Jėgas suvienijusi šeima verslą pakėlė į aukštesnį lygį

Publikuota: 2015-11-02
Olga Dzindzeleta, sostinės restorano „Botanique“ savininkė, tikisi, kad atžalos atėjus laikui perims jos verslą.
Vladimiro Ivanovo nuotr.
Olga Dzindzeleta, sostinės restorano „Botanique“ savininkė, tikisi, kad atžalos atėjus laikui perims jos verslą. Vladimiro Ivanovo nuotr.
„Verslo žinios“

Šeimos verslą daugelis įsivaizduoja kaip idilę: restoranėliai ar krautuvėlės, kuriose dirba tik artimieji, jokių konfliktų, nieko nereikia raginti, visi dirba sau ir stengiasi, kaip joks samdomas darbuotojas nepajėgtų.

Vis dėlto įvairių šeimos verslų tyrimai rodo ir patys tokių verslų savininkai sako, kad iššūkių dirbant su šeimos nariais, ugdant naują šeimos verslo kartą, perleidžiant vadovavimą yra kur kas daugiau nei įmonėse, kuriose artimieji nedirba.

Šeimos verslas yra ir milžiniška atsakomybė, finansinė rizika, tikimybė suplakti darbo ir šeimos santykius.

„Abu su vyru visuomet buvome samdomi darbuotojai, tad verslas mums atrodė didelis iššūkis. Tačiau visuomet apie jį svajojome. Gyvenimas vėliau taip susiklostė, kad verslui kurti atsirado pinigų, nereikėjo skolintis. Susidėliojome verslo planą, įsteigėme įmonę. Viską nuo pat pradžių iki dabar darėme visa šeima: mudu su vyru, sūnus, dukra ir jų antrosios pusės“, – pasakoja Olga Dzindzeleta, sostinės restorano „Botanique“ savininkė.

Šeima verslą pradėjo nuo nedidelės pirmosios Vilniuje žaliavalgiams skirtos kavinės „Raw Raw“, tuomet žaliavalgių kultūra Lietuvoje buvo pasiekusi piką. Šiandien, teigia įmonės savininkai, susidomėjimas atslūgęs, tačiau verslas klesti, jį pavyko išplėsti ir sustiprinti.

„Raw Raw“ buvo perkelta į kitą vietą ir pavadinta „Botanique“, čia ruošiamas ir šiltas maistas, pirmasis pavadinimas liko sukurtai internetinei parduotuvei ir apskritai kaip prekių ženklas įvairiai veiklai, kurį šeima vis plečia. Pavyzdžiui, p. Dzindzeleta veda žaliavalgiškų patiekalų ruošimo pamokas.

Prisidėjo visi

Šį verslą galima laikyti šeimos verslo etalonu: nuo pat pradžių prie jo kūrimo prisidėjo visi šeimos nariai, visi ir dabar dalyvauja jį valdant.

„Iš karto apgalvojome, kaip koks šeimos narys galėtų prie verslo prisidėti. Vieni turėjo rinkodaros, reklamos žinių, kiti mokėjo dirbti virtuvėje, tvarkyti finansus. Šeimos vyrai abiejuose restoranuose beveik viską padarė savo rankomis ir taip sutaupė daug pinigų“, – pasakoja p. Dzindzeleta.

Kiekvienas šeimos narys įmonėje yra atsakingas už tam tikrą sritį, daro tai, ką moka geriausiai.

„Sūnus ir dukra po savo darbų iš karto atvažiuodavo į kavinę ir dirbdavo padavėjais. Taip pat turėdami laiko padeda ir dabar. Vyras yra lyg verslo ūkvedys, tvarko visus biurokratinius, finansinius reikalus. Kiek įmanoma daugiau darbų darome savo rankomis. Pavyzdžiui, leidome knygas, kurioms nuotraukas taip pat darė sūnus. Žinoma, turime ir samdomų darbuotojų, tačiau jie mums tapo lyg šeima. Manau, jie čia dirbdami taip pat jaučiasi, nes tai labai svarbu“, – dėsto verslininkė.

Verslo nesikrato

Voriko universiteto mokslininkų atliktas šeimos verslo perdavimo tyrimas rodo, kad 70% šeimos įmonių patiria sunkumų dėl netinkamų įmonių valdymo perleidimo. JAV šeimos verslo instituto duomenimis, vos 30% šeimos įmonių išgyvena pirmąjį joms vadovaujančių kartų pasikeitimą, po antrojo sėkmingai dirba vos 12% šeimos verslų.

Šeimos įmonės apskritai dažnai žlunga vien dėl to, kad jų savininkų atžalos nesidomi verslo reikalais ir nėra suinteresuotos tėvų įmonėse dirbti. Tokiu atveju verslus tenka arba numarinti, arba parduoti.

Tačiau aprašomas verslas, regis, yra ne toks. Pavyzdžiui, p. Dzindeletos sūnus Romanas Dzindzeleta sako nesikratantis perimti verslą, juo labiau kad ir dabar aktyviai dalyvauja jį kuriant, rūpinantis kavinės populiarumu.

„Nevengiu tėvams brukti savo nuomonės ir siūlyti įvairių pokyčių. Žinoma, jiems ką nors keisti yra sunkiau, jie prisiriša prie to, ką sukuria. Jei ateityje būtų poreikis šį verslą perimti, tai mielai padaryčiau. Žinoma, su nauja karta neišvengiamai ateitų ir tam tikrų pokyčių. Aš verslą tikriausiai dar plėsčiau, imčiausi įvairesnių veiklų, o tuomet jau būtų matyti, ar sprendimas pasiteisintų“, – dėsto p. Dzindzeleta.

Jis sako turintis iš verslių šeimų kilusių draugų, kurie tėvų įmonėmis visiškai nesidomi ir neketina to daryti.

„Jų tikslas – dirbti didelėse tarptautinėse įmonėse. Man sunku suvokti, kaip galima nenorėti išsaugoti tai, kas tave užaugino, su kuo visas gyvenimas buvo susijęs. Tačiau kiekvienam savo“, – priduria pašnekovas.

Finansinė rizika

Septyni iš dešimties lietuvių norėtų sukurti šeimos verslą, tačiau baiminasi pernelyg didelės rizikos visas šeimos pajamas gauti tik iš vieno šaltinio, rodo DNB banko šeimos verslų tyrimas.

Pašnekovai teigia, kad rizika būtų iš tiesų gana didelė, jei visi šeimos nariai verslo pradžioje paliktų savo darbovietes ir imtųsi bandyti pragyventi vien iš verslo.

„Verslo pradžioje aš viena neturėjau jokio kito darbo, visą savo laiką atidaviau restoranui. Kiti šeimos nariai prisidėdavo laisvu metu, atlėkdavo padirbėti po savo darbų. Manau, taip buvo paprasčiau. Jei visi būtume viską metę, rizika būtų buvusi pernelyg didelė“, – sako verslininkė.

Jos teigimu, šeimai verslą sėkmingai auginti padėjo ir tai, kad ji pinigų nesiskolino, daugybę darbų darė savomis rankomis.

„Šioje verslo srityje dirbti gana sunku. Kiekvienas turėjo savo darbą, dirbo čia vakarais ir savaitgaliais. Penkeri metai lyg įrodo, kad mes jau kai ką pasiekėme“, – sako pašnekovė.

Sekite „Mano verslo“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Mano verslas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą MANO VERSLO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Impulsyvus pirkinys – dvaras pusei amžiaus Premium

9-uoju kvietimu Gelgaudiškio dvarui Šakių rajono savivaldybei pavyko rasti operatorių – traukos centru jį...

Gazelė
2019.02.22
Iki 700 darbuotojų išaugusi „Grill London“ investuoja Kauno LEZ Premium 21

Plečiant maitinimo įstaigų tinklą, svarbiausiu uždaviniu tampa jo suvaldymas ir kokybės užtikrinimas. „Grill...

Gazelė
2019.02.22
Pasidavė kavinių madai, bet suprato, kad prekyba – kur kas geriau Premium

Krautuvėlių tinklas „Kmyninė“ ieško įdomių produktų smulkių gamintojų asortimentui papildyti, tačiau esminę...

Gazelė
2019.02.22
GPAIS: daugelis dėl dar vienos prievolės stveriasi už galvos, kiti net nežino, kad privalo ją vykdyti Premium

Jungtis prie Vieningos gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinės sistemos (GPAIS) privalo net ir...

Gazelė
2019.02.21
Pernai VMI šaudė rečiau, bet taikliau Premium

Pernai VMI trečdaliu rečiau tikrino įmones, o po šių veiksmų priskaičiavo beveik 25% mažiau mokesčių, tačiau...

Finansai
2019.02.21
VMI: išankstinės pajamų deklaracijos – kovą, permokos – balandį

Gyventojai, kurie iki šių metų gegužės 1 d. privalo deklaruoti 2018 m. pajamas, pagal įstatymą tai gali...

Finansai
2019.02.21
Uždaręs maisto po 1 Eur restoranus, R. Vyšniauskas sugalvojo planą B Premium 10

Maitinimo įstaigos išskirtinumas gali būti pigūs patiekalai, tačiau simboline kaina paremtas verslo modelis...

Gazelė
2019.02.20
60% pajamas auginusi „Knygos.lt“ dairosi vietos knygynui Kaune 8

Knygynai be kainų pasitvirtino – UAB „Balto trader“ valdoma „Knygos.lt“ 2018 m. pasiekė 3 mln. Eur apyvartą.

Gazelė
2019.02.19
Omnikanalę prekybą pritaikė iš tikrųjų: atsisakė skirtingų kainų, jei reikia – parduoda ir telefonu Premium

Skirtingus pardavimo kanalus sujungianti omnikanalė prekyba trina ribas tarp e. komercijos ir fizinės...

Gazelė
2019.02.19
Darbuotojus mokys, kaip patiems susikurti robotus 4

Auganti procesų robotizavimo paklausa didina ir šią paslaugą teikiančių įmonių skaičių. Šį mėnesį pradėjusi...

Gazelė
2019.02.18
 „BUGA’s“ padažų gamintojams raktas nuo užsienio rinkų durų kainavo apie 120.000 Eur Premium 5

„Buga LT“, dabar eksportuojanti apie 30% produkcijos, nusiteikusi per trejus metus proporciją apkeisti.

Gazelė
2019.02.18
Kaune formuojasi naujas turgus 1

Kauno Dainavos rajone, šalia prekybos miestelio „Urmas“, formuojasi naujas ne maisto prekių turgus po atviru...

Prekyba
2019.02.16
„Mirusiojo kišenių kraustymas“: kaip „Foodout“ klientus pasidalino likę rinkos žaidėjai Premium 4

Kai iš augančios rinkos, kurią dalijasi 3 įmonės, viena pasitraukia, likusių vadovams belieka pasiraitoti...

Gazelė
2019.02.15
Veterinarijos vaistinės perrikiuoja asortimentą: šunų ir kačių šeimininkai čia labiausiai laukiami Premium

Net mažiausiuose miestuose veterinarijos vaistinių asortimentas keičiasi: anksčiau čia pagrindinis pirkėjas...

Gazelė
2019.02.14
„Starnos“ plėtros istorija: kaip 14 žmonių sugeneruoja 7 mln. Eur apyvartos Premium 5

Pradėjusi nuo pramonei skirtų švediškų klijų, kurie tilpo ant vieno padėklo, prekybos, šiandien UAB „Starna“...

Gazelė
2019.02.14
Verslai dūžta atsimušę į PVM ribą 19

Per paskutinius 12 mėnesių pasiekus 45.000 Eur pajamų ribą, Lietuvoje reikia registruotis kaip PVM mokėtojui.

Finansai
2019.02.13
EK kilo įtarimų, ar Lietuva teisėtai reikalauja mokėti PVM nuo pirmojo euro Premium 2

Europos Komisija susidomėjo, ar Lietuva tinkamai taiko Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo straipsnį, kuris...

Finansai
2019.02.13
Tikėjosi pirkėjų senamiestyje – sulaukė nuošaliau Premium

Dairantis patalpų savo prekės ženklo parduotuvei, Vilniuje dirbančių aprangos kūrėjų akys neretai krypsta į...

Gazelė
2019.02.12
Nudegęs transporto versle, įkūrė piceriją: pinigai mažesni, bet už tai - stabilu Premium 4

Netoli Karmėlavos (Kauno r.) picerijos „Contra“ įkūrėjas dažnai išgirsta raginimą plėstis ir atidaryti dar...

Gazelė
2019.02.12
Per brangiai turtą „Sauridai“ pardavę Rancai turi sumokėti 0,7 mln. Eur mokesčių 14

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas nusprendė, kad VMI pagrįstai apmokestino per 6,7 mln. Eur...

Finansai
2019.02.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau