Nulaužtos „šventojo karo“ su ES ietys

Publikuota: 2017-10-04
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Politikų nesugebėjimas valdyti valstybines įmones, išsisukinėjimas nuo įsipareigojimų ES ir melas prišaukė Lietuvai naują baudą – šįkart už saviveiklą ardant geležinkelio ruožą iš valstybės, t. y. iš mokesčių mokėtojų kišenės, teks atseikėti mažiausiai 28 mln. Eur baudą. Jei nuostolius suskaičiavę teismui skųsis dar latviai, baudos dydis gerokai išaugs.

Europos Komisijos (EK) nuosprendis Lietuvai tikrai netrenkė kaip perkūnas iš giedro dangaus: apie galimas „Lietuvos geležinkelių“ (LG), Susisiekimo ministerijos savavaliavimo pasekmes VŽ ne kartą rašė. EK kaltino LG, kad ši, išardžiusi bėgių kelią tarp Lietuvos ir Latvijos, sudarė konkurencijos kliūtis krovinių vežimo geležinkeliais rinkoje ir pažeidė ES antimonopolines taisykles. 2013 m. pradėjusi tyrimą dėl LG veiklos, EK kantrybę prarado praėjusių metų gegužę: Komisijos konkurencijos komisarė Margrethe Vestager leido Lietuvai mėnesį apsispręsti.

Apie gresiančią baudą prezidentė Dalia Grybauskaitė priminė dar 2015 m. liepą. Tuomet susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius aiškino, kad dar „yra realių šansų išvengti tos baudos“. Nors eurokomisarė perspėjo, ministras tebedemonstravo ereliškas pozicijas. „Iki Joninių dar yra laiko“, – drąsinosi jis.

VŽ tuomet iš LG pusės už kritiką sulaukė didžiulės rūstybės. O į ES teisę spjovę valdžios atstovai, kuriems viešumas tapo rakštimi, metus vilkinę staiga rado atpirkimo ožį. Tuometinis susisiekimo viceministras Arijandas Šliupas mestelėjo perliuką VŽ pareikšdamas: „Apskritai viešumas ir žiniasklaidos susidomėjimas, sakyčiau, tik kenkia konstruktyviai sprendimų paieškai“ (2016 07 14). Vyriausybės atstovai tikino, esą „pokalbiai su EK ir geriausio šios problemos sprendimo paieška tęsiasi.“ Esą Lietuvos delegacija turi „įtikinamų argumentų“ ir visokių kone slaptų protokolų, kurie pamalonins Briuselį.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Kaip šiandien matome, argumentai buvo (jei apskritai buvo) niekiniai, sprendimų visai nebūta. Tiesa, pasikeitus valdžiai, iš posto skubiai pasitraukė LG vadovas Stasys Dailydka – kelias kadencijas įtikęs ir jį delegavusiems socialdemokratams, ir konservatorių bei liberalų valdžiai. Beje, kuluaruose kalbama, kad minėtas ponas ir jo deleguoti „specialistai“, švelniai tariant, nepadarė gero įspūdžio eurokomisarei. Artėjant verdikto iš EK grėsmei, prasidėjo gudragalvių žaidimai ir kvailių ieškojimai. Pirmiausia mundurą valyti ėmėsi tuometinis premjeras Algirdas Butkevičius: mėgino visą kaltę dėl išardyto ruožo permesti Andriaus Kubiliaus Vyriausybei. Tik kažkodėl pamiršo, kad kai bėgiai buvo išardyti, jis vis dar šildė susisiekimo ministro kėdę – 2008 m. spalį.

Numanydami sankcijas Lietuvos įmonei, pernykščiai politikai aiškino, kad ministerija kreipsis į ES Teisingumo Teismą. Į „šventą karą“ su ES kilti pasiruošę veikėjai nuo politinio teatro scenos dar nenuėjo, nors nuo parterio gerokai nutolo. Ir toliau visi jie mušasi į krūtinę įrodinėdami savo nekaltumą. Nesvarbu, kad vieni spjovė į įsipareigojimus ES, melavo, kiti nuvairavo didžiulę valstybinę įmonę į pakrūmius. Iš kurių nei p. Dailydkos, nei jo pavaduotojo p. Šimėno, regis, niekas krapštyti nesiruošia. Galima mesti akmenėlį ir į dabartinės valdžios daržą: jei būtų pažadėta atstatyti tą nelemtą kelio ruožą, vargu ar EK būtų ėmusis tokių drastiškų sankcijų. Užuot tai padarius, toliau badomasi pirštais.

LG, daugybę metų atseikėdavę valstybei tik grašius iš pelno, dabar uždirbo Lietuvai baudą – kad ir kas ją mokėtų, įmonė ar valstybė, pinigus teks traukti iš to paties kapšo, mokesčių mokėtojų pildomo... Net sumokėjus EK skirtą baudą, savo dalies dar pareikalautų ir Latvija – dėl patirtų nuostolių. Dar apie 20 mln. Eur kainuotų išardytą ruožą atstatyti. O užtrukus procesui europiniame teisme apie 3 m., prie bendros sumos dar prisidėtų kokie 9 mln. Eur. Aritmetika neguodžia... Negana to, gali būti, kad EK pareikalaus, jog LG vis dėlto būtų išskaidyta infrastruktūrą atskiriant nuo pervežimų.

VŽ nuomone, kol valstybėje karaliaus nebaudžiamumas už jos interesams padarytą žalą, už šalies reputacijos menkinimą, už šiurkščius pažeidimus, nekompetenciją, neskaidrumą, interesų pasjansus, tol visas baudas ir toliau mokės mokesčių mokėtojai.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

Krovinių srautai per Rygos oro uostą dėl karo sumenko ketvirtadaliu

Krovinių srautai per Rygos oro uostą dėl Rusijos karo Ukrainoje sumenko 25% – mažiau nei prognozuotas...

Logistika
2022.07.04
Dėl atšaukiamų skrydžių atsistatydina „EasyJet“ vadovas

Jungtinės Karalystės pigių skrydžių bendrovei „EasyJet“ nesusitvarkant su iškilusia atšaukiamų skrydžių...

Logistika
2022.07.04
Muitinė: vilkikų eilės pasienyje su Baltarusija auga ir dėl ES sankcijų

Pastaraisiais mėnesiais susidarančios ilgos vilkikų eilės pasienyje su Baltarusija dar labiau auga dėl...

Logistika
2022.07.04
Į vištidę pakviesta lapė ir nedžiuginanti pergalė 6

Gali būti, kad artimiausiais metais mes pamatysime dar vieną lietuviško transporto sektoriaus triumfą. Bet...

Nuomonės
2022.07.04
„Peugeot 408“: spjaukite į miesto visureigius Premium 7

Prancūzijos gamintojas pasiūlys elektrifikuotą sprendimą, skirtą nuo SUV tipo automobilių pavargusiems...

Automobiliai
2022.07.03
Paskelbtas konkursas vandens autobuso paslaugoms Danės upe teikti

Klaipėdos savivaldybės įmonė „Klaipėdos keleivinis transportas“ ieško, kas tris sezonus teiks vandens...

Logistika
2022.07.03
Automobilių pramonės mirtis Rusijoje ir stebuklingas „Volkswagen“ receptas Premium

Ekspertų teigimu, Rusijos automobilių pramonė, su kuria šalyje susiję virš 1 mln. darbo vietų, – miršta.

Pramonė
2022.07.03
J. Adomavičius – apie komunikaciją bei strateginius pokyčius karo nulemtų iššūkių apsuptyje Premium

Jurgis Adomavičius, muitinės tarpininko paslaugas teikiančios įmonės „Bunasta“ vadovas, pasakoja, kaip...

Logistika
2022.07.03
Pirmoji elektrinė „Toyota“ painiu pavadinimu Premium 4

Ilgą laiką viešai ignoravęs elektros pavarą ir savo veiklą sutelkęs į hibridinių automobilių kūrimą, o...

Automobiliai
2022.07.02
„Der Spiegel“: EK leis Maskvai į Kaliningradą vežti visas prekes, bet ribotais kiekiais 20

Europos Komisija (EK) planuoja paskelbti išaiškinimą, kuris panaikins tranzito iš Rusijos per Lietuvą į...

Logistika
2022.07.01
Birželį naujų automobilių registravimas sumažėjo 23,7%

Lietuvos naujų lengvųjų automobilių registravimas šiemet birželį, palyginti su tuo pačiu metu pernai, smuko...

Logistika
2022.07.01
Pernai bendrovės „Bolt“ nuostolis išaugo iki 547,2 mln. Eur 2

„Bolt“ prekės ženklą naudojantis Estijos startuolis „Bolt Technology“ 2021-aisiais patyrė 547,2 mln. Eur...

Logistika
2022.07.01
„Bloomberg“: naujame ES sankcijų pakete turėtų atsirasti patikslinimai dėl tranzito į Kaliningradą 3

Europos Sąjunga pradėjo rengti naują sankcijų Rusijai paketą, kuris turėtų apimti embargą jos aukso pasiūlai,...

Verslo aplinka
2022.07.01
„Omniva“ investuoja 40 mln. Eur – statys siuntų paskirstymo terminalą Kaune Premium 16

Siuntų UAB „Omniva LT“ Kauno laisvojoje ekonominėje zonoje (LEZ) statys savo siuntų terminalą, kuris turėtų...

Logistika
2022.07.01
ES investuos 5,4 mlrd. Eur į transporto infrastruktūrą, tarp projektų – ir „Rail Baltica“

Europos Komisija atrinko 135 transporto infrastruktūros projektus, kuriems bus suteiktos ES dotacijos. Tarp...

Logistika
2022.07.01
Vidaus vandens kelių direkcija įvykdė pertvarką – tapo akcine bendrove

Valstybės valdoma Vidaus vandens kelių direkcija nuo penktadienio tapo akcine bendrove.

Logistika
2022.07.01
Lietuvos oro uostuose atšaukiamų skrydžių skaičius nedidelis – apie 1%

Kai kuriems Europos oro uostams nebespėjant aptarnauti padidėjusių keleivių srautų bei fiksuojant išaugusius...

Logistika
2022.07.01
Autonominis laivas perplaukė Atlantą

Robotinis laivas be įgulos „Mayflower“, pakartojęs anglų kolonistų 1620 metų kelionę laivu „Mayflower“,...

Logistika
2022.07.01
VŽ klausomiausi podkastai birželį

Pateikiame daugiausia „Verslo žinių“ prenumeratorių dėmesio sulaukusių podkastų TOP 10.

Laisvalaikis
2022.07.01
S. Skvernelis: dėl sankcijų Kaliningrado tranzitui Lietuva išsišoko 59

Lietuva interpretavo Europos Sąjungos (ES) sankcijų vykdymą ir išsišoko iš Bendrijos politikos, teigia...

Verslo aplinka
2022.07.01

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku