Kelininkų asociacija skundžia Susisiekimo ministeriją Europos Komisijai 

Publikuota: 2018-07-11
Atnaujinta 2018-07-11 17:42
Asociacijos „Lietuvos keliai“ direktorius Rimvydas Gradauskas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Asociacijos „Lietuvos keliai“ direktorius Rimvydas Gradauskas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Kelininkus ir mokslo įstaigas vienijanti asociacija „Lietuvos keliai“ apskundė ministeriją dėl neva padarytų Sutarties dėl ES veikimo pažeidimų, suteikiant išskirtines teises VĮ „Kelių priežiūra“. Tuo tarpu ministerija nurodo skirtumus tarp sutarties sudarymo ir „Kelių priežiūros“ steigimo datų.

Apie tai pranešanti asociacija tvirtina, kad Susisiekimo ministerija priėmė visą eilę sprendimų, kuriais buvo pažeistos Sutarties dėl ES veikimo nuostatos, draudžiančios rinkos monopolizavimą ir neteisėtą valstybės pagalbą. Pranešime nurodoma, kad dėl šių priežasčių ir buvo pateiktas skundas Europos Komisijai (EK).

Rimvydas Gradauskas, asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovas, tvirtina, kad šių metų birželio mėn. kreiptasi į EK,  neapsikentus „eilės Susisiekimo ministerijos atliktų galiojančių konkurencijos nuostatų pažeidimų, susijusių su valstybės įmone „Kelių priežiūra“.

Pranešime nurodoma, kad apie tai praėjusią savaitę pirmiausia buvo informuoti dalyviai Seimo Ekonomikos komitete vykusio posėdžio, skirto situacijai Lietuvos transporto infrastruktūros sektoriuje aptarti.

Kaltinama sukūrus monopoliją

„Be jokio viešojo pirkimo ar kitos konkurencingos procedūros „Kelių priežiūrai“ buvo suteikta monopolinė teisė teikti valstybinių kelių priežiūros paslaugas. Be jokio viešojo pirkimo ar kitos konkurencingos procedūros „Kelių priežiūrai“ buvo skirti ir 79 mln. Eur valstybės biudžeto lėšų. Be to, toks, valstybės resursais remiamas verslas eina į konkurencingas rinkas, išstumdamas įmones, kurios tokios paramos ir privilegijų neturi“, – pranešime cituojamas p. Gradauskas.

Pasako jo, buvo sudarytos prielaidos „Kelių priežiūrai“ įgyti monopolinę padėtį kelių priežiūros rinkoje, monopolinei veiklai skirtus resursus išnaudoti antikonkurenciniu būdu, t.y. plečiant veiklą į kitas konkurencingas rinkas bei konkuruojant su valstybės pagalbos negaunančiomis įmonėmis. Buvo sukurta akivaizdi interesų konflikto situacija: kelių sektorių reguliuojančios institucijos veikia tiek kaip rinkos reguliatoriai bei pagrindiniai privačių kelių statybos įmonių užsakovai, tiek ir kaip „Kelių priežiūros“ savininkai, suinteresuoti būtent jų kontroliuojamo verslo sėkme.

Asociacija tvirtina, kad „tokia situacija yra objektyviai žalinga kelių sektoriui konkrečiai ir valstybei apskritai, tiek dėl to, kad valstybės ištekliai naudojami neefektyviai, tiek ir dėl to, kad iš esmės valstybės resursais yra naikinama konkurencija ten, kur ji egzistavo ar galėjo egzistuoti“.

Poveikis – ir ateityje

Marius Juonys, asociaciją atstovaujančio advokatų kontoros „Ellex Valiūnas ir partneriai“ advokatas, tvirtina, kad ministerijos sprendimai suponavo dvi praktines problemas.

Pirma – valstybinių kelių priežiūros rinka buvo monopolizuota tiek de jure, tiek de facto. Ši problema pasireiškia ne tik tuo, kad su „Kelių priežiūra“ be jokio konkurso yra sudaryta sutartis dėl valstybinių kelių priežiūros paslaugų teikimo. Ji pasireiškia ir tuo, jog reorganizuojant regionines kelių priežiūros įmones į „Kelių priežiūrą“, reorganizavimo metu „Kelių priežiūrai“ buvo perduoti tokie esminiai kelių priežiūros infrastruktūros elementai kaip druskos sandėliai, karjerai. Prieigos prie šios infrastruktūros neturintiems konkurentams iš esmės apsunkinama galimybė konkuruoti dėl kelių priežiūros paslaugų ir ateityje.

Antra problema, pasak p. Juonio, yra tai, kad su monopolija susiję konkurencijos iškraipymai yra perkeliami ir į kitas rinkas, kurios iki šiol buvo atviros konkurencijai. Visų pirma tai yra kelių statybos ir vietinės reikšmės kelių priežiūros rinkos, kur darbai iki šiol yra perkami konkurencingai, t.y. viešųjų pirkimų būdu.

Pasirašyta prieš sukūrimą

Susisiekimo ministerijos atstovai tvirtina apie šį skundą išgirdę tik praėjusią savaitę ir nurodo skunde įsivėlusius netikslumus.

„Suprantame kelinininkų nerimą, tačiau kartu ir norime atkreipti dėmesį į išskirtinai svarbų aspektą: „Kelių priežiūra“ itin dažnai atlieka nedidelės apimties rangos darbus, kurių kratosi privačios kelių įmonės, nes užsakymai jiems per maži, rengiami konkursai neįvyksta – juose tiesiog niekas nedalyvauja“, – Paulius Martinkus, susisiekimo viceministras, taip VŽ komentuoja kelininkų skundą.

Be to, jis pastebi, kad „Lietuvos keliai“ skundžia sutartį, kuri buvo pasirašyta dar iki „Kelių priežiūros“ sukūrimo, tačiau nekomentuoja, ar toks niuansas gali kelininkų skundą paversti niekiniu.

„Valstybės kelių priežiūros sutartis yra pasirašoma 3 metams. Ši sudaryta 2017 m. balandžio 11 d. ir galios iki  2019 m. gruodžio 31 d. Dabar galiojanti sutartis buvo pasirašyta tarp LAKD ir dar tuo metu egzistavusių 11 regioninių kelių įmonių“, – tvirtina viceministras.

Pasak jo, reorganizacijos metu visos teisės ir pareigos pereina likusiam juridiniam asmeniui, taigi „Kelių priežiūra“ tiesiog paveldėjo tas sutartis, kaip ir visas kitas sutartis, pareigas ir teises.

„Perkėlus „Kelių priežiūros“ pavaldumą iš LAKD (Lietuvos automobilių kelių direkcijos) susisiekimo ministerijai kaip tik buvo sukurti papildomi saugikliai, atriboję užsakovą nuo tiekėjo. KP atitikmenys veikia ir Skandinavijos šalyse“, – tvirtina p. Martinkus.

Jis priduria, kad formuojant principą, kuriuo bus prižiūrimi valstybinės reikšmės keliai po 2020 m., bus reikalingas politinis Seimo sprendimas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Ieško rangovo „Rail Balticos“ atkarpai Rokai-Palemonas

Valstybės valdoma AB „Lietuvos geležinkeliai“ paskelbė „Rail Balticos“ atkarpos, sujungsiančios Rokus su...

Statyba ir NT
2018.11.20
„Švaros broliai“ į tunelinę plovyklą Klaipėdoje investuoja 2,5 mln. Eur

Automobilių plovimo bei patalpų valymo paslaugas teikianti bendrovė „Švaros broliai“ žengia į Klaipėdą –...

Stambus britų oro vežėjas „Flybe“ ieško naujo savininko 1

Nuostolingai veikiantis didžiausias nepriklausomas regioninis oro vežėjas Europoje – britų „Flybe“ ieško jo...

Transportas
2018.11.20
Gamintojų skola komunalininkams už pakuočių tvarkymą jau perkopė 2 mln. Eur

Įtampa pakuočių atliekų tvarkymo sistemoje didėja. Lietuvos savivaldybių komunalinių įmonių asociacijos...

Briuselyje sugedo premjerą turėjęs parskraidinti „Spartanas“ 10

Sekmadienį dėl gedimo į Rygą nenuskaidrinęs prezidentės  kariuomenės orlaivis „Spartan“ pirmadienį vėl sugedo...

Transportas
2018.11.19
Vilniuje parodytas būsimasis rinkos naujokas „Lexus ES“ 5

Į sostinėje esantį MO muziejų trumpam atvežtas vienas populiariausių „Lexus“ modelių – ES, kuris kitais...

Transportas
2018.11.19
Tarp geriausiai valdomų VVĮ – „EPSO-G“, prasčiausiai – „Registrų centras“

Tarp valstybės valdomų įmonių  (VVĮ) labiausiai gerojo valdymo principus atitinka UAB „EPSO-G“ ir UAB...

Verslo aplinka
2018.11.19
MMA pokyčiai didina neapmokestinamus dienpinigius Premium

2019 m. minimali mėnesinė alga didėja nuo 400 iki 555 Eur, todėl ne itin didelį darbo užmokestį gaunantiems...

Finansai
2018.11.19
Šiaulių miesto autobusuose galima mokėti banko kortelėmis 1

Šiaulių keleivių vežimo UAB „Busturas“ suteikė keleiviams galimybę už bilietus autobusuose atsiskaityti...

Transportas
2018.11.19
„Oro navigacija“ atsinaujina – keičia logotipą 3

Modernizacijos procesą vykdanti strateginė valstybės įmonė VĮ „Oro navigacija“ pristato naują logotipą.

Rinkodara
2018.11.19
Sulaikytas „Renault-Nissan-Mitsubishi“ vadovas C. Ghosnas 1

„Nissan“ pranešė apie savo ketinimus atleisti šio gamintojo valdybos pirmininką Karlosą Ghosną, atsiradus...

Transportas
2018.11.19
Paskirtas nuolatinis Kelių direkcijos vadovas 9

Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos direktoriumi paskirtas Vitalijus...

Vadyba
2018.11.19
Teismas: draudimas apima ir keleivio su durelėmis padarytą žalą 19

Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimo apsauga plečiasi – dabar ji apima ne tik...

Finansai
2018.11.19
Iš 1 mlrd. Eur ES paramos šiemet dar nepanaudota 605 mln. Eur 9

Šiemet Valstybės biudžete suplanuota panaudoti beveik 1 mlrd. Eur Europos Sąjungos (ES) paramos, tačiau kol...

Finansai
2018.11.19
Vilniaus savivaldybė ir buvę „Vilnius veža“ vadovai šiai įmonei turės sumokėti 0,5 mln. Eur 2

Buvę bankrutavusios Vilniaus savivaldybės valdomos taksi bendrovės „Vilnius veža“ vadovai ir įmonės savininkė...

Transportas
2018.11.19
„Rolls-Royce“: automobilių pramonės karūnos nešiotojas Premium

Didžiausias ir brangiausias „Rolls-Royce“ modelis „Phantom“ vainikuoja visą serijinių automobilių pramonę.

Verslo klasė
2018.11.18
Ar Vokietija išgyvens „iPhone“ akimirką“ automobiliams? Premium 8

Pelningi Vokietijos automobilių gamintojai daug greičiau, nei tikėtasi, pajuto smūgių dėl elektrinių...

Transportas
2018.11.17
„Eugesta“ siekia įsigyti „Armavistą“

Konkurencijos taryba gavo UAB „Eugesta“ prašymą leisti įsigyti 63,89% UAB „Armavista“ akcijų ir įgyti jos...

Rinkos
2018.11.16
„Kamineros grupei“ leista plėstis Klaipėdos uoste 1

Teismams išteisinus verslininką Arūną Tumą, speciali vyriausybinė komisija pakeitė savo sprendimą ir nutarė,...

Transportas
2018.11.16
„Avia Solutions Group“ pelnas šiemet augo beveik dvigubai, iki 6,08 mln. Eur 6

Verslininko Gedimino Žiemelio kontroliuojama aviacijos verslo grupė „Avia Solutions Group“ (ASG) per 9 šių...

Transportas
2018.11.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau