Jėgas suvienijusi šeima verslą pakėlė į aukštesnį lygį

Publikuota: 2015-11-02
Olga Dzindzeleta, sostinės restorano „Botanique“ savininkė, tikisi, kad atžalos atėjus laikui perims jos verslą.
Vladimiro Ivanovo nuotr.
Olga Dzindzeleta, sostinės restorano „Botanique“ savininkė, tikisi, kad atžalos atėjus laikui perims jos verslą. Vladimiro Ivanovo nuotr.
„Verslo žinios“

Šeimos verslą daugelis įsivaizduoja kaip idilę: restoranėliai ar krautuvėlės, kuriose dirba tik artimieji, jokių konfliktų, nieko nereikia raginti, visi dirba sau ir stengiasi, kaip joks samdomas darbuotojas nepajėgtų.

Vis dėlto įvairių šeimos verslų tyrimai rodo ir patys tokių verslų savininkai sako, kad iššūkių dirbant su šeimos nariais, ugdant naują šeimos verslo kartą, perleidžiant vadovavimą yra kur kas daugiau nei įmonėse, kuriose artimieji nedirba.

Šeimos verslas yra ir milžiniška atsakomybė, finansinė rizika, tikimybė suplakti darbo ir šeimos santykius.

„Abu su vyru visuomet buvome samdomi darbuotojai, tad verslas mums atrodė didelis iššūkis. Tačiau visuomet apie jį svajojome. Gyvenimas vėliau taip susiklostė, kad verslui kurti atsirado pinigų, nereikėjo skolintis. Susidėliojome verslo planą, įsteigėme įmonę. Viską nuo pat pradžių iki dabar darėme visa šeima: mudu su vyru, sūnus, dukra ir jų antrosios pusės“, – pasakoja Olga Dzindzeleta, sostinės restorano „Botanique“ savininkė.

Šeima verslą pradėjo nuo nedidelės pirmosios Vilniuje žaliavalgiams skirtos kavinės „Raw Raw“, tuomet žaliavalgių kultūra Lietuvoje buvo pasiekusi piką. Šiandien, teigia įmonės savininkai, susidomėjimas atslūgęs, tačiau verslas klesti, jį pavyko išplėsti ir sustiprinti.

„Raw Raw“ buvo perkelta į kitą vietą ir pavadinta „Botanique“, čia ruošiamas ir šiltas maistas, pirmasis pavadinimas liko sukurtai internetinei parduotuvei ir apskritai kaip prekių ženklas įvairiai veiklai, kurį šeima vis plečia. Pavyzdžiui, p. Dzindzeleta veda žaliavalgiškų patiekalų ruošimo pamokas.

Prisidėjo visi

Šį verslą galima laikyti šeimos verslo etalonu: nuo pat pradžių prie jo kūrimo prisidėjo visi šeimos nariai, visi ir dabar dalyvauja jį valdant.

„Iš karto apgalvojome, kaip koks šeimos narys galėtų prie verslo prisidėti. Vieni turėjo rinkodaros, reklamos žinių, kiti mokėjo dirbti virtuvėje, tvarkyti finansus. Šeimos vyrai abiejuose restoranuose beveik viską padarė savo rankomis ir taip sutaupė daug pinigų“, – pasakoja p. Dzindzeleta.

Kiekvienas šeimos narys įmonėje yra atsakingas už tam tikrą sritį, daro tai, ką moka geriausiai.

„Sūnus ir dukra po savo darbų iš karto atvažiuodavo į kavinę ir dirbdavo padavėjais. Taip pat turėdami laiko padeda ir dabar. Vyras yra lyg verslo ūkvedys, tvarko visus biurokratinius, finansinius reikalus. Kiek įmanoma daugiau darbų darome savo rankomis. Pavyzdžiui, leidome knygas, kurioms nuotraukas taip pat darė sūnus. Žinoma, turime ir samdomų darbuotojų, tačiau jie mums tapo lyg šeima. Manau, jie čia dirbdami taip pat jaučiasi, nes tai labai svarbu“, – dėsto verslininkė.

Verslo nesikrato

Voriko universiteto mokslininkų atliktas šeimos verslo perdavimo tyrimas rodo, kad 70% šeimos įmonių patiria sunkumų dėl netinkamų įmonių valdymo perleidimo. JAV šeimos verslo instituto duomenimis, vos 30% šeimos įmonių išgyvena pirmąjį joms vadovaujančių kartų pasikeitimą, po antrojo sėkmingai dirba vos 12% šeimos verslų.

Šeimos įmonės apskritai dažnai žlunga vien dėl to, kad jų savininkų atžalos nesidomi verslo reikalais ir nėra suinteresuotos tėvų įmonėse dirbti. Tokiu atveju verslus tenka arba numarinti, arba parduoti.

Tačiau aprašomas verslas, regis, yra ne toks. Pavyzdžiui, p. Dzindeletos sūnus Romanas Dzindzeleta sako nesikratantis perimti verslą, juo labiau kad ir dabar aktyviai dalyvauja jį kuriant, rūpinantis kavinės populiarumu.

„Nevengiu tėvams brukti savo nuomonės ir siūlyti įvairių pokyčių. Žinoma, jiems ką nors keisti yra sunkiau, jie prisiriša prie to, ką sukuria. Jei ateityje būtų poreikis šį verslą perimti, tai mielai padaryčiau. Žinoma, su nauja karta neišvengiamai ateitų ir tam tikrų pokyčių. Aš verslą tikriausiai dar plėsčiau, imčiausi įvairesnių veiklų, o tuomet jau būtų matyti, ar sprendimas pasiteisintų“, – dėsto p. Dzindzeleta.

Jis sako turintis iš verslių šeimų kilusių draugų, kurie tėvų įmonėmis visiškai nesidomi ir neketina to daryti.

„Jų tikslas – dirbti didelėse tarptautinėse įmonėse. Man sunku suvokti, kaip galima nenorėti išsaugoti tai, kas tave užaugino, su kuo visas gyvenimas buvo susijęs. Tačiau kiekvienam savo“, – priduria pašnekovas.

Finansinė rizika

Septyni iš dešimties lietuvių norėtų sukurti šeimos verslą, tačiau baiminasi pernelyg didelės rizikos visas šeimos pajamas gauti tik iš vieno šaltinio, rodo DNB banko šeimos verslų tyrimas.

Pašnekovai teigia, kad rizika būtų iš tiesų gana didelė, jei visi šeimos nariai verslo pradžioje paliktų savo darbovietes ir imtųsi bandyti pragyventi vien iš verslo.

„Verslo pradžioje aš viena neturėjau jokio kito darbo, visą savo laiką atidaviau restoranui. Kiti šeimos nariai prisidėdavo laisvu metu, atlėkdavo padirbėti po savo darbų. Manau, taip buvo paprasčiau. Jei visi būtume viską metę, rizika būtų buvusi pernelyg didelė“, – sako verslininkė.

Jos teigimu, šeimai verslą sėkmingai auginti padėjo ir tai, kad ji pinigų nesiskolino, daugybę darbų darė savomis rankomis.

„Šioje verslo srityje dirbti gana sunku. Kiekvienas turėjo savo darbą, dirbo čia vakarais ir savaitgaliais. Penkeri metai lyg įrodo, kad mes jau kai ką pasiekėme“, – sako pašnekovė.

Sekite „Gazelės“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Gazelė“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Vieni darbdaviai dviračius nuperka, kiti – neleidžia statyti 5

Dviračiai ir paspirtukai, ypač su elektrinių jų alternatyvų populiarėjimu, tampa vis labiau susisiekimo...

Gazelė
2019.06.23
Latvių valdininkai vienai dienai taps verslininkų šešėliais

Latvijos valdininkams rugsėjį bus pasiūlyta vieną dieną padirbėti verslininkais ir praktiškai įvertinti,...

Gazelė
2019.06.23
Skaidrumo organizacijai reikia: kiek atvirauti

Apie skaidrumo organizacijose svarbą kalbama daug, o atvirumas yra viena iš vadovams ir rekomenduojamų, ir...

Gazelė
2019.06.23
Verslą kuria laužydami taisykles – kol kas nesigaili 3

Kartais nustatytas taisykles versle verta laužyti. Bet tik tada, kai tarp jo įkūrėjų yra betarpiškas...

Gazelė
2019.06.23
Prekės ženklo kūrimas: nuo ko pradėti 1

Prekės ženklo kūrimo procesą sudaro keli etapai, tačiau verslo naujokai nelinkę jo sureikšminti, nes...

Gazelė
2019.06.22
Pajūrio nuomotojai ruošiasi Joninėms: per 4 dienas 200 verslo liudijimų

Per keturias šios savaitės dienas verslo liudijimus apgyvendinimo paslaugoms Palangoje, Šventojoje, Neringoje...

Gazelė
2019.06.21
Penki tebegaliojantys absurdiški reikalavimai Rusijos versle 11

10.000 pasenusių GOST (valstybinio standarto) reikalavimų žadama panaikinti, tačiau kol kas galiojantys...

Gazelė
2019.06.20
Kibinai su sraigiena, kvadratiniai cepelinai ar pieno šampanas – kokia pramanų nauda verslui  Premium 2

Atkreipti klientų dėmesį galima vos vienu produktu, kuris pasitarnaus rinkodaros tikslais ir padidins kitų...

Gazelė
2019.06.20
Diegiant mokymosi kultūrą – už klaidas nebaudžiama

Organizacijos, pasižyminčios mokymosi kultūra, geriau išgyvena sunkius laikus, jų darbuotojai yra labiau...

Gazelė
2019.06.20
Estijoje vaikams leidžiama dirbti nuo 7 metų

Estijoje įstatymai nedraudžia įdarbinti vaikus nuo 7 metų, tačiau, šalyje daugėjant ukrainiečių, darbdaviai...

Gazelė
2019.06.20
Latvijos verslininkas: kodėl aš noriu perkelti įmonę į Estiją ar Lietuvą 9

Latvijos žiniasklaidoje pasipylė istorijos apie verslininkų santykius su Valstybės pajamų tarnyba. Dėl...

Gazelė
2019.06.20
Vilniuje radosi dviračių taisykla, kur klientai patys pasisiūlo nudirbti dalį darbų Premium 6

Apie 1.000 Eur ir bičiuliški ryšiai su klientu – tiek užte­ko, kad šis „Veloklinikai“ sukur­tų dviračių...

Gazelė
2019.06.20
Vilniečius jau pripratino prie graikiško skonio, atėjo eilė Kaunui

Gyvenant svetur, įgyjama žinių, kontaktų ir santaupų, kurie ne vienam smulkiajam pamėtėja idėją imtis su...

Gazelė
2019.06.19
Pasaldinti darbo pasiūlymai – ilgalaikė žala darbdaviui Premium

Aštrėjant konkurencijai dėl talentų Lietuvos darbdaviai nevengia pagražinti siūlomos darbo pozicijos ir...

Vadyba
2019.06.19
Apie 40.000 įmonių keičiasi PVM deklaravimo terminai

Nuo šių metų liepos 1 d. apie 40.000 pridėtinės vertės mokesčio mokėtojų, juridinių asmenų, jiems...

Gazelė
2019.06.19
Įmonių patirtis: geriau prarasti klientą, negu aiškintis su juo teisme 2

Bankrotų skaičius kiek sumažėjo, tačiau tai nereiškia, kad tokia tendencija tęsis nuolat. Taigi verslas turi...

Gazelė
2019.06.19
Karjera kitaip: kur ir kaip ją lengviausia padaryti Premium

Didelės bendrovės vilioja karjeros galimybėmis, smulkios – greitais sprendimais, nes darbdavys puikiai mato...

Gazelė
2019.06.19
Patikrintas būdas, padedantis greičiau įsitvirtinti užsienio rinkose

Alternatyva patiems ieškoti klientų užsienyje – dirbti per atstovus. Kaip jų rasti ir kaip teisingai...

Gazelė
2019.06.18
VMI akiratyje – trečdalis viešojo maitinimo įstaigų 2

Į VMI akiratį po išsamios visų viešojo maitinimo įmonių veiklos analizės dėl įvairių neatitikimų yra...

Gazelė
2019.06.18
Trumpėja startuolio vizos suteikimo procedūra

Nuo liepos Lietuvoje startuolius steigiantiems užsieniečiams terminas dėl startuolio vizos suteikimo...

Gazelė
2019.06.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau