Kas tai? Eksperto įžvalgos

Lietuvos vežėjams - Europos Sąjungos išbandymas Mobilumo paketu

Publikuota: 2019-01-28
Linas Sesickas, advokatų kontoros GLIMSTEDT vadovaujantysis partneris.
Linas Sesickas, advokatų kontoros GLIMSTEDT vadovaujantysis partneris.

Gražiai skambančios Europos vieningos rinkos nuostatos deklaracijose atrodo nepajudinamos, bet tampa minkštos ir lanksčios, kai paliečiami senbuvių šalių ekonominiai interesai. Pastaraisiais mėnesiais tai ypač jaučia Lietuvos vežėjai, kuriems Europos Parlamente svarstomos Mobilumo paketo nuostatos yra tikras nervų išbandymas. Austrų pateikti pasiūlymai, numatantys, jog sunkvežimiai kas kelias savaites privalo grįžti į valstybę, kurioje veikia juos turinti įmonė, gali gerokai apkarpyti Lietuvos pervežėjų valdomą rinkos dalį.

Europos Komisijos inicijuotas teisės aktų pakeitimas, sutrumpintai vadinamas Mobilumo paketu, turėjo pagerinti aplinkosauginius standartus, didinti sektoriaus efektyvumą ir įtvirtinti Europos lyderystę transporto sektoriuje, tačiau diskusijos užsitęsė. Austrų pateikti kompromisiniai variantai galiausiai sukėlė dar aršesnes diskusijas, ypač iš Rytų Europos šalių atstovų pusės. 

Lietuvos vežėjai pastaraisiais metais stiprino savo pozicijas Vakarų ir Šiaurės Europos rinkose. 2017 m. Lietuvos transporto paslaugų eksportas augo 26,8 proc., daugėjo įmonių, dirbančių šiame sektoriuje, bei augo jų įdarbintų asmenų skaičius (2017 m. fiksuotas 10,6 proc. augimas). Lietuva išsiskiria Europos Sąjungoje ir pagal kelių transporto sektoriaus sukuriamą BVP dalį. Lietuvoje ši dalis yra 5,9 proc. BVP, tuo tarpu Europos vidurkis 1,6 proc. (2016 m. duomenys).  Šie skaičiai, bei faktas, kad beveik pusė kelių transporto sektoriaus pajamų uždirbama užsienio rinkose, lemia, kad laisvą krovininio transporto judėjimą ribojančios pataisos gali ypač neigiamai paveikti net tik sektorių, bet ir visą Lietuvos ekonominį stabilumą.

Austrų pateiktas pasiūlymas sutrikdytų Europos pakraščiuose esančių transporto įmonių veiklą, priverstų sunkvežimius, atliekančius maršrutus ES ribose, grįžti kas kelias savaites į savo kilmės šalį. Lietuvos atstovai nepritarė tokioms nuostatoms, nes jos prieštarautų ES Sutarties 5 straipsnio 4 dalyje įtvirtintam proporcingumo principui — nepagrįstai varžytų laisvę teikti paslaugas be ribojimų dėl priklausymo tam tikrai valstybei narei. Vežėjų įmonėms, įsisteigusioms „periferinėse“ ES valstybėse narėse, būtų apsunkinamos bei galimai geografiškai apribojamos vežimo operacijų galimybės, palyginti su vežimo įmonėmis, kurios įsisteigusios Centrinėje ar Vakarų Europoje esančiose valstybėse, iš kurių kitas ES valstybes nares ar trečiąsias šalis galima pasiekti per trumpesnį laikotarpį.

Tokie ribojimai vežėjams galimai sukeltų ir kitus teisinius prieštaravimus: būtų ribojama laisvė įsisteigti kitoje valstybėje, taip pat galima įžvelgti diskriminaciją dėl pilietybės, nes juridinio asmens įsisteigimas valstybėje yra prilyginamas fizinio asmens pilietybei.

Lietuvos valdžios atstovų ir vežėjų argumentai Europos Parlamento Transporto ir turizmo komiteto narių neįtikino, nepadėjo ir Briuselyje organizuoti vežėjų protestai. Komiteto nariai nusprendė palaikyti siūlymą, kuris labai nepalankus Lietuvos kelių transporto sektoriui. Šiuo metu guodžia tik tai, kad visas paketas įstrigo Europos Sąjungos biurokratinėje mašinoje, ir užkulisiuose jau kalbama, kad pirmininkaujančios šalies pasikeitimas (Rumunai perima pirmininkavimą iš Austrų) ir bendro sutarimo trūkumas gali atitolinti galutinius susitarimus ir klausimas persikels į kitą Europos Parlamento kadenciją.

Tai, kad turime šiek tiek laiko susitelkti ir apginti ne tik savo nacionalinius interesus, bet ir bendras Europos Sąjungos vertybes, dar negarantuoja, kad balsavimai bus mums palankūs. Neabejotina, kad Austrijos, Vokietijos ir kitų šalių politikai rinkiminiuose debatuose sieks pabrėžti Mobilumo paketo svarbą jų ekonomikoms. Norisi tikėti, kad mūsų politikai, besirengiantys Europos Parlamento rinkimams, o gal net ir svarstantys apie savo galimybes Europos Komisijoje, į transporto sektorių žvelgs ne mažiau rimtai nei į Lietuvos žemdirbių interesus ar Ignalinos atominės elektrinės uždarymo finansavimą, ir palaikys Lietuvos vežėjų interesus.

Linas Sesickas yra advokatų kontoros GLIMSTEDT vadovaujantysis partneris bei Bankų ir finansų praktikos vadovas, Lietuvos investuotojų asociacijos valdybos pirmininkas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
VST pasiekė naujas šarvuotis, jo vertė – 250.000 Eur 5

Viešojo saugumo tarnybą (VST) ketvirtadienį pasiekė pirmas naujas plataus profilio ir įvairaus pobūdžio...

Transportas
16:40
Vežėjai viešai mobilumo paketo poveikio nekomentuoja, tačiau steigia įmones Vakaruose Premium 2

Europos Sąjungos (ES) mobilumo paketas laukia naujo svarstymo etapo: vasario 7-ąją Europos Parlamente (EP)...

Transportas
15:46
Kaunas pirks naujus troleibusus, Druskininkai ir Lazdijai – elektrinius autobusus 7

Susisiekimo ministerija paskirstė 7,3 mln. Eur ES fondų lėšų, už kurias Kaune bus perkami nauji troleibusai,...

Transportas
12:04
Tarptautinis pripažinimas „Neste“ – tvariausių pasaulio kompanijų trejetuke Rėmėjo turinys 3

Pasaulyje pirmaujanti dyzelino iš atsinaujinančių šaltinių gamintoja „Neste“ antrus metus iš eilės pateko į...

Transportas
06:00
Nauja diagnostikos sistema leis per metus ištirti visus asfaltuotus kelius 6

Pavasarį į šalies kelius išriedės mobili kelių būklės laboratorija, kuria per metus ketinama ištirti daugiau...

Transportas
2019.01.30
„Sirin Development“ atidarė antrąjį sandėlį Vilniaus Liepkalnyje

„Girtekos“ įmonių grupei priklausanti komercinio nekilnojamojo turto (NT) plėtros UAB „Sirin Development“...

Statyba ir NT
2019.01.30
Klaipėdos uosto rekordai ir atsargi 2019 m. prognozė Premium 6

Pasiekęs rekordinę 46,6 mln. t krovinių apyvartą, Klaipėdos uostas trečius metus iš eilės išsaugojo Baltijos...

Transportas
2019.01.30
Keleivinis traukinys Kijevas-Minskas-Vilnius-Ryga kursuos dažniau 1

Keleivinis traukinys Kijevas-Minskas-Vilnius-Ryga nuo sausio 30 d. kursuos dažniau – nebe kartą per savaitę,...

Transportas
2019.01.30
Verslo atstovus piktina „Lietuvos geležinkelių“ planai stotyse kurti maisto parduotuves 33

Verslo atstovai kritikuoja „Lietuvos geležinkelių“ planus įkurti maisto parduotuvėles stotyse – jų teigimu,...

Prekyba
2019.01.30
„DPD Lietuva“ siuntas gabens į visus žemynus Rėmėjo turinys 2

„DPD Lietuva“ klientai jau gali naudotis nauja paslauga – skubias siuntas siųsti oro transportu. Rinkoje...

Transportas
2019.01.30
Nauji „GetJet“ etapai: matomumas ir didžiausias Baltijos šalyse „Airbus“ Premium 4

Rinkos dalyvių žvilgsniai į Lietuvos skrydžių bendrovę „GetJet Airlines“ nukrypo po praėjusių metų pabaigoje...

Transportas
2019.01.30
„DPD Lietuva“ skubias siuntas oru gabens į daugiau kaip 220 šalių 5

Bendrovė „DPD Lietuva“ skubias siuntas oro transportu pradeda siųsti į daugiau kaip 220 valstybių. Iki šiol...

Transportas
2019.01.29
Detroite serijinius automobilius perdarys į savivaldžius

Savivaldžių automobilių kūrime besispecializuojanti JAV kompanija „Waymo“ praneša apie investiciją į pirmąjį...

Pramonė
2019.01.29
Žiemelio holdingas nusitaikė į 1,3 mlrd. Eur apyvartą 13

Pavadinimą pakeitęs verslininko Gedimino Žiemelio kontroliuojamas holdingas „Vertas Management“ (buvusi „ŽIA...

Rinkos
2019.01.29
VŽ bando: taupusis „Hyundai Tucson“ mažu dyzeliniu varikliu Premium

Atnaujintas „Hyundai Tucson“ taikosi į itin populiarų kompaktinių SUV automobilių segmentą, kuriame yra...

Transportas
2019.01.28
Teismas už netinkamas konkursų sąlygas Kelių direkcijai skyrė 30.000 Eur baudą 3

Lietuvos automobilių kelių direkcijos dviejų organizuojamų žvyrkelių remonto darbų konkursų sąlygos buvo...

Transportas
2019.01.28
Lietuvos paštas pasiruošęs perimti pensijų išnešiojimą Vilniuje ir Kaune 3

Lietuvos paštas yra pasirengęs perimti pensijų išnešiojimą Vilniuje ir Kaune iš bendrovės „Bastaras“, kuri...

Paslaugos
2019.01.28
Lietuvos vežėjams - Europos Sąjungos išbandymas Mobilumo paketu Rėmėjo turinys 1

Gražiai skambančios Europos vieningos rinkos nuostatos deklaracijose atrodo nepajudinamos, bet tampa minkštos...

Transportas
2019.01.28
Elektromobilių rinka: nauji modeliai ir plėtra Lietuvoje 16

Augančią Europos elektromobilių rinką 2019 m. stimuliuos nauji ilgai laukti modeliai, o Lietuva laukia...

Transportas
2019.01.27
2018 m. rekordas: 461.200 automobilių pirkimo-pardavimo sandorių 4

Jeigu per 2009 m., vangiausios prekybos metus Lietuvos automobilių rinkoje, automobilį pirko maždaug kas...

Transportas
2019.01.25

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau