„Skinest“ skundžia „Lietuvos geležinkelius“ Briuseliui

Publikuota: 2019-08-06
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Estijos geležinkelių paslaugų grupės „Skinest Rail“ įmonė „Skinest Baltija“, iš esmės eliminuota iš „Lietuvos geležinkelių“ viešųjų pirkimų, pateikė skundą Europos Komisijai (EK).

„Skinest“ skundžia „Lietuvos geležinkelių“ ir jų antrinių įmonių – krovinių vežimo įmonės „LG Cargo“, Geležinkelių tiesimo centro (GTC) ir Vilniaus lokomotyvų remonto depo (VLRD) – veiklą, esą iškraipančią konkurenciją, taip pat įtaria galimą valstybės pagalbą šioms įmonėms. 

Skundas, birželį pateiktas EK Konkurencijos direktoratui, jau priimtas nagrinėti. Briuselis atsiuntė klausimų Vyriausybei, kuri paprašė suteikti papildomo laiko atsakymams. Jų laukiama iki rugsėjo pradžios.

„Skinest Baltijos“ vertinimu, „Lietuvos geležinkelių“ veikla nėra suderinama nei su Lietuvos, nei su Europos Sąjungos teise ir pažeidžia iš esmės visų rinkos dalyvių interesus, BNS komentavo „Skinest Baltijos“ advokatė Daiva Ušinskaitė-Filonovienė.

Pasak „Lietuvos geležinkelių“ Komunikacijos departamento direktoriaus Manto Dubausko,  įmonės pertvarka vyksta pagal ES geležinkelių direktyvą, „LG Cargo“ steigimo procesas vyko skaidriai bei atvirai – visa informacija buvo skelbiama viešai.

„Informacija apie suplanuotą veiklos perkėlimo eigą buvo viešai paskelbta dar šių metų sausį. Skundai visomis kryptimis pasipylė tik įpusėjus metams, po to, kai Vilniaus apygardos administracinis teismas atmetė „Skinest Rail“ skundą. „Skinest“ skundė sprendimą, kuriuo bendrovės savininkas pripažintas neatitinkančiu Lietuvos nacionalinio saugumo interesų“, – BNS sakė jis.

„Skinest Baltija“ Komisijai nurodė, kad neteisėta valstybės pagalba buvo teikiama, įsteigus „LG Cargo“ ir geležinkeliams įnešus į jos kapitalą 30 mln. Eur, vėliau perleidus įmonei 30,4 mln. Eur vertės turtą, taip pat sudarius jungtinės veiklos sutartį, pagal kurią antrinei įmonei perduoti žmogiškieji ištekliai, infrastruktūros pajėgumai ir kiti resursai.

M. Dubauskas tikino, kad žmogiškieji ištekliai bei kitas turtas buvo perkeltas ne pagal jungtinės veiklos sutartį, o perkeliant visą krovinių vežimo veiklą – apie tai buvo skelbiama viešai. Jungtinės veiklos sutartis, ant jo, galiojo tik pereinamuoju laikotarpiu, šiuo metu ji jau negalioja.

„Skinest“ teigimu, geležinkeliai laiduoja už antrines bendroves joms dalyvaujant pačių „Lietuvos geležinkelių“ pirkimuose, teikia joms paskolas, kurias jos grąžina prekėmis ar paslaugomis, nupirktomis ne pagal viešųjų pirkimų procedūras, bendrovė perka paslaugas išskirtinai iš antrinių įmonių, taip apribodama konkurenciją.

„Skinest“ teigia, jog visos trys antrinės bendrovės (VLRD, GTC, „LG Cargo“) perka prekes ir paslaugas neviešai, skelbia bet kokius kvalifikacijos reikalavimus, itin trumpus terminus pateikti paraiškas. 

„Lietuvos geležinkeliai“ tikina, kad jų antrinės bendrovės kartu su kitais rinkos dalyviais  dalyvauja viešuosiuose LG pirkimuose. Šiemet dviejuose konkursuose, kuriuose dalyvavo GTC, konkurencija padėjo sutaupyti daugiau nei 11 mln. Eur. Tiek skyrėsi GTC pasiūlyta ir antroje vietoje likusių bendrovių kaina.

„Abiejuose minimuose konkursuose antroje vietoje liko „Skinest“ grupės įmonė“, – teigia LG. 

„Skinest Baltija“ Lietuvos teismams jau apskundė du neviešus geležinkelių antrinių įmonių konkursus – VLRD skelbtą prekinių vagonų dalių konkursą bei daugiau nei 30 mln. Eur vertės „LG Cargo“ skelbtą vagonų pirkimo konkursą.

LG atmeta kaltinimus dėl neviešų konkursų – įmonės teigimu, „LG Cargo“ informaciją apie vagonų pirkimo konkursą išsiuntė visiems žinomiems gamintojams, įskaitant ir su „Skinest“ grupe susijusiai įmonei. Bendrovė kvietimus teigė siuntusi tiesiogiai gamintojams, o ne tarpininkams.

„Apie kitą pirkimą – vagonų detalių – VLRD taip pat skelbė viešai. „Skinest“ dalyvavo šiame pirkime ir pasiūlė didesnes kainas nei kiti tiekėjai. Ir tik po to, kai nepavyko laimėti konkurso, „Skinest“ apskundė jį“, – BNS sakė M. Dubauskas.

„Lietuvos geležinkeliai“ anksčiau teigė, kad šių antrinių įmonių nelaiko perkančiosiomis organizacijomis, todėl konkursai nebuvo vieši.

Tuo metu „Skinest Baltija“ reikalauja, kad „Lietuvos geležinkelių“ antrinės įmonės būtų priverstos konkursus skelbti pagal Viešųjų pirkimų įstatymą.

Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) birželį pareiškė, kad „LG Cargo“, GTC ir VLRD turi būti laikomos perkančiosiomis organizacijomis – jų pirkimai turi būti skelbiami pagal Viešųjų pirkimų įstatymą.

„Lietuvos geležinkeliai“ teigia, kad tokiu atveju šioms įmonėms būtų sudarytos prastesnės sąlygos konkuruoti rinkoje. Tuo metu VPT nurodo, jog įmonės nesusiduria su konkurenciniu spaudimu, todėl jų veikla nėra komercinio ar pramoninio pobūdžio.

Anot „Lietuvos geležinkelių“, jei „LG Cargo“ klientui prireiktų specifinio vagono, jo įsigijimas pagal viešųjų pirkimų procedūras truktų nuo 6 iki 12 mėnesių, o jei tiekėjai skųstųsi teismams, jos galėtų būti net nutrauktos. Įprastai klientas tiek laiko nesutinka laukti, tad jis pasirinktų kitą vežėją. Be to, aplinkinių šalių vežėjai labai norėtų perimti „LG Cargo“ krovinius.

„Lietuvos geležinkeliai“ ir trys antrinės įmonės VPT išvadą apskundė Lietuvos teismui.

Pernai birželį, Vyriausybei ir jos komisijai, tikrinančiai strateginių įmonių sandorius, neleidus „Lietuvos geležinkeliams“ su „Skinest Baltija“ pasirašyti 3 mln. Eur vertės pabėgių pirkimo sutartį, motyvuojant grėsme nacionaliniam saugumui, „Skinest Rail“ pranešė sieksianti iš Lietuvos kompensacijos už grupės reputacijai padarytą žalą. 

Vyriausybė pernai birželį paskelbė, kad „Skinest Rail“ savininkas Olegas Osinovskis turi keliančių grėsmę nacionaliniam saugumui ryšių su užsienio valstybių institucijomis ar jų fiziniais ar juridiniais asmenimis. Be to, O. Osinovskis buvo įtariamasis byloje dėl korupcinio nusikaltimo Latvijoje.

Kita „Skinest Rail“ valdoma įmonė „Vitras-S“ šiuo metu atstato 2008 metais išardytą ruožą iš „Orlen Lietuvos“ naftos perdirbimo gamyklos Mažeikiuose į Rengę Latvijoje. Sutartį su šia įmone „Lietuvos geležinkeliai“ pasirašė tik po to, kai Vyriausybė nutarė, kad šis geležinkelio ruožas nebūtų laikomas svarbiu nacionaliniam saugumui.

Bendrovės „Skinest Baltija“, „Skinest Rail“, „Skinest Grupp“ bei jų savininkas O. Osinovskis  „Lietuvos geležinkelių“ veiksmus skundė Lietuvos teismams, tačiau ginčus pralaimėjo.

„Skinest Rail“ savo teises skelbė ketinanti ginti už Lietuvos ribų. Bendrovė pernai rugpjūtį  pranešė Vyriausybei, kad jei per šešis mėnesius nepavyks taikiai išspręsti ginčo, ji pateiks ieškinį Tarptautiniam investicinių ginčų sprendimo centrui (ICSID) Vašingtone dėl Lietuvos ir Estijos dvišalės investicijų skatinimo sutarties pažeidimo.

Lietuvą Europos Komisijai (EK) šiemet balandį apskundė ir kita Lietuvos geležinkelių paslaugų įmonė „LGC Cargo“, per didžiausią akcininkę Latvijos bendrovę „Baltic Transit Service“ netiesiogiai susijusi su buvusiais Latvijos politikais ir „Rusijos geležinkeliais“ (RŽD) bei negaunanti teisės vežti krovinius per Lietuvą.

„LGC Cargo“ vadovas Sergejus Gračiovas BNS antradienį patvirtino, kad skundas priimtas nagrinėti.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Per 6 metus ketinama rekonstruoti kelią nuo Marijampolės iki pasienio 2

Šiandien Vyriausybė pritarė daugiau nei 40 km ilgio magistralinio kelio „Via Baltica“ A5...

„Metų automobilio“ finalininkai – 7 kontrastingi modeliai 

Trečiadienį Vilniuje surengtoje spaudos konferencijoje buvo paskelbtas „Lietuvos metų automobilio 2020“...

Automobiliai
15:40
Alytaus transporto įmonės fenomenas: auga net neplanuodama plėstis Premium

Tiek Mobilumo paketas, tiek koeficiento atlyginimui didinimas transporto sektoriui yra tarsi du Damoklo...

Gazelė
14:57
G. Nausėda sako dar lauksiantis, kol J. Narkevičius „sutvarkys, ką pridirbęs“

Prezidentas Gitanas Nausėda sako dar suteiksiantis pasitikėjimo kreditą dėl pietų iš valstybės įmonių...

„Bolt“ skaičiuoja pirmojo paspirtukų sezono rezultatus  2

Pirmąjį paspirtukų nuomos sezoną Lietuvoje baigusi Estijos kapitalo transporto dalijimosi platforma...

Lietuva rengia 14 mlrd. Eur vertės klimato veiksmų planą: ką remsime Premium

Įpareigota Europos Sąjungos (ES), Lietuva ruošia Nacionalinį energetikos ir klimato srities veiksmų planą,...

Pramonė
09:00
Vilniuje – didžiausia istorijoje „Jutos“ įmonių investicija  Premium 1

Kauno įmonė UAB „Autojuta“ Vilniuje pristatė naują 8.000 kv. m automobilių prekybos ir paslaugų centrą.

G. Nausėda: chaotišką J. Narkevičiaus veiklą vertinu neigiamai 1

Prezidentas Gitanas Nausėda sako neigiamai vertinantis susisiekimo ministro Jaroslavo Narkevičiaus veiklą ir...

Verslo aplinka
2019.11.19
VŽ bando: antrosios kartos „Nissan Juke“ Premium

2010-aisiais japonų bend­rovės „Nissan“ į gyvenimą pa­leistas kompaktinis mies­to visureigis „Juke“ rinkoje...

Automobiliai
2019.11.19
„Airbus“ ir „Boeing“ pildo užsakymų portfelius: akcijos kyla

JAV ir Europos aviacijos milžinių „Airbus“ ir „Boeing“ akcijos šiandien kyla apie 1%, bendrovėms paskelbus...

Rinkos
2019.11.19
Naujasis KN vadovas: SkGD rinka tampa likvidi, lemiantis veiksnys – ekonominė nauda

Darius Šilenskis, nuo lapkričio 11 d. vadovaujantis valstybės valdomai naftos ir suskystintų gamtinių dujų...

Pramonė
2019.11.19
„Vlantana Norge“ pažeidimus pripažįsta ir žada pašalinti dar šiais metais   3

Norvegijoje veikiančioje „Vlantana Norge“, kuri siejama su Lietuvos transporto kompanija „Vlantana“, abiejų...

Įspėjimas dėl ES lėšų – gali vėluoti milijonų investavimas  Premium

Lietuva yra tarp šalių, kurios beveik nevėluoja panaudoti europietiškų fondų išteklius. Bet, kaip rodo...

Verslo aplinka
2019.11.19
Paštomatus diegianti „Itella Logistics“ išnaudos ryšius su prekybininkais Premium 1

Sparčiai augančioje siuntų terminalų rinkoje įsitvirtinti sieks ir valstybinės Suomijos įmonės „Posti Goup“...

Kodėl vis daugiau transporto ir logistikos kompanijų naudojasi faktoringu?  Verslo tribūna 3

Transporto versle ilgi sąskaitų apmokėjimo terminai už įvykdytas paslaugas taikomi itin dažnai. Taip...

SME Finance
2019.11.18
Susisiekimo ir Energetikos ministerijoms – perspėjimas dėl nepanaudotų ES lėšų

Daugiausiai 2019 metams skirtos Europos Sąjungos (ES) paramos lėšų iki rugsėjo buvo nepanaudojusios...

Verslo aplinka
2019.11.18
JAV uostai skaičiuoja praradimus dėl prekybos karų 2

Jungtinių Valstijų prekybos karai su Kinija JAV uostuose gali sunaikinti beveik 1,5 mln. darbo vietų ir...

Kruvinoji automobilizmo istorijos pusė

Pirmą kartą užvedę automobilį, amerikiečiai laikė jį neįprastu stebuklu. Naujoji transporto priemonė suteikė...

Laisvalaikis
2019.11.17
Tapome MRO lyderiais regione: kas toliau? 3

Visame pasaulyje daugėja keliaujančių oro transportu, dėl to sparčiai vystosi ir palaikančiosios aviacijos...

Augantys taršos reikalavimai verčia „Mercedes-Benz“ atleisti 1.000 darbuotojų

Prabangių automobilių gamintoja „Mercedes-Benz“ paskelbė, kad yra priversta atleisti dalį savo darbuotojų,...

Pramonė
2019.11.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau