnyksta. Kodėl tai buvo daroma, dabar galima tik spėlioti“, – Seime kalbėjo premjeras. 

Jis pripažino, kad elektrifikavimas paskatintų Lietuvos konkurencingumą ir krovinių pervežimo tarifų mažinimą bei mažintų aplinkos taršą.

Auditas vyksta toliau

Pasak J. Narkevičiaus, antras audito etapas, paties konkurso vertinimas, vyksta toliau.   

MIšriai Seimo narių grupei priklausantis Algirdas Butkevičius sakė, kad geležinkelio elektrifikacijai dar 2016 m. buvo skirta daugiau nei 300 mln. Eu. 

„Praktiškai mes jau turėjome elektrifikuotą geležinkelį turėti kitų metų pabaigoje. Taip pat jau turėjo būti užsakyti elektrovežiai, taip pat ir nauji keleiviniai traukiniai. Šiandien mes esame praktiškai status quo“, – teigė jis.  

Elektrifikavimo projekto auditą Susisiekimo ministerija baigė gegužės pradžioje ir įslaptintą jo ataskaitą pateikė valstybės institucijoms. Jo metu tirtos ruožo Kaišiadorys–Klaipėda ir Vilniaus mazgo elektrifikavimo viešųjų pirkimų procedūros.

J. Narkevičius jau anksčiau yra sakęs, kad didelės apimties konkursas nebuvo skaidomas dalimis, o viešųjų pirkimų procedūros vietoj 6 mėnesių užsitęsė iki 2 metų, todėl padidėjo rizika nesuspėti laiku įgyvendinti Europos Sąjungos finansuojamo projekto ir netekti apie 200 mln. eurų ES investicijų.

Vis dėlto gruodį ministras leido „Lietuvos geležinkeliams“ pasirašyti 363 mln. eurų vertės sutartį su konkursą laimėjusia Ispanijos infrastruktūros statybos grupės „Elecnor“ ir inžinerijos įmonės „Instalaciones Inabensa“ konsorciumu „Inabelec“. Ji pasirašyta gruodžio 20-ąją 

Tuomet J. Narkevičius sakė, kad už neefektyvų konkursą ir pabrangusį projektą už nuostolius atsakingi asmenys turės atsakyti, tačiau bendrovės valdybos pakeitimas nesvarstomas.

Antroje vietoje liko Ispanijos bendrovė „Cobra Instalaciones Y Servicios“, pasiūliusi 40 mln. Eur mažesnę kainą – 323 mln. Eur.

„Lietuvos geležinkeliai“ teigė projektą planuojantys užbaigti laiku – iki 2023 m. pabaigos. Tokiu atveju ES parama nebūtų prarasta.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Lietuva skeptiškai vertina siūlymus keisti „Rail Baltica“ valdymą 1

Lietuvos institucijos atsargiai vertina Latvijos ir Estijos norą pakeisti milijardinės vertės europinės vėžės...

Į Klaipėdą plaukia Baltarusijai skirtas pirmasis JAV naftos krovinys

Į Klaipėdą plaukia Baltarusijai skirtas pirmasis naftos krovinys iš JAV. Lietuvą jis turėtų pasiekti po...

Pramonė
2020.05.29
„airBaltic“ atnaujins skrydžius iš Vilniaus į Amsterdamą ir Berlyną

Oro bendrovė „airBaltic“ nuo birželio 8 d. atnaujina tiesioginius skrydžius iš Vilniaus į Amsterdamą, o nuo...

Transporto, apgyvendinimo ir paslaugų įmonių pajamos mažėjo 0,4% 2

Lietuvos transporto, apgyvendinimo ir paslaugų įmonės pirmąjį šių metų ketvirtį gavo 6,2 mlrd. Eur pardavimo...

Verslo aplinka
2020.05.29
Rizika ir grąža: NT segmentas, kurio virusas netemdo Premium

Iš komercinio nekilnojamojo turto (NT) segmentų logistikos objektai pandemijos metu atrodo mažiausiai...

Statyba ir NT
2020.05.29
„Klaipėdos intermodalinis terminalas“ padidino eksportuotojų ir importuotojų galimybes Verslo tribūna

Nuo metų pradžios aktyvią veiklą pradėjusi UAB „Klaipėdos intermodalinis terminalas“ (KLIT) tapo jungiamąja...

Po investicijoms skirtų metų „Ruptela“ neria į JAV rinką Premium 6

Pasaulį surakinę karantino reikalavimai suvaržė, bet nesustabdė įmonės plėtros į specifinę JAV rinką,...

„Tesla“ savo elektromobilių kainą mažina 6%, nebesiūlo nemokamo įkrovimo  Premium 1

Elektromobilių gamintoja nekomentuoja netikėto sprendimo, o analitikai svarsto – ar tai paskatins paklausą,...

Automobiliai
2020.05.28
Leidimai pavežėjams ir taksistams bus elektroniniai ir pigesni

Leidimai vežti keleivius taksi vairuotojams ir pavežėjams nuo liepos 1 d. bus išduodami elektroniniu būdu,...

Paslaugos
2020.05.28
Seimo dauguma uždegė žalią šviesą Kelių direkcijos pertvarkai 4

Nepaisydama opozicijos protestų, Seimo valdančioji dauguma sutiko su Lietuvos automobilių kelių direkcijos...

Verslo aplinka
2020.05.28
40% augusi „Hoptransa“ investicijų dėl COVID-19 krizės nestabdys Premium 4

Praėjusiais metais pajamas ir pelną auginusi viena didžiausių šalies transporto įmonių „Hoptransa“ šiemet...

„Boeing“ praranda 12.000 darbo vietų

„Boeing“ trečiadienį pranešė likviduojanti daugiau nei 12.000 darbo vietų Jungtinėse Valstijose. Dalis jų...

Prancūzija paskelbė automobilių pramonės gelbėjimo planą ir ambicingą tikslą Premium 2

Prancūzijos vyriausybė paskelbė 8 mlrd. Eur pagalbos automobilių pramonei planą. Bendrovėms skelbiant apie...

Pramonė
2020.05.27
Kelių projektams paskirstyta dar 51 mln. Eur 1

Šalies kelių projektams paskirstyta dar beveik 51 mln. Eur. Dar viena dalis iš 150 mln. Eur Vyriausybės...

Statyba ir NT
2020.05.27
Birių krovinių terminalo pajamos pernai mažėjo 8% iki 90 mln. Eur 

Birių krovinių terminalas pernai išlaikė 10 mln. t krovos lygį. Viena iš pirmaujančių Klaipėdos uosto...

Profsąjungos susikibo su tūkstančius darbuotojų ketinančiomis atleisti „British Airways“ Premium 1

Jungtinės Karalystės viešbučių ir transporto sektorių darbuotojus vienijanti profsąjunga „Unite the Union“...

Vadyba
2020.05.27
Seime stringa Kelių direkcijos pertvarka

Seimas kol kas neuždegė žalios šviesos Kelių direkcijos pertvarkai iš biudžetinės įstaigos į valstybės įmonę. 

Verslo aplinka
2020.05.26
„Raketos“ tipo laivas gavo leidimą plaukti 3

Po metus trukusių savininkų pastangų greitaeigis kateris gavo leidimą plaukti, apie planuojamus reisus į Nidą...

„AirBaltic“ sparčiai didina bilietų pardavimus 

Latvijos skrydžių bendrovė praneša, kad praėjusią savaitę bilietų pardavimai išaugo 500%, tačiau tai tėra...

„Lufthansa“ su vyriausybe susitarė dėl 9 mlrd. Eur gelbėjimo paketo 3

„Lufthansa“ ir Vokietijos vyriausybė susitarė dėl 9 mlrd. Eur vertės gelbėjimo paketo, kuriuo skrydžių...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus