Rizikuoja Rengės ruožo neužbaigti laiku   

Publikuota: 2019-02-26
Rengės ruožas. Sigito Strazdausko („Santarvė“/„Scanpix“) nuotr.
Rengės ruožas. Sigito Strazdausko („Santarvė“/„Scanpix“) nuotr.

Strateginių įmonių sandorius tikrinančiai vyriausybinei komisijai delsiant priimti sprendimą dėl rangovo, turėsiančio atstatyti 19 km ilgio geležinkelio ruožą iš Mažeikių į Rengę Latvijoje, kyla rizika, jog kelias nebus atstatytas iki šių metų pabaigos, kaip Europos Komisijai įsipareigojo „Lietuvos geležinkeliai“.

Neoficialūs šaltiniai teigia, jog komisija dėl Rengės atstatymo rangovo atsidūrė aklavietėje, todėl bus siūloma pakeisti nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymą, apibrėžiant, kad tarp ES šalių esanti strateginė infrastruktūra nebūtų komisijos tikrinimo objektas, taip pat Vyriausybės nutarimą, iš dalies pakeičiant strateginių objektų sąrašą.

Tai atvertų kelią „Lietuvos geležinkeliams“ patiems nuspręsti, kas atstatys Latvijos ir Lietuvos pasienyje esantį geležinkelį. 

Trys pretendentai

Atstatyti Rengę pretenduoja „Vitras-S“, Latvijos geležinkeliai ir GTC.

Geriausią pasiūlymą — maždaug 10 mln. Eur vertės – pernai rugpjūtį paskelbtame ruožo rekonstrukcijos konkurse pateikė Estijos geležinkelių paslaugų grupės „Skinest Rail“ valdoma geležinkelių tiesimo ir remonto įmonė „Vitras-S“, nuo 2017-ųjų sausio esanti NATO konkursų dalyvių sąraše.

Antroje vietoje pagal pasiūlytą kainą, BNS žiniomis, yra antrinė Latvijos geležinkelių įmonė „LDZ infrastruktūra“, kaip subrangovę, pasak šaltinių, ketinanti pasitelkti tą pačią „Vitras-S“. Trečioje vietoje liko „Lietuvos geležinkelių“ antrinė įmonė Geležinkelių tiesimo centras (GTC). 

„Lietuvos geležinkeliai“ tikina, kad kovo pradžioje pasirašius sutartį su rangovu, įmanoma kelią atstatyti iki metų pabaigos. Tai patvirtina ir „Vitras-S“ vadovas.  

Tačiau Almino Mačiulio, Vyriausybės vicekanclerio, vadovaujama Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisija jau kelis mėnesius delsia priimti sprendimą, ar patvirtinti „Vitras-S“ konkurso laimėtoja. BNS žiniomis, komisija prašė įvairios papildomos informacijos iš Susisiekimo ministerijos bei „Lietuvos geležinkelių“, įskaitant ir „Vitras-S“ subrangovus šiame projekte.

Praėjusią savaitę papildoma informacija komisijai pateikta, BNS patvirtino „Lietuvos geležinkelių“ atstovas spaudai Mantas Dubauskas. 

Baiminasi teismų

Skirmantas Malinauskas, premjero patarėjas, BNS pranešė, kad komisija sprendimo kol kas nepriėmė. Komisijos delsimo nekomentuoja nei jis, nei komisijos pirmininkas p. Mačiulis.  

Tačiau neoficialūs šaltiniai teigia, jog po to, kai pernai komisija užkirto kelią kitai „Skinest Rail“ grupės įmonei „Skinest Baltija“ pasirašyti sutartį su „Lietuvos geležinkeliais“ ir šiai apskundus sprendimą teismams, dabar bijoma tokių pat pasekmių. 

Vyriausybinė komisija bei Vyriausybė pernai nurodė, kad „Skinest Rail“ – ji yra ir „Vitras-S“ akcininkė –  savininkas Olegas Osinovskis turi didinančių riziką ar keliančių grėsmę nacionaliniam saugumui ryšių su užsienio valstybių institucijomis ar jų fiziniais ar juridiniais asmenimis. Po tokios išvados „Lietuvos geležinkeliai“ nepasirašė apie 3 mln. Eur vertės sutarties su konkursą laimėjusia „Skinest Baltija“. 

Kita vertus, jei „Vitras-S“ būtų pašalinta iš Rengės rangovo konkurso, sutartį tektų pasirašyti su Latvijos „LDZ infrastruktūra“ – Latvijos geležinkelių, pateikusių daugiau nei 80 mln. Eur pretenziją „Lietuvos geležinkeliams“ dėl to paties kelio išardymo, antrine įmone. 

„Po visų tų istorijų, kai „Lietuvos geležinkeliai“ sumokėjo baudą Europos Komisijai už tą objektą ir dabar sumokės dar 10 mln. Eur latvių valstybinei kompanijai, kuri atstatys tą ruožą ir tie pinigai irgi iškeliaus iš Lietuvos, tai būtų visai nelogiška. Kaip atrodys Lietuva ir „Lietuvos geležinkeliai“?“, – stebisi Michailas Lipkinas, „Vitras-S“ direktorius.  

Jis neigė, kad „Vitras-S“ yra „LDZ infrastruktūros“ subrangovė, tačiau neatmetė, kad jei sutartis būtų pasirašyta su latviais ir šie pasiūlytų įmonei dalyvauti projekte kaip subrangovei, pastaroji sutiktų. 

Pasak p. Lipkino, „Vitras-S“ subrangovės šiame projekte būtų „Fima“, „Šiaulių plentas“ ir kai kurios kitos įmonės. 

„Jeigu kovo mėnesį bus pasirašyta sutartis – aš galiu sakyti tik už savo kompaniją – mes tikrai padarysime, pasistengsime užbaigti tuos darbus šiais metais. Mes suprantame, kad tai prestižinis objektas. Mes turime pajėgumų, inžinerinių resursų, technikos, viską, kad padarytume tuos darbus “, – BNS sakė p. Lipkinas. 

Jis teigė, kad kainos skirtumas tarp trijų geriausią pasiūlymą pateikusių konkurso dalyvių siekia apie 10%. 

„Vitras-S“, pasak M. Lipkino, yra dalyvavusi visuose dideliuose „Lietuvos geležinkelių“ projektuose, nutiesė apie 40%. „Rail Baltica“ trasos nuo Lenkijos sienos iki Kauno, 2015 m. ji kartu su Panevėžio statybos trestu dalyvavo ir NATO projekte – statė kuro bazę Šiaulių oro uoste. Šiuo metu įmonė dirba Lenkijoje, Latvijoje ir Estijoje. 

„Mes pastatėme žymiai sudėtingesnius objektus, ir derybų metu (su „Lietuvos geležinkeliais“ dėl Rengės – BNS), ir po to niekas nepagalvojo, kad mes to nepadarysime. Mes užsidirbome savo gerą vardą“, – tikino „Vitras-S“ vadovas. 

Pasak p. Lipkino, vidutinė įmonės metų apyvarta siekia apie 10 mln. eurų, tačiau 2017 metais, Registrų centro  duomenimis, ji siekė 4,26 mln. Eur, įmonė gavo 38.900 Eur grynojo pelno. 

Registrų centro duomenimis, „Skinest Rail“ valdo 82,3%, p. Lipkinas – 16,1%. įmonės akcijų, likusias, pasak pastarojo, valdo dar 14 Lietuvos piliečių. 

Suvaržė strateginius sandorius 

Seimui pernai sausį priėmus Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo pataisas, speciali vyriausybinė komisija nuo 2018 metų kovo tikrina valstybės ir privataus kapitalo valdomų strateginių įmonių sandorius, jeigu jie viršija 10% bendrovės metinių pajamų. 

Didelius sandorius turi deklaruoti ne tik valstybės valdomos strateginės įmonės, bet ir trys didelės privačios bendrovės – „Orlen Lietuva“, „Achema“ ir „Telia Lietuva“. Komisija per 10 d. apsisprendžia, ar sandorius tikrinti, ir jei būtina, juos uždraudžia. 

Šios įmonės komisiją privalo informuoti apie ketinamus sudaryti sandorius ar esminius jau pasirašytų sandorių pakeitimus, o valstybės kontroliuojamos strateginės įmonės – jeigu dėl sandorio nutraukimo jos patirtų nuostolių, kurių vertė viršytų 2,5% metinių pajamų.

Be to, jos komisijai turi pranešti, jei kitai bendrovei leidžia aptarnauti ar kitaip susipažinti su jų esminėmis informacinėmis technologijomis, infrastruktūra, duomenų bazėmis ar jų duomenimis.

Seimas tuomet atsisakė siūlymo tikrinti „Orlen Lietuvos“, „Achemos“ ir „Telia Lietuvos“ vadovus ir darbuotojus – buvo siūloma analizuoti jų ryšius su užsienio šalių priešiškomis tarnybomis, nusikalstamomis struktūromis ir panaši informacija, kurią turi tik specialiosios tarnybos.

28 mln. Eur bauda 

Beveik 28 mln. Eur vertės Europos Komisijos baudą už Rengės ruožo išardymą 2017-ųjų pabaigoje gavę „Lietuvos geležinkeliai“ ruožą pažadėjo atstatyti iki šių metų pabaigos. Toks įsipareigojimas įrašytas EK 2018-aisiais pateiktame pažeidimo ištaisymo plane. 

Susisiekimo ministras Rokas Masiulis BNS anksčiau yra sakęs, kad Rengės atstatymas yra ne tik ekonominis, bet ir politinis žingsnis. Anot jo, Rengė tapo agresyvaus elgesio su kaimynais simboliu, todėl jos atstatymas pademonstruotų gerą valią partneriams Lenkijoje ir Latvijoje. 

Prieš dešimtmetį išardytu keliu į Rengę produkciją į Latviją gabendavo Lenkijos naftos koncerno „Orlen“ valdoma Mažeikių naftos perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Vienišių diena ankstina šventinių siuntų antplūdį  Premium

Intensyviausia prekyba pasižymintis prieškalėdinis laikotarpis tendencingai ilgėja – siuntų ir logistikos...

Seimas imasi taršių automobilių mokesčio įvedimo 

Seimas sutiko pradėti svarstyti su kitų metų biudžetu susijusio taršių automobilių registracijos mokesčio, iš...

Vėsiname prieššventinę karštinę Verslo tribūna

Dovanos artimiesiems Kalėdų ir Naujųjų metų proga, Juodojo penktadienio nuolaidos – kalendorinių metų...

„737 MAX“ dar angaruose, bet „Boeing“ akcijos jau ant kilimo tako

Kompanija „Boeing“ pirmadienį paskelbė laukianti, kad Jungtinių Valstijų skrydžių priežiūros institucija per...

Vilniuje – nauja „Citroen“ atstovė  Premium

Vilniuje šią savaitę veiklą oficialiai pradeda nauja „Citroen“ atstovė – ja tapo iki šiol „Suzuki“ ir...

Automobiliai
2019.11.11
„Baltic Ground Services“ į elektrinius autobusus investuoja 30 mln. Eur

Antžeminės orlaivių priežiūros bendrovė „Baltic Ground Services“ (BGS) investuoja 30 mln. Eur į elektrinius...

Darbo tęsti nesutinkanti Lietuvos pašto valdyba: reikalaujami sprendimai būtų žalingi 11

Jaroslavo Narkevičiaus, susisiekimo ministro, atleisti Lietuvos pašto valdybos nariai nesutinka tęsti darbo,...

Pradedama rengti Lietuvos susisiekimo plėtros iki 2050 m. strategija 1

Iki kitų metų vasaros planuojama parengti Lietuvos susisiekimo plėtros iki 2050 m. strategiją, kuria siekiama...

„Rail Balticos“ terminalo Taline architektūrinį konkursą laimėjo „Zaha Hadid Architects“ ir „Esplan“  1

Europinės vėžės „Rail Baltica“ terminalą Estijos sostinėje gali projektuoti viena garsiausių architektūros...

Statyba ir NT
2019.11.11
3 PL Kompleksinė logistika – optimalūs sprendimai, taupantys laiką ir pinigus Verslo tribūna

Šiandienos ekonomika reikalauja, kad verslas veiktų efektyviai visose grandyse. Situacija rinkose sparčiai...

„Jaguar“: po nauju žvėries kailiu plaka ta pati širdis Verslo tribūna

Miesto visureigis – toks yra naujasis „jaguaro“ pavidalas. Tiems, kas mano, kad kartu su elegantiško sedano...

Verslo aplinka
2019.11.11
Vienas didžiausių Europos vežėjų skelbia suvaldęs krizę  Premium

Pastaruoju metu prastėjančius rodiklius fiksavusi Vengrijos įmonė „Waberer’s International“ skelbia apie...

Rengiamasi rekonstruoti „Via Baltica“ ruožą iki Lenkijos sienos 4

Kelių direkcija rengiasi maždaug 300 mln. vertės „Via Baltica“ atkarpos nuo Marijampolės iki sienos su...

Verslo aplinka
2019.11.10
Į Klaipėdą atvyko naujas „Novatek“ dujų krovinys

Į Klaipėdą sekmadienį atplaukė naujas nedidelis Rusijos dujų kompanijos „Novatek“ suskystintųjų gamtinių dujų...

Verslo aplinka
2019.11.10
Buvęs „Daimler“ vadovas: dievinu E. Muską, bet „Tesla“ vokiečių neaplenks 6

Elonas Muskas populiarindamas elektromobilius padarė milžinišką darbą, tačiau Vokietijos automobilių...

Automobiliai
2019.11.09
Vilniaus savivaldybė pasirašė 31 mln. Eur sankryžos rekonstrukcijos sutartį 7

Vilniaus savivaldybės administracijos direktorius Povilas Poderskis penktadienį pranešė pasirašęs 31 mln. Eur...

Statyba ir NT
2019.11.08
„Rail Balticos“ progresą atidžiai stebi ir užsienio investuotojai Premium

Ignas Degutis, „Rail Balticos“ projektą įgyvendinančios bendros Lietuvos, Latvijos ir Esti­jos įmonės „RB...

Vilniaus Konstitucijos prospekte keičiasi eismo organizavimas

Sostinės Konstitucijos pr. ties Linkmenų g. pradėti eismo organizavimo pakeitimai - šioje vietoj ilgės eismo...

G. Žiemelio verslas beldžiasi į obligacijų rinką – skolinsis 300 mln. USD 9

Lietuvos aviacijos paslaugų grupė „Avia Solutions Group“ (ASG) tarptautinėse rinkose netrukus pradės platinti...

Rinkos
2019.11.08
Įkrovos tinklo plėtra: viena jungtis – keturiems elektromobiliams Premium 10

Kitais metais elektromobilių įkrovimo stotelių tinklas turėtų viršyti paklausą, o viena vieša įkrovimo...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau