LAT sprendimas: plečiasi sudaužytų automobilių liekanų vertės nustatymo galimybės

Publikuota: 2018-03-22
Avarijose sudaužytų automobilių liekanų vertę bus galima nustatyti įrodinėjant. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Avarijose sudaužytų automobilių liekanų vertę bus galima nustatyti įrodinėjant. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Po eismo įvykio dėl patirtos žalos besiginčijančios pusės transporto priemonių liekanų vertė galės būti ne tik nustatoma, bet ir įrodinėjama, remiantis CPK reglamentuojamu įrodinėjimo metodu.

Taip skelbia galutinė ir neskundžiama Lietuvos aukščiausiojo teismo (LAT) nutartis, pabaigusi teisinį ginčą tarp dviejų didžiųjų Lietuvos draudimo bendrovių – AB „Lietuvos draudimas“ ir „ERGO Insurance SE“.

Naujos galimybės

Arnas Paliukėnas, advokatas, reziumuoja, kad ši nutartis panaikins iki šiol neįveikiamą ekspertų vertinimo galią. „Ekspertų paslaugomis bus galima ir toliau naudotis, bet kilus ginčui dėl transporto priemonių liekanų vertės, bus galimybė nustatyti jų kainą aukcione, kurio viešumas nekelia abejonių, arba, pasisamdžius teisininką, įrodinėti liekanų vertę pagal CPK nurodymus“, – įsigaliojusius pokyčius nurodo p. Paliukėnas.

Teismas reziumuoja, kad nėra teisinio pagrindo transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo (TPVCAPD) teisiniuose santykiuose, nustatant žalos (draudimo išmokos) dydį, remtis vieninteliu žalos dydžio nustatymo metodu.

Todėl dabar nurodoma, kad iškilus ginčui dėl draudimo išmokos dydžio, šis kiekvienu konkrečiu atveju bus įrodinėjamas remiantis CPK nustatytomis įrodinėjimo taisyklėmis ir leistinais įrodymais.

Tiksliau – teismas žalos dydį nustato ne hipotetiniu būdu suteikdamas pirmenybę vienam ar kitam žalos dydžio nustatymo būdui, bet vertindamas kiekvienoje konkrečioje byloje esančius įrodymus.

Pradžioje buvo smūgis

VŽ primena, kad teisminis ginčas buvo pradėtas po dviejų automobilių – „Honda“ ir „Dacia“, susidūrimo. Iš LAT pateikiamos medžiagos galima suprasti, kad sena „Honda“ buvo apdrausta ERGO privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu, o nauja ar apynaujė „Dacia“ buvo apdrausta „Lietuvos draudimo“ savanorišku „kasko“ draudimu.

Dėl eismo įvykio metu padarytos žalos draudimo naudos gavėjams buvo išmokėtos atitinkamai 1.933 Eur ir 11.321,38 Eur draudimo išmokos. Abiejų automobilių liekanų vertė buvo nustatyta aukciono būdu, pardavus jas atitinkamai už 167 Eur ir 1.711,52 Eur. ERGO atlygino „Lietuvos draudimui“ tik dalį žalos.

Šalys nesutarė dėl transporto priemonių likučių vertės dydžio, nulėmusio žalos (atitinkamai ir draudimo išmokos) dydį. Ieškovu tapusio „Lietuvos draudimo“ įsitikinimu, atsakovu tapęs ERGO nepagrįstai rėmėsi teoriniu automobilių likutinės vertės skaičiavimu, o ne realia, aukcionų būdu nustatyta automobilių liekanų verte.

Bylą išnagrinėjęs pirmosios instancijos teismas AB „Lietuvos draudimas“ ieškinį atmetė. Apeliacinės instancijos teismas sprendimą paliko nepakeistą.

„Lietuvos draudimas“ nenusileido ir kasaciniu skundu prašė ieškinį patenkinti, argumentuodama tuo, kad ji nepažeidė Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro ir LR finansų ministro įsakymo „Dėl kelių transporto priemonių vertės nustatymo tvarkos ir kelių transporto priemonių vertinimo instrukcijos patvirtinimo“ (toliau – Tvarka ir Instrukcija), reikalavimų.

Klausimai dėl vertės

Šie teisės aktai nedraudžia įvertinti transporto priemonės likutinę vertę ne teoriškai, o pagal rinkos paklausą ir pasiūlą. Pavyzdžiui, aukciono būdu, leidžiančiu nustatyti realią individualaus automobilio liekanų vertę. Tačiau visiškai sunaikintos transporto priemonės liekanas gali nupirkti tik ribotas subjektų ratas ir nukentėjusiajam gali būti apsunkinta galimybė jas realizuoti, siekiant atgauti nors dalį draudiko nustatytos teorinės liekanų vertės.

Šiuo atveju papildomai paskelbus automobilių liekanų pardavimą tarptautiniame aukcione už „Dacia“ buvo pasiūlyta didžiausia kaina – 1.000 Eur, o pasiūlymų dėl „Hondos“ netgi visai nesulaukta.

Todėl preziumuota, kad teorinis liekanų vertės apskaičiavimas („Dacia“ – 3.024 Eur, „Honda“ – 567 Eur) yra aiškiai neteisingas ir neatitinka rinkos realijų. Ieškovės nuomone, didesnes galimybes ištirti rinkos paklausą ir operatyviai nustatyti rinkos kainą turi ne nepriklausomas ekspertas, apklausdamas ribotą kiekį suinteresuotų asmenų, bet aukciono rengėjas.

Bus įrodinėjama

Kasacinis teismas išdėstė, kad iškilus ginčui dėl draudimo išmokos dydžio tarp asmens, reikalaujančio išmokėti draudimo išmoką, ir draudiko, apdraudusio TPVCAPD, išmokos dydis kiekvienu konkrečiu atveju bus įrodinėjamas remiantis CPK nustatytomis įrodinėjimo taisyklėmis ir leistinais įrodymais.

Teisėjų kolegija nurodė būtinybę „įrodyti, kad transporto priemonių likučių pardavimo aukcionas vyko tokiomis aplinkybėmis, kurios užtikrina turto pardavimą pagal didžiausiai įmanomą turto vertę, be to, atsakovas, nesutikdamas su ieškovės pateiktais argumentais, turėjo įrodyti, jog parduotų transporto priemonių likučių kaina nėra reali ir protinga“.

Daugiau šaltinių

Kolegija konstatavo, kad nėra teisinio pagrindo atitinkamas Tvarkos ir Instrukcijos nuostatas vertinti kaip įpareigojančias draudiką nustatant žalos (ir išmokos) dydį remtis konkrečiu ir vieninteliu žalos dydžio nustatymo metodu.

„Atvirkščiai, pirmiau nurodytos teisės aktų nuostatos kaip tik patvirtina draudiko pareigą įvertinti visus jam pateiktus dokumentus, visas aplinkybes, įskaitant ir nukentėjusio trečiojo asmens pateiktus žalos dydį įrodančius dokumentus, tokiu būdu siekiant žalos dydį nustatyti taip, kad nukentėjusiam asmeniui žala būtų kompensuota visiškai, kiek tai leidžia PCAD taisyklės. Visiškas nuostolių kompensavimo principas reikalauja, kad asmeniui padaryta žala, kiek tai objektyviai įmanoma, būtų nustatyta ne standartizuotu, bet individualiu būdu“, – nurodė bylą išnagrinėjusi teisėjų kolegija.

Bus pokyčių

„Ši nutartis turi pradėti eilę pokyčių, vertinant automobilių liekanas. Ypač – senesnių automobilių. Dabar jeigu ekspertas pasako, kad 1985 metų „Golf“ vertė yra 30 Eur, jo savininkas tokią išmoką ir gauna. Niekam nerūpi, kad tai – gerai išlaikytas, gal net kolekcinis automobilis, kurio vertė rinkoje gali siekti kelis tūkstančius Eur. Ir atvirkščiai – kažkam atrodo, kad jo turtas labai brangus, bet rinka už jį nemokės nieko. Dabartinė LAT nutartis atveria galimybę įrodyti tikrą rinkos vertę. Todėl manau, kad šiuo klausimu dabar bus galima eiti gerokai toliau“, – VŽ tvirtina p. Paliukėnas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Lietuvos geležinkeliai“ prašo teisėsaugos ištirti konkurso skaidrumą 3

Valstybės valdoma bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ teisėsaugos prašys įvertinti šiemet jos skelbtą pabėgių...

Transportas
2018.04.20
Vilniaus oro uostui iš naujo ieško automobilių aikštelės rangovų 1

Tris tarptautinius šalies oro uostus valdanti valstybės įmonė Lietuvos oro uostai, siekdama padidinti...

Transportas
2018.04.20
Lietuvos oro ir jūrų uostuose – tebesitęsiantis rezultatų gerinimas 1

Praėjusiais metais užfiksavę itin gerus rezultatus, Lietuvos oro ir jūrų uostai pirmąjį 2018 m. ketvirtį...

Transportas
2018.04.20
Vilniuje į gatves išrieda nauji „Solaris“ autobusai

Vilniuje į gatves išrieda pirmieji lenkiški „Solaris“ autobusai. Bendrovės „Susisiekimo paslaugos“ laikinasis...

Transportas
2018.04.20
„RB Rail“ kviečia projektuoti ruožą nuo Ramygalos iki Latvijos sienos 2

„Rail Baltica skelbia“ detaliųjų techninių projektų parengimo darbų konkursus geležinkelio linijoms Estijoje...

Transportas
2018.04.20
„Turkish Cargo“ vietoje Rygos pasirinko Vilnių 3

Ketvirtadienį Vilniaus oro uoste nusileidęs „Turkish Cargo“ lėktuvas atidarė dar vieną, naują krovininių...

Transportas
2018.04.19
Automobilių salonuose bus pateikiama daugiau aiškiai matomos informacijos

Nuo 2019 m. sausio 1 d. naujų keleivinių automobilių pardavėjai Lietuvoje pirkėjams turės pateikti daugiau...

Transportas
2018.04.19
„Gato“ savininkams leista įsigyti „Žemaitijos kelius“

Vilniaus kelių ženklinimo bendrovės „Gatas“ savininkai Donatas Dudonis ir Kęstutis Mendelis gali įsigyti...

Transportas
2018.04.19
Reorganizavus 5 susisiekimo VĮ tikimasi gauti 50 mln. Eur daugiau dividendų 4

Per metus į akcines bendroves (AB)  reorganizavus penkias susisiekimo sektoriaus valstybės įmones (VĮ) -...

Transportas
2018.04.19
Baltijos geležinkelius išbandė „SNCF Logistics“ grupės įmonė

Šiąnakt iš Šeštokų stoties netoli Lenkijos ir Lietuvos sienos pajudėjo pirmasis „Amber Train“ traukinys,...

Transportas
2018.04.19
„Lietuvos geležinkeliai“ vežė 13% daugiau krovinių

Šių metų sausio-kovo mėnesiais „Lietuvos geležinkeliai“ iš viso pervežė beveik 13% daugiau krovinių nei tuo...

Transportas
2018.04.19
„airBaltic“ – rekordinis ketvirtis

Per pirmąjį 2018 m. ketvirtį „airBaltic“ pervežė daugiau kaip 80.000 keleivių į Lietuvą ir iš jos - 26%...

Transportas
2018.04.19
Varšuvos oro uosto keleiviams reklamuos Lietuvą 2

Šiandien Varšuvos Šopeno oro uoste startavo Lietuvos turizmo reklaminė kampanija. Ji truks 4 savaites ir...

Rinkodara
2018.04.19
Oro linijos turės keleiviams kompensuoti už spontanišką darbuotojų streiką

Lėktuvų keleiviai turi teisę gauti kompensaciją už žalą, kurią sukelia dėl spontaniško oro linijų darbuotojų...

Transportas
2018.04.18
Stovimos sėdynės lėktuvuose: efektas akivaizdus, bet susidomėjimo dar nėra 5

Hamburge vykusioje lėktuvų salonų parodoje italų bendrovė „Aviointeriors“ pristatė antrąją vertikaliųjų...

Transportas
2018.04.17
Kaip „Tesla“ atsirenka darbuotojus 1

JAV automobilių gamintoja „Tesla“ darbuotojus renkasi itin preciziškai. Personalo skyrius kandidatams iš...

Vadyba
2018.04.17
Seimas svarsto pasiūlymą Šventosios uostą perduoti Palangos savivaldybei 1

Seimas pradėjo svarstyti susisiekimo ministro Roko Masiulio pristatytas Šventosios valstybinio jūrų uosto ir...

Transportas
2018.04.17
„Skrydžiai LT“ paskirta bauda dėl neteisingai nurodytų kainų

Bilietų pardavimo platformą valdančiai bendrovei „Skrydžiai LT“ skirta bauda už sąžiningą komercinę veiklą...

Transportas
2018.04.17
„Small Planet Airlines“ tapo Lenkijos užsakomųjų skrydžių rinkos lydere

Lietuviško kapitalo užsakomųjų skrydžių bendrovė „Small Planet Airlines“ Lenkijoje užima 29,79% rinkos ir...

Transportas
2018.04.17
„Smiltynės perkėla“ didino veiklos apimtį, pelną augino 59%

Planus viršijusi reisų apimtis, didėjęs keleivių srautas ir veiklos efektyvumas leido smarkiai pagerinti AB...

Transportas
2018.04.17

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau