Kad kvėpuoti būtų lengviau: „valstiečiai“ galėtų prisiminti, kad jie yra ir „žalieji“

Publikuota: 2019-04-15
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Kova su smirdančiu pilkšvai-juodu dūmeliu Europoje jau tapo realybė ir būtų kvaila tai ignoruoti.

Praėjusią savaitę Europos Parlamentas sugriežtino naujų Europoje parduodamų automobilių taršos ribas – iki 2030 m. naujų automobilių į aplinką išmetamas anglies dvideginio kiekis, palyginti su 2021 m. lygiu, turės sumažėti 37,5%. Ir tai griežtesnis reikalavimas už ankstesnį, siūlytą Europos Komisijos. Per dešimtmetį automobilių taršą mažinančius sprendimus privalės priimti ir Lietuva.

Be bendros Europos Sąjungos politikos iniciatyvų imasi ir kitos Europos šalys. Londono miesto valdžia, nepaisydama smulkiojo verslo ir dyzelinių automobilių savininkų protestų, nustatė 12,5 GBP dienos mokestį griežtų taršos reikalavimų neatitinkantiems automobiliams. Tokiais yra ir vos prieš kelerius metus gaminti dyzeliniai lengvieji automobiliai, taip pat „Euro 6“ standarto nebeatitinkantys autobusai ir sunkvežimiai.

Nesigilinant į smulkmenas, reikalaujamą „Euro 6“ standartą atitinkantį vilkiką galima apibūdinti taip: jis yra pagamintas po 2014 m., leidžiama jo kietųjų dalelių tarša sumažinta perpus, palyginti su „Euro 5“ standartu, ir jis yra bent 10% yra brangesnis už taršesnį. Jau dabar tokių vilkikų kelių mokesčiai mažesni, pavyzdžiui, Vokietijoje toks moka 15% mažesnį kelių mokestį už taršųjį.

Osle jau uždrausta dieną važinėti automobiliams su dyzeliniais varikliais. Skandinavijos šalys apskritai plėtoja gausybę iniciatyvų, vedančių prie sprendimų per artimiausią dešimtmetį visiškai atsisakyti automobilių su vidaus degimo varikliais. Bene aiškiausią perėjimo prie elektra varomo transporto programą yra paskelbusi Švedija – po 2030 m. šioje šalyje bus visiškai uždrausta prekyba automobiliais su vidaus degimo varikliais, o iki 2050 m. šalis žada apskritai atsisakyti iškastinio kuro naudojimo. Panašios iniciatyvos puoselėjamos Danijoje, Norvegijoje, Airijoje.

Ar į Europos taktą pataiko naujoji Vyriausybės iniciatyva, pagal kurią taršių automobilių savininkams būtų mokama 1.000 Eur kompensacija naujai transporto priemonei įsigyti? Iniciatyva padėti atsikratyti smirdantį pilkšvai-juodą dūmelį skleidžiančio „dyzeliuko“ yra sveikintina, tačiau vargu ar veiksminga ir jau gerokai pavėluota.

Pažangia tokią idėją būtų buvę galima vadinti prieš kokį dešimtmetį. Kaip tik prieš dešimt metų Vokietija nustatė kompensacijas senesnių nei 9 metų automobilių savininkams – 2.500 Eur mokėta už į sąvartyną pristatytą seną transportą, kai perkamas naujas automobilis. Nors, įvyniotas į „kovos su tarša“ pakuotę, šis sprendimas iš tiesų labiau buvo skirtas gaivinti krizę išgyvenusią Vokietijos automobilių pramonę.

Ką su šia 1.000 Eur išmoka skatins Lietuva? Net ir pagyvenusių automobilių prekybos verslininkai gūžčioja pečiais. Nes kompensacija būtų mokama įsigyjant ir „Euro 5“ standarto dyzelinį lengvąjį automobilį. Toks šiandien rinkoje kainuoja apie 6.000 Eur – tokių jau kratosi skandinavai ir britai ir galima tiesiog prognozuoti, kad iniciatyva tarnaus ne švaresniems miestams, o iš turtingesnių ES šalių atsikratytų automobilių verslui.

Vis dėlto iniciatyva yra sveikintina, nes pats laikas pradėti pratinti visuomenę prie neišvengiamų automobilių taršos mokesčių. Kad koks nors Europos Parlamento „automobilių taršos paketas“ vėl netaptų „perkūnu iš giedro dangaus“, kaip tai jau nutiko su vadinamuoju Mobilumo paketu. Kad pakaktų laiko jam pasiruošti tiek senųjų standartų automobilių vairuotojams, tiek naudotų automobilių verslui.

O taip pat ir valdančiajai partijai: Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos lyderiams metas prisiminti, kad šios politinės organizacijos pavadinimas susideda iš dviejų dalių ir viena iš jų skelbia, kad tai „žalioji“ partija.

VŽ nuomone, diskusijose dėl automobilių mokesčio iki šiol dominuoja stipresnis „valstietiškas“ (arba socialdemokratiškas centro kairės) pradas. Mokestis siejamas ne su švaresne aplinka, gyventojus ir gamtą saugant nuo pragaištingų išmetamųjų dujų, bet su socialine reikalo puse – didesniu turtuolių apmokestinimu bei mažesne socialine atskirtimi.

Tuo tarpu Europoje iniciatyvos dėl automobilių apmokestinimo, aiškiai nukreiptos „žaliosioms“ problemoms. Akcentuojama ne automobilių prabanga, o tarša, todėl mokesčio reikalaujama ne pagal savininko piniginės storį, o pagal išmetamųjų dujų kiekį.

Automobilių ateitį numatantys forumai, kaip pavyzdžiui Ženevos automobilių paroda, aiškiai rodo, kad prabanga ir po automobilio gaubtu slypinčios arklio jėgos nieko bendro nebeturi su taršia vidaus degimo variklių galia.

Vargu ar galima tikėtis, kad per prasidedančią savivaldybių kadenciją „taršos mokesčiais“ imtų riboti eismą sostinės ar kurio nors kito didmiesčio valdžia. Nors iniciatyva būtų labai sveikintina.

Dideli darbai prasideda nuo mažų dalykų. Taršių automobilių draudimų ar bent jau jų ribojimo mokesčiais jau dabar galėtų imtis „žaliaisiais“ bei „mėlynaisiais“ ženklais besididžiuojantys šalies kurortai – Druskininkai, Neringa ar Palanga. Kad kvėpuoti būtų lengviau.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Hyundai“ elektromobilių platforma žada naują erą 4

Specialiai elektros pavarai sukurtas komponentas leis išnaudoti naujos kartos technologijų galimybes.

Automobiliai
15:04
Uždraudus poilsį kabinose, vilkikų vairuotojams tenka rizikuoti

Vasaros pabaigoje įsigaliojus daliai vežėjų veiklą Europos Sąjungos (ES) rinkoje reglamentuojančio Mobilumo...

Buvę „Teslos“ vadovai ir arabų pinigai iki gamybos atvedė dar vieną startuolį Premium

Į masinės gamybos zoną Jungtinėse Valstijose žengia dar vienas elektromobilių startuolis. Gamyklą statyti...

Automobiliai
2020.12.04
Paskirta nauja „Lietuvos geležinkelių“ valdyba

Pasibaigus kadencijai keičiasi valstybės valdomos įmonės „Lietuvos geležinkeliai“ valdybos sudėtis. Gavus...

Nauju „Autokurto“ vadovu paskirtas M. Giedraitis 

Vieną didžiausių sunkiojo transporto remonto tinklų Lietuvoje valdanti bendrovė vėl turi nuolatinį direktorių.

Vilnius už 300 mln. Eur reformuos viešąjį transportą: iki 2030 m. atsisakys dyzelino 26

Vilniaus savivaldybė planuoja, kad iki 2030 m. sostinėje nebeliks iškastiniu kuru varomų viešojo transporto...

Didžiojoje Britanijoje – dar vienas „Avia Solutions Group“ pirkinys 

Ketvirtadienį paskelbus apie grupei priklausančios įmonės „FL Technics“ pirkinį Kanadoje, penktadienį...

Vyriausybinė komisija pradėjo oro uostų konkurse dalyvaujančios Kinijos įmonės patikrą

Vyriausybinė strateginius sandorius tikrinanti komisija pradėjo Lietuvos oro uostų paskelbtame aviacijos...

Pandemijos pakylėtos siuntų bendrovės augimo tikisi ir kitąmet Premium

Siuntų įmonių pajamos šiemet augo 20–30%, o didžiausią įtaką tam, be abejo, turėjo internetu gyventojus...

„Avia Solutions Group“ apsipirko Šiaurės Amerikoje  5

Gedimino Žiemelio vadovaujamai įmonių grupei priklausanti „FL Technics“ įsigijo „Wright International“,...

Neradus lėšų tako rekonstrukcijai, strigs Palangos oro uosto veikla 

Vyriausybei nusprendus iš Ateities ekonomikos DNR plano neskirti lėšų trijų šalies oro uostų atnaujinimui,...

Tiesiami keliai COVID-19 vakcinos atvežimui į Lietuvą Premium

Vakcina į Lietuvą bus gabenama, siekiant išnaudoti farmacijos kompanijų pasiūlymus, tačiau neatmetama...

Valstybės kontrolė: kartais asfaltuojamos gatvės, kuriomis naudojasi 1 ar 9 namų ūkiai

Lietuvos kelių infrastruktūrai skirtų investicijų panaudojimui trūksta efektyvumo, ne visada kelio darbai...

Degalų kaina žiemą: ekspertai tikina, kad vairuotojai pokyčių nepajus Verslo tribūna 1

Nuo gruodžio 1 dienos įsigalioja reikalavimas žiemos mėnesiais į dyzeliną įmaišyti 7 proc. biodegalų. Rinkos...

Logistikos bendrovės traukia skaitmenizacijos kortą Verslo tribūna

Logistikos bendrovių paslaugomis besinaudojantiems klientams jau neužtenka tik pristatyti krovinį iš taško A...

Lėtėjančią prekybą naujais automobiliais palaiko įmonės  Premium

Kol „Volkswagen“ laukė atnaujinto „Tiguan“, jo pozicijas Lietuvos rinkoje perėmė „Škoda“, o elektromobilių...

Automobiliai
2020.12.02
Šiaulių meras prašo užtikrinti vairuotojais dirbančių užsieniečių izoliavimosi kontrolę

Šiaulių miesto meras Artūras Visockas kreipėsi į sveikatos apsaugos ministrą prašydamas užtikrinti galimybę...

Lietuviškas skaitmeninės logistikos startuolis pradeda veiklą penktoje Europos šalyje

2019 metais pradėjusi veikti ir biurus Lenkijoje, Vokietijoje bei Jungtinėje Karalystėje turinti platforma...

Žaliąją elektrą „Lietuvos geležinkeliams“ tieks „InterRAO Lietuva“ 3

Šalies geležinkelių tinklą valdanti bendrovė „LTG Infra“ pasirūpino elektros energija visos „Lietuvos...

Apklausa: daugėja „Rail Balticos“ projektą teigiamai vertinančių gyventojų

„Rail Balticos“ projekto žinomumas visuomenėje per metus paaugo, o du trečdaliai gyventojų mano, kad...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus