Kad kvėpuoti būtų lengviau: „valstiečiai“ galėtų prisiminti, kad jie yra ir „žalieji“

Publikuota: 2019-04-15
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Kova su smirdančiu pilkšvai-juodu dūmeliu Europoje jau tapo realybė ir būtų kvaila tai ignoruoti.

Praėjusią savaitę Europos Parlamentas sugriežtino naujų Europoje parduodamų automobilių taršos ribas – iki 2030 m. naujų automobilių į aplinką išmetamas anglies dvideginio kiekis, palyginti su 2021 m. lygiu, turės sumažėti 37,5%. Ir tai griežtesnis reikalavimas už ankstesnį, siūlytą Europos Komisijos. Per dešimtmetį automobilių taršą mažinančius sprendimus privalės priimti ir Lietuva.

Be bendros Europos Sąjungos politikos iniciatyvų imasi ir kitos Europos šalys. Londono miesto valdžia, nepaisydama smulkiojo verslo ir dyzelinių automobilių savininkų protestų, nustatė 12,5 GBP dienos mokestį griežtų taršos reikalavimų neatitinkantiems automobiliams. Tokiais yra ir vos prieš kelerius metus gaminti dyzeliniai lengvieji automobiliai, taip pat „Euro 6“ standarto nebeatitinkantys autobusai ir sunkvežimiai.

Nesigilinant į smulkmenas, reikalaujamą „Euro 6“ standartą atitinkantį vilkiką galima apibūdinti taip: jis yra pagamintas po 2014 m., leidžiama jo kietųjų dalelių tarša sumažinta perpus, palyginti su „Euro 5“ standartu, ir jis yra bent 10% yra brangesnis už taršesnį. Jau dabar tokių vilkikų kelių mokesčiai mažesni, pavyzdžiui, Vokietijoje toks moka 15% mažesnį kelių mokestį už taršųjį.

Osle jau uždrausta dieną važinėti automobiliams su dyzeliniais varikliais. Skandinavijos šalys apskritai plėtoja gausybę iniciatyvų, vedančių prie sprendimų per artimiausią dešimtmetį visiškai atsisakyti automobilių su vidaus degimo varikliais. Bene aiškiausią perėjimo prie elektra varomo transporto programą yra paskelbusi Švedija – po 2030 m. šioje šalyje bus visiškai uždrausta prekyba automobiliais su vidaus degimo varikliais, o iki 2050 m. šalis žada apskritai atsisakyti iškastinio kuro naudojimo. Panašios iniciatyvos puoselėjamos Danijoje, Norvegijoje, Airijoje.

Ar į Europos taktą pataiko naujoji Vyriausybės iniciatyva, pagal kurią taršių automobilių savininkams būtų mokama 1.000 Eur kompensacija naujai transporto priemonei įsigyti? Iniciatyva padėti atsikratyti smirdantį pilkšvai-juodą dūmelį skleidžiančio „dyzeliuko“ yra sveikintina, tačiau vargu ar veiksminga ir jau gerokai pavėluota.

Pažangia tokią idėją būtų buvę galima vadinti prieš kokį dešimtmetį. Kaip tik prieš dešimt metų Vokietija nustatė kompensacijas senesnių nei 9 metų automobilių savininkams – 2.500 Eur mokėta už į sąvartyną pristatytą seną transportą, kai perkamas naujas automobilis. Nors, įvyniotas į „kovos su tarša“ pakuotę, šis sprendimas iš tiesų labiau buvo skirtas gaivinti krizę išgyvenusią Vokietijos automobilių pramonę.

Ką su šia 1.000 Eur išmoka skatins Lietuva? Net ir pagyvenusių automobilių prekybos verslininkai gūžčioja pečiais. Nes kompensacija būtų mokama įsigyjant ir „Euro 5“ standarto dyzelinį lengvąjį automobilį. Toks šiandien rinkoje kainuoja apie 6.000 Eur – tokių jau kratosi skandinavai ir britai ir galima tiesiog prognozuoti, kad iniciatyva tarnaus ne švaresniems miestams, o iš turtingesnių ES šalių atsikratytų automobilių verslui.

Vis dėlto iniciatyva yra sveikintina, nes pats laikas pradėti pratinti visuomenę prie neišvengiamų automobilių taršos mokesčių. Kad koks nors Europos Parlamento „automobilių taršos paketas“ vėl netaptų „perkūnu iš giedro dangaus“, kaip tai jau nutiko su vadinamuoju Mobilumo paketu. Kad pakaktų laiko jam pasiruošti tiek senųjų standartų automobilių vairuotojams, tiek naudotų automobilių verslui.

O taip pat ir valdančiajai partijai: Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos lyderiams metas prisiminti, kad šios politinės organizacijos pavadinimas susideda iš dviejų dalių ir viena iš jų skelbia, kad tai „žalioji“ partija.

VŽ nuomone, diskusijose dėl automobilių mokesčio iki šiol dominuoja stipresnis „valstietiškas“ (arba socialdemokratiškas centro kairės) pradas. Mokestis siejamas ne su švaresne aplinka, gyventojus ir gamtą saugant nuo pragaištingų išmetamųjų dujų, bet su socialine reikalo puse – didesniu turtuolių apmokestinimu bei mažesne socialine atskirtimi.

Tuo tarpu Europoje iniciatyvos dėl automobilių apmokestinimo, aiškiai nukreiptos „žaliosioms“ problemoms. Akcentuojama ne automobilių prabanga, o tarša, todėl mokesčio reikalaujama ne pagal savininko piniginės storį, o pagal išmetamųjų dujų kiekį.

Automobilių ateitį numatantys forumai, kaip pavyzdžiui Ženevos automobilių paroda, aiškiai rodo, kad prabanga ir po automobilio gaubtu slypinčios arklio jėgos nieko bendro nebeturi su taršia vidaus degimo variklių galia.

Vargu ar galima tikėtis, kad per prasidedančią savivaldybių kadenciją „taršos mokesčiais“ imtų riboti eismą sostinės ar kurio nors kito didmiesčio valdžia. Nors iniciatyva būtų labai sveikintina.

Dideli darbai prasideda nuo mažų dalykų. Taršių automobilių draudimų ar bent jau jų ribojimo mokesčiais jau dabar galėtų imtis „žaliaisiais“ bei „mėlynaisiais“ ženklais besididžiuojantys šalies kurortai – Druskininkai, Neringa ar Palanga. Kad kvėpuoti būtų lengviau.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Leisti skrydžiai į Paryžių ir Kopenhagą  

Vyriausybė leido atnaujinti reguliarųjį oro susisiekimą su Prancūzija, Danija ir Suomija.

Lenkų vežėjai vairuotojų jau ieško Filipinuose, lietuviams dar pakanka Ukrainos Premium

Vairuotojų stokos problemą sprendžiantys lenkų vežėjai darbo jėgos jau ima ieškoti ir tokiose tolimose...

„Avia Solutions Group“ parduoda įmonę Lenkijoje 1

Verslininko Gedimino Žiemelio kontroliuojamos aviacijos verslo grupės „Avia Solutions Group“ įmonė „Baltic...

 Į Klaipėdą atplaukė naujas „Equinor“ SkGD krovinys

Į Klaipėdos suskystintųjų gamtinių dujų (SkGD) terminalą trečiadienį atplaukė naujas didelis dujų krovinys iš...

Pramonė
13:50
J. Narkevičius: A. Latakas bus paskirtas uosto vadovu

Susisiekimo ministras teigia Klaipėdos uosto vadovo konkursą laimėjusio Algio Latako kol kas neskiriantis į...

Kol turizmas sustojęs – „Kautra“ atideda naujų autobusų pirkimą

Pastaraisiais metais Lietuvos vežėjų intensyviai plėtota užsakomųjų kelionių autobusais verslo niša tebėra...

„Formulės 1“ čempionato organizatoriai pranešė apie atnaujinamą sezoną

Čempionatas prasidės kitą mėnesį, Austrijoje, jame dabar numatyti 8 etapai, ilgainiui tikimasi skaičių...

Automobiliai
2020.06.02
V. Sutkaus kolegos apstulbę, verslo organizacijos kalba apie būtinus pokyčius Premium 6

Driokstelėjus Lietuvos verslo konfederacijos ir Lietuvos bankų asociacijos vadovų sulaikymo skandalui, rinkos...

Rinkos
2020.06.02
Kelių direkcija pasirašė visas šių metų žvyrkelių asfaltavimo sutartis 6

Lietuvos automobilių kelių direkcija pasirašė 100% sutarčių, kuriomis paskirstė šiemet skirtą finansavimą...

Yra iniciatyva atidėti automobilių mokestį, bet ji skęsta politinėje migloje

Seimui dar šį mėnesį planuojama pristatyti pasiūlymą vieneriems metams atidėti nuo šios liepos turintį...

Verslo aplinka
2020.06.02
Sumažintus atlyginimus įmonės jau pradeda atstatyti Premium 5

Daugelis vadovų, priėmusių sprendimą mažinti atlyginimus, sau juos nurėžė kur kas daugiau negu darbuotojams.

Gazelė
2020.06.02
Lietuvos naujų automobilių rinka traukiasi didėjančiu tempu  Premium 3

Formalią prekybos statistiką gaivina atsigavęs reeksportas, tačiau reali rinka toliau čiuožia žemyn.

Automobiliai
2020.06.01
„Entafarma“ trečdaliu išplėtė sandėlių plotą

Farmacijos logistikos bendrovė „Entafarma“ baigė naujo sandėlio statybas, po kurių įmonės valdomas...

J. Narkevičius ketina skirti A. Lataką Klaipėdos uosto vadovu 2

Susisiekimo ministras teigia neturintis pagrindo Klaipėdos uosto direkcijos vadovu neskirti beveik prieš du...

Vilniuje įjungta galingiausia Baltijos šalyse elektromobilių įkrovimo stotelė  1

Pirmadienį sostinės centre atidaryta 320 kW galios valstybės valdomos „Ignitis“ grupės tinklo „Ignitis ON“...

„Silberauto“ pajamos mažėjo 9% iki 244 mln. Eur

Vokietijos automobilių gamintojui „Daimler“ Lietuvoje atstovaujanti bendrovė „Silberauto“ pernai gavo 244,142...

2020.06.01
„Girteka Logistics“: pajamos didėjo, pelnas mažėjo, planai koreguojami

COVID-19 sukelta ekonominė krizė privertė keisti didžiausio Lietuvoje ir vieno iš didžiausių Europoje vežėjų...

Didžiausias kritimas Europoje – tik laikinas kluptelėjimas Premium 6

Vežėjų nusiteikimą investuoti į verslo plėtrą geriausiai atspindintys naujų vilkikų pardavimai Lietuvoje per...

VW ir „Ford“ artėja prie milijardinės vertės bendradarbiavimo susitarimo

„Volkswagen“ stebėtojų taryba šią savaitę palaimino kelių milijardų dolerių vertės bendradarbiavimo su...

Automobiliai
2020.05.31
Bijodama prarasti tiekėjus „Boeing“ vėl paleidžia „737 MAX“ gamybą Premium

Nors leidimas skristi bendrovei dar nesuteiktas, o aviacijos pramonė šiuo metu įkalinta koronaviruso...

Pramonė
2020.05.30

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus