Nerimauja dėl dar vieno LG pirkimo ir pavojaus nacionaliniam saugumui

Publikuota: 2017-01-16
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Modernizuojant AB „Lietuvos geležinkelių“ (LG) ryšių sistemą, sutartis pasirašyta su Rusijos karinio pramoninio komplekso įmone. Arvydo Anušausko, Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto nario, teigimu, naudojant rusišką palydovinę navigacijos sistemą nustatomos lokomotyvų koordinatės. O tai gali kelti pavojų Lietuvos nacionaliniam saugumui.

Pono Anušausko žiniomis, LG rinkosi rangovą, modernizuosiantį bendrovės ryšių sistemą. Tuomet pasirinkta Rusijos kariniam pramoniniam kompleksui priklausančios „Iževsko radijo gamyklos“ saugos sistema „Klub-U“.

Tokią informaciją VŽ patvirtina ir Mantas Dubauskas, LG generalinio direktoriaus patarėjas. Pasak jo, nauja sistema įdiegta maždaug trečdalyje visų LG lokomotyvų. Ji jau buvo įdiegta dalyje lokomotyvų, kuriuos LG pirko 2007-aisiais ir vėlesniais metais.

Ši vietos nustatymo sistema duomenims rinkti naudoja rusišką palydovinę navigacijos sistemą GLONASS (rus. Globalnaya navigatsionnaya sputnikovaya sistema).

Apskritai pasaulyje yra nedaug alternatyvų vietos nustatymo sistemoms – didžioji dalis pasaulio naudojasi amerikietiška (GPS) ir rusiška (GLONASS). 2016-ųjų pabaigoje atsirado Europos navigacijos sistema „Galileo“.

Šiuolaikiniai įrenginiai dažniausia yra suderinti tiek su GPS, tiek su GLONASS palydovinės navigacijos sistemomis. LG lokomotyvai taip pat. Tokiu atveju įrenginys, įvertinęs signalo stiprumą, pasirenka, kurią sistemą naudoti.

Pasak p. Dubausko, pagrindinė „Klub-U“ funkcija – užtikrinti saugų eismą: stebimas lokomotyvo greitis, jis gali būti apribojamas, jei mašinistas to nepadaro rankiniu būdu. Ši sistema taip pat kas kažkiek laiko mašinistui liepia „atsižymėti“ ir parodyti, kad jam nieko nenutiko, jis neužmigo ir pan.

Įžvelgia grėsmę

Pono Anušausko teigimu, naudojant rusišką palydovinę navigacijos sistemą GLONASS ne tik nustatomos lokomotyvų koordinatės, bet ir judėjimo parametrai – koordinatės ir greitis.

nuotrauka::1left

„Aš sužinojau atsitiktinai. (...) Tą informaciją gavau, ją patikrinau, dabar kreipiausi į minsitrus (susisiekimo ir krašto apsaugos – VŽ), kad jie pagal savo kompetenciją visą tai įvertintų. (...) Yra tokių niuansų iš pastarųjų metų LG veiklos, kurie kelia klausimų. Mano nuomone, yra akivaizdu, kad nacionalinio saugumo požiūriu niekas ten nieko neįvertino ir dar kol kas, matyt, nevertina“, – VŽ sakė Seimo narys.

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto narys labiausiai dėmesį nori atkreipti į ar per Lietuvą gabenamą sąjungininkų techniką. Pono Anušausko vertinimu, „įranga leidžia Rusijai nustatyti bet kokių karinių pervežimų koordinates bei apimtis ir prireikus gali sukelti realų pavojų pervežimų bei apskritai susisiekimo geležinkeliais saugumui“.

Paklaustas, ar įmanoma, kad duomenys iš LG lokomatyvų būtų perduodami žvalgybai, p. Anušauskas teigia, kad tokios galimybės yra ir „tuos visus metus yra naudojamos“. Taip pat jis kelia klausimą dėl galimybės nuotoliniu būdu sustabdyti lokomotyvą.

„Mes, kaip priimanti paramą šalis, sakysim, NATO valstybė – mums LG yra gyvybiškai svarbūs. Ir visa tai, kas liečia pervežimus, manyčiau, tokie pirkimai turėtų būti įvertinami nacionalinio saugumo požiūriu. Bet, kaip matom, nebuvo“, – sako p. Anušauskas.

Ramina

Tačiau LG atstovas p. Dubauskas teigia, kad nuotoliniam lokomotyvų stabdymui yra naudojama visai kita sistema, tad pasitelkus rusiškus palydovus to padaryti nebūtų įmanoma. Jo manymu, teiginiu apie Rusijos galimybę sužinoti bet kokių karinių pervežimų koordinates kiek perlenkiama lazda.

„Distanciniam stabdymui, jei prireiktų, yra naudojama ne GLONASS navigacijos sistema, o europinė koduota ryšių sistemą GSM-R. (...) Taip pat kalbama apie krovinių koordinates – norint tą sistemą (GLONASS – VŽ) galima išjungti. Tai būtų tas pats kaip išsijungti GPS telefone ar kokiame kitame įrenginyje. O norint jaustis visiškai saugiam, galima karinius krovinius gabenti su senąja sistema, vadinamąja automatine lokomatyvų signalizacijos sistema. Ji sena ta prasme, kad nėra nei per palydovą sujungta, nei būtų galimybės nustatyti koordinates“, – aiškina p. Dubauskas.

nuotrauka::2right

Pasak jo, išjungus GLONASS paremtą sistemą, veiktų senoji. Tik tuo atveju lokomotyvui prireiktų dviejų, ne vieno, mašinistų. Saugos sistema „Klub-U“ gali sureaguoti, jei mašinistui kažkas nutinka, ir automatiškai sustabdyti traukinį. Be jos, norint užtikrinti saugumą, traukinį turėtų prižiūrėti du mašinistai.

Pašnekovo žiniomis, LG nėra tekę išjungti sistemos dėl gabenamos karinės technikos. Pasak p. Dubausko, dažniausiai sąjungininkų karinė technika gabenama per daug nesislapstant – ne tik geležinkeliais, bet ir keliais.

Paklaustas, ar nauja LG vadovybė šioje sutartyje su Rusijos bendrove mato problemą, p. Dubauskas kol kas atsakyti negalėjo: „Kaip žinote, praėjusių metų prabaigoje buvo priimtas sprendimas, kad dėl konkursų ir juose dalyvaujančių trečiųjų šalių įmonių buvo priimti sprendimai, kad tos įmonės bus tikrinamos.“

Be to, VŽ rašė, kad Vyriausybė nusprendė kreiptis į svarbiausias šalies saugumą bei finansinės veiklos skaidrumą tiriančias įstaigas ir inicijuoti detalią LG veiklos analizę. Tad bendrovę tikrins FNTT, VPT, VSD ir STT.

„Kaip liko Rusijoje, taip liko“

Paklaustas, kaip vertina ir kitas spaudoje pasirodžiusias LG sutartis su Rusijos bendrovėmis, p. Anušauskas primena apie buvusią LG vadovybę: „Manyčiau, kad tendencija paprasta – kaip buvo likta toje erdvėje kartu su Rusija, taip ir liko, niekas nepasikeitė: ryšiai, santykiai, požiūriai.“

Pasak ilgamečio komiteto nario, jame nė karto nebuvo svarstyti klausimai, susiję su LG. Ponas Anušauskas aiškina, kad nebuvo pateikta jokios informacijos, kurią reikėtų svarstyti.

„Atodė, lyg ir nėra pagrindo. LG politinis stogas – Susisiekimo ministerija, nes ji atsakinga už šią sritį. Jeigu susisiekimo ministras  – ar tai būtų dabartinė, ar ankstesnė mūsų laikų Vyriausybė – jeigu ministras nekelia tokių klausimų, tai jie ir nesiaktualizuoja ir nėra svarstomi“, – aiškina p. Anušauskas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„MAAS Aviation“ Kauno oro uoste stato orlaivių dažymo angarą 4

Spalį Kauno oro uoste pradėtas statyti specializuotas orlaivių dažymo angaras, kuris pradės veiklą 2020 m.

Pramonė
2019.10.18
„LGC Cargo“ ir „Gargždų geležinkelis“ toliau negalės vežti krovinių per Lietuvą 2

Lietuvos geležinkelių paslaugų įmonė „LGC Cargo“ negavo leidimo vežti krovinius per Lietuvą. Per didžiausią...

„Fiat Chrysler“ nepasiekus reikalavimų emisijoms – 79 mln. USD bauda  3

Autopramonės bendrovė „Fiat Chrysler Automobiles“ nubausta 79 mln. USD bauda už neįvykdytus anglies...

Pramonė
2019.10.18
Naują „Venipak“ terminalą Vilniuje lydi kiti plėtros projektai Premium 3

Sostinėje, Žirnių g., statomas 10.000 kv. m ploto siuntų terminalas – tik vienas iš plataus masto logistikos...

ACEA: Lietuva – sparčiausiai auganti ES naujų automobilių rinka  10

Tai – formaliai pripažįstami skaičiai, kuriuos iškreipia dideliu mastu vykdomas reeksportas.

Automobiliai
2019.10.17
Padidintas komandiruojamų darbuotojų dienpinigių apmokestinimas 48

Vyriausybė trečiadienį pritarė siūlymui didinti komandiruojamų darbuotojų dienpinigių apmokestinimą,...

Klaipėdos uostas pagal krovą Baltijos šalyse pirmauja ketvirtus metus iš eilės 9

Klaipėdos uostas solidžiausią Baltijos valstybėse krovą skelbia jau ketvirtus metus iš eilės.

Vilniaus oro uostas mina stabdžius: negausėja nei skrydžių, nei keleivių Premium 49

Iš trijų šalies oro uostų šiemet keleivių ir skrydžių skaičius nedidėjo tik Vilniaus oro uoste. Aviacijos...

Paslaugos
2019.10.17
Ekologiškas transportas – ne mada, o nauda Verslo tribūna 3

Tarptautinį automobilių gamintoją „Iveco“ Lietuvoje atstovaujanti  UAB „Transmitto“ pardavė pirmąją...

Verslo aplinka
2019.10.17
„Kamida Group“ į logistikos centrą Kaune investuoja 12 mln. Eur 2

Transporto, logistikos ir žemės ūkio technikos nuomos paslaugų UAB „Kamida Group“ Kaune ruošiasi...

Statyba ir NT
2019.10.16
Dėl Norvegijos karių vežtos nepavojingos granatos buvo evakuota dalis Vilniaus oro uosto 1

Vilniaus oro uosto keleivio bagaže trečiadienį radus, įtariama, dūminę granatą, dalis pastato buvo evakuota.

„CityBee“ paspirtukų sezonas: lietuviai važiavo dažniausiai, latviai – toliausiai 6

Transporto dalijimosi paslaugų teikėja „CityBee“ trečiadienį baigia daugiau nei pusę metų trukusį elektrinių...

Susisiekimo ministras: Kelių direkcija bus pertvarkyta 2

Lietuvos automobilių kelių direkciją ketinama pertvarkyti į valstybės įmonę arba akcinę bendrovę, sako...

Statyba ir NT
2019.10.16
Vyriausybė palaimino taršių automobilių mokestį 78

Vyriausybė pritarė naujajam automobilių taršos mokesčiui. Jis Seimui bus teikiamas kartu su 2020 m. valstybės...

Naujojo vadovo bus ieškoma tik pertvarkius Klaipėdos uostą, žada ministras 5

Naujojo Klaipėdos uosto vadovo bus ieškoma tik po numatomos šios valstybės įmonės pertvarkos į akcinę...

Verslo aplinka
2019.10.16
Teismas dar kartą patvirtino, kad A. Vaitkus atleistas teisėtai 3

Vilniaus apygardos teismas antradienį patvirtino, kad buvęs Klaipėdos uosto vadovas Arvydas Vaitkus buvo...

Paskirta nauja bendros „Rail Baltica“ įmonės stebėtojų taryba 1

Bendros už „Rail Baltica“ projektą atsakingos įmonės „RB Rail AS“ akcininkai paskyrė naują stebėtojų tarybą.

„Avia Solutions Group“ įsigijo aviacijos grupę „Chapman Freeborn“

Gedimino Žiemelio valdoma aviacijos grupė „Avia Solutions Group” įsigijo Didžiosios Britanijos užsakomųjų...

Vilniuje pradeda veikti didelės galios „Ignitis“ elektromobilių įkrovimo tinklas 19

Šiemet Vilniuje bus įrengtos 59 didelės galios (50 kW) elektromobilių įkrovimo stotelės, 50 iš jų pradeda...

Vežėjai valdžios planuose regi bankrotus ir kraustynes į Lenkiją 12

Valdžios planai didinti vairuotojų atlyginimų koeficientą nuo 1,3 iki 1,5 minimalios mėnesinės algos (MMA)...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau