Išėjo pas konkurentus, perviliojo klientus – sumokės 50.000 Eur

Publikuota: 2016-02-09
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Aukščiausiasis teismas logistikos bendrovei iš konkurentės ir buvusios darbuotojos už komercinės paslapties panaudojimą priteisė žalos atlyginimą.

Ekspedijavimo UAB „Auto Express“ pripažinta nukentėjusia po to, kai bendrovės pardavimų vadovė perėjo į UAB „Tirola“ ir perviliojo dalį klientų.

Atsakovė konkurentei turės sumokėti 24.187 Eur, dar 25.803 Eur priteisti „Tirolai“ ir darbuotojai solidariai, rašoma teismo nutartyje, priimtoje praėjusią savaitę. Teismo išlaidos priteistos abiems bendrovėms.

„Auto Express“ reikalavo 185.470 Eur atlyginimo dėl 1,181 mln. Eur negautų pajamų.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Istorija įvyko 2012 m., kai šešis mėnesius „Auto Express“ dirbusi pardavimų grupės vadovė I. B. pradėjo dirbti „Tiroloje“. Nors darbuotoja su ankstesne darbdave nebuvo sudariusi nekonkuravimo susitarimo, jos darbo sutartyje buvo įrašytas reikalavimas saugoti komercines paslaptis, teigiama nutartyje.

Dėl savo pareigų „Auto Express“ darbuotoja turėjo informacijos apie kainas, klientus, jų krovinius ir pan. I. B. perėjus dirbti į „Tirolą“, nemaža dalis klientų, kurie daugiausia buvo užsienio bendrovės, taip pat pradėjo pirkti „Tirolos“ paslaugas. „Auto Express“ pajamos tuo metu sumažėjo perpus.

Vilniaus apygardos teismas ieškinį buvo atmetęs, motyvuodamas, kad transporto sektoriuje įmonės dažnai keičia paslaugų tiekėjus, o „Auto Express“ kaip komercines paslaptis įvardijo viešai prieinamą informaciją ir neįrodė, kad pajamų sumažėjimas susijęs su I. B.

Kaip VŽ jau rašė, Lietuvos apeliacinis teismas ieškinį tenkino iš dalies, mat, pasak teisėjų, I. B. disponavo ir nevieša informacija, kuri palengvino konkuravimą, o „Tirola“, kol joje nepradėjo dirbti buvusi konkurentų darbuotoja, praktiškai nevykdė šios srities veiklos.

„Atsakovė perviliojo pačius mokiausius ieškovės klientus, teikiančius didelį užsakymų kiekį, o klientai, esantys juodajame sąraše, nebuvo viliojami“, – tuomet pažymėjo Apeliacinis teismas.

Atsakovės gynėsi, kad „Auto Express“ neturėjo aiškių konfidencialios informacijos saugojimo taisyklių, o pati informacija nebuvo vertinga. Kasaciniame skunde teigta, kad kalba eina apie I. B. įgūdžius ir žinias, o ne apie „Auto Express“ paslaptis. Galiausiai, dalis aptariamų įmonių jau prieš tai dirbo su „Tirola“, dalis ir toliau liko „Auto Express“ klientėmis.

Septynių Aukščiausiojo teismo teisėjų kolegija iš esmės sutiko su Apeliacinio teismo bei „Auto Express“ argumentais ir iš esmės nepakeitė nutarties, tik perskirstė žalos atlyginimo ir bylinėjimosi išlaidas.

Paaiškino sąvokas

Teisėjai taip pat pasisakė apie tai, kas yra konfidenciali informacija ir komercinė paslaptis. Kaip rašoma nutartyje, konfidenciali informacija yra keturių tipų:

  • savininko įvardijama kaip konfidenciali, tačiau iš tiesų viešai prieinama, pvz., finansinių ataskaitų duomenys, žinios apie verslo partnerius;
  • informacija, kuri yra konfidenciali tik tuo laiku, kai darbuotojas dirba įmonėje, pvz. geroji praktika, vadybos ir pardavimų metodai. „Pasibaigus darbo santykiams, buvę darbuotojai gali be jokių apribojimų naudoti gautą aptariamos rūšies informaciją savo naudai ir interesais“, – teigia teismas;
  • specifinė konfidenciali informacija, kuri netampa gebėjimais ar žiniomis – už jos panaudojimą pasibaigus darbo santykiams gali kilti teisinė atsakomybė.
  • komercinės paslaptys, kurių taip pat negalima panaudoti pažeidžiant jų savininko interesus net ir pasibaigus darbo santykiams.

„Pareiga saugoti konfidencialią informaciją paprastai egzistuoja, kai ji nustatyta sutartyje, o pareiga saugoti komercinę paslaptį visų pirma kyla iš įstatymo“, – teigia teismas.

Kaip išplatintame komentare aiškina Inga Klimašauskienė, „Glimstedt“ advokatė, komercinė paslaptis pagal Aukščiausiojo teismo apibrėžimą turi tris bruožus – ji turi būti ne tik slapta ir vertinga, bet ir saugoma jos savininko.

„Tam, kad informacija sudarytų komercinę paslaptį, nepakanka, kad ji būtų tik slapta – tokios informacijos turėtojas turi turėti verslo privalumų, gamybinio pranašumo, finansinės naudos ir kita“, – teigia advokatė.

„Informacijos saugojimui turi būti dedamos protingos pastangos, tačiau jos slaptumo užtikrinimo poreikio laipsnis neturėtų būti suabsoliutintas“, – prideda ji.

Pasak p. Klimašauskienės, svarbu ir tai, kad konfidencialumo susitarimo sudarymas nereiškia ir savaime neprilygsta nekonkuravimo susitarimui.

„Tai, kad esate pasirašę konfidencialumo sutartį ar pareiga saugoti konfidencialią informaciją nustatyta darbo sutartyje, tačiau nesate sudarę nekonkuravimo susitarimo, savaime nereiškia, kad esate apriboti dirbti pas konkurentus ar užsiimti konkurencine veikla“, – sako teisininkė.

„Glimstedt“ šiame ginče nedalyvavo.

Donata Markevičienė, advokatų profesinės bendrijos „iLaw“ vyresnioji teisininkė, pabrėžia, jog toks LAT sprendimas iš esmės keičia teismų praktiką.

„Iki šiol atsakovai tokiose bylose turėjo itin plačias manipuliavimo galimybes: esą nėra pasirašyta nekonkuravimo sutartis, neatskleista komercinė paslaptis, sudėtingas žalos skaičiavimo mechanizmas“, – vardina p. Markevičienė.

„iLaw“ byloje atstovavo bylą laimėjusią „Auto express“.

Jau bandė

Tai ne pirmas kartas, kai „Auto Express“ kaltina kitą to paties sektoriaus bendrovę klientų perėmimu, pasinaudojus iš vienos įmonės į kitą perėjusio darbuotojo informacija.

2015 m. Aukščiausiasis teismas yra priėmęs nutartį šios įmonės ginče su „Vlantana Spedition“. Tiesa, tuo atveju neįrodyta, kad į konkurentų įmonę perėjus vadybininkui buvo pasinaudota konfidencialia „Auto Express“ informacija.

„Creditinfo“ skelbiamais Registrų centro duomenimis, „Auto Express“ 2013 m. gavo 11,4 mln. Eur pajamų, vėlesnių metų informacija nepateikiama. „Tirola“ 2014 m. gavo 9,6 mln. Eur pajamų.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
M. Skuodis: ieškoma būdų Lietuvos aviacijos bendrovėms pradėti veiklą JAV

Rudenį ketinama pateikti paraišką atsakingoms institucijoms, tolimesnių žingsnių tikintis kitais metais.

Logistika
16:35
Bandomuoju traukiniu iš Ukrainos į Lietuvą atvežtas gyvuliams skirtas lizinas

Ketvirtadienį iš Ukrainos grįžęs bandomasis „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) krovinių vežimo bendrovės „LTG...

Logistika
11:58
„Invega“ paskolos itin daug susidomėjimo iš vežėjų nesulaukė Premium

Pirmadienį baigėsi terminas teikti paraiškas „Invega“ teikiamoms lengvatinėms paskoloms apyvartinėms lėšoms...

Logistika
13:27
Lietuva pasirašė susitarimą su Azerbaidžanu dėl tarptautinio vežimo keliais

Susitarimu siekiama paskatinti susisiekimą tarp abiejų šalių ir plėtoti Kiniją su Europa jungiantį naują...

Logistika
12:36
Nuleido VVĮ naujus tikslus, o valdybose švilpauja vėjai Premium

Vyriausybė šią savaitę patvirtino siektinus valstybės valdomų įmonių (VVĮ) finansinius tikslus 2022–2024 m.,...

Finansai
11:07
Pernai 40% augusi „Arijaus“ grupė parduoda verslą Baltarusijoje

Krovinių gabenimo ir ekspedijavimo grupė „Arijus“ šiemet ketina parduoti įmonę  Baltarusijoje ir pasitraukti...

Logistika
09:26
„Regitros“ pajamos pernai augo 8% 2

Valstybės įmonė „Regitra“ praėjusiais metais gavo 24,5 mln. Eur pajamų – 8% daugiau nei 2020 metais.

Logistika
08:38
Dekarbonizuojant Klaipėdos uostą vizijos neužtenka, reikia verslo iniciatyvų Premium 2

Reaguodamas į ES nustatytą žaliąjį kursą, Klaipėdos uostas pristatė žaliąją uosto koncepciją. Ekspertai sako,...

Logistika
05:45
M. Skuodis: išvežti Ukrainos grūdus per Lenkiją ir Lietuvą – sudėtinga 5

Bandydamos padėti Ukrainai išvežti pernykštį grūdų derlių Lietuva ir Lenkija patiria didelių sunkumų, sako...

Logistika
2022.05.18
„MyBee“ platforma iš „Citadele“ pasiskolino 4,5 mln. Eur 1

Skelbiama, kad paskola leis praplėsti ilgalaikės automobilių nuomos parką ir pasiūlyti įvairesnių modelių.

Logistika
2022.05.18
„Girteka“ plečiasi į Sakartvelą

Kitais metais „Girteka“ ketina Tbilisyje atidaryti biurą, įkurti paslaugų centrą, sukurti per 300 darbo vietų.

Logistika
2022.05.18
Prekyba naujais automobiliais ES vėl pasiekė dugną

Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA) konstatuoja, kad pasiektas rezultatas buvo blogesnis tik...

Automobiliai
2022.05.18
Latvijos geležinkeliai šiemet pervežė 20,3% daugiau krovinių

Per keturis šių metų mėnesius Latvijos geležinkeliais pergabenta 9,066 mln. tonų krovinių – 20,3% daugiau nei...

Logistika
2022.05.18
Lietuvos pašto vadovė: reikia ne bijoti prarasti klientus, o rasti su jais dialogą Premium 11

Dėl kritusių pašto paslaugų apimčių Lietuvos paštas, pernai patyrė 6,4 mln. Eur grynojo nuostolio ir planuoja...

Logistika
2022.05.18
Pandeminis bumas baigėsi: daliai banginių tenka susidurti su realybe Premium

„Zoom“, „Uber“, „Amazon“ – tai yra tik maža dalis technologijų kompanijų, kurių veiklą iš pagrindų supurtė...

Inovacijos
2022.05.18
Pagalbai – valstybės kišenė arba sugebėjimas prisitaikyti 2

Rusijos pradėtas karas Ukrainoje ir dėl jo Rusijai bei Baltarusijai paskelbtos sankcijos tapo paskutiniais...

VŽ požiūris
2022.05.18
Bandomasis „LTG Cargo“ traukinys jau grįžta iš Ukrainos į Lietuvą

Beveik prieš tris savaites į Ukrainą išvykęs bandomasis „Lietuvos geležinkelių“ (LTG)  traukinys su...

Logistika
2022.05.17
„Wizz Air“ ketina įkurti oro linijų bendrovę Maltoje

Vengrijos oro bendrovė „Wizz Air“ skelbia planuojanti įkurti naują oro linijų bendrovę Maltoje.

Logistika
2022.05.17
LTG profsąjunga: dalį atleidžiamų darbuotojų žada įdarbinti geležinkelių subrangovų įmonės

Valstybės valdoma „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupė apie atleidimą įspėjo 1.950 darbuotojų. Artūras...

Logistika
2022.05.17
„Helisota“ atleis dar 19 darbuotojų

Gedimino Žiemelio kontroliuojamos aviacijos verslo grupės „Avia Solutions Group“ valdoma rusiškų...

Logistika
2022.05.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku