Tapome MRO lyderiais regione: kas toliau?

Publikuota: 2019-11-17
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
VĮ Lietuvos oro uostų generalinis direktorius

Visame pasaulyje daugėja keliaujančių oro transportu, dėl to sparčiai vystosi ir palaikančiosios aviacijos pramonės šakos. Ypač auga ir ateityje augs MRO (angl. maintenance, repair and overhaul) arba orlaivių priežiūros, remonto ir nuodugnios patikros poreikis bei reikšmė rinkoje.

Paskutiniais Tarptautinės oro transporto asociacijos (IATA) duomenimis, pasaulinės MRO paslaugoms skirtos išlaidos, per artimiausią dešimtmetį augs daugiau nei 4% kasmet ir, jei 2019 m. tam bus išleista apie 82 mlrd. JAV dolerių, tai 2029 m. MRO bus skiriama jau apie 116 mlrd. JAV dolerių.

Šiuo metu Vilniaus ir Kauno oro uostuose jau veikia MRO paslaugas teikiančios tarptautinės įmonės, nuo 2012 m. čia buvo įgyvendinti 3 nauji projektai, pritraukta apie 20 mln. eurų investicijų, sukurta daugiau nei 500 naujų darbo vietų, lygiagrečiai išaugo ir aviacijos inžinerijos specialybių paklausa aukštosiose mokyklose.

Mes – regiono lyderiai

Šiuo metu 80% MRO paslaugų Baltijos šalyse teikia Lietuvoje veikiančios kompanijos. Vadinasi, sugebėjome sukurti itin patrauklią infrastruktūrą ir beveik unikalias sąlygas steigtis tarptautiniams MRO verslams. Po visą pasaulį skraidančius orlaivius prižiūrinčios kompanijos Lietuvą renkasi dėl aukštos kvalifikacijos aviacijos specialistų, bendradarbiauti pasirengusių institucijų, Kaune – ir dėl laisvosios ekonominės zonos privalumų. Svarbu ir kitas kriterijus – mes turime visiškai paruoštą infrastruktūrą ir jau išskirtus plotus, kuriuose angarų statybos darbus galima pradėti praktiškai iškart po sandorio, o pirmą orlaivį MRO apžiūrai ir remontui priimti po metų.

Vienas paskutinių efektyvaus darbo ir planavimo pavyzdžių – Kauno oro uoste kitais metais darbą pradėsianti „MAAS Aviation“. Tai viena iš 3 didžiausių orlaivių dažymo paslaugas teikiančių kompanijų visame pasaulyje.

MRO poreikis ir toliau augs

Ne kartą esame minėję, kad IATA prognozuoja dvigubą keleivių ir skrydžių srautą per ateinančius kelis dešimtmečius. O tai reiškia, kad daugėja skrydžių ir orlaivių, kuriuos reikia prižiūrėti. Be to, dėl dažnesnio naudojimo vis sparčiau dėvisi ir vis labiau prireikia paslaugų, kurios atnaujintų esamą orlaivių parką pagal sparčiai kintančios rinkos poreikius. Be to, dėl lėktuvų jau varžosi oro bendrovės ir ši įtampa rinkoje didėja. O naujų orlaivių gamyba užtrunka ir neatliepia esamo bei būsimo poreikio – prognozuojama, kad orlaivių užsakymai iki 2036 m. bus išpildyti vos 57%. Tai reiškia, kad orlaiviams aptarnauti reikės dar daugiau įrankių ir darbuotojų, taigi MRO sritis ir jos plėtra artimiausiu metu bus kaip niekad aktuali.

Jei jau esame tikri, kad MRO paslaugų paklausa – garantuota, galime mąstyti kaip visas naudas skaičiuojantis verslas: paklausa aiški, todėl metas kurti pasiūlą. Ir, nors jau turime realių įdirbio rezultatų, esame pasiruošę tolimesnei plėtrai. Nėra ko laukti – Lietuva gali tapti šalimi tarpininke, subursiančia geriausių MRO paslaugų teikėjų klasterį.

Solidus aviacijos talentų bankas

Išlaikyti ir stiprinti regiono MRO paslaugas sutelkiančios lyderės poziciją Lietuvai kaip niekad naudinga: šioje srityje galime išnaudoti savo šalies potencialą ir paspartinti ekonomiką. Lietuvoje, skirtingai nei daugelyje pasaulio šalių, vis dar yra sąlyginai populiarios inžinerinės specialybės. Daugelyje Europos Sąjungos valstybių stojančiųjų į tokius mokslus – itin mažai. O Lietuvoje su aviacija susijusias inžinerines specialybes kasmet renkasi bent 300 studentų.

Šiuo metu jau dirbančių aviacijos inžinierių ir MRO profesionalų vidurkis šalyje yra kur kas didesnis nei bendras Europos Sąjungoje. Taigi ,jau dabar turime ir ateityje gebėsime išplėsti talentų banką, kurio prireiktų, įvykus MRO įmonių klasterizacijai šalyje.

MRO paslaugų centras – Kaune

Šiuo metu daugiausiai MRO paslaugų yra sutelkta Kaune. Kodėl Kaunas? Nes šis miestas – logistikos centras, kuriame gausu inžinerijos, gamybos, mechanikos specialistų, jau turinčių patirties aviacijos ir aptarnaujančiose transporto industrijose, kalbančių keliomis užsienio kalbomis, galinčių dirbti tarptautinėse kompanijose.

Būtent Kauno oro uoste įrengtas ir vienas ilgiausių Lietuvoje pakilimo ir leidimosi takas, tiesiamas naujas „Rail Baltica“ geležinkelio kelias, susikirs rusiškoji ir europietiškoji geležinkelio vėžės, veikia intermodalinis terminalas. Be to, veikia ir galimi potencialūs partneriai: „FL Technics“, KAMS, o kolegų Kaune kompetencijos leidžia rasti sprendimus verslo plėtrai ir vystymui.

Dar vienas privalumas - ir jau minėtoji Kauno LEZ, kurioje jau dabar kuriasi Vakarų pramonės milžinės, galinčios prisidėti prie MRO ekosistemos Lietuvoje kūrimo ir stiprinimo.

Pagaliau turime išnaudoti šalies ir savo oro uostų unikalumus: tiek Lietuvos, tiek Kauno geografinė padėtis ypatingai palanki. Būtent mūsų oro erdvėje prasilenkia tūkstančiai įvairios reikšmės ir krypčių orlaivių, kuriems čia nutūpti priežiūrai ar remontui – ypač palanku. Be to, turime ir tai, ko visoje pasaulinėje aviacijos rinkoje labai trūksta – jau spėjusius patirtį sukaupti profesionalus, dirbančius MRO srityje ir valstybinių įstaigų įsitraukimą, kuris palengvina tarptautinių verslų kelią į Lietuvą.

Jei anksčiau kalbėjome apie Lietuvą kaip „fintech“, „blokchain“ ar „startup“ ekosistemos kūrėją, dabar pagrįstai galime būti vadinami ir bundančiu MRO paslaugų centru, kuris išaugins visai šaliai svarbią Lietuvos oro uostų lyderystę pasaulinės aviacijos kontekste.

Komentaro autorius - Marius Gelžinis, Lietuvos oro uostų vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Tema „Logistika“

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Raben“ plėtra: už 8,5 mln. Eur Kaune statys logistikos kompleksą Premium

Nyderlandų transporto ir logistikos paslaugų „Raben Group“ Kauno prieigose, šalia magistralės...

Logistika
05:45
Tranzito dalyviai apie „Belaruskalij“ krovinių gabenimą daugiau informacijos žada trečiadienį

Ankstų gruodžio 8 dienos rytą galutinai įsigaliojant rugpjūtį paskelbtoms JAV sankcijoms vienai didžiausių...

Logistika
2021.12.07
Konteinerių gabenimo apimtys iš Kinijos į Kaliningradą išaugo keturis kartus 1

Pernai 4,6 karto siekęs augimas šiemet auga panašiu tempu, pasiekdamas 117.500 TEU.

Logistika
2021.12.07
G. Landsbergis: sankcijos „Belaruskalij“ – įmonių rankose, bet valstybė gali įsikišti 3

Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis sako, kad Jungtinių Valstijų sankcijų vienai didžiausių...

Verslo aplinka
2021.12.07
„Klaipėdos naftos“ perspektyvos: dividendai, plėtra ir naujos veiklos Premium

Baltarusiškų krovinių netekusi AB „Klaipėdos nafta“ (KN) skaičiuoja rekordinius nuostolius. „Tobulą neigiamų...

Rinkos
2021.12.07
Nepasiturintiesiems siūloma 2.000 Eur už mažiau taršų automobilį 28

Nepasiturintiems gyventojams, įsigijusiems mažiau taršų automobilį, planuojama mokėti 2.000 Eur kompensacijas.

2021.12.06
Iki 2023 m. pabaigos ruošiasi rekonstruoti Kauno Kleboniškio tiltą

Rengiantis ties Kaunu rekonstruoti vieną labiausiai apkrautų šalyje A. Meškinio (Kleboniškio) tiltą per Nerį,...

Logistika
2021.12.06
Kiniją pakeisti naujomis rinkomis Lietuvai gali užtrukti nuo 3 iki 5 metų 5

Kai kurioms Lietuvos įmonėms nebegalint išmuitinti prekių Kinijoje, verslininkai stebi situaciją ir sako, kad...

Logistika
2021.12.06
„Vingės logistika“ baigė plėtros etapą Klaipėdos LEZ

Neatsisakoma ir tolimesnių projektų, tačiau jų terminai bus koreguojami pagal poreikius.

Logistika
2021.12.06
Gamintojai: 2035 m. uždraudus vidaus degimo variklius ES darbo netektų iki pusės milijono darbuotojų 13

Maždaug pusė milijono darbuotojų Europos Sąjungoje (ES) galėtų netekti darbo, jei bendrija iki 2035 metų...

Pramonė
2021.12.06
Lenkija sulaikė Rusijos sausakrūvį laivą 1

Lenkijos jūrų laivybos administracija sekmadienį patvirtino Rusijos sausakrūvio laivo sulaikymą Baltijos...

Verslo aplinka
2021.12.05
Profsąjungos: sostinės viešojo transporto darbuotojų streikas galės vykti tik kovą 1

Vilniaus viešojo transporto (VVT) administracijos ir profesinių sąjungų ginčams įstrigus teismuose, dar...

Logistika
2021.12.05
Rygos oro uostas vėl veikia visu pajėgumu

Dėl pūgos penktadienio vakare uždarytas ir skrydžių tvarkaraščius šeštadienį dar keitęs Rygos tarptautinis...

Logistika
2021.12.05
Įmonė Vokietijoje: kada verta ją steigti ir kokių klaidų nedaryti Premium

Lietuvos verslai, norintys sėkmingai dirbti Vokietijoje, didžiausioje ES rinkoje, prisitaikydami prie...

Finansai
2021.12.05
Rygos oro uostas beveik visiškai atnaujino darbą

Rygos tarptautinis oro uostas, penktadienį vakare uždarytas dėl pūgos, šeštadienį beveik visiškai atnaujino...

Logistika
2021.12.04
„Belavia“ dėl sankcijų neteko pusės lėktuvų 2

Europos Sąjungos sankcijų sulaukusi pagrindinė Baltarusijos oro vežėja „Belavia“ paskelbė netekusi pusės...

Logistika
2021.12.03
M. Skuodis: dėl JAV sankcijų bus pokyčių logistikos grandinėje

Susisiekimo ministras Marius Skuodis pripažįsta, kad tiek dėl ankstesnių, tiek naujų tarptautinių sankcijų...

Logistika
2021.12.03
Rygos oro uoste nuo tako nuslydo „Air Baltic“ lėktuvas

Lėktuvui įstrigus pusnyse, oro uoste sustabdytas lėktuvų eismas, žmonės nenukentėjo.

Logistika
2021.12.03
Pristatyta kelių plėtros ir priežiūros strategija 1

Projektas numato iki 2035 metų planuojamus projektus, ministerija iki mėnesio pabaigos laukia pastabų.

Logistika
2021.12.03
Naujieji G. Žiemelio partneriai „Avia Solutions Group“: tikimės labai solidžios grąžos Premium 2

Į aviacijos grupę „Avia Solutions Group“ 300 mln. Eur investuojantys „Certares Management“ atstovai kalba...

Rinkos
2021.12.03

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku