30% Lietuvos geležinkelių reikia kapitaliai remontuoti

Publikuota: 2018-12-12
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Valstybės kontrolės atliktas „Lietuvos geležinkelių“ auditas parodė, kad 702 km geležinkelio kelių Lietuvoje reikalauja kapitalinio remonto.

Tai yra 30% visų Lietuvos geležinkelio kelių. Dėl tokios jų būklės 18% kelio lėčiau važiuoja krovininiai traukiniai. 75% kelio lėčiau įveikia keleiviniai. Be to, tokio geležinkelio priežiūra kainuoja brangiau.

„Esmė čia yra ta, kad priežiūra yra nepakankamai finansuojama. Per metus turėtume suremontuoti 50 km geležinkelio, kai pavyksta suremontuoti tik 36. Taip neremontuotų kelių kiekis kaupiasi“, – VŽ paaiškina Julius Lukošius, Ekonomikos audito departamento direktorius.

Anot jo, siekiant užtikrinti saugų ir nenutrūkstamą traukinių eismą, traukinių greičiai yra sumažinti.

„Be to, tokia geležinkelių ruožų būklė sukelia ir kitų neigiamų pasekmių: blogėja vežimo paslaugų kokybė, patiriama didesnių geležinkelių kelio priežiūros išlaidų“, – teigia p. Lukošius.

„Lietuvos geležinkeliai“, išanalizavę geležinkelio kelių, kurių kapitalinį remontą reikia atlikti, priežiūros išlaidas, nustatė, kad 1 km tokio kelio priežiūra per metus papildomai kainuoja apie 30.800 Eur.

Neefektyvus infrastruktūros valdymas

Audito metu nustatyta, kad „Lietuvos geležinkelių“ Keleivių ir Krovinių vežimo direkcijos turi palankesnes sąlygas naudotis viešąja geležinkelių infrastruktūra. Jos, skirtingai, nei kiti vežėjai, nemoka privalomų avansinių įmokų už teisę pasinaudoti šia infrastruktūra.

Be to, vežėjai dėl vežimo geležinkeliais organizavimo ir vykdymo specifikos per mėnesį neįvykdo vidutiniškai 39% suplanuotų važiavimų. Tokiu būdu viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas negauna visų  galimų gauti pajamų.

Auditorių vertinimu, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo turtas turėtų generuoti daugiau pajamų. Pavyzdžiui Geležinkelių infrastruktūros direkcija, kuri turi užtikrinti efektyvų šio turto panaudojimą, 22% valdomų patalpų ploto kitiems bendrovės padaliniams suteikia ne rinkos kainomis, o tik faktinių to turto eksploatavimo sąnaudų  kaina.

Susisiekimo ministerijos atsakomybė

Auditoriai atkreipia dėmesį, kad Susisiekimo ministerija nesukūrė nuoseklios, nuolat veikiančios viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo veiklos priežiūros sistemos, kuri leistų nustatyti valstybės biudžeto lėšų, skirtų šiai infrastruktūrai valdyti, poreikio pagrįstumą.

Tiesa, auditoriai pažymi, kad pradėta Seime svarstyti „Lietuvos geležinkelių“ reorganizacija turės teigiamos įtakos infrastruktūros valdytojo nepriklausomumui užtikrinti.

Audito metu Valstybės kontrolė vertino 2007–2017 m. laikotarpio faktinius ir 2018–2027 m. perspektyvinius duomenis.

„To ir siekia dabartinė vadovybė“

„Pritariame teiginiui, kad viešoji geležinkelių infrastruktūra turi būti valdoma efektyviau. Būtent to ir siekia dabartinė „Lietuvos geležinkelių“ vadovybė“, – bendrovės pranešime cituojamas Karolis Sankovski, „Lietuvos geležinkelių“ generalinio direktoriaus pavaduotojas ir Geležinkelių infrastruktūros direkcijos direktorius, UAB „Rail Baltica Statyba“ direktorius ir AS „RB Rail“ stebėtojų tarybos pirmininko pavaduotojas.

Jis pažymi, kad „esama geležinkelių infrastruktūros būklė visiškai atitinka visus projektinius reikalavimus“. Taip pat, anot vadovo, iki šiol nebūta atvejo, kad dėl infrastruktūros būklės būtų atsisakyta pervežti krovinius ar keleivius, nėra registruota nei vieno eismo įvykio, kurio priežastimi būtų įvardinta geležinkelio infrastruktūros būklė.

„Šiuo metu „Lietuvos geležinkeliai“ eksploatuoja modernią infrastruktūros diagnostikos įrangą - atsižvelgiant į faktinę kelio būklę priimami sprendimai dėl kelio priežiūros ar atnaujinimo“, – teigia vadovas.

Ponas Sankovski dėsto, kad neintensyvaus eismo atkarpose, kur per parą pravažiuoja „vos vienas ar du prekiniai sąstatai, nėra jokios ekonominės logikos investuoti į linijos kapitalinį remontą“. Tokiose atkarpose eismui palaikomas mažesnis greitis, užtikrinant eismo saugą minimaliais remonto darbais.

Intensyviai eksploatuojamose linijose vietoje paprastų remonto darbų „Lietuvos geležinkeliai“ atlieka kapitalinį remontą.

„Pavyzdžiui, šiemet kaip tik startavo pagrindinių geležinkelio kelių atnaujinimo programa, kuriai iki 2027 metų patvirtintas 380 mln. Eur biudžetas“, – teigia vadovas.

Nepakankamas finansavimas

Ponas Sankovski sutinka su Valstybės kontrolės išvada, kad geležinkelio infrastruktūra nebuvo finansuojama pakankamai. Investicijos į geležinkelių infrastruktūros atnaujinimą 2007–2017 m. sudarė per 320 mln. Eur, nors jų poreikis buvo 707 mln. Eur.

„Šis atnaujinimas 99,8% finansuotas „Lietuvos geležinkelių“ lėšomis, neužkraunant naštos valstybės biudžetui“, – bendrovės gebėjimą savarankiškai prižiūrėti savo eksploatuojamus geležinkelius skaičiumi iliustruoja p. Sankovski.

Jis primena, kad „Lietuvos geležinkeliai“ patvirtino bendrąjį 7 mlrd. Eur vertės investicijų portfelį, iš kurio apie 5,5 mlrd. Eur sudarys investicijos į geležinkelių infrastruktūros plėtrą, atnaujinimą ir pajėgumų didinimą.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Elektromobilių revoliucijos priekyje – visai ne „Tesla“ Premium

Elektra varomų automobilių revoliucija įsibėgėja, tačiau jos priekyje visai ne JAV ir „Tesla“, o Kinija,...

VŽ bando: į naują rinką įžengęs „Lexus UX 250h“ Premium 1

Pristatę naująjį krosoverį UX, „Lexus“ įžengė į klestintį rinkos segmentą ir meta iššūkį konkurentams –...

Laisvalaikis
2019.05.25
„Neste Lietuvos“ apyvarta pernai augo 50% 5

Suomijos kapitalo automatinių degalinių tinklą valdanti bendrovė „Neste Lietuva“ pernai uždirbo 5,975 mln.

Pramonė
2019.05.24
Vilniaus oro uostas pernai nusileido tik Rygai 1

Tarptautinis Vilniaus oro uostas pagal pernai aptarnautų keleivių, skrydžių ir krovinių srautą Baltijos...

Rengės ruožo atstatymo darbai prasidės birželį

Prieš dešimtmetį išardyto geležinkelio ruožo iš Mažeikių į Latvijos Rengę atstatymo darbai bus pradėti...

SEB: metų pabaigoje gali brangti dyzelinas 2

Šių metų pabaigoje dyzelino kaina gali išaugti ir vėl maždaug susilyginti su benzino kaina, prognozuoja SEB...

Ruošiasi Panevėžio LEZ sujungti su „Via Baltica“ 3

Panevėžio miesto savivaldybė gavo beveik 542.000 Eur miesto investicinei aplinkai gerinti. Vyriausybė šią...

Pramonė
2019.05.24
Į Vilniaus oro uostą per 4 metus numatoma investuoti 130 mln. EUR  12

Į Vilniaus oro uosto plėtrą bei rekonstrukciją iki 2022 m. investavus apie 130 mln. Eur, tris oro uostus...

„Wizz Air“ iš Vilniaus skraidins į Eilatą 2

Vengrijos pigių skrydžių bendrovė „Wizz Air“ nuo žiemos sezono pradžios skraidins iš Vilniaus į pietinį...

Dėl oro pagalvių defekto „Honda“ atšaukia 137.000 CR-V 2

Japonijos automobilių gamintoja „Honda Motor Co“ atšaukia 137.000 CR-V automobilių po to, kai be priežasties...

Transporto sektorių pirmąjį ketvirtį augino uostas ir vežėjai keliais

Pirmąjį šių metų ketvirtį augo visi transporto sektoriai, o labiausiai – krova Klaipėdos uoste ir krovinių...

Viaduką Mažeikiams už 16 mln. Eur statys trys įmonės 3

Mažeikiuose už daugiau nei 16 mln. Eur bus statomas viadukas per geležinkelį bei tvarkomos aplinkinės...

Statyba ir NT
2019.05.23
Rekordinis „Girteka Logistics“ augimas – pajamos kilo 37% Premium 18

Išlaikyti ir sustiprinti ryšiai su esamais užsakovais Europoje, naujos sutartys su pasauliniais gamintojais...

„Begos“ pelnas pernai augo 1,5 karto

Viena didžiausių Klaipėdos jūrų krovinių kompanijų „Bega“ pernai gavo 2,496 mln. Eur grynojo pelno – 1,5...

Lietuvoje kuriasi Vokietijos geležinkelių logistikos milžinė VTG 5

Lietuvoje kuriasi Vokietijos geležinkelių logistikos milžinė VTG.

„FL Technics“ pelnas pernai augo dukart iki 11 mln. Eur 2

„Avia Solutions Group“ antrinė lėktuvų techninės priežiūros įmonė „FL Technics“ pernai uždirbo 10,8 mln. Eur...

Pelną ir pajamas auginusios „Hoptransos“ taikiklyje – tolesnė plėtra Premium 3

Viena didžiausių transporto ir logistikos grupių šalyje „Hoptrans holding“ praėjusiais metais didino pajamas...

„Modus Group“ ruošia tris naujus „Autobrava Motors“ salonus  2

Lietuviško kapitalo tarptautinės įmonių grupės „Modus Group“ valdoma „Autobrava Motors“ skelbia atnaujinanti...

Automobiliai
2019.05.21
Klaipėdoje – 12 mln. Eur „Vingės logistikos“ investicijų 

Gamintojams atsisakant sandėlių, „Vingės logistika“ dviejuose sklypuose Klaipėdos Laisvojoje ekonominėje...

Pašto sektoriuje – didėjantis siuntų srautas ir spaudimas nacionalinei įmonei  Premium 3

Stabiliai augančioje Lietuvos pašto rinkoje išlieka trys didžiausi žaidėjai: rinkos lyderis Lietuvos paštas...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau