Kaip perkant verslą nenusipirkti katės maiše

Publikuota: 2015-11-13
Jevgenijus Kižinas, UAB „Baltic Ambition“ vadovas: „Geriau pasikliauti ne pardavėju, o su juo dirbusiais žmonėmis, buvusiais partneriais.“
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Jevgenijus Kižinas, UAB „Baltic Ambition“ vadovas: „Geriau pasikliauti ne pardavėju, o su juo dirbusiais žmonėmis, buvusiais partneriais.“ Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Nusipirkus verslą ir po kurio laiko pamačius visus jo trūkumus grąžinti pardavėjui jau nebepavyks. Nusprendę verslą ne kurti patys, o tiesiog įsigyti, dažniausiai gilinasi tik į finansinę jo pusę, nors ši toli gražu ne visuomet yra pati svarbiausia.

Skelbimų svetainėse galima rasti šimtus pasiūlymų įsigyti jau veikiančias įmones su fizinėmis ar interneto parduotuvėmis, valdančias kavines, restoranus, grožio salonus, ir net gamybos įmonių su visa gamybos įranga.

Pirkti kieno nors sukurtą verslą – lyg įsigyti nenaują automobilį. Net jei fasadas gražus, vidus pirkėją gali smarkiai nuvilti.

„Svarbiausia nepasikliauti vien tuo, ką kalba pardavėjas. Geriau kalbėtis su interesų neturinčiais žmonėmis“, – sako Jevgenijus Kižinas, UAB „Baltic Ambition“ savininkas. Verslininkas su kolega įsigijo konkurentų įmonę, kuri pati ir pasisiūlė būti parduota.

Ne pardavėjo žodžiai

Pašnekovas sako manantis, kad perkant mažą įmonę verčiau pačiam pirkėjui bandyti kuo daugiau apie ją sužinoti, o didelių įmonių analizei atlikti geriau pasitelkti specialistus.

„Tikriausiai daug kas priklauso nuo to, kokio dydžio įmonė yra perkama. Jei perki didelę bendrovę, turinčią daug darbuotojų, įsipareigojimų, tai pats tikriausiai visų jos reikalų neišsiaiškinsi, geriau tuomet samdyti tai išmanančius konsultantus. Jei perkama maža įmonė, konsultantų paslaugos kainuoja daugiau nei pats verslas, tad tenka gilintis pačiam“, – kalba p. Kižinas.

Jo teigimu, geriausia visų pirma kreiptis į įstaigas, kurios galėtų pateikti verslo kredito istoriją. Jei ši gera arba joje esančios dėmės ištrinamos, vėliau jau galima kalbėtis su žmonėmis, turėjusiais su įmone reikalų.

„Pats pirmas dalykas – galima gauti kreditų biuro ar audito kompanijų duomenų apie įmonę, kurią perkate. Finansiniai reikalai iš to turėtų būti aiškūs, patys sunkiai ką nors išsiaiškintumėte, tačiau paskui jau darbą reikia atlikti pačiam. Patarčiau nepasikliauti vien įmonės savininko pasakojimais apie įmonės reikalus“, – pataria pašnekovas.

Svarbiausia, anot jo, išsiaiškinti, kokią reputaciją verslas yra susikūręs, ar įsigijus verslą nereikės investuoti į jo įvaizdžio keitimą.

„Labai daug papasakoti apie įmonę gali jos klientai, partneriai. Jų reikia klausti, ar nebuvo problemų dirbant su ankstesniais vadovais, ar jie nebuvo labai arogantiški. Vienas svarbiausių dalykų – įsigyti įmonę su geru įvaizdžiu, nes jį pakeisti vėliau bus labai sunku“, – sako p. Kižinas.

Perkantys verslus apie įvaizdį dažnai pamiršta, nors jį keisti gali kainuoti daugiau, nei sumokėti vieną kitą užsilikusią skolą.

Aurimas Bagdanavičius, Visagino bendrovės „AG Baltika“, valdančios savitarnos automobilių plovyklą, savininkas, VŽ yra pasakojęs, kad nusipirkus bankrutavusią įmonę sunkiausia buvo būtent pakeisti jos įvaizdį.

„Pati didžiausia problema mums buvo įvaizdis, kurį paliko buvę įmonės savininkai. Reputacija, žinoma, buvo nekokia. Tačiau mažame mieste ją pakeisti tikriausiai yra paprasčiau nei didmiestyje, nes informacija apie pasikeitusius savininkus sklinda iš lūpų į lūpas, visi tai sužino gerokai greičiau. Nors pusmetį visas procesas vis dėlto užtruko ir mums“, – dėsto pašnekovas.

Darbuotojų klausimas

Jei perkama darbuotojų turinti įmonė, itin svarbu žinoti jų požiūrį į įsigijimą. Parduodamame versle dirbantys žmonės paprastai jaučia stresą, laukia pokalbio su naujaisiais savininkais.

„Jei tai žemiausios grandies darbuotojai, jiems gal net nerūpi. Biuro darbuotojai, žinoma, nori aiškiai žinoti, kokie yra naujų savininkų tikslai. Perkant reikia išsiaiškinti, kas įmonėje dirba. Mums pavyko darbuotojus motyvuoti padarius dėl jų daugiau, nei darė ankstesni savininkai“, – teigia p. Kižinas.

Svetainė forbes.com rašo, kad kartu su įmone perkant ir jos darbuotojus reiktų žinoti jų gebėjimus ir motyvaciją. Parduodamos įmonės darbuotojai privalo būti apie tai informuoti. Kitu atveju nusipirkus verslą kyla didelė tikimybė, kad darbuotojai įmonę paliks, jausis apgauti. Galbūt įmonėje yra tokių darbuotojų, nuo kurių gyvybiškai priklauso visa verslo sėkmė, tad juos išsaugoti yra ir naujojo savininko prioritetas.

Pirkimo pradžiamokslis

Forbes.com išskiria dar kelis dalykus, kuriuos perkant įmonę išsiaiškinti yra būtina.

Visų pirma, savininkas turėtų paaiškinti, kodėl verslas parduodamas. Žinoma, jis gali nesakyti tiesos arba ją pagražinti, tačiau dažnai paaiškinimas nemažai pasako. Tai lyg tardymas – visi atsakymai galiausiai leidžia suprasti, ar parodymai nėra klastojami.

Antra, žūtbūt reiktų išsiaiškinti, ar verslo savininkai neketina kurti su juo konkuruosiančios įmonės. Jei turima tokių įtarimų, geriau pasiieškoti kitų variantų.

Trečia, svarbu sužinoti, kiek partnerių verslas turi, kokias sutartis su jais sudaręs. Tai sužinojus pravartu su visais jais pabendrauti, pasiteirauti, ar jiems netrukdys tai, kad pasikeis savininkai.

Ketvirta, verslas gali būti parduodamas dėl nepakeliamos konkurencijos rinkoje. Konkurencine aplinka patartina pasidomėti dar prieš užduodant klausimą apie pardavimo priežastis.

Galiausiai, savininkas turėtų paaiškinti, kaip nustatė verslo kainą, kiek yra investavęs į atskiras verslo sritis, darbuotojus, rinkodarą, įrangą, technologijas ir pan.

Sekite „Mano verslo“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Mano verslas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą MANO VERSLO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Į muzikos prekių parduotuvę Marijampolėje, kurią norėjo uždaryti, apsipirkti važiuoja vilniečiai  Premium

Naujos patalpos gali būti postūmis verslui. Ypač kai specializuota parduotuvė – muzikos prekių – įkuriama...

Prekyba
2019.01.21
Odontologijos klinika regione rado būdą, kaip parsivilioti specialistų iš didmiesčių Premium 2

Kai pasiūlai geras darbo sąlygas, absolventai mielai sugrįžta dirbti į gimtinę – tokia patirtimi dalijasi UAB...

Paslaugos
2019.01.21
Įmonės renginiai: kodėl jų laukia ne tik darbuotojai 1

Kuo didesnė bendrovė, tuo joje yra stipresnės tradicijos švęsti ar vykti į renginius visiems darbuotojams...

Vadyba
2019.01.20
Smulkiųjų klaidos internete

Investicija į verslo įvaizdį virtualioje erdvėje gali būti vienas išmintingiausių šiuolaikinių sprendimų.

Rinkodara
2019.01.20
Verslo idėją parsivežė iš Kanados: produkto skonis – seniai pažįstamas 4

„Nekaltas limonadas“, – taip savo kuriamą gėrimą pristato kombučios „Būkčia“ gamintojai Laurynas Sužiedėlis...

Pramonė
2019.01.19
Dalyvavimas parodose: jei jau važiuojama, tai ne puse kojos Premium 1

Metų pradžioje verslas jau žino mugių ir parodų, kuriose dalyvaus, tvarkaraštį. Smulkieji planuoja gamybą,...

Pramonė
2019.01.18
Verslo liudijimus galima įsigyti e.būdu

Pernai gyventojų skaičius, kurie įsigijo verslo liudijimus internetu, išaugo 8%. Mokesčių administratorius...

Finansai
2019.01.17
Kaip samdomam vadovui užsitarnauti sprendimų laisvę Premium

Verslo įkūrėjui atsitraukti nuo tiesioginio vadovavimo – rizikinga, bet naujas vadovas dažnai ateina su...

Vadyba
2019.01.17
Rinkodara smulkiesiems: užuot erzinus vartotoją, kreiptis individualiai Premium 1

Autentiško ryšio su klientais paieškos, pasiūlymų individualizavimas, taip pat detali duomenų analizė ir...

Rinkodara
2019.01.16
Prie algos priedai „natūra“ tiktų ne visiems Premium 12

Pasiūlymą leisti darbdaviams papildomai motyvuoti darbuotojus, lėšas nurašant į sąnaudas, ekonomistai...

Vadyba
2019.01.15
Kas trečias darbą keistų kad ir rytoj: kaip sulaikyti darbuotojus Premium 5

Darbuotojų pageidavimų sąrašas vis ilgėja: tikisi, kad alga per metus didės keliolika procentų, o jei ne,...

Pramonė
2019.01.15
Kodėl bent pusvalandis, rastas pabendrauti su jaunimu, atsiperka

Kai patyręs verslininkas pradedančiajam pataria, ką daryti, o kokių klaidų vengti, pastarojo verslas...

Vadyba
2019.01.13
Itališką kokybę už itališką kainą kauniečiai pasiekė per trejus metus Premium

Odos apdirbimo pramonei Lietuvoje susitraukus, jaunas verslas ne tik sukuria svetur atpažįstamą galanterijos...

Pramonė
2019.01.12
Kaip smulkiesiems gauti dėmesio nemokamai

Teigiamas visuomenės ir žiniasklaidos dėmesys – vertingas įrankis smulkiesiems. Entrepreneur.com primena, kad...

Rinkodara
2019.01.12
Pateko į JAV parduotuvių lentynas, o iš ten iki Kanados rinkos – ranka paduok Premium 3

Tai, kas tinka Europoje, už Atlanto nebūtinai pasiteisina, todėl net ilgametę patirtį sukaupusios įmonės,...

Pramonė
2019.01.11
Rado aukso vidurį tarp virtualios ir įprastos parduotuvės Premium

Fizinė parduotuvė reikalauja kur kas daugiau sąnaudų ir ne visada yra tikslinga ją turėti, tačiau dalis...

Pardavimai
2019.01.09
Iš arbatos grybo gamina nekaltą limonadą Premium 2

„Nekaltas limonadas“, – taip savo kuriamą gėrimą pristato kombučios „Būkčia“ gamintojai Laurynas Sužiedėlis...

Pramonė
2019.01.08
Drąsieji skolinasi nebūtinai banke: kokiems klausimams pasirengti Premium 4

Kuo sparčiau įmonė auga, tuo labiau jai reikia pinigų tiek investicijoms, tiek apyvartinėms lėšoms. Anksčiau...

Vadyba
2019.01.08
„Sodra“ – apie visus tarifus ir įmokas 2019 m. 16

Nuo 2019 m. pradžios pasikeitė minimalios mėnesinės algos (MMA) dydis, dabar, sujungus darbdavio ir...

Finansai
2019.01.08

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau