Jėgas suvienijusi šeima verslą pakėlė į aukštesnį lygį

Publikuota: 2015-11-02
Olga Dzindzeleta, sostinės restorano „Botanique“ savininkė, tikisi, kad atžalos atėjus laikui perims jos verslą.
Vladimiro Ivanovo nuotr.
Olga Dzindzeleta, sostinės restorano „Botanique“ savininkė, tikisi, kad atžalos atėjus laikui perims jos verslą. Vladimiro Ivanovo nuotr.
„Verslo žinios“

Šeimos verslą daugelis įsivaizduoja kaip idilę: restoranėliai ar krautuvėlės, kuriose dirba tik artimieji, jokių konfliktų, nieko nereikia raginti, visi dirba sau ir stengiasi, kaip joks samdomas darbuotojas nepajėgtų.

Vis dėlto įvairių šeimos verslų tyrimai rodo ir patys tokių verslų savininkai sako, kad iššūkių dirbant su šeimos nariais, ugdant naują šeimos verslo kartą, perleidžiant vadovavimą yra kur kas daugiau nei įmonėse, kuriose artimieji nedirba.

Šeimos verslas yra ir milžiniška atsakomybė, finansinė rizika, tikimybė suplakti darbo ir šeimos santykius.

„Abu su vyru visuomet buvome samdomi darbuotojai, tad verslas mums atrodė didelis iššūkis. Tačiau visuomet apie jį svajojome. Gyvenimas vėliau taip susiklostė, kad verslui kurti atsirado pinigų, nereikėjo skolintis. Susidėliojome verslo planą, įsteigėme įmonę. Viską nuo pat pradžių iki dabar darėme visa šeima: mudu su vyru, sūnus, dukra ir jų antrosios pusės“, – pasakoja Olga Dzindzeleta, sostinės restorano „Botanique“ savininkė.

Šeima verslą pradėjo nuo nedidelės pirmosios Vilniuje žaliavalgiams skirtos kavinės „Raw Raw“, tuomet žaliavalgių kultūra Lietuvoje buvo pasiekusi piką. Šiandien, teigia įmonės savininkai, susidomėjimas atslūgęs, tačiau verslas klesti, jį pavyko išplėsti ir sustiprinti.

„Raw Raw“ buvo perkelta į kitą vietą ir pavadinta „Botanique“, čia ruošiamas ir šiltas maistas, pirmasis pavadinimas liko sukurtai internetinei parduotuvei ir apskritai kaip prekių ženklas įvairiai veiklai, kurį šeima vis plečia. Pavyzdžiui, p. Dzindzeleta veda žaliavalgiškų patiekalų ruošimo pamokas.

Prisidėjo visi

Šį verslą galima laikyti šeimos verslo etalonu: nuo pat pradžių prie jo kūrimo prisidėjo visi šeimos nariai, visi ir dabar dalyvauja jį valdant.

„Iš karto apgalvojome, kaip koks šeimos narys galėtų prie verslo prisidėti. Vieni turėjo rinkodaros, reklamos žinių, kiti mokėjo dirbti virtuvėje, tvarkyti finansus. Šeimos vyrai abiejuose restoranuose beveik viską padarė savo rankomis ir taip sutaupė daug pinigų“, – pasakoja p. Dzindzeleta.

Kiekvienas šeimos narys įmonėje yra atsakingas už tam tikrą sritį, daro tai, ką moka geriausiai.

„Sūnus ir dukra po savo darbų iš karto atvažiuodavo į kavinę ir dirbdavo padavėjais. Taip pat turėdami laiko padeda ir dabar. Vyras yra lyg verslo ūkvedys, tvarko visus biurokratinius, finansinius reikalus. Kiek įmanoma daugiau darbų darome savo rankomis. Pavyzdžiui, leidome knygas, kurioms nuotraukas taip pat darė sūnus. Žinoma, turime ir samdomų darbuotojų, tačiau jie mums tapo lyg šeima. Manau, jie čia dirbdami taip pat jaučiasi, nes tai labai svarbu“, – dėsto verslininkė.

Verslo nesikrato

Voriko universiteto mokslininkų atliktas šeimos verslo perdavimo tyrimas rodo, kad 70% šeimos įmonių patiria sunkumų dėl netinkamų įmonių valdymo perleidimo. JAV šeimos verslo instituto duomenimis, vos 30% šeimos įmonių išgyvena pirmąjį joms vadovaujančių kartų pasikeitimą, po antrojo sėkmingai dirba vos 12% šeimos verslų.

Šeimos įmonės apskritai dažnai žlunga vien dėl to, kad jų savininkų atžalos nesidomi verslo reikalais ir nėra suinteresuotos tėvų įmonėse dirbti. Tokiu atveju verslus tenka arba numarinti, arba parduoti.

Tačiau aprašomas verslas, regis, yra ne toks. Pavyzdžiui, p. Dzindeletos sūnus Romanas Dzindzeleta sako nesikratantis perimti verslą, juo labiau kad ir dabar aktyviai dalyvauja jį kuriant, rūpinantis kavinės populiarumu.

„Nevengiu tėvams brukti savo nuomonės ir siūlyti įvairių pokyčių. Žinoma, jiems ką nors keisti yra sunkiau, jie prisiriša prie to, ką sukuria. Jei ateityje būtų poreikis šį verslą perimti, tai mielai padaryčiau. Žinoma, su nauja karta neišvengiamai ateitų ir tam tikrų pokyčių. Aš verslą tikriausiai dar plėsčiau, imčiausi įvairesnių veiklų, o tuomet jau būtų matyti, ar sprendimas pasiteisintų“, – dėsto p. Dzindzeleta.

Jis sako turintis iš verslių šeimų kilusių draugų, kurie tėvų įmonėmis visiškai nesidomi ir neketina to daryti.

„Jų tikslas – dirbti didelėse tarptautinėse įmonėse. Man sunku suvokti, kaip galima nenorėti išsaugoti tai, kas tave užaugino, su kuo visas gyvenimas buvo susijęs. Tačiau kiekvienam savo“, – priduria pašnekovas.

Finansinė rizika

Septyni iš dešimties lietuvių norėtų sukurti šeimos verslą, tačiau baiminasi pernelyg didelės rizikos visas šeimos pajamas gauti tik iš vieno šaltinio, rodo DNB banko šeimos verslų tyrimas.

Pašnekovai teigia, kad rizika būtų iš tiesų gana didelė, jei visi šeimos nariai verslo pradžioje paliktų savo darbovietes ir imtųsi bandyti pragyventi vien iš verslo.

„Verslo pradžioje aš viena neturėjau jokio kito darbo, visą savo laiką atidaviau restoranui. Kiti šeimos nariai prisidėdavo laisvu metu, atlėkdavo padirbėti po savo darbų. Manau, taip buvo paprasčiau. Jei visi būtume viską metę, rizika būtų buvusi pernelyg didelė“, – sako verslininkė.

Jos teigimu, šeimai verslą sėkmingai auginti padėjo ir tai, kad ji pinigų nesiskolino, daugybę darbų darė savomis rankomis.

„Šioje verslo srityje dirbti gana sunku. Kiekvienas turėjo savo darbą, dirbo čia vakarais ir savaitgaliais. Penkeri metai lyg įrodo, kad mes jau kai ką pasiekėme“, – sako pašnekovė.

Sekite „Mano verslo“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Mano verslas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą MANO VERSLO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Požiūris niekada nepasiduoti kainavo nuostolių, bet užaugino iki 9 šalių Premium 1

Vienas baldų prekybos internetu UAB „Baldai1“ verslo modelis devyniose rinkose, kone pusantro šimto...

Mano verslas
2018.06.20
VMI reido „Regitroje“ metu nustatyta 30 nelegalių sutarčių 1

Savaitę laiko trukusių vizitų VĮ „Regitra“ padaliniuose metu, Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI)...

Finansai
2018.06.20
Atidarė restoraną, kuriame nesiginčijama dėl to, kas lėkštėje: lankytojų apstu Premium 1

Maitinimo verslas – sudėtingas, bet įtraukia: tie, kas perpranta jo taisykles, dažniausiai imasi plėtros, nes...

Laikinųjų darbuotojų gamybininkams randa pasiūlę ramybę ir „komandines darbo vietas“ Premium

Jei darbo rinka nebūtų tokia sekli ir darbdaviai patys rastų darbuotojų, vargu ar įdarbinimo agentūroms...

Vadyba
2018.06.19
Kodas, padedantis paslaugų teikėjams surinkti įmokas greičiau ir tiksliau Rėmėjo turinys

Kiekvienam paslaugų teikėjui svarbu kuo efektyviau surinkti klientų įmokas, todėl klientų patogumui siūlomi...

Mano verslas
2018.06.18
Šeimos verslo dalybos: joms ruoštis nesmagu, bet verta Premium

Šeimos verslas turi ne vieną pranašumą, tačiau tol, kol viskas sekasi. Jei tarpusavio santykiai pašlyja,...

Vadyba
2018.06.18
Nuo garažo išaugę iki gamyklos, kalviai smulkių užsakymų vis tiek neatsisako Premium 1

Net kai verslas įsibėgėja, o gamyba ir užsakovai stambėja, nederėtų atsisakyti smulkių pavienių klientų...

Pramonė
2018.06.18
Visi tiekėjai svarbūs, bet vienas gali būti svarbiausias 1

Suformuoti asortimentą ir nuolat jį keisti pagal pirkėjų pageidavimus, nelengva, bet prekybininkai pataria...

Kitokių sėdmaišių autorė Darbo biržoje motyvavo kitus, kol atrado savo verslą Premium

Kai nedidelis šeimos verslas auga lyg savaime, nauji siekiai ir užduotys vis nukeliami į ateitį. Bet...

Fotoreportažai
2018.06.17
Į kaimą vilioja pasitelkę ir kaimynus 1

Tiek ūkininkai, tiek kaimo turizmo sodybų savininkai jau suprato, kad, dirbdami kartu, turės daugiau klientų...

Agroverslas
2018.06.17
Keli paprasti sprendimai, ir įmonės pardavimai išauga Premium 1

Kuo įmonė ilgiau veikia, tuo labiau pasineria į rutiną. Praktika rodo, kad net nedideli pokyčiai gali...

Pramonė
2018.06.16
Nuo hobio iki verslo: kiek užtrunkama dviejose vietose

Dažnai, kai nutariama pabandyti pomėgį ar išpildytą poreikį paversti verslu, dar kurį laiką vien į jį...

Vadyba
2018.06.16
Kaip sukurti darbo skelbimą 1

Šiais laikais, kai darbuotojai turi daugiau galimybių rinktis nei darbdaviai, būtina išryškinti įmonės...

Vadyba
2018.06.16
Į stovyklą priimtų tūkstančius vaikų, bet teorinė parama netenkina Premium 2

Vaikų vasaros stovyklų skaičius, per kelerius metus išaugęs nuo 700 iki 1.100, pernai stabilizavosi, ir...

Pasiteisinę sprendimai: kaip ieškoti tiekėjų užsienyje Premium

Išskirtinis asortimentas pritraukia daugiau pirkėjų, tačiau rasti tiekėjų, kurie norėtų dirbti su smulkiu,...

VMI parengė individualios veiklos mokesčių skaičiuoklę 2018-iems metams 3

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) kartu su „Sodra“ parengė individualios veiklos mokesčių skaičiuoklę. Ji...

Finansai
2018.06.14
Smulkieji atranda kitų vietų: klientų srautus garantuoja ne tik prekybos centrai Premium

Modernėjantys didmiesčių turgūs tampa startu ne tik verslui, bet ir jo plėtrai. Vis dėlto ne kiekvienas...

Augančio karoliukų verslo ėmėsi, nes viena pirkėja juos nuardydavo nuo drabužių Premium

Kai aplink atsiranda nelygiomis sąlygomis veikiančių konkurentų, nelieka nieko kita kaip kilti į kovą dėl...

Kaimo sodybos su viešbučiais ir vandens parkais būti lyginamos nenori 5

Kaimo turizmo verslo savininkai sako, kad besikeičiantys reikalavimai, kad ir kitąmet vėl galintis tapti...

Agroverslas
2018.06.10
Tikrintojai tampa patarėjais, bet ne visada 2

Smulkieji gamintojai turi spręsti ne tik gamybos ir realizacijos problemas – neretai jiems tenka įrodinėti,...

Pramonė
2018.06.10

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau