30% Lietuvos geležinkelių reikia kapitaliai remontuoti

Publikuota: 2018-12-12
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Valstybės kontrolės atliktas „Lietuvos geležinkelių“ auditas parodė, kad 702 km geležinkelio kelių Lietuvoje reikalauja kapitalinio remonto.

Tai yra 30% visų Lietuvos geležinkelio kelių. Dėl tokios jų būklės 18% kelio lėčiau važiuoja krovininiai traukiniai. 75% kelio lėčiau įveikia keleiviniai. Be to, tokio geležinkelio priežiūra kainuoja brangiau.

„Esmė čia yra ta, kad priežiūra yra nepakankamai finansuojama. Per metus turėtume suremontuoti 50 km geležinkelio, kai pavyksta suremontuoti tik 36. Taip neremontuotų kelių kiekis kaupiasi“, – VŽ paaiškina Julius Lukošius, Ekonomikos audito departamento direktorius.

Anot jo, siekiant užtikrinti saugų ir nenutrūkstamą traukinių eismą, traukinių greičiai yra sumažinti.

„Be to, tokia geležinkelių ruožų būklė sukelia ir kitų neigiamų pasekmių: blogėja vežimo paslaugų kokybė, patiriama didesnių geležinkelių kelio priežiūros išlaidų“, – teigia p. Lukošius.

„Lietuvos geležinkeliai“, išanalizavę geležinkelio kelių, kurių kapitalinį remontą reikia atlikti, priežiūros išlaidas, nustatė, kad 1 km tokio kelio priežiūra per metus papildomai kainuoja apie 30.800 Eur.

Neefektyvus infrastruktūros valdymas

Audito metu nustatyta, kad „Lietuvos geležinkelių“ Keleivių ir Krovinių vežimo direkcijos turi palankesnes sąlygas naudotis viešąja geležinkelių infrastruktūra. Jos, skirtingai, nei kiti vežėjai, nemoka privalomų avansinių įmokų už teisę pasinaudoti šia infrastruktūra.

Be to, vežėjai dėl vežimo geležinkeliais organizavimo ir vykdymo specifikos per mėnesį neįvykdo vidutiniškai 39% suplanuotų važiavimų. Tokiu būdu viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas negauna visų  galimų gauti pajamų.

Auditorių vertinimu, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo turtas turėtų generuoti daugiau pajamų. Pavyzdžiui Geležinkelių infrastruktūros direkcija, kuri turi užtikrinti efektyvų šio turto panaudojimą, 22% valdomų patalpų ploto kitiems bendrovės padaliniams suteikia ne rinkos kainomis, o tik faktinių to turto eksploatavimo sąnaudų  kaina.

Susisiekimo ministerijos atsakomybė

Auditoriai atkreipia dėmesį, kad Susisiekimo ministerija nesukūrė nuoseklios, nuolat veikiančios viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo veiklos priežiūros sistemos, kuri leistų nustatyti valstybės biudžeto lėšų, skirtų šiai infrastruktūrai valdyti, poreikio pagrįstumą.

Tiesa, auditoriai pažymi, kad pradėta Seime svarstyti „Lietuvos geležinkelių“ reorganizacija turės teigiamos įtakos infrastruktūros valdytojo nepriklausomumui užtikrinti.

Audito metu Valstybės kontrolė vertino 2007–2017 m. laikotarpio faktinius ir 2018–2027 m. perspektyvinius duomenis.

„To ir siekia dabartinė vadovybė“

„Pritariame teiginiui, kad viešoji geležinkelių infrastruktūra turi būti valdoma efektyviau. Būtent to ir siekia dabartinė „Lietuvos geležinkelių“ vadovybė“, – bendrovės pranešime cituojamas Karolis Sankovski, „Lietuvos geležinkelių“ generalinio direktoriaus pavaduotojas ir Geležinkelių infrastruktūros direkcijos direktorius, UAB „Rail Baltica Statyba“ direktorius ir AS „RB Rail“ stebėtojų tarybos pirmininko pavaduotojas.

Jis pažymi, kad „esama geležinkelių infrastruktūros būklė visiškai atitinka visus projektinius reikalavimus“. Taip pat, anot vadovo, iki šiol nebūta atvejo, kad dėl infrastruktūros būklės būtų atsisakyta pervežti krovinius ar keleivius, nėra registruota nei vieno eismo įvykio, kurio priežastimi būtų įvardinta geležinkelio infrastruktūros būklė.

„Šiuo metu „Lietuvos geležinkeliai“ eksploatuoja modernią infrastruktūros diagnostikos įrangą - atsižvelgiant į faktinę kelio būklę priimami sprendimai dėl kelio priežiūros ar atnaujinimo“, – teigia vadovas.

Ponas Sankovski dėsto, kad neintensyvaus eismo atkarpose, kur per parą pravažiuoja „vos vienas ar du prekiniai sąstatai, nėra jokios ekonominės logikos investuoti į linijos kapitalinį remontą“. Tokiose atkarpose eismui palaikomas mažesnis greitis, užtikrinant eismo saugą minimaliais remonto darbais.

Intensyviai eksploatuojamose linijose vietoje paprastų remonto darbų „Lietuvos geležinkeliai“ atlieka kapitalinį remontą.

„Pavyzdžiui, šiemet kaip tik startavo pagrindinių geležinkelio kelių atnaujinimo programa, kuriai iki 2027 metų patvirtintas 380 mln. Eur biudžetas“, – teigia vadovas.

Nepakankamas finansavimas

Ponas Sankovski sutinka su Valstybės kontrolės išvada, kad geležinkelio infrastruktūra nebuvo finansuojama pakankamai. Investicijos į geležinkelių infrastruktūros atnaujinimą 2007–2017 m. sudarė per 320 mln. Eur, nors jų poreikis buvo 707 mln. Eur.

„Šis atnaujinimas 99,8% finansuotas „Lietuvos geležinkelių“ lėšomis, neužkraunant naštos valstybės biudžetui“, – bendrovės gebėjimą savarankiškai prižiūrėti savo eksploatuojamus geležinkelius skaičiumi iliustruoja p. Sankovski.

Jis primena, kad „Lietuvos geležinkeliai“ patvirtino bendrąjį 7 mlrd. Eur vertės investicijų portfelį, iš kurio apie 5,5 mlrd. Eur sudarys investicijos į geležinkelių infrastruktūros plėtrą, atnaujinimą ir pajėgumų didinimą.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Grinda“ už 1,7 mln. Eur  įsigijo 12 sunkvežimių-savivarčių su valymo ir barstymo įranga

Vilniaus savivaldybės įmonė „Grinda“ įsigijo sunkvežimių ir žiemos įrangos 5 metų laikotarpiui, sutarčių...

Transportas
16:01
Paštas kaimo laiškininkus persodins į automobilius, skelbia konkursus

Lietuvos paštas iki 2019 m. I pusmečio planuoja paskelbti kelis viešųjų pirkimų konkursus 640 automobilių...

Transportas
15:30
1,5 dienos iki Dakaro finišo: Vanago nesėkmė ir kitų lietuvių kilimas

Kopos, feš feš, paplūdimys – trys raktiniai žodžiai, apibūdinantys aštuntąjį Dakaro ralio etapą. Automobilių...

Transportas
13:17
Registrų centras po duomenų teikimo audito žada naujas kainas vartotojams 1

VĮ Registrų centras (RC) iki šių metų vidurio numato pateikti naujas duomenų perdavimo kainas vartotojams,...

Transportas
13:05
„Lietuvos geležinkelių“ pajamos perkopė 0,5 mlrd. Eur 4

AB „Lietuvos geležinkeliai“ 2018 m. gerino visus pagrindinius veiklos rodiklius. Daugiau vežta krovinių,...

Transportas
12:53
K. Sankovski tapo „RB Rail“ stebėtojų tarybos pirmininku

„RB Rail AS“ stebėtojų tarybos pirmininku buvo išrinktas Karolis Sankovski, o jo pavaduotojais tapo Riia...

Transportas
10:40
Europa raginama sparčiau kurti savavaldį transportą

Antradienį Europos Parlamentas (EP) paragino Europoje sukurti palankesnes sąlygas savavaldžiam transportui ir...

G. Žiemelio planai 2019 m.: 20% augimas, susijungimai, Indija Premium 9

Verslininko Gedimino Žiemelio kontroliuojama aviacijos paslaugų grupė „Avia Solutions Group“ (ASG) šiemet...

Transportas
05:45
Pernai naudotų automobilių rinka augo dešimtadaliu

Per visus 2018 m. Lietuvoje pirmą kartą įregistruoti 187.204 naudoti lengvieji automobiliai – 9,8% daugiau...

Transportas
2019.01.15
Lietuvoje elektromobilių skaičius per metus išaugo 36%  20

Elektra varomų automobilių praėjusiais metais užregistruota 36% daugiau nei 2017 m., šiuo metu jų yra netoli...

Transportas
2019.01.15
Audito metu nustatyti kelių defektai turi būti pašalinti iki metų pabaigos

Valstybinės reikšmės kelių kokybės audito metu nustatyti defektai privalo būti pašalinti iki 2019 m.

Transportas
2019.01.15
„Lietuvos geležinkeliai“ paprasčiau veš krovinius į Lenkiją

„Lietuvos geležinkeliai“ sausio 9 d. pasirašė susitarimą su didžiausia krovinių gabenimo geležinkeliais įmone...

Transportas
2019.01.15
VŽ bando: antrasis „Porsche“ bestselerio leidimas 5

Gal neverta rizikuoti ieškant ir investuojant į neatrastą plunksnos talentą, jei galima rinkai parduoti...

Transportas
2019.01.14
„Wizz Air“ šį vasaros sezoną neskraidins penkiomis kryptimis 2

Vengrijos pigių skrydžių bendrovė „Wizz Air“ šių metų vasaros sezono metu nebeskraidins iš Vilniaus į Romą,...

Transportas
2019.01.14
„Air Vilnius Group“ nepavyko prisiteisti 615.000 Eur iš „Start Vilnius“ 3

Bankrutavusią oro linijų bendrovę „Air Lituanica“ valdžiusiai „Air Vilnius Group“ nepavyko prisiteisti...

Verslo aplinka
2019.01.14
„Lietuvos geležinkeliai“ skelbia konkursą prekės ženklų atnaujinimui 7

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ ieško prekės ženklų kūrėjų – planuojama atnaujinti bendrovės...

Rinkodara
2019.01.14
Vokietijos oro uostai ruošiasi antradienio streikui

Antradienį kelionės iš Vokietijos oro uostų gali apkarsti. Nukentės ir susisiekimas su Vilniumi. Apie...

Transportas
2019.01.14
Lietuvoje inicijuojami „Rail Baltica“ ruožų infrastruktūros planai 1

Lietuvoje inicijuojami europinės vėžės geležinkelio „Rail Baltica“ ruožų Lietuvos ir Lenkijos valstybių...

Transportas
2019.01.14
Atsiras tiesioginiai skrydžiai į Tbilisį 5

Šių metų balandžio pradžioje vėl atsiras skrydžiai iš Vilniaus į Sakartvelo sostinę Tbilisį. Triskart per...

Transportas
2019.01.14
Paslaugų eksportas: transportininkai – didžiausi ir pažeidžiamiausi Premium 6

Lietuvos paslaugų eksporto augimas 2018 m. I–III ketvirčius viršijo analitikų lūkesčius, tačiau šiemet tokios...

Verslo aplinka
2019.01.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau