„Lietuvos geležinkeliams“ – 28 mln. Eur bauda

Publikuota: 2017-10-02
Atnaujinta 2017-10-02 15:42
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Europos Komisija baigė tyrimą dėl 2008 m. išardytos „Lietuvos geležinkeliams“ priklausiusios atkarpos Mažeikiai–Rengė. Bendrovei skirta 28 mln. Eur bauda, be to, įmonė turi per tris mėnesius parengti planą, kaip padėtį ištaisyti.

Europos Komisija „Lietuvos geležinkeliams“ skyrė 27.873.000 Eur baudą už tai, kad, išardžiusi bėgių kelią tarp Lietuvos ir Latvijos, įmonė sudarė konkurencijos kliūtis krovinių vežimo geležinkeliais rinkoje ir pažeidė ES antimonopolines taisykles.

„Lietuvos geležinkeliai“ pasinaudojo turima nacionalinės geležinkelių infrastruktūros kontrole, kad galėtų sutrukdyti geležinkelių transporto rinkoje veikiantiems konkurentams. Europos Sąjungai reikalinga tinkamai veikianti krovinių vežimo geležinkeliais rinka. Tai, kad, siekdama apsisaugoti nuo konkurencijos, įmonė išardo viešąją geležinkelių infrastruktūrą, neturi precedento ir yra nepriimtina,“ – teigia Margrethe Vestager, už konkurencijos politiką atsakinga Europos Komisijos narė.

Dar 2011 m., reaguodama į „Orlen Lietuva“ skundą, Europos Komisija atliko patikrinimus „Lietuvos geležinkeliuose“. Formaliai tyrimą dėl galimai pažeistos konkurencinės aplinkos išardant Mažeikių–Rengės geležinkelio ruožą ji pradėjo 2013 m. Prieštaravimų sąrašą „Lietuvos geležinkeliai“ gavo 2015 m. sausį.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Tęsinys po žemėlapiu

[infogram id="12700dca-5326-4565-afa1-310ff36963f8" prefix="CDi" format="interactive" title="Transportas: Išardytas geležinkelio ruožas"]

Atlikusi tyrimą, Europos Komisija nustatė, kad šie veiksmai sudarė konkurencijos kliūtis krovinių vežimo geležinkeliais rinkoje, nes viena didžiausių Lietuvos geležinkelių klienčių negali naudotis kitos transporto įmonės paslaugomis.

Europos Komisijos išplatintame pranešime teigiama, kad „Lietuvos geležinkeliai“ neįrodė, jog išardyti bėgių kelią reikėjo dėl objektyvių priežasčių. Toks elgesys prieštarauja Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 102 straipsniui, kuriuo draudžiama piktnaudžiauti dominuojančia padėtimi rinkoje, kuri gali daryti poveikį ES valstybių narių tarpusavio prekybai ir trukdyti konkurencijai ar ją riboti.

„Lietuvos geležinkeliams“ nebuvo skirta maksimali bauda už šį nusižengimą. Ji gali siekti iki 10% bendrovės metinės apyvartos, tai reiškia – iki 35 mln. Eur.

Be paskirtos baudos, EK sprendime reikalaujama, kad Lietuvos geležinkeliai nutrauktų pažeidimą ir susilaikytų nuo bet kokių priemonių, kurių objektas arba poveikis yra panašus ar lygiavertis. Bendrovė turi tris mėnesius parengti ir suderinti su EK veiksmų planą, kaip ištaisyti padėtį. Per 2 mėnesius EK sprendimas gali būti apskųstas ES Bendrajam Teismui. Vis dėlto net ir susimokėjus baudą EK, nukentėjusios šalys galėtų kreiptis į teismus su skundais. Geležinkelio ruožo atstatymas kainuotų apie 20 mln. Eur.

Sieks mažiausio neigiamo poveikio

„Europos Komisijos sprendimas susideda iš dviejų dalių. Pirmoji yra bauda, antra – priemonės, dėl kurių reikia sutarti su EK – spaudos konferencijoje teigia Ričardas Degutis, susisiekimo viceministras. – Kompanija turi dvi opcijas, arba sprendimą pripažinti, arba jį skųsti teismui.“

Jei sprendimas būtų skundžiamas, jis būtų skundžiamas iš esmės, teigia viceministras, tačiau paragino „neužbėgti įvykiams už akių“.

„Lietuvos geležinkeliai“ skelbia detaliai išnagrinėsią šiandien paskelbtą EK sprendimą ir apsispręsią, kaip toliau elgtis. Bendrovės veiksmai bus paremti mažiausio neigiamo poveikio siekiu, teigiama įmonės išplatintame pranešime spaudai.

„Šį paveldėtą klausimą, kaip ir kitas iš praeities pasivejančias problemas, mes sieksime išspręsti ekonomiškai optimaliausiu ir mažiausiai žalos „Lietuvos geležinkeliams“ sukeliančiu būdu“, - komentuoja „Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius Mantas Bartuška.

„Lietuvos geležinkeliai“ pažymi, kad Rengės geležinkelio ruožas buvo vienas iš alternatyvių geležinkelio kelių į Latviją, bet ne vienintelis, tad galimybės susisiekti geležinkeliu su Latvija yra užtikrinamos. Pono Degučio teigimu, išardytas geležinkelio ruožas buvo pasenęs ir nebetiko naudoti. Jį buvo galima renovuoti arba stabdyti jo eksploataciją. Tuo metu iš dviejų galimybių buvo pasirinktas antrasis variantas.

Atsakydamas į klausimą, ar bendrovė svarsto Europos Komisijos siūlymą atskirti bendrovės veiklas – krovinių vežimą nuo susisiekimo dalies – jis teigė, kad EK tokį siūlymą jau yra atsiėmusi. Ne šios bylos kontekste strateginius projektus įgyvendinančiai įmonei, pasak viceministro, „toks sprendimas šiuo metu nėra logiškas“.

2007 m., kai dar buvo naudojamas Rengės ruožas, iš Lietuvos į Latviją vežta 675.000 tonų naftos produktų (jie sudaro didžiausią eksportuojamos produkcijos dalį). Kai Rengės ruožas nebebuvo naudojamas, iš Lietuvos į Latviją išvežtų naftos produktų kiekis svyravo nuo 480.000 iki 941.000 tonų per metus. Praėjusiais metais iš Lietuvos į Latviją geležinkeliu pervežta 844.000 tonų naftos produktų.

Tęsinys po grafiku

[infogram id="29eb7be8-f386-4286-b11e-5d7c95bde571" prefix="VWA" format="interactive" title="Transportas: Naftos ir jos produktų eksportas į Latviją"]

Pasak bendrovės, šiuo metu esamos jungtys su Latvija nėra pilnai išnaudojamos, o dalimi kelių eismas nevyksta jau 15 metų.

VŽ rašė, kad penktadienį Latvijos vyriausybė Lietuvai įteikė notą reikalaudama, kad geležinkelių eismas išardyta geležinkelio vėže tarp Mažeikių ir Rengės būtų atnaujintas. Ponas Degutis pažymi, kad ši nota buvo įteikta po to, kai Lietuvos politikai pareiškė, jog ruožas nebus atstatomas ir su Europos Komisijos sprendimu nėra susijęs.

„Valstybė valstybėje“ padarė žalą visai šaliai

„Naują Susisiekimo ministerijos ir „Lietuvos geležinkelių“ vadovybę vejasi buvusių vadovų aplaidumas ir klaidos. Ilgus metus kelių Vyriausybių toleruota „valstybė valstybėje“ ir neatsakingas elgesys atnešė finansinę ir reputacinę žalą visai šaliai,“ – teigia prezidentė Dalia Grybauskaitė.

Rokas Masiulis, Susisiekimo ministras, taip pat apmaudauja dėl buvusios bendrovės vadovybės sprendimų ir tikina, kad ministerija gins Lietuvos interesus.

„Šios sudėtingos situacijos šaknys driekiasi dar į tuos laikus, kai „Lietuvos geležinkelių“ vadovybė mažiausiai galvojo apie Lietuvos valstybę. Šiuo metu naujoji bendrovės vadovybė gilinasi į Europos Komisijos sprendimą. Aišku viena - naudosime visas teisines priemonės, kad apgintume Lietuvos interesus. Tuo pačiu metu dedame visas pastangas, kad su Europos Komisija vyktų sklandus ir konstruktyvus dialogas", – teigia p. Masiulis.

[infogram id="transportas_lietuvos_gelezinkeliu_veiklos_rezultatai" prefix="TOg" format="interactive" title="Transportas: „Lietuvos geležinkelių“ veiklos rezultatai"] 

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

„Ryanair“ pranešė kelerius metus negalėsianti pasiūlyti itin pigių bilietų

Airijos pigių skrydžių bendrovė „Ryanair“ pranešė, kad dėl sparčiai brangstančių degalų kelerius metus...

Logistika
2022.08.11
EK atstovė: sankcijos nedraudžia mokėjimų už geležinkelių paslaugas 3

Lietuvos institucijoms ir komerciniams bankams aiškinantis, kaip aptarnauti Rusijos mokėjimus už sankcionuotų...

Logistika
2022.08.11
Lietuvos ir Taivano autobusų gamintojai sutarė plėtoti baterijų modulių technologijas

Elektrinių autobusų gamintoja „Vėjo projektai“ ir didžiausia Taivano keleivinių ir krovininių transporto...

Logistika
2022.08.11
A. Lukašenka ragina imtis priemonių dėl „atimto“ Baltarusijos turto Klaipėdos uoste 2

Autoritarinis Baltarusijos vadovas Aliaksandras Lukašenka pareiškė, kad Baltarusija faktiškai prarado turtą...

Verslo aplinka
2022.08.11
Galią elektromobilių krovimui – iš prekybos centro ar biuro Premium

2030 m. Lietuvoje tikimasi elektromobilių parką padidinti iki kelių šimtų tūkstančių. Tam reikės elektros,...

Inovacijos
2022.08.11
Arši kaktomuša dėl kvotų: vienoje pusėje – vežėjai, kitoje – žmogaus teisių aktyvistai Premium 1

Visą Europą stingdant vairuotojų deficitui, Lietuvos vežėjai darbuotojų randa Centrinėje ir Pietryčių...

Logistika
2022.08.11
Vilniuje – 6 nauji, „Kautros“ elektrobusais vykdomi viešojo transporto maršrutai 2

Didžiausias privatus keleivių vežėjas šalyje įžengia į Vilnių, laimėjęs konkursą su lietuviškais...

Logistika
2022.08.10
„Wizz Air“ įsteigta Abu Dabio įmonė skraidys į Maskvą 16

Analitikai svarsto, kad Londono akcijų biržoje listinguojama kompanija gali turėti daugiau reputacinės žalos...

Logistika
2022.08.10
Kaliningrado tranzitui išsemiant kvotas, didžiausią grėsmę jam kelia atsiskaitymai Premium

„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) patvirtino, kad kai kurių, ES sankcijomis ribojamų, į Kaliningradą per Lietuvą...

Logistika
2022.08.10
Pirkėjas iš Libano atsisakė pirmojo Ukrainos grūdų krovinio 9

Libane įsikūręs pirkėjas atmetė pirmąją per Juodąją jūrą atplaukusią grūdų siuntą iš Ukrainos. Pasak Ukrainos...

Logistika
2022.08.10
KKT per pusmetį mažino krovą, laukia Ukrainos ir Azijos krovinių

Pirmąjį pusmetį 4% krovą mažinęs, tačiau beveik trečdaliu generalinių krovinių kiekį padidinęs „Klaipėdos...

Logistika
2022.08.10
Kaip „Mobile.de“ nenusipirkti katės maiše ir pašokdinti pajamas nuo 3 iki 13 mln. Eur Premium

Naudoti automobiliai, bet patikimi – tokią automobilių pagal užsakymą paslaugą siūlanti UAB „Kokybiški auto“...

Gazelė
2022.08.10
A. Latakas Taivane tikisi sugrąžinti prarastus krovinių srautus į Klaipėdą

Taivane viešintis Klaipėdos uosto vadovas Algis Latakas sako, kad per trejus pastaruosius metus krovinių...

Logistika
2022.08.09
„Air Baltic“ keleivių srautas liepą augo dukart

Latvijos nacionalinė oro vežėja „Air Baltic“ pranešė praėjusį mėnesį skraidinusi 414.500 keleivių – dukart...

Logistika
2022.08.09
Kaliningradas išnaudojo vežimo geležinkeliais limitus, aiškina negalintis per Lietuvą įsivežti dalies prekių 6

Antonas Alichanovas, Kaliningrado srities gubernatorius, pareiškė, kad šis Rusijos regionas dėl Europos...

Logistika
2022.08.09
Prekyba naujais automobiliais Estijoje šiemet mažėja 17%

Rinkai sistemingai traukiantis, „Toyota“ neužleidžia pozicijų, o pirkėjai vertina nedidelius krosoverius.

Automobiliai
2022.08.09
Atsisakant rusiškos anglies – perkrovos tiekimo grandinėse ir naujų kelių paieška Premium 5

Pasauliui sugrįžtant prie iki šiol sistemingai eliminuoto kuro, logistikos įmonės ieško būdų prisijungti prie...

Logistika
2022.08.09
Sunkiojo transporto ekspertai ragina susitelkti: metas ruoštis elektrifikacijai Verslo tribūna 2

Nei pasaulyje, nei mūsų regione nėra didelių ginčų, kaip transporto sektoriuje mažinti oro taršą ir siekti...

Logistika 2023
2022.08.09
Elektromobilių krovimo tinklą kartais plečianti „Inbalance grid“ taikosi į lyderystę Lietuvoje Premium 3

2019 m. įkurta UAB „In balance grid“ nurodo, jog įskaitant turimas sutartis, per pastaruosius 10 mėn. jos...

Inovacijos
2022.08.09
G. Landsbergis: Maskva turi pati surasti būdus, kaip atsiskaityti už Kaliningrado tranzitą 102

Ne Vilnius, o Maskva turi rasti būdus, kaip atsiskaityti už Kaliningrado tranzitą, sako Gabrielius...

Verslo aplinka
2022.08.08

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku