Kuriami lietuviški savavaldžiai autobusai

Publikuota: 2019-02-05
VDA ir „Viltechnos“ vizualizacija.
VDA ir „Viltechnos“ vizualizacija.

UAB „Viltechna“ iniciatyva suburta Vilniaus dailės akademijos (VDA) dizainerių ir projektuotojų komanda baigė kurti lietuviško savavaldžio elektrinio autobusiuko koncepciją. Dabar įmonės ir mokslininkai, padedami Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA), siekia jį pagaminti.

Savavaldžio autobusiuko dizainą ir koncepciją kūrė Dominykas Budinas ir Marius Paulikas. Projekto vadovas yra doc. Šarūnas Šlektavičius, VDA dėstytojas, o projekto koordinatorius – Juozas Brundza, VDA Dizaino katedros vedėjas.

„Numatyta, kad visi 4 autobusiuko ratai turės atskirus savaeigius variklius ir galės sukiotis atskirai. Dėl to ši transporto priemonė galės važiuoti įvairiomis kryptimis, taip pat parkuotis lygiagrečiai ir apsisukti vietoje 360 laipsnių kampu. Autobusiuko išorės ir vidaus dizainas nesimetrinis, kaip įprasta tokio tipo savavaldėms transporto priemonėms. Jis turi aiškų priekį ir galą, o sėdimosios vietos orientuotos viena važiavimo kryptimi. vietoje vairuotojo kabinos taip pat suprojektuotos keleivių sėdynės“, – pasakoja projekto vadovas.

Be to, autobusiuke numatyta motorizuota išvažiuojanti rampa. Ji būtų pritaikyta važiuoti asmenims neįgaliųjų vežimėliuose ir vežti vaikiškus vežimėlius.

videoklipas::1

Projektas – gera reklama

Savavaldžio elektrinio autobusiuko koncepcija – tik pradinis šios transporto priemonės kūrimo etapas. Toliau laukia sudėtingi techninės automobilio dalies bei programinės įrangos kūrimo darbai. O kur dar komercializavimas.

Neabejojama, kad pagaminti prototipą lietuviai tikrai yra pajėgūs. Bet tokios transporto priemonės komercializavimas gali būti nepasiekiamas tikslas, nes šalyje trūksta automobilių pramonės įmonių, kurios turėtų pakankamai praktinių konstravimo ir gamybos žinių (angl. know-how). Tokių bendrovių Lietuvoje – vos kelios.

Atsiliekame ir algoritmų srityje. Net jei Lietuvos mokslininkai ir IT specialistai sukurtų savavaldžiams automobiliams algoritmus ne prastesnius už „Google“, juos vis tiek reikėtų ilgai mokyti. O „Google“ algoritmai jau įveikė tūkstančius kilometrų.

Lietuviškų savavaldžių transporto priemonių komercializavimui koją gali pakišti ir tai, kad tuo jau užsiima patyrusios ir finansiškai labai pajėgios transporto priemonių gamybos kompanijos, tokios kaip „Volvo“ ir „Daimler“.

Tiesa, net jei komercializavimas nepavyks, toks projektas gali tapti puikia Lietuvos ir šalies specialistų gebėjimų reklama. Parodoms, užsienio verslo misijoms, potencialių investuotojų apsilankymams ir kitiems renginiams užtektų pagaminti vieną ar kelis prototipus. Be to, juos kuriant, mokslas ir verslas tikriausiai įgis naujų žinių. Ponas Brundza iš VDA sako naudą, ypač dėl įvairiapusiško mokslo ir verslo bendradarbiavimo, jaučiantis jau dabar.

„Lyginant su kitomis Europos šalimis, kur yra ištobulinti verslo ir mokslo atstovų bendradarbiavimo modeliai ir sukaupta nemenka patirtis, mes dar tik mokomės tai daryti. Sėkmingai dirbome su italų, vokiečių bei belgų kompanijomis. Tačiau tikrai turime galimybių vykdyti ir kur kas daugiau inovatyvių projektų“ , – sako jis.

Ambicingi planai

Kad ir kaip būtų, Dainius Diska, UAB „Viltechna“ direktorius, neslepia ambicingų tikslų: „Svajojame sukurti naują pramonės sritį – ateities automobilių konstravimą ir gamybą. Tikimės gaminti keletą savaeigių automobilių modelių, galbūt 3–5, Lietuvos ir užsienio rinkoms. Sąmoningai kūrėme išskirtinę transporto priemonę, kad ji nekonkuruotų su tomis, kurias gamina stambieji rinkos žaidėjai“.

Anot jo, pasaulinės rinkos tendencijos rodo, kad savaeigis transportas labai perspektyvus. Jau po 5–10 metų tokios transporto priemonės turėtų būti visiems įprastas dalykas.

„Pirmieji tokie autobusiukai greičiausiai būtų eksploatuojami Lietuvoje, pradžioje – uždarose teritorijose – parkuose, oro uostuose, didelėse industrinėse teritorijose ir pan. Tačiau mūsų rinka labai maža, tad ketiname juos pardavinėti visame pasaulyje“ , – planus dėsto p. Diska.

Šiuo metu aptariamas savaeigio elektrinio automobilio techninis projektas. Žinia, kad konstrukcinė dalis bus rengiama bendradarbiaujant su Klaipėdos universiteto mokslininkais, kurie šioje srityje jau turi patirties. Kaip VŽ rašė, bendrovė „Vėjo projektai“ su Klaipėdos universiteto specialistais konstruoja lietuvišką elektrinį autobusą.

Vėliau, kuriant autobusiuko algoritmą–vairuotoją, planuojamos įtraukti ir kitas Lietuvos mokslo įstaigos.

„Galbūt pavyktų surinkti geriausių specialistų iš skirtingų Lietuvos mokslo įstaigų komandą ir taip pasiekti ypač pažangių rezultatų“, – svarsto p. Diska.

Jis tikisi maždaug po 3 metų pagaminti kelis pavyzdinius autobusus. Transporto priemonę planuojama sertifikuoti Vokietijoje, tada būtų galima pradėti serijinę gamybą.

Mokslo ir žinių bagažas

„Viltechnos“ vadovas priduria neabejojantis, kad Lietuvoje yra pakankamas mokslininkų potencialias kurti tokias sudėtingas ir inovatyvias technologijas.

Šalyje po truputį kaupiamos ir techninės žinios. Patirties automobilių pramonėje jau turi „Altas komercinis transportas“. Šia sritimi domisi ir elektromobilių sistemas kurianti „Elinta Motors“. Taip pat ateina užsienio įmonės.

Štai pernai vasarą pranešta, kad karinei žvalgybai produktus kurianti Indijos „Tonbo Imaging“ Lietuvoje planuoja įsteigti mokslinę laboratoriją, kurioje kurs autonominės transporto sistemos prototipą. Projektas vertinamas beveik 12 mln. Eur, jį užsibrėžta įgyvendinti per 3 metus. Pernai į Lietuvą taip pat atėjo ir patirtį atsinešė dvi didelės automobilių pramonės bendrovės: „Hella“ ir „Continental“.

„Savavaldžių automobilių pasaulinė rinka kasmet didėja, prognozuojama, kad iki 2030 m. ji sieks 173 mlrd. USD. 2019-ieji yra pereinamieji metai pasaulyje, kuomet autonominio transporto technologijos nuo mokslinių tyrimų pereina prie komercializacijos etapo. Toks pokytis jau 2020 m. leis išplėsti autonominio transporto paslaugų pritaikymą įvairiose pasaulio miestuose ir regionuose“, – sako Kęstutis Šetkus, MITA direktorius.

Ateities transporto priemonės

Transporto ir MITA specialistai neabejoja, kad savaeigės transporto priemonės jau netolimoje ateityje pakeis dalį įprastų.

Pavyzdžiui, metro traukiniai kai kuriuose miestuose Danijoje, Ispanijoje, Italijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Vengrijoje, Šveicarijoje ir Jungtinėje Karalystėje, taip pat ir kitose pasaulio šalyse, jau keletą metų važinėja be vairuotojų. Pernai Potsdame, Vokietijoje, pristatytas ir pirmasis savavaldis tramvajus.

O štai JAV milžinės „Google“ valdoma bendrovė „Waymo“ jau gerus du mėnesius Finikso mieste, Arizonos valstijoje, siūlo pusiau komercinę savavaldžių taksi paslaugą „Waymo One“. Bendrovės automobiliuose dar yra „vairuotojai“, bet jie vairo nelaiko, o tik prižiūri savavaldžius automobilius, kuriuos Finikso gyventojai gali išsikviesti per „Waymo One“ programėlę.

Paslauga laikoma pusiau komercine, nes ji yra mokama, bet tik ribotas miesto gyventojų skaičius gali užsiregistruoti ir naudotis programėle. Nepaisant to, „Waymo One“ yra įrodymas, kad tokių paslaugų komercializavimas yra įmanomas, ir kad vartotojų bus.

Daugelyje pasaulio šalių taip pat kuriami ir išbandomi savaeigiai autobusai. JAV, Švedijoje, Vokietijoje, Estijoje, Kinijoje ir kitose šalyse jau dabar kursuoja po keletą tokių keleivinių transporto priemonių, tiesa, kol kas dažniausiai uždarose teritorijose ir paprastai nedideliu, apie 20 km/h, greičiu.

Vienas tokių savavaldžių autobusiukų – Prancūzijos bendrovės „Navya“ kūrinys – išmanių transporto sistemų srityje dirbančios UAB „ Viltechna“ iniciatyva 2017 m. pabaigoje išbandytas ir Lietuvoje.

Ateities transporto entuziastai mano, kad savavaldės transporto priemonės bus ekonomiškesnės, patikimesnės ir saugesnės nei įprastos, valdomos vairuotojo. Tai byloja ir statistika – pasaulyje net 94% eismo įvykių nulemia žmogiškasis faktorius – neatidus vairavimas, pavėluota reakcija, per didelis greitis, neteisėti manevrai, vairavimas apsvaigus ir kt. Tikimasi, kad pasitelkus savavaldes transporto priemones, didelės dalies šių nelaimių bus įmanoma išvengti. Skaičiuojama, kad savaeigio transporto plėtra galėtų sumažinti eismo įvykių skaičių net iki 90%, rašo MITA.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Po skandalų „Facebook“ sunkiai sekasi rasti darbuotojų 

Kadaise geriausia darboviete JAV laikytai bendrovei „Facebook“ sunkiai sekasi rasti darbuotojų. Jos...

Vadyba
2019.05.20
„Huawei“: apsieisime be „Google“ ir amerikietiškų lustų Premium 27

JAV milžinei „Google“ patvirtinus, kad ji iš dalies stabdo bendradarbiavimą su Kinijos kompanija „Huawei“, tą...

Technologijos
2019.05.20
Lustų gamintojai seka „Google“ ir stabdo bendradarbiavimą su „Huawei“ 36

JAV milžinei „Google“ patvirtinus, kad ji iš dalies stabdo bendradarbiavimą su Kinijos kompanija „Huawei“, tą...

Technologijos
2019.05.20
Slovėnai STO daro per Lietuvą – nori pritraukti 1,8 mln. Eur 1

Slovėnijos inžinierių plėtojama kriptovaliutų platforma „Kriptomat“ per lietuvišką vertybinių popierių...

Rinkos
2019.05.20
Pagrindinis „NFQ Technologies“ pardavimų komandos tikslas – rasti įdomius projektus 300 IT specialistams 5

Norint, kad kuo daugiau potencialių pardavimų konvertuotųsi į pardavimą, pirminiame bendravimo su klientu...

Pardavimai
2019.05.19
„Practica Capital“ 1 mln. Eur investavo į Latvijos startuolį

Lietuvos rizikos kapitalo fondų valdytoja „Practica Capital“ kartu su partneriais investavo į Latvijos garso...

Rinkos
2019.05.17
„Alna“ sulaukė finansinio investuotojo, nupirko 35% 3

Investicijų valdymo įmonės „Orion Asset Management“ fondas įsigijo 35% „Alnos“ grupės įmones...

Rinkos
2019.05.17
Nauji telefonų modeliai: „Palaikyk mano drakoną“ arba džiuginanti Kinijos gamintojų konkurencija 1

Kinijos kompanija „OnePlus“ pristatė šių metų modelius – „OnePlus 7“ ir „OnePlus 7 Pro“. Nepraėjus nė parai į...

Technologijos
2019.05.16
Kompiuterinė rega: darbų saugą prižiūri mašinos Premium

Technologijų bendrovė „Agmis“ sukūrė kompiuterinės regos (angl. Computer Vision) sprendimą, skirtą darbų...

Paslaugos
2019.05.16
„Barclays“ parduoda „Rise Vilnius“ bankui „Swedbank“ 5

Praėjusių metų gruodį pranešęs apie veiklos stabdymą, Jungtinės Karalystės bankas „Barclays“ skelbia...

Paslaugos
2019.05.16
Vilnius perka naują elektroninio bilieto sistemą Premium 10

Savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“ paskelbė tarptautinį naujos Vilniaus elektroninio bilieto sistemos...

Paslaugos
2019.05.16
Lietuvių sukurtas galingiausias pasaulyje lazeris jau veikia 17

Trečiadienį Lazerinių tyrimų centre Vengrijoje pradėjo veikti lietuvių pagaminta viena galingiausių pasaulyje...

Paslaugos
2019.05.15
„WhatsApp“ patyrė programišių ataką  

Socialinių tinklų milžinei „Facebook“ priklausanti pokalbių ir susirašinėjimo programėlė „WhatsApp“ patyrė...

Verslo aplinka
2019.05.14
Pardavimų valanda „NFQ Technologies“: ieško tinkamų projektų IT specialistams Premium 1

Kai pardavimų komandos pagrindinis tikslas yra surasti įdomius projektus trims šimtams IT specialistų, tampa...

Pardavimai
2019.05.14
Skaitmeninę ekonomiką stabdo problemos valstybiniame sektoriuje 2

Lietuva turi visas galimybes tapti regiono lydere skaitmeninės politikos srityje bei konkuruoti globaliu...

Pramonė
2019.05.14
„Girteka Logistics“ už 0,9 mln. Eur kuria transporto organizavimo algoritmą 10

Naujas, su Europos parama kuriamas sprendimas padės realiu laiku valdyti ypatingai didelius duomenų srautus...

Kovai su vėžiu KTU kuria sintetines aminorūgštis 1

Kauno technologijos universiteto (KTU) mokslininkai, siekdami atkartoti gamtoje randamų aminorūgščių...

Paslaugos
2019.05.14
Muzikos svetainė pažeidė autorių teises

Vykdydama intelektinės nuosavybės teisių turėtojų internete priežiūrą, Lietuvos radijo ir televizijos...

Rinkodara
2019.05.14
Nuo gegužės 15 d. pinga skambučiai į kitas ES šalis 2

Nuo gegužės 15 d. iš savo šalies skambinant į kitą ES šalį minutė kainuos ne daugiau kaip 19 centų (be PVM),...

Paslaugos
2019.05.13
Palikite „Revolut“ ramybėje: pamokos startuoliui virstant korporacija Premium

Buvo geras žmogus. Simpatiškas vyras, pasižymėjo geru humoro jausmu. Neblogas darbininkas, turėjo auksines...

Verslo klasė
2019.05.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau