Jėgas suvienijusi šeima verslą pakėlė į aukštesnį lygį

Publikuota: 2015-11-02
Olga Dzindzeleta, sostinės restorano „Botanique“ savininkė, tikisi, kad atžalos atėjus laikui perims jos verslą.
Vladimiro Ivanovo nuotr.
Olga Dzindzeleta, sostinės restorano „Botanique“ savininkė, tikisi, kad atžalos atėjus laikui perims jos verslą. Vladimiro Ivanovo nuotr.
„Verslo žinios“

Šeimos verslą daugelis įsivaizduoja kaip idilę: restoranėliai ar krautuvėlės, kuriose dirba tik artimieji, jokių konfliktų, nieko nereikia raginti, visi dirba sau ir stengiasi, kaip joks samdomas darbuotojas nepajėgtų.

Vis dėlto įvairių šeimos verslų tyrimai rodo ir patys tokių verslų savininkai sako, kad iššūkių dirbant su šeimos nariais, ugdant naują šeimos verslo kartą, perleidžiant vadovavimą yra kur kas daugiau nei įmonėse, kuriose artimieji nedirba.

Šeimos verslas yra ir milžiniška atsakomybė, finansinė rizika, tikimybė suplakti darbo ir šeimos santykius.

„Abu su vyru visuomet buvome samdomi darbuotojai, tad verslas mums atrodė didelis iššūkis. Tačiau visuomet apie jį svajojome. Gyvenimas vėliau taip susiklostė, kad verslui kurti atsirado pinigų, nereikėjo skolintis. Susidėliojome verslo planą, įsteigėme įmonę. Viską nuo pat pradžių iki dabar darėme visa šeima: mudu su vyru, sūnus, dukra ir jų antrosios pusės“, – pasakoja Olga Dzindzeleta, sostinės restorano „Botanique“ savininkė.

Šeima verslą pradėjo nuo nedidelės pirmosios Vilniuje žaliavalgiams skirtos kavinės „Raw Raw“, tuomet žaliavalgių kultūra Lietuvoje buvo pasiekusi piką. Šiandien, teigia įmonės savininkai, susidomėjimas atslūgęs, tačiau verslas klesti, jį pavyko išplėsti ir sustiprinti.

„Raw Raw“ buvo perkelta į kitą vietą ir pavadinta „Botanique“, čia ruošiamas ir šiltas maistas, pirmasis pavadinimas liko sukurtai internetinei parduotuvei ir apskritai kaip prekių ženklas įvairiai veiklai, kurį šeima vis plečia. Pavyzdžiui, p. Dzindzeleta veda žaliavalgiškų patiekalų ruošimo pamokas.

Prisidėjo visi

Šį verslą galima laikyti šeimos verslo etalonu: nuo pat pradžių prie jo kūrimo prisidėjo visi šeimos nariai, visi ir dabar dalyvauja jį valdant.

„Iš karto apgalvojome, kaip koks šeimos narys galėtų prie verslo prisidėti. Vieni turėjo rinkodaros, reklamos žinių, kiti mokėjo dirbti virtuvėje, tvarkyti finansus. Šeimos vyrai abiejuose restoranuose beveik viską padarė savo rankomis ir taip sutaupė daug pinigų“, – pasakoja p. Dzindzeleta.

Kiekvienas šeimos narys įmonėje yra atsakingas už tam tikrą sritį, daro tai, ką moka geriausiai.

„Sūnus ir dukra po savo darbų iš karto atvažiuodavo į kavinę ir dirbdavo padavėjais. Taip pat turėdami laiko padeda ir dabar. Vyras yra lyg verslo ūkvedys, tvarko visus biurokratinius, finansinius reikalus. Kiek įmanoma daugiau darbų darome savo rankomis. Pavyzdžiui, leidome knygas, kurioms nuotraukas taip pat darė sūnus. Žinoma, turime ir samdomų darbuotojų, tačiau jie mums tapo lyg šeima. Manau, jie čia dirbdami taip pat jaučiasi, nes tai labai svarbu“, – dėsto verslininkė.

Verslo nesikrato

Voriko universiteto mokslininkų atliktas šeimos verslo perdavimo tyrimas rodo, kad 70% šeimos įmonių patiria sunkumų dėl netinkamų įmonių valdymo perleidimo. JAV šeimos verslo instituto duomenimis, vos 30% šeimos įmonių išgyvena pirmąjį joms vadovaujančių kartų pasikeitimą, po antrojo sėkmingai dirba vos 12% šeimos verslų.

Šeimos įmonės apskritai dažnai žlunga vien dėl to, kad jų savininkų atžalos nesidomi verslo reikalais ir nėra suinteresuotos tėvų įmonėse dirbti. Tokiu atveju verslus tenka arba numarinti, arba parduoti.

Tačiau aprašomas verslas, regis, yra ne toks. Pavyzdžiui, p. Dzindeletos sūnus Romanas Dzindzeleta sako nesikratantis perimti verslą, juo labiau kad ir dabar aktyviai dalyvauja jį kuriant, rūpinantis kavinės populiarumu.

„Nevengiu tėvams brukti savo nuomonės ir siūlyti įvairių pokyčių. Žinoma, jiems ką nors keisti yra sunkiau, jie prisiriša prie to, ką sukuria. Jei ateityje būtų poreikis šį verslą perimti, tai mielai padaryčiau. Žinoma, su nauja karta neišvengiamai ateitų ir tam tikrų pokyčių. Aš verslą tikriausiai dar plėsčiau, imčiausi įvairesnių veiklų, o tuomet jau būtų matyti, ar sprendimas pasiteisintų“, – dėsto p. Dzindzeleta.

Jis sako turintis iš verslių šeimų kilusių draugų, kurie tėvų įmonėmis visiškai nesidomi ir neketina to daryti.

„Jų tikslas – dirbti didelėse tarptautinėse įmonėse. Man sunku suvokti, kaip galima nenorėti išsaugoti tai, kas tave užaugino, su kuo visas gyvenimas buvo susijęs. Tačiau kiekvienam savo“, – priduria pašnekovas.

Finansinė rizika

Septyni iš dešimties lietuvių norėtų sukurti šeimos verslą, tačiau baiminasi pernelyg didelės rizikos visas šeimos pajamas gauti tik iš vieno šaltinio, rodo DNB banko šeimos verslų tyrimas.

Pašnekovai teigia, kad rizika būtų iš tiesų gana didelė, jei visi šeimos nariai verslo pradžioje paliktų savo darbovietes ir imtųsi bandyti pragyventi vien iš verslo.

„Verslo pradžioje aš viena neturėjau jokio kito darbo, visą savo laiką atidaviau restoranui. Kiti šeimos nariai prisidėdavo laisvu metu, atlėkdavo padirbėti po savo darbų. Manau, taip buvo paprasčiau. Jei visi būtume viską metę, rizika būtų buvusi pernelyg didelė“, – sako verslininkė.

Jos teigimu, šeimai verslą sėkmingai auginti padėjo ir tai, kad ji pinigų nesiskolino, daugybę darbų darė savomis rankomis.

„Šioje verslo srityje dirbti gana sunku. Kiekvienas turėjo savo darbą, dirbo čia vakarais ir savaitgaliais. Penkeri metai lyg įrodo, kad mes jau kai ką pasiekėme“, – sako pašnekovė.

Sekite „Mano verslo“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Mano verslas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą MANO VERSLO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Patarimai pastato ant kojų ir kilsteli šuoliams Premium

Smulkus ir vidutinis verslas, ypač pradedantis, susiduria tai su menkesnėmis bėdomis, tai su didesniais...

Vadyba
05:45
Iš parodos grįžti tuščiomis rankomis – ne nuostolis Premium

Parodos nėra pigi rinkodaros priemonė net tada, kai į jas verslininkai vyksta ne kaip dalyviai, bet kaip...

Rinkodara
2018.12.11
„Sominta“ patirtis: vietoj tikros odos pasirinko dirbtinę, bet rado, kur panaudoti pavadinimą Premium

Jei naujam produktui sukuriamas prekės ženklas nepasitvirtina, jį galima panaudoti kitų prekių pardavimams.

Pramonė
2018.12.10
Stato laivus neturėdami jokių gamyklų Premium

Laivų statybos įmonė „CB Baltic“ veikia neturėdama nuosavos gamybinės bazės, specialistų dirbti Lietuvoje...

Pramonė
2018.12.10
Ekspertai: premijas indeksuoti privalu Premium

Nuo 2019 m. darbo užmokestį reikia dauginti iš koeficiento, nes „Sodros“ įmokas turės mokėti darbuotojas, o...

Finansai
2018.12.10
Sukūrė platformą, kur smulkiesiems gauti sprendimą užtrunka dvi dienas Premium

„Kaip „užkurti“ naujo prekės ženklo e. parduotuvę?“, „Kaip atgauti pinigus iš skolininkų?“ – keli iš...

Kodėl gamintojai nesiveržia pas prekybininkus

Kokybiška prekė kainuoti pigiai negali. Šią aksiomą gamintojai yra puikiai perpratę. Tačiau prekybininkams...

Rinkodara
2018.12.09
Privatus verslas pedagogo profesiją supranta kitaip 9

Kol valdžia ieško būdų, kaip patenkinti pedagogų reikalavimus, verslininkai, kurių veikla susijusi su...

Vadyba
2018.12.08
Eglučių augintojai keliasi į internetą: čia pirkėjai per dieną užsisako jų šimtais Premium

Mažesnė kaina ar patogumas: vis daugiau eglučių pirkėjų renkasi pastarąjį variantą ir eglutę užsisako...

Agroverslas
2018.12.07
Smegenų mankštą pavertė verslu: pasiūlymų plėtrai vos atsigina Premium

Vaikai nori mokytis, bet tik įdomiai – tai patvirtina pagal franšizę dirbanti „Menar“ akademija, kurią...

Apdovanotos sparčiausiai augusios Žemaitijos įmonės 1

Antradienį Klaipėdos, Tauragės ir Telšių regionų verslininkai susirinko į regioninę „Gazelės“ konferenciją,...

Verslo aplinka
2018.12.04
Kauno verslumo genas persidavė ir kitoms apskritims: kodėl čia verta investuoti Premium 5

Jau keleri metai investuotojų žvilgsnis pirmiausia krypsta į Kauną, o tik vėliau dairomasi po kitus regionus.

Pramonė
2018.12.04
Panevėžiečiai riša retus lininius kilimus, bet užtrunka įtikinti vartotoją Premium

Unikalus produktas yra brangus, o tiek galutinis vartotojas, tiek tarpininkas tarp jo ir gamintojo –...

Pramonė
2018.12.04
Gėlininkių istorijos: kodėl metė gerus darbus ir ėmėsi verslo 1

Gėlės moteris kartais pavilioja taip, kad dėl jų atsisako gerai apmokamo darbo ir karjeros. Nors verslininkių...

Vadyba
2018.12.03
Personalo atrankos įmonėse randa ir buhalterio konsultacijas, ir psichologų mokymus

Personalo paieškos ir atrankos įmonės dažnai be tiesioginių paslaugų teikia dar ir konsultacijas. Taip...

Vadyba
2018.12.02
Kandidatų mažėjant, personalo paieška išmanėja: laukiama botų Premium

Padėtis darbo rinkoje ir laikas spaudžia personalo atrankos bendroves. Ieškančios geriausio specialisto per...

Technologijos
2018.11.30
Pasiteisinęs sprendimas: sporto klubuose visi naudojasi raktais, kurių pamesti neįmanoma Premium

Sveikos gyvensenos banga ir drąsios investicijos į IT padėjo UAB „VS Fitness“ sparčiai plėsti sporto klubų...

Traktorių pardavėjams kaunantis dėl kiekvieno pirkėjo, žemaičiai rado alternatyvą Premium 1

Traktorių rinkoje ankšta net garsių prekės ženklų atstovams, todėl smulkieji turi ieškoti kitų nišų. Mažeikių...

Agroverslas
2018.11.28
E. parduotuvių galimybės: pristatymo kainos Lietuvoje 23,18% mažesnės 4

Skubių siuntų, pristatomų per 1–2 darbo dienas, kaina Lietuvoje sudaro 8,76 Eur – 23% pigiau nei pasaulinis...

2018 m. išmokėti atostoginiai gali išvengti dalies mokesčių 1

Pagal dabar galiojančius teisės aktus atostoginius už 2019 m. išmokėjus 2018 m., jiems tektų 5 procentiniais...

Finansai
2018.11.28

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau