Lietuviai apie verslą daugiau svajoja, nei kuria

Publikuota: 2015-11-29
Austė Kiškienė, Kazimiero Simonavičiaus universiteto prorektorė: 
„Mūsų visuomenei dar trūksta suvokimo, kad klaida ar verslo nesėk­mė yra normali proceso dalis.“
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Austė Kiškienė, Kazimiero Simonavičiaus universiteto prorektorė: „Mūsų visuomenei dar trūksta suvokimo, kad klaida ar verslo nesėk­mė yra normali proceso dalis.“ Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Nors 8 iš 10 lietuvių teigiamai žiūri į verslininkus ir verslumą, tačiau tik pusė įsivaizduoja save pradedant verslą. Labiausiai iniciatyvą slopina baimė patirti finansinių nuostolių ir nepalankus aplinkinių požiūris į patyrusius nesėkmę.

Šeštą kartą rengiamame pasauliniame verslumo tyrime AGER 2015 (angl. Amway Global Entrepreneurship Report) dalyvavo 44 šalys. Tyrimas šįmet buvo vykdomas nuo gegužės iki rugpjūčio, apklausta beveik 50.000 respondentų. Lietuva tyrime dalyvavo antrą kartą.

Patrauklus tik įvaizdis

Verslo plėtojimas ir verslininko įvaizdis lietuvių vertinamas teigiamai, dažnas suvokia, kad sėkmingas verslas yra šalies ekonominės gerovės variklis. Vis dėlto pasimatuoti verslininko kostiumo lietuviai nesiskubina.

„Lietuviai nori būti verslininkai, nori būti nepriklausomi, tačiau tai labiau emocinis vertinimas. Žmonės suvokia, kad verslas svarbus šalies plėtrai, inovacijoms, gerovei. Kai klausiama, ar pats žmogus po trejų metų save įsivaizduoja kaip verslininką, tada atsakome realistiškiau. Žmogus pradeda galvoti, ar išdrįs išeiti iš samdomo darbo, netekti stabilių pajamų, imtis veiklos, kuri gali ir nepavykti“, – tyrimo rezultatus komentuoja Austė Kiškienė, Kazimiero Simonavičiaus universiteto prorektorė.

Lietuviai, kaip labiausiai motyvuojančius veiksnius, skatinančius imtis nuosavo verslo, nurodo norą būti nepriklausomam nuo darbdavio, turėti alternatyvų pajamų šaltinį ir saviraiškos galimybę. 64% respondentų Lietuvoje nurodė, kad nesėkmės baimė yra bene svarbiausia priežastis, atgrasanti nuo verslo kūrimo. Labiausiai baiminamasi bankroto, galimos ekonominės krizės, darbo praradimo, nusivylimo savimi. Pastebima, kad asmenys, kuriems daugiau nei 35 metai, nesėkmės bijo labiau nei jaunesni respondentai.

„Lietuvoje nesėkmės baimė susijusi ir su visuomenės vertinimu. Pavyzdžiui, Amerikoje į bankrotą žiūrima kitaip, net stengiamasi akcentuoti, kad turi nepasisekti, kol galiausiai pavyks pasiekti tikslą. Kitaip tariant, mūsų visuomenei dar trūksta suvokimo, kad klaida ar verslo nesėkmė yra normali proceso, naujų idėjų įgyvendinimo dalis“, – kalba p. Kiškienė.

Pasak pašnekovės, Lietuvoje verslo kūrimo priežastys priklauso ir nuo amžiaus grupės. Vyresni žmonės verslus kuria norėdami susikurti darbo vietą ir turėti pragyvenimo šaltinį, o jaunimas – nori įgyvendinti idėjas arba įžvelgia palankias verslui galimybes.

Aplinkinių požiūris

Panašūs tarptautiniai verslumo tyrimai, kuriuose dalyvauja ir Lietuva, atliekami ne pirmą kartą. Erika Vaiginienė, VU TVM Akademinės tarnybos vadovė, viena iš verslumo tyrėjų grupės, atlikusios pasaulinį „Globalios verslumo stebėsenos“ (angl. Global Entrepreneurship Monitor) tyrimą, nurodo priežastis, kodėl lietuviai vangokai imasi verslo, – tai stipri rizikos baimė ir kultūrinė aplinka.

„Juk turime net posakį, kad džiaugiamės, kai kaimyno namas dega. Kitaip tariant, nemokame pasidžiaugti kito asmens sėkme. O ir tas, kuriam pasiseka, nesigiria, nes mūsų kultūroje tai elgtis nepriimta. Taigi kam imtis veiklos, jei pasidžiaugti ja negalėsi“, – svarsto p. Vaiginienė.

Pašnekovė nurodo, jaunimas yra labiau atsipalaidavęs, turi mažiau baimių, tačiau stokoja kompetencijos, o vyresni žmonės, nors ir turi kompetencijos, tačiau nežino, kaip verslą kurti, kur ieškoti informacijos.

„Skatiname studentus jau universitete galvoti apie verslo kūrimą. Esame parengę verslumo ugdymo modulį. Su šias paskaitas pasirinkusiais studentais pirmiausia dirba psichologai. Toks psichologinis parengimas, atsipalaidavimas duoda rezultatų, jaunimas ima drąsiau vertinti savo galimybes imtis verslo“, – kalba p. Vaiginienė.

Skirtingi tyrimai – panašios išvados

Atliktas ne vienas tyrimas, kurio išvadose skelbiame, kad lietuviai sunkiai ryžtasi imtis nuosavo verslo. Pavyzdžiui, SEB banko užsakymu atliktas tyrimas Baltijos šalyse „Kuriantys verslą: kas jie ir kokius uždavinius sprendžia?“ skelbia, kad kas trečias lietuvis norėtų sukurti verslą, tačiau įmones steigti ryžtasi vos kas dvyliktas.

O Latvijoje ir Estijoje pradėti verslą ryžtasi beveik kas penktas norintysis. Latvijoje verslą turėti norėtų 35% žmonių, o 17% jį jau turi. Estijoje rezultatai dar geresni: norinčiųjų yra 25%, kuriančiųjų – 20%. Nuo verslo kūrimo lietuvius dažniausiai stabdo didelės rizikos baimė, nenoras atsisakyti pastovaus darbo užmokesčio, biurokratija ir informacijos apie verslo steigimą trūkumas.

Straipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir VŽ rubrikoje „Premium“ lapkričio 19 d.

Sekite „Mano verslo“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Mano verslas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą MANO VERSLO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
GPAIS: daugelis dėl dar vienos prievolės stveriasi už galvos, kiti net nežino, kad privalo ją vykdyti Premium

Jungtis prie Vieningos gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinės sistemos (GPAIS) privalo net ir...

Gazelė
2019.02.21
Pernai VMI šaudė rečiau, bet taikliau Premium

Pernai VMI trečdaliu rečiau tikrino įmones, o po šių veiksmų priskaičiavo beveik 25% mažiau mokesčių, tačiau...

Finansai
2019.02.21
VMI: išankstinės pajamų deklaracijos – kovą, permokos – balandį

Gyventojai, kurie iki šių metų gegužės 1 d. privalo deklaruoti 2018 m. pajamas, pagal įstatymą tai gali...

Finansai
2019.02.21
Uždaręs maisto po 1 Eur restoranus, R. Vyšniauskas sugalvojo planą B Premium 10

Maitinimo įstaigos išskirtinumas gali būti pigūs patiekalai, tačiau simboline kaina paremtas verslo modelis...

Gazelė
2019.02.20
60% pajamas auginusi „Knygos.lt“ dairosi vietos knygynui Kaune 7

Knygynai be kainų pasitvirtino – UAB „Balto trader“ valdoma „Knygos.lt“ 2018 m. pasiekė 3 mln. Eur apyvartą.

Gazelė
2019.02.19
Omnikanalę prekybą pritaikė iš tikrųjų: atsisakė skirtingų kainų, jei reikia – parduoda ir telefonu Premium

Skirtingus pardavimo kanalus sujungianti omnikanalė prekyba trina ribas tarp e. komercijos ir fizinės...

Gazelė
2019.02.19
Darbuotojus mokys, kaip patiems susikurti robotus 3

Auganti procesų robotizavimo paklausa didina ir šią paslaugą teikiančių įmonių skaičių. Šį mėnesį pradėjusi...

Gazelė
2019.02.18
 „BUGA’s“ padažų gamintojams raktas nuo užsienio rinkų durų kainavo apie 120.000 Eur Premium 5

„Buga LT“, dabar eksportuojanti apie 30% produkcijos, nusiteikusi per trejus metus proporciją apkeisti.

Gazelė
2019.02.18
Kaune formuojasi naujas turgus 1

Kauno Dainavos rajone, šalia prekybos miestelio „Urmas“, formuojasi naujas ne maisto prekių turgus po atviru...

Prekyba
2019.02.16
„Mirusiojo kišenių kraustymas“: kaip „Foodout“ klientus pasidalino likę rinkos žaidėjai Premium 4

Kai iš augančios rinkos, kurią dalijasi 3 įmonės, viena pasitraukia, likusių vadovams belieka pasiraitoti...

Gazelė
2019.02.15
Veterinarijos vaistinės perrikiuoja asortimentą: šunų ir kačių šeimininkai čia labiausiai laukiami Premium

Net mažiausiuose miestuose veterinarijos vaistinių asortimentas keičiasi: anksčiau čia pagrindinis pirkėjas...

Gazelė
2019.02.14
„Starnos“ plėtros istorija: kaip 14 žmonių sugeneruoja 7 mln. Eur apyvartos Premium 5

Pradėjusi nuo pramonei skirtų švediškų klijų, kurie tilpo ant vieno padėklo, prekybos, šiandien UAB „Starna“...

Gazelė
2019.02.14
Verslai dūžta atsimušę į PVM ribą 19

Per paskutinius 12 mėnesių pasiekus 45.000 Eur pajamų ribą, Lietuvoje reikia registruotis kaip PVM mokėtojui.

Finansai
2019.02.13
EK kilo įtarimų, ar Lietuva teisėtai reikalauja mokėti PVM nuo pirmojo euro Premium 2

Europos Komisija susidomėjo, ar Lietuva tinkamai taiko Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo straipsnį, kuris...

Finansai
2019.02.13
Tikėjosi pirkėjų senamiestyje – sulaukė nuošaliau Premium

Dairantis patalpų savo prekės ženklo parduotuvei, Vilniuje dirbančių aprangos kūrėjų akys neretai krypsta į...

Gazelė
2019.02.12
Nudegęs transporto versle, įkūrė piceriją: pinigai mažesni, bet už tai - stabilu Premium 4

Netoli Karmėlavos (Kauno r.) picerijos „Contra“ įkūrėjas dažnai išgirsta raginimą plėstis ir atidaryti dar...

Gazelė
2019.02.12
Per brangiai turtą „Sauridai“ pardavę Rancai turi sumokėti 0,7 mln. Eur mokesčių 14

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas nusprendė, kad VMI pagrįstai apmokestino per 6,7 mln. Eur...

Finansai
2019.02.11
Personalo paieškos „Atranka 360“ patirtis: paskutinė naujiena įspėjo verslo poreikius Premium

Personalo paieškos ir atrankos bendrovės gali plėsti siūlomų paslaugų krepšelį, nes klientų poreikiai...

Gazelė
2019.02.11
Verslo idėją parsivežė iš JAV: lietuviai nustemba, bet valgomas puokštes perka Premium

Į nematytą produktą pirkėjai žiūri atsargiai, todėl UAB „Vaisiai ir šokoladas“ pasirinko kiek neįprastą...

Gazelė
2019.02.11
„Žuvies pašto“ istorija: susitelkė į filė, o klesti šamo plėšiko kotletai Premium 2

Vartotojai nori skirti mažiau laiko maistui ruošti, bet valgyti kokybiškai. Todėl augintojai kuria naujus...

Gazelė
2019.02.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau