Kas tai? Eksperto įžvalgos

Lietuvos vežėjams - Europos Sąjungos išbandymas Mobilumo paketu

Publikuota: 2019-01-28
Linas Sesickas, advokatų kontoros GLIMSTEDT vadovaujantysis partneris.
Linas Sesickas, advokatų kontoros GLIMSTEDT vadovaujantysis partneris.

Gražiai skambančios Europos vieningos rinkos nuostatos deklaracijose atrodo nepajudinamos, bet tampa minkštos ir lanksčios, kai paliečiami senbuvių šalių ekonominiai interesai. Pastaraisiais mėnesiais tai ypač jaučia Lietuvos vežėjai, kuriems Europos Parlamente svarstomos Mobilumo paketo nuostatos yra tikras nervų išbandymas. Austrų pateikti pasiūlymai, numatantys, jog sunkvežimiai kas kelias savaites privalo grįžti į valstybę, kurioje veikia juos turinti įmonė, gali gerokai apkarpyti Lietuvos pervežėjų valdomą rinkos dalį.

Europos Komisijos inicijuotas teisės aktų pakeitimas, sutrumpintai vadinamas Mobilumo paketu, turėjo pagerinti aplinkosauginius standartus, didinti sektoriaus efektyvumą ir įtvirtinti Europos lyderystę transporto sektoriuje, tačiau diskusijos užsitęsė. Austrų pateikti kompromisiniai variantai galiausiai sukėlė dar aršesnes diskusijas, ypač iš Rytų Europos šalių atstovų pusės. 

Lietuvos vežėjai pastaraisiais metais stiprino savo pozicijas Vakarų ir Šiaurės Europos rinkose. 2017 m. Lietuvos transporto paslaugų eksportas augo 26,8 proc., daugėjo įmonių, dirbančių šiame sektoriuje, bei augo jų įdarbintų asmenų skaičius (2017 m. fiksuotas 10,6 proc. augimas). Lietuva išsiskiria Europos Sąjungoje ir pagal kelių transporto sektoriaus sukuriamą BVP dalį. Lietuvoje ši dalis yra 5,9 proc. BVP, tuo tarpu Europos vidurkis 1,6 proc. (2016 m. duomenys).  Šie skaičiai, bei faktas, kad beveik pusė kelių transporto sektoriaus pajamų uždirbama užsienio rinkose, lemia, kad laisvą krovininio transporto judėjimą ribojančios pataisos gali ypač neigiamai paveikti net tik sektorių, bet ir visą Lietuvos ekonominį stabilumą.

Austrų pateiktas pasiūlymas sutrikdytų Europos pakraščiuose esančių transporto įmonių veiklą, priverstų sunkvežimius, atliekančius maršrutus ES ribose, grįžti kas kelias savaites į savo kilmės šalį. Lietuvos atstovai nepritarė tokioms nuostatoms, nes jos prieštarautų ES Sutarties 5 straipsnio 4 dalyje įtvirtintam proporcingumo principui — nepagrįstai varžytų laisvę teikti paslaugas be ribojimų dėl priklausymo tam tikrai valstybei narei. Vežėjų įmonėms, įsisteigusioms „periferinėse“ ES valstybėse narėse, būtų apsunkinamos bei galimai geografiškai apribojamos vežimo operacijų galimybės, palyginti su vežimo įmonėmis, kurios įsisteigusios Centrinėje ar Vakarų Europoje esančiose valstybėse, iš kurių kitas ES valstybes nares ar trečiąsias šalis galima pasiekti per trumpesnį laikotarpį.

Tokie ribojimai vežėjams galimai sukeltų ir kitus teisinius prieštaravimus: būtų ribojama laisvė įsisteigti kitoje valstybėje, taip pat galima įžvelgti diskriminaciją dėl pilietybės, nes juridinio asmens įsisteigimas valstybėje yra prilyginamas fizinio asmens pilietybei.

Lietuvos valdžios atstovų ir vežėjų argumentai Europos Parlamento Transporto ir turizmo komiteto narių neįtikino, nepadėjo ir Briuselyje organizuoti vežėjų protestai. Komiteto nariai nusprendė palaikyti siūlymą, kuris labai nepalankus Lietuvos kelių transporto sektoriui. Šiuo metu guodžia tik tai, kad visas paketas įstrigo Europos Sąjungos biurokratinėje mašinoje, ir užkulisiuose jau kalbama, kad pirmininkaujančios šalies pasikeitimas (Rumunai perima pirmininkavimą iš Austrų) ir bendro sutarimo trūkumas gali atitolinti galutinius susitarimus ir klausimas persikels į kitą Europos Parlamento kadenciją.

Tai, kad turime šiek tiek laiko susitelkti ir apginti ne tik savo nacionalinius interesus, bet ir bendras Europos Sąjungos vertybes, dar negarantuoja, kad balsavimai bus mums palankūs. Neabejotina, kad Austrijos, Vokietijos ir kitų šalių politikai rinkiminiuose debatuose sieks pabrėžti Mobilumo paketo svarbą jų ekonomikoms. Norisi tikėti, kad mūsų politikai, besirengiantys Europos Parlamento rinkimams, o gal net ir svarstantys apie savo galimybes Europos Komisijoje, į transporto sektorių žvelgs ne mažiau rimtai nei į Lietuvos žemdirbių interesus ar Ignalinos atominės elektrinės uždarymo finansavimą, ir palaikys Lietuvos vežėjų interesus.

Linas Sesickas yra advokatų kontoros GLIMSTEDT vadovaujantysis partneris bei Bankų ir finansų praktikos vadovas, Lietuvos investuotojų asociacijos valdybos pirmininkas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Nauja Lietuvos pašto valdyba pradeda darbą 1

Lietuvos bankui (LB) pirmadienį pritarus naujos valstybės valdomo Lietuvos pašto valdybos narių...

Paslaugos
19:41
Panevėžio transporto įmonę FNTT pričiupo nuslėpus 60.000 Eur pajamų

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos Šiaulių ir Panevėžio apygardos valdyba baigė ikiteisminį tyrimą,...

„Nerūdinės medžiagos“ prašo leidimo įsigyti „Žemaitijos kelius“

Verslininkės Birutės Volbekienės valdoma mašinų remonto bei prekybos įmonė „Nerūdinės medžiagos“ prašo...

„Girteka Logistics“ įsigijo dar „Novaturo“ akcijų – valdo jau 10%

Didžiausią Lietuvoje transporto ir logistikos bendrovę „Girteka Logistics“ kontroliuojanti įmonė „ME...

Rinkos
17:05
Klaipėdos uoste skaitmeninami dokumentai vilkikų paslaugoms 

Klaipėdos uoste modernizavus laivybos uoste valdymo informacinę sistemą (LUVIS), supaprastintos paslaugos,...

Tolimesnio mobilumo paketo svarstymo viltis – Kroatijos pirmininkavimas  Premium 2

Vakar Strasbūre vykusiam Europos Sąjungos trilogui neatnešus rezultatų, sekanti sesija gali nusikelti į...

RRT: „Baltic post“ prisijungęs Lietuvos paštas auginasi rinkos dalį

Bendrosios pašto sektoriaus pajamos Lietuvoje 2019 m. III ketvirtį sudarė 47,28 mln. Eur ir, palyginti su...

Paslaugos
15:13
Pokyčiai „RB Rail AS“ vadovybėje

„Rail Balticos“ projektą įgyvendinančios „RB Rail AS“ stebėtojų taryba priėmė sprendimą laikinuoju įmonės...

Trečiadienį Vilniuje – protestuojančių vežėjų vilkstinė 5

„Linava“ organizuoja protesto akciją, kuria bandoma atkreipti dėmesį į, kaip teigiama, tarptautinio...

Siuntų skaičių augina e. prekybos spurtas 

Kas mėnesį kurjerių bendrovė „DPD Lietuva“ pristato daugiau nei pusę milijono siuntų. Tai yra 19,2 karto...

Prekyba
11:59
ES derybos dėl reikalavimų vežėjams – be rezultatų 9

Europos Sąjungos institucijos antradienio paryčiais be susitarimo baigė derybas dėl griežtesnių taisyklių...

Panaikinta „Uber“ licencija vežti keleivius Londone

Londono transporto priežiūros ir reguliavimo tarnyba „Transport of London“ (TfL) nepratęsė San Franciske...

Išleista „Logistikos sektoriaus apžvalga 2019“

„Verslo žinios“ antrą kartą pristato metinę logistikos ir transporto sektoriaus apžvalgą, kurioje apžvelgiami...

Smiltynės perkėla katamarano konkursą skelbs iš naujo

Teismui nurodžius bendrovei Smiltynės perkėla nutraukti neskaidriai vykusį Klaipėdos–Nidos maršrutui skirto...

Futbolo čempionatui Katare vietoj viešbučių ruošiami kruiziniai laivai 1

Kruizinių laivų operatorius „MSC Crusises“ 2022 m. Katarui pristatys du laivus, kurie bus naudojami kaip...

Inovatyviausi pasaulio oro uostai

Vienus oro uostus keliautojai nuolat keikia, kituose, priešingai, norisi, kad skrydis būtų nukeltas ir dar...

Laisvalaikis
2019.11.24
Rusijos „Rosatom“ taiko į pasaulinės laivybos lyderes

Rusijos valstybinė kompanija „Rosatom“ pretenduoja tapti viena stipriausių pasaulio laivybos bendrovių, o...

Posūkis „Audi“ ginče su atsarginių dalių pardavėjais

Lietuvos apeliacinis teismas patvirtino, kad atsarginių autodetalių rinka negali būti monopolizuota, o...

Rinkodara
2019.11.24
2021 m. – reikšmingi „formulės 1“ pokyčiai

Tarptautinė automobilių sporto federacija (FIA) paskelbė 2021-ųjų „formulės 1“ (F1) reglamentą, kuris pakeis...

Automobiliai
2019.11.23
„Volkswagen“: Kinijos automobilių rinka pasveiks kitąmet

„Volkswagen“ grupė, didžiausia užsienio automobilių gamintoja Kinijoje, tikisi, kad kitais metais šios šalies...

Automobiliai
2019.11.23

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau