Jėgas suvienijusi šeima verslą pakėlė į aukštesnį lygį

Publikuota: 2015-11-02
Olga Dzindzeleta, sostinės restorano „Botanique“ savininkė, tikisi, kad atžalos atėjus laikui perims jos verslą.
Vladimiro Ivanovo nuotr.
Olga Dzindzeleta, sostinės restorano „Botanique“ savininkė, tikisi, kad atžalos atėjus laikui perims jos verslą. Vladimiro Ivanovo nuotr.
„Verslo žinios“

Šeimos verslą daugelis įsivaizduoja kaip idilę: restoranėliai ar krautuvėlės, kuriose dirba tik artimieji, jokių konfliktų, nieko nereikia raginti, visi dirba sau ir stengiasi, kaip joks samdomas darbuotojas nepajėgtų.

Vis dėlto įvairių šeimos verslų tyrimai rodo ir patys tokių verslų savininkai sako, kad iššūkių dirbant su šeimos nariais, ugdant naują šeimos verslo kartą, perleidžiant vadovavimą yra kur kas daugiau nei įmonėse, kuriose artimieji nedirba.

Šeimos verslas yra ir milžiniška atsakomybė, finansinė rizika, tikimybė suplakti darbo ir šeimos santykius.

„Abu su vyru visuomet buvome samdomi darbuotojai, tad verslas mums atrodė didelis iššūkis. Tačiau visuomet apie jį svajojome. Gyvenimas vėliau taip susiklostė, kad verslui kurti atsirado pinigų, nereikėjo skolintis. Susidėliojome verslo planą, įsteigėme įmonę. Viską nuo pat pradžių iki dabar darėme visa šeima: mudu su vyru, sūnus, dukra ir jų antrosios pusės“, – pasakoja Olga Dzindzeleta, sostinės restorano „Botanique“ savininkė.

Šeima verslą pradėjo nuo nedidelės pirmosios Vilniuje žaliavalgiams skirtos kavinės „Raw Raw“, tuomet žaliavalgių kultūra Lietuvoje buvo pasiekusi piką. Šiandien, teigia įmonės savininkai, susidomėjimas atslūgęs, tačiau verslas klesti, jį pavyko išplėsti ir sustiprinti.

„Raw Raw“ buvo perkelta į kitą vietą ir pavadinta „Botanique“, čia ruošiamas ir šiltas maistas, pirmasis pavadinimas liko sukurtai internetinei parduotuvei ir apskritai kaip prekių ženklas įvairiai veiklai, kurį šeima vis plečia. Pavyzdžiui, p. Dzindzeleta veda žaliavalgiškų patiekalų ruošimo pamokas.

Prisidėjo visi

Šį verslą galima laikyti šeimos verslo etalonu: nuo pat pradžių prie jo kūrimo prisidėjo visi šeimos nariai, visi ir dabar dalyvauja jį valdant.

„Iš karto apgalvojome, kaip koks šeimos narys galėtų prie verslo prisidėti. Vieni turėjo rinkodaros, reklamos žinių, kiti mokėjo dirbti virtuvėje, tvarkyti finansus. Šeimos vyrai abiejuose restoranuose beveik viską padarė savo rankomis ir taip sutaupė daug pinigų“, – pasakoja p. Dzindzeleta.

Kiekvienas šeimos narys įmonėje yra atsakingas už tam tikrą sritį, daro tai, ką moka geriausiai.

„Sūnus ir dukra po savo darbų iš karto atvažiuodavo į kavinę ir dirbdavo padavėjais. Taip pat turėdami laiko padeda ir dabar. Vyras yra lyg verslo ūkvedys, tvarko visus biurokratinius, finansinius reikalus. Kiek įmanoma daugiau darbų darome savo rankomis. Pavyzdžiui, leidome knygas, kurioms nuotraukas taip pat darė sūnus. Žinoma, turime ir samdomų darbuotojų, tačiau jie mums tapo lyg šeima. Manau, jie čia dirbdami taip pat jaučiasi, nes tai labai svarbu“, – dėsto verslininkė.

Verslo nesikrato

Voriko universiteto mokslininkų atliktas šeimos verslo perdavimo tyrimas rodo, kad 70% šeimos įmonių patiria sunkumų dėl netinkamų įmonių valdymo perleidimo. JAV šeimos verslo instituto duomenimis, vos 30% šeimos įmonių išgyvena pirmąjį joms vadovaujančių kartų pasikeitimą, po antrojo sėkmingai dirba vos 12% šeimos verslų.

Šeimos įmonės apskritai dažnai žlunga vien dėl to, kad jų savininkų atžalos nesidomi verslo reikalais ir nėra suinteresuotos tėvų įmonėse dirbti. Tokiu atveju verslus tenka arba numarinti, arba parduoti.

Tačiau aprašomas verslas, regis, yra ne toks. Pavyzdžiui, p. Dzindeletos sūnus Romanas Dzindzeleta sako nesikratantis perimti verslą, juo labiau kad ir dabar aktyviai dalyvauja jį kuriant, rūpinantis kavinės populiarumu.

„Nevengiu tėvams brukti savo nuomonės ir siūlyti įvairių pokyčių. Žinoma, jiems ką nors keisti yra sunkiau, jie prisiriša prie to, ką sukuria. Jei ateityje būtų poreikis šį verslą perimti, tai mielai padaryčiau. Žinoma, su nauja karta neišvengiamai ateitų ir tam tikrų pokyčių. Aš verslą tikriausiai dar plėsčiau, imčiausi įvairesnių veiklų, o tuomet jau būtų matyti, ar sprendimas pasiteisintų“, – dėsto p. Dzindzeleta.

Jis sako turintis iš verslių šeimų kilusių draugų, kurie tėvų įmonėmis visiškai nesidomi ir neketina to daryti.

„Jų tikslas – dirbti didelėse tarptautinėse įmonėse. Man sunku suvokti, kaip galima nenorėti išsaugoti tai, kas tave užaugino, su kuo visas gyvenimas buvo susijęs. Tačiau kiekvienam savo“, – priduria pašnekovas.

Finansinė rizika

Septyni iš dešimties lietuvių norėtų sukurti šeimos verslą, tačiau baiminasi pernelyg didelės rizikos visas šeimos pajamas gauti tik iš vieno šaltinio, rodo DNB banko šeimos verslų tyrimas.

Pašnekovai teigia, kad rizika būtų iš tiesų gana didelė, jei visi šeimos nariai verslo pradžioje paliktų savo darbovietes ir imtųsi bandyti pragyventi vien iš verslo.

„Verslo pradžioje aš viena neturėjau jokio kito darbo, visą savo laiką atidaviau restoranui. Kiti šeimos nariai prisidėdavo laisvu metu, atlėkdavo padirbėti po savo darbų. Manau, taip buvo paprasčiau. Jei visi būtume viską metę, rizika būtų buvusi pernelyg didelė“, – sako verslininkė.

Jos teigimu, šeimai verslą sėkmingai auginti padėjo ir tai, kad ji pinigų nesiskolino, daugybę darbų darė savomis rankomis.

„Šioje verslo srityje dirbti gana sunku. Kiekvienas turėjo savo darbą, dirbo čia vakarais ir savaitgaliais. Penkeri metai lyg įrodo, kad mes jau kai ką pasiekėme“, – sako pašnekovė.

Sekite „Mano verslo“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Mano verslas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą MANO VERSLO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Keleiviai įprato pirkti stotyse – prekybininkai dairosi ten ploto Premium 3

Atnaujintose autobusų stotyse veikiantys prekybininkai dar prieš kelerius metus nežinojo, ko tikėtis naujoje...

Klientus laimi sprendimais ir darbų galerija: gamino ir „Spotify“ biurui, ir „Nordea“ valgyklai Premium

Pagaminęs produktą, naudojamą „Spotify“ biure Niujorke, jau turi, ką papasakoti potencialiems užsakovams.

Pramonė
2018.08.13
Kelionių agentūrų regionuose verslo praktika: dėl vietinių tampa ir organizatorėmis Premium

Regionų kelionių agentūros augina pajamas, radusios būdų prisikviesti keliautojų iš didmiesčių, o siekdamos...

Plečiasi „Sodros“ grindų prievolė 8

Nuo šių metų liepos už darbuotojus, kurie negauna minimalios algos, darbdaviai turi primokėti ne tik...

Finansai
2018.08.08
Daugiau įmonių galės taikyti 0% ir 5% pelno mokesčio tarifus 2

Nuo 2019 m. daugiau nedidelių verslų galės taikyti lengvatinius 0% ir 5% pelno mokesčio tarifus, nes...

Finansai
2018.08.07
Dovanų ir indų salonai e. prekyboje pajamų nemato Premium

Prekybininkai, kurių pagrindinis asortimentas – dovanos, indai ir interjero detalės, e. prekyboje didesnių...

Išbandymas plėtra: kaip nepaslysti 2

Kuo įmonė sparčiau auga, kuo įvairesnių veiklų imasi, tuo atsiranda didesnė rizika visko nesužiūrėti,...

Vadyba
2018.08.05
Pasikeitęs pirkėjo paveikslas privertė keisti parduotuvių formatą Premium

Anksčiau agrofirmos „Sėklos“ net 80% asortimento sudarė būtent sėklos, o dabar jų dalis sumažėjo iki 25%.

Agroverslas
2018.08.03
VMI paaiškina, kada kokie GPM tarifai taikomi nuo 2019 m. 12

Valstybinė mokesčių inspekcija paaiškina, kaip nuo 2019 m. keičiasi mokesčių lengvatos, neapmokestinamojo...

Finansai
2018.08.02
Pasiruošimas reformai buksuoja – trukdo neišlukštentas „Sodros“ tarifas Premium

Pagrindiniai mokesčių reformos teisės aktai priimti, tačiau kol kas nepatvirtintas „Sodros“ tarifo...

Finansai
2018.08.02
Skyrė 1.500 Eur rinkodarai – sulaukė klientų iš Australijos antplūdžio Premium 3

Kol valdžios institucijos kuria milijonus eurų kainuojančias strategijas, kaip į Lietuvą pritraukti užsienio...

VMI atsako į klausimus apie patikimo mokesčių mokėtojo kriterijus 1

Valstybinė mokesčių atsako į dažniausiai užduodamus klausimus apie nuo kitų metų įsigaliosiančius patikimo...

Finansai
2018.08.01
Verslą pradėjo prekiaudami antkapiais, dabar valdo trijų įmonių grupę Premium

Pradėję nuo prekybos antkapiais, kuriuos parsigabendavo iš Kinijos, Ukmergės verslininkai laikui bėgant...

Pramonė
2018.08.01
Pirma sukūrė verslą Italijoje, vėliau – Lietuvoje: čia daug sudėtingiau Premium

Kai siūloma paslauga yra naujovė, verta panaudoti visus reklamos kanalus – net pridėti skrajučių aplinkinėse...

Jūros šventės prekybininkų didžiausia konkurentė – pati jūra 7

Penktadienį prasidėjusi Jūros šventė smulkiesiems prekiautojams žada ne tik gerus orus, bet ir nemažą...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau