Vežėjai baiminasi, kad „Brexit“ sujauks jų verslą 

Publikuota: 2019-02-11
Doverio perkėla, jungianti JK su žemynine Europa. Peterio Nichollso  („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Doverio perkėla, jungianti JK su žemynine Europa. Peterio Nichollso („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.

Augant nerimui dėl galimo kietojo „Brexit'o“ – galimo Jungtinės Karalystės pasitraukimo iš Europos Sąjungos (ES) be sutarties – Lietuvos vežėjai nuogąstauja, kad tai gali neigiamai atsiliepti jų verslui.

BNS kalbinti ekspertai pabrėžia, kad Jungtinės Karalystės (JK) muitinė yra visiškai nepasiruošusi kietajam „Brexit'ui“. 

Kaip didžiausią pavojų Lietuvos ekonomikai „Brexit'ą“ šią savaitę įvardijo ir Tadas Povilauskas, banko SEB ekonomistas. Pasak jo, labiausiai jis paveiktų transporto sektorių.

„Manome, kad pagrindinė problema bus ta, kad kovo 29 dieną prasidės eilės Didžiosios Britanijos ir Prancūzijos pasienyje. Tai yra problemos transporto sektoriui, kai susiformuoja eilės. Muitinės pačios pripažįsta, kad jos nėra pasiruošusios tokiam deklaracijų antplūdžiui. Tai lemia, kad pirmą mėnesį bus daug chaoso, būtent, kaip tas prekes įvežti ir išvežti“, – teigė p. Povilauskas.

Erlandas Mikėnas, Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ vadovas sutinka, kad  būtent transporto sektorius dėl kietojo „Brexit'o“ nukentėtų labiausiai.

„Visi pripažįstam, kad transportas nukentės labiausiai. Vien tai, kad laukia prastovos pasieniuose, papildomi muitinės įforminimai transportui visada smogia labiausiai“, – BNS sakė p. Mikėnas.

„Klausiau viceministro (užsienio reikalų viceministro Albino Zananavičiaus – BNS) – kiek gi kainuos  Lietuvai tai, kad sulėtės prekių judėjimas. Mane nustebino tai, kad viceministras paminėjo 0,3% BVP. Aš manyčiau, kad tai tikrai yra nemažai“, – teigė jis.

Nežinomybė dėl pasienio

Ričardo Degučio, susisiekimo viceministro teigimu, dabar negalima nuspėti, kas vyks JK ir Prancūzijos pasienyje po kovo pabaigos. 

„Be abejo, jaučiamas nerimas, nes net jei per Europos Sąjungos reglamentą mes sąlygas susitvarkysim taip, kad jos būtų panašios į dabartines, bet kuriuo atveju, kas dėsis pasienyje, nuspėti negalime. Tai yra pagrindinė problema – ne tik ta, kad vežėjas galės paimti krovinį ir vežti į JK, bet kaip jis pravažiuos sieną, nes įsijungtų visi muitinės nerimavimai“, – BNS sakė p. Degutis.

Arūnas Bertašius, UAB „Rhenus Logistics“ vadovas ir Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos prezidentas teigia, kad pagrindinė problema vežėjams – iki šiol nėra aišku, kokiam scenarijui ruoštis.

„Yra viena didelė bėda – nežinome, kam ruoštis. Visi variantai sudėlioti ir nežinom kuris tikrasis. Iš esmės žinant kaip, bet kam gali prisitaikyti vienokia ar kitokia forma. O dabar laukiam, kas bus padaryta“, – teigė p. Bertašius.

Britai nepasiruošę

Darius Šerkšnas, logistikos bendrovės „Axis Transport“ Marketingo ir plėtros vadovas teigia, kad JK kietajam „Brexit'ui“ logistikos sektoriuje iš esmės nėra pasiruošusi.

„Jie nėra iš esmės pasiruošę – jie neturi apmokytų žmonių, nėra agentūrų, kurios galėtų daryti importo-eksporto deklaracijas. Jei Didžioji Britanija taps trečiąja šalimi, modelis bus toks, kad kiekvienas krovinys turi būti apmuitintas, jis su muitų deklaracijomis pasiekia gamintoją. Kaip tai vyks – to niekas nežino, dokumentacijos nėra“, – sakė p. Šerkšnas.

„Kas atsitiks – atsiras eilės, bus visiškai kitas tranzito laikas, dideli kaštai, nes iš Anglijos grįšime ne per 3, o per 5 paras, vairuotojas bus ilgiau kelyje, bus sudeginta daugiau kuro, daugiau reikės mokėti už stovėjimo aikšteles ir taip toliau“, – vardijo jis.

Pašnekovas sako pats neseniai buvęs JK uostamiestyje Doveryje ir matęs, kad ten nėra jokios būtinos infrastruktūros: „Ten niekas nevyksta, ten net nėra tų aikštelių“.

„Nieko neturi, visiškai. Mano kolegos pravažiavo pro kelias vietas, pro Doverį pasitikrinti, ten nėra nieko, tuščia“, – pridūrė ir p. Bertašius.

Chaosu situaciją įvardija ir p. Mikėnas. Pasak jo, netvarka yra ne tik JK, be ir visoje ES.

„Mano supratimu, šiai dienai yra didžiulis chaosas ne tik JK, bet ir likusiose ES valstybėse. Suprantant, kokio dydžio mūsų valstybių ir kiek valstybių norės derėtis atskirai su JK, tai, matyt, Lietuvai ateis eilė vienai iš paskutiniųjų, nors mes spėjam, kad mums bus labai sunku vieniems tai išgyventi“, – teigė p. Mikėnas.

Niru stumti rytiečius

Ponas Šerkšnas pastebi, kad dėl artėjančio „Brexit'o“ problemų atsiranda jau dabar, pavyzdžiui, britai iš pervežimų rinkos nori išstumti Lietuvos ir visos Centrinės bei Rytų Europos vežėjus. 

„Jau dabar atsiranda ribojimų, nenori duoti kabotažinių pervežimų. Jau yra signalas, kad jie nori atimti galimybes Lietuvos vežėjams dirbti Anglijos viduje. Jie nori vidinius pervežimus Lietuvos ar Europos vežėjams sumažinti arba duoti kvotą. (...) Bet kol kas jie pajėgumų neturi, nes šiuo metu Anglijos keliais važiuoja mažiausiai pusė Europos vežėjų – važiuoji ir matai tiesiog pilną slovakų, vengrų, rumunų, lenkų, lietuvių“, – BNS teigė pašnekovas.

Pono Bertašiaus teigimu, išstumti Rytų Europos vežėjus britai iš savo rinkos norėjo visą laiką. 

„Noras visada buvo, galimybių tik nelabai buvo, ir dabar nėra. Britanijoje jūs dabar nerasit jokio sandėlio, jokios laisvos kvadratinės pėdos. Kainos pakilo drastiškai, visi, kas prekiauja, prisivežė ir prisikrovė prekių, kur gali kur negali, kad turėtų kuo prekiauti kurį laiką“, – kalbėjo p. Bertašius.

Chaosas gali užsitęsti

Ponas Povilauskas teigė, kad chaosas prie JK ir Prancūzijos sienos kietojo „Brexit'o“ atveju gali trukti apie mėnesį, tačiau p. Mikėno teigimu, kebli situacija prie sienos gali užsitęsti ir ilgiau.

„Aš įsivaizduoju, kad chaosas turėtų užtrukti ilgiau, bet, kaip visada sakau, kad sveikas protas turėtų nugalėti. Manau, jog JK supranta situacijos tragiškumą ir manau, kad jie dės visas pastangas, jog tai būtų kaip įmanoma mažiau skausminga jai pačiai ir kitoms ES valstybėms“, – sakė p. Mikėnas.

Tuo metu p. Šerkšnas iš „Axis Transport“ mano, kad chaosas gali trukti net ir dvejus metus.

„Chaosas gali užtrukti kad ir dvejus metus – tikriausiai taip ir bus, kad dvejus metus nežinos niekas, kaip dirbsim, ir kiekvieną dieną bus iššūkiai“, – sakė įmonės atstovas.

Tikisi susitarimo 

BNS kalbinti pašnekovai sutaria – kietasis „Brexit'as“ būtų nenaudingas visoms šalims – jie viliasi, kad derybose laimės pragmatiškumas ir bus pasiektas susitarimas.

Ponas Degutis mano, kad susitarimas tarp šalių yra reali įvykių baigtis.

„Aš manau, kad tai yra realu. Vis dėlto mes puikiai suprantame, kad tas racionalus pradas čia turėtų nugalėti ir mes neturėtume griauti prekybos grandinių, kurios egzistuoja, ir daryti kažkokių neigiamų sprendimų, kurie darytų įtaką situacijai“, – BNS teigė susisiekimo viceministras. 

Pono Mikėno teigimu, pagrindinis tikslas šiuo metu yra rasti sprendimą, kuris leistų krovinius vežti taip, kaip iki šiol.

Lietuvos eksportas į JK sudaro apie 4% viso eksporto, o daugiausiai išvežama maisto, naftos, chemijos produktų, baldų ir medienos.

Tarptautinio valiutos fondo (TVF) skaičiavimais, blogiausio scenarijaus – „Brexit“ be susitarimo – atveju  neigiamas poveikis ES ekonomikai sudarytų 1,5% bendrojo vidaus produkto (BVP).

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Užtrukęs lietuviškų elektrinių autobusų startas – jau čia pat Premium

Šios vasaros pabaigoje Klaipėdoje turėtų pradėti kursuoti du pirmieji lietuviški elektriniai autobusai...

VŽ bando: AMG superautomobilis šeimai Premium

Kai pasaulis vis griežtina taršos normas, o „Tesla“ su kitais elektromobilių gamintojais nespėja tenkinti...

Automobiliai
2019.05.18
Mėnesio sandoris: „Wabco“ įsigijimas už 6,4 mlrd. Eur

Vokietijos pavarų dėžių ir kitų automobilių dalių gamintoja „ZF Friedrichshafen“ kovo 28 d. pranešė apie...

Rinkos
2019.05.18
Prancūzija imasi paspirtukų vairuotojų, už pažeidimus – baudos iki 1.500 Eur 8

Prancūzija imasi griežtinti taisykles elektrinių paspirtukų vairuotojams. Jiems bus draudžiama važiuoti...

VŽ bando: mažiausias „Audi“  Premium

Naujasis A1 atrodo kur kas mažiau išskirtinis, nei jo tiesioginis, pirmosios kartos pirmtakas arba...

Automobiliai
2019.05.18
Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje – sparčiausias ES

Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje per keturis šių metų mėnesius buvo sparčiausias Europos...

Dėl piktnaudžiavimo Civilinės aviacijos administracijoje kreiptasi į STT 5

Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) kreipėsi į Specialiųjų tyrimų tarnybą bei Viešųjų pirkimų...

Kaune – dar viena vieša elektromobilių įkrovimo stotelė 1

Kaune pradėjo veikti dar viena elektromobilių įkrovimo stotelė. Ji atidaryta Raudondvario plente, prie AB...

„Ford Trucks“ ateina į Lietuvos rinką  9

Vilniuje pasirašyta sutartis, į Lietuvos rinką atvedanti naują sunkiasvorių komercinių automobilių markę.

Naujasis „Linavos“ vadovas pirmiausia žada audituoti įsipareigojimus Premium

Ketvirtadienį darbą nacionalinėje vežėjų asociacijoje „Linava“ pradeda naujasis prezidentas Romas Austinskas.

Pradedami „Rail Baltica“ ruožo Kaunas-Palemonas tiesimo darbai

Kauno geležinkelio mazgo atkarpoje Kaunas-Palemonas baigti parengiamieji ir pradedami pagrindiniai „Rail...

Nešvari rusiška nafta ieško kelių į Lietuvą Premium 4

„Orlen Lietuva“ išsiuntė atgal du nešvarią rusišką naftą gabenusius tanklaivius. Chloro junginiais užteršta...

Pramonė
2019.05.16
Vilnius perka naują elektroninio bilieto sistemą Premium 10

Savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“ paskelbė tarptautinį naujos Vilniaus elektroninio bilieto sistemos...

Paslaugos
2019.05.16
Naujuoju „Linavos“ prezidentu išrinktas R. Austinskas  6

Trečiadienį pakartotiniame Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ kongrese surengti...

Eismui atidaryta Rusnės estakada 9

Trečiadienį atidarytas eismas baigta statyti Rusnės estakada virš potvynio užliejamo kelio Šilutė–Rusnė...

Papildomi 20 mln. Eur – keliams aplink „Via Baltica“ ir „Rail Baltica“ bei sodų keliams 4

Vyriausybė trečiadienį keliams papildomai paskirstė 19,993 mln. Eur, iš jų daugiausia lėšų skirta keliams,...

Birių krovinių terminalas siekia išlaikyti tempą Premium 1

Daugiausia krovinių pernai perkrovusi Klaipėdos uosto įmonė UAB Birių krovinių terminalas (BKT) 20% didino...

Vežėjų pinigai teka per teismų karuselę Verslo tribūna

Didžiausia šalies vežėjų asociacija „Linava“ jau bemaž penkerius metus neišbrenda iš teismų. Dalis narių net...

„Lietuvos geležinkeliai“ per sausį-balandį gavo 151,8 mln. Eur pajamų 7

„Lietuvos geležinkelių“ skelbia sausio-balandžio mėnesiais gavusi 151,8 mln. Eur pajamų – 6% daugiau nei per...

Eksministras R. Sinkevičius: R. Kurlianskis nebuvo iniciatyvus dėl kelio Vilnius – Utena 1

Buvęs susisiekimo ministras parlamentaras Rimantas Sinkevičius trečiadienį teisme pareiškė, kad buvęs...

Verslo aplinka
2019.05.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau