Kelininkų asociacija skundžia Susisiekimo ministeriją Europos Komisijai 

Publikuota: 2018-07-11
Atnaujinta 2018-07-11 17:42
Asociacijos „Lietuvos keliai“ direktorius Rimvydas Gradauskas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Asociacijos „Lietuvos keliai“ direktorius Rimvydas Gradauskas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Kelininkus ir mokslo įstaigas vienijanti asociacija „Lietuvos keliai“ apskundė ministeriją dėl neva padarytų Sutarties dėl ES veikimo pažeidimų, suteikiant išskirtines teises VĮ „Kelių priežiūra“. Tuo tarpu ministerija nurodo skirtumus tarp sutarties sudarymo ir „Kelių priežiūros“ steigimo datų.

Apie tai pranešanti asociacija tvirtina, kad Susisiekimo ministerija priėmė visą eilę sprendimų, kuriais buvo pažeistos Sutarties dėl ES veikimo nuostatos, draudžiančios rinkos monopolizavimą ir neteisėtą valstybės pagalbą. Pranešime nurodoma, kad dėl šių priežasčių ir buvo pateiktas skundas Europos Komisijai (EK).

Rimvydas Gradauskas, asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovas, tvirtina, kad šių metų birželio mėn. kreiptasi į EK,  neapsikentus „eilės Susisiekimo ministerijos atliktų galiojančių konkurencijos nuostatų pažeidimų, susijusių su valstybės įmone „Kelių priežiūra“.

Pranešime nurodoma, kad apie tai praėjusią savaitę pirmiausia buvo informuoti dalyviai Seimo Ekonomikos komitete vykusio posėdžio, skirto situacijai Lietuvos transporto infrastruktūros sektoriuje aptarti.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Kaltinama sukūrus monopoliją

„Be jokio viešojo pirkimo ar kitos konkurencingos procedūros „Kelių priežiūrai“ buvo suteikta monopolinė teisė teikti valstybinių kelių priežiūros paslaugas. Be jokio viešojo pirkimo ar kitos konkurencingos procedūros „Kelių priežiūrai“ buvo skirti ir 79 mln. Eur valstybės biudžeto lėšų. Be to, toks, valstybės resursais remiamas verslas eina į konkurencingas rinkas, išstumdamas įmones, kurios tokios paramos ir privilegijų neturi“, – pranešime cituojamas p. Gradauskas.

Pasako jo, buvo sudarytos prielaidos „Kelių priežiūrai“ įgyti monopolinę padėtį kelių priežiūros rinkoje, monopolinei veiklai skirtus resursus išnaudoti antikonkurenciniu būdu, t.y. plečiant veiklą į kitas konkurencingas rinkas bei konkuruojant su valstybės pagalbos negaunančiomis įmonėmis. Buvo sukurta akivaizdi interesų konflikto situacija: kelių sektorių reguliuojančios institucijos veikia tiek kaip rinkos reguliatoriai bei pagrindiniai privačių kelių statybos įmonių užsakovai, tiek ir kaip „Kelių priežiūros“ savininkai, suinteresuoti būtent jų kontroliuojamo verslo sėkme.

Asociacija tvirtina, kad „tokia situacija yra objektyviai žalinga kelių sektoriui konkrečiai ir valstybei apskritai, tiek dėl to, kad valstybės ištekliai naudojami neefektyviai, tiek ir dėl to, kad iš esmės valstybės resursais yra naikinama konkurencija ten, kur ji egzistavo ar galėjo egzistuoti“.

Poveikis – ir ateityje

Marius Juonys, asociaciją atstovaujančio advokatų kontoros „Ellex Valiūnas ir partneriai“ advokatas, tvirtina, kad ministerijos sprendimai suponavo dvi praktines problemas.

Pirma – valstybinių kelių priežiūros rinka buvo monopolizuota tiek de jure, tiek de facto. Ši problema pasireiškia ne tik tuo, kad su „Kelių priežiūra“ be jokio konkurso yra sudaryta sutartis dėl valstybinių kelių priežiūros paslaugų teikimo. Ji pasireiškia ir tuo, jog reorganizuojant regionines kelių priežiūros įmones į „Kelių priežiūrą“, reorganizavimo metu „Kelių priežiūrai“ buvo perduoti tokie esminiai kelių priežiūros infrastruktūros elementai kaip druskos sandėliai, karjerai. Prieigos prie šios infrastruktūros neturintiems konkurentams iš esmės apsunkinama galimybė konkuruoti dėl kelių priežiūros paslaugų ir ateityje.

Antra problema, pasak p. Juonio, yra tai, kad su monopolija susiję konkurencijos iškraipymai yra perkeliami ir į kitas rinkas, kurios iki šiol buvo atviros konkurencijai. Visų pirma tai yra kelių statybos ir vietinės reikšmės kelių priežiūros rinkos, kur darbai iki šiol yra perkami konkurencingai, t.y. viešųjų pirkimų būdu.

Pasirašyta prieš sukūrimą

Susisiekimo ministerijos atstovai tvirtina apie šį skundą išgirdę tik praėjusią savaitę ir nurodo skunde įsivėlusius netikslumus.

„Suprantame kelinininkų nerimą, tačiau kartu ir norime atkreipti dėmesį į išskirtinai svarbų aspektą: „Kelių priežiūra“ itin dažnai atlieka nedidelės apimties rangos darbus, kurių kratosi privačios kelių įmonės, nes užsakymai jiems per maži, rengiami konkursai neįvyksta – juose tiesiog niekas nedalyvauja“, – Paulius Martinkus, susisiekimo viceministras, taip VŽ komentuoja kelininkų skundą.

Be to, jis pastebi, kad „Lietuvos keliai“ skundžia sutartį, kuri buvo pasirašyta dar iki „Kelių priežiūros“ sukūrimo, tačiau nekomentuoja, ar toks niuansas gali kelininkų skundą paversti niekiniu.

„Valstybės kelių priežiūros sutartis yra pasirašoma 3 metams. Ši sudaryta 2017 m. balandžio 11 d. ir galios iki  2019 m. gruodžio 31 d. Dabar galiojanti sutartis buvo pasirašyta tarp LAKD ir dar tuo metu egzistavusių 11 regioninių kelių įmonių“, – tvirtina viceministras.

Pasak jo, reorganizacijos metu visos teisės ir pareigos pereina likusiam juridiniam asmeniui, taigi „Kelių priežiūra“ tiesiog paveldėjo tas sutartis, kaip ir visas kitas sutartis, pareigas ir teises.

„Perkėlus „Kelių priežiūros“ pavaldumą iš LAKD (Lietuvos automobilių kelių direkcijos) susisiekimo ministerijai kaip tik buvo sukurti papildomi saugikliai, atriboję užsakovą nuo tiekėjo. KP atitikmenys veikia ir Skandinavijos šalyse“, – tvirtina p. Martinkus.

Jis priduria, kad formuojant principą, kuriuo bus prižiūrimi valstybinės reikšmės keliai po 2020 m., bus reikalingas politinis Seimo sprendimas.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

Į vištidę pakviesta lapė ir nedžiuginanti pergalė

Gali būti, kad artimiausiais metais mes pamatysime dar vieną lietuviško transporto sektoriaus triumfą. Bet...

Nuomonės
05:50
„Peugeot 408“: spjaukite į miesto visureigius Premium 1

Prancūzijos gamintojas pasiūlys elektrifikuotą sprendimą, skirtą nuo SUV tipo automobilių pavargusiems...

Automobiliai
2022.07.03
Paskelbtas konkursas vandens autobuso paslaugoms Danės upe teikti

Klaipėdos savivaldybės įmonė „Klaipėdos keleivinis transportas“ ieško, kas tris sezonus teiks vandens...

Logistika
2022.07.03
Automobilių pramonės mirtis Rusijoje ir stebuklingas „Volkswagen“ receptas Premium

Ekspertų teigimu, Rusijos automobilių pramonė, su kuria šalyje susiję virš 1 mln. darbo vietų, – miršta.

Pramonė
2022.07.03
J. Adomavičius – apie komunikaciją bei strateginius pokyčius karo nulemtų iššūkių apsuptyje Premium

Jurgis Adomavičius, muitinės tarpininko paslaugas teikiančios įmonės „Bunasta“ vadovas, pasakoja, kaip...

Logistika
2022.07.03
Pirmoji elektrinė „Toyota“ painiu pavadinimu Premium 3

Ilgą laiką viešai ignoravęs elektros pavarą ir savo veiklą sutelkęs į hibridinių automobilių kūrimą, o...

Automobiliai
2022.07.02
„Der Spiegel“: EK leis Maskvai į Kaliningradą vežti visas prekes, bet ribotais kiekiais 17

Europos Komisija (EK) planuoja paskelbti išaiškinimą, kuris panaikins tranzito iš Rusijos per Lietuvą į...

Logistika
2022.07.01
Birželį naujų automobilių registravimas sumažėjo 23,7%

Lietuvos naujų lengvųjų automobilių registravimas šiemet birželį, palyginti su tuo pačiu metu pernai, smuko...

Logistika
2022.07.01
Pernai bendrovės „Bolt“ nuostolis išaugo iki 547,2 mln. Eur

„Bolt“ prekės ženklą naudojantis Estijos startuolis „Bolt Technology“ 2021-aisiais patyrė 547,2 mln. Eur...

Logistika
2022.07.01
„Bloomberg“: naujame ES sankcijų pakete turėtų atsirasti patikslinimai dėl tranzito į Kaliningradą 3

Europos Sąjunga pradėjo rengti naują sankcijų Rusijai paketą, kuris turėtų apimti embargą jos aukso pasiūlai,...

Verslo aplinka
2022.07.01
„Omniva“ investuoja 40 mln. Eur – statys siuntų paskirstymo terminalą Kaune Premium 14

Siuntų UAB „Omniva LT“ Kauno laisvojoje ekonominėje zonoje (LEZ) statys savo siuntų terminalą, kuris turėtų...

Logistika
2022.07.01
ES investuos 5,4 mlrd. Eur į transporto infrastruktūrą, tarp projektų – ir „Rail Baltica“

Europos Komisija atrinko 135 transporto infrastruktūros projektus, kuriems bus suteiktos ES dotacijos. Tarp...

Logistika
2022.07.01
Vidaus vandens kelių direkcija įvykdė pertvarką – tapo akcine bendrove

Valstybės valdoma Vidaus vandens kelių direkcija nuo penktadienio tapo akcine bendrove.

Logistika
2022.07.01
Lietuvos oro uostuose atšaukiamų skrydžių skaičius nedidelis – apie 1%

Kai kuriems Europos oro uostams nebespėjant aptarnauti padidėjusių keleivių srautų bei fiksuojant išaugusius...

Logistika
2022.07.01
Autonominis laivas perplaukė Atlantą

Robotinis laivas be įgulos „Mayflower“, pakartojęs anglų kolonistų 1620 metų kelionę laivu „Mayflower“,...

Logistika
2022.07.01
VŽ klausomiausi podkastai birželį

Pateikiame daugiausia „Verslo žinių“ prenumeratorių dėmesio sulaukusių podkastų TOP 10.

Laisvalaikis
2022.07.01
S. Skvernelis: dėl sankcijų Kaliningrado tranzitui Lietuva išsišoko 59

Lietuva interpretavo Europos Sąjungos (ES) sankcijų vykdymą ir išsišoko iš Bendrijos politikos, teigia...

Verslo aplinka
2022.07.01
Apeiti sankcijas: į gudrias schemas įpainiotos ir Baltijos šalys Premium

Išradingumui, siekiant apeiti Rusijai taikomas sankcijas, nėra ribų. Ir tai daro ne tik pačios Rusijos, bet...

Pramonė
2022.07.01
Privatūs lėktuvai: godumo simbolis ar nauda verslui Premium

Ekspertai teigia, kad privatūs lėktuvai leidžia greitai įvertinti konkretaus asmens vidinius instinktus...

Vadyba
2022.06.30
Sankcijų spaudžiama Kaliningrado sritis pergrupuoja tiekimo grandines Premium

Nuo Vakarų importo priklausantis Rusijos eksklavas ieško būdų užsitikrinti ekonomikai reikiamą 20 mln. t per...

Logistika
2022.06.30

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku