„Verslios Lietuvos“ analitikas: po nesėkmingo „Brexit“ prie JK sienų tikėtinos vilkikų eilės

Publikuota: 2018-04-26

Jei ES nepavyktų susitarti su Jungtine Karalyste (JK) dėl jos pasitraukimo iš Bendrijos sąlygų, jau po 2019 m. kovo 29 d. įsigaliotų Pasaulio prekybos organizacijos (PPO) narėms taikomi prekių ir paslaugų importo į JK tarifai.

Be to, turėtų išaugti administraciniai ir transportavimo kaštai muitinėse. O tai reikštų, kad Lietuvos eksportuotojai prarastų konkurencingumą. 

Apie tai ketvirtadienį šalies verslininkams pasakojo Thomas Notten, VšĮ „Verslios Lietuvos“ (VL) vyriausiasis analitikas.

Jo teigimu, britai nėra pasirengę pilnai vykdyti patikrinimus muitinėse, o pasirengti per trumpą laikotarpį bus sudėtinga.

„Šiuo metu tik 1% visų sunkvežimių tikrinami prie JK sienų, todėl po „Brexit“ tikėtinos eilės“, - sakė p. Nottenas.

Be to, importuojamoms pramoninėms prekėms į JK būtų taikomi vidutiniškai 4% muitai, bet, pvz., baldams muitai taikomi nebūtų.  

JK prekyba su ne ES šalimis šiuo metu auga sparčiau nei su ES šalimis, tačiau net 44,3% JK prekių ir paslaugų už 314 mlrd. Eur keliauja į ES.

„Brexit“ įtaka Lietuvai būtų palyginti viena mažiausių ES, kadangi Lietuvos prekyba su JK sudaro tik 03% BVP, o Airijai tenka 4,1% BVP 

nuotrauka:: 1 left

Ponas Notten sako nelabai matantis naujų galimybių Lietuvos eksportuotojams JK rinkoje po šios šalies pasitraukimo iš Bendrijos, bet lietuviai galėtų pasinaudoti naujomis galimybėmis Bendrijoje, kur JK eksportuotojai praras konkurencinį pranašumą.

Derybų eiga

Jei susitars, JK su ES, tikėtina, turės laisvos prekybos sutartį, kaip su Kanada ar Pietų Korėja. Tačiau neatmetamas ir derybų žlugimo variantas.

Lina Viltrakienė, Užsienio reikalų ministerijos Išorinių ekonominių santykių ir ekonominio saugumo politikos departamento laikinoji vadovė, sako, kad be optimistinio scenarijaus (sėkmingų JK pasitraukimo iš Bendrijos derybų) ir pesimistinio scenarijaus (nesusitarus, prekyba nuo 2019 m. II ketv. pagal PPO taisykles) dar svarstomi ir tarpiniai, pavyzdžiui, muitų sąjungos variantai.

Ji kartu ragino verslą pasitikrinti ir, jei reikia, peržiūrėti savo tiekimo grandines, kad, pvz., per JK į Bendriją nepatektų importuojamos prekės, nes trečiosios šalys pereinamuoju laikotarpiu (nuo 2019 m. kovo) jau gali nebetaikyti toms prekėms ES taikomų nuolaidų.

„Kas beįvyktų, taip gerai, kaip yra dabar, po „Brexit“ nebus“, - sakė p. Viltrakienė.

Išlieka du sudėtingi klausimai, dėl kurių tebevyksta derybos: dėl sienos su Airija ir teismų jurisdikcijos: nesutariama, ar po „Breixt“ galios JK teismų ar Europos teisingumo teismo sprendimai. Tiesa, iš JK ateina signalai, kad po derybų santykiuose galios ES teisynas. Be to, didelių iššūkių kelia dviejų metų pereinamasis laikotarpis, per kurį bus siekiama susitarti dėl naujų sąlygų. Pavyzdžiui, derybos su Kanada užtruko šešis metus. Kita vertus, glausti derybų terminai, anot VL analitiko, padės susikoncentruoti į rezultatą.

Derybos bus laikomos įvykusiomis, jei bus susitarta dėl visko: tam neįvykus derybos laikytinos žlugusiomis.

Kita vertus, 75% JK verslo sustabdė rengimąsi „no deal“ scenarijui, o tai rodo, kad britų įmonės tikisi, kad susitarimas su ES dėl „Brexit“ sąlygų bus pasiektas ir pagal PPO taisykles prekiauti JK ir ES nereikės.

Lietuvos ir JK prekyba

VL duomenimis, 2017 m. Lietuvos eksportas į JK sudarė apie 1,3 mlrd. Eur, tačiau eksportas į JK augo lėčiau nei į kitas rinkas, nes JK paklausa patiria spaudimą dėl nuvertėjusio svaro sterlingų, o strateginiai verslo susitarimai atidedami laukiant susitarimo dėl būsimų prekybinių santykių. JK yra šešta pagal dydį rinka, kalbant tiek apie lietuviškos kilmės prekių eksportą, tiek apie paslaugų eksportą, o apie 1,3% Lietuvos BVP priklauso nuo eksporto į JK.

VL skaičiavimais, dėl PPO muitų taikymo lietuviškų produktų kainos JK rinkoje vidutiniškai pakiltų 5,3%, neatsižvelgiant net į tolesnį svaro nuvertėjimą nepalankiausio „no deal“ scenarijaus atveju. Papildomi muitinės procedūrų kaštai (sertifikavimo, leidimų gavimo, muitinės tarpininkų paslaugų ir kt.) dar papildomai apie 5% pabrangintų Lietuvos eksportą į JK. Taigi, vidutiniškai lietuviškos kilmės prekės JK rinkoje pabrangtų 10%.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Į Vilniaus oro uostą per 4 metus numatoma investuoti 130 mln. EUR  8

Į Vilniaus oro uosto plėtrą bei rekonstrukciją iki 2022 m. investavus apie 130 mln. Eur, tris oro uostus...

„Wizz Air“ iš Vilniaus skraidins į Eilatą 2

Vengrijos pigių skrydžių bendrovė „Wizz Air“ nuo žiemos sezono pradžios skraidins iš Vilniaus į pietinį...

Dėl oro pagalvių defekto „Honda“ atšaukia 137.000 CR-V 1

Japonijos automobilių gamintoja „Honda Motor Co“ atšaukia 137.000 CR-V automobilių po to, kai be priežasties...

Transporto sektorių pirmąjį ketvirtį augino uostas ir vežėjai keliais

Pirmąjį šių metų ketvirtį augo visi transporto sektoriai, o labiausiai – krova Klaipėdos uoste ir krovinių...

Viaduką Mažeikiams už 16 mln. Eur statys trys įmonės 3

Mažeikiuose už daugiau nei 16 mln. Eur bus statomas viadukas per geležinkelį bei tvarkomos aplinkinės...

Statyba ir NT
2019.05.23
Rekordinis „Girteka Logistics“ augimas – pajamos kilo 37% Premium 17

Išlaikyti ir sustiprinti ryšiai su esamais užsakovais Europoje, naujos sutartys su pasauliniais gamintojais...

„Begos“ pelnas pernai augo 1,5 karto

Viena didžiausių Klaipėdos jūrų krovinių kompanijų „Bega“ pernai gavo 2,496 mln. Eur grynojo pelno – 1,5...

Lietuvoje kuriasi Vokietijos geležinkelių logistikos milžinė VTG 5

Lietuvoje kuriasi Vokietijos geležinkelių logistikos milžinė VTG.

„FL Technics“ pelnas pernai augo dukart iki 11 mln. Eur 2

„Avia Solutions Group“ antrinė lėktuvų techninės priežiūros įmonė „FL Technics“ pernai uždirbo 10,8 mln. Eur...

Pelną ir pajamas auginusios „Hoptransos“ taikiklyje – tolesnė plėtra Premium 3

Viena didžiausių transporto ir logistikos grupių šalyje „Hoptrans holding“ praėjusiais metais didino pajamas...

„Modus Group“ ruošia tris naujus „Autobrava Motors“ salonus  2

Lietuviško kapitalo tarptautinės įmonių grupės „Modus Group“ valdoma „Autobrava Motors“ skelbia atnaujinanti...

Automobiliai
2019.05.21
Klaipėdoje – 12 mln. Eur „Vingės logistikos“ investicijų 

Gamintojams atsisakant sandėlių, „Vingės logistika“ dviejuose sklypuose Klaipėdos Laisvojoje ekonominėje...

Pašto sektoriuje – didėjantis siuntų srautas ir spaudimas nacionalinei įmonei  Premium 3

Stabiliai augančioje Lietuvos pašto rinkoje išlieka trys didžiausi žaidėjai: rinkos lyderis Lietuvos paštas...

Palangos J. Basanavičiaus gatvėje uždrausta vasarą važiuoti paspirtukais, dviračiais 5

Palangos savivaldybė dėl saugumo uždraudė judriausioje miesto J. Basanavičiaus gatvėje vasarą važiuoti...

Laisvalaikis
2019.05.20
Už kyšininkavimą nuteistas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto inžinierius 1

Klaipėdos apygardos teismas, išnagrinėjęs baudžiamąją bylą, pripažino kaltu dėl kyšininkavimo ir dokumentų...

„Ryanair” pelnas – mažiausias per 4 metus

Didžiausia Europoje pigių skrydžių bendrovė Airijos „Ryanair” paskelbė rezultatus, kurie  yra prasčiausi per...

Rinkos
2019.05.20
Ruošiamasi rekonstruoti Vilniaus oro uosto peroną 1

Vilniaus oro uostas už 12 mln. eurų rengiasi atnaujinti perono šiaurinę dalį. Rangos konkursą numatoma...

Statyba ir NT
2019.05.20
Lietuvoje populiarėja „e-commerce fulfillment“ paslauga Verslo tribūna

Elektroninių parduotuvių skaičius Lietuvoje ir Europos sąjungoje auga, kartu keičiasi europiečių apsipirkimo...

Iš „Brexit“ panevėžiečiai jau dabar gauna naudos, krypties keisti nežada Premium

Siuntų gabentoja UAB „Toras LT“ pokyčiams ruoštis pradėjo iš karto po referendumo dėl „Brexit“, nes Anglija...

Gazelė
2019.05.20
Užtrukęs lietuviškų elektrinių autobusų startas – jau čia pat Premium 2

Šios vasaros pabaigoje Klaipėdoje turėtų pradėti kursuoti du pirmieji lietuviški elektriniai autobusai...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau