„Scania“ vandenilio technologijas išbando Lietuvoje

Publikuota: 2018-09-19
Bendrovės nuotr.
Bendrovės nuotr.

Švedijos komercinio transporto gamintoja „Scania“ kartu su savo antrine bendrove „Scania Lietuva“ ir koncerno partneriais – bendrove „SG dujos“ bei Vilniaus Gedimino technikos universitetu (VGTU) – pradeda vandeniliu iš dalies varomų autobusų bandymus.

Lietuvos keliuose realiomis sąlygomis jau pradėtas testuoti dideliu vandenilio kiekiu (iki 20%) prisodrintomis gamtinėmis dujomis (H2NG) varomas miestams skirtas autobusas. Planuojama, kad „Scania“ kartu su „SG dujų“ tyrėjų komanda Lietuvos keliuose šiemet pirmą kartą išbandys ir vandeniliu bei gamtinėmis dujomis varomą tolimųjų pervežimų vilkiką.

Skirtingi keliai

Pirmieji mokslo eksperimentai su vandenilio kuro elementais (angl. fuel cells) atlikti prieš maždaug 130 metų. O kaip kuras vandenilis plačiai naudojamas iš esmės nuo pat kosmoso tyrimų pradžios. Nuo 2016 m. tam tikrose rinkose parduodami ir bent 3 vandenilio kuro elementais varomi lengvieji automobiliai: „Toyota Mirai“, „Hyundai ix35 FCEV“ ir „Honda Clarity“. „Toyota“ bei keli kiti gamintojai taip pat bando ir vandenilio kuro celėmis varomus autobusus. Tačiau jų gamyba ir eksploatavimas, palyginti su vidaus degimo varikliais ir elektra varomomis transporto priemonėmis, – brangūs. Be to, šiuo metu vandenilį pigiausia yra išgauti iš iškastinio kuro – gamtinių dujų – tad iš esmės dingsta ir ekologijos aspektas (tas pats su elektriniais automobiliais).

Švedai eina kitu keliu. „Scania“ atsisakė kuro elementų idėjos ir nori vandenilį maišyti su gamtinėmis dujomis bei pilti šį mišinį tiesiai į baką.

„Siekiame išbandyti naują dujų ir vandenilio mišinį, įvertinti šio kuro ekonomines ir ekologines savybes. Lietuva bandymams pasirinkta neatsitiktinai, tai lėmė keli faktoriai – teigiama šalies ekonomikos situacija, palankus valstybės institucijų požiūris ir naujausi veiksmai siekiant skatinti tvaraus transporto atsiradimą, o „Scania“ partneriai Lietuvoje „SG dujos“ turi mokslinę bazę ir resursus, kurie leidžia mūsų rinkoje atlikti tokius bandymus“, – komentuoja Darius Snieška, „Scania Lietuva“ direktorius.

Pasak jo, „Scania“ koncernas naujos kuro rūšies testus jau atliko savo laboratorijoje Švedijoje.

„Rezultatai nuteikė teigiamai, matome nemažą šios kuro rūšies privalumą. Bet norint gauti tikrus rezultatus, darome bandymus ir kelyje, autobusas važinės pagrindiniuose Lietuvos miestuose. Informacija, surinkta šių bandymų metu ir bus pagrindas tolimesniems veiksmams, kurie ir nuspręs naujos kuro rūšies naudojimo galimybes“, - sako p. Snieška.

Virginijus Korsakas, „SG dujų“ generalinis direktorius bei Alternatyvių degalų ir infrastruktūros asociacijos vadovas, priduria, kad jo vadovaujama kompanija jau kelerius metus nuosekliai deda pastangas tirti vandenilio kaip alternatyvaus kuro panaudojimą ir plėtoti šias technologijas bei infrastruktūrą. Jis džiaugiasi, kad pavyko atkreipti „Scania“ dėmesį ir po metų imtis bendro darbo.

Vandenilio ir gamtinių dujų panaudojimo automobilių kurui technologijas bei infrastruktūrą plėtojančios „SG dujos“ įmonių grupės bendrovė „SG dujos Auto“ su koncernu „Scania“ bendradarbiavimo sutartį pasirašė pernai birželį. Lietuvos įmonė ir jos įsteigta alternatyvaus kuro tyrimų laboratorija Pabradėje Švedijos koncernui įsipareigojo kurti ir plėtoti naujus produktus, o „Scania“ savo ruožtu – remti tvarų transporto sektoriaus vystymąsi per bendras iniciatyvas, bendrus transporto ir infrastruktūros sprendimus Lietuvoje ir kitose šalyse.

„Siekiame, kad Lietuvoje ir aplinkiniuose regionuose įsikurtų darni alternatyvaus ekologiško kuro infrastruktūra, į kurios plėtrą įsitrauktų visos suinteresuotos šalys – transporto priemonių naudotojai, gamintojai ir infrastruktūros vystytojai“, – sako Korsakas.

Jau važinėja

Šiuo metu trijų Lietuvos miestų – Telšių, Ukmergės ir Marijampolės - maršrutais keleivius veža 23 vandeniliu prisodrintomis gamtinėmis dujomis (H2NG) varomi ir „SG dujos“ įrengtose stotyse pildomi autobusai, naudojantys iki 10% tūrio vandenilio. Per metus šie autobusai sunaudoja apie 0,5 mln. kubinių metrų šių degalų.

Bandomasis autobusas, varomas iki 20% vandenilio turinčiu degalų mišiniu, rugsėjo-spalio mėn. bus išbandomas įvairiais reguliariais maršrutais Vilniuje, Kaune, Šiauliuose, Klaipėdoje, Telšiuose, Ukmergėje ir Pabradėje. Numatoma, kad autobusas įveiks apie 8.000 kilometrų. Bandymų metu keleiviai nebus vežami. Mokslinių tyrimų metu bus siekiama nustatyti ir palyginti autobuso, varomo įvairiomis dujomis (biodujomis, gamtinėmis dujomis) ir dujų mišiniais (įvairus vandenilio kiekis ir gamtinėse dujose) eksploatacinius parametrus (degalų sąnaudas, veikimo efektyvumą, ekologinius ir kt. rodiklius).

Lietuvoje bus testuojamas miesto tipo „Scania Citywide CK280 UB 4x2 LB“ žemagrindis 12 metrų ilgio autobusas, varomas suslėgtomis gamtinėmis dujomis (CNG). Autobuse sumontuotas įprastas (nemodifikuotas) 9l darbinio tūrio 280 AG galingumo turintis 1350 Nm sukimo momentą „OC09 101“ variklis.

Bandomasis autobusas yra specialiai pritaikytas eksperimentams. Vietoje žmonių autobusas veš papildomus svorius imituojant natūralų transporto priemonės apkrovimą. Autobusas taip pat aprūpintas papildoma bandymų įranga, kuri renka duomenis apie variklio darbą ir kuro sunaudojimą. Šie duomenys kiekvieną dieną siunčiami tiek į koncerno laboratoriją, tiek į „SG dujų“ tyrimų centrą.

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Laikas atnaujinti terminalus – „Microsoft“ stabdo įterptinių sistemų palaikymą Premium

„Microsoft“ nuo kitų metų pradžios stabdo bene paskutinės iš senųjų įterptinių operacinių sistemų (OS)...

Dažniausiai kalbančių vadovų TOP 10 – trys nauji veidai Premium

Vertinant vadovų komunikaciją, dažniausiai žiniasklaidoje per pirmajį šių metų pusmetį buvo cituojama...

Rinkodara
05:45
Vilniečiai sukūrė lazerį savaeigiui: nykščio dydžio, už 300 Eur Premium 11

Vienus mažiausių ir pigiausių pasaulyje lazerių aplinkai skenuoti gaminanti Vilniaus „Integrated Optics“...

Pramonė
2019.10.16
„Išmani Lietuva“: apie mus ir technologijas 1

Estija praėjusią savaitę pradėjo siūlyti viešąsias paslaugas piliečiams, dar prieš jiems kreipiantis. Apie...

Technologijos
2019.10.15
„Libra“ kriptovaliutos projektas toliau aižėja: paliko jau 7 nariai 1

Socialinio tinklo „Facebook“ inicijuotos kriptovaliutos „Libra“ projektą paliko 7 nariai.

Rinkos
2019.10.15
IRT sektoriaus lyderiai: daugiausia pokyčių bus telekomunikacijų segmente Premium

„Verslo žinios“ pagal redakcijos analitikų sukurtą reitingavimo modelį atrinko ir jau ketvirtą kartą...

Technologijos
2019.10.15
Lietuvos IRT sektoriaus lyderiai 2019: skelbiame stipriausiųjų sąrašą 6

„Verslo žinios“ pagal redakcijos analitikų sukurtą reitingavimo modelį šiemet vėl atrinko stipriausias...

Technologijos
2019.10.14
Lietuvišką programinę įrangą platintojas iš JAV atrado pamatęs filmuką „Youtube“ Premium

Atstovauti vienam produktui, tegul ir pasaulinio garso, yra rizikinga, nes sunkmetis gali stipriai išretinti...

Gazelė
2019.10.14
„Revolut“ nusisamdė „JPMorgan“, kad padėtų pritraukti 1,5 mlrd. USD 18

Jungtinės Karalystės finansinių technologijų startuolis „Revolut“, turintis lietuvišką bankinę licenciją,...

Rinkos
2019.10.13
„Starship“: naujas kosmoso lenktynių etapas Premium

Paprastai pastaruoju metu daugiausia naujienų apie kosmosą pateikdavo Elonas Muskas ir jo įkurta bendrovė...

Verslo klasė
2019.10.13
„Išmanios Lietuvos“ pranešėjas: daugelio atsakymų dar neturime, bet DI nereikia bijoti 9

Dr. Giedrius Buračas, biofizikas ir neurobiologas, vadovaujantis keliems JAV gynybos departamento...

Technologijos
2019.10.11
Interviu su M. Jurgilu: „Facebook“ kriptovaliutos idėja gali išvirsti „į kai ką įdomaus“ Premium 16

Socialinio tinklo „Facebook“ planai išleisti kriptovaliutą librą paskatino centrinius bankus įdėmiau...

Rinkos
2019.10.11
Europa kol kas nesirengia gelbėti žlungančių „fintech“ 3

Europos Sąjungos institucija, atsakinga už žlungančių bankų pertvarkymą, kol kas nenumato pradėti rūpintis...

Rinkos
2019.10.11
Lietuvių kriptovaliutų biržoje „suvaikščiojo“ 80 mln. Eur, atėjo naujas akcininkas 8

Lietuvos bendrovė „Bitmarket“, valdanti tarptautinę kriptovaliutų biržą „Btc-exchange.com“, pernai pasiekė...

Rinkos
2019.10.10
„Konica Minolta Baltija“ turi naują vadovą

16 metų UAB „Konica Minolta Baltija“ vadovavęs Voldemaras Dudėnas šiemet paliko bendrovę. Jį pakeitė...

Paslaugos
2019.10.10
Spausdinimo sprendimai: Japonijos milžinai didina apsukas Lietuvoje Premium

Baltijos šalių biuro įrangos ir spausdinimo sprendimų rinkoje šiemet įvyko nemažai pokyčių. Klientams jie...

Paslaugos
2019.10.10
MITA imasi skatinti gyvybės mokslų sektorių 6

Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA) pradeda įgyvendinti naują iniciatyvą „Gyvybės mokslų...

Paslaugos
2019.10.09
Nobelio chemijos premija – už ličio jonų baterijų tobulinimą

Šiandien Stokholme paskelbti Nobelio chemijos premijos laureatai. Prestižinė premija skirta trims...

Laisvalaikis
2019.10.09
Suskaičiavo išlaidas MTEP: įmonės nedaug atsilieka nuo universitetų 1

Išankstiniais Statistikos departamento duomenimis, pernai mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros (MTEP)...

Paslaugos
2019.10.09
„Bosch“ ruošiasi gaminti elektromobilių efektyvumą didinančias mikroschemas  6

Vokietijos koncernas už 1 mlrd. Eur stato gamyklą, kurioje gamins naujos kartos, 6% elektromobilių...

Automobiliai
2019.10.08

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau