Ar Vilniaus požemiuose dundės traukiniai?

Publikuota: 2018-10-10
Romano Pilipey („Sipa“/“Scanpix“) nuotr.
Romano Pilipey („Sipa“/“Scanpix“) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Daug metų brandinta idėja įkurdinti Vilniuje metro, sutelkusi tiek šalininkų, tiek kritikų būrius, tampa realybe – bent jau įstatymo pavidalu. Seimas vakar po beveik dešimtmetį parlamente trukusių diskusijų leido Lietuvoje vystyti šią mūsų šaliai naują transporto priemonę. Sudaromos sąlygos privatiems investuotojams imtis metro statybų.

Įstatymas numato, kad savivaldybės pačios organizuos visus metro įrengti reikalingus teritorijų planavimo, sprendinių parengimo ir jų priėmimo darbus. Savivaldybėms priėmus sprendimą dėl metropoliteno poreikio, jų institucijos gali inicijuoti metropoliteno projekto pripažinimą ypatingos valstybinės svarbos arba valstybei svarbiu ekonominiu projektu. Metropoliteno projektas įgyvendinamas pagal pasirinktą jo įgyvendinimo būdą: savivaldybės ar jos kontroliuojamos įmonės vykdomas projektas, investicijos valdžios ir privataus subjektų partnerystės pagrindu, trečias kelias - koncesija.

Metropoliteno projektą įgyvendinant viešojo ir privataus sektorių partnerystės būdu savivaldybė gali turtą investuoti įsigydama steigiamos AB ar UAB akcijų, visuotiniame akcininkų susirinkime valstybei arba savivaldybei suteikiančių mažiau kaip 50% balsų. Koncesijos sutartis dėl metropoliteno projekto įgyvendinimo gali būti sudaroma ilgesniam kaip 25 m. laikotarpiui.

Gaivinti dar sovietmečiu iškilusią idėją statyti Vilniuje metro prieš 15 m. ėmėsi grupelė entuziastų, sukūrusi visuomeninį judėjimą „Metro sąjūdis“ (MS). Metro šalininkai skeptikams aiškino, kad virš 30 miestų Europoje pradėjo statyti metropolitenus, būdami Vilniaus dydžio ar net mažesni – pvz., Lozanoje nėra nė 130.000 gyventojų. Tarp miestų, neturinčių nė milijono gyventojų (metro įrengimo metais) minimi Helsinkis, Bona, Lilis, Breša, Portas, Katanija ir kt. Niurnberge diskusijos, ar verta statyti metro, užtruko 35 m. ir kilus ginčams dėl metro tiesimo į senamiestį, buvo surengtas referendumas, kurį laimėjo metro šalininkai.

MS atstovai teigia, kad pasaulyje nemažai miestų metropolitenus stato privačiomis verslo lėšomis, o keleivio pervežimo metropolitenu savikaina yra maždaug tris kartus mažesnė nei gatvės transporto. Į „valstiečio“ Eugenijaus Jovaišo nuogąstavimus, kad metro statybos pakenks paveldui, metro šalininkai atsako: Europoje yra nemažai istorinių miestų, tokių kaip Roma, Atėnai ar Kelnas, po kurių architektūros paminklais eina metro linijos. Įprasta praktika, kad senamiesčio metro stotys tampa muziejais, kuriuose galima išvysti senojo miesto fragmentus – esą Vilnius būtų ne išimtis.

Žinant Vilniaus savivaldybės finansinę padėtį, aišku, kad metropoliteno projektas negalėtų būti realizuotas be privačių lėšų. Kol kas vilniečiai kas rytą ir po darbo rikiuojasi didžiulėse transporto eilėse, gaišta laiką spūstyse ir „dūmina“ aplinką. Metro projekto autoriai siūlo projektą įgyvendinti pritraukiant investuotojus ir finansuotojus (skolintas kapitalas). Metro projekto autoriai yra numatę tris linijas – visas projekto įgyvendinimas kainuotų apie 1,5 mlrd. Eur.

Įstatymas, atveriantis kelią metropoliteno statybai, yra. Tiesa, kažkodėl jame parašyta, kad įsigalioja jis 2018 m. sausio 1 d., o Vyriausybė ir jos įgaliotos institucijos iki 2017 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Neapsižiūrėjimas ir įstatymas išties taikomas atgaline tvarka?

VŽ nuomone, ar reikalingas Vilniuje metro, bus jis statomas ar ne, parodys laikas. Ko gero, netrumpas jo tarpas. Tačiau įstatymas priimtas ir jei jį palaimins prezidentė, atsiras galimybė vystyti dar vieną viešojo transporto rūšį.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Šaltiniai: elektrifikuoti geležinkelį iki Klaipėdos turėtų Ispanijos bendrovių konsorciumas

Maždaug 250 mln. Eur vertės geležinkelio nuo Kaišiadorių iki Klaipėdos ir Vilniaus mazgo elektrifikavimo...

Ketvirtoji „Octavia” – dienos šviesoje 3

Pristatytas populiariausio Čekijos gamintojo modelio įpėdinis dar vienu žingsniu artėja prie „premium“...

Automobiliai
2019.11.12
S. Skvernelis: matau Aplinkos apsaugos departamento neįgalumą  2

Premjeras Saulius Skvernelis sako matantis Aplinkos apsaugos departamento atstovų neįgalumą likviduojant...

Nemunu planuoja paleisti turistinius laivus tarp Lietuvos ir Kaliningrado srities 1

Lietuvos ir Kaliningrado srities atstovai planuoja atgaivinti turistinę laivybą pasienio upe Nemunu, praneša...

Paslaugos
2019.11.12
Vienišių diena ankstina šventinių siuntų antplūdį  Premium

Intensyviausia prekyba pasižymintis prieškalėdinis laikotarpis tendencingai ilgėja – siuntų ir logistikos...

Seimas imasi taršių automobilių mokesčio įvedimo 

Seimas sutiko pradėti svarstyti su kitų metų biudžetu susijusio taršių automobilių registracijos mokesčio, iš...

Verslo aplinka
2019.11.12
Vėsiname prieššventinę karštinę Verslo tribūna

Dovanos artimiesiems Kalėdų ir Naujųjų metų proga, Juodojo penktadienio nuolaidos – kalendorinių metų...

„737 MAX“ dar angaruose, bet „Boeing“ akcijos jau ant kilimo tako

Kompanija „Boeing“ pirmadienį paskelbė laukianti, kad Jungtinių Valstijų skrydžių priežiūros institucija per...

Vilniuje – nauja „Citroen“ atstovė  Premium

Vilniuje šią savaitę veiklą oficialiai pradeda nauja „Citroen“ atstovė – ja tapo iki šiol „Suzuki“ ir...

Automobiliai
2019.11.11
„Baltic Ground Services“ į elektrinius autobusus investuoja 30 mln. Eur

Antžeminės orlaivių priežiūros bendrovė „Baltic Ground Services“ (BGS) investuoja 30 mln. Eur į elektrinius...

Darbo tęsti nesutinkanti Lietuvos pašto valdyba: reikalaujami sprendimai būtų žalingi 13

Jaroslavo Narkevičiaus, susisiekimo ministro, atleisti Lietuvos pašto valdybos nariai nesutinka tęsti darbo,...

Pradedama rengti Lietuvos susisiekimo plėtros iki 2050 m. strategija 1

Iki kitų metų vasaros planuojama parengti Lietuvos susisiekimo plėtros iki 2050 m. strategiją, kuria siekiama...

„Rail Balticos“ terminalo Taline architektūrinį konkursą laimėjo „Zaha Hadid Architects“ ir „Esplan“  1

Europinės vėžės „Rail Baltica“ terminalą Estijos sostinėje gali projektuoti viena garsiausių architektūros...

Statyba ir NT
2019.11.11
3 PL Kompleksinė logistika – optimalūs sprendimai, taupantys laiką ir pinigus Verslo tribūna

Šiandienos ekonomika reikalauja, kad verslas veiktų efektyviai visose grandyse. Situacija rinkose sparčiai...

„Jaguar“: po nauju žvėries kailiu plaka ta pati širdis Verslo tribūna

Miesto visureigis – toks yra naujasis „jaguaro“ pavidalas. Tiems, kas mano, kad kartu su elegantiško sedano...

Verslo aplinka
2019.11.11
Vienas didžiausių Europos vežėjų skelbia suvaldęs krizę  Premium

Pastaruoju metu prastėjančius rodiklius fiksavusi Vengrijos įmonė „Waberer’s International“ skelbia apie...

Rengiamasi rekonstruoti „Via Baltica“ ruožą iki Lenkijos sienos 4

Kelių direkcija rengiasi maždaug 300 mln. vertės „Via Baltica“ atkarpos nuo Marijampolės iki sienos su...

Verslo aplinka
2019.11.10
Į Klaipėdą atvyko naujas „Novatek“ dujų krovinys

Į Klaipėdą sekmadienį atplaukė naujas nedidelis Rusijos dujų kompanijos „Novatek“ suskystintųjų gamtinių dujų...

Verslo aplinka
2019.11.10
Buvęs „Daimler“ vadovas: dievinu E. Muską, bet „Tesla“ vokiečių neaplenks 6

Elonas Muskas populiarindamas elektromobilius padarė milžinišką darbą, tačiau Vokietijos automobilių...

Automobiliai
2019.11.09
Vilniaus savivaldybė pasirašė 31 mln. Eur sankryžos rekonstrukcijos sutartį 7

Vilniaus savivaldybės administracijos direktorius Povilas Poderskis penktadienį pranešė pasirašęs 31 mln. Eur...

Statyba ir NT
2019.11.08

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau