30% Lietuvos geležinkelių reikia kapitaliai remontuoti

Publikuota: 2018-12-12
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Valstybės kontrolės atliktas „Lietuvos geležinkelių“ auditas parodė, kad 702 km geležinkelio kelių Lietuvoje reikalauja kapitalinio remonto.

Tai yra 30% visų Lietuvos geležinkelio kelių. Dėl tokios jų būklės 18% kelio lėčiau važiuoja krovininiai traukiniai. 75% kelio lėčiau įveikia keleiviniai. Be to, tokio geležinkelio priežiūra kainuoja brangiau.

„Esmė čia yra ta, kad priežiūra yra nepakankamai finansuojama. Per metus turėtume suremontuoti 50 km geležinkelio, kai pavyksta suremontuoti tik 36. Taip neremontuotų kelių kiekis kaupiasi“, – VŽ paaiškina Julius Lukošius, Ekonomikos audito departamento direktorius.

Anot jo, siekiant užtikrinti saugų ir nenutrūkstamą traukinių eismą, traukinių greičiai yra sumažinti.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

„Be to, tokia geležinkelių ruožų būklė sukelia ir kitų neigiamų pasekmių: blogėja vežimo paslaugų kokybė, patiriama didesnių geležinkelių kelio priežiūros išlaidų“, – teigia p. Lukošius.

„Lietuvos geležinkeliai“, išanalizavę geležinkelio kelių, kurių kapitalinį remontą reikia atlikti, priežiūros išlaidas, nustatė, kad 1 km tokio kelio priežiūra per metus papildomai kainuoja apie 30.800 Eur.

Neefektyvus infrastruktūros valdymas

Audito metu nustatyta, kad „Lietuvos geležinkelių“ Keleivių ir Krovinių vežimo direkcijos turi palankesnes sąlygas naudotis viešąja geležinkelių infrastruktūra. Jos, skirtingai, nei kiti vežėjai, nemoka privalomų avansinių įmokų už teisę pasinaudoti šia infrastruktūra.

Be to, vežėjai dėl vežimo geležinkeliais organizavimo ir vykdymo specifikos per mėnesį neįvykdo vidutiniškai 39% suplanuotų važiavimų. Tokiu būdu viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas negauna visų  galimų gauti pajamų.

Auditorių vertinimu, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo turtas turėtų generuoti daugiau pajamų. Pavyzdžiui Geležinkelių infrastruktūros direkcija, kuri turi užtikrinti efektyvų šio turto panaudojimą, 22% valdomų patalpų ploto kitiems bendrovės padaliniams suteikia ne rinkos kainomis, o tik faktinių to turto eksploatavimo sąnaudų  kaina.

Susisiekimo ministerijos atsakomybė

Auditoriai atkreipia dėmesį, kad Susisiekimo ministerija nesukūrė nuoseklios, nuolat veikiančios viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo veiklos priežiūros sistemos, kuri leistų nustatyti valstybės biudžeto lėšų, skirtų šiai infrastruktūrai valdyti, poreikio pagrįstumą.

Tiesa, auditoriai pažymi, kad pradėta Seime svarstyti „Lietuvos geležinkelių“ reorganizacija turės teigiamos įtakos infrastruktūros valdytojo nepriklausomumui užtikrinti.

Audito metu Valstybės kontrolė vertino 2007–2017 m. laikotarpio faktinius ir 2018–2027 m. perspektyvinius duomenis.

„To ir siekia dabartinė vadovybė“

„Pritariame teiginiui, kad viešoji geležinkelių infrastruktūra turi būti valdoma efektyviau. Būtent to ir siekia dabartinė „Lietuvos geležinkelių“ vadovybė“, – bendrovės pranešime cituojamas Karolis Sankovski, „Lietuvos geležinkelių“ generalinio direktoriaus pavaduotojas ir Geležinkelių infrastruktūros direkcijos direktorius, UAB „Rail Baltica Statyba“ direktorius ir AS „RB Rail“ stebėtojų tarybos pirmininko pavaduotojas.

Jis pažymi, kad „esama geležinkelių infrastruktūros būklė visiškai atitinka visus projektinius reikalavimus“. Taip pat, anot vadovo, iki šiol nebūta atvejo, kad dėl infrastruktūros būklės būtų atsisakyta pervežti krovinius ar keleivius, nėra registruota nei vieno eismo įvykio, kurio priežastimi būtų įvardinta geležinkelio infrastruktūros būklė.

„Šiuo metu „Lietuvos geležinkeliai“ eksploatuoja modernią infrastruktūros diagnostikos įrangą - atsižvelgiant į faktinę kelio būklę priimami sprendimai dėl kelio priežiūros ar atnaujinimo“, – teigia vadovas.

Ponas Sankovski dėsto, kad neintensyvaus eismo atkarpose, kur per parą pravažiuoja „vos vienas ar du prekiniai sąstatai, nėra jokios ekonominės logikos investuoti į linijos kapitalinį remontą“. Tokiose atkarpose eismui palaikomas mažesnis greitis, užtikrinant eismo saugą minimaliais remonto darbais.

Intensyviai eksploatuojamose linijose vietoje paprastų remonto darbų „Lietuvos geležinkeliai“ atlieka kapitalinį remontą.

„Pavyzdžiui, šiemet kaip tik startavo pagrindinių geležinkelio kelių atnaujinimo programa, kuriai iki 2027 metų patvirtintas 380 mln. Eur biudžetas“, – teigia vadovas.

Nepakankamas finansavimas

Ponas Sankovski sutinka su Valstybės kontrolės išvada, kad geležinkelio infrastruktūra nebuvo finansuojama pakankamai. Investicijos į geležinkelių infrastruktūros atnaujinimą 2007–2017 m. sudarė per 320 mln. Eur, nors jų poreikis buvo 707 mln. Eur.

„Šis atnaujinimas 99,8% finansuotas „Lietuvos geležinkelių“ lėšomis, neužkraunant naštos valstybės biudžetui“, – bendrovės gebėjimą savarankiškai prižiūrėti savo eksploatuojamus geležinkelius skaičiumi iliustruoja p. Sankovski.

Jis primena, kad „Lietuvos geležinkeliai“ patvirtino bendrąjį 7 mlrd. Eur vertės investicijų portfelį, iš kurio apie 5,5 mlrd. Eur sudarys investicijos į geležinkelių infrastruktūros plėtrą, atnaujinimą ir pajėgumų didinimą.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
Dekarbonizuojant Klaipėdos uostą vizijos neužtenka, reikia verslo iniciatyvų Premium 1

Reaguodamas į ES nustatytą žaliąjį kursą, Klaipėdos uostas pristatė žaliąją uosto koncepciją. Ekspertai sako,...

Logistika
05:45
M. Skuodis: išvežti Ukrainos grūdus per Lenkiją ir Lietuvą – sudėtinga 2

Bandydamos padėti Ukrainai išvežti pernykštį grūdų derlių Lietuva ir Lenkija patiria didelių sunkumų, sako...

Logistika
2022.05.18
„MyBee“ platforma iš „Citadele“ pasiskolino 4,5 mln. Eur 1

Skelbiama, kad paskola leis praplėsti ilgalaikės automobilių nuomos parką ir pasiūlyti įvairesnių modelių.

Logistika
2022.05.18
„Girteka“ plečiasi į Sakartvelą

Kitais metais „Girteka“ ketina Tbilisyje atidaryti biurą, įkurti paslaugų centrą, sukurti per 300 darbo vietų.

Logistika
2022.05.18
Prekyba naujais automobiliais ES vėl pasiekė dugną

Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA) konstatuoja, kad pasiektas rezultatas buvo blogesnis tik...

Automobiliai
2022.05.18
Latvijos geležinkeliai šiemet pervežė 20,3% daugiau krovinių

Per keturis šių metų mėnesius Latvijos geležinkeliais pergabenta 9,066 mln. tonų krovinių – 20,3% daugiau nei...

Logistika
2022.05.18
Lietuvos pašto vadovė: reikia ne bijoti prarasti klientus, o rasti su jais dialogą Premium 7

Dėl kritusių pašto paslaugų apimčių Lietuvos paštas, pernai patyrė 6,4 mln. Eur grynojo nuostolio ir planuoja...

Logistika
2022.05.18
Pandeminis bumas baigėsi: daliai banginių tenka susidurti su realybe Premium

„Zoom“, „Uber“, „Amazon“ – tai yra tik maža dalis technologijų kompanijų, kurių veiklą iš pagrindų supurtė...

Inovacijos
2022.05.18
Pagalbai – valstybės kišenė arba sugebėjimas prisitaikyti 2

Rusijos pradėtas karas Ukrainoje ir dėl jo Rusijai bei Baltarusijai paskelbtos sankcijos tapo paskutiniais...

VŽ požiūris
2022.05.18
Bandomasis „LTG Cargo“ traukinys jau grįžta iš Ukrainos į Lietuvą

Beveik prieš tris savaites į Ukrainą išvykęs bandomasis „Lietuvos geležinkelių“ (LTG)  traukinys su...

Logistika
2022.05.17
„Wizz Air“ ketina įkurti oro linijų bendrovę Maltoje

Vengrijos oro bendrovė „Wizz Air“ skelbia planuojanti įkurti naują oro linijų bendrovę Maltoje.

Logistika
2022.05.17
LTG profsąjunga: dalį atleidžiamų darbuotojų žada įdarbinti geležinkelių subrangovų įmonės

Valstybės valdoma „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupė apie atleidimą įspėjo 1.950 darbuotojų. Artūras...

Logistika
2022.05.17
„Helisota“ atleis dar 19 darbuotojų

Gedimino Žiemelio kontroliuojamos aviacijos verslo grupės „Avia Solutions Group“ valdoma rusiškų...

Logistika
2022.05.17
„RB Rail“: Rusijos karas keičia požiūrį į „Rail Baltica“ 3

Anksčiau vertintas kaip ekonominis transporto koridorius, dabar tarptautinis europinės vėžės geležinkelio...

Logistika
2022.05.17
Šiemet Estijos geležinkelių operatoriaus pervežtų krovinių kiekis mažėjo trečdaliu

Įsigaliojant Rusijai ir Baltarusijai taikomoms tarptautinėms sankcijoms, sparčiai mažėjo tranzitinių krovinių...

Logistika
2022.05.17
Tarptautinis transporto ir logistikos aljansas: dėl vairuotojų trūkumo įmonės stabdo vilkikus 3

Lietuvos logistikos įmonės, susiduriančios su vairuotojų trūkumu, transporto saugojimo aikšteles pildo...

Logistika
2022.05.17
Pirmąkart į Lietuvos gatves šiemet išriedėjo 43.400 naudotų lengvųjų automobilių 1

Šiemet sausį–balandį Lietuvoje pirmą kartą įregistruota 43.400 naudotų lengvųjų automobilių – 0,2% daugiau...

Automobiliai
2022.05.16
Pernai Lietuvos oro uostų pajamos augo apie 30%, bet pelno pasiekti dar nepavyko

2021 m. Lietuvos oro uostų pajamos siekė beveik 29 mln. Eur ir buvo apie 30% didesnės nei 2020 m.

Logistika
2022.05.16
„Ryanair“ sumažino nuostolius, kalba apie galimą pelną

Aviacijos sektoriui atsitiesiant po pandemijos karantinų, Airijos pigių skrydžių bendrovė „Ryanair“...

Logistika
2022.05.16
Maskva perima „Renault Russia“ fabriką – gamins „Moskvich“ 20

Rusijos sostinė perima „Renault Russia“ fabriką ir jame gamins automobilius su „Moskvich“ prekės ženklu.

Pramonė
2022.05.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku