Pamatuota plėtra – mažesnis galvos skausmas

Publikuota: 2019-04-10
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Šalies transporto verslo bendruomenė, pastaruoju metu sutelkusi pajėgas kovai dėl lygių verslo sąlygų Vakarų Europoje, į kurias kėsinasi vadinamasis ES Mobilumo paketas, šiandienos „Verslo žinių“ puslapiuose kelia dar vieną problemą – bankai, atrodo, šiemet mažiau linkę finansuoti transporto priemonių įsigijimus arba kelia paskolų kainą.

2014 m. vasarą su Rusijos embargo iššūkiais susidūręs šalies logistikos ir transporto sektorius susidorojo be itin skausmingų nuostolių, nors daliai įmonių skubiai teko mažinti transporto skaičių ar laikinai taikstytis su neužimtais sandėliais.

Transporto sektoriaus įmonės, jau išgyvenusios sunkmetį be didesnės paramos, sugebėjo pergrupuoti verslą, dažniausiai perkeldamos jį į Vakarų Europą. Paskui didžiąsias įmones, kurios demonstravo konkurentus Europoje stulbinančią plėtrą, savo nišas atrado ir mažesnieji vežėjai. Rezultatų ilgai laukti nereikėjo: apyvartos praėjusiais metais, palyginti su 2017-aisiais, šoktelėjo 14,5%. O kur dar naujų vilkikų įsigijimų statistika: Europos automobilių gamintojų asociacijos skelbiamais duomenimis, ir 2017-aisiais, ir 2018-aisiais, pagal didesnio nei 16 t bendrojo svorio sunkvežimių pardavimų augimą Lietuva rikiuojasi ES šalių viršūnėje. Tokia sparti plėtra be bankų ar lizingo bendrovių būtų neįmanoma.

Lietuvos banko duomenimis, pernai bendras transporto įmonėms suteiktų paskolų portfelis išaugo 170 mln. Eur ir metų pabaigoje pasiekė 676,7 mln. Eur – trečdaliu daugiau nei 2017-aisiais.

Tačiau dabar transporto įmonės signalizuoja apie reikšmingų finansinių partnerių atsitraukimą – šiemet jie paskolas dalija ir vangiau, ir brangiau. Vežėjai įsitikinę, kad to priežastis ne vangus, pirmiausia Europos, ekonomikos augimas, bet didėjanti bankų koncentracija Lietuvoje ir mažėjanti jų konkurencija. Beje, vežėjai nėra vieninteliai, kurie regi panašius pokyčius ir analogiškas priežastis – apie vėstančius statybų ir NT vystymo sektoriaus atstovų santykius su bankais VŽ rašė vasarį.

Niekas, matyt, nesiginčys, kad bankų konkurencija susijungus dviem svarbiems iš jų – DNB ir „Nordea“ – neišaugo. Kita vertus, negalima atmesti, kad ekonominių ir politinių neapibrėžtumų akivaizdoje bankai stengiasi kiek sumažinti transporto ir statybų bendrovių kreditų portfelį, prisimindami ne tokią jau tolimą praeitį, kai būtent šiems sektoriams teko pirmieji krizės kirčiai, kai bankai urmu perimdavo NT objektus ir transporto priemones. Tad nieko keista, kad jie, išmokę skaudžią pamoką, dabar nelinkę lengva ranka dalinti pinigų potencialiai rizikingesniems sektoriams. Matyt transporto bendrovėms, planuojant savo veiklą, teks kurį laiką atsižvelgti į susiklosčiusią padėtį. Juolab kad ir bankininkai, vertinantys transporto sektoriaus perspektyvas, nėra kurti ir akli. Degalų kainų, atlyginimų kilimas gali smarkiai sumažinti vežėjų pelningumą. Rizikas didina ir aktyviai stumiamas Europos Parlamente Mobilumo paketas, kuris neabejotinai sunkins konkuravimo galimybes Vakarų Europoje, kur vis didesnį pajamų dalį gauna Lietuvos vežėjai ir logistai. Neabejojama, kad papildomų galvosūkių visam sektoriui gali sukelti ir kietasis „Brexit“ scenarijus.

Vargu ar artimiausiu metu galima tikėtis didesnės konkurencijos bankų sektoriuje, o atsižvelgiant į tai, kad transporto sektorius cikliškas, Vakarų Europoje ūkio augimo lūkesčiai ne tokie optimistiški, transportininkams verta itin atidžiai vertinti perspektyvas, pasverti savo partnerių galimybes sumokėti už teikiamas paslaugas.

VŽ tikisi, kad apie 12% šalies BVP sukuriantys transportininkai, ne kartą radę būdų prisitaikyti prie kintančių sąlygų, vėl pademonstruos išradingumą ir sėkmingai sukalibruos savo verslus pokyčiams. Tai galima stebėti jau dabar – jie steigia bendroves Vakarų Europoje, užsiima ne tik pervežimais, bet ir plečia veiklas investuodami į servisų paslaugas. Kas žino, gal įsitvirtinus ten, atsivers skolinimosi galimybės svetur – taip didės spaudimas Lietuvoje veikiantiems bankams vėl atverti savo aruodus. Tiesa, tuomet dalis mokesčių keliaus ne į Lietuvos biudžetą. Yra apie ką pagalvoti visoms suinteresuotoms šalims.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Daimler“ JAV sumokės per 2 mlrd. JAV dolerių 

Vokietijos automobilių koncernas pagal susitarimus su JAV institucijomis dėl savo dyzeliniuose automobiliuose...

Automobiliai
08:12
Autostradoje – nauja „Circle K“ degalinė 2

Degalinių tinklas „Circle K“ atidarė naują degalinę šalia Kryžkalnio. Šiai plyno lauko investicijai tinklas...

Prekyba
2020.08.14
Talino jungtinis uostas antrąjį ketvirtį patyrė 0,8 mln. Eur nuostolį 

Penkis uostus valdanti bendrovė „Tallinna Sadam“ pranešė antrąjį šių metų ketvirtį patyrusi 831.000 Eur...

Prokurorai ragina J. Narkevičių atšaukti finansavimą kelio į Aluoną remontui 2

Prokurorai įpareigojo Susisiekimo ministeriją atšaukti neteisėtai, pasak jų, skirtą 300.000 Eur finansavimą...

Statyba ir NT
2020.08.14
Ieško rangovų tvarkyti kelius šalia „Rail Balticos“ 

Valstybės valdoma AB „Lietuvos geležinkeliai“ toliau rengiasi europinės vėžės geležinkelio „Rail Baltica“...

Statyba ir NT
2020.08.14
Ieško architektų sukurti uosto radaro bokšto koncepciją Smiltynėje

VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija paskelbė atvirą konkursą uosto radiolokacinės kontrolės...

Statyba ir NT
2020.08.14
Uostas: jei Baltarusijos kroviniams būtų alternatyva, jau būtume ją pavertę pajamomis Premium 18

Jei Europos Sąjunga imtųsi ekonominių sankcijų Baltarusijos atžvilgiu, lazda kitu galu galėtų smogti...

„Klaipėdos nafta“ tikisi iki 2030 m. tapti penkių SGD terminalų operatore 4

Valstybės valdoma naftos ir suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) operatorė „Klaipėdos nafta“ planuoja per 10...

Rinkos
2020.08.13
„Fima“ įrenginės 56 naujus vidutinio greičio matavimo ruožus  1

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) pasirašė rangos darbų sutartį dėl 112 vidutinio greičio matavimo...

Kerta per 650 įmonių kreditų limitus. Statybų verslas – smaigalyje Premium 4

Prekinio kredito draudimo bendrovėms apkarpius kredito limitus ir numatant tolesnius paslaugų teikimo...

Finansai
2020.08.13
„Boeing“ liepą negavo nė vieno orlaivių užsakymo

JAV orlaivių gamintoja „Boeing“ liepą negavo nė vieno naujo orlaivių užsakymo ir užsakovams pristatė tik...

Pramonė
2020.08.12
Pandemijos poveikis keičia „Uber“ veiklos akcentus  Premium

Apie antrąjį šių metų ketvirtį 73% sumažėjusį metinį užsakymų skaičių pranešusi JAV dalijimosi platforma...

Lietuvos oro uostai bus atleisti nuo 9,7 mln. Eur pelno įmokos 2

Vyriausybė trečiadienį iš esmės pritarė, kad šiemet dėl koronaviruso krizės gerokai mažiau pajamų gaunanti...

Už 4,5 mln. Eur Kernavės gatvę Vilniuje tvarkys „Kauno tiltai“ ir „Kerista“ 1

Vilniaus Kernavės gatvę, jungiančią Ozo ir Žalgirio gatves, už daugiau nei 4,5 mln. Eur rekonstruos bendrovės...

Statyba ir NT
2020.08.12
Kauno oro uostas įsigijo naujus priešgaisrinės tarnybos automobilius 

Pastaraisiais metais orlaivių techninio aptarnavimo infrastruktūrą plečiantis oro transporto mazgas įsigijo...

„Teslos“ ir „Rivian“ kaktomuša – konkurencinėje kovoje ir teisme Premium

Elektra varomus pikapus besiruošiančios pristatyti bendrovės „Tesla“ ir „Rivian“ stoja į mūšį ne tik dėl...

Automobiliai
2020.08.12
Vilniuje už 24 mln. Eur bus remontuojamos gatvės 1

Vilniuje už 24 mln. Eur bus remontuojamos gatvės bei gyvenamųjų namų kiemai. Darbus atliks bendrovės „Kamitra...

Statyba ir NT
2020.08.12
Ekonominės sankcijos Baltarusijai: mažai tikėtinos, bet kirstų ir Lietuvos verslui Premium 3

Baltarusijoje įtampai po prezidento rinkimų nerimstant, situaciją šalyje kaimynėje atidžiai stebi ir Lietuvos...

Pramonė
2020.08.12
Naujo viaduko sulaukusi Kauno LEZ tikisi naujų logistikos sektoriaus investicijų  1

Laisvosios ekonomikos zonos valdymo bendrovės vadovas tvirtina nejaučiantis neigiamo pandemijos poveikio ir...

„Lietuvos geležinkeliai“ siekia prisiteisti 60.000 Eur už netinkamą turto vertinimą 2

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ iš turto vertinimo įmonės „Giantus vertinimas“ (buvusi „Capital...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus