Kuriami lietuviški savavaldžiai autobusai

Publikuota: 2019-02-05
VDA ir „Viltechnos“ vizualizacija.
VDA ir „Viltechnos“ vizualizacija.

UAB „Viltechna“ iniciatyva suburta Vilniaus dailės akademijos (VDA) dizainerių ir projektuotojų komanda baigė kurti lietuviško savavaldžio elektrinio autobusiuko koncepciją. Dabar įmonės ir mokslininkai, padedami Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA), siekia jį pagaminti.

Savavaldžio autobusiuko dizainą ir koncepciją kūrė Dominykas Budinas ir Marius Paulikas. Projekto vadovas yra doc. Šarūnas Šlektavičius, VDA dėstytojas, o projekto koordinatorius – Juozas Brundza, VDA Dizaino katedros vedėjas.

„Numatyta, kad visi 4 autobusiuko ratai turės atskirus savaeigius variklius ir galės sukiotis atskirai. Dėl to ši transporto priemonė galės važiuoti įvairiomis kryptimis, taip pat parkuotis lygiagrečiai ir apsisukti vietoje 360 laipsnių kampu. Autobusiuko išorės ir vidaus dizainas nesimetrinis, kaip įprasta tokio tipo savavaldėms transporto priemonėms. Jis turi aiškų priekį ir galą, o sėdimosios vietos orientuotos viena važiavimo kryptimi. vietoje vairuotojo kabinos taip pat suprojektuotos keleivių sėdynės“, – pasakoja projekto vadovas.

Be to, autobusiuke numatyta motorizuota išvažiuojanti rampa. Ji būtų pritaikyta važiuoti asmenims neįgaliųjų vežimėliuose ir vežti vaikiškus vežimėlius.

videoklipas::1

Projektas – gera reklama

Savavaldžio elektrinio autobusiuko koncepcija – tik pradinis šios transporto priemonės kūrimo etapas. Toliau laukia sudėtingi techninės automobilio dalies bei programinės įrangos kūrimo darbai. O kur dar komercializavimas.

Neabejojama, kad pagaminti prototipą lietuviai tikrai yra pajėgūs. Bet tokios transporto priemonės komercializavimas gali būti nepasiekiamas tikslas, nes šalyje trūksta automobilių pramonės įmonių, kurios turėtų pakankamai praktinių konstravimo ir gamybos žinių (angl. know-how). Tokių bendrovių Lietuvoje – vos kelios.

Atsiliekame ir algoritmų srityje. Net jei Lietuvos mokslininkai ir IT specialistai sukurtų savavaldžiams automobiliams algoritmus ne prastesnius už „Google“, juos vis tiek reikėtų ilgai mokyti. O „Google“ algoritmai jau įveikė tūkstančius kilometrų.

Lietuviškų savavaldžių transporto priemonių komercializavimui koją gali pakišti ir tai, kad tuo jau užsiima patyrusios ir finansiškai labai pajėgios transporto priemonių gamybos kompanijos, tokios kaip „Volvo“ ir „Daimler“.

Tiesa, net jei komercializavimas nepavyks, toks projektas gali tapti puikia Lietuvos ir šalies specialistų gebėjimų reklama. Parodoms, užsienio verslo misijoms, potencialių investuotojų apsilankymams ir kitiems renginiams užtektų pagaminti vieną ar kelis prototipus. Be to, juos kuriant, mokslas ir verslas tikriausiai įgis naujų žinių. Ponas Brundza iš VDA sako naudą, ypač dėl įvairiapusiško mokslo ir verslo bendradarbiavimo, jaučiantis jau dabar.

„Lyginant su kitomis Europos šalimis, kur yra ištobulinti verslo ir mokslo atstovų bendradarbiavimo modeliai ir sukaupta nemenka patirtis, mes dar tik mokomės tai daryti. Sėkmingai dirbome su italų, vokiečių bei belgų kompanijomis. Tačiau tikrai turime galimybių vykdyti ir kur kas daugiau inovatyvių projektų“ , – sako jis.

Ambicingi planai

Kad ir kaip būtų, Dainius Diska, UAB „Viltechna“ direktorius, neslepia ambicingų tikslų: „Svajojame sukurti naują pramonės sritį – ateities automobilių konstravimą ir gamybą. Tikimės gaminti keletą savaeigių automobilių modelių, galbūt 3–5, Lietuvos ir užsienio rinkoms. Sąmoningai kūrėme išskirtinę transporto priemonę, kad ji nekonkuruotų su tomis, kurias gamina stambieji rinkos žaidėjai“.

Anot jo, pasaulinės rinkos tendencijos rodo, kad savaeigis transportas labai perspektyvus. Jau po 5–10 metų tokios transporto priemonės turėtų būti visiems įprastas dalykas.

„Pirmieji tokie autobusiukai greičiausiai būtų eksploatuojami Lietuvoje, pradžioje – uždarose teritorijose – parkuose, oro uostuose, didelėse industrinėse teritorijose ir pan. Tačiau mūsų rinka labai maža, tad ketiname juos pardavinėti visame pasaulyje“ , – planus dėsto p. Diska.

Šiuo metu aptariamas savaeigio elektrinio automobilio techninis projektas. Žinia, kad konstrukcinė dalis bus rengiama bendradarbiaujant su Klaipėdos universiteto mokslininkais, kurie šioje srityje jau turi patirties. Kaip VŽ rašė, bendrovė „Vėjo projektai“ su Klaipėdos universiteto specialistais konstruoja lietuvišką elektrinį autobusą.

Vėliau, kuriant autobusiuko algoritmą–vairuotoją, planuojamos įtraukti ir kitas Lietuvos mokslo įstaigos.

„Galbūt pavyktų surinkti geriausių specialistų iš skirtingų Lietuvos mokslo įstaigų komandą ir taip pasiekti ypač pažangių rezultatų“, – svarsto p. Diska.

Jis tikisi maždaug po 3 metų pagaminti kelis pavyzdinius autobusus. Transporto priemonę planuojama sertifikuoti Vokietijoje, tada būtų galima pradėti serijinę gamybą.

Mokslo ir žinių bagažas

„Viltechnos“ vadovas priduria neabejojantis, kad Lietuvoje yra pakankamas mokslininkų potencialias kurti tokias sudėtingas ir inovatyvias technologijas.

Šalyje po truputį kaupiamos ir techninės žinios. Patirties automobilių pramonėje jau turi „Altas komercinis transportas“. Šia sritimi domisi ir elektromobilių sistemas kurianti „Elinta Motors“. Taip pat ateina užsienio įmonės.

Štai pernai vasarą pranešta, kad karinei žvalgybai produktus kurianti Indijos „Tonbo Imaging“ Lietuvoje planuoja įsteigti mokslinę laboratoriją, kurioje kurs autonominės transporto sistemos prototipą. Projektas vertinamas beveik 12 mln. Eur, jį užsibrėžta įgyvendinti per 3 metus. Pernai į Lietuvą taip pat atėjo ir patirtį atsinešė dvi didelės automobilių pramonės bendrovės: „Hella“ ir „Continental“.

„Savavaldžių automobilių pasaulinė rinka kasmet didėja, prognozuojama, kad iki 2030 m. ji sieks 173 mlrd. USD. 2019-ieji yra pereinamieji metai pasaulyje, kuomet autonominio transporto technologijos nuo mokslinių tyrimų pereina prie komercializacijos etapo. Toks pokytis jau 2020 m. leis išplėsti autonominio transporto paslaugų pritaikymą įvairiose pasaulio miestuose ir regionuose“, – sako Kęstutis Šetkus, MITA direktorius.

Ateities transporto priemonės

Transporto ir MITA specialistai neabejoja, kad savaeigės transporto priemonės jau netolimoje ateityje pakeis dalį įprastų.

Pavyzdžiui, metro traukiniai kai kuriuose miestuose Danijoje, Ispanijoje, Italijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Vengrijoje, Šveicarijoje ir Jungtinėje Karalystėje, taip pat ir kitose pasaulio šalyse, jau keletą metų važinėja be vairuotojų. Pernai Potsdame, Vokietijoje, pristatytas ir pirmasis savavaldis tramvajus.

O štai JAV milžinės „Google“ valdoma bendrovė „Waymo“ jau gerus du mėnesius Finikso mieste, Arizonos valstijoje, siūlo pusiau komercinę savavaldžių taksi paslaugą „Waymo One“. Bendrovės automobiliuose dar yra „vairuotojai“, bet jie vairo nelaiko, o tik prižiūri savavaldžius automobilius, kuriuos Finikso gyventojai gali išsikviesti per „Waymo One“ programėlę.

Paslauga laikoma pusiau komercine, nes ji yra mokama, bet tik ribotas miesto gyventojų skaičius gali užsiregistruoti ir naudotis programėle. Nepaisant to, „Waymo One“ yra įrodymas, kad tokių paslaugų komercializavimas yra įmanomas, ir kad vartotojų bus.

Daugelyje pasaulio šalių taip pat kuriami ir išbandomi savaeigiai autobusai. JAV, Švedijoje, Vokietijoje, Estijoje, Kinijoje ir kitose šalyse jau dabar kursuoja po keletą tokių keleivinių transporto priemonių, tiesa, kol kas dažniausiai uždarose teritorijose ir paprastai nedideliu, apie 20 km/h, greičiu.

Vienas tokių savavaldžių autobusiukų – Prancūzijos bendrovės „Navya“ kūrinys – išmanių transporto sistemų srityje dirbančios UAB „ Viltechna“ iniciatyva 2017 m. pabaigoje išbandytas ir Lietuvoje.

Ateities transporto entuziastai mano, kad savavaldės transporto priemonės bus ekonomiškesnės, patikimesnės ir saugesnės nei įprastos, valdomos vairuotojo. Tai byloja ir statistika – pasaulyje net 94% eismo įvykių nulemia žmogiškasis faktorius – neatidus vairavimas, pavėluota reakcija, per didelis greitis, neteisėti manevrai, vairavimas apsvaigus ir kt. Tikimasi, kad pasitelkus savavaldes transporto priemones, didelės dalies šių nelaimių bus įmanoma išvengti. Skaičiuojama, kad savaeigio transporto plėtra galėtų sumažinti eismo įvykių skaičių net iki 90%, rašo MITA.

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Lietuvoje verslų pirkėjai recesijų nebijo – rinka auga 50% greičiu Premium

Pasaulinėje sandorių rinkoje nuotaikoms jau apniukus, Lietuvoje verslų pirkėjai ir pardavėjai nemažina rankų...

Rinkos
05:45
„Yandex“ planuose – tūkstantis savavaldžių automobilių  1

Dabar 90 tokių automobilių bandanti Rusijos bendrovė skelbia apie dešimtį kartų siekiančią eksperimentinio...

Mokslininkai su kariškiais Baltijos jūroje išbando dronus ir naujas ryšio technologijos

Lietuvos kariuomenės Karinės jūrų pajėgos (KJP) ir Baltijos pažangių technologijų institutas (BPTI) Baltijos...

Paslaugos
2019.08.20
„Revolut Ltd“ Lietuvoje įsteigė filialą

JK „fintech“ startuolis „Revolut Ltd“ Lietuvoje įsteigė „Revolut Ltd filialą“.

Rinkos
2019.08.20
JAV ir „Huawei“ konfliktas gilėja 2

„Huawei“ teigia, kad JAV sankcijos prieš ją politiškai motyvuotos ir nesąžiningos.

Paslaugos
2019.08.20
JAV technologijų kompanijos: Prancūzijos mokestis daro žalą pasaulinei mokesčių reformai 6

JAV didžiausios technologijų kompanijos ir technologijų pramonės grupės tvirtina, kad naujasis Prancūzijos...

Technologijos
2019.08.20
Iš NT pasuko į IT: kaip duomenų apsaugos reglamentas pakišo idėją verslui Premium 8

Darius Morkūnas, ilgametis nekilnojamojo turto (NT) brokeris ir poros įmonių savininkas, supratęs, kaip...

Paslaugos
2019.08.20
Draudimą prekiauti su „Huawei“ JAV atidėjo dar 90 dienų 4

Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) prekybos sekretorius Wilburas Rossas patvirtino, kad draudimas Kinijos...

Technologijos
2019.08.19
Karinių robotų gamintojai iš Estijos įbrido į nuostolius 2

Estų bendrovė „Milrem“, užsiimanti karinės paskirties savavaldžių antžeminių transporto priemonių kūrimu,...

Pramonė
2019.08.17
Bankai beveik pasiruošė savo klientų duomenų atvėrimui Premium 6

Lietuvoje mažiau nei po mėnesio įsigalios Atvirosios bankininkystės reikalavimai, kurie šalyje veikiančius...

Rinkos
2019.08.17
Lietuvoje kuriasi Austrijos kapitalo IT įmonė

Lietuvoje kuriasi Austrijos kapitalo IT įmonė „Yordando“.

Technologijos
2019.08.16
„Bitė“ atsinaujino dalį biuro: viską kūrę darbuotojai kabinetų nenorėjo 25

Telekomunikacijų bendrovė „Bitė Lietuva“ atnaujino dalį savo 6.200 kv. m ploto biuro Vilniaus Žemaitės...

Statyba ir NT
2019.08.16
Mobiliojo ryšio operatoriai santūriai vertina pasiūlymus dėl eSIM  17

Lietuvos mobiliojo ryšio operatoriai suabejojo Susisiekimo ministerijos iniciatyva ilgainiui eSIM moduliais...

Technologijos
2019.08.15
„Pigu“ pardavimo scenarijai: vertė priklausys ir nuo banginių, tokių kaip „Amazon“, strategijų  Premium 8

Lenkijos fondo MCI artimiausiame planavimo horizonte, be abejonės, yra tikslas parduoti jam priklausančių e.

Prekyba
2019.08.14
E. sportas keičia profesijų žemėlapį Premium

Iš Azijos į Vakarus skverbiasi nauja mada: skirti visą finansavimą studentams, kurie po paskaitų užsiimtų e.

Vadyba
2019.08.14
Žengtas pirmas žingsnis eSIM įteisinimo link 11

Susisiekimo ministerija imasi veiksmų, kad būtų užtikrinta galimybė Lietuvoje naudoti integruotus mobiliojo...

Paslaugos
2019.08.13
„NanoAvionika“ pritraukė 10 mln. Eur ir atidarė biurą bei gamyklą JAV Premium 7

Lietuvių kosmoso technologijų startuoliui „NanoAvionika“ 2019-ieji gali tapti lūžio metais. Bendrovė šiemet...

Paslaugos
2019.08.13
Estų „Omniva“ grupei priklausantis mokėjimų startuolis kuriasi ir Lietuvoje   4

Lietuvoje apie veiklos pradžią rugpjūtį paskelbė Estijos „Omniva“ grupei ir bankui „Inbank“ priklausantis...

Rinkos
2019.08.13
„Huawei“ pristatė televizorių su „HarmonyOS“ 3

Nuosava „Huawei“ operacinė sistema (OS) – „HongmengOS“ (angl. „HarmonyOS“) – debiutuoja televizoriuje.

Paslaugos
2019.08.12
Lietuva kuria „fintech“ centrą: nuo licencijų dalijimo gręšis prie griežtesnio reguliavimo Premium 5

Lietuvos ambicija tapti regioniniu finansinių technologijų („fintech“) centru, prislopinta kai kurių politikų...

Rinkos
2019.08.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau