Kas tai? Eksperto įžvalgos

Lietuvos vežėjams - Europos Sąjungos išbandymas Mobilumo paketu

Publikuota: 2019-01-28
Linas Sesickas, advokatų kontoros GLIMSTEDT vadovaujantysis partneris.
svg svg
Linas Sesickas, advokatų kontoros GLIMSTEDT vadovaujantysis partneris.

Gražiai skambančios Europos vieningos rinkos nuostatos deklaracijose atrodo nepajudinamos, bet tampa minkštos ir lanksčios, kai paliečiami senbuvių šalių ekonominiai interesai. Pastaraisiais mėnesiais tai ypač jaučia Lietuvos vežėjai, kuriems Europos Parlamente svarstomos Mobilumo paketo nuostatos yra tikras nervų išbandymas. Austrų pateikti pasiūlymai, numatantys, jog sunkvežimiai kas kelias savaites privalo grįžti į valstybę, kurioje veikia juos turinti įmonė, gali gerokai apkarpyti Lietuvos pervežėjų valdomą rinkos dalį.

Europos Komisijos inicijuotas teisės aktų pakeitimas, sutrumpintai vadinamas Mobilumo paketu, turėjo pagerinti aplinkosauginius standartus, didinti sektoriaus efektyvumą ir įtvirtinti Europos lyderystę transporto sektoriuje, tačiau diskusijos užsitęsė. Austrų pateikti kompromisiniai variantai galiausiai sukėlė dar aršesnes diskusijas, ypač iš Rytų Europos šalių atstovų pusės. 

Lietuvos vežėjai pastaraisiais metais stiprino savo pozicijas Vakarų ir Šiaurės Europos rinkose. 2017 m. Lietuvos transporto paslaugų eksportas augo 26,8 proc., daugėjo įmonių, dirbančių šiame sektoriuje, bei augo jų įdarbintų asmenų skaičius (2017 m. fiksuotas 10,6 proc. augimas). Lietuva išsiskiria Europos Sąjungoje ir pagal kelių transporto sektoriaus sukuriamą BVP dalį. Lietuvoje ši dalis yra 5,9 proc. BVP, tuo tarpu Europos vidurkis 1,6 proc. (2016 m. duomenys).  Šie skaičiai, bei faktas, kad beveik pusė kelių transporto sektoriaus pajamų uždirbama užsienio rinkose, lemia, kad laisvą krovininio transporto judėjimą ribojančios pataisos gali ypač neigiamai paveikti net tik sektorių, bet ir visą Lietuvos ekonominį stabilumą.

Austrų pateiktas pasiūlymas sutrikdytų Europos pakraščiuose esančių transporto įmonių veiklą, priverstų sunkvežimius, atliekančius maršrutus ES ribose, grįžti kas kelias savaites į savo kilmės šalį. Lietuvos atstovai nepritarė tokioms nuostatoms, nes jos prieštarautų ES Sutarties 5 straipsnio 4 dalyje įtvirtintam proporcingumo principui — nepagrįstai varžytų laisvę teikti paslaugas be ribojimų dėl priklausymo tam tikrai valstybei narei. Vežėjų įmonėms, įsisteigusioms „periferinėse“ ES valstybėse narėse, būtų apsunkinamos bei galimai geografiškai apribojamos vežimo operacijų galimybės, palyginti su vežimo įmonėmis, kurios įsisteigusios Centrinėje ar Vakarų Europoje esančiose valstybėse, iš kurių kitas ES valstybes nares ar trečiąsias šalis galima pasiekti per trumpesnį laikotarpį.

Tokie ribojimai vežėjams galimai sukeltų ir kitus teisinius prieštaravimus: būtų ribojama laisvė įsisteigti kitoje valstybėje, taip pat galima įžvelgti diskriminaciją dėl pilietybės, nes juridinio asmens įsisteigimas valstybėje yra prilyginamas fizinio asmens pilietybei.

Lietuvos valdžios atstovų ir vežėjų argumentai Europos Parlamento Transporto ir turizmo komiteto narių neįtikino, nepadėjo ir Briuselyje organizuoti vežėjų protestai. Komiteto nariai nusprendė palaikyti siūlymą, kuris labai nepalankus Lietuvos kelių transporto sektoriui. Šiuo metu guodžia tik tai, kad visas paketas įstrigo Europos Sąjungos biurokratinėje mašinoje, ir užkulisiuose jau kalbama, kad pirmininkaujančios šalies pasikeitimas (Rumunai perima pirmininkavimą iš Austrų) ir bendro sutarimo trūkumas gali atitolinti galutinius susitarimus ir klausimas persikels į kitą Europos Parlamento kadenciją.

Tai, kad turime šiek tiek laiko susitelkti ir apginti ne tik savo nacionalinius interesus, bet ir bendras Europos Sąjungos vertybes, dar negarantuoja, kad balsavimai bus mums palankūs. Neabejotina, kad Austrijos, Vokietijos ir kitų šalių politikai rinkiminiuose debatuose sieks pabrėžti Mobilumo paketo svarbą jų ekonomikoms. Norisi tikėti, kad mūsų politikai, besirengiantys Europos Parlamento rinkimams, o gal net ir svarstantys apie savo galimybes Europos Komisijoje, į transporto sektorių žvelgs ne mažiau rimtai nei į Lietuvos žemdirbių interesus ar Ignalinos atominės elektrinės uždarymo finansavimą, ir palaikys Lietuvos vežėjų interesus.

Linas Sesickas yra advokatų kontoros GLIMSTEDT vadovaujantysis partneris bei Bankų ir finansų praktikos vadovas, Lietuvos investuotojų asociacijos valdybos pirmininkas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
DPD Baltijos šalyse į siuntų terminalus investuos 7,3 mln. Eur, daugiausiai – Lietuvoje

Prancūzijos pašto valdomos DPD bendrovės Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje planuoja siuntų terminalų tinklo...

„ACE Logistics“ krovinius iš Kinijos pradeda gabenti tiesioginiu traukiniu

Bendrovė „ACE Logistics“ pradeda tiesiogiai vežti krovinius iš Kinijos geležinkeliu. Šią savaitę į Vilnių...

„Bolt“ Paryžiuje pradeda siūlyti elektrinius dviračius

Pavėžėjimo platforma „Bolt“ Paryžiuje pradeda teikti dalijimosi elektriniais dviračiais paslaugą, kurią...

Suomija ketina praminti kelius Europos dominavimui akumuliatorių rinkoje Premium 3

Užsibrėžusi išstumti Kiniją iš dominuojančios pozicijos pasaulinėje akumuliatorių elektromobiliams rinkoje,...

Pramonė
2020.06.30
Dar vienas Europos ministrų bandymas sustabdyti Mobilumo paketo buldozerį

Lietuva kartu su Latvija, Estija, Lenkija, Bulgarija, Rumunija, Vengrija, Kipru ir Malta išplatino bendrą...

„Air Baltic“ atnaujina skrydžius į Londoną

„Air Baltic“ atnaujina skrydžius į Londoną iš Rygos, Vilniaus bei Talino.

Ekspertai įvertino „Lietuvos geležinkelius“: reikia aiškios ambicijos, Vilniaus stoties remonto ir naujo pavadinimo Verslo tribūna 2

Valdysenos, teisės, ekonomikos ekspertai įvardino svarbiausias sritis, kuriose didžiausia geležinkelių grupė...

Verslo aplinka
2020.06.30
Atšaukta 2021 metų Ženevos automobilių paroda

Ženevos tarptautinės automobilių parodos organizatoriai nusprendė dėl koronaviruso pandemijos nerengti...

Po krantinių rekonstrukcijos Klaipėdos centrinis terminalas priims didesnius keltus

Klaipėdos uoste užbaigta krantinių, kuriomis naudojasi bendrovė Centrinis Klaipėdos terminalas,...

„Fegda“ pernai pelną augino 9 kartus, o griežtą karantiną tvertų 6 mėnesius Premium 1

Kelių tiesimo ir asfaltbetonio gamybos UAB „Fegda“ įmonių grupė pernai išlaikė stabilias pardavimo pajamas, o...

Statyba ir NT
2020.06.30
Frankfurto oro uoste keleiviams pasiūlyta galimybė atlikti greituosius koronaviruso testus  1

Frankfurto oro uostas pirmadienį atidarė tyrimų centrą, kuriame keleiviai gali susimokėti už koronaviruso...

Leidimus pavėžėtojams ir taksistams išduos LTSA  2

Centralizuota sistema pateiks tikslų išduotų leidimų skaičių, prašantiems nebereikės pateikti atitikimą...

Prezidentūra: „Rail Baltica“ infrastruktūrą Lietuvoje turi valdyti valstybė

Geležinkelių vėžės „Rail Baltica“ infrastruktūrą Lietuvoje turi valdyti valstybei priklausanti įmonė, teigia...

Verslo aplinka
2020.06.29
Teismas: Smiltynės perkėla teisėtai nutraukė rekonstrukcijos sutartį su „LitCon“

Bendrovė Smiltynės perkėla teisėtai nutraukė Naujosios perkėlos rekonstrukcijos sutartį su restruktūrizuojama...

Statyba ir NT
2020.06.29
Klaipėdos uosto direkcijos vadovas: konkurencingumą didina investicijos, o taršą įmanoma kontroliuoti Premium 3

Algis Latakas, naujasis Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) vadovas, į šias pareigas...

Planuotas rekordinis kruizų sezonas šiemet gali visai neįvykti

Klaipėda šiemet planavo rekordinį kruizų sezoną – į uostą turėjo atplaukti 66 laivai, sezonas turėjo būti...

Vilniaus oro uoste pradėjo veikti naujas VIP terminalas 5

Vilniaus oro uoste duris atvėrė naujas labai svarbių asmenų (VIP) terminalas. Nors šio objekto atidarymui...

Rusija žada atnaujinti traukinių tranzitą per Lietuvą 2

Keleivinių traukinių maršrutus su Kaliningrado sritimi Rusija žada atnaujinti liepos 1 d. Lietuva primena,...

Visi skrydžiai iš Lietuvos ir į ją, kuriems yra suteiktas leidimas

Pokarantininės aviacijos grimasos: oro bendrovės keleiviams parduoda bilietus į atnaujinamus reguliarius...

Paslaugos
2020.06.27
„Segway“ nutraukia savo riedžių gamybą

„Segway“ nustos gaminti savo riedžius. Prieš du dešimtmečius pasirodžiusios šios originalios transporto...

Laisvalaikis
2020.06.27

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus