Rojaka: logistikos sektorius atsparus, bet turi pasiruošti iššūkiams

Publikuota: 2016-12-08
„Verslo žinios“

Lyginant su Europos Sąjungos (ES) šalimis, Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius sukuria maždaug 2,5 karto daugiau bendrojo vidaus produkto (BVP) nei ES vidurkis. Ir, pasak specialistų, erdvės augimui dar yra.

Jekaterina Rojaka, DNB banko vyriausioji ekonomistė, „Verslo žinių“ organizuotame „Logistikos ir transporto forume“ pastebi, kad šiemet transporto ir logistikos sektorius nesibaidė reikšmingų investicijų į transportavimo priemones, o tai, anot jos, reiškia, kad verslas nestokoja optimizmo bei investicijomis kloja pamatus augimui. Pasak p. Rojakos, normalizavusis eksportui bei stabilizavusis užsienio politikai, galimybių augti daug.

Reikia stabilumo

Visgi kalbėdama apie ateitį specialistė pastebi, kad eksporto tempai auga, tačiau kilimas nėra toks, kokį norėtų matyti verslas. Koją kiša ir tai, kad Lietuva iš eksporto šalies pamažu tampa reeksporto šalimi. Pasak p. Rojakos, tai – vienas iš elementų, kenkiantis Lietuvos konkurencingumui.

„Žinoma, daug kalbama apie tai, kad Rusija prarado savo vietą mūsų eksporto rinkose ir iš dalies tai tiesa. Pavyzdžiui, kalbant apie lietuviškos kilmės prekes, JAV mums buvo įdomesnis partneris nei Rusija. Visgi kalbant apie reeksportą ir paslaugų eksportą – Rusija vis dar aukštai“, – pabrėžia ekonomistė.

Jos teigimu, eksporto mastai kol kas labiausiai auga į tokias netradicines rinkas, kaip JAV, o eksporto rodikliai į NVS šalis vis dar išlieka neigiami.

Džiugina paslaugų sektorius

Vertindama paslaugų sektoriaus rodiklius, p. Rojaka pabrėžia, kad šio sektoriaus augimas džiugina. Itin didelė transporto ir logistikos paslaugų paklausa ES šalyse, o šios srities augimas stipriai lenkia viso tiek paslaugų, tiek prekių sektoriaus judėjimą.

„Transporto ir logistikos paslaugos bendrame paslaugų sektoriuje mūsų šalyje sudaro kur kas reikšmingesnę dalį nei, tarkim, Estijoje ir Latvijoje. Lietuvoje šios rūšies paslaugos sudaro daugiau nei 60% viso sektoriaus, kitose Baltijos šalyse – maždaug trečdalį“, – skaičiuoja ekonomistė.

Tiesa, pastebi ji, tai ne visada gerai. Dėl tokio santykio, sako p. Rojaka, Lietuva buvo tarp šalių lyderių, labiausiai nukentėjusių dėl sankcijų Rusijai. Ir kol kas įvertinus transporto paslaugų eksportą į NVS šalis, Lietuva vis dar tarp lyderių.

Auga sąnaudos

Anot p. Rojakos, transporto ir logistikos sektoriaus augimą reikšmingai riboja išorės veiksniai, tokie, kaip, pavyzdžiui, darbo rinka.

„Darbo sąnaudos Lietuvoje auga greičiausiai iš visų Baltijos šalių. Pavyzdžiui, šių metų trečiąjį ketvirtį darbo užmokestis auga per 8%, o per pastaruosius dvejus metus darbo sąnaudos šiame sektoriuje išaugo 14% – tai labai didelis šuolis lyginant su ES šalimis“, – skaičiuoja p. Rojaka.

Tiesa, ji pastebi, kad kol kas transporto ir logistikos sektoriuje atlyginimai išlieka 5% mažesnis nei vidutinis darbo užmokestis šalyje, atlyginimų lygis išlieka žemas ne tik jį vertinant ES šalių kontekste, bet ir tarp Baltijos šalių. Visgi, sako ekonomistė, kitąmet yra šansų atlyginimų vidurkiu pavyti Latviją.

Darbuotojų trūkumas taip pat tarp augimą stabdančių veiksnių. Ponia Rojaka skaičiuoja, kad iš viso šiemet Lietuvoje buvo įdarbinta 14.600 užsienio šalių piliečių. Daugiau nei 12.000 iš jų darbo vietą gavo transporto ir logistikos sektoriuje.

Lengva nebus

Ateinančiais metais, teigia ekonomistė, transporto ir logistikos sektoriui teks susitaikyti su daugybę neigiamų veiksnių, nors kol kas jiems šio sektoriaus įmonės yra itin atsparios.

Pirmiausia, aiškina p. Rojaka, nebus lengva dėl didėjančios infliacijos, augančių darbo sąnaudų, lėtėjančio vidaus vartojimo. Pagalį į ratus kiš ir užsienio rinkose taikoma protekcionistinė politika, geopolitinės rizikos.

„Be to, pamažu judame ir link euro ir dolerio pariteto, todėl, jeigu perkate už JAV dolerius, turėtumėte tam pasiruošti, mat tikėtina, kad jūsų darbo sąnaudos augs greičiau“ – akcentuoja specialistė.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Continental“ atleis dar 5.500 darbuotojų

Vokietijos automobilių dalių ir padangų gamintoja „Continental“ trečiadienį patvirtino, kad iki 2028 metų...

Per 6 metus ketinama rekonstruoti kelią nuo Marijampolės iki pasienio 6

Šiandien Vyriausybė pritarė daugiau nei 40 km ilgio magistralinio kelio „Via Baltica“ A5...

„Metų automobilio“ finalininkai – 7 kontrastingi modeliai 

Trečiadienį Vilniuje surengtoje spaudos konferencijoje buvo paskelbtas „Lietuvos metų automobilio 2020“...

Automobiliai
2019.11.20
Alytaus transporto įmonės fenomenas: auga net neplanuodama plėstis Premium

Tiek Mobilumo paketas, tiek koeficiento atlyginimui didinimas transporto sektoriui yra tarsi du Damoklo...

Gazelė
2019.11.20
G. Nausėda sako dar lauksiantis, kol J. Narkevičius „sutvarkys, ką pridirbęs“

Prezidentas Gitanas Nausėda sako dar suteiksiantis pasitikėjimo kreditą dėl pietų iš valstybės įmonių...

Verslo aplinka
2019.11.20
„Bolt“ skaičiuoja pirmojo paspirtukų sezono rezultatus  2

Pirmąjį paspirtukų nuomos sezoną Lietuvoje baigusi Estijos kapitalo transporto dalijimosi platforma...

Lietuva rengia 14 mlrd. Eur vertės klimato veiksmų planą: ką remsime Premium

Įpareigota Europos Sąjungos (ES), Lietuva ruošia Nacionalinį energetikos ir klimato srities veiksmų planą,...

Pramonė
2019.11.20
Vilniuje – didžiausia istorijoje „Jutos“ įmonių investicija  Premium 1

Kauno įmonė UAB „Autojuta“ Vilniuje pristatė naują 8.000 kv. m automobilių prekybos ir paslaugų centrą.

G. Nausėda: chaotišką J. Narkevičiaus veiklą vertinu neigiamai 1

Prezidentas Gitanas Nausėda sako neigiamai vertinantis susisiekimo ministro Jaroslavo Narkevičiaus veiklą ir...

Verslo aplinka
2019.11.19
VŽ bando: antrosios kartos „Nissan Juke“ Premium

2010-aisiais japonų bend­rovės „Nissan“ į gyvenimą pa­leistas kompaktinis mies­to visureigis „Juke“ rinkoje...

Automobiliai
2019.11.19
„Airbus“ ir „Boeing“ pildo užsakymų portfelius: akcijos kyla

JAV ir Europos aviacijos milžinių „Airbus“ ir „Boeing“ akcijos šiandien kyla apie 1%, bendrovėms paskelbus...

Rinkos
2019.11.19
Naujasis KN vadovas: SkGD rinka tampa likvidi, lemiantis veiksnys – ekonominė nauda

Darius Šilenskis, nuo lapkričio 11 d. vadovaujantis valstybės valdomai naftos ir suskystintų gamtinių dujų...

Pramonė
2019.11.19
„Vlantana Norge“ pažeidimus pripažįsta ir žada pašalinti dar šiais metais   3

Norvegijoje veikiančioje „Vlantana Norge“, kuri siejama su Lietuvos transporto kompanija „Vlantana“, abiejų...

Įspėjimas dėl ES lėšų – gali vėluoti milijonų investavimas  Premium

Lietuva yra tarp šalių, kurios beveik nevėluoja panaudoti europietiškų fondų išteklius. Bet, kaip rodo...

Verslo aplinka
2019.11.19
Paštomatus diegianti „Itella Logistics“ išnaudos ryšius su prekybininkais Premium 1

Sparčiai augančioje siuntų terminalų rinkoje įsitvirtinti sieks ir valstybinės Suomijos įmonės „Posti Goup“...

Kodėl vis daugiau transporto ir logistikos kompanijų naudojasi faktoringu?  Verslo tribūna 3

Transporto versle ilgi sąskaitų apmokėjimo terminai už įvykdytas paslaugas taikomi itin dažnai. Taip...

SME Finance
2019.11.18
Susisiekimo ir Energetikos ministerijoms – perspėjimas dėl nepanaudotų ES lėšų

Daugiausiai 2019 metams skirtos Europos Sąjungos (ES) paramos lėšų iki rugsėjo buvo nepanaudojusios...

Verslo aplinka
2019.11.18
JAV uostai skaičiuoja praradimus dėl prekybos karų 2

Jungtinių Valstijų prekybos karai su Kinija JAV uostuose gali sunaikinti beveik 1,5 mln. darbo vietų ir...

Kruvinoji automobilizmo istorijos pusė

Pirmą kartą užvedę automobilį, amerikiečiai laikė jį neįprastu stebuklu. Naujoji transporto priemonė suteikė...

Laisvalaikis
2019.11.17
Tapome MRO lyderiais regione: kas toliau? 3

Visame pasaulyje daugėja keliaujančių oro transportu, dėl to sparčiai vystosi ir palaikančiosios aviacijos...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau