Kaip perkant verslą nenusipirkti katės maiše

Publikuota: 2015-11-13
Jevgenijus Kižinas, UAB „Baltic Ambition“ vadovas: „Geriau pasikliauti ne pardavėju, o su juo dirbusiais žmonėmis, buvusiais partneriais.“
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Jevgenijus Kižinas, UAB „Baltic Ambition“ vadovas: „Geriau pasikliauti ne pardavėju, o su juo dirbusiais žmonėmis, buvusiais partneriais.“ Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Nusipirkus verslą ir po kurio laiko pamačius visus jo trūkumus grąžinti pardavėjui jau nebepavyks. Nusprendę verslą ne kurti patys, o tiesiog įsigyti, dažniausiai gilinasi tik į finansinę jo pusę, nors ši toli gražu ne visuomet yra pati svarbiausia.

Skelbimų svetainėse galima rasti šimtus pasiūlymų įsigyti jau veikiančias įmones su fizinėmis ar interneto parduotuvėmis, valdančias kavines, restoranus, grožio salonus, ir net gamybos įmonių su visa gamybos įranga.

Pirkti kieno nors sukurtą verslą – lyg įsigyti nenaują automobilį. Net jei fasadas gražus, vidus pirkėją gali smarkiai nuvilti.

„Svarbiausia nepasikliauti vien tuo, ką kalba pardavėjas. Geriau kalbėtis su interesų neturinčiais žmonėmis“, – sako Jevgenijus Kižinas, UAB „Baltic Ambition“ savininkas. Verslininkas su kolega įsigijo konkurentų įmonę, kuri pati ir pasisiūlė būti parduota.

Ne pardavėjo žodžiai

Pašnekovas sako manantis, kad perkant mažą įmonę verčiau pačiam pirkėjui bandyti kuo daugiau apie ją sužinoti, o didelių įmonių analizei atlikti geriau pasitelkti specialistus.

„Tikriausiai daug kas priklauso nuo to, kokio dydžio įmonė yra perkama. Jei perki didelę bendrovę, turinčią daug darbuotojų, įsipareigojimų, tai pats tikriausiai visų jos reikalų neišsiaiškinsi, geriau tuomet samdyti tai išmanančius konsultantus. Jei perkama maža įmonė, konsultantų paslaugos kainuoja daugiau nei pats verslas, tad tenka gilintis pačiam“, – kalba p. Kižinas.

Jo teigimu, geriausia visų pirma kreiptis į įstaigas, kurios galėtų pateikti verslo kredito istoriją. Jei ši gera arba joje esančios dėmės ištrinamos, vėliau jau galima kalbėtis su žmonėmis, turėjusiais su įmone reikalų.

„Pats pirmas dalykas – galima gauti kreditų biuro ar audito kompanijų duomenų apie įmonę, kurią perkate. Finansiniai reikalai iš to turėtų būti aiškūs, patys sunkiai ką nors išsiaiškintumėte, tačiau paskui jau darbą reikia atlikti pačiam. Patarčiau nepasikliauti vien įmonės savininko pasakojimais apie įmonės reikalus“, – pataria pašnekovas.

Svarbiausia, anot jo, išsiaiškinti, kokią reputaciją verslas yra susikūręs, ar įsigijus verslą nereikės investuoti į jo įvaizdžio keitimą.

„Labai daug papasakoti apie įmonę gali jos klientai, partneriai. Jų reikia klausti, ar nebuvo problemų dirbant su ankstesniais vadovais, ar jie nebuvo labai arogantiški. Vienas svarbiausių dalykų – įsigyti įmonę su geru įvaizdžiu, nes jį pakeisti vėliau bus labai sunku“, – sako p. Kižinas.

Perkantys verslus apie įvaizdį dažnai pamiršta, nors jį keisti gali kainuoti daugiau, nei sumokėti vieną kitą užsilikusią skolą.

Aurimas Bagdanavičius, Visagino bendrovės „AG Baltika“, valdančios savitarnos automobilių plovyklą, savininkas, VŽ yra pasakojęs, kad nusipirkus bankrutavusią įmonę sunkiausia buvo būtent pakeisti jos įvaizdį.

„Pati didžiausia problema mums buvo įvaizdis, kurį paliko buvę įmonės savininkai. Reputacija, žinoma, buvo nekokia. Tačiau mažame mieste ją pakeisti tikriausiai yra paprasčiau nei didmiestyje, nes informacija apie pasikeitusius savininkus sklinda iš lūpų į lūpas, visi tai sužino gerokai greičiau. Nors pusmetį visas procesas vis dėlto užtruko ir mums“, – dėsto pašnekovas.

Darbuotojų klausimas

Jei perkama darbuotojų turinti įmonė, itin svarbu žinoti jų požiūrį į įsigijimą. Parduodamame versle dirbantys žmonės paprastai jaučia stresą, laukia pokalbio su naujaisiais savininkais.

„Jei tai žemiausios grandies darbuotojai, jiems gal net nerūpi. Biuro darbuotojai, žinoma, nori aiškiai žinoti, kokie yra naujų savininkų tikslai. Perkant reikia išsiaiškinti, kas įmonėje dirba. Mums pavyko darbuotojus motyvuoti padarius dėl jų daugiau, nei darė ankstesni savininkai“, – teigia p. Kižinas.

Svetainė forbes.com rašo, kad kartu su įmone perkant ir jos darbuotojus reiktų žinoti jų gebėjimus ir motyvaciją. Parduodamos įmonės darbuotojai privalo būti apie tai informuoti. Kitu atveju nusipirkus verslą kyla didelė tikimybė, kad darbuotojai įmonę paliks, jausis apgauti. Galbūt įmonėje yra tokių darbuotojų, nuo kurių gyvybiškai priklauso visa verslo sėkmė, tad juos išsaugoti yra ir naujojo savininko prioritetas.

Pirkimo pradžiamokslis

Forbes.com išskiria dar kelis dalykus, kuriuos perkant įmonę išsiaiškinti yra būtina.

Visų pirma, savininkas turėtų paaiškinti, kodėl verslas parduodamas. Žinoma, jis gali nesakyti tiesos arba ją pagražinti, tačiau dažnai paaiškinimas nemažai pasako. Tai lyg tardymas – visi atsakymai galiausiai leidžia suprasti, ar parodymai nėra klastojami.

Antra, žūtbūt reiktų išsiaiškinti, ar verslo savininkai neketina kurti su juo konkuruosiančios įmonės. Jei turima tokių įtarimų, geriau pasiieškoti kitų variantų.

Trečia, svarbu sužinoti, kiek partnerių verslas turi, kokias sutartis su jais sudaręs. Tai sužinojus pravartu su visais jais pabendrauti, pasiteirauti, ar jiems netrukdys tai, kad pasikeis savininkai.

Ketvirta, verslas gali būti parduodamas dėl nepakeliamos konkurencijos rinkoje. Konkurencine aplinka patartina pasidomėti dar prieš užduodant klausimą apie pardavimo priežastis.

Galiausiai, savininkas turėtų paaiškinti, kaip nustatė verslo kainą, kiek yra investavęs į atskiras verslo sritis, darbuotojus, rinkodarą, įrangą, technologijas ir pan.

Sekite „Gazelės“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Gazelė“

Gauk nemokamą GAZELĖS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Regiono verslo geografija neriboja

Kuriantieji verslą sulaukia aibės patarimų, pamokymų ar instrukcijų, ko reikia, kad pasisektų. Be...

Gazelė
2020.01.25
Patarimai, kaip išlaikyti specialistą ilgam

Atlyginimas yra svarbus dalykas, lemiantis žmogaus apsisprendimą, kur dirbti, tačiau ne esminis. Kodėl...

Gazelė
2020.01.25
Virtualių asistentų verslas klesti – per mėnesį įdarbina po keliolika naujų specialistų Premium 1

Apie galimybę dirbti nuotoliniu būdu daugelyje įmonių dar tik svarstoma. „Baltic Virtual Assistants“ ją...

Gazelė
2020.01.24
Kavavirius augina konkurentai, kurie yra ir partneriai Premium

Verslas, kuriame konkurentų yra ant kiekvieno kampo, ir visai ne perkeltine prasme – kavos barai. Bet...

Gazelė
2020.01.23
Atkalbinėta nuo verslo regione, galvoja nebent, ką dar nauja sukurti Premium 1

Smulkus prekybos ar paslaugų verslas regione gali būti augantis ir ne tik regioninis. Ypač jeigu viskas...

Gazelė
2020.01.22
Pirkimų vertė per Centrinę perkančiąją organizaciją pernai padidėjo 11%  1

Pirkimai per Centrinę perkančiąją organizaciją CPO LT padeda išvengti korupcijos, todėl Vyriausybė skatina,...

Finansai
2020.01.22
Darbuotojai iš įmonių bėga ne dėl mažesnės algos: neteisybė, skatinanti keisti darbą Premium 7

Kylančios algos motyvuoja darbuotojus, tačiau jei vieniems tas šuolis yra ypač didelis, o kitiems pokytis...

Gazelė
2020.01.22
Efektyvų rinkodaros būdą išnaudoja dar ne visi – paprasčiausiai drovisi Premium

Kuo dažniau įmonės vadovas cituojamas spaudoje ar dalyvauja renginiuose, tuo daugiau vartotojų sužino apie...

Gazelė
2020.01.20
Prie skaidraus verslo iniciatyvos jungiasi pirmieji maitintojai

Viešojo maitinimo sektorius išlieka viena iš 4 sričių, kuriame didelė šešėlio rizika. Prie skaidraus verslo...

Gazelė
2020.01.20
Duomenų apie startuolių finansus mažai, bet pelningumas džiugina 2

Šiuo metu Lietuvoje veikiančių startuolių skaičius jau perkopė 1.000 ribą, tačiau finansinių duomenų apie jų...

Gazelė
2020.01.20
Pirmieji lengvatiniai metai ne visiems nuostolingi: 770 bendrovių uždirbo 13 mln. Eur Premium 1

Pirmieji metai naujam verslui sudėtingiausi – reikia ne tik atsistoti ant kojų, bet ir galvoti, kaip...

Gazelė
2020.01.20
„Koops“ konsolidavo tinklo administravimą ir didmeninę veiklą  Premium

Nusprendus didmeninę, prekybinę ir logistinę veiklą sutelkti vienoje įmonėje nuo šių metų pradžios...

Prekyba
2020.01.20
Kodėl restoranuose visiems reikia cepelinų Premium

Tiek konsultantai, tiek patys verslininkai pataria išsiskirti iš kitų ir daryti tai, ko konkurentai nedaro.

Gazelė
2020.01.19
Sukurti kliniką – 3 žingsniai, bet bijant suklysti, atrodė sudėtingiau

Sudėtingas procesas, dalijamas etapais, įgauna struktūrą ir tampa aiškesnis. Panašiai ir verslo pradžia, kur...

Gazelė
2020.01.19
Nesėkmė versle netrukdo atsitiesti

Apklausos rodo, kad daugelis tų, kurie tik svajoja apie verslą, jo nesiima ne tik dėl lėšų ar žinių stygiaus,...

Gazelė
2020.01.19
Kas padeda verslui greičiau atsistoti ant kojų

Bet kokio verslo be investicijų nesukursi. Tačiau kuo pradedantieji daugiau išmano, ką ir kaip daryti, tuo...

Gazelė
2020.01.19
Kuria pradžiamokslį, kaip stiprinti kibernetinį saugumą

„Kurk Lietuvai“ projekto dalyviai Krašto apsaugos ministerijoje (KAM) kuria Kibernetinio saugumo vadovą...

Gazelė
2020.01.18
Prie „Baltosios bangos“ iniciatyvos prisijungė pirmasis baras

Viešojo maitinimo sektoriaus įmonės dažnai pakliūva į mokesčių inspektorių akiratį. Sostinės baras „Local...

Gazelė
2020.01.17
Algų aritmetika: šiais laikais jų nekelti išdrįsta tik retas darbdavys Premium 1

Vidutinis darbo užmokestis kasmet kyla apie 9%, bet jis neprivalo būti atspirties taškas darbdaviams tiek...

Gazelė
2020.01.17
Medieną internetu pirko vangiai, todėl rado kur kas pelningesnį būdą Premium

Kuo pasiūla mažesnė, tuo yra daugiau galimybių įsitvirtinti toje nišoje. Svarbu neišsigąsti pamačius, jog...

Gazelė
2020.01.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau