Tapome MRO lyderiais regione: kas toliau?

Publikuota: 2019-11-17
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
VĮ Lietuvos oro uostų generalinis direktorius

Visame pasaulyje daugėja keliaujančių oro transportu, dėl to sparčiai vystosi ir palaikančiosios aviacijos pramonės šakos. Ypač auga ir ateityje augs MRO (angl. maintenance, repair and overhaul) arba orlaivių priežiūros, remonto ir nuodugnios patikros poreikis bei reikšmė rinkoje.

Paskutiniais Tarptautinės oro transporto asociacijos (IATA) duomenimis, pasaulinės MRO paslaugoms skirtos išlaidos, per artimiausią dešimtmetį augs daugiau nei 4% kasmet ir, jei 2019 m. tam bus išleista apie 82 mlrd. JAV dolerių, tai 2029 m. MRO bus skiriama jau apie 116 mlrd. JAV dolerių.

Šiuo metu Vilniaus ir Kauno oro uostuose jau veikia MRO paslaugas teikiančios tarptautinės įmonės, nuo 2012 m. čia buvo įgyvendinti 3 nauji projektai, pritraukta apie 20 mln. eurų investicijų, sukurta daugiau nei 500 naujų darbo vietų, lygiagrečiai išaugo ir aviacijos inžinerijos specialybių paklausa aukštosiose mokyklose.

Mes – regiono lyderiai

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Šiuo metu 80% MRO paslaugų Baltijos šalyse teikia Lietuvoje veikiančios kompanijos. Vadinasi, sugebėjome sukurti itin patrauklią infrastruktūrą ir beveik unikalias sąlygas steigtis tarptautiniams MRO verslams. Po visą pasaulį skraidančius orlaivius prižiūrinčios kompanijos Lietuvą renkasi dėl aukštos kvalifikacijos aviacijos specialistų, bendradarbiauti pasirengusių institucijų, Kaune – ir dėl laisvosios ekonominės zonos privalumų. Svarbu ir kitas kriterijus – mes turime visiškai paruoštą infrastruktūrą ir jau išskirtus plotus, kuriuose angarų statybos darbus galima pradėti praktiškai iškart po sandorio, o pirmą orlaivį MRO apžiūrai ir remontui priimti po metų.

Vienas paskutinių efektyvaus darbo ir planavimo pavyzdžių – Kauno oro uoste kitais metais darbą pradėsianti „MAAS Aviation“. Tai viena iš 3 didžiausių orlaivių dažymo paslaugas teikiančių kompanijų visame pasaulyje.

MRO poreikis ir toliau augs

Ne kartą esame minėję, kad IATA prognozuoja dvigubą keleivių ir skrydžių srautą per ateinančius kelis dešimtmečius. O tai reiškia, kad daugėja skrydžių ir orlaivių, kuriuos reikia prižiūrėti. Be to, dėl dažnesnio naudojimo vis sparčiau dėvisi ir vis labiau prireikia paslaugų, kurios atnaujintų esamą orlaivių parką pagal sparčiai kintančios rinkos poreikius. Be to, dėl lėktuvų jau varžosi oro bendrovės ir ši įtampa rinkoje didėja. O naujų orlaivių gamyba užtrunka ir neatliepia esamo bei būsimo poreikio – prognozuojama, kad orlaivių užsakymai iki 2036 m. bus išpildyti vos 57%. Tai reiškia, kad orlaiviams aptarnauti reikės dar daugiau įrankių ir darbuotojų, taigi MRO sritis ir jos plėtra artimiausiu metu bus kaip niekad aktuali.

Jei jau esame tikri, kad MRO paslaugų paklausa – garantuota, galime mąstyti kaip visas naudas skaičiuojantis verslas: paklausa aiški, todėl metas kurti pasiūlą. Ir, nors jau turime realių įdirbio rezultatų, esame pasiruošę tolimesnei plėtrai. Nėra ko laukti – Lietuva gali tapti šalimi tarpininke, subursiančia geriausių MRO paslaugų teikėjų klasterį.

Solidus aviacijos talentų bankas

Išlaikyti ir stiprinti regiono MRO paslaugas sutelkiančios lyderės poziciją Lietuvai kaip niekad naudinga: šioje srityje galime išnaudoti savo šalies potencialą ir paspartinti ekonomiką. Lietuvoje, skirtingai nei daugelyje pasaulio šalių, vis dar yra sąlyginai populiarios inžinerinės specialybės. Daugelyje Europos Sąjungos valstybių stojančiųjų į tokius mokslus – itin mažai. O Lietuvoje su aviacija susijusias inžinerines specialybes kasmet renkasi bent 300 studentų.

Šiuo metu jau dirbančių aviacijos inžinierių ir MRO profesionalų vidurkis šalyje yra kur kas didesnis nei bendras Europos Sąjungoje. Taigi ,jau dabar turime ir ateityje gebėsime išplėsti talentų banką, kurio prireiktų, įvykus MRO įmonių klasterizacijai šalyje.

MRO paslaugų centras – Kaune

Šiuo metu daugiausiai MRO paslaugų yra sutelkta Kaune. Kodėl Kaunas? Nes šis miestas – logistikos centras, kuriame gausu inžinerijos, gamybos, mechanikos specialistų, jau turinčių patirties aviacijos ir aptarnaujančiose transporto industrijose, kalbančių keliomis užsienio kalbomis, galinčių dirbti tarptautinėse kompanijose.

Būtent Kauno oro uoste įrengtas ir vienas ilgiausių Lietuvoje pakilimo ir leidimosi takas, tiesiamas naujas „Rail Baltica“ geležinkelio kelias, susikirs rusiškoji ir europietiškoji geležinkelio vėžės, veikia intermodalinis terminalas. Be to, veikia ir galimi potencialūs partneriai: „FL Technics“, KAMS, o kolegų Kaune kompetencijos leidžia rasti sprendimus verslo plėtrai ir vystymui.

Dar vienas privalumas - ir jau minėtoji Kauno LEZ, kurioje jau dabar kuriasi Vakarų pramonės milžinės, galinčios prisidėti prie MRO ekosistemos Lietuvoje kūrimo ir stiprinimo.

Pagaliau turime išnaudoti šalies ir savo oro uostų unikalumus: tiek Lietuvos, tiek Kauno geografinė padėtis ypatingai palanki. Būtent mūsų oro erdvėje prasilenkia tūkstančiai įvairios reikšmės ir krypčių orlaivių, kuriems čia nutūpti priežiūrai ar remontui – ypač palanku. Be to, turime ir tai, ko visoje pasaulinėje aviacijos rinkoje labai trūksta – jau spėjusius patirtį sukaupti profesionalus, dirbančius MRO srityje ir valstybinių įstaigų įsitraukimą, kuris palengvina tarptautinių verslų kelią į Lietuvą.

Jei anksčiau kalbėjome apie Lietuvą kaip „fintech“, „blokchain“ ar „startup“ ekosistemos kūrėją, dabar pagrįstai galime būti vadinami ir bundančiu MRO paslaugų centru, kuris išaugins visai šaliai svarbią Lietuvos oro uostų lyderystę pasaulinės aviacijos kontekste.

Komentaro autorius - Marius Gelžinis, Lietuvos oro uostų vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

D. Rudokas: nauja pavežėjų platforma „Forus“ keičia rinką Premium

„Naujas žaidėjas įneša papildomą konkurenciją. Įmonė norėdama atsikovoti sau dalį rinkos ir prisivilioti...

Logistika
05:45
Kaip dirbti su geriausiais JAV: Šilutės vežėjų maršrutai – nuo Sietlo iki Majamio Premium

Logistikos bendrovė Šilutėje – o logistika nuo Sietlo iki Majamio, nuo Niujorko iki Los Andželo JAV. Per...

Gazelė
05:45
Rekordiškai nusekęs Reinas dusina Vokietijos pramonės lūkesčius

Pagrindinė Vokietijos pramonės lobistų grupė antradienį įspėjo, kad gamykloms gali tekti sumažinti gamybos...

Logistika
2022.08.16
„Turkish Airlines“ didina skrydžių kiekį tarp Vilniaus ir Stambulo

Turkijos oro bendrovė „Turkish Airlines“ nuo spalio suplanavo penkis papildomus skrydžius iš Vilniaus oro...

Logistika
2022.08.16
Per Klaipėdos uostą išplukdyta 15.000 t ukrainietiško aliejaus

Iš Klaipėdos uosto tanklaiviu išgabenta 15.000 t ukrainietiško saulėgrąžų aliejaus, antradienį pranešė jūrų...

Logistika
2022.08.16
Naujo sezono „Volkswagen T-Roc“: daugiau dėmesio detalėms Premium 3

„Golfas“ kaip miesto visureigis nesiskundė paklausa, tačiau buvo peikiamas dėl netikėtai nemalonių savybių.

Automobiliai
2022.08.14
Nusekus Reinui iš dalies stabdoma laivyba

Reino upės vanduo penktadienį nuseko žemiau ribos, svarbios vertinant upės tinkamumą laivybai, pranešė...

Verslo aplinka
2022.08.13
Šiaulių bankas pirmadienį stabdo atsiskaitymus rubliais

Kitas žingsnis – nuo rugsėjo 1 d. stabdomi bet kokie atsiskaitymai į Rusiją ir Baltarusiją.

Logistika
2022.08.13
Papildomai automobilių įrangai – prenumerata vietoj pardavimo Premium 15

Vartotojai visame pasaulyje jau priprato prie prenumeruojamos „Spotify“ muzikos, „Youtube“ turinio ar...

Automobiliai
2022.08.13
Kinija pasipiktino – galimas poveikis prekių logistikai dar tik spėliojamas Premium 2

Kol nėra žinomas tikslios Kinijos pareiškimo nutraukti bendradarbiavimą su Lietuvos Susisiekimo ministerija...

Logistika
2022.08.12
Po viceministrės vizito Taivane Kinija nutraukia ryšius su Lietuva susisiekimo srityje 12

Reaguodama į susisiekimo viceministrės vizitą Taivane šią savaitę Kinija pareiškė įvedanti jai sankcijas ir...

Verslo aplinka
2022.08.12
Kinijos kariniai žaidimai parodė jos pažeidžiamumą Premium

Kinijos laivyno manevrai Taivano sąsiauryje vertinami kaip nepageidautini ne tik savo nepriklausomybę...

Logistika
2022.08.12
Šiaulių banko vadovas: tebelaukiame valdžios atsakymo, ar Kaliningrado tranzitas valstybei svarbus

Lietuvos institucijoms ir komerciniams bankams aiškinantis, kaip aptarnauti Rusijos mokėjimus už sankcionuotų...

Logistika
2022.08.12
LB: didėjęs importas, smukęs eksportas ir išmokėti dividendai blogino balansą 1

Sumažėjęs Lietuvos eksportas ir didėjęs importas birželį kiek pablogino užsienio prekybos balansą – Lietuvos...

Finansai
2022.08.12
Lėtėjanti ekonomika gali pratuštinti sandėlių lentynas Premium 6

Amerikoje besikemšant sandėliams, Lietuvoje ir visoje Europoje nuotaikos kiek kitokios. Pastebima, kad...

Logistika
2022.08.12
„Ryanair“ pranešė kelerius metus negalėsianti pasiūlyti itin pigių bilietų

Airijos pigių skrydžių bendrovė „Ryanair“ pranešė, kad dėl sparčiai brangstančių degalų kelerius metus...

Logistika
2022.08.11
EK atstovė: sankcijos nedraudžia mokėjimų už geležinkelių paslaugas 3

Lietuvos institucijoms ir komerciniams bankams aiškinantis, kaip aptarnauti Rusijos mokėjimus už sankcionuotų...

Logistika
2022.08.11
Lietuvos ir Taivano autobusų gamintojai sutarė plėtoti baterijų modulių technologijas

Elektrinių autobusų gamintoja „Vėjo projektai“ ir didžiausia Taivano keleivinių ir krovininių transporto...

Logistika
2022.08.11
A. Lukašenka ragina imtis priemonių dėl „atimto“ Baltarusijos turto Klaipėdos uoste 2

Autoritarinis Baltarusijos vadovas Aliaksandras Lukašenka pareiškė, kad Baltarusija faktiškai prarado turtą...

Verslo aplinka
2022.08.11
Galią elektromobilių krovimui – iš prekybos centro ar biuro Premium

2030 m. Lietuvoje tikimasi elektromobilių parką padidinti iki kelių šimtų tūkstančių. Tam reikės elektros,...

Inovacijos
2022.08.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku