Kad kvėpuoti būtų lengviau: „valstiečiai“ galėtų prisiminti, kad jie yra ir „žalieji“

Publikuota: 2019-04-15
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Kova su smirdančiu pilkšvai-juodu dūmeliu Europoje jau tapo realybė ir būtų kvaila tai ignoruoti.

Praėjusią savaitę Europos Parlamentas sugriežtino naujų Europoje parduodamų automobilių taršos ribas – iki 2030 m. naujų automobilių į aplinką išmetamas anglies dvideginio kiekis, palyginti su 2021 m. lygiu, turės sumažėti 37,5%. Ir tai griežtesnis reikalavimas už ankstesnį, siūlytą Europos Komisijos. Per dešimtmetį automobilių taršą mažinančius sprendimus privalės priimti ir Lietuva.

Be bendros Europos Sąjungos politikos iniciatyvų imasi ir kitos Europos šalys. Londono miesto valdžia, nepaisydama smulkiojo verslo ir dyzelinių automobilių savininkų protestų, nustatė 12,5 GBP dienos mokestį griežtų taršos reikalavimų neatitinkantiems automobiliams. Tokiais yra ir vos prieš kelerius metus gaminti dyzeliniai lengvieji automobiliai, taip pat „Euro 6“ standarto nebeatitinkantys autobusai ir sunkvežimiai.

Nesigilinant į smulkmenas, reikalaujamą „Euro 6“ standartą atitinkantį vilkiką galima apibūdinti taip: jis yra pagamintas po 2014 m., leidžiama jo kietųjų dalelių tarša sumažinta perpus, palyginti su „Euro 5“ standartu, ir jis yra bent 10% yra brangesnis už taršesnį. Jau dabar tokių vilkikų kelių mokesčiai mažesni, pavyzdžiui, Vokietijoje toks moka 15% mažesnį kelių mokestį už taršųjį.

Osle jau uždrausta dieną važinėti automobiliams su dyzeliniais varikliais. Skandinavijos šalys apskritai plėtoja gausybę iniciatyvų, vedančių prie sprendimų per artimiausią dešimtmetį visiškai atsisakyti automobilių su vidaus degimo varikliais. Bene aiškiausią perėjimo prie elektra varomo transporto programą yra paskelbusi Švedija – po 2030 m. šioje šalyje bus visiškai uždrausta prekyba automobiliais su vidaus degimo varikliais, o iki 2050 m. šalis žada apskritai atsisakyti iškastinio kuro naudojimo. Panašios iniciatyvos puoselėjamos Danijoje, Norvegijoje, Airijoje.

Ar į Europos taktą pataiko naujoji Vyriausybės iniciatyva, pagal kurią taršių automobilių savininkams būtų mokama 1.000 Eur kompensacija naujai transporto priemonei įsigyti? Iniciatyva padėti atsikratyti smirdantį pilkšvai-juodą dūmelį skleidžiančio „dyzeliuko“ yra sveikintina, tačiau vargu ar veiksminga ir jau gerokai pavėluota.

Pažangia tokią idėją būtų buvę galima vadinti prieš kokį dešimtmetį. Kaip tik prieš dešimt metų Vokietija nustatė kompensacijas senesnių nei 9 metų automobilių savininkams – 2.500 Eur mokėta už į sąvartyną pristatytą seną transportą, kai perkamas naujas automobilis. Nors, įvyniotas į „kovos su tarša“ pakuotę, šis sprendimas iš tiesų labiau buvo skirtas gaivinti krizę išgyvenusią Vokietijos automobilių pramonę.

Ką su šia 1.000 Eur išmoka skatins Lietuva? Net ir pagyvenusių automobilių prekybos verslininkai gūžčioja pečiais. Nes kompensacija būtų mokama įsigyjant ir „Euro 5“ standarto dyzelinį lengvąjį automobilį. Toks šiandien rinkoje kainuoja apie 6.000 Eur – tokių jau kratosi skandinavai ir britai ir galima tiesiog prognozuoti, kad iniciatyva tarnaus ne švaresniems miestams, o iš turtingesnių ES šalių atsikratytų automobilių verslui.

Vis dėlto iniciatyva yra sveikintina, nes pats laikas pradėti pratinti visuomenę prie neišvengiamų automobilių taršos mokesčių. Kad koks nors Europos Parlamento „automobilių taršos paketas“ vėl netaptų „perkūnu iš giedro dangaus“, kaip tai jau nutiko su vadinamuoju Mobilumo paketu. Kad pakaktų laiko jam pasiruošti tiek senųjų standartų automobilių vairuotojams, tiek naudotų automobilių verslui.

O taip pat ir valdančiajai partijai: Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos lyderiams metas prisiminti, kad šios politinės organizacijos pavadinimas susideda iš dviejų dalių ir viena iš jų skelbia, kad tai „žalioji“ partija.

VŽ nuomone, diskusijose dėl automobilių mokesčio iki šiol dominuoja stipresnis „valstietiškas“ (arba socialdemokratiškas centro kairės) pradas. Mokestis siejamas ne su švaresne aplinka, gyventojus ir gamtą saugant nuo pragaištingų išmetamųjų dujų, bet su socialine reikalo puse – didesniu turtuolių apmokestinimu bei mažesne socialine atskirtimi.

Tuo tarpu Europoje iniciatyvos dėl automobilių apmokestinimo, aiškiai nukreiptos „žaliosioms“ problemoms. Akcentuojama ne automobilių prabanga, o tarša, todėl mokesčio reikalaujama ne pagal savininko piniginės storį, o pagal išmetamųjų dujų kiekį.

Automobilių ateitį numatantys forumai, kaip pavyzdžiui Ženevos automobilių paroda, aiškiai rodo, kad prabanga ir po automobilio gaubtu slypinčios arklio jėgos nieko bendro nebeturi su taršia vidaus degimo variklių galia.

Vargu ar galima tikėtis, kad per prasidedančią savivaldybių kadenciją „taršos mokesčiais“ imtų riboti eismą sostinės ar kurio nors kito didmiesčio valdžia. Nors iniciatyva būtų labai sveikintina.

Dideli darbai prasideda nuo mažų dalykų. Taršių automobilių draudimų ar bent jau jų ribojimo mokesčiais jau dabar galėtų imtis „žaliaisiais“ bei „mėlynaisiais“ ženklais besididžiuojantys šalies kurortai – Druskininkai, Neringa ar Palanga. Kad kvėpuoti būtų lengviau.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Vilniuje pasirodė pirmieji iš 50 naujų, dujomis varomų autobusų 5

Vilnius įsigijo dar 50 naujų „MAN Lion‘s City G“ autobusų, iš kurių pirmieji 20 jau atvyko į sostinę.

 „Rail Baltica“ statybos parama Lietuvai mažesnė, nei prašyta

Europinės vėžės geležinkelio „Rail Baltica“ ruožo nuo Kauno iki Latvijos sienos statybai Lietuva prašė apie...

Oro uostuose veikiančios įmonės pasigenda paslaptyje laikomų plėtros planų Premium

Įvairias aviacines paslaugas šalies oro uostuose teikiančios bendrovės piktinasi, kad negali dėliotis...

„airBaltic“ gaus 250 mln. Eur investiciją, toliau – birža 3

Latvijos avialinija „airBaltic“ gaus 250 mln. Eur kapitalo injekciją iš Latvijos vyriausybės, kurią panaudos...

Rinkos
11:09
„Altas Auto“ ir „Elinta Motors“ imasi mažųjų elektrinių autobusų gamybos

Mažųjų autobusų gamintojas „Altas Auto“ ir elektrinių pavarų vystytojai „Elinta Motors“ pasirašė...

Kompleksinė logistika 3PL – artėjančio dešimtmečio ateitis Verslo tribūna

Praktika įrodė, kad kiekvienas geriausiai padarome tą darbą, kurį išmanome, o kalbant verslo kategorijomis, –...

Su darbo jėga importuojamas koronavirusas verčia stiprinti apsaugos strategiją Premium 2

„Hegelmann Transporte“ atvejis atskleidžia iš užsienio atvykstančių vairuotojų keliamą grėsmę, kurią jau...

Nespėjus priimti pataisų, svarstoma galimybė atidėti oro uostų dividendų mokėjimą

Seimui pavasario sesijoje nespėjus priimti įstatymo pataisų, kurios leistų atleisti per koronaviruso krizę...

Dalis „Bolt Food“ kurjerių paskelbė streiką 17

Dalis bendrovės „Bolt Food“ maisto kurjerių Vilniuje trečiadienį paskelbė streiką dėl sumažintų paslaugos...

Vėl kursuos keleivinis traukinys į Balstogę, kiti tarptautiniai maršrutai dar sustabdyti

„Lietuvos geležinkelių“ grupės keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ atnaujina traukinių reisus į Lenkiją.

Žingsniai po Mobilumo paketo priėmimo: įsigaliojimo terminai ir skundas ESTT Premium

Europos Parlamente galutinai priimtas Mobilumo paketas palaipsniui keis transporto rinką, o jo priešininkai...

Transporto saugos administracija nubausta už konkurencijos ribojimą 1

Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA), pratęsdama sutartis su 42 vežėjais vežti keleivius tolimojo...

„Hegelmann Transporte“ veiklą vykdo, laukia NVSC nurodymų  1

UAB „Hegelmann Transporte“, kurioje nustatytas koornaviruso proveržis, vadovas tvirtina gavęs Nacionalinio...

Skrydžių Lietuvos oro erdvėje per metus sumažėjo perpus

Lietuvos oro erdvėje pirmąjį šių metų pusmetį iš viso aptarnauta 65.000 skrydžių – 48,5% mažiau nei tuo pačiu...

„Lietuvos geležinkelių“ įmonė už 200 mln. Eur pirks naujus traukinius 10

Keleivių vežimo bendrovė „LG Keleiviams“ skelbia apie pradedamas rinkos konsultacijas dėl traukinių parko...

Latvijoje sparčiai mažėja krovinių srautai 

Krovinių vežimas kaimyninės šalies geležinkeliais pirmąjį pusmetį sumažėjo beveik perpus, o krova jos...

„Kelių priežiūra“ sustambino kelių tarnybas

Valstybės valdoma valstybinių kelių priežiūros įmonė „Kelių priežiūra“ sustambino kelių tarnybas. Iki šiol...

Statyba ir NT
2020.07.13
Parduoti „Šilutės automobilių keliai“

Restruktūrizuojama statybos UAB „Hidrostatyba“ pardavė taip pat restruktūrizuojamą antrinę UAB „Šilutės...

Statyba ir NT
2020.07.13
Teismas nutraukė bylą dėl „Gargždų geležinkelio“ negautų pajėgumų

Teismas nutraukė verslininko Igorio Udovickio valdomos bendrovės „Gargždų geležinkelis“ inicijuotą bylą dėl...

STT uosto vadovo konkurso netirs, bet prašo etikos sargų nuomonės 

Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) netirs Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovo konkurso, tačiau...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus