Rojaka: logistikos sektorius atsparus, bet turi pasiruošti iššūkiams

Publikuota: 2016-12-08
„Verslo žinios“

Lyginant su Europos Sąjungos (ES) šalimis, Lietuvoje transporto ir logistikos sektorius sukuria maždaug 2,5 karto daugiau bendrojo vidaus produkto (BVP) nei ES vidurkis. Ir, pasak specialistų, erdvės augimui dar yra.

Jekaterina Rojaka, DNB banko vyriausioji ekonomistė, „Verslo žinių“ organizuotame „Logistikos ir transporto forume“ pastebi, kad šiemet transporto ir logistikos sektorius nesibaidė reikšmingų investicijų į transportavimo priemones, o tai, anot jos, reiškia, kad verslas nestokoja optimizmo bei investicijomis kloja pamatus augimui. Pasak p. Rojakos, normalizavusis eksportui bei stabilizavusis užsienio politikai, galimybių augti daug.

Reikia stabilumo

Visgi kalbėdama apie ateitį specialistė pastebi, kad eksporto tempai auga, tačiau kilimas nėra toks, kokį norėtų matyti verslas. Koją kiša ir tai, kad Lietuva iš eksporto šalies pamažu tampa reeksporto šalimi. Pasak p. Rojakos, tai – vienas iš elementų, kenkiantis Lietuvos konkurencingumui.

„Žinoma, daug kalbama apie tai, kad Rusija prarado savo vietą mūsų eksporto rinkose ir iš dalies tai tiesa. Pavyzdžiui, kalbant apie lietuviškos kilmės prekes, JAV mums buvo įdomesnis partneris nei Rusija. Visgi kalbant apie reeksportą ir paslaugų eksportą – Rusija vis dar aukštai“, – pabrėžia ekonomistė.

Jos teigimu, eksporto mastai kol kas labiausiai auga į tokias netradicines rinkas, kaip JAV, o eksporto rodikliai į NVS šalis vis dar išlieka neigiami.

Džiugina paslaugų sektorius

Vertindama paslaugų sektoriaus rodiklius, p. Rojaka pabrėžia, kad šio sektoriaus augimas džiugina. Itin didelė transporto ir logistikos paslaugų paklausa ES šalyse, o šios srities augimas stipriai lenkia viso tiek paslaugų, tiek prekių sektoriaus judėjimą.

„Transporto ir logistikos paslaugos bendrame paslaugų sektoriuje mūsų šalyje sudaro kur kas reikšmingesnę dalį nei, tarkim, Estijoje ir Latvijoje. Lietuvoje šios rūšies paslaugos sudaro daugiau nei 60% viso sektoriaus, kitose Baltijos šalyse – maždaug trečdalį“, – skaičiuoja ekonomistė.

Tiesa, pastebi ji, tai ne visada gerai. Dėl tokio santykio, sako p. Rojaka, Lietuva buvo tarp šalių lyderių, labiausiai nukentėjusių dėl sankcijų Rusijai. Ir kol kas įvertinus transporto paslaugų eksportą į NVS šalis, Lietuva vis dar tarp lyderių.

Auga sąnaudos

Anot p. Rojakos, transporto ir logistikos sektoriaus augimą reikšmingai riboja išorės veiksniai, tokie, kaip, pavyzdžiui, darbo rinka.

„Darbo sąnaudos Lietuvoje auga greičiausiai iš visų Baltijos šalių. Pavyzdžiui, šių metų trečiąjį ketvirtį darbo užmokestis auga per 8%, o per pastaruosius dvejus metus darbo sąnaudos šiame sektoriuje išaugo 14% – tai labai didelis šuolis lyginant su ES šalimis“, – skaičiuoja p. Rojaka.

Tiesa, ji pastebi, kad kol kas transporto ir logistikos sektoriuje atlyginimai išlieka 5% mažesnis nei vidutinis darbo užmokestis šalyje, atlyginimų lygis išlieka žemas ne tik jį vertinant ES šalių kontekste, bet ir tarp Baltijos šalių. Visgi, sako ekonomistė, kitąmet yra šansų atlyginimų vidurkiu pavyti Latviją.

Darbuotojų trūkumas taip pat tarp augimą stabdančių veiksnių. Ponia Rojaka skaičiuoja, kad iš viso šiemet Lietuvoje buvo įdarbinta 14.600 užsienio šalių piliečių. Daugiau nei 12.000 iš jų darbo vietą gavo transporto ir logistikos sektoriuje.

Lengva nebus

Ateinančiais metais, teigia ekonomistė, transporto ir logistikos sektoriui teks susitaikyti su daugybę neigiamų veiksnių, nors kol kas jiems šio sektoriaus įmonės yra itin atsparios.

Pirmiausia, aiškina p. Rojaka, nebus lengva dėl didėjančios infliacijos, augančių darbo sąnaudų, lėtėjančio vidaus vartojimo. Pagalį į ratus kiš ir užsienio rinkose taikoma protekcionistinė politika, geopolitinės rizikos.

„Be to, pamažu judame ir link euro ir dolerio pariteto, todėl, jeigu perkate už JAV dolerius, turėtumėte tam pasiruošti, mat tikėtina, kad jūsų darbo sąnaudos augs greičiau“ – akcentuoja specialistė.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Žinote, ką norite žinoti?
Užsisakykite personalizuotą naujienlaiškį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

VRM projektuose – techninių apžiūrų monopolio naikinimas ir daug kitų naujovių 5

Ketvirtadienį Vilniuje Eimutis Misiūnas, vidaus reikalų ministras, kartu su Dariumi Urbonu, viceministru,...

Vežėjai kyla į kovą: teikia ieškinius kartelyje dalyvavusiems vilkikų gamintojams Premium

Praėjus keletui metų po to, kai Europos Komisija (EK) nustatė, kad didžiausi Europos vilkikų gamintojai buvo...

„LG Cargo“ perėmė „Lietuvos geležinkelių“ krovinių vežimą

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ baigė formuoti naują krovinių vežimo bendrovę „LG Cargo“ –...

Nemunu į Kauną atgabentas pirmasis istorijoje komercinis krovinys 7

Į tarptautinį Marvelės uostą Kaune krovininė barža atplukdė komercinį krovinį iš Klaipėdos jūrų...

„Linavos“ kongrese – aktyvumo antirekordas ir atviri pokalbiai apie verslo iškėlimą iš Lietuvos  16

Trečiadienį Vilniuje bandytas surengti XXXV Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos kongresas neįvyko,...

Kinijoje pristatomas Lietuvos susisiekimo sektorius 1

Kinijos atstovai šią savaitę bus supažindinti su Lietuvos susisiekimo sektoriaus galimybėmis. Azijos šalyje...

„Linavoje“ bandoma rinkti naują prezidentą 

Šiandien Vilniuje rengiamas XXXV Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos kongresas, kurio metu ketinama...

Vairuotojų ir vežėjų atstovai sutarė derėtis dėl atlyginimų  5

Šiandien vykusiame Trišalės tarybos posėdyje nuspręsta pradėti derybas dėl vairuotojų atlyginimų.

Baltarusija stabdo degalų eksportą, Lietuva kol kas rami  10

Baltarusijos naftos produktų eksporto monopolininkei sustabdžius šviesiųjų naftos produktų eksportą į...

Pramonė
2019.04.23
„Tesla“ pelno tikslą sieja su savaldžiais taksi elektromobiliais 4

Elonas Muskas, JAV elektromobilių gamintojo „Tesla“ vadovas, davė pirmą bent kiek konkretesnę užuominą, kada...

Rinkos
2019.04.23
„CityBee“ startavo Latvijoje ir Estijoje: pradžia – krovininiai automobiliai Premium 26

Šiemet įsigyti daugiau kaip 5.000 automobilių ir plėstis gretimose šalyse suplanavusi automobilių dalijimosi...

Trys kaimynės negali (ne)būti konkurentės Premium 5

Lietuva su Latvija niekaip nenubrėžia jūros sienos, latviai flirtuoja su baltarusiais, kad šie savo prekių...

Verslo aplinka
2019.04.23
„FL Technics“ pardavimų vadovė: klientų pasitikėjimą augina įvykdyti sudėtingi užsakymai 4

„Dirbti su naujais rimtais klientais mes pradėdavome nuo labai sudėtingų užsakymų. Jie patikėdavo mums...

Pardavimai
2019.04.21
Lietuvos vidaus vandenyse paskelbtas naujas laivybos sezonas  2

Susisiekimo ministerija praneša, kad šių metų balandžio 16 d. oficialiai pradėtas naujasis laivybos...

Niujorko automobilių parodoje – korėjiečių pasirodymas ir „Jaguar“ triumfas  Premium 1

Penktadienį plačiajai publikai duris atvėrusioje Niujorko automobilių parodoje – išvakarėse paskelbti...

Automobiliai
2019.04.20
„Kauno kelių“ apyvarta truputį augo, pelnas mažėjo

Kelių tiesimo, remonto ir priežiūros UAB „Kauno keliai“ praėjusiais metais kiek didino pardavimo pajamas,...

Statyba ir NT
2019.04.19
Europos Parlamentas apribojo sunkvežimių taršą 3

Nuo 2025 m. nauji sunkvežimiai ES vidutiniškai turės išmesti 15%, o nuo 2030 m. – 30% mažiau anglies...

„Uber“ ateina į biržą: Lietuvos analitikų verdiktas, ar verta investuoti Premium

JAV pavėžėjimo paslaugų pradininkei „Uber“ žengiant į biržą, Lietuvos analitikų nuomonės dėl investavimo į...

Rinkos
2019.04.18
Ministras L. Kukuraitis vairuotojams dienpinigius siūlo mokėti, jeigu jų alga sieks 2 MMA  33

Socialinės apsaugos ir darbo ministro teigimu, ateityje tolimųjų reisų vairuotojams planuojama leisti...

„Girteka“ imasi būstinės statybos Vilniuje – investuojama 60 mln. Eur 26

Krovinių gabenimo grupė „Girteka“ investuoja į naują būstinę Vilniuje, kurioje po kelerių metų perkels dirbti...

Statyba ir NT
2019.04.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau