Ar Vilniaus požemiuose dundės traukiniai?

Publikuota: 2018-10-10
Romano Pilipey („Sipa“/“Scanpix“) nuotr.
svg svg
Romano Pilipey („Sipa“/“Scanpix“) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Daug metų brandinta idėja įkurdinti Vilniuje metro, sutelkusi tiek šalininkų, tiek kritikų būrius, tampa realybe – bent jau įstatymo pavidalu. Seimas vakar po beveik dešimtmetį parlamente trukusių diskusijų leido Lietuvoje vystyti šią mūsų šaliai naują transporto priemonę. Sudaromos sąlygos privatiems investuotojams imtis metro statybų.

Įstatymas numato, kad savivaldybės pačios organizuos visus metro įrengti reikalingus teritorijų planavimo, sprendinių parengimo ir jų priėmimo darbus. Savivaldybėms priėmus sprendimą dėl metropoliteno poreikio, jų institucijos gali inicijuoti metropoliteno projekto pripažinimą ypatingos valstybinės svarbos arba valstybei svarbiu ekonominiu projektu. Metropoliteno projektas įgyvendinamas pagal pasirinktą jo įgyvendinimo būdą: savivaldybės ar jos kontroliuojamos įmonės vykdomas projektas, investicijos valdžios ir privataus subjektų partnerystės pagrindu, trečias kelias - koncesija.

Metropoliteno projektą įgyvendinant viešojo ir privataus sektorių partnerystės būdu savivaldybė gali turtą investuoti įsigydama steigiamos AB ar UAB akcijų, visuotiniame akcininkų susirinkime valstybei arba savivaldybei suteikiančių mažiau kaip 50% balsų. Koncesijos sutartis dėl metropoliteno projekto įgyvendinimo gali būti sudaroma ilgesniam kaip 25 m. laikotarpiui.

Gaivinti dar sovietmečiu iškilusią idėją statyti Vilniuje metro prieš 15 m. ėmėsi grupelė entuziastų, sukūrusi visuomeninį judėjimą „Metro sąjūdis“ (MS). Metro šalininkai skeptikams aiškino, kad virš 30 miestų Europoje pradėjo statyti metropolitenus, būdami Vilniaus dydžio ar net mažesni – pvz., Lozanoje nėra nė 130.000 gyventojų. Tarp miestų, neturinčių nė milijono gyventojų (metro įrengimo metais) minimi Helsinkis, Bona, Lilis, Breša, Portas, Katanija ir kt. Niurnberge diskusijos, ar verta statyti metro, užtruko 35 m. ir kilus ginčams dėl metro tiesimo į senamiestį, buvo surengtas referendumas, kurį laimėjo metro šalininkai.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

MS atstovai teigia, kad pasaulyje nemažai miestų metropolitenus stato privačiomis verslo lėšomis, o keleivio pervežimo metropolitenu savikaina yra maždaug tris kartus mažesnė nei gatvės transporto. Į „valstiečio“ Eugenijaus Jovaišo nuogąstavimus, kad metro statybos pakenks paveldui, metro šalininkai atsako: Europoje yra nemažai istorinių miestų, tokių kaip Roma, Atėnai ar Kelnas, po kurių architektūros paminklais eina metro linijos. Įprasta praktika, kad senamiesčio metro stotys tampa muziejais, kuriuose galima išvysti senojo miesto fragmentus – esą Vilnius būtų ne išimtis.

Žinant Vilniaus savivaldybės finansinę padėtį, aišku, kad metropoliteno projektas negalėtų būti realizuotas be privačių lėšų. Kol kas vilniečiai kas rytą ir po darbo rikiuojasi didžiulėse transporto eilėse, gaišta laiką spūstyse ir „dūmina“ aplinką. Metro projekto autoriai siūlo projektą įgyvendinti pritraukiant investuotojus ir finansuotojus (skolintas kapitalas). Metro projekto autoriai yra numatę tris linijas – visas projekto įgyvendinimas kainuotų apie 1,5 mlrd. Eur.

Įstatymas, atveriantis kelią metropoliteno statybai, yra. Tiesa, kažkodėl jame parašyta, kad įsigalioja jis 2018 m. sausio 1 d., o Vyriausybė ir jos įgaliotos institucijos iki 2017 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Neapsižiūrėjimas ir įstatymas išties taikomas atgaline tvarka?

VŽ nuomone, ar reikalingas Vilniuje metro, bus jis statomas ar ne, parodys laikas. Ko gero, netrumpas jo tarpas. Tačiau įstatymas priimtas ir jei jį palaimins prezidentė, atsiras galimybė vystyti dar vieną viešojo transporto rūšį.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
M. Skuodis: ieškoma būdų Lietuvos aviacijos bendrovėms pradėti veiklą JAV

Rudenį ketinama pateikti paraišką atsakingoms institucijoms, tolimesnių žingsnių tikintis kitais metais.

Logistika
16:35
Bandomuoju traukiniu iš Ukrainos į Lietuvą atvežtas gyvuliams skirtas lizinas

Ketvirtadienį iš Ukrainos grįžęs bandomasis „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) krovinių vežimo bendrovės „LTG...

Logistika
11:58
„Invega“ paskolos itin daug susidomėjimo iš vežėjų nesulaukė Premium

Pirmadienį baigėsi terminas teikti paraiškas „Invega“ teikiamoms lengvatinėms paskoloms apyvartinėms lėšoms...

Logistika
13:27
Lietuva pasirašė susitarimą su Azerbaidžanu dėl tarptautinio vežimo keliais

Susitarimu siekiama paskatinti susisiekimą tarp abiejų šalių ir plėtoti Kiniją su Europa jungiantį naują...

Logistika
12:36
Nuleido VVĮ naujus tikslus, o valdybose švilpauja vėjai Premium

Vyriausybė šią savaitę patvirtino siektinus valstybės valdomų įmonių (VVĮ) finansinius tikslus 2022–2024 m.,...

Finansai
11:07
Pernai 40% augusi „Arijaus“ grupė parduoda verslą Baltarusijoje

Krovinių gabenimo ir ekspedijavimo grupė „Arijus“ šiemet ketina parduoti įmonę  Baltarusijoje ir pasitraukti...

Logistika
09:26
„Regitros“ pajamos pernai augo 8% 2

Valstybės įmonė „Regitra“ praėjusiais metais gavo 24,5 mln. Eur pajamų – 8% daugiau nei 2020 metais.

Logistika
08:38
Dekarbonizuojant Klaipėdos uostą vizijos neužtenka, reikia verslo iniciatyvų Premium 2

Reaguodamas į ES nustatytą žaliąjį kursą, Klaipėdos uostas pristatė žaliąją uosto koncepciją. Ekspertai sako,...

Logistika
05:45
M. Skuodis: išvežti Ukrainos grūdus per Lenkiją ir Lietuvą – sudėtinga 5

Bandydamos padėti Ukrainai išvežti pernykštį grūdų derlių Lietuva ir Lenkija patiria didelių sunkumų, sako...

Logistika
2022.05.18
„MyBee“ platforma iš „Citadele“ pasiskolino 4,5 mln. Eur 1

Skelbiama, kad paskola leis praplėsti ilgalaikės automobilių nuomos parką ir pasiūlyti įvairesnių modelių.

Logistika
2022.05.18
„Girteka“ plečiasi į Sakartvelą

Kitais metais „Girteka“ ketina Tbilisyje atidaryti biurą, įkurti paslaugų centrą, sukurti per 300 darbo vietų.

Logistika
2022.05.18
Prekyba naujais automobiliais ES vėl pasiekė dugną

Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA) konstatuoja, kad pasiektas rezultatas buvo blogesnis tik...

Automobiliai
2022.05.18
Latvijos geležinkeliai šiemet pervežė 20,3% daugiau krovinių

Per keturis šių metų mėnesius Latvijos geležinkeliais pergabenta 9,066 mln. tonų krovinių – 20,3% daugiau nei...

Logistika
2022.05.18
Lietuvos pašto vadovė: reikia ne bijoti prarasti klientus, o rasti su jais dialogą Premium 11

Dėl kritusių pašto paslaugų apimčių Lietuvos paštas, pernai patyrė 6,4 mln. Eur grynojo nuostolio ir planuoja...

Logistika
2022.05.18
Pandeminis bumas baigėsi: daliai banginių tenka susidurti su realybe Premium

„Zoom“, „Uber“, „Amazon“ – tai yra tik maža dalis technologijų kompanijų, kurių veiklą iš pagrindų supurtė...

Inovacijos
2022.05.18
Pagalbai – valstybės kišenė arba sugebėjimas prisitaikyti 2

Rusijos pradėtas karas Ukrainoje ir dėl jo Rusijai bei Baltarusijai paskelbtos sankcijos tapo paskutiniais...

VŽ požiūris
2022.05.18
Bandomasis „LTG Cargo“ traukinys jau grįžta iš Ukrainos į Lietuvą

Beveik prieš tris savaites į Ukrainą išvykęs bandomasis „Lietuvos geležinkelių“ (LTG)  traukinys su...

Logistika
2022.05.17
„Wizz Air“ ketina įkurti oro linijų bendrovę Maltoje

Vengrijos oro bendrovė „Wizz Air“ skelbia planuojanti įkurti naują oro linijų bendrovę Maltoje.

Logistika
2022.05.17
LTG profsąjunga: dalį atleidžiamų darbuotojų žada įdarbinti geležinkelių subrangovų įmonės

Valstybės valdoma „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupė apie atleidimą įspėjo 1.950 darbuotojų. Artūras...

Logistika
2022.05.17
„Helisota“ atleis dar 19 darbuotojų

Gedimino Žiemelio kontroliuojamos aviacijos verslo grupės „Avia Solutions Group“ valdoma rusiškų...

Logistika
2022.05.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku