„Verslios Lietuvos“ analitikas: po nesėkmingo „Brexit“ prie JK sienų tikėtinos vilkikų eilės

Publikuota: 2018-04-26

Jei ES nepavyktų susitarti su Jungtine Karalyste (JK) dėl jos pasitraukimo iš Bendrijos sąlygų, jau po 2019 m. kovo 29 d. įsigaliotų Pasaulio prekybos organizacijos (PPO) narėms taikomi prekių ir paslaugų importo į JK tarifai.

Be to, turėtų išaugti administraciniai ir transportavimo kaštai muitinėse. O tai reikštų, kad Lietuvos eksportuotojai prarastų konkurencingumą. 

Apie tai ketvirtadienį šalies verslininkams pasakojo Thomas Notten, VšĮ „Verslios Lietuvos“ (VL) vyriausiasis analitikas.

Jo teigimu, britai nėra pasirengę pilnai vykdyti patikrinimus muitinėse, o pasirengti per trumpą laikotarpį bus sudėtinga.

„Šiuo metu tik 1% visų sunkvežimių tikrinami prie JK sienų, todėl po „Brexit“ tikėtinos eilės“, - sakė p. Nottenas.

Be to, importuojamoms pramoninėms prekėms į JK būtų taikomi vidutiniškai 4% muitai, bet, pvz., baldams muitai taikomi nebūtų.  

JK prekyba su ne ES šalimis šiuo metu auga sparčiau nei su ES šalimis, tačiau net 44,3% JK prekių ir paslaugų už 314 mlrd. Eur keliauja į ES.

„Brexit“ įtaka Lietuvai būtų palyginti viena mažiausių ES, kadangi Lietuvos prekyba su JK sudaro tik 03% BVP, o Airijai tenka 4,1% BVP 

nuotrauka:: 1 left

Ponas Notten sako nelabai matantis naujų galimybių Lietuvos eksportuotojams JK rinkoje po šios šalies pasitraukimo iš Bendrijos, bet lietuviai galėtų pasinaudoti naujomis galimybėmis Bendrijoje, kur JK eksportuotojai praras konkurencinį pranašumą.

Derybų eiga

Jei susitars, JK su ES, tikėtina, turės laisvos prekybos sutartį, kaip su Kanada ar Pietų Korėja. Tačiau neatmetamas ir derybų žlugimo variantas.

Lina Viltrakienė, Užsienio reikalų ministerijos Išorinių ekonominių santykių ir ekonominio saugumo politikos departamento laikinoji vadovė, sako, kad be optimistinio scenarijaus (sėkmingų JK pasitraukimo iš Bendrijos derybų) ir pesimistinio scenarijaus (nesusitarus, prekyba nuo 2019 m. II ketv. pagal PPO taisykles) dar svarstomi ir tarpiniai, pavyzdžiui, muitų sąjungos variantai.

Ji kartu ragino verslą pasitikrinti ir, jei reikia, peržiūrėti savo tiekimo grandines, kad, pvz., per JK į Bendriją nepatektų importuojamos prekės, nes trečiosios šalys pereinamuoju laikotarpiu (nuo 2019 m. kovo) jau gali nebetaikyti toms prekėms ES taikomų nuolaidų.

„Kas beįvyktų, taip gerai, kaip yra dabar, po „Brexit“ nebus“, - sakė p. Viltrakienė.

Išlieka du sudėtingi klausimai, dėl kurių tebevyksta derybos: dėl sienos su Airija ir teismų jurisdikcijos: nesutariama, ar po „Breixt“ galios JK teismų ar Europos teisingumo teismo sprendimai. Tiesa, iš JK ateina signalai, kad po derybų santykiuose galios ES teisynas. Be to, didelių iššūkių kelia dviejų metų pereinamasis laikotarpis, per kurį bus siekiama susitarti dėl naujų sąlygų. Pavyzdžiui, derybos su Kanada užtruko šešis metus. Kita vertus, glausti derybų terminai, anot VL analitiko, padės susikoncentruoti į rezultatą.

Derybos bus laikomos įvykusiomis, jei bus susitarta dėl visko: tam neįvykus derybos laikytinos žlugusiomis.

Kita vertus, 75% JK verslo sustabdė rengimąsi „no deal“ scenarijui, o tai rodo, kad britų įmonės tikisi, kad susitarimas su ES dėl „Brexit“ sąlygų bus pasiektas ir pagal PPO taisykles prekiauti JK ir ES nereikės.

Lietuvos ir JK prekyba

VL duomenimis, 2017 m. Lietuvos eksportas į JK sudarė apie 1,3 mlrd. Eur, tačiau eksportas į JK augo lėčiau nei į kitas rinkas, nes JK paklausa patiria spaudimą dėl nuvertėjusio svaro sterlingų, o strateginiai verslo susitarimai atidedami laukiant susitarimo dėl būsimų prekybinių santykių. JK yra šešta pagal dydį rinka, kalbant tiek apie lietuviškos kilmės prekių eksportą, tiek apie paslaugų eksportą, o apie 1,3% Lietuvos BVP priklauso nuo eksporto į JK.

VL skaičiavimais, dėl PPO muitų taikymo lietuviškų produktų kainos JK rinkoje vidutiniškai pakiltų 5,3%, neatsižvelgiant net į tolesnį svaro nuvertėjimą nepalankiausio „no deal“ scenarijaus atveju. Papildomi muitinės procedūrų kaštai (sertifikavimo, leidimų gavimo, muitinės tarpininkų paslaugų ir kt.) dar papildomai apie 5% pabrangintų Lietuvos eksportą į JK. Taigi, vidutiniškai lietuviškos kilmės prekės JK rinkoje pabrangtų 10%.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Susisiekimo ir Energetikos ministerijoms – perspėjimas dėl nepanaudotų ES lėšų

Daugiausiai 2019 metams skirtos Europos Sąjungos (ES) paramos lėšų iki rugsėjo buvo nepanaudojusios...

JAV uostai skaičiuoja praradimus dėl prekybos karų 1

Jungtinių Valstijų prekybos karai su Kinija JAV uostuose gali sunaikinti beveik 1,5 mln. darbo vietų ir...

Kruvinoji automobilizmo istorijos pusė

Pirmą kartą užvedę automobilį, amerikiečiai laikė jį neįprastu stebuklu. Naujoji transporto priemonė suteikė...

Laisvalaikis
2019.11.17
Tapome MRO lyderiais regione: kas toliau? 3

Visame pasaulyje daugėja keliaujančių oro transportu, dėl to sparčiai vystosi ir palaikančiosios aviacijos...

Augantys taršos reikalavimai verčia „Mercedes-Benz“ atleisti 1.000 darbuotojų

Prabangių automobilių gamintoja „Mercedes-Benz“ paskelbė, kad yra priversta atleisti dalį savo darbuotojų,...

Pramonė
2019.11.16
„Aeroflot“ keleivis lojalumo mylių neteko dėl storo katino

Didžiausia Rusijos oro linijų bendrovė „Aeroflot“ anuliavo visas keleivio sukauptas lojalumo mylias už tai,...

Verslo aplinka
2019.11.16
Kinų žiniasklaida: kiniškas „Tesla Model 3“ – geresnis už amerikietiškąjį

JAV elektromobilių gamintoja „Tesla“ gavo Kinijos valdžios leidimą Šanchajaus „Gigafactory“ gamykloje pradėti...

Automobiliai
2019.11.16
„Tesla Gigafactory“ Berlyne – signalas Europos automobilių gamintojams Premium

Kelios valandos kelio nuo vidaus degimo variklio gimtinės Vokietijoje vykusiame renginyje „Teslos“ įkūrėjas...

Automobiliai
2019.11.15
Japonijos bendrovės domisi ir sinchronizacija, ir skrydžiais  1

Japonijos bendrovės domisi galimybėmis dalyvauti ne tik Baltijos šalių sinchronizacijos su Vakarų Europa...

Pramonė
2019.11.15
Į Klaipėdos terminalą atplaukė naujas dujų krovinys iš Norvegijos

Į Klaipėdą penktadienį atplaukė naujas didelis suskystintų gamtinių dujų (SkGD) krovinys iš Norvegijos – jau...

Pramonė
2019.11.15
Lietuvos oro uostai augina neaviacinių pajamų dalį

Per devynis šių metų mėnesius Lietuvos oro uostai gavo beveik 37 mln. Eur pajamų – 13% daugiau nei per tą...

„Lietuvos geležinkeliai“ modernizuos radijo ryšio sistemą

„Lietuvos geležinkeliai“ ruošiasi modernizuoti prieš dešimtmetį įrengtą radijo ryšio sistemą, kuria naudojasi...

Vietoje mazuto saugyklų prie Gariūnų planuojami sandėliai 1

Su logistikos ir transporto grupe „Girteka“ susijusi įmonė vietoje mazuto saugyklų Vilniuje, šalia Gariūnų,...

Statyba ir NT
2019.11.15
Įmonės vis giliau lenda į tiekėjų kišenę, atsiskaitymai ilgėja visuose sektoriuose Premium 1

Naujausi duomenys rodo, kad įmonių tarpusavio vėlavimai atsiskaityti per pastaruosius 12 mėnesių Lietuvoje...

Finansai
2019.11.15
Tiekimo grandinės: naujausios technologijos atgyvenusio požiūrio neišgelbės Premium

Tiekimo grandinės efektyvumas – sena kaip pasaulis ir kiekvienam gamintojui svarbi tema. Vis dėlto, nors...

Pramonė
2019.11.15
„Transachemos“ vadovą A. Mirinavičių keičia J. Varkulevičius

Koncerno „Achemos grupė“ valdomos krovinių gabenimo geležinkeliais bendrovei „Transachema“ vadovavusį Arūną...

Vadyba
2019.11.14
Ieškoma Šventosios jūrų uosto direkcijos vadovo

Ieškoma Palangos savivaldybės įmonės Šventosios jūrų uosto direkcijos vadovo – savivaldybė trečiadienį...

Gatvę Vilniaus Šnipiškėse už 1,3 mln. Eur tvarkys „Grinda“

700 m ilgio Širvintų g. Vilniaus Šnipiškėse tvarkys savivaldybės valdoma UAB „Grinda“.

Statyba ir NT
2019.11.14
Tiriamos „Rail Balticos“ galimybės sujungti traukinių ir oro transportą

„Rail Balticos“ projektą įgyvendinanti bendra Lietuvos, Latvijos ir Estijos įmonė „RB Rail AS“ parengė...

Savininkus pakeitęs „Autokurtas“ svarbiausiais klientais mato ne vežėjus Premium

Akcininkus pakeitusi vieną didžiausių šalyje sunkiojo transporto remonto tinklų valdanti bendrovė...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau