Apie 80% Lietuvos įmonių sukuria 16% pridėtinės vertės

Publikuota: 2019-06-15
Marius Kalanta, „Versli Lietuva“vyriausiasis analitikas.  Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Marius Kalanta, „Versli Lietuva“vyriausiasis analitikas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Nors 2018 m. įmonės steigtos kiek lėčiau, bet tiek jų kūrimasis, tiek išgyvenimas pirmuosius metus yra gana aukštas, nurodoma VšĮ „Versli Lietuva“ atiliktoje Lietuvos verslumo tendencijų apžvalgoje. Tačiau sunkumų kyla vėlesniuose etapuose, kai verslas jau pastatomas ant kojų ir sulaukia pirmojo gimtadienio.

Šių metų pradžioje Lietuvoje veikė 84.900 įmonių. 80% iš jų – labai mažos ir mažos, turinčios iki 9 darbuotojų, o labai mažų dalis – turinčių iki 4 darbuotojų – sudaro 63%. Smulkiausių įmonių dalis per vienerius metus ūgtelėjo nuo 62% iki 63%.

Toks pokytis, „Verslios Lietuvos“ analitikų teigimu, rodo tai, kad Lietuvos įmonės turi tendenciją smulkėti, bet, kad taip bus ir ateityje, kol kas nėra akivaizdu.

Aiškiau yra tai, pasak Vadimo Ivanovo, „Verslios Lietuvos“ Tyrimų ir analizės skyriaus vadovo, kad reikia spręsti užduotį, kaip didinti efektyvumą ir augti.

„Smulkaus ir vidutinio verslo skatinimas yra Lietuvos prioritetas, jis taip pat ES prioritetas, – apie smulkėjimą kalba jis. – Bet yra kita problema – mažiausių įmonių našumas, palyginti su didesnėmis įmonėmis, atsilieka. Labai mažų įmonių yra 80%, bet jos sukuria tik 16% pridėtinės vertės. Jos įdarbina 23% darbuotojų, vadinasi, su didesne darbuotojų dalimi jos sukuria mažesnę dalį pridėtinės vertės.“ 

Pernai įkurta 11.800 naujų įmonių, 400 daugiau nei dar prieš metus. Pirmojo gimtadienio sulaukia 57,7% įmonių, 2017 m. – jų buvo 63,3%.

Tačiau po to, kai verslą pavyksta pastatyti ant kojų ir išgyventi pirmuosius metus, aktualu tolesni smulkiausių įmonių gyvavimo etapai. Natūrali verslo kryptis – augimas.

Bet didžioji dalis labai mažų įmonių neauga. Sparčiai auga tik 10% labai mažų ir mažų įmonių, kurios sudaro 81% visų Lietuvos bendrovių. Maždaug pusė jų sustoja įdarbinusios dar 1 ar 2 darbuotojus, likusios – beveik nepajuda iš pirminės steigimo būsenos.

„Didžioji dalis labai mažų įmonių neauga, nes nenori augti – jos kuriamos siekiant dirbti sau, o ne kažkam kitam. Augimą taip pat gali stabdyti tai, kad steigėjai neturi reikiamų verslo valdymo įgūdžių ir nepasitiki kitais, tad iškilus būtinybei negali deleguoti bei perleisti valdymo samdomiems profesionalams. Taip pat labai mažoms įmonėms sunku prieiti prie išorinių finansavimo šaltinių, o galimybė gauti įvairią valstybės ar ES paramą ir pagalbą neretai sudaro net šiltnamio sąlygas, kurios neskatina patiems ieškoti augimo, konkurencingumo galimybių ir dėti papildomas pastangas“, – priežastis apžvelgia Marius Kalanta, „Verslios Lietuvos“ vyriausiasis analitikas. Jis priduria, kad priešingai nei įsivaizduojame, mažos įmonės dirba pelningai. Tik gana didelis pelnas, kurį uždirba kai kurie smulkieji, dažnai nėra skiriamas plėtrai užtikrinti.

Sekite „Gazelės“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Gazelė“

Gauk nemokamą GAZELĖS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Manillos“ istorija: sukūrę vaizdą, atitinkantį turinį, per mėnesį pardavė daugiau nei per metus Premium

Kosmetikos gamybos verslą, kuriam be specifinių žinių, reikia dar ir nemažų investicijų, galima pradėti tik...

Gazelė
2019.07.15
Registrų centras atnaujino ataskaitų nepateikusių bendrovių sąrašą 10

Nuo šių metų birželio vidurio Registrų centras priminimus ir paraginimus pateikti ataskaitas už praėjusius...

Finansai
2019.07.12
Pradėjo gaminti veganiškus ledus – tokios paklausos nesitikėjo patys Premium

Kai ledų galima nusipirkti ant kiekvieno kampo – tiek pagamintų Lietuvoje, tiek importuotų, – smulkieji...

Gazelė
2019.07.10
Europos inovacijų apdovanojimuose – 19 sprendimų, lietuviškų nėra

Europos inovacijų ir technologijų instituto (EIT) apdovanojimuose – 19 nominuotų idėjų ir startuolių. Dalyvių...

Gazelė
2019.07.09
Sudarė 58 punktų sąrašą, kuris padeda lengviau išnuomoti būstą Premium 4

NT rinką aktyvinant naujausioms investicijų madoms – pirkti butus nuomai, atsiranda ir reikalingų paslaugų,...

Gazelė
2019.07.09
Kurdami viešbutį Radviliškyje, apskaičiavo srautus, svečius ir žvaigždes Premium 3

Viešbutis nebūtinai turi būti didmiestyje, jis puikiai gali gyvuoti net ne kurorte. Svarbiausia įvertinti...

Gazelė
2019.07.08
Kodėl pirkėjai renkasi mažas krautuvėles 5

Smulkiojo verslo vienas iš pranašumų – tiesioginis bendravimas su klientu. Vis daugiau žmonių renkasi...

Gazelė
2019.07.06
Mažos įmonės moka mažiausias algas ir skaičiuoja didžiausią pelną Premium 20

Mažųjų įmonių reikšmė Lietuvos ekonomikai didėja – jos sukuria vis didesnę BVP dalį, tačiau jų našumas mažas,...

Finansai
2019.07.05
Keliasdešimt MMA eurų augina bedarbių armiją ir didina kainas Premium 56

Net tie verslai, kurie darbuotojams moka solidžius atlyginimus, vis tiek pajus minimalios mėnesio algos (MMA)...

Gazelė
2019.07.04
Regionuose 0,5 mln. Eur investicija į modernų viešbutį – ne riba Premium

Regionų verslininkai, matydami, kad keliautojai jų miestą aplenkia vien dėl to, jog čia nėra kur apsistoti,...

Gazelė
2019.07.04
„Amazon Go“ sukurto formato kelią Europoje mina Lietuvos bendrovė: parduotuvė be kasų – jau Vilniuje Premium 7

Vienos pirmųjų Europoje parduotuvių be kasų – tokios yra tik „Amazon Go“ JAV – gali veikti su Lietuvos...

Gazelė
2019.07.04
Gamintojai pasikliauja tik e. parduotuve ne tik dėl žadamų perspektyvų Premium

Nauji kosmetikos gamintojai dažnai susiduria su produkto pristatymo rinkai sunkumais – rinkodaros biudžetų...

Gazelė
2019.07.03
Šeimos verslas – dinastijų užuomazgos?

Tikrų verslo dinastijų užuomazgų Lietuvoje dar tik randasi – įžanga į šį procesą galėtų būti šeimos verslo...

Gazelė
2019.07.02
Susijungę startuoliai „PulseTip“ ir „Sype“ keičia grįžtamojo ryšio galimybes Premium 1

Vartotojų įžvalgų, skirtų organizacijoms tobulėti, platforma „Sype“ jungiasi su darbuotojų grįžtamojo ryšio...

Gazelė
2019.07.02
Prie įkūrėjų verslo prisijungę vaikai keičia prekės ženklus

Vis daugiau smulkiųjų verslininkų supranta prekės ženklo svarbą. O jei nesupranta, tai jiems išaiškina...

Gazelė
2019.07.01
Nepabūgę „prarijo“ konkurentus ir klientų skaičių išaugino dvigubai Premium

Pirkti vos vegetuojantį verslą yra gana rizikinga, tačiau jei pritaikoma teisinga vadyba, jį kur kas lengviau...

Gazelė
2019.07.01
Karjera pagal smulkiuosius: nuo programuotojo iki įmonės vadovo

Užsiauginti specialistą ar vadovą – pigiau nei jo ieškoti pas konkurentus ar kreiptis į „galvų medžiotojus“.

Gazelė
2019.06.30
E. važtaraščiai parodė, kas įsigyja prekių, bet nedeklaruoja pajamų 8

VMI patikrino didelius kiekius automobilių dalių įsigyjančius gyventojus ir įmones. Po šių veiksmų šeši...

Gazelė
2019.06.27
Nieko asmeniško, tik verslas: ką išgelbėjo vaikų pastangos Premium

Šeimos versle asmeniškumų būti negali, tikina tie, kurie atrado formulę, kaip ne tik suderinti šeiminius...

Gazelė
2019.06.27
„City Service“ tampa remonto meistrų „Uber“ Premium 11

„City Service“ grupės įmonių administruojamuose daugiabučiuose remonto darbus netrukus atliks ne grupės...

Verslo aplinka
2019.06.27

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau