Kad kvėpuoti būtų lengviau: „valstiečiai“ galėtų prisiminti, kad jie yra ir „žalieji“

Publikuota: 2019-04-15
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Kova su smirdančiu pilkšvai-juodu dūmeliu Europoje jau tapo realybė ir būtų kvaila tai ignoruoti.

Praėjusią savaitę Europos Parlamentas sugriežtino naujų Europoje parduodamų automobilių taršos ribas – iki 2030 m. naujų automobilių į aplinką išmetamas anglies dvideginio kiekis, palyginti su 2021 m. lygiu, turės sumažėti 37,5%. Ir tai griežtesnis reikalavimas už ankstesnį, siūlytą Europos Komisijos. Per dešimtmetį automobilių taršą mažinančius sprendimus privalės priimti ir Lietuva.

Be bendros Europos Sąjungos politikos iniciatyvų imasi ir kitos Europos šalys. Londono miesto valdžia, nepaisydama smulkiojo verslo ir dyzelinių automobilių savininkų protestų, nustatė 12,5 GBP dienos mokestį griežtų taršos reikalavimų neatitinkantiems automobiliams. Tokiais yra ir vos prieš kelerius metus gaminti dyzeliniai lengvieji automobiliai, taip pat „Euro 6“ standarto nebeatitinkantys autobusai ir sunkvežimiai.

Nesigilinant į smulkmenas, reikalaujamą „Euro 6“ standartą atitinkantį vilkiką galima apibūdinti taip: jis yra pagamintas po 2014 m., leidžiama jo kietųjų dalelių tarša sumažinta perpus, palyginti su „Euro 5“ standartu, ir jis yra bent 10% yra brangesnis už taršesnį. Jau dabar tokių vilkikų kelių mokesčiai mažesni, pavyzdžiui, Vokietijoje toks moka 15% mažesnį kelių mokestį už taršųjį.

Osle jau uždrausta dieną važinėti automobiliams su dyzeliniais varikliais. Skandinavijos šalys apskritai plėtoja gausybę iniciatyvų, vedančių prie sprendimų per artimiausią dešimtmetį visiškai atsisakyti automobilių su vidaus degimo varikliais. Bene aiškiausią perėjimo prie elektra varomo transporto programą yra paskelbusi Švedija – po 2030 m. šioje šalyje bus visiškai uždrausta prekyba automobiliais su vidaus degimo varikliais, o iki 2050 m. šalis žada apskritai atsisakyti iškastinio kuro naudojimo. Panašios iniciatyvos puoselėjamos Danijoje, Norvegijoje, Airijoje.

Ar į Europos taktą pataiko naujoji Vyriausybės iniciatyva, pagal kurią taršių automobilių savininkams būtų mokama 1.000 Eur kompensacija naujai transporto priemonei įsigyti? Iniciatyva padėti atsikratyti smirdantį pilkšvai-juodą dūmelį skleidžiančio „dyzeliuko“ yra sveikintina, tačiau vargu ar veiksminga ir jau gerokai pavėluota.

Pažangia tokią idėją būtų buvę galima vadinti prieš kokį dešimtmetį. Kaip tik prieš dešimt metų Vokietija nustatė kompensacijas senesnių nei 9 metų automobilių savininkams – 2.500 Eur mokėta už į sąvartyną pristatytą seną transportą, kai perkamas naujas automobilis. Nors, įvyniotas į „kovos su tarša“ pakuotę, šis sprendimas iš tiesų labiau buvo skirtas gaivinti krizę išgyvenusią Vokietijos automobilių pramonę.

Ką su šia 1.000 Eur išmoka skatins Lietuva? Net ir pagyvenusių automobilių prekybos verslininkai gūžčioja pečiais. Nes kompensacija būtų mokama įsigyjant ir „Euro 5“ standarto dyzelinį lengvąjį automobilį. Toks šiandien rinkoje kainuoja apie 6.000 Eur – tokių jau kratosi skandinavai ir britai ir galima tiesiog prognozuoti, kad iniciatyva tarnaus ne švaresniems miestams, o iš turtingesnių ES šalių atsikratytų automobilių verslui.

Vis dėlto iniciatyva yra sveikintina, nes pats laikas pradėti pratinti visuomenę prie neišvengiamų automobilių taršos mokesčių. Kad koks nors Europos Parlamento „automobilių taršos paketas“ vėl netaptų „perkūnu iš giedro dangaus“, kaip tai jau nutiko su vadinamuoju Mobilumo paketu. Kad pakaktų laiko jam pasiruošti tiek senųjų standartų automobilių vairuotojams, tiek naudotų automobilių verslui.

O taip pat ir valdančiajai partijai: Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos lyderiams metas prisiminti, kad šios politinės organizacijos pavadinimas susideda iš dviejų dalių ir viena iš jų skelbia, kad tai „žalioji“ partija.

VŽ nuomone, diskusijose dėl automobilių mokesčio iki šiol dominuoja stipresnis „valstietiškas“ (arba socialdemokratiškas centro kairės) pradas. Mokestis siejamas ne su švaresne aplinka, gyventojus ir gamtą saugant nuo pragaištingų išmetamųjų dujų, bet su socialine reikalo puse – didesniu turtuolių apmokestinimu bei mažesne socialine atskirtimi.

Tuo tarpu Europoje iniciatyvos dėl automobilių apmokestinimo, aiškiai nukreiptos „žaliosioms“ problemoms. Akcentuojama ne automobilių prabanga, o tarša, todėl mokesčio reikalaujama ne pagal savininko piniginės storį, o pagal išmetamųjų dujų kiekį.

Automobilių ateitį numatantys forumai, kaip pavyzdžiui Ženevos automobilių paroda, aiškiai rodo, kad prabanga ir po automobilio gaubtu slypinčios arklio jėgos nieko bendro nebeturi su taršia vidaus degimo variklių galia.

Vargu ar galima tikėtis, kad per prasidedančią savivaldybių kadenciją „taršos mokesčiais“ imtų riboti eismą sostinės ar kurio nors kito didmiesčio valdžia. Nors iniciatyva būtų labai sveikintina.

Dideli darbai prasideda nuo mažų dalykų. Taršių automobilių draudimų ar bent jau jų ribojimo mokesčiais jau dabar galėtų imtis „žaliaisiais“ bei „mėlynaisiais“ ženklais besididžiuojantys šalies kurortai – Druskininkai, Neringa ar Palanga. Kad kvėpuoti būtų lengviau.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„SSC Tuatara“ sutrypė „Bugatti“ greičio rekordą

1.774 AG variklio varomas amerikietiškas hiperautomobilis pasiekė 532,93 km/val. greitį ir pakliuvo į...

Automobiliai
14:12
Dėl nemokamo pristatymo lietuviai e. parduotuvėse kraunasi gausesnius krepšelius Premium 1

Lietuviai internetu perka dažniau nei kitų Baltijos šalių gyventojai, tačiau yra jautresni prekių pristatymo...

E. Liachovičius: pagrindinės vadovo užduotys – strategija ir įmonės kultūra Premium 1

Edvardas Liachovičius, transporto ir logistikos paslaugų bendrovės Girteka Logistics“ generalinis...

Įmonės pirmą dieną pateikė paraiškų už 600.000 Eur elektromobilių subsidijoms  2

Juridiniams asmenims pradėjus teikti paraiškas dėl subsidijų naujų elektromobilių pirkimui, Aplinkos projektų...

Klaipėdos uostas sieks iš ES gauti 378 mln. Eur plėtrai  1

Lėšas norima skirti uosto akvatorijos gilinimui, procesų skaitmenizavimui, infrastruktūros pritaikymui vėjo...

Prokurorai nutraukė tyrimą dėl taršos Klaipėdos uoste 2

Prokurorai nutraukė ikiteisminį tyrimą dėl įtarimų tarša Klaipėdos uoste, 2018–2019 metais vykdant darbus...

B. Vanagas Dakare startuos su gamykline „Toyotos“ komanda 2

Lenktynininkas Benediktas Vanagas artimiausiose Dakaro ralio varžybose atstovaus gamyklinei „Toyotos“...

Automobiliai
2020.10.22
„Tesla“ pelnas praėjusį ketvirtį išaugo dvigubai, augant automobilių pristatymui 3

„Tesla“ pranešė, kad praėjusio ketvirčio pelnas išaugo daugiau nei dvigubai, o bendrovė prognozuoja, kad...

Rinkos
2020.10.22
Pasiūlytos keturios galimos „Rail Balticos“ trasos iki Vilniaus

Bendrovės „LTG Infra“ pasamdyta UAB „Sweco Lietuva“ ir DB Engineering & Consulting GMbH specialistų komanda...

Registrų centras atveria Adresų registro duomenis 5

Registrų centras laisvam naudojimui atveria Adresų registro duomenis – iš viso 2,1 mln. unikalių adresų ir...

Didelio elektros energijos vartotojo sprendimai: žalioji energija ir modernizacija Verslo tribūna

Bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) per metus elektros energijai išleidžia septynženklę sumą. Netrukus...

Išmani Lietuva
2020.10.22
Vyriausybė nori virtualios nacionalinės oro bendrovės už 35 mln. Eur Premium 11

Vadinamąją virtualią oro bendrovę besirengianti steigti Vyriausybė suplanavo, kad tam reikės daugiau kaip 35...

Startuolis teiks metanu varomo transporto patrauklumą didinančius pasiūlymus  1

Kelių gamintojų ir vietinių įmonių iniciatyva skatins krovinių vežėjus vietoje dyzelinių rinktis metanu ir...

„Sirin Development“ Kauno rajone stato dar 16.000 kv. m sandėlių 1

Su „Girtekos“ grupe susijusi industrinio nekilnojamojo turto (NT) plėtros bendrovė „Sirin Development“...

Statyba ir NT
2020.10.21
„Lietuvos geležinkelių“ pajamos šiemet mažėjo 11%

Valstybės valdomų „Lietuvos geležinkelių“ grupė per tris šių metų ketvirčius gavo 327,6 mln. Eur pajamų – 11%...

Toliau atsinaujinanti Alytaus „Astra“ keičia pavadinimą Verslo tribūna

Geri pusmečio bei trijų ketvirčių rezultatai, suplanuotos investicijos į naujos gamybinės laboratorijos...

Prie Plano A jungiasi ir Lietuvos paštas 3

Pandemijos laikotarpiu išaugus elektroninei prekybai, kartu ir siuntų savitarnos terminalų populiarumui,...

Gazelė
2020.10.20
Prekybos sektoriaus TOP 1.000: aukščiausias pozicijas dalijasi didieji tinklai  Premium

Tūkstančiui didžiausių pagal pardavimus Lietuvos įmonių, kurių sąrašą kasmet sudaro „Verslo žinios“,...

Prekyba
2020.10.20
Ekologiško transporto kompensacijoms – per 9.000 prašymų 1

Kompensacijoms už seno taršaus automobilio sunaikinimą, įsigyjant paspirtuką, dviratį ar viešojo transporto...

S. Mačiukas: darbiniu mulu už didelius pinigus ilgai nebūsi Premium 2

Jeigu bijai, kad darbuotojai gali užlipti ant galvos, visai nebūk vadovu, pataria Skirmantas Mačiukas,...

Prekyba
2020.10.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus