Kelininkų asociacija skundžia Susisiekimo ministeriją Europos Komisijai 

Publikuota: 2018-07-11
Atnaujinta 2018-07-11 17:42
Asociacijos „Lietuvos keliai“ direktorius Rimvydas Gradauskas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Asociacijos „Lietuvos keliai“ direktorius Rimvydas Gradauskas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Kelininkus ir mokslo įstaigas vienijanti asociacija „Lietuvos keliai“ apskundė ministeriją dėl neva padarytų Sutarties dėl ES veikimo pažeidimų, suteikiant išskirtines teises VĮ „Kelių priežiūra“. Tuo tarpu ministerija nurodo skirtumus tarp sutarties sudarymo ir „Kelių priežiūros“ steigimo datų.

Apie tai pranešanti asociacija tvirtina, kad Susisiekimo ministerija priėmė visą eilę sprendimų, kuriais buvo pažeistos Sutarties dėl ES veikimo nuostatos, draudžiančios rinkos monopolizavimą ir neteisėtą valstybės pagalbą. Pranešime nurodoma, kad dėl šių priežasčių ir buvo pateiktas skundas Europos Komisijai (EK).

Rimvydas Gradauskas, asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovas, tvirtina, kad šių metų birželio mėn. kreiptasi į EK,  neapsikentus „eilės Susisiekimo ministerijos atliktų galiojančių konkurencijos nuostatų pažeidimų, susijusių su valstybės įmone „Kelių priežiūra“.

Pranešime nurodoma, kad apie tai praėjusią savaitę pirmiausia buvo informuoti dalyviai Seimo Ekonomikos komitete vykusio posėdžio, skirto situacijai Lietuvos transporto infrastruktūros sektoriuje aptarti.

Kaltinama sukūrus monopoliją

„Be jokio viešojo pirkimo ar kitos konkurencingos procedūros „Kelių priežiūrai“ buvo suteikta monopolinė teisė teikti valstybinių kelių priežiūros paslaugas. Be jokio viešojo pirkimo ar kitos konkurencingos procedūros „Kelių priežiūrai“ buvo skirti ir 79 mln. Eur valstybės biudžeto lėšų. Be to, toks, valstybės resursais remiamas verslas eina į konkurencingas rinkas, išstumdamas įmones, kurios tokios paramos ir privilegijų neturi“, – pranešime cituojamas p. Gradauskas.

Pasako jo, buvo sudarytos prielaidos „Kelių priežiūrai“ įgyti monopolinę padėtį kelių priežiūros rinkoje, monopolinei veiklai skirtus resursus išnaudoti antikonkurenciniu būdu, t.y. plečiant veiklą į kitas konkurencingas rinkas bei konkuruojant su valstybės pagalbos negaunančiomis įmonėmis. Buvo sukurta akivaizdi interesų konflikto situacija: kelių sektorių reguliuojančios institucijos veikia tiek kaip rinkos reguliatoriai bei pagrindiniai privačių kelių statybos įmonių užsakovai, tiek ir kaip „Kelių priežiūros“ savininkai, suinteresuoti būtent jų kontroliuojamo verslo sėkme.

Asociacija tvirtina, kad „tokia situacija yra objektyviai žalinga kelių sektoriui konkrečiai ir valstybei apskritai, tiek dėl to, kad valstybės ištekliai naudojami neefektyviai, tiek ir dėl to, kad iš esmės valstybės resursais yra naikinama konkurencija ten, kur ji egzistavo ar galėjo egzistuoti“.

Poveikis – ir ateityje

Marius Juonys, asociaciją atstovaujančio advokatų kontoros „Ellex Valiūnas ir partneriai“ advokatas, tvirtina, kad ministerijos sprendimai suponavo dvi praktines problemas.

Pirma – valstybinių kelių priežiūros rinka buvo monopolizuota tiek de jure, tiek de facto. Ši problema pasireiškia ne tik tuo, kad su „Kelių priežiūra“ be jokio konkurso yra sudaryta sutartis dėl valstybinių kelių priežiūros paslaugų teikimo. Ji pasireiškia ir tuo, jog reorganizuojant regionines kelių priežiūros įmones į „Kelių priežiūrą“, reorganizavimo metu „Kelių priežiūrai“ buvo perduoti tokie esminiai kelių priežiūros infrastruktūros elementai kaip druskos sandėliai, karjerai. Prieigos prie šios infrastruktūros neturintiems konkurentams iš esmės apsunkinama galimybė konkuruoti dėl kelių priežiūros paslaugų ir ateityje.

Antra problema, pasak p. Juonio, yra tai, kad su monopolija susiję konkurencijos iškraipymai yra perkeliami ir į kitas rinkas, kurios iki šiol buvo atviros konkurencijai. Visų pirma tai yra kelių statybos ir vietinės reikšmės kelių priežiūros rinkos, kur darbai iki šiol yra perkami konkurencingai, t.y. viešųjų pirkimų būdu.

Pasirašyta prieš sukūrimą

Susisiekimo ministerijos atstovai tvirtina apie šį skundą išgirdę tik praėjusią savaitę ir nurodo skunde įsivėlusius netikslumus.

„Suprantame kelinininkų nerimą, tačiau kartu ir norime atkreipti dėmesį į išskirtinai svarbų aspektą: „Kelių priežiūra“ itin dažnai atlieka nedidelės apimties rangos darbus, kurių kratosi privačios kelių įmonės, nes užsakymai jiems per maži, rengiami konkursai neįvyksta – juose tiesiog niekas nedalyvauja“, – Paulius Martinkus, susisiekimo viceministras, taip VŽ komentuoja kelininkų skundą.

Be to, jis pastebi, kad „Lietuvos keliai“ skundžia sutartį, kuri buvo pasirašyta dar iki „Kelių priežiūros“ sukūrimo, tačiau nekomentuoja, ar toks niuansas gali kelininkų skundą paversti niekiniu.

„Valstybės kelių priežiūros sutartis yra pasirašoma 3 metams. Ši sudaryta 2017 m. balandžio 11 d. ir galios iki  2019 m. gruodžio 31 d. Dabar galiojanti sutartis buvo pasirašyta tarp LAKD ir dar tuo metu egzistavusių 11 regioninių kelių įmonių“, – tvirtina viceministras.

Pasak jo, reorganizacijos metu visos teisės ir pareigos pereina likusiam juridiniam asmeniui, taigi „Kelių priežiūra“ tiesiog paveldėjo tas sutartis, kaip ir visas kitas sutartis, pareigas ir teises.

„Perkėlus „Kelių priežiūros“ pavaldumą iš LAKD (Lietuvos automobilių kelių direkcijos) susisiekimo ministerijai kaip tik buvo sukurti papildomi saugikliai, atriboję užsakovą nuo tiekėjo. KP atitikmenys veikia ir Skandinavijos šalyse“, – tvirtina p. Martinkus.

Jis priduria, kad formuojant principą, kuriuo bus prižiūrimi valstybinės reikšmės keliai po 2020 m., bus reikalingas politinis Seimo sprendimas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kritikos sulaukęs M. Grigelis traukiasi iš „Kauno autobusų“ 23

Kauno miesto valdžios raginimų trauktis dėl autobusų įsigijimo iš jo sūnaus vadovaujamos įmonės sulaukęs...

Logistika
2019.02.19
Dėl gaisro oro uoste atšaukti „Ryanair“ skrydžiai iš Romos 

Dėl maždaug 8 valandą ryte kilusio gaisro antradienį buvo uždarytas Romos Čampino oro uostas, visi keleiviai...

Logistika
2019.02.19
Pokyčiai muitinės procedūrose: neatlikusieji namų darbų stos į eilės galą   Premium

Nuo gegužės įsigalios naujos Sąjungos muitų kodekso (SMK) nuostatos, kurios apribos muitinės formalumų...

Logistika
2019.02.19
„Regitra“ paaiškina apie JK išduotų vairuotojo pažymėjimų keitimą

Kovo 29 d. numatytas Jungtinės Karalystės (JK) išstojimas iš Europos Sąjungos (ES), tačiau dėl konkrečių...

Automobiliai
2019.02.19
„Trafi“ transporto platformos programėlė startuoja Berlyne 2

Berlyne pirmadienį buvo pristatyta programėlė, leisianti žmonėms Vokietijos sostinėje naudotis viešuoju...

Technologijos
2019.02.18
Kelių direkcija iš VGTU perka asfalto inovaciją ir jos patentą Premium 19

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) už 245.500 Eur iš mokslininkų perka naujo asfalto mišinio...

Technologijos
2019.02.18
Į Lietuvą įžengusi „Mail Boxes Etc.“ koncentruosis į nišas  Premium 2

Amerikietiškos kilmės Italijos logistikos tinklas Lietuvoje tvirtina neturintis tiesioginių konkurentų ir...

Logistika
2019.02.18
Kelyje Rusnė– Šilutė pakilo vandens lygis, nutrauktas transporto kėlimas 2

Sekmadienį kelyje Rusnė – Šilutė vanduo pakilo iki 85 centimetrų. Esant tokiai situacijai, specialioji...

Logistika
2019.02.17
R. Masiulis: estai ir latviai teisę vežti „Rail Baltica“ Lietuvoje gautų per biržą 4

Lietuvos susisiekimo ministras dar kartą pareiškė, kad nutiesus tris Baltijos šalis ir Lenkiją sujungsiantį...

Logistika
2019.02.15
Naftos perdirbėjų investicijos netruks atsipirkti Premium

Dėl 2020 m. Pasaulio laivy­bos organizacijos (IMO) įvedamų laivų kuro tar­šos apribojimų naftos per­dir­bimo...

Pramonė
2019.02.15
Valstybinės susisiekimo įmonės inovacijų ieškos kartu 2

Lietuvoje įsteigta nauja viešoji įstaiga Transporto inovacijų centras, kuri skatins inovacijas susisiekimo...

Logistika
2019.02.15
Greitieji traukiniai M. Vestager atsilieps politiškai Premium

EK konkurencijos prievaizdų užkardytas „Siemens“ ir „Alstom“ traukinių gamybos padalinių susijungimo sandoris...

Verslo aplinka
2019.02.15
Į aviacijos dangų atslenka „Brexit“ debesis 4

Praėjusius 2018-uosius civilinė aviacija palydėjo rekordais. Ne išimtis ir Lietuva – skaičiuojame rekordinius...

Logistika
2019.02.14
Klaipėda už 5 mln. Eur perka 18 ekologiškų autobusų 3

Klaipėda už 5 mln. Eur perka dar 18 ekologiškų – suslėgtomis gamtinėmis dujomis varomų – autobusų. Naujų...

Logistika
2019.02.14
Teismas: „Fimai“ pagrįstai neleista dalyvauti greičio matuoklių konkurse 4

Lietuvos apeliacinis teismas nusprendė, kad Policijos departamentas pagrįstai neleido dalyvauti konkurse...

Logistika
2019.02.14
Klaipėda kaupiasi Mėlynajam šuoliui: kaip keitėsi uostamiestis per 4 metus Premium 11

Pastaraisiais metais Klaipėdos savivaldybė didino pajamas ir mažino skolas, miestas pritraukė nemažų...

Verslo aplinka
2019.02.14
Lūžis aviacijoje: „Airbus“ atsisako didžiausių pasaulyje keleivinių lėktuvų gamybos 5

„Airbus“ nusprendė stabdyti orlaivių A380 gamybą. Šie dviaukščiai, didžiausi pasaulyje keleiviniai lėktuvai,...

Pramonė
2019.02.14
Aviacijos įmonė išleido obligacijas – mokės 8% 4

Estijos aviacijos bendrovė „Magnetic MRO” įgyvendino neviešą obligacijų siūlymą ir pritraukė 8 mln. Eur,...

Rinkos
2019.02.14
2018 m. aviacijos statistika: incidentai, saugiausios ir nesaugiausios oro linijos  Premium

Praėjusių metų fatališkų aviacijos įvykių suvestinėje vėl žymimas 530-ies žūčių šuolis, jis fiksuojamas po...

Logistika
2019.02.14
Šiaulių ir Klaipėdos viešieji logistikos centrai valstybei nebesvarbūs Premium

Šiaulių ir Klaipėdos viešieji logistikos centrai neteks valstybei svarbių ekonominių projektų statuso. Tai iš...

Logistika
2019.02.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau