Vilniaus verslas užsimojo gelbėti Klaipėdos senamiestį

Publikuota: 2015-12-05
Senamiesčiuose turistų netrūksta, bet miestelėnus reikia kone už rankos atsivesti.
Juditos grigelytės (VŽ) nuotr.
Senamiesčiuose turistų netrūksta, bet miestelėnus reikia kone už rankos atsivesti. Juditos grigelytės (VŽ) nuotr.

Senamiestis – tarsi miesto gyvybingumo rodiklis. Nors Lietuvos didmiesčių senamiesčiai išpuoselėti, tačiau verslo aktyvumu ir lankytojų gausa pasigirti gali toli gražu ne visi. Sostinės senamiesčio verslininkai žmonių stoka nesiskundžia visus metus, o klaipėdiečiai vis dar ieško recepto, kaip įveikti ryškų sezoniškumą. Kauno pavyzdys rodo, kad verslui surėmus pečius galima miesto centrą pakeisti neatpažįstamai.

Viešėdami užsienyje žavimės net vėlų vakarą kunkuliuojančiais miestų centrais: kavinės ir restoranai pilni žmonių, gatvėmis nuolat zuja automobiliai, vaikštinėja miestelėnai. Lietuvos didmiesčių senamiesčiuose dirbantys verslininkai pastebi, kad turistų kasmet vis daugėja ir jie noriai leidžia pinigus baruose bei parduotuvėse, o miestiečius vis dar tenka kone už rankos atsivesti. Miestelėnai turi savų argumentų, kodėl laisvalaikio neleidžia senamiestyje: vieni nenori mokėti už automobilio statymą, kiti mieliau pramogauja miesto centre veikiančiuose prekybos centruose, treti neslepia tiesiog neturintys tradicijos vakaroti mieste.

Kauno sėkmės istorija

Prieš penkerius metus ištuštėjusiomis parduotuvėmis, barais ir restoranais praeivius pasitikdavęs Kauno senamiestis verslininkų pastangomis tuomet pakilo iš duobės ir šiuo metu yra pasikeitęs į gerąją pusę neatpažįstamai: čia verda gyvenimas, kavinėse šurmuliuoja lankytojai, populiarių parduotuvių slenksčius mina pirkėjai.

Kauno senamiestį sąstingis apėmė tuomet, kai miesto centre buvo atidarytas prekybos ir laisvalaikio centras „Akropolis“. Tuomet tarsi nematoma ranka pirkėjus iššlavė iš šalia naujojo „Akropolio“ esančios ilgaamžes prekybines tradicijas turinčios pėsčiųjų gatvės – Laisvės alėjos. O netrukus sąstingis sukaustė ir Kauno senamiestį, teko uždaryti ištuštėjusias kavines, parduotuves. Prie sąstingio prisidėjo ir ekonominė krizė.

Idėja, kaip pabudinti apmirusį Kauno senamiestį, kilo dviem verslininkėms, kurios čia turėjo floristikos ir tautodailės prekių verslus.

„Mus išgelbėjo mūsų pačių iniciatyva“, – prieš penkerius metus pradėtą gaivinimo projektą prisimena Regina Randienė, tautodailės prekių ir juvelyrikos dirbinių salonų Kauno senamiestyje vadovė.

Anot p. Randienės, nusivylusių susidariusia kritine padėtimi verslininkų tuomet nereikėjo ilgai raginti ieškoti išeities kartu. Nuspręsta suburti iniciatyvių verslininkų grupę į Kauno senamiesčio draugiją ir savo lėšomis 2010 m. organizuoti artėjančio vasaros sezono atidarymo šventę.

„Verslininkai sutarė, kad investuos lėšų ir prie savo kavinių, parduotuvių organizuos nemokamus kamerinius renginius, koncertus, taip skatins lankytojus užeiti, pasiklausyti muzikos, stebėti šokių pasirodymus, – teigia p. Randienė. – Verslininkai sukosi, kas kaip išmanė: kvietėsi atlikėjus, gražino patalpas, labai rimtai ruošėsi sezono atidarymui, dalijo kvietimus į šią šventę.“

Tuomet įvykusią Kauno senamiesčio vasaros sezono atidarymo šventę dar iki šiol nostalgiškai daug kas prisimena: šią teritoriją staiga užplūdo anksčiau ją apleidę lankytojai, pirkėjai. Pasak p. Randienės, verslininkai ir toliau visą vasarą kas savaitę organizuodavo nedidelius renginius prie savo kavinių ar parduotuvių.

Investuoti į gyvasties palaikymą, šventes verslininkams teko ir 2011 m. – tuomet į šią miesto dalį vėl pradėjo grįžti verslininkai. Pozityviu postūmiu Kauno senamiesčio renesansui tapo ir tuomet į Kauno oro uostą nukreiptos Airijos pigių skrydžių kompanijos „Ryanair“ kryptys.

Išnaudojo pranašumus

Tuo metu, kai Kauno senamiestis pradėjo budintis iš letargo, čia pirmąjį barą „rePUBlic“ atidarė ir Edvinas Juškauskas su verslo partneriu. „Tikėjome ta vieta ir drąsiai investavome. Juk kavinės, restoranai aktyviausiai veikia ne miegamuosiuose rajonuose. Tereikia išnaudoti senamiesčio pranašumus, jo aurą, kurios niekada nebus prekybos centre. Taip yra užsienyje, taip yra ir Lietuvoje, tik tuo metu tikrai buvo sunki padėtis, bet per renginius, iniciatyvas pavyko vėl atgaivinti šią vietą“, – pasakoja p. Juškauskas.

infogr.am::infogram_0_nuomos_kaina-2169

Šiuo metu p. Juškauskas su verslo partneriu Kauno senamiestyje ir centre valdo kelis barus, restoranus, džentelmenų klubą.

„Tai, kad turime keletą kavinių ir restoranų, pasiteisino, be to, lengviau galima organizuoti tiekimą. Aš ir pats esu perėjęs visas grandis – dirbęs ir padavėju, ir kepėju. Todėl gerai išmanau tokio verslo „virtuvę“, – teigia verslininkas.

Tačiau, anot jo, vien pataikius į atgimstančio senamiesčio periodą, tai nebuvo garantija, kad verslas seksis: „Ir dabar yra senamiestyje barų, kurie nemoka rasti lankytojų. Turi gerai išmanyti savo veiklą.“

Anot Sauliaus Umbraso, nekilnojamojo turto paslaugų UAB „Ober-Haus“ Kauno biuro vadovo, pagrindinėmis senamiesčio sąstingio priežastimis tapo tai, kad verslininkai tuomet nesugebėjo pasiūlyti tokių paslaugų ir pramogų, kurios būtų aktualios. Kai šią problemą išsprendė, – senamiestis atgimė.

„Senamiestyje neturi būti to, kas yra „Akropolyje“, reikia verslininkams ieškoti savo nišų, organizuoti renginius, jie juk gali statyti lauko terasas, – tą ir reikia išnaudoti“, – kalba p. Umbrasas.

Šiuo metu Kauno senamiesčio pagrindinėje Vilniaus gatvėje, nekilnojamojo turto eksperto teigimu, tuščių patalpų jau sunkiai rasi, šoninėse gatvėse irgi verda gyvenimas.

Uostamiestis neįveikia sezoniškumo

Senamiesčio gaivinimo recepto jau daug metų ieško Klaipėda. Čia nuolat linksniuojama merdinčio senamiesčio problema, kalbama ir diskutuojama apie jo gaivinimą, žmonių pritraukimą. Tačiau metai iš metų niekas nesikeičia, sukasi tas pats užburtas ratas: senamiestyje įsikūrusį verslą žudo sezoniškumas.

Reda Rimšaitė-Kovalenko, Klaipėdos verslininkų senamiesčio sąjungos pirmininkė, sako, kad miesto centre dirbantys verslininkai lengviau atsikvepia tik vasarą, kai pajūris sulaukia turistų.

„Atėjus šaltajam metų laikui, ne vienam tenka išgyventi iš to, ką sukaupė per vasarą. Pastaraisiais metais Klaipėda labai nukraujavo, gyventojų skaičius gerokai sumažėjo, daug žmonių iš miesto išsikraustė į nuosavų namų kvartalus Klaipėdos rajone. Subjurus orams, žmonės po darbų mieste nebelieka, skuba namo, o senamiestis tampa tuščias ir nykus“ – sako pašnekovė.

Sezoniškumo problemą verslas bando įveikti mieste organizuodamas įvairias šventes ir renginius, kuriais bandoma klaipėdiečius išvilioti iš namų. Tačiau smulkiesiems verslininkams itin sunku konkuruoti su sezoniškumo problemos nejaučiančiais didžiaisiais prekybos centrais, kur lankytojų srautai nenutrūksta nei žiemą, nei vasarą.

„Ne mūsų jėgoms konkuruoti su tokiais gigantais kaip „Akropolis“, į kurį net kruizinių laivų turistai nemokamais autobusais vežami tiesiai iš Anikės aikštės“, – atsidūsta p. Rimšaitė-Kovalenko.

Pašnekovė nesutinka, kad Klaipėdos senamiesčio verslininkai nėra tokie vieningi kaip kauniečiai, kurie suvieniję jėgas prieš keletą metų sugebėjo įpūsti gyvybės Kauno senamiesčiui: „Laimingą Kauno istoriją žinome, ne kartą esame diskutavę apie ją. Iniciatyva sveikintina, bet nėra visiems bendro recepto. Bendrą verslo strategiją svarstome ir mes, tačiau koją kiša finansai. Didelė dalis smulkiojo verslo ir taip vos galą su galu suduria, todėl neturi galimybių investuoti didžiulių pinigų į bendras rinkodaros akcijas.“

Uostamiestį gaivins vilniečiai

Viliamasi, kad iš letargo miego Klaipėdos senamiestį išbudins čia besikuriantys Vilniaus verslininkai. Sostinės restoranų ir barų verslo ryklys Kristupas Baublys, pats ar su partneriais valdantis keletą barų Vilniuje ir Nidoje, tarp kurių ir kultinė vyninė „In Vino“, vasarą koją įkėlė ir į uostamiestį.

Tiltų gatvėje jis atidarė restoraną „Rene“, bet tuo p. Baublio planai Klaipėdoje nesibaigia. Pavasarį čia jis planuoja įkurti britišką aludę „Portobello“.

Verslininkas sako, kad Klaipėdos senamiestyje mato daug neišnaudotų galimybių ir nesutinka, jog miestas yra miręs.

„Taip, žmonių čia tikrai gerokai mažiau nei Vilniuje, tačiau net neabejoju, kad naujos, įdomesnės vietos išbudins Klaipėdos publiką. Mano akimis, uostamiestyje trūksta pasiūlos ir kokybės, ryškesnių idėjų. Žmonės pasiilgę kokybiškų maitinimo paslaugų, naujovių. Jų pasiūlius, miestas atsigaus“, – svarsto pašnekovas ir kaip gerą pavyzdį mini virtuvės šefo Vytauto Samavičiaus restoranus, barą „Faksas“, kur žmonių niekada netrūksta.

Anot p. Baublio, kultūringą naktinėjimą Klaipėdoje padės išjudinti ir nuo kitų metų iš Palangos oro uosto pradedami vykdyti tiesioginiai skrydžiai į Londoną: „Ne paslaptis, kad daug pajūrio gyventojų yra emigravę, manau, jog jie mielai naudosis galimybe tiesiogiai grįžti į namus savaitgaliui. Neabejoju, kad grįžę emigrantai eis į miestą susitikti su draugais, pavakarieniauti, pavakaroti, ir tai senamiesčio verslui duos daugiau naudos nei kruizinis turizmas.“

Pašnekovas skaičiuoja, kad suvienijus jėgas su vietos verslu, miesto valdžia ir visiems kartu siekiant bendro tikslo Klaipėdos senamiestis po maždaug ketverių metų, o gal ir dar anksčiau bus pilnutėlis žmonių ir šurmulio.

„Prie jūros esantis miestas negali būti toks nykus, ir artimiausiu metu situacija tikrai keisis į gera“, – neabejoja jis.

Priešinasi sostinės gyventojai

Verslininkai, dirbantys Vil­niaus senamiestyje, pripažįsta, kad svarbiausias arkliukas čia yra turistų būriai.

„Turistų niekada netrūksta, jie nusiteikę čia leisti pinigus. Todėl jei turi įdomią verslo idėją, tavo parduotuvės ar restorano durys bus varstomos dažnai“, – sako Gintarė Orlauskienė, alaus rūsio „Bambalynė“ ir restorano „Leičiai“ bendraturtė.

Alinė ir restoranas yra prestižinėje Stiklių gatvėje, tiesiog turistams ant tako. Tad užsieniečiai čia užsuka dažnai. Savitą veidą turinčias įstaigas pamėgo ir vilniečiai. Tiesa, vakare gauti laisvą staliuką „Leičiuose“ pavyksta ne visada – dažnai visos vietos būna nusėstos užsieniečių.

Vis dėlto sostinės verslininkai, dirbantys senamiestyje, negali atsiduoti vien tiktai verslo plėtrai – nemažai laiko ir nervų suėda aiškinimasis su kaimynystėje gyvenančiais gyventojais.

„Su kokiu senamiesčio verslininku pakalbėtum, jis tikrai papasakos ne vieną istoriją, kaip teko grumtis su kaimyniniais gyventojais, nes jie pasiryžę nužudyti bet kokią verslo iniciatyvą. Nesvarbu, kad patys vasaromis sėdi lauko kavinėse, tačiau prieš jas protestuoja ir stengiasi, kad verslas negautų reikalingų leidimų“, – tendenciją, kišančią verslui pagalius į ratus, nurodo p. Orlauskienė.

Straipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir VŽ rubrikoje „Premium“ lapkričio 26 d.

Sekite „Mano verslo“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Mano verslas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą MANO VERSLO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Smulkieji apie jiems žadamą paramą: supriešinimas su stambiaisiais Premium 1

Vyriausybės planus skatinti smulkųjį verslą patys smulkieji vertina atsargiai. Juokas pro ašaras – taip jie...

Verslo aplinka
2018.09.18
Optimizuota įmonės veikla – jaukas investicijoms Rėmėjo turinys

Rugsėjo 20 d. startuosianti kasmetinė verslo konferencija „Gazelė“ sugrįžta atsinaujinusi – su daugiau...

Finansai
2018.09.18
Turguje sostinėje pasiūlė tailandietišką maistą – prireikė ir cepelinų Premium 3

Kai į sostinės Halės turgavietėje veikiančią tailandietišką užkandinę „Spoon Out“ užsukę lankytojai vis...

Įkūrė butiką tiems, kurie kanceliarinių reikmenų perka daugiau nei naudoja Premium 1

Vokiški „Kaweco“ rašikliai, japoniški degtukus primenantys „Hibi“ smilkalai, itališkos „Moleskine“ užrašinės...

Šokolado fontanų nuoma prigijo, bet verslą išplėtė pasiūlę kitą paslaugą Premium

Verslas, pradėtas nuo šokoladų fontanų nuomos, pagreitį įgavo tik jį papildžius šventine apšvietimo paslauga.

„Big data" padeda surasti, kam pasaulyje reikia 60 t mėlynių 7

UAB „Icona“ pradėjo siūlyti klientų užsienyje paieškos paslaugą pasinaudojus didžiaisiais duomenimis. Anot...

Pramonė
2018.09.16
Maisto rinkinių prenumeratorių daugėja – valgiaraščių sudarytojai konkuruoja skoniu Premium 1

Maisto produktų su receptais, kaip gaminti valgius, prenumeratą pakeitė dar greitesnė ir paprastesnė valgių...

Nori ne tik valgyti, bet ir pamatyti

Sveikesnės gyvensenos mada ypač džiaugiasi ūkininkai – vis daugiau miestiečių turi savus produkcijos...

Agroverslas
2018.09.13
Kad naujos kolekcijos drabužių neliko per porą dienų, nemeluoja Premium

Pasirodžius naujai V&V drabužių kolekcijai, po dienos ar dviejų feisbuke gali pasirodyti pranešimas, kad kai...

Griežtesni reikalavimai neišbaidė „Gazelių“ – į sąrašą pateko arti 3.000 bendrovių 6

Šiemet sparčiausiai augusių bendrovių sąrašą tikrino dar daugiau institucijų. Patikros rėčio neįveikė kas...

Vadyba
2018.09.10
Atsiskyrė nuo „INK agency“, kuriai priklausė, ir ėmė verslą kurti savaip Premium

Įmonei augant, atsiranda vis naujų veiklų, kurios virsta ne tik sėkmingai veikiančiu padaliniu, bet kartais...

Rinkodara
2018.09.09
Padirbėję užsienio ūkiuose, verslą kuria čia

Migracijos problema niekur nedingo, tačiau vis dažniau galima įžvelgti šviesiąją jos pusę: mūsų gyventojai,...

Agroverslas
2018.09.09
Mažos įmonės taip pat gali sudominti stiprius vadovus 2

Didžiosios įmonės, ieškodamos profesionalių vadovų, turi daugiau galių juos pritraukti. Tačiau smulkusis...

Vadyba
2018.09.09
Šeimos verslo Klaipėdoje augimo receptas: kiekvienas daro tai, ką geriausiai moka Premium

Kai užsakovui pasiūlai kokybišką paslaugą, jis už ją sutinka mokėti nesiderėdamas. O kai magaryčių pridedi ir...

Metalo supirkėjams baigti darbą 17 val. neapsimoka Premium 2

Kai metalo laužo supirkimo bendrovės apyvarta per metus išauga kone trigubai, akivaizdu, kad brango metalas.

Pramonė
2018.09.06
Pabrangus medienai, sąlygas diktavo ir pardavėjai Premium 1

Pabrangusi žaliavinė mediena kilstelėjo ir „Gazelių“ pajamas – dvi iš 14-os stipriausių Vilniaus ir Utenos...

Pramonė
2018.09.05
Privatus darželis Klaipėdoje konkurentų nebijo – turi druskų ir gintaro kambarius Premium 2

Druskų kambarys, gintaro infraraudonųjų spindulių pirtis, kino salė – erdvės įkurtos ne kur nors SPA centre,...

Smulkieji atrado dar vieną būdą, kaip sustiprinti verslą Premium

Augančių įmonių vadovai vis dažniau pakviečia prisijungti profesionalių vadybininkų, kurie ne tik padeda...

Vadyba
2018.09.03
Nuobodulys pražudo net kiečiausią motyvaciją Premium

Net ir nedidelė įmonė gali paskatinti darbuotojus dirbti geriau, jei jiems bus pasiūlyta tarpusavyje...

Rinkodara
2018.09.01
Padeda laikinai įsidarbinti užsienyje, bet aukso kalnų nežada Premium

Kuo daugiau informacijos išvažiuojantiems padirbėti užsienyje suteikiama, tuo žmonių lūkesčiai adekvatesni.

Agroverslas
2018.08.31

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau