Kuriami lietuviški savavaldžiai autobusai

Publikuota: 2019-02-05
VDA ir „Viltechnos“ vizualizacija.
VDA ir „Viltechnos“ vizualizacija.

UAB „Viltechna“ iniciatyva suburta Vilniaus dailės akademijos (VDA) dizainerių ir projektuotojų komanda baigė kurti lietuviško savavaldžio elektrinio autobusiuko koncepciją. Dabar įmonės ir mokslininkai, padedami Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA), siekia jį pagaminti.

Savavaldžio autobusiuko dizainą ir koncepciją kūrė Dominykas Budinas ir Marius Paulikas. Projekto vadovas yra doc. Šarūnas Šlektavičius, VDA dėstytojas, o projekto koordinatorius – Juozas Brundza, VDA Dizaino katedros vedėjas.

„Numatyta, kad visi 4 autobusiuko ratai turės atskirus savaeigius variklius ir galės sukiotis atskirai. Dėl to ši transporto priemonė galės važiuoti įvairiomis kryptimis, taip pat parkuotis lygiagrečiai ir apsisukti vietoje 360 laipsnių kampu. Autobusiuko išorės ir vidaus dizainas nesimetrinis, kaip įprasta tokio tipo savavaldėms transporto priemonėms. Jis turi aiškų priekį ir galą, o sėdimosios vietos orientuotos viena važiavimo kryptimi. vietoje vairuotojo kabinos taip pat suprojektuotos keleivių sėdynės“, – pasakoja projekto vadovas.

Be to, autobusiuke numatyta motorizuota išvažiuojanti rampa. Ji būtų pritaikyta važiuoti asmenims neįgaliųjų vežimėliuose ir vežti vaikiškus vežimėlius.

videoklipas::1

Projektas – gera reklama

Savavaldžio elektrinio autobusiuko koncepcija – tik pradinis šios transporto priemonės kūrimo etapas. Toliau laukia sudėtingi techninės automobilio dalies bei programinės įrangos kūrimo darbai. O kur dar komercializavimas.

Neabejojama, kad pagaminti prototipą lietuviai tikrai yra pajėgūs. Bet tokios transporto priemonės komercializavimas gali būti nepasiekiamas tikslas, nes šalyje trūksta automobilių pramonės įmonių, kurios turėtų pakankamai praktinių konstravimo ir gamybos žinių (angl. know-how). Tokių bendrovių Lietuvoje – vos kelios.

Atsiliekame ir algoritmų srityje. Net jei Lietuvos mokslininkai ir IT specialistai sukurtų savavaldžiams automobiliams algoritmus ne prastesnius už „Google“, juos vis tiek reikėtų ilgai mokyti. O „Google“ algoritmai jau įveikė tūkstančius kilometrų.

Lietuviškų savavaldžių transporto priemonių komercializavimui koją gali pakišti ir tai, kad tuo jau užsiima patyrusios ir finansiškai labai pajėgios transporto priemonių gamybos kompanijos, tokios kaip „Volvo“ ir „Daimler“.

Tiesa, net jei komercializavimas nepavyks, toks projektas gali tapti puikia Lietuvos ir šalies specialistų gebėjimų reklama. Parodoms, užsienio verslo misijoms, potencialių investuotojų apsilankymams ir kitiems renginiams užtektų pagaminti vieną ar kelis prototipus. Be to, juos kuriant, mokslas ir verslas tikriausiai įgis naujų žinių. Ponas Brundza iš VDA sako naudą, ypač dėl įvairiapusiško mokslo ir verslo bendradarbiavimo, jaučiantis jau dabar.

„Lyginant su kitomis Europos šalimis, kur yra ištobulinti verslo ir mokslo atstovų bendradarbiavimo modeliai ir sukaupta nemenka patirtis, mes dar tik mokomės tai daryti. Sėkmingai dirbome su italų, vokiečių bei belgų kompanijomis. Tačiau tikrai turime galimybių vykdyti ir kur kas daugiau inovatyvių projektų“ , – sako jis.

Ambicingi planai

Kad ir kaip būtų, Dainius Diska, UAB „Viltechna“ direktorius, neslepia ambicingų tikslų: „Svajojame sukurti naują pramonės sritį – ateities automobilių konstravimą ir gamybą. Tikimės gaminti keletą savaeigių automobilių modelių, galbūt 3–5, Lietuvos ir užsienio rinkoms. Sąmoningai kūrėme išskirtinę transporto priemonę, kad ji nekonkuruotų su tomis, kurias gamina stambieji rinkos žaidėjai“.

Anot jo, pasaulinės rinkos tendencijos rodo, kad savaeigis transportas labai perspektyvus. Jau po 5–10 metų tokios transporto priemonės turėtų būti visiems įprastas dalykas.

„Pirmieji tokie autobusiukai greičiausiai būtų eksploatuojami Lietuvoje, pradžioje – uždarose teritorijose – parkuose, oro uostuose, didelėse industrinėse teritorijose ir pan. Tačiau mūsų rinka labai maža, tad ketiname juos pardavinėti visame pasaulyje“ , – planus dėsto p. Diska.

Šiuo metu aptariamas savaeigio elektrinio automobilio techninis projektas. Žinia, kad konstrukcinė dalis bus rengiama bendradarbiaujant su Klaipėdos universiteto mokslininkais, kurie šioje srityje jau turi patirties. Kaip VŽ rašė, bendrovė „Vėjo projektai“ su Klaipėdos universiteto specialistais konstruoja lietuvišką elektrinį autobusą.

Vėliau, kuriant autobusiuko algoritmą–vairuotoją, planuojamos įtraukti ir kitas Lietuvos mokslo įstaigos.

„Galbūt pavyktų surinkti geriausių specialistų iš skirtingų Lietuvos mokslo įstaigų komandą ir taip pasiekti ypač pažangių rezultatų“, – svarsto p. Diska.

Jis tikisi maždaug po 3 metų pagaminti kelis pavyzdinius autobusus. Transporto priemonę planuojama sertifikuoti Vokietijoje, tada būtų galima pradėti serijinę gamybą.

Mokslo ir žinių bagažas

„Viltechnos“ vadovas priduria neabejojantis, kad Lietuvoje yra pakankamas mokslininkų potencialias kurti tokias sudėtingas ir inovatyvias technologijas.

Šalyje po truputį kaupiamos ir techninės žinios. Patirties automobilių pramonėje jau turi „Altas komercinis transportas“. Šia sritimi domisi ir elektromobilių sistemas kurianti „Elinta Motors“. Taip pat ateina užsienio įmonės.

Štai pernai vasarą pranešta, kad karinei žvalgybai produktus kurianti Indijos „Tonbo Imaging“ Lietuvoje planuoja įsteigti mokslinę laboratoriją, kurioje kurs autonominės transporto sistemos prototipą. Projektas vertinamas beveik 12 mln. Eur, jį užsibrėžta įgyvendinti per 3 metus. Pernai į Lietuvą taip pat atėjo ir patirtį atsinešė dvi didelės automobilių pramonės bendrovės: „Hella“ ir „Continental“.

„Savavaldžių automobilių pasaulinė rinka kasmet didėja, prognozuojama, kad iki 2030 m. ji sieks 173 mlrd. USD. 2019-ieji yra pereinamieji metai pasaulyje, kuomet autonominio transporto technologijos nuo mokslinių tyrimų pereina prie komercializacijos etapo. Toks pokytis jau 2020 m. leis išplėsti autonominio transporto paslaugų pritaikymą įvairiose pasaulio miestuose ir regionuose“, – sako Kęstutis Šetkus, MITA direktorius.

Ateities transporto priemonės

Transporto ir MITA specialistai neabejoja, kad savaeigės transporto priemonės jau netolimoje ateityje pakeis dalį įprastų.

Pavyzdžiui, metro traukiniai kai kuriuose miestuose Danijoje, Ispanijoje, Italijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Vengrijoje, Šveicarijoje ir Jungtinėje Karalystėje, taip pat ir kitose pasaulio šalyse, jau keletą metų važinėja be vairuotojų. Pernai Potsdame, Vokietijoje, pristatytas ir pirmasis savavaldis tramvajus.

O štai JAV milžinės „Google“ valdoma bendrovė „Waymo“ jau gerus du mėnesius Finikso mieste, Arizonos valstijoje, siūlo pusiau komercinę savavaldžių taksi paslaugą „Waymo One“. Bendrovės automobiliuose dar yra „vairuotojai“, bet jie vairo nelaiko, o tik prižiūri savavaldžius automobilius, kuriuos Finikso gyventojai gali išsikviesti per „Waymo One“ programėlę.

Paslauga laikoma pusiau komercine, nes ji yra mokama, bet tik ribotas miesto gyventojų skaičius gali užsiregistruoti ir naudotis programėle. Nepaisant to, „Waymo One“ yra įrodymas, kad tokių paslaugų komercializavimas yra įmanomas, ir kad vartotojų bus.

Daugelyje pasaulio šalių taip pat kuriami ir išbandomi savaeigiai autobusai. JAV, Švedijoje, Vokietijoje, Estijoje, Kinijoje ir kitose šalyse jau dabar kursuoja po keletą tokių keleivinių transporto priemonių, tiesa, kol kas dažniausiai uždarose teritorijose ir paprastai nedideliu, apie 20 km/h, greičiu.

Vienas tokių savavaldžių autobusiukų – Prancūzijos bendrovės „Navya“ kūrinys – išmanių transporto sistemų srityje dirbančios UAB „ Viltechna“ iniciatyva 2017 m. pabaigoje išbandytas ir Lietuvoje.

Ateities transporto entuziastai mano, kad savavaldės transporto priemonės bus ekonomiškesnės, patikimesnės ir saugesnės nei įprastos, valdomos vairuotojo. Tai byloja ir statistika – pasaulyje net 94% eismo įvykių nulemia žmogiškasis faktorius – neatidus vairavimas, pavėluota reakcija, per didelis greitis, neteisėti manevrai, vairavimas apsvaigus ir kt. Tikimasi, kad pasitelkus savavaldes transporto priemones, didelės dalies šių nelaimių bus įmanoma išvengti. Skaičiuojama, kad savaeigio transporto plėtra galėtų sumažinti eismo įvykių skaičių net iki 90%, rašo MITA.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Rivilės“ vairą perėmė investuotojai, buvę „Senukų“ darbuotojai Premium

Apskaitos ir verslo valdymo sistemas vystančios bendrovės „Rivilė“ akcininkas ir ilgametis vadovas Marius...

Paslaugos
05:45
A. Bičeika nebedirba „Revolut“  5

Andrius Bičeika, dirbęs JK finansinių paslaugų startuolio „Revolut“ Verslo plėtros vadovu, paliko „Revolut“...

Rinkos
2019.02.19
Teismas: Telecentras turi grąžinti beveik 6 mln. Eur „Darnu Group“ Premium 3

Vilniaus apygardos teismas nusprendė, kad AB Lietuvos radijo ir televizijos centro (Telecentro) ir UAB „Darnu...

Statyba ir NT
2019.02.19
Pasą vėl bus galima gauti per dieną 6

Antradienį pradeda veikti nauja asmens dokumentų gamybos įranga, vėl leidžianti ypatingos skubos tvarka per...

Technologijos
2019.02.19
SAF-T bylą privalo teikti apie 10.000 įmonių, o pasiruošusių – 12% Premium

Nuo 2019 m. sausio 1 d. visos bendrovės, kurių pajamos 2015–2016 m. viršijo 700.000 Eur, VMI pareikalavus...

Finansai
2019.02.19
„Trafi“ transporto platformos programėlė startuoja Berlyne 2

Berlyne pirmadienį buvo pristatyta programėlė, leisianti žmonėms Vokietijos sostinėje naudotis viešuoju...

Technologijos
2019.02.18
Dvarčionyse pradeda formuotis aukštųjų technologijų miestelis Premium 4

Aukštųjų technologijų miestelis Dvarčionyse tampa kūnu – lazerių pramonės įmonių grupė „Eksma” į naujas...

Pramonė
2019.02.18
„Debifo“ perėmusi Nyderlandų „Factris“ plečiasi Lietuvoje

Amsterdame (Nyderlandai) įsikūrusi ir su Lietuvos finansų technologijų bendrove „Debifo“ susijungusi...

Technologijos
2019.02.18
Kelių direkcija iš VGTU perka asfalto inovaciją ir jos patentą Premium 19

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) už 245.500 Eur iš mokslininkų perka naujo asfalto mišinio...

Technologijos
2019.02.18
Lietuviška programėlė įgalina mokėjimus įmonėms, taip pat ir „FinTech“ Verslo tribūna 5

„Forbis“ grupės sukurta programėlė „Contomobile“ leidžia paprasčiau ir pigiau atlikti finansines operacijas...

Finansai
2019.02.18
Žmonijos ateities variantų beieškant: kas svarbu Premium

2003 m. man buvo 29-eri, ir aš išleidau savo pirmąjį stambesnį kūrinį – futuristinį detektyvą „Genomas 3000“,...

Verslo klasė
2019.02.17
Laukiamiausi 2019 m. išmanieji telefonai   25

2019 m. telefonų gamintojai ruošia kelias skambias premjeras. Panašu, kad šiais metais pamatysime naujus...

Technologijos
2019.02.16
Registrų centras atnaujins sistemas, jos laikinai neveiks 1

Registrų centras (RC) planuoja atnaujinti tvarkomas sistemas ir registrus. Dėl šių darbų vasario 28 d. –...

Technologijos
2019.02.15
 Seniausias Lietuvos „fintech“ investuoja Estijoje 8

Lietuvos elektroninių mokėjimų sistema „Paysera“ Estijos sostinėje atidarė klientų aptarnavimo centrą, o...

Rinkos
2019.02.15
„Huawei“ viceprezidentas: vyksta geopolitinis žaidimas   8

Kinijos telekomunikacijų milžinei „Huawei“ sulaukiant JAV ir ES institucijų abejonių dėl jos sistemų...

Technologijos
2019.02.14
„Alwark“ išbando dalijimosi ekonomiką pramonėje Premium 1

Krovos ir komunalinės technikos kompanija „Alwark“ Kauno laisvosios ekonominės zonos (LEZ) teritorijoje bando...

Technologijos
2019.02.14
LB atnaujino kriptovaliutų ir ICO reguliavimą 2

Lietuvos banko valdyba atnaujino savo poziciją dėl virtualiųjų valiutų ir pirminių kriptovaliutų siūlymų...

Rinkos
2019.02.14
Kriptovaliutų biržų milžinė „Binance“ – vis dar pelninga 3

Didžiausia pasaulio kriptovaliutų birža „Binance“, nepaisant į meškų rinką panirusios kriptovaliutų rinkos,...

Rinkos
2019.02.14
„Luminor“ Šiauliuose įkūrė skambučių centrą 2

„Luminor“ bankas Šiauliuose atvėrė klientų konsultacijų telefonu centrą. Šio skambučių centro darbuotojai...

Technologijos
2019.02.14
Dar viena kūrėjų ir žiniasklaidos pergalė kare prieš „Google“ ir „Facebook“ 4

Europos Parlamentas ir ES Taryba pasiekė preliminarų susitarimą dėl autorių teisių internete, kuris suteiks...

Rinkodara
2019.02.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau