LAT sprendimas: plečiasi sudaužytų automobilių liekanų vertės nustatymo galimybės

Publikuota: 2018-03-22
Avarijose sudaužytų automobilių liekanų vertę bus galima nustatyti įrodinėjant. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Avarijose sudaužytų automobilių liekanų vertę bus galima nustatyti įrodinėjant. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Po eismo įvykio dėl patirtos žalos besiginčijančios pusės transporto priemonių liekanų vertė galės būti ne tik nustatoma, bet ir įrodinėjama, remiantis CPK reglamentuojamu įrodinėjimo metodu.

Taip skelbia galutinė ir neskundžiama Lietuvos aukščiausiojo teismo (LAT) nutartis, pabaigusi teisinį ginčą tarp dviejų didžiųjų Lietuvos draudimo bendrovių – AB „Lietuvos draudimas“ ir „ERGO Insurance SE“.

Naujos galimybės

Arnas Paliukėnas, advokatas, reziumuoja, kad ši nutartis panaikins iki šiol neįveikiamą ekspertų vertinimo galią. „Ekspertų paslaugomis bus galima ir toliau naudotis, bet kilus ginčui dėl transporto priemonių liekanų vertės, bus galimybė nustatyti jų kainą aukcione, kurio viešumas nekelia abejonių, arba, pasisamdžius teisininką, įrodinėti liekanų vertę pagal CPK nurodymus“, – įsigaliojusius pokyčius nurodo p. Paliukėnas.

Teismas reziumuoja, kad nėra teisinio pagrindo transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo (TPVCAPD) teisiniuose santykiuose, nustatant žalos (draudimo išmokos) dydį, remtis vieninteliu žalos dydžio nustatymo metodu.

Todėl dabar nurodoma, kad iškilus ginčui dėl draudimo išmokos dydžio, šis kiekvienu konkrečiu atveju bus įrodinėjamas remiantis CPK nustatytomis įrodinėjimo taisyklėmis ir leistinais įrodymais.

Tiksliau – teismas žalos dydį nustato ne hipotetiniu būdu suteikdamas pirmenybę vienam ar kitam žalos dydžio nustatymo būdui, bet vertindamas kiekvienoje konkrečioje byloje esančius įrodymus.

Pradžioje buvo smūgis

VŽ primena, kad teisminis ginčas buvo pradėtas po dviejų automobilių – „Honda“ ir „Dacia“, susidūrimo. Iš LAT pateikiamos medžiagos galima suprasti, kad sena „Honda“ buvo apdrausta ERGO privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu, o nauja ar apynaujė „Dacia“ buvo apdrausta „Lietuvos draudimo“ savanorišku „kasko“ draudimu.

Dėl eismo įvykio metu padarytos žalos draudimo naudos gavėjams buvo išmokėtos atitinkamai 1.933 Eur ir 11.321,38 Eur draudimo išmokos. Abiejų automobilių liekanų vertė buvo nustatyta aukciono būdu, pardavus jas atitinkamai už 167 Eur ir 1.711,52 Eur. ERGO atlygino „Lietuvos draudimui“ tik dalį žalos.

Šalys nesutarė dėl transporto priemonių likučių vertės dydžio, nulėmusio žalos (atitinkamai ir draudimo išmokos) dydį. Ieškovu tapusio „Lietuvos draudimo“ įsitikinimu, atsakovu tapęs ERGO nepagrįstai rėmėsi teoriniu automobilių likutinės vertės skaičiavimu, o ne realia, aukcionų būdu nustatyta automobilių liekanų verte.

Bylą išnagrinėjęs pirmosios instancijos teismas AB „Lietuvos draudimas“ ieškinį atmetė. Apeliacinės instancijos teismas sprendimą paliko nepakeistą.

„Lietuvos draudimas“ nenusileido ir kasaciniu skundu prašė ieškinį patenkinti, argumentuodama tuo, kad ji nepažeidė Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro ir LR finansų ministro įsakymo „Dėl kelių transporto priemonių vertės nustatymo tvarkos ir kelių transporto priemonių vertinimo instrukcijos patvirtinimo“ (toliau – Tvarka ir Instrukcija), reikalavimų.

Klausimai dėl vertės

Šie teisės aktai nedraudžia įvertinti transporto priemonės likutinę vertę ne teoriškai, o pagal rinkos paklausą ir pasiūlą. Pavyzdžiui, aukciono būdu, leidžiančiu nustatyti realią individualaus automobilio liekanų vertę. Tačiau visiškai sunaikintos transporto priemonės liekanas gali nupirkti tik ribotas subjektų ratas ir nukentėjusiajam gali būti apsunkinta galimybė jas realizuoti, siekiant atgauti nors dalį draudiko nustatytos teorinės liekanų vertės.

Šiuo atveju papildomai paskelbus automobilių liekanų pardavimą tarptautiniame aukcione už „Dacia“ buvo pasiūlyta didžiausia kaina – 1.000 Eur, o pasiūlymų dėl „Hondos“ netgi visai nesulaukta.

Todėl preziumuota, kad teorinis liekanų vertės apskaičiavimas („Dacia“ – 3.024 Eur, „Honda“ – 567 Eur) yra aiškiai neteisingas ir neatitinka rinkos realijų. Ieškovės nuomone, didesnes galimybes ištirti rinkos paklausą ir operatyviai nustatyti rinkos kainą turi ne nepriklausomas ekspertas, apklausdamas ribotą kiekį suinteresuotų asmenų, bet aukciono rengėjas.

Bus įrodinėjama

Kasacinis teismas išdėstė, kad iškilus ginčui dėl draudimo išmokos dydžio tarp asmens, reikalaujančio išmokėti draudimo išmoką, ir draudiko, apdraudusio TPVCAPD, išmokos dydis kiekvienu konkrečiu atveju bus įrodinėjamas remiantis CPK nustatytomis įrodinėjimo taisyklėmis ir leistinais įrodymais.

Teisėjų kolegija nurodė būtinybę „įrodyti, kad transporto priemonių likučių pardavimo aukcionas vyko tokiomis aplinkybėmis, kurios užtikrina turto pardavimą pagal didžiausiai įmanomą turto vertę, be to, atsakovas, nesutikdamas su ieškovės pateiktais argumentais, turėjo įrodyti, jog parduotų transporto priemonių likučių kaina nėra reali ir protinga“.

Daugiau šaltinių

Kolegija konstatavo, kad nėra teisinio pagrindo atitinkamas Tvarkos ir Instrukcijos nuostatas vertinti kaip įpareigojančias draudiką nustatant žalos (ir išmokos) dydį remtis konkrečiu ir vieninteliu žalos dydžio nustatymo metodu.

„Atvirkščiai, pirmiau nurodytos teisės aktų nuostatos kaip tik patvirtina draudiko pareigą įvertinti visus jam pateiktus dokumentus, visas aplinkybes, įskaitant ir nukentėjusio trečiojo asmens pateiktus žalos dydį įrodančius dokumentus, tokiu būdu siekiant žalos dydį nustatyti taip, kad nukentėjusiam asmeniui žala būtų kompensuota visiškai, kiek tai leidžia PCAD taisyklės. Visiškas nuostolių kompensavimo principas reikalauja, kad asmeniui padaryta žala, kiek tai objektyviai įmanoma, būtų nustatyta ne standartizuotu, bet individualiu būdu“, – nurodė bylą išnagrinėjusi teisėjų kolegija.

Bus pokyčių

„Ši nutartis turi pradėti eilę pokyčių, vertinant automobilių liekanas. Ypač – senesnių automobilių. Dabar jeigu ekspertas pasako, kad 1985 metų „Golf“ vertė yra 30 Eur, jo savininkas tokią išmoką ir gauna. Niekam nerūpi, kad tai – gerai išlaikytas, gal net kolekcinis automobilis, kurio vertė rinkoje gali siekti kelis tūkstančius Eur. Ir atvirkščiai – kažkam atrodo, kad jo turtas labai brangus, bet rinka už jį nemokės nieko. Dabartinė LAT nutartis atveria galimybę įrodyti tikrą rinkos vertę. Todėl manau, kad šiuo klausimu dabar bus galima eiti gerokai toliau“, – VŽ tvirtina p. Paliukėnas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Iš „Stigmos“ vadovo antikvarinių automobilių kolekcijos gimsta muziejus

Panevėžio plastiko ir gumos UAB „Stigma“ vadovo Alfredo Zigmanto planas miesto pakraštyje atidaryti...

Pramonė
2018.07.20
„Wizz Air“ atšaukia dalį žiemos maršrutų iš Vilniaus

Mažų kaštų skrydžių bendrovė „Wizz Air“ atšaukia žiemos skrydžius į Atėnus, Nicą, Grenoblį, Barį, Rejkjaviką...

Transportas
2018.07.20
Policija per naudotų automobilių prekeivių patikrinimus prikirpo Kauno įmones 1

Tikrindami naudotų automobilių prekeivius, Kauno policijos pareigūnai išaiškino neteisėta su automobilių...

Transportas
2018.07.20
Dalijimosi platformos: automobilių gamintojai veržiasi į paslaugų rinką Premium

Naujų veiklos modelių ieškantys automobilių gamintojai investuoja į naują veiklos sritį – automobilių...

Transportas
2018.07.20
DKV plečia aptarnavimo tinklą Italijoje ir Šveicarijoje

Bendrovė „DKV Euro Service“ išplėtė savo aptarnavimo tinklą Italijoje ir Šveicarijoje. Tinklą, kuriame galima...

Ukmergės autoservisas: kuo mažiau gyventojų, tuo daugiau paslaugų reikia siūlyti Premium

Daugiausia uždirba tie autoservisai, kurie turi didesnį nuolatinių klientų būrį. Vis dėlto konkurencija...

Transportas
2018.07.20
Geriausių aviakompanijų sąraše dominuoja Azijos bendrovės

Aviacijos „Oskarais“ vadinamuose kasmetiniuose geriausių oro linijų rinkimuose aukščiausias pozicijas pelnė...

Laisvalaikis
2018.07.19
Klaipėdos uosto pelnas augo 20% 3

2018 m. sausio–birželio mėn. Klaipėdos uoste krauta 22,2 mln. t krovinių, tai 7,6% arba 1.5 mln. t daugiau...

Transportas
2018.07.19
Teismas: „Gargždų geležinkelis“ kol kas negali vežti krovinių per Lietuvą 5

Verslininko Igorio Udovickio valdoma bendrovė „Gargždų geležinkelis“, teikianti manevravimo paslaugas...

Transportas
2018.07.19
Austrijos „TGW Limited“ atidarė inžinerinių paslaugų centrą Kaune 4

Šiandien oficialiai atidarytas Austrijos logistikos automatizavimo sistemų vystymo bendrovės „TGW Logistics...

Transportas
2018.07.19
Vilkikų parką atnaujinusi „Liustra“ pernai uždirbo 7 mln. Eur pelno 1

Dviejų fizinių asmenų valdoma transporto ir logistikos bendroves vienijanti grupė „Liustra“ pernai gavo...

Transportas
2018.07.19
Šapoka: sprendimų dėl automobilių mokesčio galima tikėtis rudenį 33

Sprendimai dėl automobilių mokesčio galėtų paaiškėti rudenį, teigia finansų ministras. Pasak Viliaus Šapokos,...

Transportas
2018.07.19
„Kautra“ plečiasi Klaipėdoje ir Skandinavijoje, projektas Kaune – galvos skausmas Premium

Šių metų pirmąjį pusmetį Kauno UAB „Kautra“ pajamų augimas buvo beveik du kartus mažesnis nei pernai tuo...

Transportas
2018.07.19
„Ryanair“ atšaukia 600 skrydžių

„Ryanair“ liepos 25-26 d. dėl streikų Belgijoje, Ispanijoje ir Portugalijoje atšaukia apie 600 skrydžių. Dėl...

Transportas
2018.07.18
Buvęs „Lietuvos geležinkelių“ vienas vadovų G. Bakanas nesupainiojo interesų 6

Buvęs „Lietuvos geležinkelių” generalinio direktoriaus pavaduotojas Gerimantas Bakanas nesupainiojo viešųjų...

Transportas
2018.07.18
Elektroniniai važtaraščiai padėjo aptikti nelegalias vadovo statybas 3

Šių metų liepos 19–20 d. visoje Lietuvoje rengiamos su statybų sektoriumi susijusių įmonių krovinių patikros...

Finansai
2018.07.18
Už 11 mln. Eur ES lėšų gerins saugumą keliuose

Siekiant pagerinti eismo saugą ir Lietuvos regionų pasiekiamumą, per artimiausius dvejus metus šalies...

Transportas
2018.07.18
Teismas atmetė „Skinest“ skundą dėl Vyriausybės ir jos komisijos sprendimų

Teismas atmetė Estijos kapitalo geležinkelio paslaugų įmonės „Skinest Baltija“ skundą – įmonė apskundė...

Transportas
2018.07.18
TOP 1000 lyderiai ekspertų akimis: per mažai pramonės, o ypač – inovatyvios Premium 1

Lietuvos bendrovių TOP 1000 sąrašo viršūnėse – palyginti nedaug modernių pramonės įmonių, vos viena kita...

Pramonė
2018.07.18
Valstybinė Norvegijos trąšų tiekėja „Yara“ Vilniuje atidarys logistikos operacijų centrą 10

Norvegijos trąšų tiekimo bendrovė „Yara International“ paskelbė, kad Vilniuje numato atidaryti transporto ir...

Transportas
2018.07.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau