Tolimųjų reisų vairuotojo padaryta žala gali virsti jūsų galvos skausmu

Reklama publikuota: 2019-10-14
Jurgita Judickienė, advokatų profesinės bendrijos „Judickienė ir partneriai JUREX“ advokatė, steigėja, vadovaujančioji partnerė. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Jurgita Judickienė, advokatų profesinės bendrijos „Judickienė ir partneriai JUREX“ advokatė, steigėja, vadovaujančioji partnerė. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Tolimųjų reisų vairuotojų pareigų vykdymas neatsiejamas nuo naudojimosi brangiu darbdavio turtu: transporto priemonėmis, mobiliaisiais įrenginiais, brangia krovimo įranga ir kt. Be šių priemonių vairuotojas paprasčiausiai negalėtų atlikti savo funkcijų. Didesnio krovinio iš taško A į tašką B rankomis nei perkelsi, nei neperneši. Tačiau pasitaiko, kad darbuotojai jiems patikėtą turtą valdo neatsargiai ar net tyčia jį sugadina. Dėl didelio neatsargumo sudaužo transporto priemonę, palieka telefoną ar navigacijos įrangą automobilyje, ją iš ten pavagia, kartu padaroma žala ir pačiai transporto priemonei, ar kelyje sugadinamas patikėtas vežti krovinys.  

Šiame straipsnyje pateikiame patarimus darbdaviams, kurie gali padėti apsaugoti darbdavio turtą ir palengvinti žalos išieškojimą. Nors straipsnyje pateikiami patarimai yra orientuoti į transporto sektoriaus įmones, tačiau tinkami ir kitų verslo sektorių darbdaviams.

Kaip darbdaviui apsaugoti savo investicijas į turtą? Kaip išieškoti padarytą žalą?

Nors Darbo kodekso 151 str. numato, kad „kiekviena darbo sutarties šalis privalo atlyginti savo darbo pareigų pažeidimu dėl jos kaltės kitai sutarties šaliai padarytą turtinę žalą, taip pat ir neturtinę žalą.“, tačiau viskas nėra taip paprasta.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Kad galėtų išreikalauti patirtą žalą iš ją padariusio darbuotojo, darbdavys pirmiausia turi būti atlikęs „namų darbus“, kurie padėtų pagrįsti reikalavimą dėl žalos atlyginimo.

    1. Darbuotojui  turi būti nustatytos konkrečios ir aiškios pareigos, dėl kurių pažeidimo gali atsirasti žala.

Tokios pareigos darbuotojui nustatomos arba teisės aktais arba darbdavio vidiniais dokumentais (pareigybės aprašymais, darbo tvarkos taisyklėmis, turto naudojimo tvarka ar kt.). Kuo detaliau ir aiškiau darbuotojo pareigos bus nustatytos, tuo paprasčiau darbdaviui bus įrodyti, kad darbuotojas žinojo savo pareigas, jas pažeidė ir yra kaltas dėl atsiradusios žalos.

Pavyzdžiui, bendrovės turto naudojimo tvarkoje darbdavys gali detaliai numatyti, kaip vairuotojas turi naudoti jam patikėtą transporto priemonę, kur turi ją statyti ir kaip turi ją saugoti nakties metu. Darbdavys taip pat gali smulkiai nurodyti, ką vairuotojas turi daryti ir ko nedaryti, kai priima, tvirtina, veža, iškrauna ir perduoda krovinį. Jei darbuotojas nesilaiko darbdavio nurodymų, jis pažeidžia savo darbo pareigas.

Be to, nepakanka vien tik numatyti darbuotojui jo pareigas vidaus dokumentuose — su šiomis pareigomis darbuotojas turi būti supažindintas, o darbdavys turi turėti įrodymus apie tokį supažindinimą. 

    2. Darbuotojui turtas turi būti perduodamas perdavimo-priėmimo aktu.

Tik taip darbdavys galės įrodyti, kad darbuotojui perdavė konkretų turtą, dėl kurio sugadinimo ar praradimo žalos reikalauja. Be to, perdavimo akte rekomenduojama detaliai nurodyti turto (pvz., transporto priemonės) trūkumus, nes tik taip darbdavys galės įrodyti, kad visi turto defektai atsirado po turto darbuotojui perdavimo momento, o ne iki jo. Prie akto taip pat gali būti pridedamos turto (pvz., transporto priemonės) nuotraukos.

Jeigu vairuotojui yra perduodami grynieji pinigai, tuomet turėtų būti sudaromas pinigų priėmimo – perdavimo aktas, kuriame būtina nurodyti perduodamų pinigų sumą ir panaudojimo tikslą.

    3. Darbuotojo padaryta žala turi būti pagrįsta konkrečiais įrodymais.

Žalos apskaičiavimas gali būti grindžiamas bendrovės sąskaitomis už remontą ir jų apmokėjimo patvirtinimu, turto įsigijimo dokumentais ir kt. Vertingo turto sugadinimo atveju gali būti reikalinga ir turto vertinimo ataskaita.

    4. Iš darbuotojo turi būti raštu pareikalauta pasiaiškinti dėl darbo pareigų pažeidimo.

Toks darbdavio reikalavimas darbuotojui turi būti pateiktas raštu, nurodant pažeistą pareigą ir suteikiant protingą terminą paaiškinimui pateikti. Pareikalaudamas pasiaiškinimo, darbdavys tiria galimai padarytą pažeidimą ir iš paaiškinimo gali įvertinti, ar darbuotojas pažeidė jam nustatytas pareigas, kokia darbuotojo kaltės forma dėl pažeidimo (ar žala padaryta tyčia, ar dėl didelio neatsargumo, ar dėl paprasto neatsargumo, netinkamai vykdant darbo pareigas.

    5. Turi būti įvertinta, kiek žalą nulėmė darbdavio verslo rizika.

Jei darbuotojas siunčiamas vežti krovinį per nesaugius regionus ir jis užpuolamas kelyje, pavagiama transporto priemonė ir krovinys, tai ne darbuotojo kaltė. Tai darbdavio verslo rizika vežti krovinį per nesaugius regionus. Tokiu atveju darbdavys negali iš darbuotojo išreikalauti atsiradusios žalos, kuri yra darbdavio sprendimų ir verslo rizikos pasekmė.

    6. Turi būti įvertinama, kokio dydžio žalos galima reikalauti iš darbuotojo.

Darbuotojo kaltės forma gali nulemti, kokio dydžio žalą darbuotojas turės atlyginti, t. y. ar darbuotojo atsakomybė už žalą bus ribota (3, 6 ar 12 vidutinių darbuotojo darbo užmokesčių (toliau — VDU), nepriklausomai nuo to, kad padaryta žala gali būti ir didesnė), ar darbuotojas turės atlyginti visą padarytą žalą neribotai.

Pagal darbuotojo kaltės laipsnį atlyginamos žalos dydis didėja:

[infogram id="d0c7cf99-182b-49c5-b442-11a1f727ae85" prefix="Jhg" format="interactive" title="TR:Jurex"]

SVARBU. Aptariant visišką žalos atlyginimą, svarbu pažymėti, kad darbdavys jau turėtų pamiršti anksčiau sudarytas visiškos materialinės atsakomybės sutartis su darbuotojais, kurios leido pagal visiškos materialinės atsakomybės sutartį reikalauti visiško žalos atlyginimo. Tokios sutartys nebegalioja, net jei jos nebuvo nutrauktos.

Taigi, tam kad galėtų išreikalauti žalą iš darbuotojo, darbdavys turi atlikti „namų darbus“ ir įrodyti, kad darbuotojas turėjo ir žinojo savo pareigą saugoti jam patikėtą turtą, galėjo tą padaryti, bet tyčia arba neatsargiai tą žalą sukėlė.

Atlikęs „namų darbus“, išsamiai ištyręs pažeidimą, darbdavys gali iš darbuotojo reikalauti žalos atlyginimo. Tą darbdavys gali vienu iš būdų:

  • Vienašališkai priimdamas sprendimą atlikti išskaitą iš darbuotojo darbo užmokesčio;
  • Kreipdamasis į darbo ginčų komisiją dėl žalos priteisimo;
  • Sudarydamas su darbuotoju susitarimą, kuriuo darbuotojas įsipareigoja atlyginti padarytą žalą.

Daugiau transporto sektoriaus įmonėms naudingų patarimų galite išgirsti kasmetinėje JUREX Verslo ginčų konferencijoje Transporto iššūkiai, kuri vyks 2019 m. spalio 15 d

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
„LTG Infra“ su Italijos „Rizzani de Eccher“ pasirašė sutartį dėl tilto per Nerį statybų

AB „Lietuvos geležinkelių“ antrinė įmonė „LTG Infra“ su Italijos kompanija „Rizzani de Eccher“ pasirašė...

Statyba ir NT
2022.04.01
Kovą pradėti ir baigti NT projektai Premium

Vilniuje pradėtos biurų pastato statybos, Misionierių vienuolyno statinių ansamblio rekonstrukcija. Sostinėje...

Statyba ir NT
2022.03.31
„AerCap“ pateikė 3,5 mlrd. USD draudimo reikalavimą dėl Rusijos pavogtų lėktuvų

Didžiausia pasaulyje lėktuvų lizingo bendrovė nurodo neturinti daug vilčių gauti draudimo kompensacijas,...

Logistika
2022.03.31
ES pasiruošusi organizuoti greitojo tiekimo prekybos kelius į Ukrainą 1

Europos Komisija (EK) yra pasiruošusi suformuoti specialius prekybos kelius tarp Lenkijos ir Ukrainos, kurie...

Logistika
2022.03.31
ES skirs 60 mln. Eur karinės svarbos kelių atnaujinimui

Susisiekimo ministras Marius Skuodis ketvirtadienį pareiškė, jog Vyriausybė Europos Sąjungos paramos lėšomis...

Verslo aplinka
2022.03.31
Pašto rinka 2021 m. IV ketvirtį augo 2,4%

Lietuvos pašto ir kurjerių rinka pernai ketvirtąjį ketvirtį siekė 63,6  mln. Eur – 2,4% daugiau nei prieš...

Logistika
2022.03.31
„Versli Lietuva“: lietuviškos kilmės prekių eksporto vertė augs 11,1%, paslaugų 3,8%

Verslumo ir eksporto plėtros agentūra „Versli Lietuva“ blogina Lietuvos eksporto prognozę – pasak jos, šiemet...

Logistika
2022.03.31
Pradėtas eismas naujuoju tiltu per Nerį Kaune

Kaune, magistralėje Vilnius–Kaunas–Klaipėda ketvirtadienį oficialiai eismui atidarytas naujas tiltas per Nerį...

Logistika
2022.03.31
„Inbalance“ gavo 1,5 mln. Eur finansavimą, įrengs 640 elektromobilių įkrovimo stotelių

Investicijų bendrovės „I asset management“ fondas „NuCapital“‚ suteikė 1,5 mln. Eur paskolą, kurią per...

Automobiliai
2022.03.31
Vilnių ir Kauną jungiantis kelias nuo balandžio tampa automagistrale 21

Vilnių ir Kauną jungiančiam keliui nuo balandžio 1-osios suteikiama automagistralės kategorija, trečiadienį...

Logistika
2022.03.30
„Girteka“ atskirs veiklą Rusijoje nuo grupės, keis pervežimų geografiją 20

Didžiausią nuosavą vilkikų parką Europoje valdanti lietuviška transporto įmonių grupė paviešino savo...

Logistika
2022.03.30
Po kibernetinės atakos „Rosaviacija“ bando surasti 65 TB ištrintų duomenų 4

Pasak pranešimų, strateginė Rusijos aviacijos agentūra prarado visus savo serveriuose laikytus duomenis,...

Logistika
2022.03.30
VRM prašys 24 mln. Eur Kaliningrado traukinių tranzito saugumui užtikrinti 3

Kaliningrado traukinių tranzito saugumui užtikrinti iš Europos Sąjungos bus prašoma papildomų 24 mln. Eur,...

Verslo aplinka
2022.03.30
Paslaugų eksportas paskutinį ketvirtį augo 23,9%, importas – 48,5%

Lietuvos paslaugų eksportas 2021 metų ketvirtąjį ketvirtį siekė 3,6 mlrd. Eur – 23,9% daugiau nei tuo pačiu...

Logistika
2022.03.30
Ukrainos uostuose užblokuota mažiausiai 100 užsienio prekybos laivų, 5 iš jų buvo apšaudyti

Ukrainos uostuose užblokuota mažiausiai 100 užsienio prekybos laivų ir daugiau kaip 1.000 jūrininkų – šių...

Logistika
2022.03.30
Verslo rizika auga, gali būti, kad laukia daug darbo su žalomis ir išmokomis Premium 1

Dėl karo Ukrainoje ir agresoriams pritaikytų tarptautinių sankcijų Lietuvos įmonės kol kas tiesiogiai...

Finansai
2022.03.30
Vokietija trigubai didina vandenilio degalinių skaičių

Vokietija gerokai išplės vandenilio degalinių tinklą, siekdama paskatinti sunkvežimių ir autobusų operatores...

Logistika
2022.03.29
Karo poveikis automobilių pramonei: Vakarų gamintojai perskirsto tiekėjus, rusai bandys viską darytis patys Premium 1

Žaliavų ir komponentų pristigę Europos gamintojai ieško naujų tiekimo sprendimų, o dėl masinės tarptautinių...

Automobiliai
2022.03.29
Seime liko paskutinis balsavimas dėl PVM lengvatos už įmonių elektromobilius

Seime skinasi kelią pataisa, leidžianti nuo 2023 metų taikyti pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvatą už...

Logistika
2022.03.29
Vilniuje pavojingai palikti automobiliai bus nutempiami 2

Savivaldybės tarnybos nuo antradienio vykdys automobilių nutempimo funkciją, kuri anksčiau buvo leistina tik...

Logistika
2022.03.29

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku