J. Narkevičius nesako, ar leis pasirašyti geležinkelių elektrifikavimo sutartį

Publikuota: 2019-12-05
Jaroslavas Narkevičius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Jaroslavas Narkevičius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Maždaug 360 mln. Eur vertės geležinkelio elektrifikavimo konkursas vyko neefektyviai, teigia Jaroslavas Narkevičius, susisiekimo ministras. Tačiau naujo konkurso skelbimas reikštų, jog Lietuva prarastų projektui skirtas ES lėšas – maždaug 200 mln. Eur.

„Per kitą savaitę tikimės gauti visus atsakymus ir priimsime strategiškai Lietuvai svarbų sprendimą“, – spaudos konferencijoje sakė J. Narkevičius, pristatęs Susisiekimo ministerijos atliktą konkurso auditą.

„Iš vienos pusės matome, kad pirkimo būdas parinktas neefektyviai. Iš kitos pusės naujas pirkimas reikštų, kad mes neturėsime galimybės gauti ES lėšas“, – pridūrė jis.

Auditas, anot jo, parodė, kad dėl „Lietuvos geležinkelių“ sprendimų konkurso procedūros pailgėjo nuo šešių mėnesių iki dvejų metų, be to, ateityje tokius konkursus reikėtų skaidyti dalimis.

„Projekto įgyvendinimas atsilieka nuo terminų, yra rizika nepanaudoti ES investicijų“, – sakė J. Narkevičius.

Tačiau jis tikino, kad ministerija atlikdama auditą neturėjo tikslo konkursą skelbti iš naujo.

Dvejus metus trukusio ruožo nuo Kaišiadorių iki Klaipėdos bei Vilniaus mazgo elektrifikavimo projektavimo ir rangovo konkurso laimėtoju praėjusį mėnesį paskelbtas Ispanijos „Elecnor“ ir „Instalaciones Inabensa“ konsorciumas, pasiūlęs projektą įgyvendinti už 363 mln. Eur.

J. Narkevičių delegavusios Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos lyderis Valdemaras Tomaševskis trečiadienį tikino, kad ministras negali pasirašyti sprendimo dėl konkurso laimėtojo. Jis taip pat stebėjosi, kodėl trys konkurso dalys buvo sujungtos į vieną, o tai lėmė, kad jo negalėjo laimėti Lietuvos įmonės.

J. Narkevičius kaip „Lietuvos geležinkelių“ akcininkas turi pritarti „Lietuvos geležinkelių“ ir „Elecnor“ sutarties pasirašymui. 

Ministro pateiktose tarpinės audito ataskaitos įžvalgose rašoma, kad nauja „Lietuvos geležinkeliai“ vadovybė pakeitė projekto įgyvendinimo būdą – ji tam pačiam rangovui ketina patikėti ir projektavimą, ir rangą – o tai turėjo įtakos vėlavimui ir paraiškų pateikimo termino atidėliojimui. Dėl to konkurso procedūros pailgėjo nuo planuotų 6 mėnesių iki 2 metų.

Jose, be to, teigiama, kad yra grėsmė nespėti panaudoti maždaug 200 mln. Eur ES paramos. Norint gauti paramą, visos sutartys turi būti pasirašytos iki 2020 m. pabaigos, o darbai  užbaigti iki 2023 m. rugsėjo, kad iki spalio 1 d. būtų pateikti galutiniai mokėjimų prašymai. 

Tuo metu pagal atnaujintą grafiką geležinkeliai projektą esą numato baigti iki 2024 metų rugsėjo. 

„Lietuvos geležinkeliai“ teigia elektrifikavimo projekto grafiko nekeičiantys ir jį ketina užbaigti iki 2023 m. pabaigos.

Taigia, kad sutaupė

Mantas Bartuška, „Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius sako, kad sprendimai dėl konkurso stambinimo buvo priimti turint rimtus argumentus – projektą sujungus į vieną pirkimą atpigo projekto eksploatacija dėl tarpusavyje suderintų elementų, sumažėjo administravimo kaštai ir, svarbiausia, paties projekto kaina. 

„Pasiūlyta kaina yra bent 20% mažesnė, palyginti su panašiais projektais kitose Europos šalyse. Jau konkurso pradžioje skelbėme, kad ieškome ekonomiškai naudingiausio, o ne pigiausio varianto. Antrosios vietos pasiūlyta kaina yra 323 mln. Eur, tačiau pasirinkę šį pasiūlymą, eksploatacijos metu išleistume papildomai 51 mln. Eur dėl brangesnės priežiūros ir didesnių elektros praradimų. Tad galiausiai išleistume 374 mln. Eur. Tuo tarpu pasirinktas ekonomiškai naudingesnis „Elecnor“ pasiūlymas, kurio kaina – 363 mln. Eur“, – skaičiuoja M. Bartuška.

Pasak jo, darbus vykdant atskirais etapais, kyla grėsmė dėl nesuderinamumo, o elektrifikavus tik dalį ruožo jis stovėtų nenaudojamas, nes lokomotyvų vidury kelio nebūtų įmanoma pakeisti iš elektrinių į dyzelinius: „Taigi konkurencinį pranašumą turime tik elektrifikavę visą ruožą nuo Kaišiadorių iki Draugystės stoties Klaipėdoje.“

„Ekonominiais argumentais rėmėmės ir priimdami sprendimą konkursą vykdyti skelbiamų derybų būdu. Tai užtikrina didesnę konkurenciją ir lemia mažesnę pasiūlymų kainą. Šis modelis ne kartą naudotas ir pasitvirtino kituose „Lietuvos geležinkelių“ vykdytuose pirkimuose, kuriuose buvo sutaupytos ženklios sumos“, – tvirtina „Lietuvos geležinkelių“ vadovas.

M. Bartuška teigia, kad viso projekto vykdymo metu bendrovė nuolat bendradarbiavo su ministerija, išsamiai pristatė eigą ir rezultatus.

Vyriausybinė strateginių įmonių sandorius tikrinanti komisija ketvirtadienį svarstys, ar laimėtojas nekelia grėsmės nacionaliniam saugumui, trečiadienį Seimo ekonomikos komitete pranešė „Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius Mantas Bartuška.  

Dabar elektrifikuotų geležinkelio kelių ilgis Lietuvoje sudaro 9% viso tinklo. Anot „Lietuvos geležinkelių“, tai yra mažiausias rodiklis ES, kur tokie keliai sudaro 52,7%.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
VŽ bando: „Ford Ranger Raptor“ 

Europos rinkai pasiūlytas neeilinis „Ford“ pikapo modelis vargu ar suvilios daug pirkėjų. Bet tai nė kiek...

Vilnius analizuos, kaip atnaujinti viešąjį transportą

Vilniui sparčiai plečiantis ir daugėjant gyventojų bei griežtėjant taršos reikalavimams, miesto valdžia...

„Toyota“ Ženevoje pristatys naują miesto visureigį

Automobilis kol kas neskelbiamu pavadinimu „Toyotos“ gamoje rikiuosis šalia kompaktinio krosoverio C-HR ir...

JAV eismo saugos agentūra nagrinėja skundą dėl savaime greitėjančių „Tesla“ automobilių

JAV vyriausybės eismo saugos agentūra pranešė šiuo metu nagrinėjanti skundus, susijusius su įtarimais, jog...

1,2 mln. Eur subsidijų elektromobiliams estai išgraibstė per kelias valandas

Estijos Ekologinių investicijų centras, penktadienio rytą pradėjęs paraiškų dėl paramos elektromobiliui...

Verslo aplinka
2020.01.18
Klaipėdoje – naujas „Novatek“ dujų krovinys

Į Klaipėdą šeštadienį atplaukė naujas nedidelis Rusijos dujų bendrovės „Novatek“ suskystintųjų gamtinių dujų...

Pramonė
2020.01.18
„Fiat Chrysler“ ir „Foxconn“ derasi dėl bendros elektromobilių gamybos įmonės įkūrimo

Italijos ir JAV automobilių koncernas „Fiat Chrysler Automobiles“ (FCA) bei didžiausia pasaulyje elektronikos...

Pristatymų dronais progresą skatina farmacijos logistika Premium

Siuntų bendrovė UPS pradėjo vykdyti komercinius medikamentų pristatymus į namus nepilotuojamomis...

Dakare greičiausias tarp lietuvių – B. Vanagas, V. Žala vos pasiekė finišą

Penktadienį Saudo Arabijoje baigėsi Dakaro ralis. Sėkmingiausiai iš lietuvių lenktynininkų jame pasirodė...

Automobiliai
2020.01.17
„Linavos“ draudimo bendrovės nebus Premium

Vežėjų asociacija „Linava“ stabdo keletą metų bandytos įsteigti draudimo bendrovės projektą. Tai VŽ...

„airBaltic“ keleivių skaičius Lietuvoje pernai augo 18%

Oro bendrovė „airBaltic“ per 2019 m. Lietuvoje skraidino 520.000 keleivių. Tai yra 18% daugiau nei...

Pokyčiai pramonės ir prekybos įmonėse augina logistų sandėlius  Premium

2017 m. į naujas patalpas įsikėlusi UAB „Rhenus Logistics“ dar 50% didina sandėliavimo plotą – tai lemia tiek...

Priešpaskutiniame Dakaro etape lietuviai išlaikė stabilumą

Saudo Arabijoje vykstančiame Dakaro ralyje dalyvaujantys lietuvių lenktynininkai priešpaskutiniame etape...

Automobiliai
2020.01.16
„Bolt“ iš Europos investicijų banko skolinasi 50 mln. Eur 1

Europos investicijų bankas (EIB) ir pavežėjimo paslaugų bendrovė „Bolt“ Vilniuje pasirašė 50 mln. Eur...

Finansai
2020.01.16
„RB Rail AS“ stebėtojų tarybai vadovauja A. Leimanis

Anris Leimanis, Latvijos deleguotas eiti už „Rail Balticos“ projektą atsakingos įmonės „RB Rail AS“ stebėtojų...

Sustabdytas 10-asis Dakaro ralio greičio ruožas, Lietuvos atstovai išlaiko pozicijas 

Dėl daugybės įvykių trasoje pritrūkus medikų komandų, maratono organizatoriai anksčiau laiko sustabdė...

Automobiliai
2020.01.15
„Airbus“ aplenkė „Boeing“ ir vėl tapo didžiausia lėktuvų gamintoja Premium

„Boeing“ pernai pasiekė per dešimtmetį blogiausius prekybos rezultatus ir gerokai nusileido nauja pasaulinės...

2020-ieji – mažos taršos automobilių metai Premium

Šiais metais su naujais Europos Sąjungos automobilių taršos ribojimais susidursianti rinka laukia naujos...

Automobiliai
2020.01.15
„Brexit“ aviacijoje: pokyčių bus, bet chaoso tikimasi išvengti  Premium

Aviacijos industrija jautriai reaguos į Jungtinės Karalystės pasitraukimą iš Europos Sąjungos, tačiau dabar...

„Rail Balticą“ tikimasi nutiesti 4 kartus pigiau už Europos vidurkį Premium 3

Valstybiniai Baltijos šalių auditoriai įspėja, jog kyla rizika, kad „Rail Baltica“ pabrangs ir nebus baigta...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau