JAV revoliuciją sukėlęs prekybos modelis veikia ir Lietuvoje
Modelis iš esmės labai paprastas, tačiau verslui teikia daugiau naudos, nei vien galimybė realizuoti savo gaminius. Klientai užsako norimų prekių, o įmonė jas pristato į tam tikras miesto vietas, o ne kiekvieno kliento namus. Pirkėjai nurodytu laiku atvyksta į sutartą vietą ir atsiima savo pirkinius, už atvežimą nemoka. Toks modelis buria lojalius klientus, ir jie savaime tampa verslo ambasadoriais, informaciją skleidžiančiais iš lūpų į lūpas.
Taip JAV itin sėkmingai dirba bendrovė „Zaycon Fresh“, iš ūkių įvairiausius maisto gaminius, mėsą, daržoves pristatanti į maždaug tūkstantį prekybos vietų, kuriose jų laukia lojalūs klientai. Lietuvoje jau kelerius metus pirkėjus prie panašaus modelio pripratinti bando UAB „Giedrupė“, tačiau ši bendrovė klientams išvežioja verslą valdančios šeimos ūkyje auginamus šamus, upėtakius, elnių, galvijų mėsą, sūrius, medų ir kt. produktus.
Tiesa, dėl milžiniškų rinkų dydžio ir vartojimo kultūros skirtumų šis modelis Lietuvoje nors ir prigyja, bet ne taip greitai.
Keičia turgaus kultūrą
Girius Merkys, vienas Molėtų rajono įmonės vadovų, sako, kad Lietuvoje tokiai apsipirkimo kultūrai tapti populiariai labiausiai trukdo palyginti maža rinka ir pirkėjų įpročiai. Norint taip įsigyti prekių, reikia planuoti šeimos maisto racioną, užsisakyti kiek daugiau gaminių, ilgesniam laikui, o tai daro ne visi.
„Manau, kad apie 20% pirkėjų yra nuolatiniai, o visi kiti yra tie, kurie pabando kartą, kitą, vėliau pamiršta ir pan. Įdomu tai, kad apklausos, kurias darome, rodo, jog mūsų produkcija visiems klientams labai patinka, jie lieka patenkinti, tačiau pati paslauga galbūt nėra pati patogiausia. Klientai Lietuvoje nėra labai linkę planuoti savo pirkinių“, – sako p. Merkys.
Verslininkas sako pastebėjęs, kad paslaugos populiarumas priklauso nuo to, kiek žmonės apsiperka turgavietėse. Miestuose, kuriuose populiaresni prekybos centrai arba mažai turgaviečių, jos nepatogiai pasiekiamos, paslauga kur kas populiaresnė.
„Daug kas priklauso nuo mieste esančios arba nesančios turgaus kultūros. Pavyzdžiui, Vilniuje žmonės nelabai mėgsta apsipirkti turguose, pasitikėjimas jais gana menkas, todėl ieško kitų būdų užsisakyti sveikų, gerų produktų. Todėl Vilniuje pirkėjų daugiau. Kaunas kitoks, čia daug žmonių apsiperka turguose, todėl tokios paslaugos poreikis mažesnis. Tačiau gana nemažai nuolatinių klientų turime ir Klaipėdoje, kituose kiek mažesniuose miestuose“, – dėsto pašnekovas.
Tiesa, šeimos verslas vien šiuo prekybos modeliu neapsiriboja. Didžiąją dalį savo produkcijos pristato mažmenininkams, gamintojams, restoranams. Tiesa, produktus bendrovė atveža ir į namus, tačiau ši paslauga tradiciškai yra mokama, jei perkama ne už tam tikrą atvežimo išlaidas padengiančią sumą.
Tapo revoliucinis
Minėta įmonė „Zaycon Fresh“ savo veiklą pradėjo 2009-aisiais, o JAV jos prekių pristatymo modelis tapo revoliucinis, labai išpopuliarėjo ir leido bendrovei per kelerius metus pasiekti 30 mln. JAV dolerių apyvartą. Įmonė savo verslo modelį remia vadinamaisiais prekybos renginiais, kai gavusi tam tikrą užsakymų skaičių netoli pirkėjų namų organizuoja susitikimą, kuriame visi užsakymo patvirtinimus turintys klientai atsiima užsakytus maisto produktus, rašo entrepreneur.com.
Tiesa, vienas svarbiausių įmonės sėkmės receptų yra ir sugebėjimas nuolat užtikrinti mažiausią kainą.