Vilniaus verslas užsimojo gelbėti Klaipėdos senamiestį

Publikuota: 2015-12-05
Senamiesčiuose turistų netrūksta, bet miestelėnus reikia kone už rankos atsivesti.
Juditos grigelytės (VŽ) nuotr.
Senamiesčiuose turistų netrūksta, bet miestelėnus reikia kone už rankos atsivesti. Juditos grigelytės (VŽ) nuotr.

Senamiestis – tarsi miesto gyvybingumo rodiklis. Nors Lietuvos didmiesčių senamiesčiai išpuoselėti, tačiau verslo aktyvumu ir lankytojų gausa pasigirti gali toli gražu ne visi. Sostinės senamiesčio verslininkai žmonių stoka nesiskundžia visus metus, o klaipėdiečiai vis dar ieško recepto, kaip įveikti ryškų sezoniškumą. Kauno pavyzdys rodo, kad verslui surėmus pečius galima miesto centrą pakeisti neatpažįstamai.

Viešėdami užsienyje žavimės net vėlų vakarą kunkuliuojančiais miestų centrais: kavinės ir restoranai pilni žmonių, gatvėmis nuolat zuja automobiliai, vaikštinėja miestelėnai. Lietuvos didmiesčių senamiesčiuose dirbantys verslininkai pastebi, kad turistų kasmet vis daugėja ir jie noriai leidžia pinigus baruose bei parduotuvėse, o miestiečius vis dar tenka kone už rankos atsivesti. Miestelėnai turi savų argumentų, kodėl laisvalaikio neleidžia senamiestyje: vieni nenori mokėti už automobilio statymą, kiti mieliau pramogauja miesto centre veikiančiuose prekybos centruose, treti neslepia tiesiog neturintys tradicijos vakaroti mieste.

Kauno sėkmės istorija

Prieš penkerius metus ištuštėjusiomis parduotuvėmis, barais ir restoranais praeivius pasitikdavęs Kauno senamiestis verslininkų pastangomis tuomet pakilo iš duobės ir šiuo metu yra pasikeitęs į gerąją pusę neatpažįstamai: čia verda gyvenimas, kavinėse šurmuliuoja lankytojai, populiarių parduotuvių slenksčius mina pirkėjai.

Kauno senamiestį sąstingis apėmė tuomet, kai miesto centre buvo atidarytas prekybos ir laisvalaikio centras „Akropolis“. Tuomet tarsi nematoma ranka pirkėjus iššlavė iš šalia naujojo „Akropolio“ esančios ilgaamžes prekybines tradicijas turinčios pėsčiųjų gatvės – Laisvės alėjos. O netrukus sąstingis sukaustė ir Kauno senamiestį, teko uždaryti ištuštėjusias kavines, parduotuves. Prie sąstingio prisidėjo ir ekonominė krizė.

Idėja, kaip pabudinti apmirusį Kauno senamiestį, kilo dviem verslininkėms, kurios čia turėjo floristikos ir tautodailės prekių verslus.

„Mus išgelbėjo mūsų pačių iniciatyva“, – prieš penkerius metus pradėtą gaivinimo projektą prisimena Regina Randienė, tautodailės prekių ir juvelyrikos dirbinių salonų Kauno senamiestyje vadovė.

Anot p. Randienės, nusivylusių susidariusia kritine padėtimi verslininkų tuomet nereikėjo ilgai raginti ieškoti išeities kartu. Nuspręsta suburti iniciatyvių verslininkų grupę į Kauno senamiesčio draugiją ir savo lėšomis 2010 m. organizuoti artėjančio vasaros sezono atidarymo šventę.

„Verslininkai sutarė, kad investuos lėšų ir prie savo kavinių, parduotuvių organizuos nemokamus kamerinius renginius, koncertus, taip skatins lankytojus užeiti, pasiklausyti muzikos, stebėti šokių pasirodymus, – teigia p. Randienė. – Verslininkai sukosi, kas kaip išmanė: kvietėsi atlikėjus, gražino patalpas, labai rimtai ruošėsi sezono atidarymui, dalijo kvietimus į šią šventę.“

Tuomet įvykusią Kauno senamiesčio vasaros sezono atidarymo šventę dar iki šiol nostalgiškai daug kas prisimena: šią teritoriją staiga užplūdo anksčiau ją apleidę lankytojai, pirkėjai. Pasak p. Randienės, verslininkai ir toliau visą vasarą kas savaitę organizuodavo nedidelius renginius prie savo kavinių ar parduotuvių.

Investuoti į gyvasties palaikymą, šventes verslininkams teko ir 2011 m. – tuomet į šią miesto dalį vėl pradėjo grįžti verslininkai. Pozityviu postūmiu Kauno senamiesčio renesansui tapo ir tuomet į Kauno oro uostą nukreiptos Airijos pigių skrydžių kompanijos „Ryanair“ kryptys.

Išnaudojo pranašumus

Tuo metu, kai Kauno senamiestis pradėjo budintis iš letargo, čia pirmąjį barą „rePUBlic“ atidarė ir Edvinas Juškauskas su verslo partneriu. „Tikėjome ta vieta ir drąsiai investavome. Juk kavinės, restoranai aktyviausiai veikia ne miegamuosiuose rajonuose. Tereikia išnaudoti senamiesčio pranašumus, jo aurą, kurios niekada nebus prekybos centre. Taip yra užsienyje, taip yra ir Lietuvoje, tik tuo metu tikrai buvo sunki padėtis, bet per renginius, iniciatyvas pavyko vėl atgaivinti šią vietą“, – pasakoja p. Juškauskas.

infogr.am::infogram_0_nuomos_kaina-2169

Šiuo metu p. Juškauskas su verslo partneriu Kauno senamiestyje ir centre valdo kelis barus, restoranus, džentelmenų klubą.

„Tai, kad turime keletą kavinių ir restoranų, pasiteisino, be to, lengviau galima organizuoti tiekimą. Aš ir pats esu perėjęs visas grandis – dirbęs ir padavėju, ir kepėju. Todėl gerai išmanau tokio verslo „virtuvę“, – teigia verslininkas.

Tačiau, anot jo, vien pataikius į atgimstančio senamiesčio periodą, tai nebuvo garantija, kad verslas seksis: „Ir dabar yra senamiestyje barų, kurie nemoka rasti lankytojų. Turi gerai išmanyti savo veiklą.“

Anot Sauliaus Umbraso, nekilnojamojo turto paslaugų UAB „Ober-Haus“ Kauno biuro vadovo, pagrindinėmis senamiesčio sąstingio priežastimis tapo tai, kad verslininkai tuomet nesugebėjo pasiūlyti tokių paslaugų ir pramogų, kurios būtų aktualios. Kai šią problemą išsprendė, – senamiestis atgimė.

„Senamiestyje neturi būti to, kas yra „Akropolyje“, reikia verslininkams ieškoti savo nišų, organizuoti renginius, jie juk gali statyti lauko terasas, – tą ir reikia išnaudoti“, – kalba p. Umbrasas.

Šiuo metu Kauno senamiesčio pagrindinėje Vilniaus gatvėje, nekilnojamojo turto eksperto teigimu, tuščių patalpų jau sunkiai rasi, šoninėse gatvėse irgi verda gyvenimas.

Uostamiestis neįveikia sezoniškumo

Senamiesčio gaivinimo recepto jau daug metų ieško Klaipėda. Čia nuolat linksniuojama merdinčio senamiesčio problema, kalbama ir diskutuojama apie jo gaivinimą, žmonių pritraukimą. Tačiau metai iš metų niekas nesikeičia, sukasi tas pats užburtas ratas: senamiestyje įsikūrusį verslą žudo sezoniškumas.

Reda Rimšaitė-Kovalenko, Klaipėdos verslininkų senamiesčio sąjungos pirmininkė, sako, kad miesto centre dirbantys verslininkai lengviau atsikvepia tik vasarą, kai pajūris sulaukia turistų.

„Atėjus šaltajam metų laikui, ne vienam tenka išgyventi iš to, ką sukaupė per vasarą. Pastaraisiais metais Klaipėda labai nukraujavo, gyventojų skaičius gerokai sumažėjo, daug žmonių iš miesto išsikraustė į nuosavų namų kvartalus Klaipėdos rajone. Subjurus orams, žmonės po darbų mieste nebelieka, skuba namo, o senamiestis tampa tuščias ir nykus“ – sako pašnekovė.

Sezoniškumo problemą verslas bando įveikti mieste organizuodamas įvairias šventes ir renginius, kuriais bandoma klaipėdiečius išvilioti iš namų. Tačiau smulkiesiems verslininkams itin sunku konkuruoti su sezoniškumo problemos nejaučiančiais didžiaisiais prekybos centrais, kur lankytojų srautai nenutrūksta nei žiemą, nei vasarą.

„Ne mūsų jėgoms konkuruoti su tokiais gigantais kaip „Akropolis“, į kurį net kruizinių laivų turistai nemokamais autobusais vežami tiesiai iš Anikės aikštės“, – atsidūsta p. Rimšaitė-Kovalenko.

Pašnekovė nesutinka, kad Klaipėdos senamiesčio verslininkai nėra tokie vieningi kaip kauniečiai, kurie suvieniję jėgas prieš keletą metų sugebėjo įpūsti gyvybės Kauno senamiesčiui: „Laimingą Kauno istoriją žinome, ne kartą esame diskutavę apie ją. Iniciatyva sveikintina, bet nėra visiems bendro recepto. Bendrą verslo strategiją svarstome ir mes, tačiau koją kiša finansai. Didelė dalis smulkiojo verslo ir taip vos galą su galu suduria, todėl neturi galimybių investuoti didžiulių pinigų į bendras rinkodaros akcijas.“

Uostamiestį gaivins vilniečiai

Viliamasi, kad iš letargo miego Klaipėdos senamiestį išbudins čia besikuriantys Vilniaus verslininkai. Sostinės restoranų ir barų verslo ryklys Kristupas Baublys, pats ar su partneriais valdantis keletą barų Vilniuje ir Nidoje, tarp kurių ir kultinė vyninė „In Vino“, vasarą koją įkėlė ir į uostamiestį.

Tiltų gatvėje jis atidarė restoraną „Rene“, bet tuo p. Baublio planai Klaipėdoje nesibaigia. Pavasarį čia jis planuoja įkurti britišką aludę „Portobello“.

Verslininkas sako, kad Klaipėdos senamiestyje mato daug neišnaudotų galimybių ir nesutinka, jog miestas yra miręs.

„Taip, žmonių čia tikrai gerokai mažiau nei Vilniuje, tačiau net neabejoju, kad naujos, įdomesnės vietos išbudins Klaipėdos publiką. Mano akimis, uostamiestyje trūksta pasiūlos ir kokybės, ryškesnių idėjų. Žmonės pasiilgę kokybiškų maitinimo paslaugų, naujovių. Jų pasiūlius, miestas atsigaus“, – svarsto pašnekovas ir kaip gerą pavyzdį mini virtuvės šefo Vytauto Samavičiaus restoranus, barą „Faksas“, kur žmonių niekada netrūksta.

Anot p. Baublio, kultūringą naktinėjimą Klaipėdoje padės išjudinti ir nuo kitų metų iš Palangos oro uosto pradedami vykdyti tiesioginiai skrydžiai į Londoną: „Ne paslaptis, kad daug pajūrio gyventojų yra emigravę, manau, jog jie mielai naudosis galimybe tiesiogiai grįžti į namus savaitgaliui. Neabejoju, kad grįžę emigrantai eis į miestą susitikti su draugais, pavakarieniauti, pavakaroti, ir tai senamiesčio verslui duos daugiau naudos nei kruizinis turizmas.“

Pašnekovas skaičiuoja, kad suvienijus jėgas su vietos verslu, miesto valdžia ir visiems kartu siekiant bendro tikslo Klaipėdos senamiestis po maždaug ketverių metų, o gal ir dar anksčiau bus pilnutėlis žmonių ir šurmulio.

„Prie jūros esantis miestas negali būti toks nykus, ir artimiausiu metu situacija tikrai keisis į gera“, – neabejoja jis.

Priešinasi sostinės gyventojai

Verslininkai, dirbantys Vil­niaus senamiestyje, pripažįsta, kad svarbiausias arkliukas čia yra turistų būriai.

„Turistų niekada netrūksta, jie nusiteikę čia leisti pinigus. Todėl jei turi įdomią verslo idėją, tavo parduotuvės ar restorano durys bus varstomos dažnai“, – sako Gintarė Orlauskienė, alaus rūsio „Bambalynė“ ir restorano „Leičiai“ bendraturtė.

Alinė ir restoranas yra prestižinėje Stiklių gatvėje, tiesiog turistams ant tako. Tad užsieniečiai čia užsuka dažnai. Savitą veidą turinčias įstaigas pamėgo ir vilniečiai. Tiesa, vakare gauti laisvą staliuką „Leičiuose“ pavyksta ne visada – dažnai visos vietos būna nusėstos užsieniečių.

Vis dėlto sostinės verslininkai, dirbantys senamiestyje, negali atsiduoti vien tiktai verslo plėtrai – nemažai laiko ir nervų suėda aiškinimasis su kaimynystėje gyvenančiais gyventojais.

„Su kokiu senamiesčio verslininku pakalbėtum, jis tikrai papasakos ne vieną istoriją, kaip teko grumtis su kaimyniniais gyventojais, nes jie pasiryžę nužudyti bet kokią verslo iniciatyvą. Nesvarbu, kad patys vasaromis sėdi lauko kavinėse, tačiau prieš jas protestuoja ir stengiasi, kad verslas negautų reikalingų leidimų“, – tendenciją, kišančią verslui pagalius į ratus, nurodo p. Orlauskienė.

Straipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir VŽ rubrikoje „Premium“ lapkričio 26 d.

Sekite „Gazelės“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Gazelė“

Žinote, ką norite žinoti?
Užsisakykite personalizuotą naujienlaiškį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Pardavėjų skirstymas į ūkininkus ir medžiotojus – praeitas etapas 2

Kuo stipriau įmonė auga, tuo pardavimo skyriui tenka didesnė atsakomybė, nes reikia ne tik atrasti naujų...

Gazelė
2019.04.25
NT buferis leido išsaugoti verslą: Šilalės prekybininkai atidaro modernų viešbutį Premium 2

Anksčiau turistų autobusai dažnai aplenkdavo Šilalę dėl vienintelės priežasties – nebūdavo kur apsistoti...

Gazelė
2019.04.25
Anykštėnių receptas: įsigijus verslą nekeisti to, kas sukurta Premium 1

Neretai naujieji savininkai įsigytam jau veikiančiam verslui suteikia naują rūbą arba pakeičia kardinaliai.

Gazelė
2019.04.25
Antros kartos farmacininko kryptis – dirbti ten, kur neįdomu didiesiems Premium 1

Kad išsitektų šalia didelių vaistinių tinklų, nepriklausomoms vaistinėms svarbu turėti bent kokį pranašumą,...

Gazelė
2019.04.24
Kas laukia nesumokėjus „Sodros“ įmokų 2

Jeigu asmuo Valstybinei mokesčių inspekcijai deklaruos pajamas iš individualios veiklos, tačiau nesumokės...

Finansai
2019.04.24
Nepriklausomų vaistinių Lietuvoje dar yra – kaip jos apsisaugo nuo tinklų „viruso“ Premium 2

Papildomos paslaugos, kitoks aptarnavimas, bendradarbiavimas su kolegomis – veiksniai, leidžiantys...

Gazelė
2019.04.24
E. parduotuvę sukūrė, kai dar nebuvo pirkėjų, bet plečiasi tik po dešimtmečio Premium

Lietuviška e. parduotuvė, sukaupusi tiek internetinės prekybos patirties, kiek laiko Lietuvoje iš viso...

Gazelė
2019.04.23
Nusivylę augalais, kurie neprigyja, pirkėjai kokybės ieško medelynuose

Nors prekybos centruose ar turguose galima rasti augalų, kokių tik širdis geidžia, tačiau ne vienas pirkėjas...

Gazelė
2019.04.22
Latviai pradėjo gaminti marinuotų agurkų skonio degtinę 3

Prekės ženklo „Moskovskaya“ liniją papildė 4 nauji degtinės gėrimai, kuriems kurti panaudoti senoviniai...

Gazelė
2019.04.22
Molinių taikinių jau neužtenka – Švenčionyse kuria interaktyvią šaudyklą Premium

Švenčionių r. įrengta šaudykla modernizuojama iš esmės: bus ne tik įrengta stendinio šaudymo aikštelė ir dvi...

Gazelė
2019.04.22
Verslo įkūrėjų patirtis: net ir nedidelė klaida kainuoja 

Verslo pradžioje klaidų pridaroma daugiausia – pirmaisiais metais uždaroma kone pusė pradėjusių dirbti...

Gazelė
2019.04.21
Estai atrado lietuviškus dūmų detektorius  – „Eldes“ vos spėja juos gaminti Premium 2

Idėją patobulinti produktą gali pasiūlyti ir klientai: estų saugos tarnyba paprašė UAB „Eldes“ nuotolinį dūmų...

Gazelė
2019.04.19
Idėja iš Londono: lietuviai sukūrė sporto klubus vienijančią interneto platformą Premium 1

Aktyvi dviejų vaikų mama Greta Šidlauskienė su broliu Laurynu Gružinsku sukūrė sporto klubus vienijančią...

Paslaugos
2019.04.18
Didžiausias Šiaurės Europos dviračių gamintojas pardavinėti mokosi iš smulkiųjų Premium 1

Gamintojų kooperacija ar skatinimas tą daryti – įprastas reiškinys, tačiau bendradarbiavimas neįpareigoja...

Gazelė
2019.04.18
Ne visi smulkiausi ūkininkai privalo mokėti GPM – yra išlygų

Pernai įsigaliojus Gyventojų pajamų mokesčio pakeitimams, žemės ūkio veikla prilyginta individualiajai.

Gazelė
2019.04.17
„No Forks“ plėtra: „Oze“ vėl nusidriekė eilės, dar vieno prekybos centro laukia Premium 8

100 buritų per vieną valandą – toks greitis pasiektas per antrojo meksikietiško maisto restorano „No Forks“...

Gazelė
2019.04.17
Galėjo apsiriboti prancūzų darbo pasiūlymu, bet atsiplėšė šios rinkos dalį Premium

UAB „Galanis“ užsakymų turi kur kas daugiau, nei spėja gaminti – gelbsti tai, kad rudenį bei žiemą,...

Gazelė
2019.04.17
Moderniausio bokso klubo Lietuvoje įkūrėjai pirmąjį ringą surentė iš palečių Premium

Kovą Vilniaus Kalvarijų gatvėje atidarytas bokso ir fizinio rengimo sporto klubas „City Boxing“ prisistato...

Gazelė
2019.04.16
Feisbukas ir pelnas: įsitraukę vartotojai jį kilsteli 1

40% visų pasaulio 18-29 m. amžiaus vartotojų yra aktyvūs socialinėje medijoje. Socialinių tinklų atsiradimas...

Gazelė
2019.04.15
Medelynuose prasidėjo bumas: lenkiški sodinukai – jau ne konkurentai Premium 2

Vis daugiau medelynų įkūrėjų atsisako dalyvauti mugėse ir prekiauja tik savo sklype. Dabar į medelynus...

Gazelė
2019.04.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau