Kelininkų asociacija skundžia Susisiekimo ministeriją Europos Komisijai 

Publikuota: 2018-07-11
Atnaujinta 2018-07-11 17:42
Asociacijos „Lietuvos keliai“ direktorius Rimvydas Gradauskas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Asociacijos „Lietuvos keliai“ direktorius Rimvydas Gradauskas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Kelininkus ir mokslo įstaigas vienijanti asociacija „Lietuvos keliai“ apskundė ministeriją dėl neva padarytų Sutarties dėl ES veikimo pažeidimų, suteikiant išskirtines teises VĮ „Kelių priežiūra“. Tuo tarpu ministerija nurodo skirtumus tarp sutarties sudarymo ir „Kelių priežiūros“ steigimo datų.

Apie tai pranešanti asociacija tvirtina, kad Susisiekimo ministerija priėmė visą eilę sprendimų, kuriais buvo pažeistos Sutarties dėl ES veikimo nuostatos, draudžiančios rinkos monopolizavimą ir neteisėtą valstybės pagalbą. Pranešime nurodoma, kad dėl šių priežasčių ir buvo pateiktas skundas Europos Komisijai (EK).

Rimvydas Gradauskas, asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovas, tvirtina, kad šių metų birželio mėn. kreiptasi į EK,  neapsikentus „eilės Susisiekimo ministerijos atliktų galiojančių konkurencijos nuostatų pažeidimų, susijusių su valstybės įmone „Kelių priežiūra“.

Pranešime nurodoma, kad apie tai praėjusią savaitę pirmiausia buvo informuoti dalyviai Seimo Ekonomikos komitete vykusio posėdžio, skirto situacijai Lietuvos transporto infrastruktūros sektoriuje aptarti.

Kaltinama sukūrus monopoliją

„Be jokio viešojo pirkimo ar kitos konkurencingos procedūros „Kelių priežiūrai“ buvo suteikta monopolinė teisė teikti valstybinių kelių priežiūros paslaugas. Be jokio viešojo pirkimo ar kitos konkurencingos procedūros „Kelių priežiūrai“ buvo skirti ir 79 mln. Eur valstybės biudžeto lėšų. Be to, toks, valstybės resursais remiamas verslas eina į konkurencingas rinkas, išstumdamas įmones, kurios tokios paramos ir privilegijų neturi“, – pranešime cituojamas p. Gradauskas.

Pasako jo, buvo sudarytos prielaidos „Kelių priežiūrai“ įgyti monopolinę padėtį kelių priežiūros rinkoje, monopolinei veiklai skirtus resursus išnaudoti antikonkurenciniu būdu, t.y. plečiant veiklą į kitas konkurencingas rinkas bei konkuruojant su valstybės pagalbos negaunančiomis įmonėmis. Buvo sukurta akivaizdi interesų konflikto situacija: kelių sektorių reguliuojančios institucijos veikia tiek kaip rinkos reguliatoriai bei pagrindiniai privačių kelių statybos įmonių užsakovai, tiek ir kaip „Kelių priežiūros“ savininkai, suinteresuoti būtent jų kontroliuojamo verslo sėkme.

Asociacija tvirtina, kad „tokia situacija yra objektyviai žalinga kelių sektoriui konkrečiai ir valstybei apskritai, tiek dėl to, kad valstybės ištekliai naudojami neefektyviai, tiek ir dėl to, kad iš esmės valstybės resursais yra naikinama konkurencija ten, kur ji egzistavo ar galėjo egzistuoti“.

Poveikis – ir ateityje

Marius Juonys, asociaciją atstovaujančio advokatų kontoros „Ellex Valiūnas ir partneriai“ advokatas, tvirtina, kad ministerijos sprendimai suponavo dvi praktines problemas.

Pirma – valstybinių kelių priežiūros rinka buvo monopolizuota tiek de jure, tiek de facto. Ši problema pasireiškia ne tik tuo, kad su „Kelių priežiūra“ be jokio konkurso yra sudaryta sutartis dėl valstybinių kelių priežiūros paslaugų teikimo. Ji pasireiškia ir tuo, jog reorganizuojant regionines kelių priežiūros įmones į „Kelių priežiūrą“, reorganizavimo metu „Kelių priežiūrai“ buvo perduoti tokie esminiai kelių priežiūros infrastruktūros elementai kaip druskos sandėliai, karjerai. Prieigos prie šios infrastruktūros neturintiems konkurentams iš esmės apsunkinama galimybė konkuruoti dėl kelių priežiūros paslaugų ir ateityje.

Antra problema, pasak p. Juonio, yra tai, kad su monopolija susiję konkurencijos iškraipymai yra perkeliami ir į kitas rinkas, kurios iki šiol buvo atviros konkurencijai. Visų pirma tai yra kelių statybos ir vietinės reikšmės kelių priežiūros rinkos, kur darbai iki šiol yra perkami konkurencingai, t.y. viešųjų pirkimų būdu.

Pasirašyta prieš sukūrimą

Susisiekimo ministerijos atstovai tvirtina apie šį skundą išgirdę tik praėjusią savaitę ir nurodo skunde įsivėlusius netikslumus.

„Suprantame kelinininkų nerimą, tačiau kartu ir norime atkreipti dėmesį į išskirtinai svarbų aspektą: „Kelių priežiūra“ itin dažnai atlieka nedidelės apimties rangos darbus, kurių kratosi privačios kelių įmonės, nes užsakymai jiems per maži, rengiami konkursai neįvyksta – juose tiesiog niekas nedalyvauja“, – Paulius Martinkus, susisiekimo viceministras, taip VŽ komentuoja kelininkų skundą.

Be to, jis pastebi, kad „Lietuvos keliai“ skundžia sutartį, kuri buvo pasirašyta dar iki „Kelių priežiūros“ sukūrimo, tačiau nekomentuoja, ar toks niuansas gali kelininkų skundą paversti niekiniu.

„Valstybės kelių priežiūros sutartis yra pasirašoma 3 metams. Ši sudaryta 2017 m. balandžio 11 d. ir galios iki  2019 m. gruodžio 31 d. Dabar galiojanti sutartis buvo pasirašyta tarp LAKD ir dar tuo metu egzistavusių 11 regioninių kelių įmonių“, – tvirtina viceministras.

Pasak jo, reorganizacijos metu visos teisės ir pareigos pereina likusiam juridiniam asmeniui, taigi „Kelių priežiūra“ tiesiog paveldėjo tas sutartis, kaip ir visas kitas sutartis, pareigas ir teises.

„Perkėlus „Kelių priežiūros“ pavaldumą iš LAKD (Lietuvos automobilių kelių direkcijos) susisiekimo ministerijai kaip tik buvo sukurti papildomi saugikliai, atriboję užsakovą nuo tiekėjo. KP atitikmenys veikia ir Skandinavijos šalyse“, – tvirtina p. Martinkus.

Jis priduria, kad formuojant principą, kuriuo bus prižiūrimi valstybinės reikšmės keliai po 2020 m., bus reikalingas politinis Seimo sprendimas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
VŽ bando „Jaguar I-Pace“: elektrinė galia neprivalo skambėti kaip troleibusas 1

Plačiajai publikai prisistatantis pirmasis „Jaguar“ elektromobilis „I-Pace“ elektros sistemos pranašumus...

Laisvalaikis
2018.07.22
Oro uostai ketina atnaujinti vaizdo stebėjimo sistemas

Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostai per trejus ketina atnaujinti vaizdo stebėjimo sistemas, nes...

Transportas
2018.07.22
Iš „Stigmos“ vadovo antikvarinių automobilių kolekcijos gimsta muziejus

Panevėžio plastiko ir gumos UAB „Stigma“ vadovo Alfredo Zigmanto planas miesto pakraštyje atidaryti...

Pramonė
2018.07.20
„Wizz Air“ atšaukia dalį žiemos maršrutų iš Vilniaus 1

Mažų kaštų skrydžių bendrovė „Wizz Air“ atšaukia žiemos skrydžius į Atėnus, Nicą, Grenoblį, Barį, Rejkjaviką...

Transportas
2018.07.20
Policija per naudotų automobilių prekeivių patikrinimus prikirpo Kauno įmones 1

Tikrindami naudotų automobilių prekeivius, Kauno policijos pareigūnai išaiškino neteisėta su automobilių...

Transportas
2018.07.20
Dalijimosi platformos: automobilių gamintojai veržiasi į paslaugų rinką Premium

Naujų veiklos modelių ieškantys automobilių gamintojai investuoja į naują veiklos sritį – automobilių...

Transportas
2018.07.20
DKV plečia aptarnavimo tinklą Italijoje ir Šveicarijoje

Bendrovė „DKV Euro Service“ išplėtė savo aptarnavimo tinklą Italijoje ir Šveicarijoje. Tinklą, kuriame galima...

Ukmergės autoservisas: kuo mažiau gyventojų, tuo daugiau paslaugų reikia siūlyti Premium

Daugiausia uždirba tie autoservisai, kurie turi didesnį nuolatinių klientų būrį. Vis dėlto konkurencija...

Transportas
2018.07.20
Geriausių aviakompanijų sąraše dominuoja Azijos bendrovės

Aviacijos „Oskarais“ vadinamuose kasmetiniuose geriausių oro linijų rinkimuose aukščiausias pozicijas pelnė...

Laisvalaikis
2018.07.19
Klaipėdos uosto pelnas augo 20% 3

2018 m. sausio–birželio mėn. Klaipėdos uoste krauta 22,2 mln. t krovinių, tai 7,6% arba 1.5 mln. t daugiau...

Transportas
2018.07.19
Teismas: „Gargždų geležinkelis“ kol kas negali vežti krovinių per Lietuvą 5

Verslininko Igorio Udovickio valdoma bendrovė „Gargždų geležinkelis“, teikianti manevravimo paslaugas...

Transportas
2018.07.19
Austrijos „TGW Limited“ atidarė inžinerinių paslaugų centrą Kaune 4

Šiandien oficialiai atidarytas Austrijos logistikos automatizavimo sistemų vystymo bendrovės „TGW Logistics...

Transportas
2018.07.19
Vilkikų parką atnaujinusi „Liustra“ pernai uždirbo 7 mln. Eur pelno 1

Dviejų fizinių asmenų valdoma transporto ir logistikos bendroves vienijanti grupė „Liustra“ pernai gavo...

Transportas
2018.07.19
Šapoka: sprendimų dėl automobilių mokesčio galima tikėtis rudenį 34

Sprendimai dėl automobilių mokesčio galėtų paaiškėti rudenį, teigia finansų ministras. Pasak Viliaus Šapokos,...

Transportas
2018.07.19
„Kautra“ plečiasi Klaipėdoje ir Skandinavijoje, projektas Kaune – galvos skausmas Premium

Šių metų pirmąjį pusmetį Kauno UAB „Kautra“ pajamų augimas buvo beveik du kartus mažesnis nei pernai tuo...

Transportas
2018.07.19
„Ryanair“ atšaukia 600 skrydžių

„Ryanair“ liepos 25-26 d. dėl streikų Belgijoje, Ispanijoje ir Portugalijoje atšaukia apie 600 skrydžių. Dėl...

Transportas
2018.07.18
Buvęs „Lietuvos geležinkelių“ vienas vadovų G. Bakanas nesupainiojo interesų 6

Buvęs „Lietuvos geležinkelių” generalinio direktoriaus pavaduotojas Gerimantas Bakanas nesupainiojo viešųjų...

Transportas
2018.07.18
Elektroniniai važtaraščiai padėjo aptikti nelegalias vadovo statybas 3

Šių metų liepos 19–20 d. visoje Lietuvoje rengiamos su statybų sektoriumi susijusių įmonių krovinių patikros...

Finansai
2018.07.18
Už 11 mln. Eur ES lėšų gerins saugumą keliuose

Siekiant pagerinti eismo saugą ir Lietuvos regionų pasiekiamumą, per artimiausius dvejus metus šalies...

Transportas
2018.07.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau