Kelininkų asociacija skundžia Susisiekimo ministeriją Europos Komisijai 

Publikuota: 2018-07-11
Atnaujinta 2018-07-11 17:42
Asociacijos „Lietuvos keliai“ direktorius Rimvydas Gradauskas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Asociacijos „Lietuvos keliai“ direktorius Rimvydas Gradauskas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Kelininkus ir mokslo įstaigas vienijanti asociacija „Lietuvos keliai“ apskundė ministeriją dėl neva padarytų Sutarties dėl ES veikimo pažeidimų, suteikiant išskirtines teises VĮ „Kelių priežiūra“. Tuo tarpu ministerija nurodo skirtumus tarp sutarties sudarymo ir „Kelių priežiūros“ steigimo datų.

Apie tai pranešanti asociacija tvirtina, kad Susisiekimo ministerija priėmė visą eilę sprendimų, kuriais buvo pažeistos Sutarties dėl ES veikimo nuostatos, draudžiančios rinkos monopolizavimą ir neteisėtą valstybės pagalbą. Pranešime nurodoma, kad dėl šių priežasčių ir buvo pateiktas skundas Europos Komisijai (EK).

Rimvydas Gradauskas, asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovas, tvirtina, kad šių metų birželio mėn. kreiptasi į EK,  neapsikentus „eilės Susisiekimo ministerijos atliktų galiojančių konkurencijos nuostatų pažeidimų, susijusių su valstybės įmone „Kelių priežiūra“.

Pranešime nurodoma, kad apie tai praėjusią savaitę pirmiausia buvo informuoti dalyviai Seimo Ekonomikos komitete vykusio posėdžio, skirto situacijai Lietuvos transporto infrastruktūros sektoriuje aptarti.

Kaltinama sukūrus monopoliją

„Be jokio viešojo pirkimo ar kitos konkurencingos procedūros „Kelių priežiūrai“ buvo suteikta monopolinė teisė teikti valstybinių kelių priežiūros paslaugas. Be jokio viešojo pirkimo ar kitos konkurencingos procedūros „Kelių priežiūrai“ buvo skirti ir 79 mln. Eur valstybės biudžeto lėšų. Be to, toks, valstybės resursais remiamas verslas eina į konkurencingas rinkas, išstumdamas įmones, kurios tokios paramos ir privilegijų neturi“, – pranešime cituojamas p. Gradauskas.

Pasako jo, buvo sudarytos prielaidos „Kelių priežiūrai“ įgyti monopolinę padėtį kelių priežiūros rinkoje, monopolinei veiklai skirtus resursus išnaudoti antikonkurenciniu būdu, t.y. plečiant veiklą į kitas konkurencingas rinkas bei konkuruojant su valstybės pagalbos negaunančiomis įmonėmis. Buvo sukurta akivaizdi interesų konflikto situacija: kelių sektorių reguliuojančios institucijos veikia tiek kaip rinkos reguliatoriai bei pagrindiniai privačių kelių statybos įmonių užsakovai, tiek ir kaip „Kelių priežiūros“ savininkai, suinteresuoti būtent jų kontroliuojamo verslo sėkme.

Asociacija tvirtina, kad „tokia situacija yra objektyviai žalinga kelių sektoriui konkrečiai ir valstybei apskritai, tiek dėl to, kad valstybės ištekliai naudojami neefektyviai, tiek ir dėl to, kad iš esmės valstybės resursais yra naikinama konkurencija ten, kur ji egzistavo ar galėjo egzistuoti“.

Poveikis – ir ateityje

Marius Juonys, asociaciją atstovaujančio advokatų kontoros „Ellex Valiūnas ir partneriai“ advokatas, tvirtina, kad ministerijos sprendimai suponavo dvi praktines problemas.

Pirma – valstybinių kelių priežiūros rinka buvo monopolizuota tiek de jure, tiek de facto. Ši problema pasireiškia ne tik tuo, kad su „Kelių priežiūra“ be jokio konkurso yra sudaryta sutartis dėl valstybinių kelių priežiūros paslaugų teikimo. Ji pasireiškia ir tuo, jog reorganizuojant regionines kelių priežiūros įmones į „Kelių priežiūrą“, reorganizavimo metu „Kelių priežiūrai“ buvo perduoti tokie esminiai kelių priežiūros infrastruktūros elementai kaip druskos sandėliai, karjerai. Prieigos prie šios infrastruktūros neturintiems konkurentams iš esmės apsunkinama galimybė konkuruoti dėl kelių priežiūros paslaugų ir ateityje.

Antra problema, pasak p. Juonio, yra tai, kad su monopolija susiję konkurencijos iškraipymai yra perkeliami ir į kitas rinkas, kurios iki šiol buvo atviros konkurencijai. Visų pirma tai yra kelių statybos ir vietinės reikšmės kelių priežiūros rinkos, kur darbai iki šiol yra perkami konkurencingai, t.y. viešųjų pirkimų būdu.

Pasirašyta prieš sukūrimą

Susisiekimo ministerijos atstovai tvirtina apie šį skundą išgirdę tik praėjusią savaitę ir nurodo skunde įsivėlusius netikslumus.

„Suprantame kelinininkų nerimą, tačiau kartu ir norime atkreipti dėmesį į išskirtinai svarbų aspektą: „Kelių priežiūra“ itin dažnai atlieka nedidelės apimties rangos darbus, kurių kratosi privačios kelių įmonės, nes užsakymai jiems per maži, rengiami konkursai neįvyksta – juose tiesiog niekas nedalyvauja“, – Paulius Martinkus, susisiekimo viceministras, taip VŽ komentuoja kelininkų skundą.

Be to, jis pastebi, kad „Lietuvos keliai“ skundžia sutartį, kuri buvo pasirašyta dar iki „Kelių priežiūros“ sukūrimo, tačiau nekomentuoja, ar toks niuansas gali kelininkų skundą paversti niekiniu.

„Valstybės kelių priežiūros sutartis yra pasirašoma 3 metams. Ši sudaryta 2017 m. balandžio 11 d. ir galios iki  2019 m. gruodžio 31 d. Dabar galiojanti sutartis buvo pasirašyta tarp LAKD ir dar tuo metu egzistavusių 11 regioninių kelių įmonių“, – tvirtina viceministras.

Pasak jo, reorganizacijos metu visos teisės ir pareigos pereina likusiam juridiniam asmeniui, taigi „Kelių priežiūra“ tiesiog paveldėjo tas sutartis, kaip ir visas kitas sutartis, pareigas ir teises.

„Perkėlus „Kelių priežiūros“ pavaldumą iš LAKD (Lietuvos automobilių kelių direkcijos) susisiekimo ministerijai kaip tik buvo sukurti papildomi saugikliai, atriboję užsakovą nuo tiekėjo. KP atitikmenys veikia ir Skandinavijos šalyse“, – tvirtina p. Martinkus.

Jis priduria, kad formuojant principą, kuriuo bus prižiūrimi valstybinės reikšmės keliai po 2020 m., bus reikalingas politinis Seimo sprendimas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Taxify“ pasiūlė pigiausius degalus Taline Premium 3

„Taxify“ Taline atidarė savo degalinę, kurioje, kaip skelbiama, siūlomi pigiausi degalai mieste. Estų įmonė...

Transportas
2018.09.22
„Lietuvos geležinkelius“ paliko Turto valdymo centro direktorė 14

Iš valstybės valdomos bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ pasitraukė Turto valdymo centro, administruojančio...

Vadyba
2018.09.21
Pasirašyta sutartis dėl „Lidl“ logistikos centro Rygoje statybos 4

Dvi Latvijos įmonės – statybų bendrovė SIA „Merks“, AS „Merko Ehitus group“ antrinė įmonė, ir SIA „Lidl...

Transportas
2018.09.21
„Skinest Rail“ Daugpilyje modernizuos 40 lokomotyvų

Estijos geležinkelio paslaugų grupei „Skinest Rail“ priklausančioje Daugpilio lokomotyvų remonto gamykloje...

Transportas
2018.09.21
SkGD laivyboje vietą dar turės išsikovoti Premium 3

Suskystintos gamtinės dujos laivyboje turi perspektyvų, tačiau jos priklauso nuo jaunos technologijos...

Energetika
2018.09.21
Nutrauktas antrasis Rusnės estakados statybų konkursas 3

Automobilių kelių direkcija nutraukė antrąjį Rusnės estakados statybų konkursą, skirtą keliui iki estakados...

Statyba ir NT
2018.09.21
Baltarusija traukia grasinimo kortą 19

Pasirodo vis daugiau ženklų, kad Klaipėdos uostas gali prarasti apie trečdalį krovinių: nerimo ugnį...

Transportas
2018.09.21
Baltarusija nori nubausti Lietuvą krovinius nukreipdama į Latviją Premium 20

Aliaksandras Lukašenka, Baltarusijos prezidentas, ketina savo šalies krovinius iš Klaipėdos uosto nukreipti į...

Transportas
2018.09.21
Antrasis „Klaipėdos naftos“ SkGD laivas išvyko į Europą Premium 1

„Klaipėdos naftos“ (KN) su partnere iš Vokietijos užsakytas mažos apimties SkGD dujovežis „Kairos“ palieka...

Energetika
2018.09.21
Verslas ragina dar kartą pratęsti GPAIS pereinamąjį laikotarpį 6

Spalio 1 d. baigiasi Vieningos gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinės sistemos (GPAIS),...

Pirmosios savivaldybės gauna lėšas įkrovimo stotelių įrengimui 2

Susisiekimo ministerija Jonavai, Klaipėdai, Neringai ir Panevėžiui skiria 281,600 Eur Europos regioninės...

Transportas
2018.09.20
GTC tapo pelningas ir žvalgosi per sieną 4

„Lietuvos geležinkelių“ antrinė įmonė Geležinkelio tiesimo centras (GTC) pirmąjį šių metų pusmetį gavo 5%...

Transportas
2018.09.20
„Aston Martin“ ateina į biržą

Britų prabangių automobilių gamintojas „Aston Martin“ savo akcijas per viešą akcijų siūlymą (angl. initial...

Rinkos
2018.09.20
Į Lietuvos kelius išvažiuos 700 AG „Jeep Grand Cherokee Trackhawk“ 16

Lietuvos rinkoje vis dažniau vietą randa itin išskirtiniai ir brangūs automobiliai. Vilniuje, „Jeep“...

Transportas
2018.09.19
Gerokai didėja valstybės rinkliava už oro vežėjų licenciją 1

Civilinės aviacijos administracijos (CAA) renkama oro vežėjų licencijos rinkliava padidinta tris kartus.

Verslo aplinka
2018.09.19
Restruktūrizuojama augimo nesuvaldžiusi Vokietijos „Small Planet Airlines GmbH“ 9

Lietuvos „Small Planet Group“ įmonė Vokietijoje pateikė prašymą restruktūrizacijai. Pranešama, kad šis...

Transportas
2018.09.19
Paskelbti du konkursai „Rail Balticos“ paruošiamiesiems darbams

Geležinkelio vėžės „Rail Baltica“ projektą įgyvendinanti įmonė „RB Rail“ skelbia du atvirus konkursus –...

Statyba ir NT
2018.09.19
„Scania“ vandenilio technologijas išbando Lietuvoje 1

Švedijos komercinio transporto gamintoja „Scania“ kartu su savo antrine bendrove „Scania Lietuva“ ir koncerno...

Technologijos
2018.09.19
„Jaguar“ gamyklos darbuotojai iki Kalėdų dirbs 3 dienas per savaitę 3

Britų automobilių gamintojas „Jaguar Land Rover“ (JLR) nusprendė patrumpinti gamyklos Birmingame darbo laiką.

Vadyba
2018.09.19
Laukiant popiežiaus, Vilniaus senamiestyje ir prieigose uždrausta statyti automobilius 8

Laukiant savaitgalį į Lietuvą atvykstančio popiežiaus Pranciškaus, visame Vilniaus senamiestyje ir dalyje jo...

Transportas
2018.09.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau