Kad kvėpuoti būtų lengviau: „valstiečiai“ galėtų prisiminti, kad jie yra ir „žalieji“

Publikuota: 2019-04-15
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Kova su smirdančiu pilkšvai-juodu dūmeliu Europoje jau tapo realybė ir būtų kvaila tai ignoruoti.

Praėjusią savaitę Europos Parlamentas sugriežtino naujų Europoje parduodamų automobilių taršos ribas – iki 2030 m. naujų automobilių į aplinką išmetamas anglies dvideginio kiekis, palyginti su 2021 m. lygiu, turės sumažėti 37,5%. Ir tai griežtesnis reikalavimas už ankstesnį, siūlytą Europos Komisijos. Per dešimtmetį automobilių taršą mažinančius sprendimus privalės priimti ir Lietuva.

Be bendros Europos Sąjungos politikos iniciatyvų imasi ir kitos Europos šalys. Londono miesto valdžia, nepaisydama smulkiojo verslo ir dyzelinių automobilių savininkų protestų, nustatė 12,5 GBP dienos mokestį griežtų taršos reikalavimų neatitinkantiems automobiliams. Tokiais yra ir vos prieš kelerius metus gaminti dyzeliniai lengvieji automobiliai, taip pat „Euro 6“ standarto nebeatitinkantys autobusai ir sunkvežimiai.

Nesigilinant į smulkmenas, reikalaujamą „Euro 6“ standartą atitinkantį vilkiką galima apibūdinti taip: jis yra pagamintas po 2014 m., leidžiama jo kietųjų dalelių tarša sumažinta perpus, palyginti su „Euro 5“ standartu, ir jis yra bent 10% yra brangesnis už taršesnį. Jau dabar tokių vilkikų kelių mokesčiai mažesni, pavyzdžiui, Vokietijoje toks moka 15% mažesnį kelių mokestį už taršųjį.

Osle jau uždrausta dieną važinėti automobiliams su dyzeliniais varikliais. Skandinavijos šalys apskritai plėtoja gausybę iniciatyvų, vedančių prie sprendimų per artimiausią dešimtmetį visiškai atsisakyti automobilių su vidaus degimo varikliais. Bene aiškiausią perėjimo prie elektra varomo transporto programą yra paskelbusi Švedija – po 2030 m. šioje šalyje bus visiškai uždrausta prekyba automobiliais su vidaus degimo varikliais, o iki 2050 m. šalis žada apskritai atsisakyti iškastinio kuro naudojimo. Panašios iniciatyvos puoselėjamos Danijoje, Norvegijoje, Airijoje.

Ar į Europos taktą pataiko naujoji Vyriausybės iniciatyva, pagal kurią taršių automobilių savininkams būtų mokama 1.000 Eur kompensacija naujai transporto priemonei įsigyti? Iniciatyva padėti atsikratyti smirdantį pilkšvai-juodą dūmelį skleidžiančio „dyzeliuko“ yra sveikintina, tačiau vargu ar veiksminga ir jau gerokai pavėluota.

Pažangia tokią idėją būtų buvę galima vadinti prieš kokį dešimtmetį. Kaip tik prieš dešimt metų Vokietija nustatė kompensacijas senesnių nei 9 metų automobilių savininkams – 2.500 Eur mokėta už į sąvartyną pristatytą seną transportą, kai perkamas naujas automobilis. Nors, įvyniotas į „kovos su tarša“ pakuotę, šis sprendimas iš tiesų labiau buvo skirtas gaivinti krizę išgyvenusią Vokietijos automobilių pramonę.

Ką su šia 1.000 Eur išmoka skatins Lietuva? Net ir pagyvenusių automobilių prekybos verslininkai gūžčioja pečiais. Nes kompensacija būtų mokama įsigyjant ir „Euro 5“ standarto dyzelinį lengvąjį automobilį. Toks šiandien rinkoje kainuoja apie 6.000 Eur – tokių jau kratosi skandinavai ir britai ir galima tiesiog prognozuoti, kad iniciatyva tarnaus ne švaresniems miestams, o iš turtingesnių ES šalių atsikratytų automobilių verslui.

Vis dėlto iniciatyva yra sveikintina, nes pats laikas pradėti pratinti visuomenę prie neišvengiamų automobilių taršos mokesčių. Kad koks nors Europos Parlamento „automobilių taršos paketas“ vėl netaptų „perkūnu iš giedro dangaus“, kaip tai jau nutiko su vadinamuoju Mobilumo paketu. Kad pakaktų laiko jam pasiruošti tiek senųjų standartų automobilių vairuotojams, tiek naudotų automobilių verslui.

O taip pat ir valdančiajai partijai: Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos lyderiams metas prisiminti, kad šios politinės organizacijos pavadinimas susideda iš dviejų dalių ir viena iš jų skelbia, kad tai „žalioji“ partija.

VŽ nuomone, diskusijose dėl automobilių mokesčio iki šiol dominuoja stipresnis „valstietiškas“ (arba socialdemokratiškas centro kairės) pradas. Mokestis siejamas ne su švaresne aplinka, gyventojus ir gamtą saugant nuo pragaištingų išmetamųjų dujų, bet su socialine reikalo puse – didesniu turtuolių apmokestinimu bei mažesne socialine atskirtimi.

Tuo tarpu Europoje iniciatyvos dėl automobilių apmokestinimo, aiškiai nukreiptos „žaliosioms“ problemoms. Akcentuojama ne automobilių prabanga, o tarša, todėl mokesčio reikalaujama ne pagal savininko piniginės storį, o pagal išmetamųjų dujų kiekį.

Automobilių ateitį numatantys forumai, kaip pavyzdžiui Ženevos automobilių paroda, aiškiai rodo, kad prabanga ir po automobilio gaubtu slypinčios arklio jėgos nieko bendro nebeturi su taršia vidaus degimo variklių galia.

Vargu ar galima tikėtis, kad per prasidedančią savivaldybių kadenciją „taršos mokesčiais“ imtų riboti eismą sostinės ar kurio nors kito didmiesčio valdžia. Nors iniciatyva būtų labai sveikintina.

Dideli darbai prasideda nuo mažų dalykų. Taršių automobilių draudimų ar bent jau jų ribojimo mokesčiais jau dabar galėtų imtis „žaliaisiais“ bei „mėlynaisiais“ ženklais besididžiuojantys šalies kurortai – Druskininkai, Neringa ar Palanga. Kad kvėpuoti būtų lengviau.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Vilnius ruošiasi gatvių prie „Akropolio“ rekonstrukcijai 1

Vilniaus valdžia ruošiasi rekonstruoti Šeškinėje, šalia „Akropolio“ esantį transporto mazgą. Šioje vietoje...

Statyba ir NT
2020.09.27
Vakcinai platinti pasaulis skuba šaldyti tiekimo grandinę ir kurti šaldiklių fermas  Premium

Kovojant su koronaviruso pandemija, pasauliui reikės ne tik veikiančios ir saugios vakcinos formulės,...

Pramonė
2020.09.26
„Oro navigacija“ ieško būdų kompensuoti numatomą 10 mln. Eur nuostolį 2

Skrydžių kontrolę Lietuvos teritorijoje vykdanti valstybės įmonė skolinasi pinigus, prašo Vyriausybės...

„Charlie pizza“ toliau veiks Vilniaus oro uoste

Bendrovės Lietuvos oro uostai skelbtą patalpų picerijoms nuomos konkursą Vilniaus oro uoste vėl laimėjo...

Paslaugos
2020.09.25
„Modus Group“ skelbia grįžtanti į ikipandeminį lygį  2

Konsoliduotos „Modus Group“ veiklos pajamos iš autoverslo, mobilumo ir kitų veiklos sričių 2020 m. pirmą...

Sandėlių automatizacijos kaštai blanksta augančių atlyginimų fone  Premium

Brangstant darbo jėgai ir didėjant jos deficitui, itin didelių investicijų reikalaujantis sandėlių...

„Vlantana“ stiprina pozicijas sandėliavimo rinkoje Verslo tribūna 3

Iki metų pabaigos duris atvers ir paslaugas teikti pradės vienas didžiausių Vakarų Lietuvoje logistikos...

„ACE Logistics“ nauja paslauga privatiems asmenims sulaukė užsakymų šuolio Verslo tribūna

Krovinių gabenimo, ekspedijavimo ir logistikos paslaugų UAB „ACE Logistics“ nuo š. m. liepos pradėta teikti...

„Linava“: Baltarusija griežtina Lietuvos vežėjų patikrą

Vežėjų asociacija nurodo, kad Lietuvos ir kitų šalių vežėjų sunkvežimiai po kelias dienas užtrunka, laukdami...

Pasirašyti memorandumai dėl Lietuvos ir Lenkijos bendradarbiavimo, plėtojant transporto infrastruktūrą

Ketvirtadienį Lietuvos susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius ir Vilniuje viešintis Lenkijos...

Ruošiantis asfaltuoti kelią į Aluoną, prokurorai dar svarsto lėšų skyrimo teisėtumą 

Automobilių kelių direkcijai pasirašius sutartį su bendrove „Kauno tiltai“ dėl kelio Šklėriai-Aluona Trakų...

Pradedamas antrasis, 820.000 Eur vertės, kelių apšvietimo modernizavimo etapas 

VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) pasirašė 4 sutartis su dviem tiekėjais, pagal kurias jie...

„Autoverslas“: Nesame didžiausi, esame išskirtiniai Verslo tribūna

Rūta Gvazdaitienė, logistikos įmonių grupės UAB „Autoverslas“ generalinė direktorė, interviu pradėjo...

J. Narkevičius: Lietuva svarsto „Rail Baltica“ tiesti viena  11

Trims Baltijos šalims toliau nesutariant, kaip racionaliau ir greičiau įgyvendinti europinės vėžės...

Derliaus metas palaiko Klaipėdos uosto apyvartą 

Šių metų rugpjūtį Lietuvos jūrų uoste užfiksuotas 11%, iki 4,3 mln. t, didėjęs krovos augimas, tačiau...

JK: nepasiekus susitarimo dėl „Brexit“, pasienyje gali nusidriekti 7.000 vilkikų eilės

Jungtinės Karalystės (JK) vyriausybė pareiškė, kad pasienyje gali susidaryti 7.000 vilkikų eilės, o...

Verslo aplinka
2020.09.23
Lietuvos ir Lenkijos ministrai sutarė gerinti pasienio kelius

Lietuvos susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius su Lenkijos infrastruktūros ministru Andrzejumi...

Vietiniais traukinių maršrutais vasarą keliavo 18% mažiau žmonių

Traukinių keleivių srautai šią vasarą buvo 17,7% mažesni nei pernai tuo pačiu metu, tačiau atsižvelgiant į...

E. Musko „Akumuliatorių diena“ nenudžiugino 19

„Tesla“ antradienį nuvertėjo 50 mlrd. USD, investuotojams nusivylus kompanijos vadovo Elono Musko pažadais...

Rinkos
2020.09.23
Vilniuje ir Kaune – nauji, mažiau taršūs autobusai  2

Vilniuje kursuos 50 naujų dujinių autobusų – nuo liepos papildę sostinės parką, antradienį į gatves išrieda...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus