Nerimauja dėl dar vieno LG pirkimo ir pavojaus nacionaliniam saugumui

Publikuota: 2017-01-16
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Modernizuojant AB „Lietuvos geležinkelių“ (LG) ryšių sistemą, sutartis pasirašyta su Rusijos karinio pramoninio komplekso įmone. Arvydo Anušausko, Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto nario, teigimu, naudojant rusišką palydovinę navigacijos sistemą nustatomos lokomotyvų koordinatės. O tai gali kelti pavojų Lietuvos nacionaliniam saugumui.

Pono Anušausko žiniomis, LG rinkosi rangovą, modernizuosiantį bendrovės ryšių sistemą. Tuomet pasirinkta Rusijos kariniam pramoniniam kompleksui priklausančios „Iževsko radijo gamyklos“ saugos sistema „Klub-U“.

Tokią informaciją VŽ patvirtina ir Mantas Dubauskas, LG generalinio direktoriaus patarėjas. Pasak jo, nauja sistema įdiegta maždaug trečdalyje visų LG lokomotyvų. Ji jau buvo įdiegta dalyje lokomotyvų, kuriuos LG pirko 2007-aisiais ir vėlesniais metais.

Ši vietos nustatymo sistema duomenims rinkti naudoja rusišką palydovinę navigacijos sistemą GLONASS (rus. Globalnaya navigatsionnaya sputnikovaya sistema).

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Apskritai pasaulyje yra nedaug alternatyvų vietos nustatymo sistemoms – didžioji dalis pasaulio naudojasi amerikietiška (GPS) ir rusiška (GLONASS). 2016-ųjų pabaigoje atsirado Europos navigacijos sistema „Galileo“.

Šiuolaikiniai įrenginiai dažniausia yra suderinti tiek su GPS, tiek su GLONASS palydovinės navigacijos sistemomis. LG lokomotyvai taip pat. Tokiu atveju įrenginys, įvertinęs signalo stiprumą, pasirenka, kurią sistemą naudoti.

Pasak p. Dubausko, pagrindinė „Klub-U“ funkcija – užtikrinti saugų eismą: stebimas lokomotyvo greitis, jis gali būti apribojamas, jei mašinistas to nepadaro rankiniu būdu. Ši sistema taip pat kas kažkiek laiko mašinistui liepia „atsižymėti“ ir parodyti, kad jam nieko nenutiko, jis neužmigo ir pan.

Įžvelgia grėsmę

Pono Anušausko teigimu, naudojant rusišką palydovinę navigacijos sistemą GLONASS ne tik nustatomos lokomotyvų koordinatės, bet ir judėjimo parametrai – koordinatės ir greitis.

nuotrauka::1left

„Aš sužinojau atsitiktinai. (...) Tą informaciją gavau, ją patikrinau, dabar kreipiausi į minsitrus (susisiekimo ir krašto apsaugos – VŽ), kad jie pagal savo kompetenciją visą tai įvertintų. (...) Yra tokių niuansų iš pastarųjų metų LG veiklos, kurie kelia klausimų. Mano nuomone, yra akivaizdu, kad nacionalinio saugumo požiūriu niekas ten nieko neįvertino ir dar kol kas, matyt, nevertina“, – VŽ sakė Seimo narys.

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto narys labiausiai dėmesį nori atkreipti į ar per Lietuvą gabenamą sąjungininkų techniką. Pono Anušausko vertinimu, „įranga leidžia Rusijai nustatyti bet kokių karinių pervežimų koordinates bei apimtis ir prireikus gali sukelti realų pavojų pervežimų bei apskritai susisiekimo geležinkeliais saugumui“.

Paklaustas, ar įmanoma, kad duomenys iš LG lokomatyvų būtų perduodami žvalgybai, p. Anušauskas teigia, kad tokios galimybės yra ir „tuos visus metus yra naudojamos“. Taip pat jis kelia klausimą dėl galimybės nuotoliniu būdu sustabdyti lokomotyvą.

„Mes, kaip priimanti paramą šalis, sakysim, NATO valstybė – mums LG yra gyvybiškai svarbūs. Ir visa tai, kas liečia pervežimus, manyčiau, tokie pirkimai turėtų būti įvertinami nacionalinio saugumo požiūriu. Bet, kaip matom, nebuvo“, – sako p. Anušauskas.

Ramina

Tačiau LG atstovas p. Dubauskas teigia, kad nuotoliniam lokomotyvų stabdymui yra naudojama visai kita sistema, tad pasitelkus rusiškus palydovus to padaryti nebūtų įmanoma. Jo manymu, teiginiu apie Rusijos galimybę sužinoti bet kokių karinių pervežimų koordinates kiek perlenkiama lazda.

„Distanciniam stabdymui, jei prireiktų, yra naudojama ne GLONASS navigacijos sistema, o europinė koduota ryšių sistemą GSM-R. (...) Taip pat kalbama apie krovinių koordinates – norint tą sistemą (GLONASS – VŽ) galima išjungti. Tai būtų tas pats kaip išsijungti GPS telefone ar kokiame kitame įrenginyje. O norint jaustis visiškai saugiam, galima karinius krovinius gabenti su senąja sistema, vadinamąja automatine lokomatyvų signalizacijos sistema. Ji sena ta prasme, kad nėra nei per palydovą sujungta, nei būtų galimybės nustatyti koordinates“, – aiškina p. Dubauskas.

nuotrauka::2right

Pasak jo, išjungus GLONASS paremtą sistemą, veiktų senoji. Tik tuo atveju lokomotyvui prireiktų dviejų, ne vieno, mašinistų. Saugos sistema „Klub-U“ gali sureaguoti, jei mašinistui kažkas nutinka, ir automatiškai sustabdyti traukinį. Be jos, norint užtikrinti saugumą, traukinį turėtų prižiūrėti du mašinistai.

Pašnekovo žiniomis, LG nėra tekę išjungti sistemos dėl gabenamos karinės technikos. Pasak p. Dubausko, dažniausiai sąjungininkų karinė technika gabenama per daug nesislapstant – ne tik geležinkeliais, bet ir keliais.

Paklaustas, ar nauja LG vadovybė šioje sutartyje su Rusijos bendrove mato problemą, p. Dubauskas kol kas atsakyti negalėjo: „Kaip žinote, praėjusių metų prabaigoje buvo priimtas sprendimas, kad dėl konkursų ir juose dalyvaujančių trečiųjų šalių įmonių buvo priimti sprendimai, kad tos įmonės bus tikrinamos.“

Be to, VŽ rašė, kad Vyriausybė nusprendė kreiptis į svarbiausias šalies saugumą bei finansinės veiklos skaidrumą tiriančias įstaigas ir inicijuoti detalią LG veiklos analizę. Tad bendrovę tikrins FNTT, VPT, VSD ir STT.

„Kaip liko Rusijoje, taip liko“

Paklaustas, kaip vertina ir kitas spaudoje pasirodžiusias LG sutartis su Rusijos bendrovėmis, p. Anušauskas primena apie buvusią LG vadovybę: „Manyčiau, kad tendencija paprasta – kaip buvo likta toje erdvėje kartu su Rusija, taip ir liko, niekas nepasikeitė: ryšiai, santykiai, požiūriai.“

Pasak ilgamečio komiteto nario, jame nė karto nebuvo svarstyti klausimai, susiję su LG. Ponas Anušauskas aiškina, kad nebuvo pateikta jokios informacijos, kurią reikėtų svarstyti.

„Atodė, lyg ir nėra pagrindo. LG politinis stogas – Susisiekimo ministerija, nes ji atsakinga už šią sritį. Jeigu susisiekimo ministras  – ar tai būtų dabartinė, ar ankstesnė mūsų laikų Vyriausybė – jeigu ministras nekelia tokių klausimų, tai jie ir nesiaktualizuoja ir nėra svarstomi“, – aiškina p. Anušauskas.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

Apeiti sankcijas: į gudrias schemas įpainiotos ir Baltijos šalys Premium

Išradingumui, siekiant apeiti Rusijai taikomas sankcijas, nėra ribų. Ir tai daro ne tik pačios Rusijos, bet...

Pramonė
05:45
Privatūs lėktuvai: godumo simbolis ar nauda verslui Premium

Ekspertai teigia, kad privatūs lėktuvai leidžia greitai įvertinti konkretaus asmens vidinius instinktus...

Vadyba
2022.06.30
Sankcijų spaudžiama Kaliningrado sritis pergrupuoja tiekimo grandines Premium

Nuo Vakarų importo priklausantis Rusijos eksklavas ieško būdų užsitikrinti ekonomikai reikiamą 20 mln. t per...

Logistika
2022.06.30
ES ir Ukraina pasirašė susitarimą, palengvinantį krovinių gabenimą keliais

Ukraina pasirašė „bevizio režimo“ dėl krovinių gabenimo susitarimą su Europos Sąjunga (ES).

Logistika
2022.06.30
„Equite“ vietoje „Pieno žvaigždžių“ sandėlių Vilniuje mato gyvenamuosius namus

Verslininko Viliaus Kavaliausko investicijų bendrovė „Equite“, užbaigusi vienos didžiausių pieno perdirbimo...

Statyba ir NT
2022.06.30
Po Rusijos priekaištų dėl Svalbardo Norvegija atsakė, kad jokių sutarčių nepažeidžia

Norvegija nepažeidžia šimtmečio senumo sutarties dėl Svalbardo salyno Arktyje, blokuodama Rusijos krovinių...

Verslo aplinka
2022.06.30
Minskas siekia atnaujinti keleivinių traukinių eismą į Vilnių, Lietuva prašymus atmeta 1

Minskui pareiškus pageidavimą atnaujinti prieš dvejus metus nutrauktą keleivinį susisiekimą geležinkeliais su...

Logistika
2022.06.30
Lietuvos vežėjai: Vakarų kompanijoms konkuruoti su verslais iš Europos periferijos lengva nebus Premium 4

Palaipsniui įsigaliojančios Europos Sąjungos (ES) Mobilumo paketo nuostatos keičia visos Europos transporto...

Logistika
2022.06.30
Birželį pradėti ir baigti NT projektai Premium

Birželį Vilniuje pradėtos naujų daugiabučių, bendro gyvenimo būsto, biurų pastato statybos, Kaune ir...

Statyba ir NT
2022.06.30
Turkija optimistiškai vertina Ukrainos grūdų eksporto galimybes

Turkijos prezidentas Recepas Tayyipas Erdoganas išreiškė viltį, kad būtų galima atidaryti humanitarinius...

Verslo aplinka
2022.06.29
Du su valstybe siejamų bendrovių vadovai sukaupė milijoninį turtą

Du bendrovių, kurių akcininkė yra savivaldybė ar valstybė, vadovai yra milijonieriai, rodo vieši Valstybinės...

Vadyba
2022.06.29
„LTG Cargo“ skelbia generalinio direktoriaus atranką 1

„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupė pradeda krovinių vežimo geležinkeliu bendrovės „LTG Cargo“ generalinio...

Logistika
2022.06.29
Turtingiausių strateginių įmonių vadovų TOP 10 – M. Armonaitis, M. Rudnickis, A. Latakas

Tarp strateginių Lietuvos įmonių vadovų pagal deklaruoto 2021 m. turto ir lėšų vertę išsiskyrė Klaipėdos...

Vadyba
2022.06.29
Atidedama Lietuvos oro uostų pertvarka į akcinę bendrovę

Valstybės įmonės Lietuvos oro uostų pertvarkymas iš valstybės įmonės (VĮ) į akcinę bendrovę (AB) dėl numatomo...

Logistika
2022.06.29
Įtariant taršos duomenų klastojimą, „Hyundai“ ir „Kia“ biuruose Vokietijoje surengti reidai

Vokietijos prokurorai surengė reidus Pietų Korėjos automobilių koncerno „Hyundai“ ir jam priklausančio „Kia“,...

Automobiliai
2022.06.29
2035 m. ES ketina stabdyti automobilių su vidaus degimo varikliais prekybą 1

Šiai priemonei numatomos ir išlygos, ja tikimasi pasiekti Europos tikslus dėl klimato taršos ir iki 2050 m.

Logistika
2022.06.29
Negalintis Ukrainai teikti paslaugų „Gargždų geležinkelis“ nežino, kaip grąžinti skolas 3

Verslininko Igorio Udovickio valdoma bendrovė „Gargždų geležinkelis“ teigia, kad jos ateities planus griauna...

Logistika
2022.06.29
Teismas svarstys vokeliuose atlyginimus mokėjusių Klaipėdos keleivinio transporto įmonių bylą

Tyrimo duomenimis, dviejose įmonėse, kurios teikė viešojo transporto paslaugas Klaipėdos mieste, įdarbinti...

Logistika
2022.06.29
„Modus group“ automobilių prenumeratos tiekėjas „MyBee“ iš „Luminor“ skolinasi 11 mln. Eur

Bankas „Luminor“ susitarė su įmone „MyBee“ dėl 11 mln. Eur lizingo finansavimo. Susitarimas numato, kad šios...

Logistika
2022.06.29
Tarp Vilniaus ir Briuselio įsiliepsnojo disputas dėl Kaliningrado Premium 39

Kai Lietuva pradėjo stabdyti rusiškų metalų tranzitą į Kaliningradą, tuo pilna apimtimi įgyvendindama ES...

Verslo aplinka
2022.06.29

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku