„Rail Baltica“, regis, rūpi tik Briuseliui

Publikuota: 2018-10-01
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

„Rail Balticos“ projektą visiškai pagrįstai galime vadinti amžiaus projektu – sprendimui tiesti geležinkelio vėžę, sujungsiančią Baltijos šalis su visa Europa, Briuselis pritarė dar 2004 m. Praėjus 14-ai metų projektas iš esmės vis dar lieka ten, kur ir buvo pradėtas, – popieriuje.

Praėjusios savaitės pabaigoje iš pareigų pasitraukusi Baiba Rubesa, „Rail Balticos“ projektą įgyvendinančios bendrovės vadovė, pareiškė, kad projektas gali būti neįgyvendintas tinkamai ir laiku, ir pažėrė nemažai kaltinimų visų trijų Baltijos šalių Vyriausybėms „dėl radikaliai išsiskyrusių nuomonių dėl tolesnio projekto vykdymo ir valdymo modelių“. Nemažai šalto dušo srovių teko ir Lietuvai.

Uždaryti minėtos bendrovės duris p. Rubesa ketino dar vasarą, tačiau Latvijos premjeras Maris Kučinskis tada sugebėjo įtikinti ją pasilikti. Dabartinis p. Rubesos sprendimas parodė, kad jos kantrybė trūko galutinai.

„Nusprendžiau atsistatydinti dabar ir noriu pasidalyti su Estijos, Latvijos ir Lietuvos piliečiais savo giliu susirūpinimu, jog kyla rimta grėsmė, kad „Rail Balticos“ projektas gali nebūti tinkamai įgyvendintas dėl projektą įgyvendinančios organizacijos stebėtojų tarybos ir akcininkų sprendimų“, – pareiškė ji (VŽ, 2018 09 28). Ponia Rubesa aiškina, kad „RB Rail“ stebėtojų taryba ir trys Baltijos šalys 3 metus nesugeba susitarti ir sukurti projektą vykdančios bendrovės organizacijos, užtikrinti jos finansavimo ir bekonflikčio valdymo. Dabartinė numatoma „Rail Balticos“ projekto organizacija akivaizdžiai prieštarauja gerajai valdymo praktikai.

Ponia Rubesa pasigenda apčiuopiamesnio Europos Komisijos (EK) vaidmens tokio lygio tarptautiniame projekte – mat Baltijos šalys nemato šio projekto kaip prioritetinio, tad EK dalyvavimas, ypač kai projektas finansuojamas 85% intesyvumu, būtų reikalingas. Ji liūdniausiu blogojo valdymo pavyzdžiu vadina tai, kad dabartinėje struktūroje egzistuojantys dvejopi vaidmenys reiškia, jog viso projekto bendrovės akcininkės taip pat yra ir nacionalinės projekto vykdytojos, už kurių priežiūrą atsakinga pati projekto bendrovė, kurią prižiūri projekto akcininkės.

„Ypač akivaizdu tai yra Lietuvoje. Estijoje ir Latvijoje projektui finansavimą skirs atitinkamos ministerijos, o pagrindinį projekto finansavimą Lietuvoje skirs komercinė bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“. „RB Rail“ ir projektas tokiu būdu tampa konkrečiu bendrovės verslo planų objektu. Dėl to „Lietuvos geležinkeliai“ turi tiesioginį interesą, kad projektas padėtų jų bendrovei“, – aiškina p. Rubesa ir primena, kad projektas iš pat pradžių buvo sumanytas kaip nuo geležinkelių bendrovių atskirtas projektas.

Kritikos kliuvo ir Latvijai: šalis iki šiol nėra net pasisakiusi, kaip prisidės prie „RB Rail“ ir „Rail Balticos“ projekto, o šalies Susisiekimo ministerija (SM) nesugeba atsakyti į jokį klausimą apie latviškos atkarpos finansavimą, Rygos centrinės stoties projektavimą ir kt. Negana to, šios šalies SM nuo pirmos dienos vėlavo priimti sprendimus, stabdė sprendimus balsuodama prieš ir taip kenkė projektui.

Posto atsisakiusi p. Rubesa kritikos nepagailėjo ne tik susisiekimo ministrams, kurie nesusitinka ir nesikalba, bet priima sprendimus: pasak jos, projektas – ne tik SM reikalas, jis patenka ir į ekonomikos, finansų, užsienio reikalų ir krašto apsaugos ministrų veiklos lauką.

„Tad atsakomybė už politinę lyderystę tenka šalių premjerams“, – kaip kirviu nukirto kantrybę praradusi p. Rubesa.

Po p. Rubesos pastabų Lietuvos susisiekimo ministerija neturėjo daug laiko paaiškinti visuomenei, kodėl konfliktuojama su Europai itin svarbų projektą koordinuojančios bendrovės vadove. Tiesą sakant, nebuvo skubama to paaiškinti ir anksčiau, kai akcininkai išreiškė nepasitikėjimą vadove. Tai, kaip valdomi Europos mokesčių mokėtojų pinigai ir mūsų visų turtas, regis, „Lietuvos geležinkelių“ vadovybės neįpareigoja atsiskaityti visuomenei už savo veiklą. „Mes žinome geriau ir dirbame puikiai“, – toks yra naujasis geležinkelininkų moto, bet jis toli gražu neįtikina.

Ketvirtadienį susisiekimo ministras Rokas Masiulis apsiribojo vienu visoms žiniasklaidos priemonėms bendru poros eilučių pasisakymu raštu, tad apie jokius atsakymus į konkrečius klausimus net kalbos būti negalėjo. „Baltijos šalys nelaiko „Rail Balticos“ prioritetiniu projektu“, – nuskamba galvoje pareigas palikusios vadovės frazė. Ką į tai atsako mūsų susisiekimo ministras? Pora sakinių siunčiama žinia p. Rubesai – „į save pasižiūrėk“. Kaip ketvirtoje klasėje.

VŽ stebisi, jog kažkodėl atrodo, kad visiškai normalu nereaguoti į priekaištus, jog projekte prižiūrėtojus prižiūri prižiūrimieji, nors tokia akivaizdžiai ydinga schema bet kam turėtų šiaušti plaukus. Regis, nebūtina nuraminti visuomenės dėl eigos projekto, kurio dešimtmečius besidriekianti istorija nusėta kreivomis investicijomis, nesutarimais, politinių ir asmeninių ambicijų barjerais ir skandalais. Ministerija kategoriškai reikalauja ruožą nuo Kauno iki Lenkijos sienos vadinti „Rail Baltica“, nepaisydama akivaizdaus fakto, kad „Rail Balticos“ traukiniai šia vėže važiuoti negalės. Atsakymo į klausimą, kiek reikės sumokėti už šio „Rail Balticos“ ruožo pavertimą tikru „Rail Balticos“ ruožu, laukiame jau kone metus.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Subaru“ ir „Toyota“ kartu kuria SUV tipo elektromobilį

Du Japonijos automobilių gamintojai rinkai ruošia elektra varomą SUV tipo automobilį, kuris rinkoje galėtų...

Laisvalaikis
2019.06.24
VŽ bando „Porsche Cayenne Coupe“: tik dėl akių Premium 5

SUV automobilių gamintojas „Porsche“ išplėtė modelių gamą pristatydamas dar vieną SUV – „Cayenne Coupe“.

Automobiliai
2019.06.24
Svarstoma kitąmet automobiliams drausti kirsti Vilniaus senamiestį 18

Vilniaus miesto savivaldybė svarsto kitąmet senamiestyje apriboti tranzitinį automobilių eismą.

„Kia XCeed“ skelbia apie skydelio skaitmenizaciją 2

Birželio 26 d. ketindamas pristatyti ketvirtąjį kompaktinio modelio „Ceed“ kėbulo tipą – krosoverį „XCeed“ –...

Laisvalaikis
2019.06.23
Rusijos lėktuvams bus uždrausta skristi į Sakartvelą  17

Nuo liepos 8 dienos Rusijos oro linijų lėktuvai nebeskraidys į kaimyninį Sakartvelą (Gruziją).

Šeimai subalansuotas „Mercedes GLB“ užpildys gamos spragą 13

Sparčiai augančiame segmente „Mercedes“ iki šiol neturėjo tinkamo atsako tokiems varžovams kaip BMW X1, „Audi...

Laisvalaikis
2019.06.22
„Volvo Cars“ ir „Uber“ gamybai parengė savavaldį automobilį 4

Švedijos automobilių gamintojas ir pavežėjimo paslaugų kompanija „Uber“ pristatė drauge sukurtą ir jau...

Laisvalaikis
2019.06.22
Kariuomenė naujiems sraigtasparniams ketina išleisti apie 300 mln. Eur 39

Tai paaiškėjo Krašto apsaugos ministerijai paskelbus konkursą, kuriuo siekiama pasamdyti įmonę, kad ši...

Vilniuje svarstoma įvesti taisykles nuomojamiems paspirtukams ir dviračiams  11

Vilniuje svarstoma nustatyti bendras taisykles nuomojamiems paspirtukams bei dviračiams.

Klaipėdos uostas pagal krovą užtikrintai pirmauja Baltijos valstybėse 3

Klaipėdos uostas pagal krovos apimtis šiemet, kaip ir pernai, užtikrintai pirmauja Baltijos valstybėse, rodo...

Nuo 2021 m. liepos – naujos taisyklės dronų pilotams 2

Šių metų gegužės pabaigoje Europos Komisija paskelbė galutinį ES bepiločių orlaivių naudojimo taisyklių ir...

Estų „Nordica“ stabdo 5 skrydžius, tarp jų – ir į Vilnių   1

Valstybinės Estijos oro linijos „Nordica“ penktadienį paskelbė, kad spalio pabaigoje sustabdys dar penkis...

Tarptautinės oro linijos vengia dalies Irano kontroliuojamos oro erdvės 1

Kai kurios tarptautinės oro linijos nukreipia savo skrydžius tolyn nuo Irano kontroliuojamos oro erdvės virš...

Verslo aplinka
2019.06.21
„Finėjas Group“ apyvarta augo ketvirtadaliu iki 122 mln. Eur  7

Transporto ir logistikos bendroves vienijanti grupė „Finėjas Group“ pernai gavo 122,014 mln. Eur konsoliduotų...

Traukiasi Smiltynės perkėlos vadovas 10

Susisiekimo ministerijai ketvirtadienį pareiškus, kad valstybės valdomos bendrovės Smiltynės perkėla vadovybė...

Vadyba
2019.06.21
Vokietijos logistikos milžinę VTG į Klaipėdą atvedė jungtis tarp ES ir NVS Premium

Galimybė gabenti krovinius tarp Europos Sąjungos ir NVS šalių bei vadinamasis Naujasis šilko kelias, kuriuo...

Klausimai po spektaklio „Derybos dėl vairuotojų algų“ 5

Birželio 19 d. nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ gavo Lietuvos transporto darbuotojų...

Smiltynės perkėlos vadovai įtariami neskaidriais viešaisiais pirkimais 9

Valstybės valdomos bendrovės Smiltynės perkėla vadovybė nesilaikė viešųjų pirkimų lygiateisiškumo ir...

Krovinių Lietuvoje šiemet vežta 7,2% daugiau

Lietuvoje pirmąjį šių metų ketvirtį visų rūšių transportu vežta 38,299 mln. tonų krovinių – 7,2% daugiau nei...

G. Žiemelio valdoma „Kidy Tour“ pernai skaičiavo nuostolius Premium

Nors aptarnautų turistų srautas ir pajamos išaugo, verslininko Gedimino Žiemelio valdoma kelionių...

Paslaugos
2019.06.20

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau