Eksministrai nuogąstauja dėl techninių apžiūrų patikros rinkos liberalizavimo 

Publikuota: 2019-05-14
Iš kairės: Algirdas Butkevičius, Rimantas Sinkevičius, Rimantas Didžiokas ir Vitoldas Milius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Iš kairės: Algirdas Butkevičius, Rimantas Sinkevičius, Rimantas Didžiokas ir Vitoldas Milius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Antradienį trys buvę susisiekimo ministrai Seime surengė konferenciją, kurioje gynė Lietuvoje veikiančios automobilių techninių apžiūrių sistemos privalumus.

Algirdas Butkevičius, Rimantas Stankevičius ir Rimantas Didžiokas, reaguodami į balandžio mėnesio pabaigoje Eimučio Misiūno, Vidaus reikalų ministro paskelbtus planus keisti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą (SEAKĮ) ir liberalizuoti techninių apžiūrų rinką, pateikė tam prieštaraujančius argumentus.

Eksministrai tvirtino daug ir ilgai dirbę, siekdami mažinti dvi didžiausias techninių apžiūrų sistemos problemas – eiles apžiūrų centruose ir korupciją, taip pat riboti atliekamos apžiūros kainas. Jie tvirtino, kad dabar sukurta sistema atitinka keliamus reikalavimus ir bandymai ją keisti gali sukelti tik neigiamą poveikį.

Nepalaiko liberalizacijos

„Man nesuprantama, kad aš išgirdau ne iš susisiekimo ministro, bet iš interviu duodančio vidaus reikalų ministro, kad šitas sektorius bus liberalizuotas“, – tvirtino p. Butkevičius. Jis minėjo Estijos pavyzdį – ten liberalizacija esą visiškai nepasiteisino, nes labai pakilo paslaugų kaina. O Lietuvoje šiandien yra viena iš mažiausių techninės patikros kainų visoje Europoje.

„Čia sėdime trys buvę ministrai. Ir visi trys turėjome reikalų su technine apžiūra. Kiekvieną kadenciją klausimas dėl liberalizavimo ir rinkos išplėtimo atsiranda vis iš naujo, – sako p. Sinkevičius. – Automobilių parko techninės būklės užtikrinimas yra valstybės funkcija. Nes tai surišta su žmonių gyvybėmis, sauga, turto praradimu ir panašiais dalykais. Lietuva pasirinko savo sprendimą, sudarė sutartis ir šiandien techninių apžiūrų tinklas yra išplėtotas visoje respublikos teritorijoje – centrai yra kas 30 kilometrų. Kaina yra nustatoma susisiekimo ministro,šiandien ji yra mažiausia. Yra užtikrinta informacinė sistema su policija, su kitais padaliniais. Sugriovus sistemą, leidus išplėsti rinką ir nebekontroliuojant kainų, grįžimo atgal nebebus.“

Nepakeičiami 25 metus

„Nepavadinčiau to įstatymo tobulinimu. Tai – įstatymo darkymas“, – ministro p. Misiūno paviešintus siūlymus keisti SEAKĮ vertina p. Didžiokas, dabartinis „Transekstos“ prezidentas.

Jis aiškina, kad 1994 m. neterminuoto konkurso keliu buvo atrinktos 10 įmonių, kurios gavo išimtinai deleguotą funkciją atlikti apžiūrą numatytose teritorijose. Tos pačios įmonės techninės apžiūros funkcijas atlieka jau 25 metus. Pasako jo, šios įmonės dabar sėkmingai susitvarko su visais joms keliamais reikalavimais.

„Mes sakome, kad siekiant išvengti žalos, kuri gali kilti, priėmus siūlomus įstatymo pakeitimus – nesvarstyti dalies, kuri susijusi su techninių apžiūrų vykdymu“, – siūlo p. Didžiokas.

Verslui reikia aiškumo

Lietuvoje yra daugybė automobilių servisų, kuriuose yra visa arba didelė dalis techninėms apžiūroms reikalingos įrangos. Vitoldas Milius, Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinis direktorius, tvirtina kad verslininkai domisi galimybe atlikti technines apžiūras, bet jiems reikia daugiau aiškumo.

„Verslas galėtų vykdyti tokią paslaugą, bet jis turi labai aiškų kriterijų: tai privalo apsimokėti. Jeigu norėtum žiūrėti į uždarbį, šitame (SEAKĮ pakeitimų – VŽ) plane nėra verslininkams jokių aiškių duomenų, ar iš to galima uždirbti, ar ne. Yra vienas nurodytas kriterijus – nusipirkti įrangą, bet įrangą nusipirkti gali visi. Bet taip galime paleisti vėjais visiškai normaliai veikiančią sistemą ir neaišku, ką sukursime vietoje jos“, – tvirtino p. Milius.

Sąlygos keistųsi dramatiškai

Buvę ministrai tvirtina, kad liberalizavus rinką, rajonuose būtų uždaryti nuostolingai veikiantys centrai ir pakiltų apžiūros įkainiai. Be to, būtų sunkiau kontroliuoti korupciją.

Ponas Didžiokas pateikia pavyzdį, kad Estijoje liberalizavus rinką, atsirado per 200 apžiūros centrų, o apžiūros kaina dabar yra maždaug 4 kartus didesnė, nei Lietuvoje. „Transekstos“ prezidentas sako, kad Lietuvoje nuostolingai veikiančius rajoninius centrus išlaiko didesnius krūvius turintys centrai. O liberalizavus rinką, įmonės koncentruotųsi miestuose, nes rajoniniai centrai neišsilaikytų. Tai apsunkintų rajonų gyventojus.

„Natūralu, kad sąlygos keistųsi ir jos keistųsi dramatiškai. Tų mažųjų stočių nebeliktų. Gali būti, kad pradžioje paslaugų kainos mažėtų, bet pradėjus veikti atsipirkimo režimu, jos neišvengiamai kiltų. Dabar verslo įmonės, atliekančios valstybės funkcijas, yra sunerimusios, stabdo investicijas, nes nežino, kas jų laukia, – sako p. Didžiokas. – Mes ne prieš, kad būtų tobulinamas veikiantis modelis. Bet reikia pasakyti, kas jame yra negerai. Ir tada reikia trūkumus pašalinti, o ne bandyti iš esmės reformuoti sistemą, nežinant kas laukia.“

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Rengės ruožo atstatymo darbai prasidės birželį

Prieš dešimtmetį išardyto geležinkelio ruožo iš Mažeikių į Latvijos Rengę atstatymo darbai bus pradėti...

SEB: metų pabaigoje gali brangti dyzelinas 1

Šių metų pabaigoje dyzelino kaina gali išaugti ir vėl maždaug susilyginti su benzino kaina, prognozuoja SEB...

Ruošiasi Panevėžio LEZ sujungti su „Via Baltica“ 2

Panevėžio miesto savivaldybė gavo beveik 542.000 Eur miesto investicinei aplinkai gerinti. Vyriausybė šią...

Pramonė
09:37
Į Vilniaus oro uostą per 4 metus numatoma investuoti 130 mln. EUR  11

Į Vilniaus oro uosto plėtrą bei rekonstrukciją iki 2022 m. investavus apie 130 mln. Eur, tris oro uostus...

„Wizz Air“ iš Vilniaus skraidins į Eilatą 2

Vengrijos pigių skrydžių bendrovė „Wizz Air“ nuo žiemos sezono pradžios skraidins iš Vilniaus į pietinį...

Dėl oro pagalvių defekto „Honda“ atšaukia 137.000 CR-V 2

Japonijos automobilių gamintoja „Honda Motor Co“ atšaukia 137.000 CR-V automobilių po to, kai be priežasties...

Transporto sektorių pirmąjį ketvirtį augino uostas ir vežėjai keliais

Pirmąjį šių metų ketvirtį augo visi transporto sektoriai, o labiausiai – krova Klaipėdos uoste ir krovinių...

Viaduką Mažeikiams už 16 mln. Eur statys trys įmonės 3

Mažeikiuose už daugiau nei 16 mln. Eur bus statomas viadukas per geležinkelį bei tvarkomos aplinkinės...

Statyba ir NT
2019.05.23
Rekordinis „Girteka Logistics“ augimas – pajamos kilo 37% Premium 17

Išlaikyti ir sustiprinti ryšiai su esamais užsakovais Europoje, naujos sutartys su pasauliniais gamintojais...

„Begos“ pelnas pernai augo 1,5 karto

Viena didžiausių Klaipėdos jūrų krovinių kompanijų „Bega“ pernai gavo 2,496 mln. Eur grynojo pelno – 1,5...

Lietuvoje kuriasi Vokietijos geležinkelių logistikos milžinė VTG 5

Lietuvoje kuriasi Vokietijos geležinkelių logistikos milžinė VTG.

„FL Technics“ pelnas pernai augo dukart iki 11 mln. Eur 2

„Avia Solutions Group“ antrinė lėktuvų techninės priežiūros įmonė „FL Technics“ pernai uždirbo 10,8 mln. Eur...

Pelną ir pajamas auginusios „Hoptransos“ taikiklyje – tolesnė plėtra Premium 3

Viena didžiausių transporto ir logistikos grupių šalyje „Hoptrans holding“ praėjusiais metais didino pajamas...

„Modus Group“ ruošia tris naujus „Autobrava Motors“ salonus  2

Lietuviško kapitalo tarptautinės įmonių grupės „Modus Group“ valdoma „Autobrava Motors“ skelbia atnaujinanti...

Automobiliai
2019.05.21
Klaipėdoje – 12 mln. Eur „Vingės logistikos“ investicijų 

Gamintojams atsisakant sandėlių, „Vingės logistika“ dviejuose sklypuose Klaipėdos Laisvojoje ekonominėje...

Pašto sektoriuje – didėjantis siuntų srautas ir spaudimas nacionalinei įmonei  Premium 3

Stabiliai augančioje Lietuvos pašto rinkoje išlieka trys didžiausi žaidėjai: rinkos lyderis Lietuvos paštas...

Palangos J. Basanavičiaus gatvėje uždrausta vasarą važiuoti paspirtukais, dviračiais 5

Palangos savivaldybė dėl saugumo uždraudė judriausioje miesto J. Basanavičiaus gatvėje vasarą važiuoti...

Laisvalaikis
2019.05.20
Už kyšininkavimą nuteistas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto inžinierius 1

Klaipėdos apygardos teismas, išnagrinėjęs baudžiamąją bylą, pripažino kaltu dėl kyšininkavimo ir dokumentų...

„Ryanair” pelnas – mažiausias per 4 metus

Didžiausia Europoje pigių skrydžių bendrovė Airijos „Ryanair” paskelbė rezultatus, kurie  yra prasčiausi per...

Rinkos
2019.05.20
Ruošiamasi rekonstruoti Vilniaus oro uosto peroną 1

Vilniaus oro uostas už 12 mln. eurų rengiasi atnaujinti perono šiaurinę dalį. Rangos konkursą numatoma...

Statyba ir NT
2019.05.20

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau