Savarankiškai veikiantis automobilis: kiek pasistūmėjo gamintojai? 

Publikuota: 2020-01-30
Mantas Skinderis. Bendrovės nuotr.
svg svg
Mantas Skinderis. Bendrovės nuotr.
„Hella Lithuania“ Projektų diegimo ir pokyčių valdymo vadovas

Ne tik talentingų aktorių suvaidinami herojai, tačiau ir kino automobiliai tampa ikoniniais. Štai prieš 52 metus kino ekranuose pasirodęs lenktyninis „vabaliukas“ Herbis įsiminė daugumai. Filmo kūrėjai nuspėjo ateitį: savarankiškai mąstantis ir veikiantis automobilis yra gamintojų siekiamybė.

Pastarieji, kurdami autonominį automobilio valdymą, smarkiai pasistūmėjo. dalis automatizuotų sistemų komponentų bus gaminama ir Lietuvoje.

Kino automobiliai

53 numeriu pažymėtas lenktyninis „Volkswagen Beetle“ automobilis 1968 metais pasirodžiusiame filme „Herbis: meilės vabaliukas“ tapo legenda: jis vaizdavo savarankiškai veikiantį ir mąstantį automobilį, turintį žmonėms būdingas emocijas. Nenuostabu, kad Herbis vėliau nekart grįžo į kino ekranus.

Be jo, ekranuose matėme ir kitų savavaldžių automobilių. Tarp jų buvo ir Betmeno „Batmobile“, ir filmų bei TV serialų serija „Ratuotas riteris“ apie dirbtinį intelektą turintį automobilį „Kitą“, kuris ne tik komunikavo su žmonėmis, bet ir padėjo policijai persekioti nusikaltėlius ir gebėjo atlikti įvairių techninių triukų.

Pagreitį jau įgavo

Kino pramonės vaizduotę skatino tikri technologiniai postūmiai. Autonominio vairavimo idėja atsirado dar trečiajame XX a. dešimtmetyje, kuomet gerokai padaugėjo vairuotojų sukeltų nelaimingų atsitikimų. Nuo to laiko automatizuoto vairavimo funkcija tobulėjo, buvo sukurta įvairių prototipų. Bet jie buvo tiesiog per brangūs paleisti į rinką.

Lūžis įvyko, kuomet JAV Gynybos departamentas užsakė sukurti autonomišką ateities automobilį. 2007-aisiais, dykumoje paleidus įvairius modelius, kelionės tikslą savarankiškai pasiekė Stanfordo universiteto modifikuotas „Volkswagen Touareg“. Nuo tada pramonė tobulina automatizuotus sprendimus, o kino automobiliai artėja prie tikrovės.

Penki lygiai

Šiuo metu automobilių rinka orientuojasi į saugumą, patogumą ir aplinkos tausojimą. Su pirmomis savybėmis siejami autonominiai automobiliai. Yra išskiriami penki automobilių autonomiškumo lygmenys, klasifikuojami pagal veiksmus, atliekamus automobilio ir/arba žmogaus. Į tai įeina krypties valdymas bei akceleracija ir stabdymas, aplinkos analizavimas, grįžtamasis ryšys apie vairavimo komandas, sistemos galimybės užduotims atlikti ir perdavimo laikas, per kurį žmogus gali perimti kontrolę. Ir bene svarbiausias kriterijus – ar vairuojant reikalingos rankos bei akys.

Pirmas lygis – tai pagalba vairuotojui, pavyzdžiui, aktyvi greičio palaikymo sistema. Antras lygis – dalinė autonomija, kai automobilis yra atsakingas už greičio palaikymą, įskaitant stabdymą bei greitėjimą, taip pat už krypties palaikymą bei pakeitimą. Trečias lygis – kai automobilis atsakingas ir už aplinkos analizavimą, o žmogus 10–20 sekundžių gali visiškai atsitraukti nuo vairavimo tiek rankomis, tiek akimis. Ketvirtas lygis – kai žmogus daugiau nei 20 sekundžių gali visiškai atsitraukti nuo vairavimo rankomis bei akimis. Taip pat vairuotojas nebūtinai turi sėdėti prie vairo arba vairas gali būti „patraukiamas“. Penktas lygis – tai visiškas autonominis vairavimas. Tokioje transporto priemonėje jau nėra vairo, viską atlieka automobilis, vairuotojas nereikalingas.

Išstums įprastus

Jau daug metų keliuose susiduriame, o daugelis mūsų ir patys naudoja automobilį, kurį galima priskirti vienam iš minėtų lygių. Artimiausių 15 metų perspektyva rodo, kad autonominiai automobiliai, priklausantys 1 ir 2 lygiams, sudarys didžiąją dalį visų automobilių, o jau 2030 m. 3–5 autonomiškumo lygio automobiliai sudarys iki 20% visų per metus pagaminamų automobilių. Augant tokių automobilių gamybai, mažiau autonomiškas transportas po truputį trauksis iš mūsų kasdienybės.

Automobilių gamintojai ir technologijų kompanijos turi skirtingas strategijas, kaip ir kada planuoja pristatyti rinkai savavaldžius automobilius. Iš esmės, visiškai autonominį vairavimą atliekančių transporto priemonių jau yra, tačiau kol kas tai pavieniai įvairių gamintojų projektai.

Gamins ir Lietuvoje

Automobilių elektronikos komponentus gaminanti „Hella“ jau seniai prisideda prie tokių automatizuotų sprendimų kūrimo – pavyzdžiui, jau minėtam „vabalui“ apšvietimo sistemos produktą mūsų bendrovė sukūrė 1963 m., dar prieš kino ekranuose pasirodant Herbiui.

Šiuo metu bendrovės gamyklose kitose šalyse yra gaminami ir tobulinami produktai, skirti automatizuotam vairavimui. Tai pirmiausia yra skirtingų kartų „Radar“ jutikliai, kurie gali užtikrinti skirtingo lygio aplinkos stebėjimą ir pagalbą vairuojant. Taip pat – produktai, kurie iš pirmo žvilgsnio atrodo nesusiję su automatizavimu: elektromobilių baterijų valdikliai, programinė įranga aplinkos stebėjimo įrenginiams, turbinos valdymo blokai, įtampos valdikliai ir kt. Planuojame, kad artimoje ateityje ir „Hella Lithuania“ bus įtraukta į automatizuotam vairavimui skirtų produktų gamybos tinklą.

Iššūkiai – ne tik technologiniai

Kuriant savavaldžius automobilius, susiduriama su keletu iššūkių. Vienas jų – visuomenės nuomonė, kad dirbtinis intelektas ir autonominis vairavimas yra nepajėgūs 100% atstoti žmogaus.

Be šio, yra technologinių iššūkių, su kuriais susiduria gamintojai. Pirmiausia, tai kelių sąlygos ir infrastruktūra, nes skirtingose vietovėse yra kirtingos sąlygos autonominio automobilio judėjimui. Pavyzdžiui, Lietuvoje turime pakankamai gerą ir aiškų eismo juostų žymėjimą greitkeliuose, tačiau regioniniuose keliuose to nėra. Vien Europoje kelių kokybė ir žymėjimas skiriasi priklausomai nuo šalies, o tai apsunkina autonominio automobilio reakciją į išorės signalus.

Antras iššūkis yra oras – skirtingomis oro sąlygomis autonominis automobilis turi nevienodai reaguoti į aplinką, o tai užtikrinti nėra paprasta: jei kelias padengtas ledu ar sniegu, eismo juostų sekti nepavyks. Trečias iššūkis – vis dar neapibrėžta teisinė atsakomybė dėl eismo įvykių ir apskritai nepritaikyta teisinė bazė, todėl nėra aišku, kas atsakingas už eismo įvykį, kurį sukėlė autonominis automobilis.

Taip pat šiuo metu pastebima, kad automobilių rinka itin didelį dėmesį skiria hibridinių ir elektra varomų automobilių gamybai. Dėl šios priežasties autonominių automobilių startas rinkoje šiek tiek vėluoja. Skaičiuojama, kad po dešimtmečio 3 ir aukštesnio lygio autonominių automobilių skaičius viršys elektromobilių. Šios dvi šakos, elektrifikacija ir automatizacija, turi būti atskirtos.

Patogumas ir saugumas

Autonominis transportas jau dabar turi įtakos žmonių gyvenimo būdui ir yra reikalingas dėl kelių aspektų. Pirmiausia, toks automobilis privalo užtikrinti ne mažesnes galimybes nei žmogus, t. y. turi jausti, galvoti, veikti. Taigi didžiausias jo privalumas yra dalinė arba visiška pagalba vairuotojui. Didžiųjų miestų gyventojai neretai skundžiasi spūstimis keliuose. Važiuojant savavaldžiu automobiliu, galima šį laiką išnaudoti produktyviai: atsakyti į elektroninius laiškus, naudotis telefonu ar bendrauti su šeima.

Antra, tokios kelionės tampa ne tik paprastesnės, bet ir saugesnės – dirbtinis intelektas veikia efektyviau, nei pervargęs, nuotaikų kaitos kamuojamas ar budrumą praradęs žmogus.

Galiausiai, ateityje autonominiai automobiliai privalės ne tik vairuoti, bet ir komunikuoti su kitomis transporto priemonėmis, infrastruktūra bei keleiviais. Šią komunikaciją užtikrins dirbtinis intelektas. Balso komandomis automobilyje bus galima valdyti viską, kam šiuo metu naudojame mygtukus. Tai bus neatsiejama kasdienybės dalis, todėl kelionės taps kur kas įdomesnės.

Mantas Skinderis yra automobilių elektronikos komponentus gaminančios bendrovės „Hella Lithuania“ Projektų diegimo ir pokyčių valdymo vadovas.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Lietuvoje kuriama technologija „Unilever“ – „Nestle“ ir  kitoms korporacijoms  Premium

Į tvarius projektus investuojanti Norvegijos „Valinor“ Lietuvoje įsteigė UAB „Sirputis“, kuri drauge su...

Pramonė
05:45
Iš korporacijos į savo įmonę – E. Budvilaičio istorija Premium

Evaldas Budvilaitis, praėjusių metų pradžioje palikęs „StrongPoint“ vadovo pareigas ir grįžęs į savo įmonę...

Technologijos
2020.02.20
„American Express“ viena koja grįžta į Lietuvą

JAV tarptautinė mokėjimo kortelių operatorė „American Express“ dalinai sugrįžta į Lietuvą.

Rinkos
2020.02.20
„Huawei“ pralaimėjo bylą dėl draudimo JAV vyriausybės agentūroms pirkti bendrovės įrangą 

Jungtinės Valstijos, vadovaudamosi kibernetinio saugumo sumetimais, turi teisę uždrausti vyriausybės...

Technologijos
2020.02.19
BDAR: 5 didžiausios baudos ir garsiausios bylos Premium

Dėl Bendrojo duomenų apsaugos reglamento (BDAR) pažeidimų nuo jo taikymo pradžios prieš pusantrų metų jau...

Technologijos
2020.02.19
Naujoji Europos skaitmeninė strategija

Tikiu technologijomis. Kad technologijos yra gėris, įsitikinau, kai dar studijavau mediciną. Tada patyriau,...

Technologijos
2020.02.19
Lietuvos bankas griežtai nubaudė gudrauti bandžiusią „fintech“ įmonę 1

Lietuvos bankas už šiurkščius ir sisteminius įstatymų pažeidimus panaikino mokėjimo įstaigos UAB...

Rinkos
2020.02.19
Baltijos šalys suklestėjo kaip visos ES tarpusavio skolinimo centras Premium 2

Baltijos šalys per kelis metus tapo bene reikšmingiausiu žaidėju Europos tarpusavio skolinimo rinkoje.

Rinkos
2020.02.19
Startuoliai pinigų žvalgosi nebūtinai ten, iš kur jie ateina Premium

Lietuviško startuolio svajonė – pritraukti investuotoją iš Silicio slėnio ir tapti vienaragiu, tačiau...

Rinkos
2020.02.19
300% didesnės investicijos į skaitmenizavimą arba beviltiškų atsilikėlių vaidmuo 2

Liaupsės mūsų IT specialistams, banga užsienio įmonių paslaugų centrų su tūkstančiais skaičiuojamomis aukštos...

Technologijos
2020.02.18
Interviu su „Telia Lietuva“ vadovu: vienų jungtuvių nebaigė, naujas pradėjo Premium 3

„Telia Lietuva“ neseniai atšventė trečiąjį gimtadienį ir pristatė investuotojų neblogai įvertintus 2019 m.

Paslaugos
2020.02.18
Dėl koronaviruso „Apple“ koreguoja pardavimų prognozes

„Apple“ įspėjo investuotojus apie tai, kad koronaviruso COVID-19 protrūkis jos veiklos rezultatams atsilieps...

Technologijos
2020.02.18
Apklausa: startuoliai palankiai vertina Lietuvos ekosistemą, bet stokoja finansavimo

Verslo pradžioje Lietuvos startuoliams labiausiai trūksta finansavimo, vėliau – talentų, o verslui įsibėgėjus...

Paslaugos
2020.02.17
Žiniasklaida: „Revolut“ pritraukė 500 mln. USD, įvertinimas pašoko iki 6 mlrd. USD

Jungtinės Karalystės technologijų startuolis „Revolut“, turintis lietuvišką bankinę licenciją, po naujo lėšų...

Rinkos
2020.02.17
Koronaviruso grėsmės pasiekė ir Baltijos biržą

Baltijos biržoje – vienas pirmųjų emitentų pranešimų apie galimas neigiamas pasekmes veiklos rezultatams dėl...

Rinkos
2020.02.17
Plastikinių kortelių amžiuje savo nišos ieško mokėjimo kortelių agregatoriai Premium

Daugėjant mokėjimo korteles siūlančių finansinių paslaugų teikėjų, savo nišą bando surasti mokėjimo kortelių...

Rinkos
2020.02.16
Gera žinia darbuotojams: išsiaiškino, ko negali pakeisti robotai Premium

Darbo rinką purto esminiai pokyčiai: profesijos transformuojasi, kai kurios specialybės išnyksta, dirbtinis...

Vadyba
2020.02.16
„Fintech“ sektorius auga, prievaizdai akcentuoja finansinį tvarumą Premium

Finansų technologijų sektorius Lietuvoje pernai toliau augo. Jame dirbančių asmenų skaičus pasiekė 3.400.

Paslaugos
2020.02.14
JAV pateikė naujų kaltinimų „Huawei“

JAV išplėtė ieškinį prieš „Huawei“, kaltindama Kinijos telekomunikacijų milžinę dėl dešimtmečius trunkančio...

Technologijos
2020.02.14
Laukia esminiai pelno apmokestinimo pokyčiai, juos lydi snaiperių karai Premium 2

Artimiausiais metais dalį įmonių pelno numatoma apmokestinti toje šalyje, kurioje prekės ar paslaugos buvo...

Finansai
2020.02.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau