Kad kvėpuoti būtų lengviau: „valstiečiai“ galėtų prisiminti, kad jie yra ir „žalieji“

Publikuota: 2019-04-15
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Kova su smirdančiu pilkšvai-juodu dūmeliu Europoje jau tapo realybė ir būtų kvaila tai ignoruoti.

Praėjusią savaitę Europos Parlamentas sugriežtino naujų Europoje parduodamų automobilių taršos ribas – iki 2030 m. naujų automobilių į aplinką išmetamas anglies dvideginio kiekis, palyginti su 2021 m. lygiu, turės sumažėti 37,5%. Ir tai griežtesnis reikalavimas už ankstesnį, siūlytą Europos Komisijos. Per dešimtmetį automobilių taršą mažinančius sprendimus privalės priimti ir Lietuva.

Be bendros Europos Sąjungos politikos iniciatyvų imasi ir kitos Europos šalys. Londono miesto valdžia, nepaisydama smulkiojo verslo ir dyzelinių automobilių savininkų protestų, nustatė 12,5 GBP dienos mokestį griežtų taršos reikalavimų neatitinkantiems automobiliams. Tokiais yra ir vos prieš kelerius metus gaminti dyzeliniai lengvieji automobiliai, taip pat „Euro 6“ standarto nebeatitinkantys autobusai ir sunkvežimiai.

Nesigilinant į smulkmenas, reikalaujamą „Euro 6“ standartą atitinkantį vilkiką galima apibūdinti taip: jis yra pagamintas po 2014 m., leidžiama jo kietųjų dalelių tarša sumažinta perpus, palyginti su „Euro 5“ standartu, ir jis yra bent 10% yra brangesnis už taršesnį. Jau dabar tokių vilkikų kelių mokesčiai mažesni, pavyzdžiui, Vokietijoje toks moka 15% mažesnį kelių mokestį už taršųjį.

Osle jau uždrausta dieną važinėti automobiliams su dyzeliniais varikliais. Skandinavijos šalys apskritai plėtoja gausybę iniciatyvų, vedančių prie sprendimų per artimiausią dešimtmetį visiškai atsisakyti automobilių su vidaus degimo varikliais. Bene aiškiausią perėjimo prie elektra varomo transporto programą yra paskelbusi Švedija – po 2030 m. šioje šalyje bus visiškai uždrausta prekyba automobiliais su vidaus degimo varikliais, o iki 2050 m. šalis žada apskritai atsisakyti iškastinio kuro naudojimo. Panašios iniciatyvos puoselėjamos Danijoje, Norvegijoje, Airijoje.

Ar į Europos taktą pataiko naujoji Vyriausybės iniciatyva, pagal kurią taršių automobilių savininkams būtų mokama 1.000 Eur kompensacija naujai transporto priemonei įsigyti? Iniciatyva padėti atsikratyti smirdantį pilkšvai-juodą dūmelį skleidžiančio „dyzeliuko“ yra sveikintina, tačiau vargu ar veiksminga ir jau gerokai pavėluota.

Pažangia tokią idėją būtų buvę galima vadinti prieš kokį dešimtmetį. Kaip tik prieš dešimt metų Vokietija nustatė kompensacijas senesnių nei 9 metų automobilių savininkams – 2.500 Eur mokėta už į sąvartyną pristatytą seną transportą, kai perkamas naujas automobilis. Nors, įvyniotas į „kovos su tarša“ pakuotę, šis sprendimas iš tiesų labiau buvo skirtas gaivinti krizę išgyvenusią Vokietijos automobilių pramonę.

Ką su šia 1.000 Eur išmoka skatins Lietuva? Net ir pagyvenusių automobilių prekybos verslininkai gūžčioja pečiais. Nes kompensacija būtų mokama įsigyjant ir „Euro 5“ standarto dyzelinį lengvąjį automobilį. Toks šiandien rinkoje kainuoja apie 6.000 Eur – tokių jau kratosi skandinavai ir britai ir galima tiesiog prognozuoti, kad iniciatyva tarnaus ne švaresniems miestams, o iš turtingesnių ES šalių atsikratytų automobilių verslui.

Vis dėlto iniciatyva yra sveikintina, nes pats laikas pradėti pratinti visuomenę prie neišvengiamų automobilių taršos mokesčių. Kad koks nors Europos Parlamento „automobilių taršos paketas“ vėl netaptų „perkūnu iš giedro dangaus“, kaip tai jau nutiko su vadinamuoju Mobilumo paketu. Kad pakaktų laiko jam pasiruošti tiek senųjų standartų automobilių vairuotojams, tiek naudotų automobilių verslui.

O taip pat ir valdančiajai partijai: Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos lyderiams metas prisiminti, kad šios politinės organizacijos pavadinimas susideda iš dviejų dalių ir viena iš jų skelbia, kad tai „žalioji“ partija.

VŽ nuomone, diskusijose dėl automobilių mokesčio iki šiol dominuoja stipresnis „valstietiškas“ (arba socialdemokratiškas centro kairės) pradas. Mokestis siejamas ne su švaresne aplinka, gyventojus ir gamtą saugant nuo pragaištingų išmetamųjų dujų, bet su socialine reikalo puse – didesniu turtuolių apmokestinimu bei mažesne socialine atskirtimi.

Tuo tarpu Europoje iniciatyvos dėl automobilių apmokestinimo, aiškiai nukreiptos „žaliosioms“ problemoms. Akcentuojama ne automobilių prabanga, o tarša, todėl mokesčio reikalaujama ne pagal savininko piniginės storį, o pagal išmetamųjų dujų kiekį.

Automobilių ateitį numatantys forumai, kaip pavyzdžiui Ženevos automobilių paroda, aiškiai rodo, kad prabanga ir po automobilio gaubtu slypinčios arklio jėgos nieko bendro nebeturi su taršia vidaus degimo variklių galia.

Vargu ar galima tikėtis, kad per prasidedančią savivaldybių kadenciją „taršos mokesčiais“ imtų riboti eismą sostinės ar kurio nors kito didmiesčio valdžia. Nors iniciatyva būtų labai sveikintina.

Dideli darbai prasideda nuo mažų dalykų. Taršių automobilių draudimų ar bent jau jų ribojimo mokesčiais jau dabar galėtų imtis „žaliaisiais“ bei „mėlynaisiais“ ženklais besididžiuojantys šalies kurortai – Druskininkai, Neringa ar Palanga. Kad kvėpuoti būtų lengviau.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Po 17 metų JAV ir ES skelbia paliaubas „Airbus“ ir „Boeing“ ginče

JAV ir Europos Sąjunga (ES) antradienį paskelbė paliaubas 17 metų trukusiame ginče dėl neteisėtų subsidijų...

Verslo aplinka
2021.06.15
„Girteka Logistics“ hibridinį darbo modelį planuoja taikyti neribotą laiką 5

„Girteka Logistics“ biurų darbuotojams siūlys dirbti taikant hibridinį darbo modelį. Taip pat administracijos...

Vadyba
2021.06.15
Pandemija padėjo augti „DHL Lietuvos“ pajamoms ir pelnui

Pasaulinio skubių tarptautinių pervežimų tinklo DHL įmonė „DHL Lietuva“ praėjusiais metais gavo 31,614 mln.

Logistika
2021.06.15
ES ir JAV priartėjo prie susitarimo dėl subsidijų aviacijos milžinėms

Europos Sąjunga (ES) ir Jungtinės Amerikos Valstijos (JAV) pasirengusios užbaigti 17 metų trunkantį ginčą dėl...

Verslo aplinka
2021.06.15
FIATA perspėja vežėjus dėl ruošiamų sankcijų Baltarusijai 

Vežėjai turėtų įvertinti tai, kad Europos Sąjungos (ES) ruošiamas naujas sankcijų Baltarusijai paketas gali...

Logistika
2021.06.14
Kompensuodama klientų netektį, „ADCRent“ ėmėsi svetimų automobilių nuomos  Premium 1

Vilniaus oro uoste automobilių stovėjimo aikštelę valdanti ir automobilius nuomojanti įmonė karantino metu...

Logistika
2021.06.14
Teismas: „BAA Training“ turi padengti 25.000 Eur skolą už studentų apgyvendinimą 1

Aviacijos verslo grupei „Avia Solutions Group“ priklausanti įmonė „BAA Training“, veikianti prekės ženklu...

Logistika
2021.06.12
VŽ bando „Formentor“ – pirmasis tikras „Cupra“ Premium

Naujausias koncerno „Volkswagen“ gamintojas – „Cupra“ – išėjo iš SEAT teritorijos ir taikosi į prieinamos...

Automobiliai
2021.06.12
„Tobis Holdings“ įsigijo automobilių priežiūros priemonių didmenininkę „Getz“

Druskininkų UAB „Tobis Holdings“, valdanti automobilių priežiūros prekių ir paslaugų UAB „Tobis“, įsigijo...

Gazelė
2021.06.11
„Aibės logistika“ 15% didino pajamas, grynasis pelnas augo 112%

„Aibės“ aljanse logistikos ir sandėliavimo funkcijas atliekanti bendrovė „Aibės logistika“ pernai 14,6%...

Logistika
2021.06.11
Inovatyvūs sprendimai padeda dirbti saugiai ir kovoti su priklausomybėmis Verslo tribūna

Kasdien į Lietuvos įmones ateina apie 10 tūkst. neblaivių darbuotojų. Tokia šokiruojančia statistika dalinasi...

Vadyba
2021.06.11
Didžiausias technologijų metų IPO: Kinijos pavežėtoja „Didi“ žengia į biržą  1

Kinijos pavežėjimo paslaugų milžinė „Didi“ ketvirtadienį pateikė dokumentus pirminiam viešam akcijų...

Rinkos
2021.06.11
„YIT Lietuva“ gavo 2,41 mln. Eur užsakymą rekonstruoti kelią Vilniaus rajone

Statybų bendrovė „YIT Lietuva“ gavo 2,41 mln. Eur vertės Lietuvos automobilių kelių direkcijos užsakymą...

Statyba ir NT
2021.06.11
Naujas „Bennet Distributors“ pavadinimas – „Amber Distribution“

Alkoholinių gėrimų platinimo bendrovė „Bennet Distributors“ perima savo akcininkės „Amber Beverage Group“...

Prekyba
2021.06.10
Lietuvių startuoliui „Cargo stream“ vadovaus L. van der Laanas 

„Cargo stream“ praneša, jog Leon van der Laanas taps naujuoju bendrovės direktoriumi. Šiuo metu Jungtinėje...

Vadyba
2021.06.10
„Swedbank“: didžiausia vidutinė lizingo suma Baltijos šalyse – Lietuvoje   5

Vidutinė lizingo suma lengvojo automobilio įsigijimui pirmąjį ketvirtį Baltijos šalyse sparčiausiai augo...

Rinkos
2021.06.10
Koronaviruso protrūkiai Kinijos uostuose sutrikdė pasaulines tiekimo grandines  Premium

Pasaulinėms logistikos linijoms – naujas išbandymas, kurį sukėlė COVID-19 atvejų protrūkiai jau trijuose...

Logistika
2021.06.10
Keleivių vežėjų išlikimas – išmokus dirbti pandemijos sąlygomis  Premium

Autobusų parkų valdytojų praėjusių metų finansinės ataskaitos ir veiklos istorijos panašios į daugumos...

Logistika
2021.06.10
Pramogai virtus transporto priemone, jai prognozuojama daugiamilijardinė rinka Premium

Praėjus porai metų nuo impulsyvios plėtros pradžios, elektriniams paspirtukams ir dviračiams žadama...

Logistika
2021.06.10
Naujas projektas keis nekintančius „Gollner Spedition“ rodiklius  Premium 1

Vokietijos įmonės „Goellner Spedition GmbH“ padalinio Lietuvoje veiklos ir finansinių rezultatų nedrumsčia...

Logistika
2021.06.09

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku