Tapome MRO lyderiais regione: kas toliau?

Publikuota: 2019-11-17
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
VĮ Lietuvos oro uostų generalinis direktorius

Visame pasaulyje daugėja keliaujančių oro transportu, dėl to sparčiai vystosi ir palaikančiosios aviacijos pramonės šakos. Ypač auga ir ateityje augs MRO (angl. maintenance, repair and overhaul) arba orlaivių priežiūros, remonto ir nuodugnios patikros poreikis bei reikšmė rinkoje.

Paskutiniais Tarptautinės oro transporto asociacijos (IATA) duomenimis, pasaulinės MRO paslaugoms skirtos išlaidos, per artimiausią dešimtmetį augs daugiau nei 4% kasmet ir, jei 2019 m. tam bus išleista apie 82 mlrd. JAV dolerių, tai 2029 m. MRO bus skiriama jau apie 116 mlrd. JAV dolerių.

Šiuo metu Vilniaus ir Kauno oro uostuose jau veikia MRO paslaugas teikiančios tarptautinės įmonės, nuo 2012 m. čia buvo įgyvendinti 3 nauji projektai, pritraukta apie 20 mln. eurų investicijų, sukurta daugiau nei 500 naujų darbo vietų, lygiagrečiai išaugo ir aviacijos inžinerijos specialybių paklausa aukštosiose mokyklose.

Mes – regiono lyderiai

Šiuo metu 80% MRO paslaugų Baltijos šalyse teikia Lietuvoje veikiančios kompanijos. Vadinasi, sugebėjome sukurti itin patrauklią infrastruktūrą ir beveik unikalias sąlygas steigtis tarptautiniams MRO verslams. Po visą pasaulį skraidančius orlaivius prižiūrinčios kompanijos Lietuvą renkasi dėl aukštos kvalifikacijos aviacijos specialistų, bendradarbiauti pasirengusių institucijų, Kaune – ir dėl laisvosios ekonominės zonos privalumų. Svarbu ir kitas kriterijus – mes turime visiškai paruoštą infrastruktūrą ir jau išskirtus plotus, kuriuose angarų statybos darbus galima pradėti praktiškai iškart po sandorio, o pirmą orlaivį MRO apžiūrai ir remontui priimti po metų.

Vienas paskutinių efektyvaus darbo ir planavimo pavyzdžių – Kauno oro uoste kitais metais darbą pradėsianti „MAAS Aviation“. Tai viena iš 3 didžiausių orlaivių dažymo paslaugas teikiančių kompanijų visame pasaulyje.

MRO poreikis ir toliau augs

Ne kartą esame minėję, kad IATA prognozuoja dvigubą keleivių ir skrydžių srautą per ateinančius kelis dešimtmečius. O tai reiškia, kad daugėja skrydžių ir orlaivių, kuriuos reikia prižiūrėti. Be to, dėl dažnesnio naudojimo vis sparčiau dėvisi ir vis labiau prireikia paslaugų, kurios atnaujintų esamą orlaivių parką pagal sparčiai kintančios rinkos poreikius. Be to, dėl lėktuvų jau varžosi oro bendrovės ir ši įtampa rinkoje didėja. O naujų orlaivių gamyba užtrunka ir neatliepia esamo bei būsimo poreikio – prognozuojama, kad orlaivių užsakymai iki 2036 m. bus išpildyti vos 57%. Tai reiškia, kad orlaiviams aptarnauti reikės dar daugiau įrankių ir darbuotojų, taigi MRO sritis ir jos plėtra artimiausiu metu bus kaip niekad aktuali.

Jei jau esame tikri, kad MRO paslaugų paklausa – garantuota, galime mąstyti kaip visas naudas skaičiuojantis verslas: paklausa aiški, todėl metas kurti pasiūlą. Ir, nors jau turime realių įdirbio rezultatų, esame pasiruošę tolimesnei plėtrai. Nėra ko laukti – Lietuva gali tapti šalimi tarpininke, subursiančia geriausių MRO paslaugų teikėjų klasterį.

Solidus aviacijos talentų bankas

Išlaikyti ir stiprinti regiono MRO paslaugas sutelkiančios lyderės poziciją Lietuvai kaip niekad naudinga: šioje srityje galime išnaudoti savo šalies potencialą ir paspartinti ekonomiką. Lietuvoje, skirtingai nei daugelyje pasaulio šalių, vis dar yra sąlyginai populiarios inžinerinės specialybės. Daugelyje Europos Sąjungos valstybių stojančiųjų į tokius mokslus – itin mažai. O Lietuvoje su aviacija susijusias inžinerines specialybes kasmet renkasi bent 300 studentų.

Šiuo metu jau dirbančių aviacijos inžinierių ir MRO profesionalų vidurkis šalyje yra kur kas didesnis nei bendras Europos Sąjungoje. Taigi ,jau dabar turime ir ateityje gebėsime išplėsti talentų banką, kurio prireiktų, įvykus MRO įmonių klasterizacijai šalyje.

MRO paslaugų centras – Kaune

Šiuo metu daugiausiai MRO paslaugų yra sutelkta Kaune. Kodėl Kaunas? Nes šis miestas – logistikos centras, kuriame gausu inžinerijos, gamybos, mechanikos specialistų, jau turinčių patirties aviacijos ir aptarnaujančiose transporto industrijose, kalbančių keliomis užsienio kalbomis, galinčių dirbti tarptautinėse kompanijose.

Būtent Kauno oro uoste įrengtas ir vienas ilgiausių Lietuvoje pakilimo ir leidimosi takas, tiesiamas naujas „Rail Baltica“ geležinkelio kelias, susikirs rusiškoji ir europietiškoji geležinkelio vėžės, veikia intermodalinis terminalas. Be to, veikia ir galimi potencialūs partneriai: „FL Technics“, KAMS, o kolegų Kaune kompetencijos leidžia rasti sprendimus verslo plėtrai ir vystymui.

Dar vienas privalumas - ir jau minėtoji Kauno LEZ, kurioje jau dabar kuriasi Vakarų pramonės milžinės, galinčios prisidėti prie MRO ekosistemos Lietuvoje kūrimo ir stiprinimo.

Pagaliau turime išnaudoti šalies ir savo oro uostų unikalumus: tiek Lietuvos, tiek Kauno geografinė padėtis ypatingai palanki. Būtent mūsų oro erdvėje prasilenkia tūkstančiai įvairios reikšmės ir krypčių orlaivių, kuriems čia nutūpti priežiūrai ar remontui – ypač palanku. Be to, turime ir tai, ko visoje pasaulinėje aviacijos rinkoje labai trūksta – jau spėjusius patirtį sukaupti profesionalus, dirbančius MRO srityje ir valstybinių įstaigų įsitraukimą, kuris palengvina tarptautinių verslų kelią į Lietuvą.

Jei anksčiau kalbėjome apie Lietuvą kaip „fintech“, „blokchain“ ar „startup“ ekosistemos kūrėją, dabar pagrįstai galime būti vadinami ir bundančiu MRO paslaugų centru, kuris išaugins visai šaliai svarbią Lietuvos oro uostų lyderystę pasaulinės aviacijos kontekste.

Komentaro autorius - Marius Gelžinis, Lietuvos oro uostų vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
„Volkswagen“ atstovai: 2021 m. 40% pardavimų Lietuvoje sudarys elektromobiliai

„Audi“ ir „Volkswagen“ praneša apie prekybos rekordą Baltijos šalyse: Lietuva išlieka didžiausia rinka,...

Automobiliai
07:35
Didmeninė prekyba sutelkta nepajudinamų milžinų rankose Premium

Maisto produktų, gėrimų ir tabako nespecializuotos didmeninės prekybos sektoriuje penkios įmonės, kurių...

Prekyba
05:45
„Omniva“ prie paštomatų tinklo jungia Neringą, konkurentai anapus marių neskuba Premium

„Omniva LT“ pastatė paštomatą Nidoje ir siuntoms į Kuršių mariomis atskirtą Neringos savivaldybę netaikys...

EP komitetas pritarė Mobilumo paketo nuostatoms  Premium

Antradienį Europos Parlamento (EP) Transporto ir turizmo komitetas įvykdė dar vieną Lietuvos vežėjams...

Kelių direkcija pasirašė 8 žvyrkelių asfaltavimo darbų sutartis 

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) praneša pasirašiusi 8 žvyrkelių asfaltavimo darbų sutartis.

S. Skvernelis: Lietuva pasirengusi didinti Baltarusijos tranzitą per Klaipėdą

Lietuva yra pasirengusi didinti Baltarusijos prekių tranzitą per Klaipėdos jūrų uostą, antradienį pareiškė...

Naują Lietuvos pašto valdybą planuojama paskirti kovą

Atnaujinta valstybės valdomo Lietuvos pašto valdyba turėtų būti suformuota kovo mėnesį, teigia susisiekimo...

Problemų Norvegijoje turi ir didžiausias Latvijos vežėjas

Norvegijos darbo inspekcija uždraudė didžiausiam Latvijos vežėjui „Kreiss“ vykdyti veiklą šalies teritorijoje.

Planuojantiems vasaros atostogas – naujos skrydžių kryptys iš Lietuvos 1

Žiema – geras metas planuoti šiltojo sezono veiklas. Lietuvos oro uostai šią vasarą kviečia išbandyti naujas...

Paslaugos
2020.01.21
„Plaunu pats“ į tunelinę plovyklą Klaipėdoje investuos 1 mln. Eur Premium

Penkiolikos „Plaunu pats“ plovyklų tinklą mūsų šalyje valdanti UAB „Džamina“ šių metų pabaigoje Klaipėdoje...

Paslaugos
2020.01.21
Tęsiantis ginčui su Rusija, Baltarusija importuos naftos per Lietuvą 1

Baltarusija importuos naftos iš Norvegijos per Klaipėdos uostą ir „Lietuvos geležinkelius“, tęsiantis Minsko...

Pramonė
2020.01.20
„Wizz Air“ iš Vilniaus skraidins į Sankt Peterburgą

Vengrijos pigių skrydžių bendrovė „Wizz Air“ nuo birželio skraidins iš Vilniaus į Sankt Peterburgą Rusijoje.

Analitikas: į užsienį iškeliamo verslo apmokestinimas vežėjų nesustabdys 1

Lietuvai nuo šių metų apmokestinus į užsienį verslą iškeliančias įmones, naujas mokestinis netaps rimta...

„Skinest“ ir Vyriausybės ginčą nagrinės Konstitucinis Teismas

Konstitucinis Teismas (KT) priėmė nagrinėti bendrovių „Skinest Grupp“, „Skinest Rail“ ir verslininko Olego...

Estų vienaragis žada lietuvius persodinti į elektromobilius  Premium

Pavėžėjimo paslaugas Lietuvoje teikianti estų bendrovė „Bolt“ per keletą metų planuoja investuoti bent 10...

Finansai
2020.01.20
Dėl techninių kliūčių į Vilnių grįžo į Egiptą skridęs lėktuvas 1

Dėl techninių kliūčių sekmadienio rytą į Vilniaus oro uostą grįžo iš jo į Egiptą skridęs „GetJet Airlines“...

VŽ bando: „Ford Ranger Raptor“  Premium

Europos rinkai pasiūlytas neeilinis „Ford“ pikapo modelis vargu ar suvilios daug pirkėjų. Bet tai nė kiek...

Vilnius analizuos, kaip atnaujinti viešąjį transportą

Vilniui sparčiai plečiantis ir daugėjant gyventojų bei griežtėjant taršos reikalavimams, miesto valdžia...

„Toyota“ Ženevoje pristatys naują miesto visureigį

Automobilis kol kas neskelbiamu pavadinimu „Toyotos“ gamoje rikiuosis šalia kompaktinio krosoverio C-HR ir...

JAV eismo saugos agentūra nagrinėja skundą dėl savaime greitėjančių „Tesla“ automobilių

JAV vyriausybės eismo saugos agentūra pranešė šiuo metu nagrinėjanti skundus, susijusius su įtarimais, jog...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau