Automobilių kosmetikos gamintojai: anksčiau darė viską, dabar siekia efektyvumo

Publikuota: 2016-10-15
„Verslo žinios“

Kosmetiką bei eksploatacinius skysčius automobiliams gaminančios UAB „Lesta“ aplinka itin permaininga ne tik dėl konkurentų gausos, bet ir dėl besikeičiančių vartotojų įpročių. Tenka ne tik šviesti vartotojus apie gaminių kokybę, bet ir laukti, kol vienam ar kitam gaminiui ateis „mados“ metas.

Mindaugas Stankevičius, „Lesta“ generalinis direktorius, pasakoja, kad vaikytis inovacijų ir per metus sukurti 15–30 naujų ir atnaujintų produktų „Lestai“ padeda laboratorija, įkurta prieš porą metų gavus tam paramą iš Europos Sąjungos (ES) fondų. Pastaroji padeda tikrinti gaminių kokybę bei atsirinkti patikimus žaliavų tiekėjus.

„Anksčiau daugeliu atvejų turėjome tiesiog pasitikėti žaliavų tiekėjais ir tuo, ką jie sako, galimybių patikrinti visus gautų žaliavų parametrus buvo nedaug. Dabar galime tikrinti viską“, – pabrėžia pašnekovas ir neneigia – atvejų, kai teko keisti žaliavų tiekėjus ar grąžinti žaliavą atgal dėl netinkamos kokybės, buvo.

Tikrinti tenka daug. Živilė Dumčiuvienė, „Lesta“ laboratorijos vadovė, pasakoja, kad pradedant naujo produkto kūrimą, į Lietuvą atkeliauja daugybė skirtingų žaliavų nedideliais kiekiais. Patikrinti žaliavas tenka ir pildant klientų norus.

„Būna, kad klientas nori kažkurio produkto ir atsiunčia savo pasirinktų žaliavų pavyzdžius, mes tikriname jų kokybę“ – pasakoja pašnekovė.

Didžioji dalis „Lesta“ laboratoriją pasiekiančių žaliavų – iš Europos. Taip patogiau ir paprasčiau atsivežti, reikia mažiau leidimų, be to, dažniausiai užtikrinama kokybė. Pavyzdžiui, iš Rusijos žaliavų bendrovė neperka, mat ten, nors kainos ženkliai žemesnės, pasigendama kokybės. Tekę tikrinti ir žaliavų iš tolimosios Indijos ir, stebisi pašnekovė, produktas buvo tikrai kokybiškas.

Tikrina net spalvą

Laboratorijoje – visos sąlygos patikrinti bet kuriai kuriamo gaminio savybei. Dėmesio skiriama netgi tokioms, atrodytų, smulkmenoms, kaip produkto spalva.

„Atrodo, visur mėlyna, bet kai imi lyginti, paaiškėja, kad atspalviai skiriasi. Gal keitėsi serija, gal žaliavos tiekėjas, bet tada tirdamas gali koreguoti gaminio spalvą“, – sako p. Dumčiuvienė.

Spalva, sako pašnekovė, pirkėjams itin svarbi, mat jei tik ši skiriasi arba yra blankesnė, tuojau bijoma, kad gaminys prastesnis arba jame mažiau veikliosios medžiagos. Tai viena priežasčių, kodėl, pavyzdžiui, automobilinis stiklų ploviklis niekuomet nebus parduodamas bespalvis.

Ponia Dumčiuvienė pasakoja, kad buvo darytas ne vienas tyrimas siekiant išsiaiškinti, kokios spalvos vartotojams būtų patraukliausios, mat visiems nuolat užkliūva ganėtinai skurdi spalvų gama, ypač – dažnas mėlynos spalvos naudojimas.

„Tyrimas gi parodė, kad kiek bepeiktume tą mėlyną spalvą, vis tiek jos norime. Tas pats ir su citrinų kvapu“, – juokiasi specialistė.

Vietiniai pamėgo

Augti bendrovei padeda ir tai, kad lietuviai pamažu ima vertinti vietoje gaminamus produktus. Pasak p. Stankevičiaus, laikai, kai visi į tai, kas pagaminta Lietuvoje, žvelgdavo kaip į blogį, baigėsi.

„Dabar mes tokią situaciją matome eksportuodami į Baltarusiją, Ukrainą, Kazachstaną. Jie ten neperka nieko, kas pagaminta vietinių“, – lygina bendrovės vadovas ir priduria, kad dėl tokio požiūrio nemaža dalis kaltės tenka ir patiems gamintojams.

Lietuvoje, atskleidžia p. Stankevičius, taip pat yra ne vienas gamintojas, kuriam derėtų pasitempti.

„Mes tiriame rinką, tikriname produktus. Kartais gaila matyti, kad žmonės duoda kažkokį pavadinimą produktui, kuris net minimalių reikalavimų neatitinka, kad galėtų būti vadinamas veikliuoju, – pabrėžia jis. – Daroma viskas, kad produktas būtų kuo pigesnis. O tu investuoji į kokybės standartus, pakuotę, dizainą, ir tau pirštu bado, kad toks pats lietuvių gamintojas gali padaryti pigiau.“

Skaičiuojama, kad per metus „Lesta“ pagamina daugiau nei 15.000 t produkcijos.

Svajoja apie robotus

Dabar daugiausiai, žada p. Stankevičius, „Lesta“ investuos į darbo efektyvumą – šioje srityje įmonės vadovas jaučia vadovaujamą bendrovę šlubčiojant.

„Anksčiau visiems sakėme, kad galime pagaminti viską. Ir dabar, kai turime daug klientų su skirtingais norais, jaučiame, kad mūsų efektyvumas mažėja: per daug pozicijų, per dažnai deriname gamybos liniją“, – aiškina p. Stankevičius.

Pasak jo, visai įmanomas variantas ir tas, kad bendrovė dalies gaminamų produktų atsisakys. Be to, norima ir automatizuoti gamybos linijas – vienos automatizavimas kainuotų apie 500.000 Eur. Norėtųsi p. Stankevičiui ir paprastus, rutininius darbus patikėti robotams, o sudėtingas procedūras palikti kvalifikuotiems specialistams.

Vakarams – per maži

Bendrovė didesnę dalį – 55–60% – gaminių eksportuoja į užsienio rinkas. Visgi namų rinka bendrovei itin svarbi, mat čia „Lesta“ tikrina pagamintas naujienas, naujas pakuotes, dizainą. Namų rinkoje Lietuvos gamintojai turi nemažai pranašumų lyginant su užsienio konkurentais.

„Pavyzdžiui, kalbant apie žieminius skysčius langams, jų dažniausiai reikia čia ir dabar. Tad mūsų prekybos tinklai tiekėjus renkasi atsižvelgdami į tai, kaip greitai jie gali gauti produktus. Tarkim, Lenkijos gamintojai gal ir gali dėl masto ekonomijos pasiūlyti produkciją pigiau, tačiau garantijos, kad iškritus pirmosioms snaigėms prekybos tinklai gaus tai, ko reikia, nėra“, – vietinių žaidėjų stiprybes aiškina „Lesta“ vadovas.

Tiesa, jis prisipažįsta, kad kartais į dešimt kartų didesnę kaimynų rinką žiūri neslėpdamas pavydo, mat Lietuvoje ne viską, ką įmonė nori, galima lengvai išbandyti. Pavyzdžiui, norėdama patikrinti, kaip vartotojai reaguoja į naujovišką produkto pakuotę, „Lesta“ susiduria su faktu, kad neretai užsakant bandomąsias pakuotes reikalaujami minimalūs kiekiai Lietuvos rinkai per dideli.

„Tada galvoji, ar pavyks parduoti naujieną eksporto rinkose, rizikuoji ir tikrai ne viskas pavyksta. Kai kurių pakuočių mes iki šiol negalime naudoti Lietuvoje, nes neturime, kas jas pagamintų, arba reikalaujama didelių minimalių kiekių. Tad kurdami inovacijas turime stengtis kur kas labiau, o kai kada tenka stabdyti arklius, mat produkto bandymui Lietuva per maža, o eksportuoti nebandytą produktą – sudėtinga“, – sako „Lesta“ direktorius.

Žvalgosi į madas

Tiesa, net ir užimant nemažą dalį vietinės rinkos išbandyti naujus gaminius ne taip paprasta. Ponia Dumčuvienė pasakoja, kad nuo idėjos apie naują gaminį iki realių bandymų praeina nemažai laiko, o kai kurie produktai dienos šviesos apskritai neišvysta arba yra išleidžiami vėliau nei planuota.

Dažniausiai nauji gaminiai atsiranda sprendžiant klientų problemas ir užklausas, taip pat – rinkoje atsiradus naujoms žaliavoms. Prototipai, sako p. Dumčiuvienė, gaminami išties ilgai, mat ieškoma medžiagos, kurios žaliavos tiktų, kaip jos veikia, reaguoja į aplinką ir su kitomis žaliavomis. Lygiagrečiai kiti padaliniai kuria būsimam produktui dizainą, žvalgosi, kurioje rinkoje jį būtų galima parduoti, kokia produkto tikslinė auditorija.

Būna ir tokių atvejų, kai kone iki finišo tiesiosios atkeliavusio produkto gamyba pristabdoma, mat tuo metu yra svarbesnių ar reikalingesnių darbų. Šitaip, pavyzdžiui, nutiko su prieš kelerius metus išleista ekologiškos automobilinės kosmetikos linija. Produktas pasirodė per anksti, mat ekologiškų gaminių poreikis išryškėjo tik pastaraisiais metais, tad, sako p. Stankevičius, tai, kas buvo pristabdyta, vėl vystoma visu greičiu.

Anot p. Dumčiuvienės, dar dvi šiuo metu ypatingai stipriai jaučiamos kryptys – produktai automobiliams su probiotikais, aktyviai sąveikaujančiais su, pavyzdžiui, ant automobilio patenkančiais nešvarumais, o taip pat – minimalizmas.

„Norima, kad tam pačiam darbui atlikti reikėtų kuo mažesnio produkto kiekio, kad jis veiktų aktyviau ir pan.“, – aiškina laboratorijos vadovė.

Vakarai – sunkiai įkandami

Prieš kelis metus bendrovė intensyviai eksportavo į Rytų šalis, tačiau po sankcijų Rusijai, geopolitinių nesutarimų bei prasidėjusios krizės, pardavimai čia smuko, prireikė ieškoti naujų rinkų. Dabar, teigia p. Stankevičius, juntamai auga Ukrainos rinka, stabiliai laikosi Baltarusija, kurioje „Lesta“ produkcija užima reikšmingą rinkos dalį. Ieškodama naujų eksporto šalių bendrovė plėtėsi į Viduriniuosius Rytus, Saudo Arabiją, Jungtinius Arabų Emyratus, Afriką. Pastarosiose šalyse „Lesta“ produktai itin patrauklūs, tikina p. Stankevičius.

„Esame ES gamintojai, mūsų produktai pigesni už vokiečių gaminius, o kokybė – nesiskiria, todėl įeiti su savo ženklu į šias rinkas mums lengva, rinka čia nėra persotinta“, – vertina pašnekovas.

Vakarų Europos šalys su savu prekės ženklu kol kas Lietuvos bendrovei neįkandamos, Skandinavijos – taip pat, neslepia vadovas. Čia tvirtas pozicijas turi seni ženklai ir pasistumdyti su jais – labai sudėtinga. Anot p. Stankevičiaus, galima būtų galvoti apie aktyvią reklamos kampaniją, tačiau garantijų, kad po šios pavyktų įsitvirtinti, nėra. Tad šiose „Lesta“ veikia gamindama produkciją privatiems prekių ženklams.

Nepaisant įvairių sukrėtimų eksporto rinkose, p. Stankevičius pabrėžia, kad viliamasi maždaug 20% augimo šiemet.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Hegelmann Transporte“ atidaro pirmąjį logistikos centro modulį, planuose – šeši Premium

Vokietijos kapitalo logistikos bendrovė „Hegelmann Transporte“ prie Kauno, šalia magistralės Kaunas-Klaipėda,...

Transportas
2018.09.24
Elektromobiliams siūloma pelno mokesčio lengvata 9

Šalies įmonėms, įsigysiančioms elektromobilius, nuo kitų metų gali būti taikoma pelno mokesčio lengvata. 

Finansai
2018.09.24
„Inreal“ vertins Klaipėdos uosto turtą 1

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija (KVJUD) pasirašė 119.400 Eur vertės sutartį su bendrove „Inreal“...

Statyba ir NT
2018.09.24
„Taxify“ pasiūlė pigiausius degalus Taline Premium 3

„Taxify“ Taline atidarė savo degalinę, kurioje, kaip skelbiama, siūlomi pigiausi degalai mieste. Estų įmonė...

Transportas
2018.09.22
„Lietuvos geležinkelius“ paliko Turto valdymo centro direktorė 14

Iš valstybės valdomos bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ pasitraukė Turto valdymo centro, administruojančio...

Vadyba
2018.09.21
Pasirašyta sutartis dėl „Lidl“ logistikos centro Rygoje statybos 5

Dvi Latvijos įmonės – statybų bendrovė SIA „Merks“, AS „Merko Ehitus group“ antrinė įmonė, ir SIA „Lidl...

Transportas
2018.09.21
„Skinest Rail“ Daugpilyje modernizuos 40 lokomotyvų

Estijos geležinkelio paslaugų grupei „Skinest Rail“ priklausančioje Daugpilio lokomotyvų remonto gamykloje...

Transportas
2018.09.21
SkGD laivyboje vietą dar turės išsikovoti Premium 3

Suskystintos gamtinės dujos laivyboje turi perspektyvų, tačiau jos priklauso nuo jaunos technologijos...

Energetika
2018.09.21
Nutrauktas antrasis Rusnės estakados statybų konkursas 3

Automobilių kelių direkcija nutraukė antrąjį Rusnės estakados statybų konkursą, skirtą keliui iki estakados...

Statyba ir NT
2018.09.21
Baltarusija traukia grasinimo kortą 19

Pasirodo vis daugiau ženklų, kad Klaipėdos uostas gali prarasti apie trečdalį krovinių: nerimo ugnį...

Transportas
2018.09.21
Baltarusija nori nubausti Lietuvą krovinius nukreipdama į Latviją Premium 20

Aliaksandras Lukašenka, Baltarusijos prezidentas, ketina savo šalies krovinius iš Klaipėdos uosto nukreipti į...

Transportas
2018.09.21
Antrasis „Klaipėdos naftos“ SkGD laivas išvyko į Europą Premium 1

„Klaipėdos naftos“ (KN) su partnere iš Vokietijos užsakytas mažos apimties SkGD dujovežis „Kairos“ palieka...

Energetika
2018.09.21
Verslas ragina dar kartą pratęsti GPAIS pereinamąjį laikotarpį 6

Spalio 1 d. baigiasi Vieningos gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinės sistemos (GPAIS),...

Pirmosios savivaldybės gauna lėšas įkrovimo stotelių įrengimui 2

Susisiekimo ministerija Jonavai, Klaipėdai, Neringai ir Panevėžiui skiria 281,600 Eur Europos regioninės...

Transportas
2018.09.20
GTC tapo pelningas ir žvalgosi per sieną 4

„Lietuvos geležinkelių“ antrinė įmonė Geležinkelio tiesimo centras (GTC) pirmąjį šių metų pusmetį gavo 5%...

Transportas
2018.09.20
„Aston Martin“ ateina į biržą

Britų prabangių automobilių gamintojas „Aston Martin“ savo akcijas per viešą akcijų siūlymą (angl. initial...

Rinkos
2018.09.20
Į Lietuvos kelius išvažiuos 700 AG „Jeep Grand Cherokee Trackhawk“ 16

Lietuvos rinkoje vis dažniau vietą randa itin išskirtiniai ir brangūs automobiliai. Vilniuje, „Jeep“...

Transportas
2018.09.19
Gerokai didėja valstybės rinkliava už oro vežėjų licenciją 1

Civilinės aviacijos administracijos (CAA) renkama oro vežėjų licencijos rinkliava padidinta tris kartus.

Verslo aplinka
2018.09.19
Restruktūrizuojama augimo nesuvaldžiusi Vokietijos „Small Planet Airlines GmbH“ 9

Lietuvos „Small Planet Group“ įmonė Vokietijoje pateikė prašymą restruktūrizacijai. Pranešama, kad šis...

Transportas
2018.09.19
Paskelbti du konkursai „Rail Balticos“ paruošiamiesiems darbams

Geležinkelio vėžės „Rail Baltica“ projektą įgyvendinanti įmonė „RB Rail“ skelbia du atvirus konkursus –...

Statyba ir NT
2018.09.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau