Kuriami lietuviški savavaldžiai autobusai

Publikuota: 2019-02-05
VDA ir „Viltechnos“ vizualizacija.
VDA ir „Viltechnos“ vizualizacija.

UAB „Viltechna“ iniciatyva suburta Vilniaus dailės akademijos (VDA) dizainerių ir projektuotojų komanda baigė kurti lietuviško savavaldžio elektrinio autobusiuko koncepciją. Dabar įmonės ir mokslininkai, padedami Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA), siekia jį pagaminti.

Savavaldžio autobusiuko dizainą ir koncepciją kūrė Dominykas Budinas ir Marius Paulikas. Projekto vadovas yra doc. Šarūnas Šlektavičius, VDA dėstytojas, o projekto koordinatorius – Juozas Brundza, VDA Dizaino katedros vedėjas.

„Numatyta, kad visi 4 autobusiuko ratai turės atskirus savaeigius variklius ir galės sukiotis atskirai. Dėl to ši transporto priemonė galės važiuoti įvairiomis kryptimis, taip pat parkuotis lygiagrečiai ir apsisukti vietoje 360 laipsnių kampu. Autobusiuko išorės ir vidaus dizainas nesimetrinis, kaip įprasta tokio tipo savavaldėms transporto priemonėms. Jis turi aiškų priekį ir galą, o sėdimosios vietos orientuotos viena važiavimo kryptimi. vietoje vairuotojo kabinos taip pat suprojektuotos keleivių sėdynės“, – pasakoja projekto vadovas.

Be to, autobusiuke numatyta motorizuota išvažiuojanti rampa. Ji būtų pritaikyta važiuoti asmenims neįgaliųjų vežimėliuose ir vežti vaikiškus vežimėlius.

videoklipas::1

Projektas – gera reklama

Savavaldžio elektrinio autobusiuko koncepcija – tik pradinis šios transporto priemonės kūrimo etapas. Toliau laukia sudėtingi techninės automobilio dalies bei programinės įrangos kūrimo darbai. O kur dar komercializavimas.

Neabejojama, kad pagaminti prototipą lietuviai tikrai yra pajėgūs. Bet tokios transporto priemonės komercializavimas gali būti nepasiekiamas tikslas, nes šalyje trūksta automobilių pramonės įmonių, kurios turėtų pakankamai praktinių konstravimo ir gamybos žinių (angl. know-how). Tokių bendrovių Lietuvoje – vos kelios.

Atsiliekame ir algoritmų srityje. Net jei Lietuvos mokslininkai ir IT specialistai sukurtų savavaldžiams automobiliams algoritmus ne prastesnius už „Google“, juos vis tiek reikėtų ilgai mokyti. O „Google“ algoritmai jau įveikė tūkstančius kilometrų.

Lietuviškų savavaldžių transporto priemonių komercializavimui koją gali pakišti ir tai, kad tuo jau užsiima patyrusios ir finansiškai labai pajėgios transporto priemonių gamybos kompanijos, tokios kaip „Volvo“ ir „Daimler“.

Tiesa, net jei komercializavimas nepavyks, toks projektas gali tapti puikia Lietuvos ir šalies specialistų gebėjimų reklama. Parodoms, užsienio verslo misijoms, potencialių investuotojų apsilankymams ir kitiems renginiams užtektų pagaminti vieną ar kelis prototipus. Be to, juos kuriant, mokslas ir verslas tikriausiai įgis naujų žinių. Ponas Brundza iš VDA sako naudą, ypač dėl įvairiapusiško mokslo ir verslo bendradarbiavimo, jaučiantis jau dabar.

„Lyginant su kitomis Europos šalimis, kur yra ištobulinti verslo ir mokslo atstovų bendradarbiavimo modeliai ir sukaupta nemenka patirtis, mes dar tik mokomės tai daryti. Sėkmingai dirbome su italų, vokiečių bei belgų kompanijomis. Tačiau tikrai turime galimybių vykdyti ir kur kas daugiau inovatyvių projektų“ , – sako jis.

Ambicingi planai

Kad ir kaip būtų, Dainius Diska, UAB „Viltechna“ direktorius, neslepia ambicingų tikslų: „Svajojame sukurti naują pramonės sritį – ateities automobilių konstravimą ir gamybą. Tikimės gaminti keletą savaeigių automobilių modelių, galbūt 3–5, Lietuvos ir užsienio rinkoms. Sąmoningai kūrėme išskirtinę transporto priemonę, kad ji nekonkuruotų su tomis, kurias gamina stambieji rinkos žaidėjai“.

Anot jo, pasaulinės rinkos tendencijos rodo, kad savaeigis transportas labai perspektyvus. Jau po 5–10 metų tokios transporto priemonės turėtų būti visiems įprastas dalykas.

„Pirmieji tokie autobusiukai greičiausiai būtų eksploatuojami Lietuvoje, pradžioje – uždarose teritorijose – parkuose, oro uostuose, didelėse industrinėse teritorijose ir pan. Tačiau mūsų rinka labai maža, tad ketiname juos pardavinėti visame pasaulyje“ , – planus dėsto p. Diska.

Šiuo metu aptariamas savaeigio elektrinio automobilio techninis projektas. Žinia, kad konstrukcinė dalis bus rengiama bendradarbiaujant su Klaipėdos universiteto mokslininkais, kurie šioje srityje jau turi patirties. Kaip VŽ rašė, bendrovė „Vėjo projektai“ su Klaipėdos universiteto specialistais konstruoja lietuvišką elektrinį autobusą.

Vėliau, kuriant autobusiuko algoritmą–vairuotoją, planuojamos įtraukti ir kitas Lietuvos mokslo įstaigos.

„Galbūt pavyktų surinkti geriausių specialistų iš skirtingų Lietuvos mokslo įstaigų komandą ir taip pasiekti ypač pažangių rezultatų“, – svarsto p. Diska.

Jis tikisi maždaug po 3 metų pagaminti kelis pavyzdinius autobusus. Transporto priemonę planuojama sertifikuoti Vokietijoje, tada būtų galima pradėti serijinę gamybą.

Mokslo ir žinių bagažas

„Viltechnos“ vadovas priduria neabejojantis, kad Lietuvoje yra pakankamas mokslininkų potencialias kurti tokias sudėtingas ir inovatyvias technologijas.

Šalyje po truputį kaupiamos ir techninės žinios. Patirties automobilių pramonėje jau turi „Altas komercinis transportas“. Šia sritimi domisi ir elektromobilių sistemas kurianti „Elinta Motors“. Taip pat ateina užsienio įmonės.

Štai pernai vasarą pranešta, kad karinei žvalgybai produktus kurianti Indijos „Tonbo Imaging“ Lietuvoje planuoja įsteigti mokslinę laboratoriją, kurioje kurs autonominės transporto sistemos prototipą. Projektas vertinamas beveik 12 mln. Eur, jį užsibrėžta įgyvendinti per 3 metus. Pernai į Lietuvą taip pat atėjo ir patirtį atsinešė dvi didelės automobilių pramonės bendrovės: „Hella“ ir „Continental“.

„Savavaldžių automobilių pasaulinė rinka kasmet didėja, prognozuojama, kad iki 2030 m. ji sieks 173 mlrd. USD. 2019-ieji yra pereinamieji metai pasaulyje, kuomet autonominio transporto technologijos nuo mokslinių tyrimų pereina prie komercializacijos etapo. Toks pokytis jau 2020 m. leis išplėsti autonominio transporto paslaugų pritaikymą įvairiose pasaulio miestuose ir regionuose“, – sako Kęstutis Šetkus, MITA direktorius.

Ateities transporto priemonės

Transporto ir MITA specialistai neabejoja, kad savaeigės transporto priemonės jau netolimoje ateityje pakeis dalį įprastų.

Pavyzdžiui, metro traukiniai kai kuriuose miestuose Danijoje, Ispanijoje, Italijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Vengrijoje, Šveicarijoje ir Jungtinėje Karalystėje, taip pat ir kitose pasaulio šalyse, jau keletą metų važinėja be vairuotojų. Pernai Potsdame, Vokietijoje, pristatytas ir pirmasis savavaldis tramvajus.

O štai JAV milžinės „Google“ valdoma bendrovė „Waymo“ jau gerus du mėnesius Finikso mieste, Arizonos valstijoje, siūlo pusiau komercinę savavaldžių taksi paslaugą „Waymo One“. Bendrovės automobiliuose dar yra „vairuotojai“, bet jie vairo nelaiko, o tik prižiūri savavaldžius automobilius, kuriuos Finikso gyventojai gali išsikviesti per „Waymo One“ programėlę.

Paslauga laikoma pusiau komercine, nes ji yra mokama, bet tik ribotas miesto gyventojų skaičius gali užsiregistruoti ir naudotis programėle. Nepaisant to, „Waymo One“ yra įrodymas, kad tokių paslaugų komercializavimas yra įmanomas, ir kad vartotojų bus.

Daugelyje pasaulio šalių taip pat kuriami ir išbandomi savaeigiai autobusai. JAV, Švedijoje, Vokietijoje, Estijoje, Kinijoje ir kitose šalyse jau dabar kursuoja po keletą tokių keleivinių transporto priemonių, tiesa, kol kas dažniausiai uždarose teritorijose ir paprastai nedideliu, apie 20 km/h, greičiu.

Vienas tokių savavaldžių autobusiukų – Prancūzijos bendrovės „Navya“ kūrinys – išmanių transporto sistemų srityje dirbančios UAB „ Viltechna“ iniciatyva 2017 m. pabaigoje išbandytas ir Lietuvoje.

Ateities transporto entuziastai mano, kad savavaldės transporto priemonės bus ekonomiškesnės, patikimesnės ir saugesnės nei įprastos, valdomos vairuotojo. Tai byloja ir statistika – pasaulyje net 94% eismo įvykių nulemia žmogiškasis faktorius – neatidus vairavimas, pavėluota reakcija, per didelis greitis, neteisėti manevrai, vairavimas apsvaigus ir kt. Tikimasi, kad pasitelkus savavaldes transporto priemones, didelės dalies šių nelaimių bus įmanoma išvengti. Skaičiuojama, kad savaeigio transporto plėtra galėtų sumažinti eismo įvykių skaičių net iki 90%, rašo MITA.

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Pasaulyje pirmaujančių FinTech inovatorių reitinge - vienintelė Lietuvos įmonė Verslo tribūna

Tarptautinė audito, mokesčių ir verslo konsultacijų bendrovė KPMG kartu su rizikos kapitalo investicijų fondu...

Finansai
06:00
Blokų grandinė: finansų paslaugų sektorių prislėgė nusivylimas Premium

Blokų grandinės technologija turėjo išstumti bankus ir suteikti galimybę pasauliui „pačiam būti (savo)...

Technologijos
2019.11.17
„Amazon“ užginčijo „Microsoft“ laimėtą 10 mlrd. USD vertės kontraktą 1

„Amazon Web Services“ (AWS) pranešė užginčijusi sprendimą 10 mlrd. USD JAV Gynybos departamento viešųjų...

Technologijos
2019.11.15
Papildytosios realybės akiniai grįžta, bet tik į verslo sektorių Premium

Kartu su pirma „Google Glass“ versija prieš keletą metų vos nenumirusi papildytosios realybės akinių...

Technologijos
2019.11.14
Brolių Steponavičių spektroskopų gamybos „Sprana“ pritraukė 0,6 mln. investiciją Premium

Rizikos kapitalo fondas „Iron Wolf Capital“ investavo 570.000 Eur į brolių Mindaugo ir Raimundo Steponavičių...

Technologijos
2019.11.14
SEB banko klientai gali dar greičiau ir patogiau teikti faktoringo sąskaitas Verslo tribūna

Faktoringo paslaugomis besinaudojantys SEB banko klientai sąskaitas bankui nuo šiol gali teikti automatiškai...

Finansai
2019.11.12
Lietuvių „carVertical“ – tarp penkių geriausių Senojo žemyno startuolių 2

Automobilių istorijos patikros platformą „carVertical“ Europos Komisijos Europos įmonių tinklas (Enterprise...

Paslaugos
2019.11.12
Buvęs FED vadovas: centriniams bankams nėra tikslo leisti savo kriptovaliutų

Buvęs JAV Federalinio rezervų banko (FED) vadovas Alanas Greenspanas sako, kad pasaulio centriniams bankams...

Rinkos
2019.11.12
Kosminio tinklo pradžia: „SpaceX“ sėkmingai paleido pirmuosius 60 palydovų 3

„Falcon 9“ raketa pakilo iš Kanaveralo kyšulio Kalifornijoje 40 paleidimo aikštelės lapkričio 11 d. 9 val. 56...

Technologijos
2019.11.12
„Altechna R&D“ vairą iš Alfredo Šlekio perima Martynas Mažeika

Lazerių bendrovė „Altechna R&D“, veikianti su prekės ženklu „Workshop of Photonics“, turi naują vadovą.

Paslaugos
2019.11.11
Aviacijos technologijų išradimai sudomino ir kariuomenę, ir verslą

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Antano Gustaičio aviacijos instituto (AGAI) mokslininkai,...

Technologijos
2019.11.11
„Baltic Amadeus“ trijų ketvirčių rezultatai žada rekordines metų pajamas 1

Per tris šių metų ketvirčius IT sprendimų bendrovės „Baltic Amadeus“ pajamos perkopė 8 mln. Eur ir buvo 80%...

Paslaugos
2019.11.11
„SAI Global“ atidaro Kompetencijų centrą Vilniuje

Tarptautinė integruotus rizikos valdymo sprendimus ir turto valdymo paslaugas teikianti kompanija „SAI...

Paslaugos
2019.11.11
Debesijos infrastruktūros dalį įrengs „Blue Bridge“ 1

Debesijos infrastruktūros projekto dalį už 3,01 mln. Eur įgyvendins bendrovė „Blue Bridge“, nors viena iš...

Technologijos
2019.11.11
Daugėja instrumentų investuoti į kosmoso pramonę

Investuotojai pasaulyje pamažu įgauna vis daugiau įrankių investuoti į perspektyvia laikomą kosmoso pramonę.

Rinkos
2019.11.10
Verslas Rytuose: „Ashburn International“ vienu sandoriu paėmė trečdalį Azerbaidžano rinkos

Vienas stambiausių Azerbaidžano bankų „Pasha bank“ el. kortelių skaitytuvų tinklui stebėti ir valdyti...

Paslaugos
2019.11.08
Prie „Telios“ jungiamas buvęs „Lintel“ Premium 1

„Telia Lietuva“ ir jos antrinė akcinė bendrovė vidinis paslaugų centras „Telia Customer Service LT“ (TCS) –...

Paslaugos
2019.11.08
„Google Play“ ir „Apple App Store“ žmonės per ketvirtį išleido 22 mlrd. USD Premium

Mobiliųjų paslaugų vartotojai visame pasaulyje trečiąjį šių metų ketvirtį „Google Play“ ir „Apple App Store“...

Paslaugos
2019.11.07
„Bolt“ pradeda pristatinėti maistą

Startuoja vienos didžiausių Europos pavėžėjimo paslaugų platformos „Bolt“ maisto pristatymo į namus...

Paslaugos
2019.11.07
Įžvalgesni investuotojai jau ruošiasi „Airbnb“ IPO

Investuotojai jau ruošiasi užsiimti kuo geresnes pozicijas prieš kitais metais planuojamą JAV trumalaikio...

Rinkos
2019.11.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau