„Rail Baltica“, regis, rūpi tik Briuseliui

Publikuota: 2018-10-01
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

„Rail Balticos“ projektą visiškai pagrįstai galime vadinti amžiaus projektu – sprendimui tiesti geležinkelio vėžę, sujungsiančią Baltijos šalis su visa Europa, Briuselis pritarė dar 2004 m. Praėjus 14-ai metų projektas iš esmės vis dar lieka ten, kur ir buvo pradėtas, – popieriuje.

Praėjusios savaitės pabaigoje iš pareigų pasitraukusi Baiba Rubesa, „Rail Balticos“ projektą įgyvendinančios bendrovės vadovė, pareiškė, kad projektas gali būti neįgyvendintas tinkamai ir laiku, ir pažėrė nemažai kaltinimų visų trijų Baltijos šalių Vyriausybėms „dėl radikaliai išsiskyrusių nuomonių dėl tolesnio projekto vykdymo ir valdymo modelių“. Nemažai šalto dušo srovių teko ir Lietuvai.

Uždaryti minėtos bendrovės duris p. Rubesa ketino dar vasarą, tačiau Latvijos premjeras Maris Kučinskis tada sugebėjo įtikinti ją pasilikti. Dabartinis p. Rubesos sprendimas parodė, kad jos kantrybė trūko galutinai.

„Nusprendžiau atsistatydinti dabar ir noriu pasidalyti su Estijos, Latvijos ir Lietuvos piliečiais savo giliu susirūpinimu, jog kyla rimta grėsmė, kad „Rail Balticos“ projektas gali nebūti tinkamai įgyvendintas dėl projektą įgyvendinančios organizacijos stebėtojų tarybos ir akcininkų sprendimų“, – pareiškė ji (VŽ, 2018 09 28). Ponia Rubesa aiškina, kad „RB Rail“ stebėtojų taryba ir trys Baltijos šalys 3 metus nesugeba susitarti ir sukurti projektą vykdančios bendrovės organizacijos, užtikrinti jos finansavimo ir bekonflikčio valdymo. Dabartinė numatoma „Rail Balticos“ projekto organizacija akivaizdžiai prieštarauja gerajai valdymo praktikai.

Ponia Rubesa pasigenda apčiuopiamesnio Europos Komisijos (EK) vaidmens tokio lygio tarptautiniame projekte – mat Baltijos šalys nemato šio projekto kaip prioritetinio, tad EK dalyvavimas, ypač kai projektas finansuojamas 85% intesyvumu, būtų reikalingas. Ji liūdniausiu blogojo valdymo pavyzdžiu vadina tai, kad dabartinėje struktūroje egzistuojantys dvejopi vaidmenys reiškia, jog viso projekto bendrovės akcininkės taip pat yra ir nacionalinės projekto vykdytojos, už kurių priežiūrą atsakinga pati projekto bendrovė, kurią prižiūri projekto akcininkės.

„Ypač akivaizdu tai yra Lietuvoje. Estijoje ir Latvijoje projektui finansavimą skirs atitinkamos ministerijos, o pagrindinį projekto finansavimą Lietuvoje skirs komercinė bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“. „RB Rail“ ir projektas tokiu būdu tampa konkrečiu bendrovės verslo planų objektu. Dėl to „Lietuvos geležinkeliai“ turi tiesioginį interesą, kad projektas padėtų jų bendrovei“, – aiškina p. Rubesa ir primena, kad projektas iš pat pradžių buvo sumanytas kaip nuo geležinkelių bendrovių atskirtas projektas.

Kritikos kliuvo ir Latvijai: šalis iki šiol nėra net pasisakiusi, kaip prisidės prie „RB Rail“ ir „Rail Balticos“ projekto, o šalies Susisiekimo ministerija (SM) nesugeba atsakyti į jokį klausimą apie latviškos atkarpos finansavimą, Rygos centrinės stoties projektavimą ir kt. Negana to, šios šalies SM nuo pirmos dienos vėlavo priimti sprendimus, stabdė sprendimus balsuodama prieš ir taip kenkė projektui.

Posto atsisakiusi p. Rubesa kritikos nepagailėjo ne tik susisiekimo ministrams, kurie nesusitinka ir nesikalba, bet priima sprendimus: pasak jos, projektas – ne tik SM reikalas, jis patenka ir į ekonomikos, finansų, užsienio reikalų ir krašto apsaugos ministrų veiklos lauką.

„Tad atsakomybė už politinę lyderystę tenka šalių premjerams“, – kaip kirviu nukirto kantrybę praradusi p. Rubesa.

Po p. Rubesos pastabų Lietuvos susisiekimo ministerija neturėjo daug laiko paaiškinti visuomenei, kodėl konfliktuojama su Europai itin svarbų projektą koordinuojančios bendrovės vadove. Tiesą sakant, nebuvo skubama to paaiškinti ir anksčiau, kai akcininkai išreiškė nepasitikėjimą vadove. Tai, kaip valdomi Europos mokesčių mokėtojų pinigai ir mūsų visų turtas, regis, „Lietuvos geležinkelių“ vadovybės neįpareigoja atsiskaityti visuomenei už savo veiklą. „Mes žinome geriau ir dirbame puikiai“, – toks yra naujasis geležinkelininkų moto, bet jis toli gražu neįtikina.

Ketvirtadienį susisiekimo ministras Rokas Masiulis apsiribojo vienu visoms žiniasklaidos priemonėms bendru poros eilučių pasisakymu raštu, tad apie jokius atsakymus į konkrečius klausimus net kalbos būti negalėjo. „Baltijos šalys nelaiko „Rail Balticos“ prioritetiniu projektu“, – nuskamba galvoje pareigas palikusios vadovės frazė. Ką į tai atsako mūsų susisiekimo ministras? Pora sakinių siunčiama žinia p. Rubesai – „į save pasižiūrėk“. Kaip ketvirtoje klasėje.

VŽ stebisi, jog kažkodėl atrodo, kad visiškai normalu nereaguoti į priekaištus, jog projekte prižiūrėtojus prižiūri prižiūrimieji, nors tokia akivaizdžiai ydinga schema bet kam turėtų šiaušti plaukus. Regis, nebūtina nuraminti visuomenės dėl eigos projekto, kurio dešimtmečius besidriekianti istorija nusėta kreivomis investicijomis, nesutarimais, politinių ir asmeninių ambicijų barjerais ir skandalais. Ministerija kategoriškai reikalauja ruožą nuo Kauno iki Lenkijos sienos vadinti „Rail Baltica“, nepaisydama akivaizdaus fakto, kad „Rail Balticos“ traukiniai šia vėže važiuoti negalės. Atsakymo į klausimą, kiek reikės sumokėti už šio „Rail Balticos“ ruožo pavertimą tikru „Rail Balticos“ ruožu, laukiame jau kone metus.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Didėjantys sandėlių darbuotojų atlyginimai karpė įmonių pelną Premium 4

Atlyginimai sandėliavimo paslaugas teikiančiose įmonėse augo maždaug dešimtadaliu, atkartodami Europos...

Logistika
2019.03.20
Austrijos pigių skrydžių bendrovė „Laudamotion“ iš Vilniaus skraidys į Vieną 1

Nuo spalio reguliarius skrydžius iš Vilniaus oro uosto į Austrijos sostinę Vieną pradės vykdyti nauja oro...

Logistika
2019.03.20
Farmacininkės užsakymu prie Vilniaus plėtojamas logistikos terminalas Premium

Norvegijos kapitalo investicijų į nekilnojamąjį turtą (NT) bendrovė „Baltic Sea Properties“ netoli Vilniaus...

Statyba ir NT
2019.03.20
Sutrikus VMI svetainei, pratęsia PVM faktūrų pateikimo terminus

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) informuoja, jog trečiadienį laikinai sutrikus išmaniosios mokesčių...

Finansai
2019.03.20
Krovinių pernai vežta beveik 12% daugiau 

Paskutinį praėjusių metų ketvirtį visų rūšių transportu vežta 37,3 mln. t krovinių, tai 12,5% daugiau nei...

Logistika
2019.03.20
„Boeing“ tragedijos pamokos verslui 3

Dvi tragiškos „Boeing“ lėktuvų nelaimės – gera pamoka kitoms verslo įmonėms, kurios susiduria su panašiomis...

Vadyba
2019.03.19
„Dana Incorporated“ steigia paslaugų centrą Lietuvoje, įdarbins 100 specialistų 5

Inžinerinius sprendimus transporto priemonių ir įrangos veiksmingumui, našumui ir tvarumui gerinti kurianti...

Paslaugos
2019.03.19
Santariškių medicinos miestelyje – papildomos 1.196 vietos automobiliams 14

Santariškių medicinos miestelyje atidaryta nauja penkių aukštų automobilių aikštelė. 1.196 vietų aikštelę...

Logistika
2019.03.19
LRT: Klaipėdos uosto pirkimų komisijos nariai giminyste susiję su konkursų laimėtojais  20

Kai kurie Klaipėdos valstybinio jūrų uosto viešųjų pirkimų komisijos nariai giminystės ryšiais yra susiję su...

Logistika
2019.03.19
„Entafarma“ į plėtrą investuoja 4 mln. Eur, augti skatina nauji klientai Premium

Didžiausia Baltijos šalyse farmacijos logistikos paslaugų bendrovė „Entafarma“ savo sandėlių plotą plečia...

Logistika
2019.03.19
T. Žilinskas „Lietuvos geležinkelius“ keičia į „Avia Solutions Group“ 4

Buvęs vidaus reikalų ministras Tomas Žilinskas balandžio pradžioje paliks darbą valstybės valdomoje...

Vadyba
2019.03.18
R. Masiulis sprendimą dėl A. Vaitkaus likimo žada kitą savaitę  28

Klaipėdos mero rinkimus pralaimėjusiam uosto vadovui Arvydui Vaitkui pareiškus, jog jis žada toliau vadovauti...

Verslo aplinka
2019.03.18
Geležinkelio tiesimo centras praneša iškopęs iš nuostolingos veiklos  2

„Lietuvos geležinkelių“ antrinė bendrovė Geležinkelio tiesimo centras (GTC) 2018-aisiais, preliminariais...

Logistika
2019.03.18
Atleistas „Kelių priežiūros“ vadovas D. Aleknavičius 3

Valstybės valdomos bendrovės „Kelių priežiūra“ vadovas Darius Aleknavičius atleistas iš pareigų, o laikinuoju...

Vadyba
2019.03.18
„CityBee“ plečiasi 5-iose valstybėse ir neketina mažinti apetito Premium 9

Šeštus metus veikianti automobilių dalijimosi platforma šiemet vykdo plėtrą naujose rinkose – planuoja už 110...

Logistika
2019.03.18
„Achema“ pavasarį turėtų įsigyti bent du SGD krovinius 2

Didžiausia dujų vartotoja Lietuvoje, Jonavos trąšų gamintoja „Achema“ šiemet įsigis bent du laivus su...

Pramonė
2019.03.18
Smulkieji, kadaise išmokę dirbti JK, pabandytų vėl 2

Verslas yra lankstus ir sugalvos, ką daryti kilus rūpesčių dėl „Brexit“, vieni kitus ramina vežėjai.

Gazelė
2019.03.17
„ADC Parking“ valdytoja šalia Vilniaus oro uosto atidaro pigesnę aikštelę 7

Vilniaus, Kauno, Palangos ir Rygos oro uostuose „ADC Parking“ automobilių aikšteles valdanti bendrovė „DK...

Logistika
2019.03.16
Daugiausiai keleivių aptarnaujantys pasaulio oro uostai 2

Daugiausiai keleivių pasaulyje aptarnauja Hartsfyldo-Džaksono Atlantos tarptautinis oro uostas (JAV), rodo...

Paslaugos
2019.03.16
Augo ir naujų, ir naudotų automobilių pardavimai 

Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje per du šių metų mėnesius buvo sparčiausias Europos Sąjungoje...

Logistika
2019.03.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau