„Lovio“ garbintojams – sunkesnės dienos

Publikuota: 2017-12-12
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Stojus prie vairo vadinamajai profesionalų Vyriausybei, ko gero, greičiausios ir ryškiausios permainos vyksta Roko Masiulio, susisiekimo ministro, kuruojamose valdose – skaidrumo pavydžiai pirmiausia ima ryškėti transporto sistemoje. Patirties energetikos sektoriuje įgijęs ministras prognozuoja, kad galutinai transporto ūkiui išskaidrinti prireiks kelerių metų, – energetikoje tai užtruko net dešimtmetį.

Ponui Masiuliui atitekusi Susisiekimo ministerija (SM) – viena bene daugiausia valstybės valdomų įmonių (VVĮ) turinčių institucijų. Ir ne bet kokių įmonių, o tikrų gigantų. Vien ko vertas Klaipėdos valstybinis jūrų uostas, „Lietuvos geležinkeliai“, oro uostai ir kt. Ilgą laiką daugelis tokių VVĮ buvo ne tik valdančiųjų partijų narių, draugų, giminių priebėga – vieša paslaptis, kad joms tekdavo pabūti ir partijų „piniginėmis“.

Ir tik atlikus auditą paaiškėjo, kad VVĮ vadovai jautėsi nebaudžiami – pasak ministro, jie net visiškai nesisaugodami naudojosi savo padėtimi, pritaikydavo labai primityvias biudžeto pinigų grobstymo schemas. Kai kurie vadovai jau atleisti, kai kurie, jausdami artėjančius nepalankius vėjus, „pasitraukė savo noru“.

Nesunku atspėti, kad tas „noras“ buvo susijęs su galimybe išvengti atsakomybės, neretai – net baudžiamosios. Ir dabar specialiosioms tarnyboms yra perduota medžiaga apie kelių SM priklausančių įmonių vadovų galimą korupciją, piktnaudžiavimą tarnybine padėtimi, neskaidrius viešuosius pirkimus ir pan. Kai kurioms istorijoms greitai sueis metai, tačiau nieko negirdėti nei apie bylų eigą, nei apie pabaigą...

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

O kiek dar egzistuoja „pasakų be pabaigos“ apie nežinia kur nuplaukiančius dividendus, kuriuos pagal įstatymą VVĮ privalėtų sunešti į valstybės biudžetą? Ką jau kalbėti apie viešųjų pirkimų konkursus, kuriuos – seniai ne paslaptis – metai iš metų laimėdavo tos pačios įmonės, gerai išmanančios žaidimo taisykles. Dėl gerai perprastų taisyklių buvo rašomos ir kitos taisyklės – pritaikytos konkrečioms įmonėms: kad nelaimėtų koks „prašalaitis“, nesuvokiantis, kad su geradariu dera ir gerai atsiskaityti...

Pakanka, pvz., prisiminti neseniai pasibaigusį viešųjų pirkimų konkursą atlikti kelių ženklinimą. Nuo 1996 m. beveik visus valstybinės reikšmės kelių žymėjimo užsakymus gaudavo bendrovė „Biseris“ ir UAB Kasandros grupė. Užteko baigtis šių dviejų įmonių dominavimui, ir šiemet ženklinimo dažų įkainiai sumažėjo vidutiniškai beveik tris kartus, o ženklinimo polimerinėmis medžiagomis – apytiksliai du kartus. Jau suskaičiuota, kad rajoninių kelių priežiūros įmonių sujungimas kasmet leistų sutaupyti 8–9 mln. Eur, skaidrūs konkursai leidžia išlaidas mažinti 30–40%.

Permainos, ypač jei jos liečia valstybės lėšomis neteisėtai pildomas kišenes, kelią skinasi labai sunkiai. Ponas Masiulis teigia pajutęs, kad dalis susisiekimo sektoriuje sėdinčių valdininkų tarsi svajoja kaip nors „išgyventi“ kelerius metus, kol pasikeis ministras. „Juk Masiulis nebus ministras amžinai“, – išgirsta į susisiekimo sistemą ateinantys nauji žmonės.

„Noriu pasakyti, kad Lietuva labai keičiasi, ir sovietinis palikimas, kai priėjusiems prie „lovio“ sudaroma galimybė naudotis valstybės pinigais, išnyks. Ir sovietinio mentaliteto valdininkai į savo postus nebegrįš. Reikia suprasti, kad valdininkus spaudžia rangovai, bandantys juos papirkti“, – šiandien VŽ puslapiuose svarsto susisiekimo ministras.

Tai, kad valdininkus spaudžia rangovai, – ne pasiteisinimas. Juolab kad ir patys valdininkai neretai spaudžia – kone atvirai reikalauja kyšio.

VŽ nuomone, viena išeičių – samdomiems specialistams mokėti jų kvalifikaciją atitinkantį atlyginimą. Ir atsikratyti žmogiškojo balasto. O sutaupytą atlyginimų fondą ne grąžinti į biudžetą, bet panaudoti didesnėms kompetentingų specialistų algoms. Tiesa, sunku nubrėžti ribą, kurią pasiekus nebekiltų noras pasipinigauti, tačiau turime tikėti, kad Lietuva išties keičiasi ir sovietinio mentaliteto „lovio“ garbintojai vis dėlto išnyks.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

Rusų laivas su ukrainietiškais grūdais vis dar įstrigęs prie Turkijos krantų

Su Rusijos vėliava plaukiojantis prekinis laivas, atsidūręs Kyjivo ir Maskvos ginčo dėl grūdų centre,...

Verslo aplinka
2022.07.05
Infografika: kokios ir kiek prekių keliauja geležinkeliu į Kaliningradą Premium

„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) duomenimis, dabartinės ES sankcijos juodiesiems metalams ir plienui turi įtakos...

Logistika
2022.07.05
Klaipėdos uostas sutarė su Belgijos įmonėmis dėl gilinimo darbų už 37,3 mln. Eur

VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija pasirašė uosto gilinimo darbų sutartį su tarptautinį konkursą...

Logistika
2022.07.05
„Homa“ Vilniuje pradėjo prekybinių sandėlių plėtrą

Nekilnojamojo turto plėtros bendrovė „Homa Group“ pranešė sostinėje, greta Vilniaus Vakarinio aplinkkelio,...

Statyba ir NT
2022.07.05
VMI kaip policija: siūloma jai leisti keliuose savarankiškai stabdyti automobilius Premium 20

Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) darbuotojams norima suteikti teisę keliuose savarankiškai stabdyti ir...

Finansai
2022.07.05
Į Lietuvą atvyko šeštasis grūdų traukinys iš Ukrainos

Į Lietuvą iš Ukrainos atvyko šeštas traukinys, kuriuo atgabenta 1.300 tonų kukurūzų, BNS pranešė „Lietuvos...

Logistika
2022.07.05
„SCT Lubricants“ grynojo pelno marža viršijo 20% Premium 3

Klaipėdos automobilių alyvų ir skysčių gamybos UAB „SCT Lubricants“ pardavimo pajamos per 2021 metus išaugo...

Pramonė
2022.07.05
„Begos“ vadovas: beveik 5 kartus kritusį pelną nulėmė geopolitinė situacija

Viena didžiausių Klaipėdos uosto krovos kompanijų „Bega“ praėjusiais metais gavo 22,97 mln. Eur pajamų –...

Logistika
2022.07.05
SAS pateikė prašymą skelbti bankrotą

Skandinavijos aviakompanija SAS, negalėdama grąžinti skolos, kreipėsi į JAV dėl bankroto procedūros, skelbia...

Logistika
2022.07.05
Netrukus planuojama pradėti dešimčių milijonų vertės „Rail Baltica“ tilto per Nerį statybas Premium

Dar šią vasarą ketinama pradėti europinės geležinkelio vėžės „Rail Baltica“ geležinkelio tilto per Nerį...

Statyba ir NT
2022.07.05
„Regitros“ valdybai vadovaus O. Mašalė 1

Naujai „Regitros“ valdybai vadovaus nepriklausoma jos narė, strateginio planavimo ir valdymo specialistė...

Vadyba
2022.07.05
Darbus Klaipėdos uoste pradeda didžiausias hidraulinis kranas Baltijos šalyse Verslo tribūna

Iš Suomijos į Klaipėdą uostą atplukdytas didžiausias Baltijos šalyse hidraulinis kranas „Mantsinen 300“,...

Sulėtinusi tempą Lietuvoje, „Hegelmann“ investuoja 10 mln. Eur į intermodalumą Premium

Iki 2019 m. rodžiusi tvirtą augimą Lietuvoje, pastaraisiais metais Vokietijos kapitalo „Hegelmann Group“...

Logistika
2022.07.05
Krovinių srautai per Rygos oro uostą dėl karo sumenko ketvirtadaliu

Krovinių srautai per Rygos oro uostą dėl Rusijos karo Ukrainoje sumenko 25% – mažiau nei prognozuotas...

Logistika
2022.07.04
Dėl atšaukiamų skrydžių atsistatydina „EasyJet“ vadovas

Jungtinės Karalystės pigių skrydžių bendrovei „EasyJet“ nesusitvarkant su iškilusia atšaukiamų skrydžių...

Logistika
2022.07.04
Muitinė: vilkikų eilės pasienyje su Baltarusija auga ir dėl ES sankcijų

Pastaraisiais mėnesiais susidarančios ilgos vilkikų eilės pasienyje su Baltarusija dar labiau auga dėl...

Logistika
2022.07.04
Į vištidę pakviesta lapė ir nedžiuginanti pergalė 7

Gali būti, kad artimiausiais metais mes pamatysime dar vieną lietuviško transporto sektoriaus triumfą. Bet...

Nuomonės
2022.07.04
„Peugeot 408“: spjaukite į miesto visureigius Premium 8

Prancūzijos gamintojas pasiūlys elektrifikuotą sprendimą, skirtą nuo SUV tipo automobilių pavargusiems...

Automobiliai
2022.07.03
Paskelbtas konkursas vandens autobuso paslaugoms Danės upe teikti

Klaipėdos savivaldybės įmonė „Klaipėdos keleivinis transportas“ ieško, kas tris sezonus teiks vandens...

Logistika
2022.07.03
Automobilių pramonės mirtis Rusijoje ir stebuklingas „Volkswagen“ receptas Premium

Ekspertų teigimu, Rusijos automobilių pramonė, su kuria šalyje susiję virš 1 mln. darbo vietų, – miršta.

Pramonė
2022.07.03

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku