Kad kvėpuoti būtų lengviau: „valstiečiai“ galėtų prisiminti, kad jie yra ir „žalieji“

Publikuota: 2019-04-15
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Kova su smirdančiu pilkšvai-juodu dūmeliu Europoje jau tapo realybė ir būtų kvaila tai ignoruoti.

Praėjusią savaitę Europos Parlamentas sugriežtino naujų Europoje parduodamų automobilių taršos ribas – iki 2030 m. naujų automobilių į aplinką išmetamas anglies dvideginio kiekis, palyginti su 2021 m. lygiu, turės sumažėti 37,5%. Ir tai griežtesnis reikalavimas už ankstesnį, siūlytą Europos Komisijos. Per dešimtmetį automobilių taršą mažinančius sprendimus privalės priimti ir Lietuva.

Be bendros Europos Sąjungos politikos iniciatyvų imasi ir kitos Europos šalys. Londono miesto valdžia, nepaisydama smulkiojo verslo ir dyzelinių automobilių savininkų protestų, nustatė 12,5 GBP dienos mokestį griežtų taršos reikalavimų neatitinkantiems automobiliams. Tokiais yra ir vos prieš kelerius metus gaminti dyzeliniai lengvieji automobiliai, taip pat „Euro 6“ standarto nebeatitinkantys autobusai ir sunkvežimiai.

Nesigilinant į smulkmenas, reikalaujamą „Euro 6“ standartą atitinkantį vilkiką galima apibūdinti taip: jis yra pagamintas po 2014 m., leidžiama jo kietųjų dalelių tarša sumažinta perpus, palyginti su „Euro 5“ standartu, ir jis yra bent 10% yra brangesnis už taršesnį. Jau dabar tokių vilkikų kelių mokesčiai mažesni, pavyzdžiui, Vokietijoje toks moka 15% mažesnį kelių mokestį už taršųjį.

Osle jau uždrausta dieną važinėti automobiliams su dyzeliniais varikliais. Skandinavijos šalys apskritai plėtoja gausybę iniciatyvų, vedančių prie sprendimų per artimiausią dešimtmetį visiškai atsisakyti automobilių su vidaus degimo varikliais. Bene aiškiausią perėjimo prie elektra varomo transporto programą yra paskelbusi Švedija – po 2030 m. šioje šalyje bus visiškai uždrausta prekyba automobiliais su vidaus degimo varikliais, o iki 2050 m. šalis žada apskritai atsisakyti iškastinio kuro naudojimo. Panašios iniciatyvos puoselėjamos Danijoje, Norvegijoje, Airijoje.

Ar į Europos taktą pataiko naujoji Vyriausybės iniciatyva, pagal kurią taršių automobilių savininkams būtų mokama 1.000 Eur kompensacija naujai transporto priemonei įsigyti? Iniciatyva padėti atsikratyti smirdantį pilkšvai-juodą dūmelį skleidžiančio „dyzeliuko“ yra sveikintina, tačiau vargu ar veiksminga ir jau gerokai pavėluota.

Pažangia tokią idėją būtų buvę galima vadinti prieš kokį dešimtmetį. Kaip tik prieš dešimt metų Vokietija nustatė kompensacijas senesnių nei 9 metų automobilių savininkams – 2.500 Eur mokėta už į sąvartyną pristatytą seną transportą, kai perkamas naujas automobilis. Nors, įvyniotas į „kovos su tarša“ pakuotę, šis sprendimas iš tiesų labiau buvo skirtas gaivinti krizę išgyvenusią Vokietijos automobilių pramonę.

Ką su šia 1.000 Eur išmoka skatins Lietuva? Net ir pagyvenusių automobilių prekybos verslininkai gūžčioja pečiais. Nes kompensacija būtų mokama įsigyjant ir „Euro 5“ standarto dyzelinį lengvąjį automobilį. Toks šiandien rinkoje kainuoja apie 6.000 Eur – tokių jau kratosi skandinavai ir britai ir galima tiesiog prognozuoti, kad iniciatyva tarnaus ne švaresniems miestams, o iš turtingesnių ES šalių atsikratytų automobilių verslui.

Vis dėlto iniciatyva yra sveikintina, nes pats laikas pradėti pratinti visuomenę prie neišvengiamų automobilių taršos mokesčių. Kad koks nors Europos Parlamento „automobilių taršos paketas“ vėl netaptų „perkūnu iš giedro dangaus“, kaip tai jau nutiko su vadinamuoju Mobilumo paketu. Kad pakaktų laiko jam pasiruošti tiek senųjų standartų automobilių vairuotojams, tiek naudotų automobilių verslui.

O taip pat ir valdančiajai partijai: Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos lyderiams metas prisiminti, kad šios politinės organizacijos pavadinimas susideda iš dviejų dalių ir viena iš jų skelbia, kad tai „žalioji“ partija.

VŽ nuomone, diskusijose dėl automobilių mokesčio iki šiol dominuoja stipresnis „valstietiškas“ (arba socialdemokratiškas centro kairės) pradas. Mokestis siejamas ne su švaresne aplinka, gyventojus ir gamtą saugant nuo pragaištingų išmetamųjų dujų, bet su socialine reikalo puse – didesniu turtuolių apmokestinimu bei mažesne socialine atskirtimi.

Tuo tarpu Europoje iniciatyvos dėl automobilių apmokestinimo, aiškiai nukreiptos „žaliosioms“ problemoms. Akcentuojama ne automobilių prabanga, o tarša, todėl mokesčio reikalaujama ne pagal savininko piniginės storį, o pagal išmetamųjų dujų kiekį.

Automobilių ateitį numatantys forumai, kaip pavyzdžiui Ženevos automobilių paroda, aiškiai rodo, kad prabanga ir po automobilio gaubtu slypinčios arklio jėgos nieko bendro nebeturi su taršia vidaus degimo variklių galia.

Vargu ar galima tikėtis, kad per prasidedančią savivaldybių kadenciją „taršos mokesčiais“ imtų riboti eismą sostinės ar kurio nors kito didmiesčio valdžia. Nors iniciatyva būtų labai sveikintina.

Dideli darbai prasideda nuo mažų dalykų. Taršių automobilių draudimų ar bent jau jų ribojimo mokesčiais jau dabar galėtų imtis „žaliaisiais“ bei „mėlynaisiais“ ženklais besididžiuojantys šalies kurortai – Druskininkai, Neringa ar Palanga. Kad kvėpuoti būtų lengviau.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Vilniuje už 24 mln. Eur bus remontuojamos gatvės

Vilniuje už 24 mln. Eur bus remontuojamos gatvės bei gyvenamųjų namų kiemai. Darbus atliks bendrovės „Kamitra...

Ekonominės sankcijos Baltarusijai: mažai tikėtinos, bet kirstų ir Lietuvos verslui Premium 2

Baltarusijoje įtampai po prezidento rinkimų nerimstant, situaciją šalyje kaimynėje atidžiai stebi ir Lietuvos...

Pramonė
05:45
Naujo viaduko sulaukusi Kauno LEZ tikisi naujų logistikos sektoriaus investicijų  1

Laisvosios ekonomikos zonos valdymo bendrovės vadovas tvirtina nejaučiantis neigiamo pandemijos poveikio ir...

„Lietuvos geležinkeliai“ siekia prisiteisti 60.000 Eur už netinkamą turto vertinimą 2

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ iš turto vertinimo įmonės „Giantus vertinimas“ (buvusi „Capital...

Lietuvos oro uostai skelbia apie keleivių srauto ir krypčių atsigavimą 

Liepos mėnesio aviacijos statistikos duomenys rodo, kad šalyje keleivių srauto atsistatymas vyksta kiek...

„Kamineros grupės“ pajamos sumenko, bet pelnas dvigubėjo

Ekspedijavimo, krovos ir kitą veiklą vykdančių įmonių grupė „Kamineros grupė“ praėjusiais metais uždirbo...

Augant susirgimų nuo koronaviruso skaičiui, „DPD Lietuva“ supaprastino siuntų atsiėmimo procesą Verslo tribūna

Susirgimų nuo koronaviruso (2019-nCoV) skaičiui visuomenėje ir vėl augant, Vyriausybė pakartotinai stiprina...

Paslaugos
2020.08.11
„Lietuvos geležinkeliai“ krinta, bet ne taip skaudžiai, kaip kitos Europos bendrovės Premium 11

Valstybės valdomų „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) pajamos pirmąjį šių metų pusmetį susitraukė kiek daugiau nei...

„LTG Link“ stabdo reisus į Baltstogę 1

Lietuvai įvedus privalomą saviizoliaciją iš Lenkijos grįžusiems žmonėms, laikinai stabdomi keleivinių...

„Oro navigacija“: atsigavimas bus ilgas ir nelengvas

Liepą skrydžių skaičius Lietuvos oro erdvėje buvo 64% mažesnis nei prieš metus. Valstybės įmonė „Oro...

Investuotojams JAV biržose – dar vieno elektromobilių gamintojo akcijos 2

„Tesla“ konkurentu pristatomas kinų elektromobilių startuolis „Xpeng Motors“ susiruošė pirminiam viešam...

Rinkos
2020.08.10
Milijono mylių baterijos: ne taip „žalia“, kaip atrodo Premium 11

Baterijos yra brangiausi elektromobilių komponentai, sudarantys apie 30% visos jų kainos. Kartu tai...

Automobiliai
2020.08.10
Naujas burtažodis keičia pakuočių gamybos taisykles Premium

Pakuočių gamintojai taikosi prie naujų tendencijų – madas diktuoja ne tik besiplečianti elektroninė prekyba,...

Pramonė
2020.08.10
Dyzelinių automobilių populiarumas Europoje sparčiai mažėja 1

Dyzelinu varomų naujų automobilių dalis Europoje susitraukė nuo beveik 50% 2016-aisiais iki 30% praėjusiais...

Automobiliai
2020.08.09
VŽ bando: „Superb iV“ – pirmasis „Škodos“ hibridas Premium

Genamas Europos Sąjungos keliamų reikalavimų mažinti automobilių taršą, Čekijos automobilių gamintojas...

Automobiliai
2020.08.09
„Uber“ ketvirčio nuostolis – 1,8 mlrd. USD 1

„Uber“ 2020 m. antrąjį ketvirtį patyrė apie 1,8 mlrd. USD nuostolių, pagrindinė jų priežastis – dėl karantino...

Finansai
2020.08.08
Pakuočių gamintoja „Vilpak“ investuoja 3 mln. Eur į nuosavą sandėlį

„Amerikietiški kalneliai“ — taip Mindaugas Mizaras, pakuotes gaminančios UAB „Vilpak“ bendrasavininkas,...

Pramonė
2020.08.08
Susisiekimo ministerija imasi laivybos Nemune gaivinimo

Motyvuodama siekiu atnaujinti keleivinę ir krovininę laivybą Nemunu, Susisiekimo ministerija paskelbė...

„Klasco“ ir „Bega“ tikina, kad amonio trąšos Klaipėdos uoste kraunamos saugiai 5

Galingą sprogimą Beiruto uoste, kaip manoma, sukėlus jame saugotai amonio salietrai, amonio trąšas Klaipėdos...

Krova Ventspilio uoste šiemet mažėjo 41,5% 

Antras Latvijoje pagal krovos apimtis Ventspilio uostas, pranešė per septynis šių metų mėnesius perkrovęs...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus