Vilniaus verslas užsimojo gelbėti Klaipėdos senamiestį

Publikuota: 2015-12-05
Senamiesčiuose turistų netrūksta, bet miestelėnus reikia kone už rankos atsivesti.
Juditos grigelytės (VŽ) nuotr.
Senamiesčiuose turistų netrūksta, bet miestelėnus reikia kone už rankos atsivesti. Juditos grigelytės (VŽ) nuotr.

Senamiestis – tarsi miesto gyvybingumo rodiklis. Nors Lietuvos didmiesčių senamiesčiai išpuoselėti, tačiau verslo aktyvumu ir lankytojų gausa pasigirti gali toli gražu ne visi. Sostinės senamiesčio verslininkai žmonių stoka nesiskundžia visus metus, o klaipėdiečiai vis dar ieško recepto, kaip įveikti ryškų sezoniškumą. Kauno pavyzdys rodo, kad verslui surėmus pečius galima miesto centrą pakeisti neatpažįstamai.

Viešėdami užsienyje žavimės net vėlų vakarą kunkuliuojančiais miestų centrais: kavinės ir restoranai pilni žmonių, gatvėmis nuolat zuja automobiliai, vaikštinėja miestelėnai. Lietuvos didmiesčių senamiesčiuose dirbantys verslininkai pastebi, kad turistų kasmet vis daugėja ir jie noriai leidžia pinigus baruose bei parduotuvėse, o miestiečius vis dar tenka kone už rankos atsivesti. Miestelėnai turi savų argumentų, kodėl laisvalaikio neleidžia senamiestyje: vieni nenori mokėti už automobilio statymą, kiti mieliau pramogauja miesto centre veikiančiuose prekybos centruose, treti neslepia tiesiog neturintys tradicijos vakaroti mieste.

Kauno sėkmės istorija

Prieš penkerius metus ištuštėjusiomis parduotuvėmis, barais ir restoranais praeivius pasitikdavęs Kauno senamiestis verslininkų pastangomis tuomet pakilo iš duobės ir šiuo metu yra pasikeitęs į gerąją pusę neatpažįstamai: čia verda gyvenimas, kavinėse šurmuliuoja lankytojai, populiarių parduotuvių slenksčius mina pirkėjai.

Kauno senamiestį sąstingis apėmė tuomet, kai miesto centre buvo atidarytas prekybos ir laisvalaikio centras „Akropolis“. Tuomet tarsi nematoma ranka pirkėjus iššlavė iš šalia naujojo „Akropolio“ esančios ilgaamžes prekybines tradicijas turinčios pėsčiųjų gatvės – Laisvės alėjos. O netrukus sąstingis sukaustė ir Kauno senamiestį, teko uždaryti ištuštėjusias kavines, parduotuves. Prie sąstingio prisidėjo ir ekonominė krizė.

Idėja, kaip pabudinti apmirusį Kauno senamiestį, kilo dviem verslininkėms, kurios čia turėjo floristikos ir tautodailės prekių verslus.

„Mus išgelbėjo mūsų pačių iniciatyva“, – prieš penkerius metus pradėtą gaivinimo projektą prisimena Regina Randienė, tautodailės prekių ir juvelyrikos dirbinių salonų Kauno senamiestyje vadovė.

Anot p. Randienės, nusivylusių susidariusia kritine padėtimi verslininkų tuomet nereikėjo ilgai raginti ieškoti išeities kartu. Nuspręsta suburti iniciatyvių verslininkų grupę į Kauno senamiesčio draugiją ir savo lėšomis 2010 m. organizuoti artėjančio vasaros sezono atidarymo šventę.

„Verslininkai sutarė, kad investuos lėšų ir prie savo kavinių, parduotuvių organizuos nemokamus kamerinius renginius, koncertus, taip skatins lankytojus užeiti, pasiklausyti muzikos, stebėti šokių pasirodymus, – teigia p. Randienė. – Verslininkai sukosi, kas kaip išmanė: kvietėsi atlikėjus, gražino patalpas, labai rimtai ruošėsi sezono atidarymui, dalijo kvietimus į šią šventę.“

Tuomet įvykusią Kauno senamiesčio vasaros sezono atidarymo šventę dar iki šiol nostalgiškai daug kas prisimena: šią teritoriją staiga užplūdo anksčiau ją apleidę lankytojai, pirkėjai. Pasak p. Randienės, verslininkai ir toliau visą vasarą kas savaitę organizuodavo nedidelius renginius prie savo kavinių ar parduotuvių.

Investuoti į gyvasties palaikymą, šventes verslininkams teko ir 2011 m. – tuomet į šią miesto dalį vėl pradėjo grįžti verslininkai. Pozityviu postūmiu Kauno senamiesčio renesansui tapo ir tuomet į Kauno oro uostą nukreiptos Airijos pigių skrydžių kompanijos „Ryanair“ kryptys.

Išnaudojo pranašumus

Tuo metu, kai Kauno senamiestis pradėjo budintis iš letargo, čia pirmąjį barą „rePUBlic“ atidarė ir Edvinas Juškauskas su verslo partneriu. „Tikėjome ta vieta ir drąsiai investavome. Juk kavinės, restoranai aktyviausiai veikia ne miegamuosiuose rajonuose. Tereikia išnaudoti senamiesčio pranašumus, jo aurą, kurios niekada nebus prekybos centre. Taip yra užsienyje, taip yra ir Lietuvoje, tik tuo metu tikrai buvo sunki padėtis, bet per renginius, iniciatyvas pavyko vėl atgaivinti šią vietą“, – pasakoja p. Juškauskas.

infogr.am::infogram_0_nuomos_kaina-2169

Šiuo metu p. Juškauskas su verslo partneriu Kauno senamiestyje ir centre valdo kelis barus, restoranus, džentelmenų klubą.

„Tai, kad turime keletą kavinių ir restoranų, pasiteisino, be to, lengviau galima organizuoti tiekimą. Aš ir pats esu perėjęs visas grandis – dirbęs ir padavėju, ir kepėju. Todėl gerai išmanau tokio verslo „virtuvę“, – teigia verslininkas.

Tačiau, anot jo, vien pataikius į atgimstančio senamiesčio periodą, tai nebuvo garantija, kad verslas seksis: „Ir dabar yra senamiestyje barų, kurie nemoka rasti lankytojų. Turi gerai išmanyti savo veiklą.“

Anot Sauliaus Umbraso, nekilnojamojo turto paslaugų UAB „Ober-Haus“ Kauno biuro vadovo, pagrindinėmis senamiesčio sąstingio priežastimis tapo tai, kad verslininkai tuomet nesugebėjo pasiūlyti tokių paslaugų ir pramogų, kurios būtų aktualios. Kai šią problemą išsprendė, – senamiestis atgimė.

„Senamiestyje neturi būti to, kas yra „Akropolyje“, reikia verslininkams ieškoti savo nišų, organizuoti renginius, jie juk gali statyti lauko terasas, – tą ir reikia išnaudoti“, – kalba p. Umbrasas.

Šiuo metu Kauno senamiesčio pagrindinėje Vilniaus gatvėje, nekilnojamojo turto eksperto teigimu, tuščių patalpų jau sunkiai rasi, šoninėse gatvėse irgi verda gyvenimas.

Uostamiestis neįveikia sezoniškumo

Senamiesčio gaivinimo recepto jau daug metų ieško Klaipėda. Čia nuolat linksniuojama merdinčio senamiesčio problema, kalbama ir diskutuojama apie jo gaivinimą, žmonių pritraukimą. Tačiau metai iš metų niekas nesikeičia, sukasi tas pats užburtas ratas: senamiestyje įsikūrusį verslą žudo sezoniškumas.

Reda Rimšaitė-Kovalenko, Klaipėdos verslininkų senamiesčio sąjungos pirmininkė, sako, kad miesto centre dirbantys verslininkai lengviau atsikvepia tik vasarą, kai pajūris sulaukia turistų.

„Atėjus šaltajam metų laikui, ne vienam tenka išgyventi iš to, ką sukaupė per vasarą. Pastaraisiais metais Klaipėda labai nukraujavo, gyventojų skaičius gerokai sumažėjo, daug žmonių iš miesto išsikraustė į nuosavų namų kvartalus Klaipėdos rajone. Subjurus orams, žmonės po darbų mieste nebelieka, skuba namo, o senamiestis tampa tuščias ir nykus“ – sako pašnekovė.

Sezoniškumo problemą verslas bando įveikti mieste organizuodamas įvairias šventes ir renginius, kuriais bandoma klaipėdiečius išvilioti iš namų. Tačiau smulkiesiems verslininkams itin sunku konkuruoti su sezoniškumo problemos nejaučiančiais didžiaisiais prekybos centrais, kur lankytojų srautai nenutrūksta nei žiemą, nei vasarą.

„Ne mūsų jėgoms konkuruoti su tokiais gigantais kaip „Akropolis“, į kurį net kruizinių laivų turistai nemokamais autobusais vežami tiesiai iš Anikės aikštės“, – atsidūsta p. Rimšaitė-Kovalenko.

Pašnekovė nesutinka, kad Klaipėdos senamiesčio verslininkai nėra tokie vieningi kaip kauniečiai, kurie suvieniję jėgas prieš keletą metų sugebėjo įpūsti gyvybės Kauno senamiesčiui: „Laimingą Kauno istoriją žinome, ne kartą esame diskutavę apie ją. Iniciatyva sveikintina, bet nėra visiems bendro recepto. Bendrą verslo strategiją svarstome ir mes, tačiau koją kiša finansai. Didelė dalis smulkiojo verslo ir taip vos galą su galu suduria, todėl neturi galimybių investuoti didžiulių pinigų į bendras rinkodaros akcijas.“

Uostamiestį gaivins vilniečiai

Viliamasi, kad iš letargo miego Klaipėdos senamiestį išbudins čia besikuriantys Vilniaus verslininkai. Sostinės restoranų ir barų verslo ryklys Kristupas Baublys, pats ar su partneriais valdantis keletą barų Vilniuje ir Nidoje, tarp kurių ir kultinė vyninė „In Vino“, vasarą koją įkėlė ir į uostamiestį.

Tiltų gatvėje jis atidarė restoraną „Rene“, bet tuo p. Baublio planai Klaipėdoje nesibaigia. Pavasarį čia jis planuoja įkurti britišką aludę „Portobello“.

Verslininkas sako, kad Klaipėdos senamiestyje mato daug neišnaudotų galimybių ir nesutinka, jog miestas yra miręs.

„Taip, žmonių čia tikrai gerokai mažiau nei Vilniuje, tačiau net neabejoju, kad naujos, įdomesnės vietos išbudins Klaipėdos publiką. Mano akimis, uostamiestyje trūksta pasiūlos ir kokybės, ryškesnių idėjų. Žmonės pasiilgę kokybiškų maitinimo paslaugų, naujovių. Jų pasiūlius, miestas atsigaus“, – svarsto pašnekovas ir kaip gerą pavyzdį mini virtuvės šefo Vytauto Samavičiaus restoranus, barą „Faksas“, kur žmonių niekada netrūksta.

Anot p. Baublio, kultūringą naktinėjimą Klaipėdoje padės išjudinti ir nuo kitų metų iš Palangos oro uosto pradedami vykdyti tiesioginiai skrydžiai į Londoną: „Ne paslaptis, kad daug pajūrio gyventojų yra emigravę, manau, jog jie mielai naudosis galimybe tiesiogiai grįžti į namus savaitgaliui. Neabejoju, kad grįžę emigrantai eis į miestą susitikti su draugais, pavakarieniauti, pavakaroti, ir tai senamiesčio verslui duos daugiau naudos nei kruizinis turizmas.“

Pašnekovas skaičiuoja, kad suvienijus jėgas su vietos verslu, miesto valdžia ir visiems kartu siekiant bendro tikslo Klaipėdos senamiestis po maždaug ketverių metų, o gal ir dar anksčiau bus pilnutėlis žmonių ir šurmulio.

„Prie jūros esantis miestas negali būti toks nykus, ir artimiausiu metu situacija tikrai keisis į gera“, – neabejoja jis.

Priešinasi sostinės gyventojai

Verslininkai, dirbantys Vil­niaus senamiestyje, pripažįsta, kad svarbiausias arkliukas čia yra turistų būriai.

„Turistų niekada netrūksta, jie nusiteikę čia leisti pinigus. Todėl jei turi įdomią verslo idėją, tavo parduotuvės ar restorano durys bus varstomos dažnai“, – sako Gintarė Orlauskienė, alaus rūsio „Bambalynė“ ir restorano „Leičiai“ bendraturtė.

Alinė ir restoranas yra prestižinėje Stiklių gatvėje, tiesiog turistams ant tako. Tad užsieniečiai čia užsuka dažnai. Savitą veidą turinčias įstaigas pamėgo ir vilniečiai. Tiesa, vakare gauti laisvą staliuką „Leičiuose“ pavyksta ne visada – dažnai visos vietos būna nusėstos užsieniečių.

Vis dėlto sostinės verslininkai, dirbantys senamiestyje, negali atsiduoti vien tiktai verslo plėtrai – nemažai laiko ir nervų suėda aiškinimasis su kaimynystėje gyvenančiais gyventojais.

„Su kokiu senamiesčio verslininku pakalbėtum, jis tikrai papasakos ne vieną istoriją, kaip teko grumtis su kaimyniniais gyventojais, nes jie pasiryžę nužudyti bet kokią verslo iniciatyvą. Nesvarbu, kad patys vasaromis sėdi lauko kavinėse, tačiau prieš jas protestuoja ir stengiasi, kad verslas negautų reikalingų leidimų“, – tendenciją, kišančią verslui pagalius į ratus, nurodo p. Orlauskienė.

Straipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir VŽ rubrikoje „Premium“ lapkričio 26 d.

Sekite „Mano verslo“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Mano verslas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą MANO VERSLO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Ukmergės autoservisas: kuo mažiau gyventojų, tuo daugiau paslaugų reikia siūlyti Premium

Daugiausia uždirba tie autoservisai, kurie turi didesnį nuolatinių klientų būrį. Vis dėlto konkurencija...

Transportas
2018.07.20
54.000 Lietuvos gyventojų sulauks VMI laiškų 7

Gyventojai, kurie deklaravo pajamas už 2017 metus, tačiau iki šiandien dar nesumokėjo gyventojų pajamų...

Finansai
2018.07.18
„Ebay“ pamėgtas mados aukcionierius – Ukmergėje Premium 4

Daikto vertė ir kaina nebūtinai atitinka viena kitą, o pagal tam tikrus požymius vertingas daiktas savo...

Elektroniniai arbatpinigiai: palikus eurą, padavėjui tenka 49 ct Premium 11

Vieša paslaptis, kad dažniausiai gautų arbatpinigių padavėjai ir kiti paslaugų teikėjai nedeklaruoja ir...

Ant prekystalio – dvi pelningai veikiančios Tauragės įmonės 8

Savivaldybei priklausančių UAB „Dunokai“ (56,14%) ir Tauragės butų ūkio (100%) akcijos, kurių bendra pradinė...

Rinkos
2018.07.16
Kai plėtra užtrunka: patalpų laukia dvejus metus, kliento palauks dar trejus Premium

Suplanuota ir galima plėtra kartais užtrunka – Šalčininkų kanceliarinių prekių UAB „Eripo“ patalpų trečiai...

Kodėl buvę darbuotojai tampa verslo pirkėjais

Darbdaviams svarbu motyvuoti darbuotoją ne tik dėl to, kad šis neišeitų pas konkurentą, bet ir kad nesiimtų...

Vadyba
2018.07.15
Paštomatų pavyzdį pritaiko drabužių valymo versle 1

UAB „Valykla.lt“ plečia drabužių valymo spintų verslo centruose tinklą. Šiuo metu veikia 6, tariamasi dėl...

Įmonių patirtis: kaip ieškoti gerų darbuotojų 17

Kai reikia prekybos ar maitinimo įmonei darbuotojo čia ir dabar, suveikia ir skelbimas, pakabintas ant lango.

Vadyba
2018.07.14
Restorano namie įkūrėjos bandymas atidaryti dar ir barą miestelyje nepasiteisino Premium

Namų restoranas „Kacės virtuvėlė“ sulaukia tiek svečių, kad visų negali priimti, tačiau kitas Jurgitos...

Nesikliovė patogiais užsakymais – per 10 metų atlyginimai vėlavo tik kartą Premium

Geriau turėti daug mažų įmonių užsakymų nei kliautis patogiais, bet rizikingais klientais, kurie bet kada...

Pramonė
2018.07.12
Įmonė persikrausto: kokių klaidų reikėtų vengti Premium

Kai verslas perkeliamas į kitas patalpas, iškyla ne tik pavojus prarasti dalį klientų, nes šie dažnai nėra...

Vadyba
2018.07.11
Anykščių kosmetikos gamintojai žino, kur gauti paramos eksportui Premium

Pažintis su augalais gali paskatinti palikti didmiestį ir virsti rankų darbo kosmetikos verslu. O jei šis...

Pramonė
2018.07.08
Kodėl vadovas be karūnos – priimtinesnis

Sakoma, jei nori sužinoti, ko darbuotojams labiausiai reikia, paklausk jų pačių. Tačiau nėra jokių garantijų,...

Vadyba
2018.07.06
Iš anksto augimui nesiruošiama Premium 9

Verslo plėtra kupina iššūkių, kuriems, atrodytų, galima pasirengti, tačiau verslo konsultantai tikina, kad...

Vadyba
2018.07.03
Verslo plėtra: kyla pavojus tapti konkurentu pačiam sau Premium

Verslą plėsti galima ne tik geografiškai, bet ir imantis naujos veiklos. Bet kuriuo atveju plėtros...

Vadyba
2018.07.03
Anykščių verslininkė: nežiūrėkite serialų ir viską spėsite Premium 1

Suvaldyti 4 skirtingus verslus nėra paprasta, tačiau Rita Šimkienė su vyru jau išmoko, kaip tai padaryti.

Parduotuvę atidarę kelioms savaitėms ir parduoda, ir patyrinėja 1

Laikinosios (angl. Pop up) parduotuvės – vienas iš būdų e. prekybą papildyti fizine, taip pat tiesiogiai...

Plėtros kryptį nurodo patys klientai 1

Tie, kas imasi maitinimo verslo, stengiasi būti ten, kur daugiausia praeivių, o dar geriau – turistų. Vis...

Rinkodara
2018.07.01
9 paslaugų Mažeikiams buvo per daug – liko dvi ir ramūs pirmadieniai Premium

Pirmas ramus pirmadienis per penkerius metus ateina tada, kai tiksliai žinai, kokią paslaugą verslas siūlys...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau