Tapome MRO lyderiais regione: kas toliau?

Publikuota: 2019-11-17
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
VĮ Lietuvos oro uostų generalinis direktorius

Visame pasaulyje daugėja keliaujančių oro transportu, dėl to sparčiai vystosi ir palaikančiosios aviacijos pramonės šakos. Ypač auga ir ateityje augs MRO (angl. maintenance, repair and overhaul) arba orlaivių priežiūros, remonto ir nuodugnios patikros poreikis bei reikšmė rinkoje.

Paskutiniais Tarptautinės oro transporto asociacijos (IATA) duomenimis, pasaulinės MRO paslaugoms skirtos išlaidos, per artimiausią dešimtmetį augs daugiau nei 4% kasmet ir, jei 2019 m. tam bus išleista apie 82 mlrd. JAV dolerių, tai 2029 m. MRO bus skiriama jau apie 116 mlrd. JAV dolerių.

Šiuo metu Vilniaus ir Kauno oro uostuose jau veikia MRO paslaugas teikiančios tarptautinės įmonės, nuo 2012 m. čia buvo įgyvendinti 3 nauji projektai, pritraukta apie 20 mln. eurų investicijų, sukurta daugiau nei 500 naujų darbo vietų, lygiagrečiai išaugo ir aviacijos inžinerijos specialybių paklausa aukštosiose mokyklose.

Mes – regiono lyderiai

Šiuo metu 80% MRO paslaugų Baltijos šalyse teikia Lietuvoje veikiančios kompanijos. Vadinasi, sugebėjome sukurti itin patrauklią infrastruktūrą ir beveik unikalias sąlygas steigtis tarptautiniams MRO verslams. Po visą pasaulį skraidančius orlaivius prižiūrinčios kompanijos Lietuvą renkasi dėl aukštos kvalifikacijos aviacijos specialistų, bendradarbiauti pasirengusių institucijų, Kaune – ir dėl laisvosios ekonominės zonos privalumų. Svarbu ir kitas kriterijus – mes turime visiškai paruoštą infrastruktūrą ir jau išskirtus plotus, kuriuose angarų statybos darbus galima pradėti praktiškai iškart po sandorio, o pirmą orlaivį MRO apžiūrai ir remontui priimti po metų.

Vienas paskutinių efektyvaus darbo ir planavimo pavyzdžių – Kauno oro uoste kitais metais darbą pradėsianti „MAAS Aviation“. Tai viena iš 3 didžiausių orlaivių dažymo paslaugas teikiančių kompanijų visame pasaulyje.

MRO poreikis ir toliau augs

Ne kartą esame minėję, kad IATA prognozuoja dvigubą keleivių ir skrydžių srautą per ateinančius kelis dešimtmečius. O tai reiškia, kad daugėja skrydžių ir orlaivių, kuriuos reikia prižiūrėti. Be to, dėl dažnesnio naudojimo vis sparčiau dėvisi ir vis labiau prireikia paslaugų, kurios atnaujintų esamą orlaivių parką pagal sparčiai kintančios rinkos poreikius. Be to, dėl lėktuvų jau varžosi oro bendrovės ir ši įtampa rinkoje didėja. O naujų orlaivių gamyba užtrunka ir neatliepia esamo bei būsimo poreikio – prognozuojama, kad orlaivių užsakymai iki 2036 m. bus išpildyti vos 57%. Tai reiškia, kad orlaiviams aptarnauti reikės dar daugiau įrankių ir darbuotojų, taigi MRO sritis ir jos plėtra artimiausiu metu bus kaip niekad aktuali.

Jei jau esame tikri, kad MRO paslaugų paklausa – garantuota, galime mąstyti kaip visas naudas skaičiuojantis verslas: paklausa aiški, todėl metas kurti pasiūlą. Ir, nors jau turime realių įdirbio rezultatų, esame pasiruošę tolimesnei plėtrai. Nėra ko laukti – Lietuva gali tapti šalimi tarpininke, subursiančia geriausių MRO paslaugų teikėjų klasterį.

Solidus aviacijos talentų bankas

Išlaikyti ir stiprinti regiono MRO paslaugas sutelkiančios lyderės poziciją Lietuvai kaip niekad naudinga: šioje srityje galime išnaudoti savo šalies potencialą ir paspartinti ekonomiką. Lietuvoje, skirtingai nei daugelyje pasaulio šalių, vis dar yra sąlyginai populiarios inžinerinės specialybės. Daugelyje Europos Sąjungos valstybių stojančiųjų į tokius mokslus – itin mažai. O Lietuvoje su aviacija susijusias inžinerines specialybes kasmet renkasi bent 300 studentų.

Šiuo metu jau dirbančių aviacijos inžinierių ir MRO profesionalų vidurkis šalyje yra kur kas didesnis nei bendras Europos Sąjungoje. Taigi ,jau dabar turime ir ateityje gebėsime išplėsti talentų banką, kurio prireiktų, įvykus MRO įmonių klasterizacijai šalyje.

MRO paslaugų centras – Kaune

Šiuo metu daugiausiai MRO paslaugų yra sutelkta Kaune. Kodėl Kaunas? Nes šis miestas – logistikos centras, kuriame gausu inžinerijos, gamybos, mechanikos specialistų, jau turinčių patirties aviacijos ir aptarnaujančiose transporto industrijose, kalbančių keliomis užsienio kalbomis, galinčių dirbti tarptautinėse kompanijose.

Būtent Kauno oro uoste įrengtas ir vienas ilgiausių Lietuvoje pakilimo ir leidimosi takas, tiesiamas naujas „Rail Baltica“ geležinkelio kelias, susikirs rusiškoji ir europietiškoji geležinkelio vėžės, veikia intermodalinis terminalas. Be to, veikia ir galimi potencialūs partneriai: „FL Technics“, KAMS, o kolegų Kaune kompetencijos leidžia rasti sprendimus verslo plėtrai ir vystymui.

Dar vienas privalumas - ir jau minėtoji Kauno LEZ, kurioje jau dabar kuriasi Vakarų pramonės milžinės, galinčios prisidėti prie MRO ekosistemos Lietuvoje kūrimo ir stiprinimo.

Pagaliau turime išnaudoti šalies ir savo oro uostų unikalumus: tiek Lietuvos, tiek Kauno geografinė padėtis ypatingai palanki. Būtent mūsų oro erdvėje prasilenkia tūkstančiai įvairios reikšmės ir krypčių orlaivių, kuriems čia nutūpti priežiūrai ar remontui – ypač palanku. Be to, turime ir tai, ko visoje pasaulinėje aviacijos rinkoje labai trūksta – jau spėjusius patirtį sukaupti profesionalus, dirbančius MRO srityje ir valstybinių įstaigų įsitraukimą, kuris palengvina tarptautinių verslų kelią į Lietuvą.

Jei anksčiau kalbėjome apie Lietuvą kaip „fintech“, „blokchain“ ar „startup“ ekosistemos kūrėją, dabar pagrįstai galime būti vadinami ir bundančiu MRO paslaugų centru, kuris išaugins visai šaliai svarbią Lietuvos oro uostų lyderystę pasaulinės aviacijos kontekste.

Komentaro autorius - Marius Gelžinis, Lietuvos oro uostų vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Per plauką kolegomis netapę VW ir „Teslos“ vadovai stoja į žūtbūtines lenktynes Premium

„Volkswagen“ elektrifikacijos keliu sparčiai vedantis generalinis direktorius Herbertas Diessas, prieš keletą...

Automobiliai
07:06
VŽ bando: siurprizų nepateikiantis ir tuo stiprus „Hyundai i20“ Premium

Senasis „i20“ buvo nepastebimas, bet įvertintas modelis: Lietuvoje – vienas populiariausių „Hyundai“...

Automobiliai
2021.04.17
Verslininkai laužo galvas dėl naujų rebusų „Regitroje“  Premium 5

Nuo gegužės 1-osios įvedama nauja automobilių registracijos tvarka kelia prekybininkų sąmyšį – verslininkai...

Automobiliai
2021.04.16
VSAT ir muitinė neigia, kad pasienyje su Baltarusija vėl formuojasi vilkikų eilės

Nacionalinei vežėjų automobiliais asociacijai „Linava“ skelbiant, kad Lietuvos ir Baltarusijos pasienyje vėl...

Logistika
2021.04.16
„Lietuvos geležinkelių“ pajamos – 8% mažesnės nei prieš metus

„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupė pirmąjį šių metų ketvirtį preliminariais duomenimis gavo 98,8 mln. Eur...

Logistika
2021.04.16
Energetikos ministerija „Klaipėdos naftai“ siūlo dividendais išmokėti 7,5 mln. Eur

AB „Klaipėdos nafta“ praneša gavusi alternatyvų, Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos pateiktą pelno...

Rinkos
2021.04.16
Kelių direkcija dalį paslaugų perkels į elektroninę erdvę

VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija dalį teikiamų paslaugų perkels į elektroninę erdvę. Tam kuriamas...

Logistika
2021.04.15
Nuo gegužės keičiasi automobilių registravimo tvarka 8

Pradėjus naudoti naują apskaitos sistema, automobiliams bus priskiriami kodai. Tokiais registravimo pokyčiais...

Logistika
2021.04.15
M. Skuodis: svarbu įvertinti automobilių taršos mokesčio socialines pasekmes 6

Svarstant apie automobilių taršos mokesčio peržiūrą sutariama, kad reikia ieškoti paskatų gyventojams...

Automobiliai
2021.04.15
Naujasis „Tuvlitos“ vadovas: dėl eilių iš dalies kalti ir patys vairuotojai Premium 15

Domas Sidaravičius, naujasis technines automobilių apžiūras Vilniaus regione atliekančios bendrovės „Tuvlita“...

Logistika
2021.04.15
Oro uoste užsidegusi „Vivo“ telefonų siunta gali koreguoti saugos reikalavimus 

Po savaitgalį Honkongo oro uoste užsidegusios Kinijos gamintojo telefonų siuntos vietinis krovinių vežėjas...

Logistika
2021.04.14
Tiltu į elektrinę ateitį netapę „plug-in“ hibridai pasmerkti greitam išnykimui Premium

Pastaruoju metu sparčiai populiarėję iš tinklo įkraunami (plug-in) hibridiniai automobiliai turėjo tapti...

Automobiliai
2021.04.14
Sujudimas dėl vairuotojų: svarstoma atimti galimybę atsiskaityti grynaisiais 55

Lietuvos logistikos įmonėse egzistuoja nelegalūs vairuotojų iš trečiųjų šalių apmokestinimai, vadinami...

Logistika
2021.04.14
Teismas JAV „W. P. Carey“ fondo įmonei iš „Kesko Senukų“ priteisė 0,54 mln. Eur Premium 2

Statybinių ir apdailos medžiagų bendrovė „Kesko Senukai Lithuania“ nepagrįstai nemokėjo nuomos JAV...

Statyba ir NT
2021.04.14
Pramonė
2021.04.14
Nuo vandens – ant bėgių: pokyčio vaisius raško ir „Lietuvos geležinkeliai“ Premium

Aukštumose tebesilaikančios krovininio jūrų transporto kainos ir Sueco kanalo blokados vis dar išderintos...

Logistika
2021.04.14
Sueco kanalą blokavęs laivas areštuotas, kol nebus sumokėta 900 mln. USD kompensacija 11

Konteinerius gabenęs laivas, kuris beveik savaitę buvo užblokavęs Egipto Sueco kanalą, teismo sprendimu liks...

Logistika
2021.04.13
„Air France-KLM“ per naują akcijų emisiją tikisi pritraukti beveik 1 mlrd. Eur

Prancūzijos ir Nyderlandų aviakompanija „Air France-KLM“ pradeda planuotą papildomos akcijų emisijos...

Rinkos
2021.04.13
Konteinerių pavasaris neišaušo – atšilimo tikisi vasarą  Premium

Prognozės, kad pavasarį normalizuosis pasaulinė jūrinių konteinerių logistikos grandinė, nepasiteisino:...

Logistika
2021.04.13
Transporto inovacijų asociacija turi naują direktorę 

Šią savaitę Transporto inovacijų asociacijos (TIA) direktorės pareigas pradėjo eiti Rugilė...

Logistika
2021.04.13

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku