Lietuviai apie verslą daugiau svajoja, nei kuria

Publikuota: 2015-11-29
Austė Kiškienė, Kazimiero Simonavičiaus universiteto prorektorė: 
„Mūsų visuomenei dar trūksta suvokimo, kad klaida ar verslo nesėk­mė yra normali proceso dalis.“
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Austė Kiškienė, Kazimiero Simonavičiaus universiteto prorektorė: „Mūsų visuomenei dar trūksta suvokimo, kad klaida ar verslo nesėk­mė yra normali proceso dalis.“ Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Nors 8 iš 10 lietuvių teigiamai žiūri į verslininkus ir verslumą, tačiau tik pusė įsivaizduoja save pradedant verslą. Labiausiai iniciatyvą slopina baimė patirti finansinių nuostolių ir nepalankus aplinkinių požiūris į patyrusius nesėkmę.

Šeštą kartą rengiamame pasauliniame verslumo tyrime AGER 2015 (angl. Amway Global Entrepreneurship Report) dalyvavo 44 šalys. Tyrimas šįmet buvo vykdomas nuo gegužės iki rugpjūčio, apklausta beveik 50.000 respondentų. Lietuva tyrime dalyvavo antrą kartą.

Patrauklus tik įvaizdis

Verslo plėtojimas ir verslininko įvaizdis lietuvių vertinamas teigiamai, dažnas suvokia, kad sėkmingas verslas yra šalies ekonominės gerovės variklis. Vis dėlto pasimatuoti verslininko kostiumo lietuviai nesiskubina.

„Lietuviai nori būti verslininkai, nori būti nepriklausomi, tačiau tai labiau emocinis vertinimas. Žmonės suvokia, kad verslas svarbus šalies plėtrai, inovacijoms, gerovei. Kai klausiama, ar pats žmogus po trejų metų save įsivaizduoja kaip verslininką, tada atsakome realistiškiau. Žmogus pradeda galvoti, ar išdrįs išeiti iš samdomo darbo, netekti stabilių pajamų, imtis veiklos, kuri gali ir nepavykti“, – tyrimo rezultatus komentuoja Austė Kiškienė, Kazimiero Simonavičiaus universiteto prorektorė.

Lietuviai, kaip labiausiai motyvuojančius veiksnius, skatinančius imtis nuosavo verslo, nurodo norą būti nepriklausomam nuo darbdavio, turėti alternatyvų pajamų šaltinį ir saviraiškos galimybę. 64% respondentų Lietuvoje nurodė, kad nesėkmės baimė yra bene svarbiausia priežastis, atgrasanti nuo verslo kūrimo. Labiausiai baiminamasi bankroto, galimos ekonominės krizės, darbo praradimo, nusivylimo savimi. Pastebima, kad asmenys, kuriems daugiau nei 35 metai, nesėkmės bijo labiau nei jaunesni respondentai.

„Lietuvoje nesėkmės baimė susijusi ir su visuomenės vertinimu. Pavyzdžiui, Amerikoje į bankrotą žiūrima kitaip, net stengiamasi akcentuoti, kad turi nepasisekti, kol galiausiai pavyks pasiekti tikslą. Kitaip tariant, mūsų visuomenei dar trūksta suvokimo, kad klaida ar verslo nesėkmė yra normali proceso, naujų idėjų įgyvendinimo dalis“, – kalba p. Kiškienė.

Pasak pašnekovės, Lietuvoje verslo kūrimo priežastys priklauso ir nuo amžiaus grupės. Vyresni žmonės verslus kuria norėdami susikurti darbo vietą ir turėti pragyvenimo šaltinį, o jaunimas – nori įgyvendinti idėjas arba įžvelgia palankias verslui galimybes.

Aplinkinių požiūris

Panašūs tarptautiniai verslumo tyrimai, kuriuose dalyvauja ir Lietuva, atliekami ne pirmą kartą. Erika Vaiginienė, VU TVM Akademinės tarnybos vadovė, viena iš verslumo tyrėjų grupės, atlikusios pasaulinį „Globalios verslumo stebėsenos“ (angl. Global Entrepreneurship Monitor) tyrimą, nurodo priežastis, kodėl lietuviai vangokai imasi verslo, – tai stipri rizikos baimė ir kultūrinė aplinka.

„Juk turime net posakį, kad džiaugiamės, kai kaimyno namas dega. Kitaip tariant, nemokame pasidžiaugti kito asmens sėkme. O ir tas, kuriam pasiseka, nesigiria, nes mūsų kultūroje tai elgtis nepriimta. Taigi kam imtis veiklos, jei pasidžiaugti ja negalėsi“, – svarsto p. Vaiginienė.

Pašnekovė nurodo, jaunimas yra labiau atsipalaidavęs, turi mažiau baimių, tačiau stokoja kompetencijos, o vyresni žmonės, nors ir turi kompetencijos, tačiau nežino, kaip verslą kurti, kur ieškoti informacijos.

„Skatiname studentus jau universitete galvoti apie verslo kūrimą. Esame parengę verslumo ugdymo modulį. Su šias paskaitas pasirinkusiais studentais pirmiausia dirba psichologai. Toks psichologinis parengimas, atsipalaidavimas duoda rezultatų, jaunimas ima drąsiau vertinti savo galimybes imtis verslo“, – kalba p. Vaiginienė.

Skirtingi tyrimai – panašios išvados

Atliktas ne vienas tyrimas, kurio išvadose skelbiame, kad lietuviai sunkiai ryžtasi imtis nuosavo verslo. Pavyzdžiui, SEB banko užsakymu atliktas tyrimas Baltijos šalyse „Kuriantys verslą: kas jie ir kokius uždavinius sprendžia?“ skelbia, kad kas trečias lietuvis norėtų sukurti verslą, tačiau įmones steigti ryžtasi vos kas dvyliktas.

O Latvijoje ir Estijoje pradėti verslą ryžtasi beveik kas penktas norintysis. Latvijoje verslą turėti norėtų 35% žmonių, o 17% jį jau turi. Estijoje rezultatai dar geresni: norinčiųjų yra 25%, kuriančiųjų – 20%. Nuo verslo kūrimo lietuvius dažniausiai stabdo didelės rizikos baimė, nenoras atsisakyti pastovaus darbo užmokesčio, biurokratija ir informacijos apie verslo steigimą trūkumas.

Straipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir VŽ rubrikoje „Premium“ lapkričio 19 d.

Sekite „Mano verslo“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Mano verslas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą MANO VERSLO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Mentorius sutaupo 5 metus ieškojimų ir išlaidų, bet gali ir supykdyti Premium

Kai jauni verslininkai bando stotis ant kojų ar sėkmės atveju siekia suvaldyti neplanuotą augimą, retas...

Vadyba
06:00
Naujų vėjų į verslą įneša vaikai

Jei į tėvų sukurtą įmonę įsijungia vaikai, dažnai toks verslas įgauna pagreitį. Tiesa, su viena išlyga – jei...

Vadyba
2018.06.23
Smulkieji išlaukia progos: parduotuvę Vilniaus senamiestyje įkūrė už 2.000 Eur Premium

Nedideli gamintojai, jau pažįstami savo pirkėjui, atsisako brangiai nuomojamų prekybos vietų ir pasikliauna...

Kavinės gamykloje ypatumai: jokio alkoholio, bet garantuoti klientų srautai Premium

Tas pats miestas – skirtingi lankytojų poreikiai: tuo įsitikino UAB „Maisto sistemos“ įkūrėjai, kai prieš...

Požiūris niekada nepasiduoti kainavo nuostolių, bet užaugino iki 9 šalių Premium 1

Vienas baldų prekybos internetu UAB „Baldai1“ verslo modelis devyniose rinkose, kone pusantro šimto...

Mano verslas
2018.06.20
VMI reido „Regitroje“ metu nustatyta 30 nelegalių sutarčių 9

Savaitę laiko trukusių vizitų VĮ „Regitra“ padaliniuose metu, Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI)...

Finansai
2018.06.20
Atidarė restoraną, kuriame nesiginčijama dėl to, kas lėkštėje: lankytojų apstu Premium 2

Maitinimo verslas – sudėtingas, bet įtraukia: tie, kas perpranta jo taisykles, dažniausiai imasi plėtros, nes...

Laikinųjų darbuotojų gamybininkams randa pasiūlę ramybę ir „komandines darbo vietas“ Premium

Jei darbo rinka nebūtų tokia sekli ir darbdaviai patys rastų darbuotojų, vargu ar įdarbinimo agentūroms...

Vadyba
2018.06.19
Kodas, padedantis paslaugų teikėjams surinkti įmokas greičiau ir tiksliau Rėmėjo turinys

Kiekvienam paslaugų teikėjui svarbu kuo efektyviau surinkti klientų įmokas, todėl klientų patogumui siūlomi...

Mano verslas
2018.06.18
Šeimos verslo dalybos: joms ruoštis nesmagu, bet verta Premium

Šeimos verslas turi ne vieną pranašumą, tačiau tol, kol viskas sekasi. Jei tarpusavio santykiai pašlyja,...

Vadyba
2018.06.18
Nuo garažo išaugę iki gamyklos, kalviai smulkių užsakymų vis tiek neatsisako Premium 1

Net kai verslas įsibėgėja, o gamyba ir užsakovai stambėja, nederėtų atsisakyti smulkių pavienių klientų...

Pramonė
2018.06.18
Visi tiekėjai svarbūs, bet vienas gali būti svarbiausias 1

Suformuoti asortimentą ir nuolat jį keisti pagal pirkėjų pageidavimus, nelengva, bet prekybininkai pataria...

Kitokių sėdmaišių autorė Darbo biržoje motyvavo kitus, kol atrado savo verslą Premium

Kai nedidelis šeimos verslas auga lyg savaime, nauji siekiai ir užduotys vis nukeliami į ateitį. Bet...

Fotoreportažai
2018.06.17
Į kaimą vilioja pasitelkę ir kaimynus 2

Tiek ūkininkai, tiek kaimo turizmo sodybų savininkai jau suprato, kad, dirbdami kartu, turės daugiau klientų...

Agroverslas
2018.06.17
Keli paprasti sprendimai, ir įmonės pardavimai išauga Premium 2

Kuo įmonė ilgiau veikia, tuo labiau pasineria į rutiną. Praktika rodo, kad net nedideli pokyčiai gali...

Pramonė
2018.06.16
Nuo hobio iki verslo: kiek užtrunkama dviejose vietose

Dažnai, kai nutariama pabandyti pomėgį ar išpildytą poreikį paversti verslu, dar kurį laiką vien į jį...

Vadyba
2018.06.16
Kaip sukurti darbo skelbimą 1

Šiais laikais, kai darbuotojai turi daugiau galimybių rinktis nei darbdaviai, būtina išryškinti įmonės...

Vadyba
2018.06.16
Į stovyklą priimtų tūkstančius vaikų, bet teorinė parama netenkina Premium 2

Vaikų vasaros stovyklų skaičius, per kelerius metus išaugęs nuo 700 iki 1.100, pernai stabilizavosi, ir...

Pasiteisinę sprendimai: kaip ieškoti tiekėjų užsienyje Premium

Išskirtinis asortimentas pritraukia daugiau pirkėjų, tačiau rasti tiekėjų, kurie norėtų dirbti su smulkiu,...

VMI parengė individualios veiklos mokesčių skaičiuoklę 2018-iems metams 3

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) kartu su „Sodra“ parengė individualios veiklos mokesčių skaičiuoklę. Ji...

Finansai
2018.06.14

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau