Kaip perkant verslą nenusipirkti katės maiše

Publikuota: 2015-11-13
Jevgenijus Kižinas, UAB „Baltic Ambition“ vadovas: „Geriau pasikliauti ne pardavėju, o su juo dirbusiais žmonėmis, buvusiais partneriais.“
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Jevgenijus Kižinas, UAB „Baltic Ambition“ vadovas: „Geriau pasikliauti ne pardavėju, o su juo dirbusiais žmonėmis, buvusiais partneriais.“ Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Nusipirkus verslą ir po kurio laiko pamačius visus jo trūkumus grąžinti pardavėjui jau nebepavyks. Nusprendę verslą ne kurti patys, o tiesiog įsigyti, dažniausiai gilinasi tik į finansinę jo pusę, nors ši toli gražu ne visuomet yra pati svarbiausia.

Skelbimų svetainėse galima rasti šimtus pasiūlymų įsigyti jau veikiančias įmones su fizinėmis ar interneto parduotuvėmis, valdančias kavines, restoranus, grožio salonus, ir net gamybos įmonių su visa gamybos įranga.

Pirkti kieno nors sukurtą verslą – lyg įsigyti nenaują automobilį. Net jei fasadas gražus, vidus pirkėją gali smarkiai nuvilti.

„Svarbiausia nepasikliauti vien tuo, ką kalba pardavėjas. Geriau kalbėtis su interesų neturinčiais žmonėmis“, – sako Jevgenijus Kižinas, UAB „Baltic Ambition“ savininkas. Verslininkas su kolega įsigijo konkurentų įmonę, kuri pati ir pasisiūlė būti parduota.

Ne pardavėjo žodžiai

Pašnekovas sako manantis, kad perkant mažą įmonę verčiau pačiam pirkėjui bandyti kuo daugiau apie ją sužinoti, o didelių įmonių analizei atlikti geriau pasitelkti specialistus.

„Tikriausiai daug kas priklauso nuo to, kokio dydžio įmonė yra perkama. Jei perki didelę bendrovę, turinčią daug darbuotojų, įsipareigojimų, tai pats tikriausiai visų jos reikalų neišsiaiškinsi, geriau tuomet samdyti tai išmanančius konsultantus. Jei perkama maža įmonė, konsultantų paslaugos kainuoja daugiau nei pats verslas, tad tenka gilintis pačiam“, – kalba p. Kižinas.

Jo teigimu, geriausia visų pirma kreiptis į įstaigas, kurios galėtų pateikti verslo kredito istoriją. Jei ši gera arba joje esančios dėmės ištrinamos, vėliau jau galima kalbėtis su žmonėmis, turėjusiais su įmone reikalų.

„Pats pirmas dalykas – galima gauti kreditų biuro ar audito kompanijų duomenų apie įmonę, kurią perkate. Finansiniai reikalai iš to turėtų būti aiškūs, patys sunkiai ką nors išsiaiškintumėte, tačiau paskui jau darbą reikia atlikti pačiam. Patarčiau nepasikliauti vien įmonės savininko pasakojimais apie įmonės reikalus“, – pataria pašnekovas.

Svarbiausia, anot jo, išsiaiškinti, kokią reputaciją verslas yra susikūręs, ar įsigijus verslą nereikės investuoti į jo įvaizdžio keitimą.

„Labai daug papasakoti apie įmonę gali jos klientai, partneriai. Jų reikia klausti, ar nebuvo problemų dirbant su ankstesniais vadovais, ar jie nebuvo labai arogantiški. Vienas svarbiausių dalykų – įsigyti įmonę su geru įvaizdžiu, nes jį pakeisti vėliau bus labai sunku“, – sako p. Kižinas.

Perkantys verslus apie įvaizdį dažnai pamiršta, nors jį keisti gali kainuoti daugiau, nei sumokėti vieną kitą užsilikusią skolą.

Aurimas Bagdanavičius, Visagino bendrovės „AG Baltika“, valdančios savitarnos automobilių plovyklą, savininkas, VŽ yra pasakojęs, kad nusipirkus bankrutavusią įmonę sunkiausia buvo būtent pakeisti jos įvaizdį.

„Pati didžiausia problema mums buvo įvaizdis, kurį paliko buvę įmonės savininkai. Reputacija, žinoma, buvo nekokia. Tačiau mažame mieste ją pakeisti tikriausiai yra paprasčiau nei didmiestyje, nes informacija apie pasikeitusius savininkus sklinda iš lūpų į lūpas, visi tai sužino gerokai greičiau. Nors pusmetį visas procesas vis dėlto užtruko ir mums“, – dėsto pašnekovas.

Darbuotojų klausimas

Jei perkama darbuotojų turinti įmonė, itin svarbu žinoti jų požiūrį į įsigijimą. Parduodamame versle dirbantys žmonės paprastai jaučia stresą, laukia pokalbio su naujaisiais savininkais.

„Jei tai žemiausios grandies darbuotojai, jiems gal net nerūpi. Biuro darbuotojai, žinoma, nori aiškiai žinoti, kokie yra naujų savininkų tikslai. Perkant reikia išsiaiškinti, kas įmonėje dirba. Mums pavyko darbuotojus motyvuoti padarius dėl jų daugiau, nei darė ankstesni savininkai“, – teigia p. Kižinas.

Svetainė forbes.com rašo, kad kartu su įmone perkant ir jos darbuotojus reiktų žinoti jų gebėjimus ir motyvaciją. Parduodamos įmonės darbuotojai privalo būti apie tai informuoti. Kitu atveju nusipirkus verslą kyla didelė tikimybė, kad darbuotojai įmonę paliks, jausis apgauti. Galbūt įmonėje yra tokių darbuotojų, nuo kurių gyvybiškai priklauso visa verslo sėkmė, tad juos išsaugoti yra ir naujojo savininko prioritetas.

Pirkimo pradžiamokslis

Forbes.com išskiria dar kelis dalykus, kuriuos perkant įmonę išsiaiškinti yra būtina.

Visų pirma, savininkas turėtų paaiškinti, kodėl verslas parduodamas. Žinoma, jis gali nesakyti tiesos arba ją pagražinti, tačiau dažnai paaiškinimas nemažai pasako. Tai lyg tardymas – visi atsakymai galiausiai leidžia suprasti, ar parodymai nėra klastojami.

Antra, žūtbūt reiktų išsiaiškinti, ar verslo savininkai neketina kurti su juo konkuruosiančios įmonės. Jei turima tokių įtarimų, geriau pasiieškoti kitų variantų.

Trečia, svarbu sužinoti, kiek partnerių verslas turi, kokias sutartis su jais sudaręs. Tai sužinojus pravartu su visais jais pabendrauti, pasiteirauti, ar jiems netrukdys tai, kad pasikeis savininkai.

Ketvirta, verslas gali būti parduodamas dėl nepakeliamos konkurencijos rinkoje. Konkurencine aplinka patartina pasidomėti dar prieš užduodant klausimą apie pardavimo priežastis.

Galiausiai, savininkas turėtų paaiškinti, kaip nustatė verslo kainą, kiek yra investavęs į atskiras verslo sritis, darbuotojus, rinkodarą, įrangą, technologijas ir pan.

Sekite „Mano verslo“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Mano verslas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą MANO VERSLO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Vienas produktas būtų pražūtis, kai jų per daug – chaosas Premium

Kai gamini produktą, kuris paklausus būna tik porą mėnesių per metus, būtina plėsti asortimentą. Tačiau...

Agroverslas
2018.07.22
Kodėl kai kurių rinkų nepavyksta užkariauti 6

Pasirengti eksportui užtrunka. Daugelis sėkmingai eksportuojančių verslininkų sako į kitą šalį įžengę ir...

Vadyba
2018.07.22
Ukmergės autoservisas: kuo mažiau gyventojų, tuo daugiau paslaugų reikia siūlyti Premium

Daugiausia uždirba tie autoservisai, kurie turi didesnį nuolatinių klientų būrį. Vis dėlto konkurencija...

Transportas
2018.07.20
54.000 Lietuvos gyventojų sulauks VMI laiškų 7

Gyventojai, kurie deklaravo pajamas už 2017 metus, tačiau iki šiandien dar nesumokėjo gyventojų pajamų...

Finansai
2018.07.18
„Ebay“ pamėgtas mados aukcionierius – Ukmergėje Premium 4

Daikto vertė ir kaina nebūtinai atitinka viena kitą, o pagal tam tikrus požymius vertingas daiktas savo...

Elektroniniai arbatpinigiai: palikus eurą, padavėjui tenka 49 ct Premium 11

Vieša paslaptis, kad dažniausiai gautų arbatpinigių padavėjai ir kiti paslaugų teikėjai nedeklaruoja ir...

Ant prekystalio – dvi pelningai veikiančios Tauragės įmonės 8

Savivaldybei priklausančių UAB „Dunokai“ (56,14%) ir Tauragės butų ūkio (100%) akcijos, kurių bendra pradinė...

Rinkos
2018.07.16
Kai plėtra užtrunka: patalpų laukia dvejus metus, kliento palauks dar trejus Premium

Suplanuota ir galima plėtra kartais užtrunka – Šalčininkų kanceliarinių prekių UAB „Eripo“ patalpų trečiai...

Kodėl buvę darbuotojai tampa verslo pirkėjais

Darbdaviams svarbu motyvuoti darbuotoją ne tik dėl to, kad šis neišeitų pas konkurentą, bet ir kad nesiimtų...

Vadyba
2018.07.15
Paštomatų pavyzdį pritaiko drabužių valymo versle 1

UAB „Valykla.lt“ plečia drabužių valymo spintų verslo centruose tinklą. Šiuo metu veikia 6, tariamasi dėl...

Įmonių patirtis: kaip ieškoti gerų darbuotojų 17

Kai reikia prekybos ar maitinimo įmonei darbuotojo čia ir dabar, suveikia ir skelbimas, pakabintas ant lango.

Vadyba
2018.07.14
Restorano namie įkūrėjos bandymas atidaryti dar ir barą miestelyje nepasiteisino Premium

Namų restoranas „Kacės virtuvėlė“ sulaukia tiek svečių, kad visų negali priimti, tačiau kitas Jurgitos...

Nesikliovė patogiais užsakymais – per 10 metų atlyginimai vėlavo tik kartą Premium

Geriau turėti daug mažų įmonių užsakymų nei kliautis patogiais, bet rizikingais klientais, kurie bet kada...

Pramonė
2018.07.12
Įmonė persikrausto: kokių klaidų reikėtų vengti Premium

Kai verslas perkeliamas į kitas patalpas, iškyla ne tik pavojus prarasti dalį klientų, nes šie dažnai nėra...

Vadyba
2018.07.11
Anykščių kosmetikos gamintojai žino, kur gauti paramos eksportui Premium

Pažintis su augalais gali paskatinti palikti didmiestį ir virsti rankų darbo kosmetikos verslu. O jei šis...

Pramonė
2018.07.08
Kodėl vadovas be karūnos – priimtinesnis

Sakoma, jei nori sužinoti, ko darbuotojams labiausiai reikia, paklausk jų pačių. Tačiau nėra jokių garantijų,...

Vadyba
2018.07.06
Iš anksto augimui nesiruošiama Premium 9

Verslo plėtra kupina iššūkių, kuriems, atrodytų, galima pasirengti, tačiau verslo konsultantai tikina, kad...

Vadyba
2018.07.03
Verslo plėtra: kyla pavojus tapti konkurentu pačiam sau Premium

Verslą plėsti galima ne tik geografiškai, bet ir imantis naujos veiklos. Bet kuriuo atveju plėtros...

Vadyba
2018.07.03
Anykščių verslininkė: nežiūrėkite serialų ir viską spėsite Premium 1

Suvaldyti 4 skirtingus verslus nėra paprasta, tačiau Rita Šimkienė su vyru jau išmoko, kaip tai padaryti.

Parduotuvę atidarę kelioms savaitėms ir parduoda, ir patyrinėja 1

Laikinosios (angl. Pop up) parduotuvės – vienas iš būdų e. prekybą papildyti fizine, taip pat tiesiogiai...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau