Kas tai? Eksperto įžvalgos

Lietuvos vežėjams - Europos Sąjungos išbandymas Mobilumo paketu

Publikuota: 2019-01-28
Linas Sesickas, advokatų kontoros GLIMSTEDT vadovaujantysis partneris.
Linas Sesickas, advokatų kontoros GLIMSTEDT vadovaujantysis partneris.

Gražiai skambančios Europos vieningos rinkos nuostatos deklaracijose atrodo nepajudinamos, bet tampa minkštos ir lanksčios, kai paliečiami senbuvių šalių ekonominiai interesai. Pastaraisiais mėnesiais tai ypač jaučia Lietuvos vežėjai, kuriems Europos Parlamente svarstomos Mobilumo paketo nuostatos yra tikras nervų išbandymas. Austrų pateikti pasiūlymai, numatantys, jog sunkvežimiai kas kelias savaites privalo grįžti į valstybę, kurioje veikia juos turinti įmonė, gali gerokai apkarpyti Lietuvos pervežėjų valdomą rinkos dalį.

Europos Komisijos inicijuotas teisės aktų pakeitimas, sutrumpintai vadinamas Mobilumo paketu, turėjo pagerinti aplinkosauginius standartus, didinti sektoriaus efektyvumą ir įtvirtinti Europos lyderystę transporto sektoriuje, tačiau diskusijos užsitęsė. Austrų pateikti kompromisiniai variantai galiausiai sukėlė dar aršesnes diskusijas, ypač iš Rytų Europos šalių atstovų pusės. 

Lietuvos vežėjai pastaraisiais metais stiprino savo pozicijas Vakarų ir Šiaurės Europos rinkose. 2017 m. Lietuvos transporto paslaugų eksportas augo 26,8 proc., daugėjo įmonių, dirbančių šiame sektoriuje, bei augo jų įdarbintų asmenų skaičius (2017 m. fiksuotas 10,6 proc. augimas). Lietuva išsiskiria Europos Sąjungoje ir pagal kelių transporto sektoriaus sukuriamą BVP dalį. Lietuvoje ši dalis yra 5,9 proc. BVP, tuo tarpu Europos vidurkis 1,6 proc. (2016 m. duomenys).  Šie skaičiai, bei faktas, kad beveik pusė kelių transporto sektoriaus pajamų uždirbama užsienio rinkose, lemia, kad laisvą krovininio transporto judėjimą ribojančios pataisos gali ypač neigiamai paveikti net tik sektorių, bet ir visą Lietuvos ekonominį stabilumą.

Austrų pateiktas pasiūlymas sutrikdytų Europos pakraščiuose esančių transporto įmonių veiklą, priverstų sunkvežimius, atliekančius maršrutus ES ribose, grįžti kas kelias savaites į savo kilmės šalį. Lietuvos atstovai nepritarė tokioms nuostatoms, nes jos prieštarautų ES Sutarties 5 straipsnio 4 dalyje įtvirtintam proporcingumo principui — nepagrįstai varžytų laisvę teikti paslaugas be ribojimų dėl priklausymo tam tikrai valstybei narei. Vežėjų įmonėms, įsisteigusioms „periferinėse“ ES valstybėse narėse, būtų apsunkinamos bei galimai geografiškai apribojamos vežimo operacijų galimybės, palyginti su vežimo įmonėmis, kurios įsisteigusios Centrinėje ar Vakarų Europoje esančiose valstybėse, iš kurių kitas ES valstybes nares ar trečiąsias šalis galima pasiekti per trumpesnį laikotarpį.

Tokie ribojimai vežėjams galimai sukeltų ir kitus teisinius prieštaravimus: būtų ribojama laisvė įsisteigti kitoje valstybėje, taip pat galima įžvelgti diskriminaciją dėl pilietybės, nes juridinio asmens įsisteigimas valstybėje yra prilyginamas fizinio asmens pilietybei.

Lietuvos valdžios atstovų ir vežėjų argumentai Europos Parlamento Transporto ir turizmo komiteto narių neįtikino, nepadėjo ir Briuselyje organizuoti vežėjų protestai. Komiteto nariai nusprendė palaikyti siūlymą, kuris labai nepalankus Lietuvos kelių transporto sektoriui. Šiuo metu guodžia tik tai, kad visas paketas įstrigo Europos Sąjungos biurokratinėje mašinoje, ir užkulisiuose jau kalbama, kad pirmininkaujančios šalies pasikeitimas (Rumunai perima pirmininkavimą iš Austrų) ir bendro sutarimo trūkumas gali atitolinti galutinius susitarimus ir klausimas persikels į kitą Europos Parlamento kadenciją.

Tai, kad turime šiek tiek laiko susitelkti ir apginti ne tik savo nacionalinius interesus, bet ir bendras Europos Sąjungos vertybes, dar negarantuoja, kad balsavimai bus mums palankūs. Neabejotina, kad Austrijos, Vokietijos ir kitų šalių politikai rinkiminiuose debatuose sieks pabrėžti Mobilumo paketo svarbą jų ekonomikoms. Norisi tikėti, kad mūsų politikai, besirengiantys Europos Parlamento rinkimams, o gal net ir svarstantys apie savo galimybes Europos Komisijoje, į transporto sektorių žvelgs ne mažiau rimtai nei į Lietuvos žemdirbių interesus ar Ignalinos atominės elektrinės uždarymo finansavimą, ir palaikys Lietuvos vežėjų interesus.

Linas Sesickas yra advokatų kontoros GLIMSTEDT vadovaujantysis partneris bei Bankų ir finansų praktikos vadovas, Lietuvos investuotojų asociacijos valdybos pirmininkas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Boeing“ pelnas – prastesnis už pernykštį ir prognozes

Didžiausios pagal pajamas pasaulyje orlaivių gamintojos JAV bendrovės „Boeing“ pelnas akcijai trečiąjį...

Rinkos
17:31
„Integre Trans“ vadovė: Mobilumo paketas – tai kvietimas į Europą Premium

Bankų nenoras skolinti ir Mobilumo paketas – du didžiausi šiandienos iššūkiai, tenkantys transporto...

„Lietuvos geležinkelių“ pajamos augo simboliškai

„Lietuvos geležinkelių“ grupė per tris 2019 m. ketvirčius, išankstiniais duomenimis, gavo 348,5 mln. Eur...

Atidėliojant pertvarkas smunka VVĮ pelnas, bet politikams tai tinka 1

Valstybės valdomos įmonių (VVĮ) pajamos pirmą metų pusmetį išaugo daugiau nei 10%, iki 1,5 mlrd. Eur, tačiau...

Finansai
14:27
„airBaltic“ keleivių Lietuvoje skaičius augo 18%

Latvijos oro linijų bendrovė „airBaltic“ per pirmuosius devynis šių metų mėnesius Lietuvoje skraidino 390.000...

Jungtinė Karalystė panaikino draudimą skrydžiams į Šarm el Šeichą

Jungtinė Karalystė (JK) panaikino 4 metus galiojusį draudimą vykdyti tiesioginius komercinius skrydžius į...

Paslaugos
09:44
Seimas grąžino tobulinimui Transporto priemonių taršos mokesčio įstatymą

Seimas atmetė Aplinkos ministerijos siūlomą įstatymą ir grąžino projektą tobulinimui.

E. pašto dėžutės bendravimui su valdžia 1

Nuo 2021 m. sausio 1 d. kiekvienas Lietuvos gyventojas turės savo oficialų elektroninio pašto adresą –...

Kelių balsų persvara Seimas po pateikimo pritarė akcizų padidinimui

Seimas po svarstymo kelių balsų persvara pritarė Finansų ministerijos parengtiems akcizų įstatymo projektams.

Finansai
2019.10.22
Parengtas Klaipėdos uosto bendrasis planas 1

Parengtas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto bendrasis planas, numatantis būtinas ir ilgalaikes uosto plėtros...

Startuolis „GoRamp“ gamintojų ir vežėjų bendravimą kelia į vieną įrankį Premium

Daugiau kaip pusę gamybos ir logistikos įmonių bendradarbiavimo laiko suėda reikalų derinimas laiškais,...

Barselonoje – transporto sutrikimai ir stabdoma pramonė 

Savaitę Barselonoje vykstantys protestai privertė sustabdyti šalia miesto esančią „Seat“ gamyklą, sistemingai...

Vilniaus oro uoste – beveik 1.000 naujų vietų automobiliams 5

Vilniaus oro uoste lapkritį bus atidaryta nauja aikštelė su beveik 1.000 naujų stovėjimo vietų automobiliams.

„Ford Trucks“ jau keturiuose „AUTOKURTO“ padaliniuose Verslo tribūna

UAB „Autokurtas“ keturiuose savo padaliniuose: Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Šiauliuose pradėjo atstovauti...

Verslo aplinka
2019.10.21
„MAAS Aviation“ Kauno oro uoste stato orlaivių dažymo angarą 9

Spalį Kauno oro uoste pradėtas statyti specializuotas orlaivių dažymo angaras, kuris pradės veiklą 2020 m.

Pramonė
2019.10.18
„LGC Cargo“ ir „Gargždų geležinkelis“ toliau negalės vežti krovinių per Lietuvą 5

Lietuvos geležinkelių paslaugų įmonė „LGC Cargo“ negavo leidimo vežti krovinius per Lietuvą. Per didžiausią...

„Fiat Chrysler“ nepasiekus reikalavimų emisijoms – 79 mln. USD bauda  3

Autopramonės bendrovė „Fiat Chrysler Automobiles“ nubausta 79 mln. USD bauda už neįvykdytus anglies...

Pramonė
2019.10.18
Naują „Venipak“ terminalą Vilniuje lydi kiti plėtros projektai Premium 3

Sostinėje, Žirnių g., statomas 10.000 kv. m ploto siuntų terminalas – tik vienas iš plataus masto logistikos...

ACEA: Lietuva – sparčiausiai auganti ES naujų automobilių rinka  10

Tai – formaliai pripažįstami skaičiai, kuriuos iškreipia dideliu mastu vykdomas reeksportas.

Automobiliai
2019.10.17
Padidintas komandiruojamų darbuotojų dienpinigių apmokestinimas 49

Vyriausybė trečiadienį pritarė siūlymui didinti komandiruojamų darbuotojų dienpinigių apmokestinimą,...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau