Kad kvėpuoti būtų lengviau: „valstiečiai“ galėtų prisiminti, kad jie yra ir „žalieji“

Publikuota: 2019-04-15
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Kova su smirdančiu pilkšvai-juodu dūmeliu Europoje jau tapo realybė ir būtų kvaila tai ignoruoti.

Praėjusią savaitę Europos Parlamentas sugriežtino naujų Europoje parduodamų automobilių taršos ribas – iki 2030 m. naujų automobilių į aplinką išmetamas anglies dvideginio kiekis, palyginti su 2021 m. lygiu, turės sumažėti 37,5%. Ir tai griežtesnis reikalavimas už ankstesnį, siūlytą Europos Komisijos. Per dešimtmetį automobilių taršą mažinančius sprendimus privalės priimti ir Lietuva.

Be bendros Europos Sąjungos politikos iniciatyvų imasi ir kitos Europos šalys. Londono miesto valdžia, nepaisydama smulkiojo verslo ir dyzelinių automobilių savininkų protestų, nustatė 12,5 GBP dienos mokestį griežtų taršos reikalavimų neatitinkantiems automobiliams. Tokiais yra ir vos prieš kelerius metus gaminti dyzeliniai lengvieji automobiliai, taip pat „Euro 6“ standarto nebeatitinkantys autobusai ir sunkvežimiai.

Nesigilinant į smulkmenas, reikalaujamą „Euro 6“ standartą atitinkantį vilkiką galima apibūdinti taip: jis yra pagamintas po 2014 m., leidžiama jo kietųjų dalelių tarša sumažinta perpus, palyginti su „Euro 5“ standartu, ir jis yra bent 10% yra brangesnis už taršesnį. Jau dabar tokių vilkikų kelių mokesčiai mažesni, pavyzdžiui, Vokietijoje toks moka 15% mažesnį kelių mokestį už taršųjį.

Osle jau uždrausta dieną važinėti automobiliams su dyzeliniais varikliais. Skandinavijos šalys apskritai plėtoja gausybę iniciatyvų, vedančių prie sprendimų per artimiausią dešimtmetį visiškai atsisakyti automobilių su vidaus degimo varikliais. Bene aiškiausią perėjimo prie elektra varomo transporto programą yra paskelbusi Švedija – po 2030 m. šioje šalyje bus visiškai uždrausta prekyba automobiliais su vidaus degimo varikliais, o iki 2050 m. šalis žada apskritai atsisakyti iškastinio kuro naudojimo. Panašios iniciatyvos puoselėjamos Danijoje, Norvegijoje, Airijoje.

Ar į Europos taktą pataiko naujoji Vyriausybės iniciatyva, pagal kurią taršių automobilių savininkams būtų mokama 1.000 Eur kompensacija naujai transporto priemonei įsigyti? Iniciatyva padėti atsikratyti smirdantį pilkšvai-juodą dūmelį skleidžiančio „dyzeliuko“ yra sveikintina, tačiau vargu ar veiksminga ir jau gerokai pavėluota.

Pažangia tokią idėją būtų buvę galima vadinti prieš kokį dešimtmetį. Kaip tik prieš dešimt metų Vokietija nustatė kompensacijas senesnių nei 9 metų automobilių savininkams – 2.500 Eur mokėta už į sąvartyną pristatytą seną transportą, kai perkamas naujas automobilis. Nors, įvyniotas į „kovos su tarša“ pakuotę, šis sprendimas iš tiesų labiau buvo skirtas gaivinti krizę išgyvenusią Vokietijos automobilių pramonę.

Ką su šia 1.000 Eur išmoka skatins Lietuva? Net ir pagyvenusių automobilių prekybos verslininkai gūžčioja pečiais. Nes kompensacija būtų mokama įsigyjant ir „Euro 5“ standarto dyzelinį lengvąjį automobilį. Toks šiandien rinkoje kainuoja apie 6.000 Eur – tokių jau kratosi skandinavai ir britai ir galima tiesiog prognozuoti, kad iniciatyva tarnaus ne švaresniems miestams, o iš turtingesnių ES šalių atsikratytų automobilių verslui.

Vis dėlto iniciatyva yra sveikintina, nes pats laikas pradėti pratinti visuomenę prie neišvengiamų automobilių taršos mokesčių. Kad koks nors Europos Parlamento „automobilių taršos paketas“ vėl netaptų „perkūnu iš giedro dangaus“, kaip tai jau nutiko su vadinamuoju Mobilumo paketu. Kad pakaktų laiko jam pasiruošti tiek senųjų standartų automobilių vairuotojams, tiek naudotų automobilių verslui.

O taip pat ir valdančiajai partijai: Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos lyderiams metas prisiminti, kad šios politinės organizacijos pavadinimas susideda iš dviejų dalių ir viena iš jų skelbia, kad tai „žalioji“ partija.

VŽ nuomone, diskusijose dėl automobilių mokesčio iki šiol dominuoja stipresnis „valstietiškas“ (arba socialdemokratiškas centro kairės) pradas. Mokestis siejamas ne su švaresne aplinka, gyventojus ir gamtą saugant nuo pragaištingų išmetamųjų dujų, bet su socialine reikalo puse – didesniu turtuolių apmokestinimu bei mažesne socialine atskirtimi.

Tuo tarpu Europoje iniciatyvos dėl automobilių apmokestinimo, aiškiai nukreiptos „žaliosioms“ problemoms. Akcentuojama ne automobilių prabanga, o tarša, todėl mokesčio reikalaujama ne pagal savininko piniginės storį, o pagal išmetamųjų dujų kiekį.

Automobilių ateitį numatantys forumai, kaip pavyzdžiui Ženevos automobilių paroda, aiškiai rodo, kad prabanga ir po automobilio gaubtu slypinčios arklio jėgos nieko bendro nebeturi su taršia vidaus degimo variklių galia.

Vargu ar galima tikėtis, kad per prasidedančią savivaldybių kadenciją „taršos mokesčiais“ imtų riboti eismą sostinės ar kurio nors kito didmiesčio valdžia. Nors iniciatyva būtų labai sveikintina.

Dideli darbai prasideda nuo mažų dalykų. Taršių automobilių draudimų ar bent jau jų ribojimo mokesčiais jau dabar galėtų imtis „žaliaisiais“ bei „mėlynaisiais“ ženklais besididžiuojantys šalies kurortai – Druskininkai, Neringa ar Palanga. Kad kvėpuoti būtų lengviau.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Ekologiškas transportas – ne mada, o nauda Verslo tribūna 1

Tarptautinį automobilių gamintoją „Iveco“ Lietuvoje atstovaujanti  UAB „Transmitto“ pardavė pirmąją...

„Kamida Group“ į logistikos centrą Kaune investuoja 12 mln. Eur 2

Transporto, logistikos ir žemės ūkio technikos nuomos paslaugų UAB „Kamida Group“ Kaune ruošiasi...

Statyba ir NT
2019.10.16
Dėl Norvegijos karių vežtos nepavojingos granatos buvo evakuota dalis Vilniaus oro uosto

Vilniaus oro uosto keleivio bagaže trečiadienį radus, įtariama, dūminę granatą, dalis pastato buvo evakuota.

„CityBee“ paspirtukų sezonas: lietuviai važiavo dažniausiai, latviai – toliausiai 6

Transporto dalijimosi paslaugų teikėja „CityBee“ trečiadienį baigia daugiau nei pusę metų trukusį elektrinių...

Susisiekimo ministras: Kelių direkcija bus pertvarkyta 1

Lietuvos automobilių kelių direkciją ketinama pertvarkyti į valstybės įmonę arba akcinę bendrovę, sako...

Statyba ir NT
2019.10.16
Vyriausybė palaimino taršių automobilių mokestį 45

Vyriausybė pritarė naujajam automobilių taršos mokesčiui. Jis Seimui bus teikiamas kartu su 2020 m. valstybės...

Naujojo vadovo bus ieškoma tik pertvarkius Klaipėdos uostą, žada ministras 5

Naujojo Klaipėdos uosto vadovo bus ieškoma tik po numatomos šios valstybės įmonės pertvarkos į akcinę...

Verslo aplinka
2019.10.16
Teismas dar kartą patvirtino, kad A. Vaitkus atleistas teisėtai 3

Vilniaus apygardos teismas antradienį patvirtino, kad buvęs Klaipėdos uosto vadovas Arvydas Vaitkus buvo...

Paskirta nauja bendros „Rail Baltica“ įmonės stebėtojų taryba 1

Bendros už „Rail Baltica“ projektą atsakingos įmonės „RB Rail AS“ akcininkai paskyrė naują stebėtojų tarybą.

„Avia Solutions Group“ įsigijo aviacijos grupę „Chapman Freeborn“

Gedimino Žiemelio valdoma aviacijos grupė „Avia Solutions Group” įsigijo Didžiosios Britanijos užsakomųjų...

Vilniuje pradeda veikti didelės galios „Ignitis“ elektromobilių įkrovimo tinklas 19

Šiemet Vilniuje bus įrengtos 59 didelės galios (50 kW) elektromobilių įkrovimo stotelės, 50 iš jų pradeda...

Vežėjai valdžios planuose regi bankrotus ir kraustynes į Lenkiją 12

Valdžios planai didinti vairuotojų atlyginimų koeficientą nuo 1,3 iki 1,5 minimalios mėnesinės algos (MMA)...

Tolimųjų reisų vairuotojo padaryta žala gali virsti jūsų galvos skausmu Verslo tribūna

Tolimųjų reisų vairuotojų pareigų vykdymas neatsiejamas nuo naudojimosi brangiu darbdavio turtu: transporto...

VŽ bando: 17 metų laukta „Toyota Supra“ Premium 4

Po ilgos pertraukos pasirodžiusi penktosios kartos „Supra“ yra apipinta stereotipais, tačiau jai tai nė kiek...

Automobiliai
2019.10.14
Atšaukiami šimtai tūkstančių „Mercedes-Benz“ automobilių 

Vokietijos koncernas „Daimler AG“ skelbs masinį automobilių, kurių tarpe yra „Sprinter“ mikroautobusai,...

Estijos konkurencijos departamentas leido suomių „Veho“ perimti „Silberauto“ 

Estijos konkurencijos departamentas pranešė leidęs Suomijos bendrovei „Veho“ perimti „Mercedes-Benz“...

Automobiliai
2019.10.14
Transporto įmonė pasiskolinti rinkoje nusprendė paprastuoju būdu Premium 8

Nedidelė transporto įmonė lėšų naujiems vilkikams surasti nusprendė savo tinklalapyje pakvietusi visus...

Rinkos
2019.10.14
Įsigaliojo kompensacinių išmokų mažiau taršiems automobiliams įsigyti tvarka 3

Spalio 12 d. įsigaliojo tvarka, pagal kurią kiekvienam nustatytus kriterijus atitinkančiam fiziniam asmeniui,...

Automobiliai
2019.10.14
„airBaltic“ į Rygą ir Taliną iš Vilniaus skraidys dažniau 1

Latvijos oro bendrovė „airBaltic“ nuo 2020 m. vasaros sezono padidins skrydžių iš Vilniaus į Rygą ir Taliną...

Valstybinių kelių priežiūra atiduodama be konkurso, VPT rankos surištos 2

Valstybinių kelių priežiūra, kuriai per metus skiriama beveik 80 mln. eurų, be konkurso atiduodama valstybės...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau