Dėmėta kredito istorija gadina reputaciją ir brangina paskolas

Publikuota: 2015-10-12
Atnaujinta 2015-10-12 09:29
Blogą kredito istoriją turinčios įmonės gauti paskolą galimybių turi mažai, jomis nepasitiki partneriai, klientai.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Blogą kredito istoriją turinčios įmonės gauti paskolą galimybių turi mažai, jomis nepasitiki partneriai, klientai. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Nedidelės įmonės savo kredito istorija labai dažnai susirūpina tik tuomet, kai kreipiasi į kredito įstaigas dėl paskolos ir jos negauna. Tačiau apie kiekvieną įmonę ir jos turimas dėmes rinkos dalyviai informacijos gali gauti daugiau, nei verslininkai įsivaizduoja, o kartą pavėlavus atsiskaityti reputaciją susigadinti įmanoma ilgam.

Daugybė įmonių šiandien Lietuvoje vėluoja atsiskaityti su tiekėjais, telekomunikacijos įmonėmis, įvairių kitų paslaugų teikėjais. Vėlavimai verslo aplinkoje dažni, tad įmonių vadovams atrodo natūralūs. Deja, jų kredito ataskaitose kiekvienas vėlavimas palieka dėmę.

Įmonės dažnai nežino, kokia informacija apie jas yra prieinama kreditoriams, klientams, potencialiems partneriams, investuotojams. Visi jie gali gauti informaciją apie tai, kaip vyksta įmonių atsiskaitymai bankams, telekomunikacijų įmonėms, koks jų kredito reitingas, kokie yra įmonių finansiniai rodikliai.

Rūpi partneriams

Valentinas Patapas, Panevėžio UAB „Ekoprekyba“ komercijos direktorius, sako, kad jo įmonė visuomet stengiasi demonstruoti aukštą mokumo reitingą, – tai vienas svarbiausių dalykų verslo partneriams.

„Statybų sektoriuje, kuriame mes dirbame, problemų dėl neatsiskaitymų ir vėlavimų yra labai daug, todėl stengiamės demonstruoti savo patikimumą. Nepatikimų įmonių yra labai daug, visi stengiasi dirbti su tais, kurie susimoka, kurių kredito istorija gera“, – dėsto p. Patapas.

Bendrovė savo patikimumą įrodančius sertifikatus demonstruoja internetinėje svetainėje.

„Mes patys lygiai taip pat visuomet norime žinoti, kokio patikimumo yra potencialūs partneriai, pirkėjai. Jei jie vėluoja mokėti kitiems, tai nemokės ir mums“, – mano pašnekovas.

Andželika Rusteikienė, verslo skaidrumo iniciatyvos „Baltoji banga“ plėtotoja, teigia, kad prie iniciatyvos norinčios prisijungti įmonės taip pat vertinamos atsižvelgiant į jų kredito istoriją.

„Mūsų statistika rodo, kad kas šešta įmonė Lietuvoje turi neigiamų verslo sąsajų. Įmonės mažesniuose miestuose su tiekėjais greičiau atsiskaito, tačiau didmiesčiuose tai trunka gerokai ilgiau. Iki 9% įmonių nedeklaruoja savo veiklos. Arba nespėja, arba nežino, ką veikia. Sunku tokiomis įmonėmis pasitikėti“, – teigia p. Rusteikienė.

Kodėl svarbu

„Jei lygintume mūsų įmones su veikiančiomis, pavyzdžiui, Vokietijoje ar Skandinavijos šalyse, tai situacija nėra gera. Matome dar labai daug skepticizmo dėl savo kredito istorijų, nesuprantama, kokią įtaką jos daro verslui. Tačiau situacija keičiasi, nes finansavimą gauti siekiančios įmonės nori nenori turi tuo susirūpinti“, – teigia Andrius Bogdanovičius, „Creditinfo“ generalinis direktorius.

Įmonė šią savaitę daugiau kaip 70.000 smulkių ir vidutinių įmonių žada nemokamai supažindinti su jų kredito ataskaitomis. Vis dėlto teigiama, kad situacijos žinojimas yra tik pirmasis žingsnis, kur kas svarbiau yra kurti gražią verslo istoriją.

„Vienos įmonės uždarymas ir kitos kūrimas tikrai nepadės pabėgti nuo blogos kredito istorijos. Jei ji yra sugadinta, tai vienintelis būdas yra padengti visus įsiskolinimus ir atversti naują lapą“, – kalba p. Bogdanovičius.

Skolina brangiau

Vaidas Žagūnis, SEB banko Finansavimo paslaugų departamento vadovas, sako, kad bloga įmonės kredito istorija dažniausiai užkerta kelią gauti paskolą.

„Bankas savo verslo klientus paprastai skirsto į tris grupes pagal kredito istoriją. Įmonės, turinčios teigiamą kredito istoriją, yra pageidaujamos klientės. Tos, kurių istorija bloga, daugeliu atvejų finansavimo negauna. Ir yra tos, kurių kredito istoriją mes vadiname dėmėta. Šios įmonės galbūt vieną kitą kartą vėlavo atsiskaityti, paskui skolas padengė. Su tokiomis įmonėmis mes dirbame, tačiau atitinkamai pagal rizikos laipsnį formuojame ir kainodarą, nustatome atsiskaitymo terminus“, – teigia p. Žagūnis.

Jis skaičiuoja, kad 300.000 Eur paskolą gavusi puikią kredito istoriją turinti įmonė per septynerius metus sumokėtų maždaug 30.000 Eur mažiau už tą, kurios istorija dėmėta.

Vertindamos įmonių galimybes pasiskolinti investiciniams projektams ar apyvartinėms lėšoms kredito įstaigos atsižvelgia ne vien į kredito istoriją, tačiau net jei projektas, kuriam prašoma finansavimo, geras, įmonės finansinė situacija stabili, palanki ekonominė padėtis, bloga kredito istorija gali neleisti pasiskolinti arba gerokai apsunkinti tam sąlygas.

„Jei kredito istorija gera, tai įmonei užtikrina ilgalaikę partnerystę su kreditoriumi, greitesnį sprendimų priėmimą, mažesnius papildomų sąlygų kiekius. Kredito istorija kuriama metų metus, o sugadinama per vieną dieną. Įmonė, kuri anksčiau turėjo problemų, tačiau su jomis susitvarkė, gali ir vėl atgauti pasitikėjimą. Mums ne tiek svarbu, kad vieną dieną staiga būtų su visais atsiskaityta, svarbiau yra ilgalaikis tvarumas“, – sako p. Žagūnis.

Tekstas publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ bei „VŽ Premium“ rugsėjo 23 dieną.

Sekite „Mano verslo“ naujienas, dalinkitės nuomone, užduokite klausimus „Facebook“ puslapyje „Verslo žinios. Mano verslas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą MANO VERSLO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Keleiviai įprato pirkti stotyse – prekybininkai dairosi ten ploto Premium 3

Atnaujintose autobusų stotyse veikiantys prekybininkai dar prieš kelerius metus nežinojo, ko tikėtis naujoje...

Klientus laimi sprendimais ir darbų galerija: gamino ir „Spotify“ biurui, ir „Nordea“ valgyklai Premium

Pagaminęs produktą, naudojamą „Spotify“ biure Niujorke, jau turi, ką papasakoti potencialiems užsakovams.

Pramonė
2018.08.13
Kelionių agentūrų regionuose verslo praktika: dėl vietinių tampa ir organizatorėmis Premium

Regionų kelionių agentūros augina pajamas, radusios būdų prisikviesti keliautojų iš didmiesčių, o siekdamos...

Plečiasi „Sodros“ grindų prievolė 8

Nuo šių metų liepos už darbuotojus, kurie negauna minimalios algos, darbdaviai turi primokėti ne tik...

Finansai
2018.08.08
Daugiau įmonių galės taikyti 0% ir 5% pelno mokesčio tarifus 2

Nuo 2019 m. daugiau nedidelių verslų galės taikyti lengvatinius 0% ir 5% pelno mokesčio tarifus, nes...

Finansai
2018.08.07
Dovanų ir indų salonai e. prekyboje pajamų nemato Premium

Prekybininkai, kurių pagrindinis asortimentas – dovanos, indai ir interjero detalės, e. prekyboje didesnių...

Išbandymas plėtra: kaip nepaslysti 2

Kuo įmonė sparčiau auga, kuo įvairesnių veiklų imasi, tuo atsiranda didesnė rizika visko nesužiūrėti,...

Vadyba
2018.08.05
Pasikeitęs pirkėjo paveikslas privertė keisti parduotuvių formatą Premium

Anksčiau agrofirmos „Sėklos“ net 80% asortimento sudarė būtent sėklos, o dabar jų dalis sumažėjo iki 25%.

Agroverslas
2018.08.03
VMI paaiškina, kada kokie GPM tarifai taikomi nuo 2019 m. 12

Valstybinė mokesčių inspekcija paaiškina, kaip nuo 2019 m. keičiasi mokesčių lengvatos, neapmokestinamojo...

Finansai
2018.08.02
Pasiruošimas reformai buksuoja – trukdo neišlukštentas „Sodros“ tarifas Premium

Pagrindiniai mokesčių reformos teisės aktai priimti, tačiau kol kas nepatvirtintas „Sodros“ tarifo...

Finansai
2018.08.02
Skyrė 1.500 Eur rinkodarai – sulaukė klientų iš Australijos antplūdžio Premium 3

Kol valdžios institucijos kuria milijonus eurų kainuojančias strategijas, kaip į Lietuvą pritraukti užsienio...

VMI atsako į klausimus apie patikimo mokesčių mokėtojo kriterijus 1

Valstybinė mokesčių atsako į dažniausiai užduodamus klausimus apie nuo kitų metų įsigaliosiančius patikimo...

Finansai
2018.08.01
Verslą pradėjo prekiaudami antkapiais, dabar valdo trijų įmonių grupę Premium

Pradėję nuo prekybos antkapiais, kuriuos parsigabendavo iš Kinijos, Ukmergės verslininkai laikui bėgant...

Pramonė
2018.08.01
Pirma sukūrė verslą Italijoje, vėliau – Lietuvoje: čia daug sudėtingiau Premium

Kai siūloma paslauga yra naujovė, verta panaudoti visus reklamos kanalus – net pridėti skrajučių aplinkinėse...

Jūros šventės prekybininkų didžiausia konkurentė – pati jūra 7

Penktadienį prasidėjusi Jūros šventė smulkiesiems prekiautojams žada ne tik gerus orus, bet ir nemažą...

Kodėl plėtra į kitus miestus nebūtinai pasiseka Premium

Geografinė plėtra yra vienas iš būdų padidinti pardavimus, tačiau planai įsikurti naujoje vietoje neretai...

Vadyba
2018.07.25

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau