Kaip perkant verslą nenusipirkti katės maiše

Publikuota: 2015-11-13
Jevgenijus Kižinas, UAB „Baltic Ambition“ vadovas: „Geriau pasikliauti ne pardavėju, o su juo dirbusiais žmonėmis, buvusiais partneriais.“
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Jevgenijus Kižinas, UAB „Baltic Ambition“ vadovas: „Geriau pasikliauti ne pardavėju, o su juo dirbusiais žmonėmis, buvusiais partneriais.“ Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Nusipirkus verslą ir po kurio laiko pamačius visus jo trūkumus grąžinti pardavėjui jau nebepavyks. Nusprendę verslą ne kurti patys, o tiesiog įsigyti, dažniausiai gilinasi tik į finansinę jo pusę, nors ši toli gražu ne visuomet yra pati svarbiausia.

Skelbimų svetainėse galima rasti šimtus pasiūlymų įsigyti jau veikiančias įmones su fizinėmis ar interneto parduotuvėmis, valdančias kavines, restoranus, grožio salonus, ir net gamybos įmonių su visa gamybos įranga.

Pirkti kieno nors sukurtą verslą – lyg įsigyti nenaują automobilį. Net jei fasadas gražus, vidus pirkėją gali smarkiai nuvilti.

„Svarbiausia nepasikliauti vien tuo, ką kalba pardavėjas. Geriau kalbėtis su interesų neturinčiais žmonėmis“, – sako Jevgenijus Kižinas, UAB „Baltic Ambition“ savininkas. Verslininkas su kolega įsigijo konkurentų įmonę, kuri pati ir pasisiūlė būti parduota.

Ne pardavėjo žodžiai

Pašnekovas sako manantis, kad perkant mažą įmonę verčiau pačiam pirkėjui bandyti kuo daugiau apie ją sužinoti, o didelių įmonių analizei atlikti geriau pasitelkti specialistus.

„Tikriausiai daug kas priklauso nuo to, kokio dydžio įmonė yra perkama. Jei perki didelę bendrovę, turinčią daug darbuotojų, įsipareigojimų, tai pats tikriausiai visų jos reikalų neišsiaiškinsi, geriau tuomet samdyti tai išmanančius konsultantus. Jei perkama maža įmonė, konsultantų paslaugos kainuoja daugiau nei pats verslas, tad tenka gilintis pačiam“, – kalba p. Kižinas.

Jo teigimu, geriausia visų pirma kreiptis į įstaigas, kurios galėtų pateikti verslo kredito istoriją. Jei ši gera arba joje esančios dėmės ištrinamos, vėliau jau galima kalbėtis su žmonėmis, turėjusiais su įmone reikalų.

„Pats pirmas dalykas – galima gauti kreditų biuro ar audito kompanijų duomenų apie įmonę, kurią perkate. Finansiniai reikalai iš to turėtų būti aiškūs, patys sunkiai ką nors išsiaiškintumėte, tačiau paskui jau darbą reikia atlikti pačiam. Patarčiau nepasikliauti vien įmonės savininko pasakojimais apie įmonės reikalus“, – pataria pašnekovas.

Svarbiausia, anot jo, išsiaiškinti, kokią reputaciją verslas yra susikūręs, ar įsigijus verslą nereikės investuoti į jo įvaizdžio keitimą.

„Labai daug papasakoti apie įmonę gali jos klientai, partneriai. Jų reikia klausti, ar nebuvo problemų dirbant su ankstesniais vadovais, ar jie nebuvo labai arogantiški. Vienas svarbiausių dalykų – įsigyti įmonę su geru įvaizdžiu, nes jį pakeisti vėliau bus labai sunku“, – sako p. Kižinas.

Perkantys verslus apie įvaizdį dažnai pamiršta, nors jį keisti gali kainuoti daugiau, nei sumokėti vieną kitą užsilikusią skolą.

Aurimas Bagdanavičius, Visagino bendrovės „AG Baltika“, valdančios savitarnos automobilių plovyklą, savininkas, VŽ yra pasakojęs, kad nusipirkus bankrutavusią įmonę sunkiausia buvo būtent pakeisti jos įvaizdį.

„Pati didžiausia problema mums buvo įvaizdis, kurį paliko buvę įmonės savininkai. Reputacija, žinoma, buvo nekokia. Tačiau mažame mieste ją pakeisti tikriausiai yra paprasčiau nei didmiestyje, nes informacija apie pasikeitusius savininkus sklinda iš lūpų į lūpas, visi tai sužino gerokai greičiau. Nors pusmetį visas procesas vis dėlto užtruko ir mums“, – dėsto pašnekovas.

Darbuotojų klausimas

Jei perkama darbuotojų turinti įmonė, itin svarbu žinoti jų požiūrį į įsigijimą. Parduodamame versle dirbantys žmonės paprastai jaučia stresą, laukia pokalbio su naujaisiais savininkais.

„Jei tai žemiausios grandies darbuotojai, jiems gal net nerūpi. Biuro darbuotojai, žinoma, nori aiškiai žinoti, kokie yra naujų savininkų tikslai. Perkant reikia išsiaiškinti, kas įmonėje dirba. Mums pavyko darbuotojus motyvuoti padarius dėl jų daugiau, nei darė ankstesni savininkai“, – teigia p. Kižinas.

Svetainė forbes.com rašo, kad kartu su įmone perkant ir jos darbuotojus reiktų žinoti jų gebėjimus ir motyvaciją. Parduodamos įmonės darbuotojai privalo būti apie tai informuoti. Kitu atveju nusipirkus verslą kyla didelė tikimybė, kad darbuotojai įmonę paliks, jausis apgauti. Galbūt įmonėje yra tokių darbuotojų, nuo kurių gyvybiškai priklauso visa verslo sėkmė, tad juos išsaugoti yra ir naujojo savininko prioritetas.

Pirkimo pradžiamokslis

Forbes.com išskiria dar kelis dalykus, kuriuos perkant įmonę išsiaiškinti yra būtina.

Visų pirma, savininkas turėtų paaiškinti, kodėl verslas parduodamas. Žinoma, jis gali nesakyti tiesos arba ją pagražinti, tačiau dažnai paaiškinimas nemažai pasako. Tai lyg tardymas – visi atsakymai galiausiai leidžia suprasti, ar parodymai nėra klastojami.

Antra, žūtbūt reiktų išsiaiškinti, ar verslo savininkai neketina kurti su juo konkuruosiančios įmonės. Jei turima tokių įtarimų, geriau pasiieškoti kitų variantų.

Trečia, svarbu sužinoti, kiek partnerių verslas turi, kokias sutartis su jais sudaręs. Tai sužinojus pravartu su visais jais pabendrauti, pasiteirauti, ar jiems netrukdys tai, kad pasikeis savininkai.

Ketvirta, verslas gali būti parduodamas dėl nepakeliamos konkurencijos rinkoje. Konkurencine aplinka patartina pasidomėti dar prieš užduodant klausimą apie pardavimo priežastis.

Galiausiai, savininkas turėtų paaiškinti, kaip nustatė verslo kainą, kiek yra investavęs į atskiras verslo sritis, darbuotojus, rinkodarą, įrangą, technologijas ir pan.

Sekite „Gazelės“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Gazelė“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Ką apie pirkėjų norus žinanti „Amazon“ pataria smulkiesiems

„Amazon“ pranešė apie 10 fizinių parduotuvių JK tinklą, kurį kuria specialiai smulkiųjų produkcijai. Bendrovė...

Gazelė
2019.06.15
 Didžiausios lauko reklamos klaidos

Lauko reklama vėl atsikovoja pozicijas, kurias buvo užleidusi skaitmeninei reklamai. Kad statiškas stendas...

Gazelė
2019.06.15
Restoranų versle romantikos nerasi 3

Restoranų verslas tik iš pirmo žvilgsnio atrodo romantiškas. Iš tikrųjų – tai sunkus darbas, kurį įveikia ne...

Gazelė
2019.06.15
Apie 60% Lietuvos įmonių sukuria 16% pridėtinės vertės 16

Nors 2018 m. įmonės steigtos kiek lėčiau, bet tiek jų kūrimasis, tiek išgyvenimas pirmuosius metus yra gana...

Gazelė
2019.06.15
Labiausiai algas per metus pakėlusios privačios mokyklos Premium

Vidutinė mėnesio alga nevalstybinėse mokyklose 2018 m. buvo bent porą šimtų eurų aukštesnė nei ta, kurią...

Paslaugos
2019.06.15
MMA po mokesčių nuo 396 Eur pakels iki 447 Eur 29

Planuojama, kad kitą savaitę Vyriausybė priims formalų sprendimą minimalią mėnesio algą (MMA) nuo kitų metų...

Verslo aplinka
2019.06.15
Robotai – gerai, bet iki kiekvieno darbininko jiems dar toli Premium 1

Darbuotojų stoka daugeliui įmonių neleidžia plėstis, tačiau gamybos bendrovės sugeba lengviau nei kiti...

Gazelė
2019.06.14
Virtuvės šefų į senjorų namus paslauga brangi, bet pasitvirtino Premium

Demografinės tendencijos diktuoja verslo idėjas – paslaugas ir produktus pritaikyti senjorams ar kurti verslą...

Gazelė
2019.06.13
Kai juodai dienai skirtą pagalvę graužia infliacija Premium 7

Specialistai pataria juodai dienai sukaupti nuo 3 iki 12 mėnesių atlyginimo dydžio sumą, tačiau dabar mažų...

Finansai
2019.06.13
Verslumo tendencijos: metai geri, bet darbuotojų stygius tik stiprėja 2

Darbuotojų stygius išlieka didžiausia verslo kliūtis, kurios įtaka per metus tik sustiprėjo. Perkaitusi darbo...

Gazelė
2019.06.13
„HBH“ restoranų Vilniuje ir Druskininkuose savininkė: „Vadovauju kitaip nei mama“ Premium 17

„Kažkada mamą pati įtikinėjau, kad jai būtina atidaryti restoraną Vilniuje. Ji manęs paklausė. Bet atėjo...

Gazelė
2019.06.13
Kaip be didelių pinigų sukurti prekės ženklą, bet kad šis būtų veiksmingas Premium 2

Verslo pradžioje prekės ženklui dažnai skiriama nedaug dėmesio, tačiau vis dažniau jau ir smulkieji supranta,...

Gazelė
2019.06.12
„Amazon“ atstovas: ne vienam smulkiajam padėjome tapti milijonieriumi Premium 12

„Amazon“ investuoja į smul­kiųjų prekybininkų augimą. Birželį bendrovė pranešė kurianti „clicks and mortar“...

Gazelė
2019.06.12
„Amazon“ vėl investuoja į fizinę prekybą

„Amazon“ atidarys 10 fizinių parduotuvių Jungtinėje Karalystėje (JK). Tradicinių parduotuvių tikslas – padėti...

Gazelė
2019.06.11
Neįrodęs pajamų kilmės asmuo turės sumokėti 41.000 Eur 18

Gyventojas turės sumokėti per 41.000 Eur gyventojų pajamų mokesčio, privalomojo sveikatos draudimo įmokų ir...

Finansai
2019.06.11
Būsimų darbuotojų ieško gimnazijose

Klaipėdos miesto vystymo agentūra „Klaipėda ID“ organizuoja profesinio orientavimo projektą „Ateities...

Gazelė
2019.06.11
Finansavimą plėtrai gali gauti ir televizijoje, bet namų darbų vis tiek reikia Premium

Smulkieji, norintys auginti verslą, turi bandyti visus įmanomus būdus finansavimui pritraukti. Tačiau net jei...

Gazelė
2019.06.10
Nusibodo mokėti atrankos agentūroms – patys sukūrė talentų paieškos sistemą Premium

Kai užsakovai skubiai pageidauja sukurti produktą, o paslaugų teikėjai tave stato į eilės galą, reikia...

Gazelė
2019.06.10
Kodėl darbo vieta sau būna geriau už verslo plėtrą 3

Verslas turi stipriai augti – tik taip jis turi ateitį: tuo įsitikinęs ne vienas konsultantas. Todėl...

Gazelė
2019.06.08
Nuostoliai „Oze“ skaičiuojami, nuomininkai tikisi centro pagalbos Premium 6

Kokius nuostolius patyrė Vilniaus prekybos ir pramogų centro „Ozas“ nuomininkai dėl vandens nuotėkio...

Gazelė
2019.06.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau