Pamatuota plėtra – mažesnis galvos skausmas

Publikuota: 2019-04-10
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Šalies transporto verslo bendruomenė, pastaruoju metu sutelkusi pajėgas kovai dėl lygių verslo sąlygų Vakarų Europoje, į kurias kėsinasi vadinamasis ES Mobilumo paketas, šiandienos „Verslo žinių“ puslapiuose kelia dar vieną problemą – bankai, atrodo, šiemet mažiau linkę finansuoti transporto priemonių įsigijimus arba kelia paskolų kainą.

2014 m. vasarą su Rusijos embargo iššūkiais susidūręs šalies logistikos ir transporto sektorius susidorojo be itin skausmingų nuostolių, nors daliai įmonių skubiai teko mažinti transporto skaičių ar laikinai taikstytis su neužimtais sandėliais.

Transporto sektoriaus įmonės, jau išgyvenusios sunkmetį be didesnės paramos, sugebėjo pergrupuoti verslą, dažniausiai perkeldamos jį į Vakarų Europą. Paskui didžiąsias įmones, kurios demonstravo konkurentus Europoje stulbinančią plėtrą, savo nišas atrado ir mažesnieji vežėjai. Rezultatų ilgai laukti nereikėjo: apyvartos praėjusiais metais, palyginti su 2017-aisiais, šoktelėjo 14,5%. O kur dar naujų vilkikų įsigijimų statistika: Europos automobilių gamintojų asociacijos skelbiamais duomenimis, ir 2017-aisiais, ir 2018-aisiais, pagal didesnio nei 16 t bendrojo svorio sunkvežimių pardavimų augimą Lietuva rikiuojasi ES šalių viršūnėje. Tokia sparti plėtra be bankų ar lizingo bendrovių būtų neįmanoma.

Lietuvos banko duomenimis, pernai bendras transporto įmonėms suteiktų paskolų portfelis išaugo 170 mln. Eur ir metų pabaigoje pasiekė 676,7 mln. Eur – trečdaliu daugiau nei 2017-aisiais.

Tačiau dabar transporto įmonės signalizuoja apie reikšmingų finansinių partnerių atsitraukimą – šiemet jie paskolas dalija ir vangiau, ir brangiau. Vežėjai įsitikinę, kad to priežastis ne vangus, pirmiausia Europos, ekonomikos augimas, bet didėjanti bankų koncentracija Lietuvoje ir mažėjanti jų konkurencija. Beje, vežėjai nėra vieninteliai, kurie regi panašius pokyčius ir analogiškas priežastis – apie vėstančius statybų ir NT vystymo sektoriaus atstovų santykius su bankais VŽ rašė vasarį.

Niekas, matyt, nesiginčys, kad bankų konkurencija susijungus dviem svarbiems iš jų – DNB ir „Nordea“ – neišaugo. Kita vertus, negalima atmesti, kad ekonominių ir politinių neapibrėžtumų akivaizdoje bankai stengiasi kiek sumažinti transporto ir statybų bendrovių kreditų portfelį, prisimindami ne tokią jau tolimą praeitį, kai būtent šiems sektoriams teko pirmieji krizės kirčiai, kai bankai urmu perimdavo NT objektus ir transporto priemones. Tad nieko keista, kad jie, išmokę skaudžią pamoką, dabar nelinkę lengva ranka dalinti pinigų potencialiai rizikingesniems sektoriams. Matyt transporto bendrovėms, planuojant savo veiklą, teks kurį laiką atsižvelgti į susiklosčiusią padėtį. Juolab kad ir bankininkai, vertinantys transporto sektoriaus perspektyvas, nėra kurti ir akli. Degalų kainų, atlyginimų kilimas gali smarkiai sumažinti vežėjų pelningumą. Rizikas didina ir aktyviai stumiamas Europos Parlamente Mobilumo paketas, kuris neabejotinai sunkins konkuravimo galimybes Vakarų Europoje, kur vis didesnį pajamų dalį gauna Lietuvos vežėjai ir logistai. Neabejojama, kad papildomų galvosūkių visam sektoriui gali sukelti ir kietasis „Brexit“ scenarijus.

Vargu ar artimiausiu metu galima tikėtis didesnės konkurencijos bankų sektoriuje, o atsižvelgiant į tai, kad transporto sektorius cikliškas, Vakarų Europoje ūkio augimo lūkesčiai ne tokie optimistiški, transportininkams verta itin atidžiai vertinti perspektyvas, pasverti savo partnerių galimybes sumokėti už teikiamas paslaugas.

VŽ tikisi, kad apie 12% šalies BVP sukuriantys transportininkai, ne kartą radę būdų prisitaikyti prie kintančių sąlygų, vėl pademonstruos išradingumą ir sėkmingai sukalibruos savo verslus pokyčiams. Tai galima stebėti jau dabar – jie steigia bendroves Vakarų Europoje, užsiima ne tik pervežimais, bet ir plečia veiklas investuodami į servisų paslaugas. Kas žino, gal įsitvirtinus ten, atsivers skolinimosi galimybės svetur – taip didės spaudimas Lietuvoje veikiantiems bankams vėl atverti savo aruodus. Tiesa, tuomet dalis mokesčių keliaus ne į Lietuvos biudžetą. Yra apie ką pagalvoti visoms suinteresuotoms šalims.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Autonominių automobilių kūrėjai Europoje – be pinigų, bet ambicingi Premium 5

Toli nuo plačių ir saulėtų JAV Kalifornijos ir Arizonos valstijų kelių, kuriuose jau pradedami bandyti...

„Lietuvos geležinkeliai“ modernizuos 14 pervažų 3

„Lietuvos geležinkeliai“ modernizuos svarbiausias Lietuvos pervažas. Bendrovės valdyba patvirtino 14...

Jonavoje įrengtos trys elektromobilių įkrovimo stotelės kol kas neveikia

Jonavoje įrengtos trys elektromobilių įkrovimo stotelės – tikimasi, kad jos rajone paskatins elektromobilių...

Nuostolingą bendrovę prisijungęs Lietuvos paštas suerzino konkurentus Premium 16

Lietuvos pašto sprendimas prisijungti „LP Express“ siuntų terminalus valdžiusią savo antrinę AB „Baltic Post“...

„Klaipėdos Smeltę“ akcininkai MSC paliko be dalies krovinių Premium

Klaipėdos uostas prarado konteinerių laivybos regioninio centro statusą – laivybos milžinė MSC didžiuosius...

Verslo aplinka
2019.07.19
„Lufthansa“ testuoja naują keleivių įlaipinimo į lėktuvą metodą 12

Oro bendrovė „Lufthansa“ ir jos antrinė įmonė „Swiss Airlines“ bando naują keleivių įlaipinimo į lėktuvą...

Paslaugos
2019.07.18
„LG Cargo“ gavo „Milsos“ užsakymą vežti skaldą

„Lietuvos geležinkelių“ grupės bendrovė „LG CARGO“ pasirašė ilgalaikio bendradarbiavimo susitarimą su...

Manoma, kad „Orlen Lietuva“ įsivežė užterštos rusiškos naftos 

Naftos perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“, tikėtina, atsigabeno chloru užterštos rusiškos naftos krovinį.

Pramonė
2019.07.18
S. Skvernelis žada NT ir taršių automobilių mokesčius   36

Naujų mokesčių bei didesnio jų progresyvumo Lietuvai nepavys išvengti, sako laikinasis premjeras. Sauliaus...

Verslo aplinka
2019.07.18
Prekybos karai mažina krovininio oro transporto poreikį pasaulyje Premium 3

Tarptautinė oro transporto asociacija IATA skelbia apie mažėjančią krovininio oro transporto paklausą, bet...

Tuščių konteinerių kaina – beveik 18 mlrd. Eur per metus  Premium 2

Konteineriais gabenama 95% pasaulio prekių, tačiau trečdalis jų keliauja tušti. Specialistai komentuoja, kad...

SGD terminalo išlaikymo našta mažės nuo gruodžio, žada premjeras  1

Premjeras Saulius Skvernelis tikisi, kad nuo gruodžio 1 d. pavyks sumažinti suskystintų gamtinių...

Pramonė
2019.07.17
Į kelių priežiūrą per ateinančius dvejus metus ketinama investuoti apie 1 mlrd. Eur 11

Šalies kelių priežiūrai finansuoti 2020–2021 metais ketinama skirti apie 1 mlrd. Eur. Pasak Lietuvos...

„Lietuvos geležinkeliai“: duomenų apie „Sigmen“ grėsmę nacionaliniam saugumui nėra 1

Valstybės valdoma bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ skelbia, kad kreipėsi į Nacionaliniam saugumui užtikrinti...

„Klaipėdos konteinerių terminalas“ pasistiprino naujais kranais

Bendrovė „Klaipėdos konteinerių terminalas“ (KKT) pradėjo dirbti su nauju, universalios paskirties uosto...

Šviesoforuose nuo kitų metų nebeliks dešiniojo posūkio lentelių 45

Susisiekimo ministerija atnaujino Kelių šviesoforų įrengimo taisykles – nuo ateinančių metų šviesoforuose...

„Transporent“ gavo 7,8 mln. Eur Lietuvos pašto užsakymą 9

Automobilių nuomos įmonė „Transporent“ gavo 7,755 mln. Eur valstybės valdomo Lietuvos pašto užsakymą – ji...

Vilnius už 19 mln. Eur pirks 50 naujų autobusų 2

Vilnius už 19,36 mln. Eur pirks 50 naujų žemagrindžių autobusų – juos savivaldybei parduos konkursą laimėjusi...

Ruošiasi sutvarkyti neasfaltuotą gatvę Vilniaus Šnipiškėse

Vilniaus miesto savivaldybė ruošiasi sutvarkyti Šnipiškėse esančią Krokuvos gatvę, kurios dalis vis dar...

Statyba ir NT
2019.07.16
Vilnių sieks paversti siuntų iš Kinijos logistikos centru Europoje 5

„Lietuvos geležinkeliai“ krovinius iš Kinijos rengiasi gabenti tiesiogiai, be logistikos partnerių, o...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau