Pamatuota plėtra – mažesnis galvos skausmas

Publikuota: 2019-04-10
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Šalies transporto verslo bendruomenė, pastaruoju metu sutelkusi pajėgas kovai dėl lygių verslo sąlygų Vakarų Europoje, į kurias kėsinasi vadinamasis ES Mobilumo paketas, šiandienos „Verslo žinių“ puslapiuose kelia dar vieną problemą – bankai, atrodo, šiemet mažiau linkę finansuoti transporto priemonių įsigijimus arba kelia paskolų kainą.

2014 m. vasarą su Rusijos embargo iššūkiais susidūręs šalies logistikos ir transporto sektorius susidorojo be itin skausmingų nuostolių, nors daliai įmonių skubiai teko mažinti transporto skaičių ar laikinai taikstytis su neužimtais sandėliais.

Transporto sektoriaus įmonės, jau išgyvenusios sunkmetį be didesnės paramos, sugebėjo pergrupuoti verslą, dažniausiai perkeldamos jį į Vakarų Europą. Paskui didžiąsias įmones, kurios demonstravo konkurentus Europoje stulbinančią plėtrą, savo nišas atrado ir mažesnieji vežėjai. Rezultatų ilgai laukti nereikėjo: apyvartos praėjusiais metais, palyginti su 2017-aisiais, šoktelėjo 14,5%. O kur dar naujų vilkikų įsigijimų statistika: Europos automobilių gamintojų asociacijos skelbiamais duomenimis, ir 2017-aisiais, ir 2018-aisiais, pagal didesnio nei 16 t bendrojo svorio sunkvežimių pardavimų augimą Lietuva rikiuojasi ES šalių viršūnėje. Tokia sparti plėtra be bankų ar lizingo bendrovių būtų neįmanoma.

Lietuvos banko duomenimis, pernai bendras transporto įmonėms suteiktų paskolų portfelis išaugo 170 mln. Eur ir metų pabaigoje pasiekė 676,7 mln. Eur – trečdaliu daugiau nei 2017-aisiais.

Tačiau dabar transporto įmonės signalizuoja apie reikšmingų finansinių partnerių atsitraukimą – šiemet jie paskolas dalija ir vangiau, ir brangiau. Vežėjai įsitikinę, kad to priežastis ne vangus, pirmiausia Europos, ekonomikos augimas, bet didėjanti bankų koncentracija Lietuvoje ir mažėjanti jų konkurencija. Beje, vežėjai nėra vieninteliai, kurie regi panašius pokyčius ir analogiškas priežastis – apie vėstančius statybų ir NT vystymo sektoriaus atstovų santykius su bankais VŽ rašė vasarį.

Niekas, matyt, nesiginčys, kad bankų konkurencija susijungus dviem svarbiems iš jų – DNB ir „Nordea“ – neišaugo. Kita vertus, negalima atmesti, kad ekonominių ir politinių neapibrėžtumų akivaizdoje bankai stengiasi kiek sumažinti transporto ir statybų bendrovių kreditų portfelį, prisimindami ne tokią jau tolimą praeitį, kai būtent šiems sektoriams teko pirmieji krizės kirčiai, kai bankai urmu perimdavo NT objektus ir transporto priemones. Tad nieko keista, kad jie, išmokę skaudžią pamoką, dabar nelinkę lengva ranka dalinti pinigų potencialiai rizikingesniems sektoriams. Matyt transporto bendrovėms, planuojant savo veiklą, teks kurį laiką atsižvelgti į susiklosčiusią padėtį. Juolab kad ir bankininkai, vertinantys transporto sektoriaus perspektyvas, nėra kurti ir akli. Degalų kainų, atlyginimų kilimas gali smarkiai sumažinti vežėjų pelningumą. Rizikas didina ir aktyviai stumiamas Europos Parlamente Mobilumo paketas, kuris neabejotinai sunkins konkuravimo galimybes Vakarų Europoje, kur vis didesnį pajamų dalį gauna Lietuvos vežėjai ir logistai. Neabejojama, kad papildomų galvosūkių visam sektoriui gali sukelti ir kietasis „Brexit“ scenarijus.

Vargu ar artimiausiu metu galima tikėtis didesnės konkurencijos bankų sektoriuje, o atsižvelgiant į tai, kad transporto sektorius cikliškas, Vakarų Europoje ūkio augimo lūkesčiai ne tokie optimistiški, transportininkams verta itin atidžiai vertinti perspektyvas, pasverti savo partnerių galimybes sumokėti už teikiamas paslaugas.

VŽ tikisi, kad apie 12% šalies BVP sukuriantys transportininkai, ne kartą radę būdų prisitaikyti prie kintančių sąlygų, vėl pademonstruos išradingumą ir sėkmingai sukalibruos savo verslus pokyčiams. Tai galima stebėti jau dabar – jie steigia bendroves Vakarų Europoje, užsiima ne tik pervežimais, bet ir plečia veiklas investuodami į servisų paslaugas. Kas žino, gal įsitvirtinus ten, atsivers skolinimosi galimybės svetur – taip didės spaudimas Lietuvoje veikiantiems bankams vėl atverti savo aruodus. Tiesa, tuomet dalis mokesčių keliaus ne į Lietuvos biudžetą. Yra apie ką pagalvoti visoms suinteresuotoms šalims.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Vairuotojų ir vežėjų atstovai sutarė derėtis dėl atlyginimų  1

Šiandien vykusiame Trišalės tarybos posėdyje nuspręsta pradėti derybas dėl vairuotojų atlyginimų.

Baltarusija stabdo degalų eksportą, Lietuva kol kas rami  8

Baltarusijos naftos produktų eksporto monopolininkei sustabdžius šviesiųjų naftos produktų eksportą į...

Pramonė
2019.04.23
„Tesla“ pelno tikslą sieja su savaldžiais taksi elektromobiliais

Elonas Muskas, JAV elektromobilių gamintojo „Tesla“ vadovas, davė pirmą bent kiek konkretesnę užuominą, kada...

Rinkos
2019.04.23
„CityBee“ startavo Latvijoje ir Estijoje: pradžia – krovininiai automobiliai Premium 26

Šiemet įsigyti daugiau kaip 5.000 automobilių ir plėstis gretimose šalyse suplanavusi automobilių dalijimosi...

Trys kaimynės negali (ne)būti konkurentės Premium 3

Lietuva su Latvija niekaip nenubrėžia jūros sienos, latviai flirtuoja su baltarusiais, kad šie savo prekių...

Verslo aplinka
2019.04.23
„FL Technics“ pardavimų vadovė: klientų pasitikėjimą augina įvykdyti sudėtingi užsakymai 4

„Dirbti su naujais rimtais klientais mes pradėdavome nuo labai sudėtingų užsakymų. Jie patikėdavo mums...

Pardavimai
2019.04.21
Lietuvos vidaus vandenyse paskelbtas naujas laivybos sezonas  2

Susisiekimo ministerija praneša, kad šių metų balandžio 16 d. oficialiai pradėtas naujasis laivybos...

Niujorko automobilių parodoje – korėjiečių pasirodymas ir „Jaguar“ triumfas  Premium 1

Penktadienį plačiajai publikai duris atvėrusioje Niujorko automobilių parodoje – išvakarėse paskelbti...

Automobiliai
2019.04.20
„Kauno kelių“ apyvarta truputį augo, pelnas mažėjo

Kelių tiesimo, remonto ir priežiūros UAB „Kauno keliai“ praėjusiais metais kiek didino pardavimo pajamas,...

Statyba ir NT
2019.04.19
Europos Parlamentas apribojo sunkvežimių taršą 3

Nuo 2025 m. nauji sunkvežimiai ES vidutiniškai turės išmesti 15%, o nuo 2030 m. – 30% mažiau anglies...

„Uber“ ateina į biržą: Lietuvos analitikų verdiktas, ar verta investuoti Premium

JAV pavėžėjimo paslaugų pradininkei „Uber“ žengiant į biržą, Lietuvos analitikų nuomonės dėl investavimo į...

Rinkos
2019.04.18
Ministras L. Kukuraitis vairuotojams dienpinigius siūlo mokėti, jeigu jų alga sieks 2 MMA  33

Socialinės apsaugos ir darbo ministro teigimu, ateityje tolimųjų reisų vairuotojams planuojama leisti...

„Girteka“ imasi būstinės statybos Vilniuje – investuojama 60 mln. Eur 25

Krovinių gabenimo grupė „Girteka“ investuoja į naują būstinę Vilniuje, kurioje po kelerių metų perkels dirbti...

Statyba ir NT
2019.04.17
Šalies oro uostuose – daugiau skrydžių ir keleivių

Valstybės įmonė Lietuvos oro uostai pirmąjį metų ketvirtį perskraidino daugiau kaip 1,322 mln. keleivių. Šis...

Atsistatydino „Klasco“ generalinis direktorius 10

Vytautas Kaunas, „Achemos grupės“ valdomos vienos didžiausių Klaipėdos krovos bendrovių „Klasco“ generalinis...

Naujų automobilių pardavimai Lietuvoje augo sparčiausiai ES

Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje per tris šių metų mėnesius buvo sparčiausias Europos Sąjungoje,...

Pirmąjį ketvirtį „airBaltic“ iš Lietuvos skraidino 20% daugiau keleivių 1

Pirmąjį šių metų ketvirtį oro bendrovė „airBaltic“ aptarnavo daugiau kaip 100.000 keleivių į Lietuvą ir iš...

Su „Vlantana“ susijusi „Stonus Invest“ prie Klaipėdos planuoja logistikos centrą Premium 1

Bendrovė „Stonus Invest“ Klaipėdos rajone, šalia autostrados Vilnius–Klaipėda, ketina statyti naują...

Žalieji sprendimai ateities miestams: mažiau tarši logistika Verslo tribūna 1

Tokiu pavadinimu konferenciją Vilniuje balandžio 12 d. surengė Žaliosios politikos institutas. Renginyje,...

Europos Parlamentas pritarė papildomoms saugumo priemonėms automobiliuose

Nuo 2022 m. Europos Sąjungos (ES) rinkoje parduodamuose naujuose automobilių modeliuose turės būti sumontuota...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau