„Mobilumo paketas“: pralaimėtas mūšis, bet ne karas

Publikuota: 2019-04-08
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Europos Parlamentas (EP) praėjusią savaitę balsavo už vadinamąjį Mobilumo paketą, kuris Lietuvos, kaip ir kitų šiame kontekste vadinamųjų ES „periferinių valstybių“ vežėjams yra nepalankus dėl reikalavimo periodiškai grąžinti transporto priemonę į registracijos šalį.

Tai bene labiausiai Lietuvos vežėjus trikdantis sprendimas iš viso storo taisyklių rinkinio, kurį sudaro trys teisės aktai: dėl vairuotojų poilsio laiko, dėl vairuotojų komandiravimo ir dėl kabotažinių pervežimų kitos ES šalies viduje. Būtent dėl reikalavimo kas 4 savaitės grąžinti transporto priemonę į jos registracijos šalį transportininkai žada vos ne apokalipsę vienai iš svarbiausių Lietuvos ūkio šakų.

„Mobilumo paketas nėra socialinių garantijų rinkinys. Jame daugiausiai kalbama apie tai, kaip periferinių valstybių verslininkams reikia sudaryti tokias verslo sąlygas, kad užsiimti pervežimais Europoje taptų nuostolinga. Jei pavyks Lietuvos vežėjus išstumti iš konkurencinės kovos, didžiųjų valstybių vežėjai plos katučių – be konkurencijos dirbti visada geriau. Klausimas, ar tuo apsidžiaugs tie patys Lietuvos vairuotojai?“, – VŽ komentare rašo Mečislavas Atroškevičius, Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius.

„Lietuvos transporto sektorius sukuria apie 12,1% BVP. Mobilumo paketo įvedimas Lietuvai kainuos apie 3% BVP sumažėjimą, tai reiškia, kad tai pajus apie 100.000 darbuotojų Lietuvoje“, – VŽ yra sakęs Tomas Garuolis, „Linavos“ sekretorius transporto politikai.

VŽ nuomone, užsakinėti laidotuvių vainikus ir ruoštis graudžioms kalboms prie Lietuvos transporto ūkio pakasynų – gerokai per anksti. Pralaimėtas svarbus balsavimas EP. Dabar jau mažiau svarbu ar dėlto, kad Lietuvos parlamentarai kažkur kažkada nespėjo į posėdį, ar dėl to, kad Lietuvos transporto lobistai nesurinko pakankamai užtarėjų, ar dėl to, kad „periferinių valstybių“ – nuo Lietuvos iki Bulgarijos balsas silpnesnis už savo transportininkus taip pat ginančių didžiųjų valstybių, tokių, kaip Vokietija, lobistus.

Balsavimas įvyko. Pralaimėtas mūšis, bet ne karas.

Galutinių sprendimų priėmimas kelsis į kitą EP kadenciją, o vežėjų dėmesys turi būti sutelktas į vadinamąjį trialogą – derinimo tarp Europos Komisijos, Europos Tarybos ir EP komiteto struktūrą.

Naujasis Mobilumo paketo svarstymo etapas vyks jau kitoje EP kadencijoje. EP rinkimai – geras metas pasiaiškinti, ką apie transporto reikalus ES išmano kandidatuojantys politikai.

Kadenciją baigiantieji, panašu, kad šiek tiek apsiriko, pagrindines pastangas nukreipę pozicijai, kad „bet koks laimėtas laikas yra naudingas vežėjams“. Pagrindinį dėmesį Lietuvos transporto lobistai skyrė tam, kad sprendimas EP būtų atidėliojamas – todėl taip gal net šiek tiek vaikiškai skaudžiai buvo skaičiuojami balsai, kai Lietuvoje rinkti Europos parlamentarai nespėjo į posėdį ir nesugebėjo užkirsti kelio klausimui įtraukti į EP darbotvarkę.

Laikas versle, žinoma, labai svarbus. Atokvėpis suteikia galimybių perorganizuoti veiklą ir amortizuoti netektis, kad jos nebūtų tokios tragiškos, apie kurias kalba sistemą ginantys „Linavos“ vadovai.

Dabar ES „periferinėms valstybėms“ svarbu tiek laimėti laiko, tiek išsikovoti kompromisų. Todėl toks svarbus „trialogas“. Vargu ar galima tikėtis, kad vėl būtų grįžta prie „status quo“ arba – iki šiol galiojančio krovinių gabenimo tarp ES šalių reguliavimo. Taisyklės keisis. Ar nusileidimas bus „kietas“ ar „minkštesnis“ – priklausys nuo Lietuvos lobistų bei derybininkų gebėjimų ir lankstumo – kokių nuolaidų ir kompromisų trialogo metu bus galima išsiderėti: galbūt (jeigu tai iš tiesų yra svarbiausia), gerinant Lietuvos transportininkų pozicijas dėl reikalavimo vilkikams periodiškai grįžti į registracijos šalį, galima daryti nuolaidų dėl turtingoms ES valstybėms ne mažiau svarbių vairuotojų socialinių garantijų, poilsio ir laiko režimo ir t. t.

Svarbiausia, VŽ požiūriu, kad dabar verčiamas naujas šių derybų puslapis – situacijos neverta dramatizuoti, iš pralaimėjimų dera pasimokyti ir, užuot virkavus, kodėl kas ir kur nespėjo – ieškoti būsimosiose derybos šalininkų, bendraminčių bei pagrįstų argumentų.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Pašto sektoriuje – didėjantis siuntų srautas ir spaudimas nacionalinei įmonei  Premium

Stabiliai augančioje Lietuvos pašto rinkoje išlieka trys didžiausi žaidėjai: rinkos lyderis Lietuvos paštas...

Palangos J. Basanavičiaus gatvėje uždrausta vasarą važiuoti paspirtukais, dviračiais 3

Palangos savivaldybė dėl saugumo uždraudė judriausioje miesto J. Basanavičiaus gatvėje vasarą važiuoti...

Laisvalaikis
2019.05.20
Už kyšininkavimą nuteistas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto inžinierius

Klaipėdos apygardos teismas, išnagrinėjęs baudžiamąją bylą, pripažino kaltu dėl kyšininkavimo ir dokumentų...

„Ryanair” pelnas – mažiausias per 4 metus

Didžiausia Europoje pigių skrydžių bendrovė Airijos „Ryanair” paskelbė rezultatus, kurie  yra prasčiausi per...

Rinkos
2019.05.20
Ruošiamasi rekonstruoti Vilniaus oro uosto peroną 1

Vilniaus oro uostas už 12 mln. eurų rengiasi atnaujinti perono šiaurinę dalį. Rangos konkursą numatoma...

Statyba ir NT
2019.05.20
Lietuvoje populiarėja „e-commerce fulfillment“ paslauga Verslo tribūna

Elektroninių parduotuvių skaičius Lietuvoje ir Europos sąjungoje auga, kartu keičiasi europiečių apsipirkimo...

Iš „Brexit“ panevėžiečiai jau dabar gauna naudos, krypties keisti nežada Premium

Siuntų gabentoja UAB „Toras LT“ pokyčiams ruoštis pradėjo iš karto po referendumo dėl „Brexit“, nes Anglija...

Gazelė
2019.05.20
Užtrukęs lietuviškų elektrinių autobusų startas – jau čia pat Premium 1

Šios vasaros pabaigoje Klaipėdoje turėtų pradėti kursuoti du pirmieji lietuviški elektriniai autobusai...

VŽ bando: AMG superautomobilis šeimai Premium

Kai pasaulis vis griežtina taršos normas, o „Tesla“ su kitais elektromobilių gamintojais nespėja tenkinti...

Automobiliai
2019.05.18
Mėnesio sandoris: „Wabco“ įsigijimas už 6,4 mlrd. Eur

Vokietijos pavarų dėžių ir kitų automobilių dalių gamintoja „ZF Friedrichshafen“ kovo 28 d. pranešė apie...

Rinkos
2019.05.18
Prancūzija imasi paspirtukų vairuotojų, už pažeidimus – baudos iki 1.500 Eur 9

Prancūzija imasi griežtinti taisykles elektrinių paspirtukų vairuotojams. Jiems bus draudžiama važiuoti...

VŽ bando: mažiausias „Audi“  Premium 1

Naujasis A1 atrodo kur kas mažiau išskirtinis, nei jo tiesioginis, pirmosios kartos pirmtakas arba...

Automobiliai
2019.05.18
Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje – sparčiausias ES

Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje per keturis šių metų mėnesius buvo sparčiausias Europos...

Dėl piktnaudžiavimo Civilinės aviacijos administracijoje kreiptasi į STT 5

Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) kreipėsi į Specialiųjų tyrimų tarnybą bei Viešųjų pirkimų...

Kaune – dar viena vieša elektromobilių įkrovimo stotelė 1

Kaune pradėjo veikti dar viena elektromobilių įkrovimo stotelė. Ji atidaryta Raudondvario plente, prie AB...

„Ford Trucks“ ateina į Lietuvos rinką  9

Vilniuje pasirašyta sutartis, į Lietuvos rinką atvedanti naują sunkiasvorių komercinių automobilių markę.

Naujasis „Linavos“ vadovas pirmiausia žada audituoti įsipareigojimus Premium

Ketvirtadienį darbą nacionalinėje vežėjų asociacijoje „Linava“ pradeda naujasis prezidentas Romas Austinskas.

Pradedami „Rail Baltica“ ruožo Kaunas-Palemonas tiesimo darbai

Kauno geležinkelio mazgo atkarpoje Kaunas-Palemonas baigti parengiamieji ir pradedami pagrindiniai „Rail...

Nešvari rusiška nafta ieško kelių į Lietuvą Premium 4

„Orlen Lietuva“ išsiuntė atgal du nešvarią rusišką naftą gabenusius tanklaivius. Chloro junginiais užteršta...

Pramonė
2019.05.16
Vilnius perka naują elektroninio bilieto sistemą Premium 10

Savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“ paskelbė tarptautinį naujos Vilniaus elektroninio bilieto sistemos...

Paslaugos
2019.05.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau