Paspirtukų bumas – jeigu nepasiruošę jam, ar būsime pasiruošę elektromobiliams?

Publikuota: 2019-08-29
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Dviračių, paspirtukų ir pačių įvairiausių asmeninių elektrinių transporto priemonių bumas Lietuvoje įvyko. Juos mielai naudojanti naujoji karta, dalijimosi platformos galiausiai paskatino kalbėti apie tai, kam buvo bręsta seniai – apie raumenų jėga bei elektra varomų transporto priemonių naudojimą, infrastruktūrą, taisykles ir t. t.

Su normaliu teisiniu reglamentavimu Lietuvoje vėluojama, nes, kaip sakoma, „vežimas jau stovi prieš arklį“: vairuotojai piktinasi dviratininkais ir paspirtukininkais, dviratininkai ir paspirtukininkai piktinasi vairuotojais, visi piktinasi nesidairančiais pėsčiaisiais, o pėstieji piktinasi visais.

Yra tokia europinė „mobile 2020“ programa, labai skatinanti pereiti prie pačių įvairiausių transporto priemonių: svarbiausia, kad nebūtų važiuojama automobiliais (į darbą ir atgal, į parduotuvę ir atgal, į mokyklą ir atgal ir pan.), o ypač, kad tuo automobiliu nevažiuotų vienintelis vairuotojas. Ten savivaldybėms rekomenduota, kaip organizuoti eismą, kad miestiečiai persėstų  į viešąjį transportą, persėstų ant dviračių ir t. t. Bet svarbiausia, kad nustotų teršti aplinką senais „dyzeliukais“. Žinoma, tai yra siekiamybė.

Kaip ir bet kuri europinė programa, ji yra paini ir ten daug tuščiažodžiavimo. Tačiau esmė nusakyta aiškiai; miestuose, pavyzdžiu remiamasi Nyderlandais, turi būti sukurta patogi infrastruktūra dviratininkams – dabar pridurtume ir paspirtukininkams, riedutininkams ir dar visokių elektrinių priemonių vairuotojams. Toje programoje paaiškinama, kaip dviračių takai turi būti atskirti nuo automobilių ir pėsčiųjų, dviratininkams turi būti sudarytos geros sąlygos važiuoti, dviračius parkuoti, saugoti namuose, prie darbo ar bet kur kitur ir t. t.

Vilniuje tikrai negalima sakyti, kad raumenų reikalas ignoruojamas: infrastruktūra dviračiams ir paspirtukams plečiasi. Be jokios abejonės, kiekvienas raumenimis ar elektra judantis vilnietis ras priekaištų: kad jam takas nepatogus, kad dažnai takai baigiasi „niekur“, kad kartu su pėsčiųjų šaligatviu einantys dviračių takai yra pavojingi, nes pėstieji nepaiso prioriteto ženklų ir t. t. Tai yra tiesa, kaip ir tiesa, kad pastaraisiais metais bent jau sostinėje dviračių takų atsirado daugiau. Ir naujųjų kokybė nėra prasta.

Tačiau takai tėra viena iš dedamųjų, skatinančių persėsti iš automobilių ant dviračių ar paspirtukų. Bet kuriam dviratininkui ar paspirtukininkui svarbu yra saugumas, o ne vien tik nuvažiuoti iš vietos į vietą ar tiesiog pasivažinėti. Saugumas turi keletą dedamųjų: tai ir saugumas kelyje (nesusidurti su automobiliu ir neužgauti pėsčiojo), tai ir saugumas transporto priemonę parkuojant, kad jos nepavogtų, tai, kad parkavimo vietoje būtų įrengti pakrovimo agregatai. Čia nekalbame apie dalijimosi platformas: pasiskolintą paspirtuką galima numesti bet kur, nors neaišku, ar visada rasi laisvą ir pakrautą tada, kada jo reikia.

NT plėtotojai jau pripažįsta, kad naujos statybos biuruose ir būstuose taps būtina numatyti parkavimo vietas dviračiams ir paspirtukams. Pripažįsta dabar, rinkai jau diktuojant poreikį. Nors tokias iniciatyvas turinti teikti Aplinkos ministerija kol kas vis dar stebi, kaip vežimas stovi prieš arklį.

NT plėtotojų pasvarstymai apie reglamentą, jog reikia būsto statytojams numatyti kažkiek vietų dviračiams, kažkiek vietų elektriniams paspirtukams (pagal butų skaičių, pagal plotą ir pan.) yra tas pats, kaip mėginimas velėnos persodinimu stabdyti Gedimino kalno griūtį. Kalno saugotojai tai galų gale suvokė ir jau dabar jo gelbėjimo imamasi iš esmės. Buvo sugaišta keletas metų, gerai, kad jie nesibaigė kokia nors nepataisoma tragedija.

Antonas Nikitinas, Vilniaus savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ Tvaraus susisiekimo skyriaus projektų vadovas, VŽ teigė, kad šiuo metu galiojančiame statybos techniniame reglamente (STR) yra numatytas gana mažas dviračių stovėjimo vietų skaičius. Ką ten mažas – jis yra niekinis: vienas dviratis 5 butams, kai dabar jau kas trečias vilnietis važinėja dviračiu. Bet jeigu pagal minėtą „mobile 2020“ programą orientuojamės į Vakarus, tai dera žinoti, kad Nyderlanduose 1,3 dviračio tenka vienam gyventojui.

Bet tai dar tik viena medalio pusė – paspirtuką ir dviratį iš bėdos galima atsigabenti į balkoną ar virtuvę ir prijungti prie elektros tinklo (jeigu prietaisas turi kraunamą akumuliatorių). Netrukus paskui paspirtukus ir dviračius (nors Vilnius dėl gamtinių sąlygų – kritulių, vėjo, minusinės temperatūros ir kalvoto landšafto nėra labai palankus dviračiams) atkaks elektromobilių bumas.

Kitais metais įsigaliosiantys Statybos techninio reglamento (STR) pakeitimai numato, kad elektromobilių įkrovimo prieiga turės būti aprūpinta mažiausiai 10% įrengiamų automobilių stovėjimo aikštelių - nors elektromobiliai sudaro tik apie 0,08% viso šalies lengvųjų automobilių parko. STR papildyme taip pat numatyta, kad jeigu automobilio stovėjimo aikštelė yra pastate ar šalia pastato, o rekonstruojant ar remontuojant pastatą statybos darbai apima automobilių stovėjimo aikštelę ar pastato elektros infrastruktūrą, tuomet kas penktoje autmobilių stovėjimo vietoje turės būti įrengta elektros kabelių kanalų infrastruktūra - kad vėliau galima būtų įrengti elektromobilių įkrovimo prieigas. Įsigaliojus šiam papildymui, NT plėtotojai privalės laikytis nurodytų nuostatų. Tačiau nėra iki galo aišku, kaip automobilių įkrovimas bus apmokestinamas ir t. t. Pastebima, kad net ir ten, kur kuriama įkovimo infrastruktūra, ji labiau orientuojama į nueinančias technologijas, nors prioritetas turėtų būti jų našumas ir efektyvumas. Reglamentavimas, aiški infrastruktūra, efektyvumas – svarbiausieji prioritetai planuojant būsimą transporto, kuris bus grįstas elektra, srautą.

VŽ nuomone, to darbo koordinavimo derėtų imtis ne kam nors kitam, o Aplinkos ir Susisiekimo ministerijoms. Nes ne vien šernų skaičiumi ar europinių lėšų perskirstymu į kelius Lietuva bus švari, tvari ir nekenksminga aplinkai.

Grįžtant prie dviračių ir paspirtukų. Kad ir kokia graži vasaros pabaiga, kad ir koks laukia auksinis ruduo, Lietuvoje jis visuomet baigiasi drėgme, šlapdriba ir t. t. Užsispyrėlių, kurie sako, kad važiuoti dviračiu nėra blogo oro, yra tik nepritaikyti drabužiai ir padangos – tėra vienetai. Daugelis šias transporto priemones po mėnesio kito atidės iki pavasario.

VŽ nuomone, tai gera proga tvarkyti teisinę bazę – nustatyti įpareigojimus infrastruktūros statytojams: takų tiesėjams, būsto bei naujų biurų įrengėjams.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Avia Solutions Group“ toliau ruošiasi biržai, svarsto apie obligacijas

Lietuvos aviacijos paslaugų grupė „Avia Solutions Group“ vykdo pasiruošimą žengimui į Honkongo biržą, tačiau...

Rinkos
09:35
Išrinkta transporto ir logistikos sektoriaus lyderė

„Verslo žinios“ pagal redakcijos analitikų sukurtą reitingavimo modelį atrinko pačias stipriausias Lietuvos...

E. prekybos PMV direktyva apsunkins kiniškų siuntų kelią į Europą  Premium 9

2017 m. gruodžio 5 d. Europos Sąjungos (ES) mastu priimta vadinamoji elektroninės prekybos PVM direktyva,...

Prekyba
05:45
„Šiaulių plentas“ siekia restruktūrizavimo 5

Viena didžiausių šalies kelių ir tiltų statybos bendrovių „Šiaulių plentas“ prašo teismo leisti pradėti...

Statyba ir NT
2019.09.17
ES nori peržiūrėti energijai ir degalams taikomus mokesčius Premium

Dauguma ES finansų ministrų sutiko, jog reikia peržiūrėti energijos apmokestinimo direktyvą, kad ji atitiktų...

Finansai
2019.09.17
Grynųjų iš pavėžėjų Seimas neatims 2

Seimas linksta griežčiau reglamentuoti pavėžėjų veiklą, tačiau atsisako nuostatos neleisti už pavėžėjų...

Suomių „Veho“ perka „Silberauto“ 13

Suomijos įmonė „Veho“ įsigyja Estijos įmonę „Silberauto“, kuri importuoja ir platina „Mercedes-Benz“...

V. Ušackas tapo „Avia Solutions Group“ direktorių tarybos nariu: interviu apie pokyčius Premium 22

Pastaraisiais mėnesiais žadėjęs pranešti apie savo tolesnius planus, ilgametis Lietuvos ir ES diplomatas...

Vilniaus oro uoste nakties metu laikinai uždaromas išvykimo pandusas 5

Iki spalio vidurio pandusas bus remontuojamas, naktimis ribojant automobilių eismą.

Seimo rudens sesijoje – transporto sektoriui aktualių teisės aktų paketas Verslo tribūna

Šiuo metu svarstomame Seimo rudens sesijos darbų programos projekte — ne vienas transporto sektoriui aktualus...

„airBaltic“ rinkodaros šūvis: Baltijos šalių vėliavomis nuspalvinti lėktuvai 18

Šiandien „Vilniaus“ vardu pavadintas ir Lietuvos vėliavos spalvomis nudažytas oro linijų bendrovė „airBaltic“...

Rinkodara
2019.09.16
Skirtingi receptai elektromobilių infrastruktūrai: brangiai arba lėtai  Premium 16

Lietuvos miestuose masiškai įrengiamos elektromobilių stotelės, kurių galios parinkimas derinamas pagal...

Automobiliai
2019.09.16
„Schmitz Cargobull Baltic“ pelnas mažėjo 74% iki 4,1 mln. Eur 3

Įmonė „Schmitz Cargobull Baltic“, gaminanti izoterminius kėbulus, priekabas ir puspriekabes, praėjusiais...

Pramonė
2019.09.16
„Linava“ skelbia pasirašiusi sutartį su profesinėmis sąjungomis  1

Nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ pirmadienį pasirašė tarptautinio krovininio kelių...

Pensijų nešiotojai: kuriamas Lietuvos pašto monopolis 7

Praėjusią savaitę priimtas Vyriausybės sprendimas nuo 2021-ųjų pensijų išnešiojimą patikėti tik Lietuvos...

„Belaz“ gamins savivarčius, kurie dirbs be vairuotojų 6

Baltarusijos valstybinė kompanija „Belaz“, gaminanti itin didelės keliamosios galios sunkiąją karjerų...

Pramonė
2019.09.14
Magistralėje Vilnius-Kaunas bus įrengti kintamos informacijos ženklai  6

Ruošiantis modernizuoti automobilių kelią Vilnius-Kaunas, jame bus įrengti ir kintamą informaciją...

Frankfurto parodos akcentas – elektra Premium 11

Didžiausia pasaulyje automobilių paroda – šiuo metu Frankfurte vykstanti „IAA 2019“ – perteikia istorinius...

Laisvalaikis
2019.09.14
Šiaulių oro uostas nutraukia komercinę veiklą, lauks investuotojo 5

Netoli karinės aviacijos bazės Šiauliuose įsikūręs savivaldybės valdomas Šiaulių oro uostas nebeužsiims...

Baigta Panevėžio aplinkkelio rekonstrukcija 11

Baigtas rekonstruoti apie 22 km ilgio Panevėžio aplinkkelis – jis yra magistralės „Via Baltica“ dalis. Per...

Statyba ir NT
2019.09.13

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau