Išėjo pas konkurentus, perviliojo klientus – sumokės 50.000 Eur

Publikuota: 2016-02-09
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Aukščiausiasis teismas logistikos bendrovei iš konkurentės ir buvusios darbuotojos už komercinės paslapties panaudojimą priteisė žalos atlyginimą.

Ekspedijavimo UAB „Auto Express“ pripažinta nukentėjusia po to, kai bendrovės pardavimų vadovė perėjo į UAB „Tirola“ ir perviliojo dalį klientų.

Atsakovė konkurentei turės sumokėti 24.187 Eur, dar 25.803 Eur priteisti „Tirolai“ ir darbuotojai solidariai, rašoma teismo nutartyje, priimtoje praėjusią savaitę. Teismo išlaidos priteistos abiems bendrovėms.

„Auto Express“ reikalavo 185.470 Eur atlyginimo dėl 1,181 mln. Eur negautų pajamų.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Istorija įvyko 2012 m., kai šešis mėnesius „Auto Express“ dirbusi pardavimų grupės vadovė I. B. pradėjo dirbti „Tiroloje“. Nors darbuotoja su ankstesne darbdave nebuvo sudariusi nekonkuravimo susitarimo, jos darbo sutartyje buvo įrašytas reikalavimas saugoti komercines paslaptis, teigiama nutartyje.

Dėl savo pareigų „Auto Express“ darbuotoja turėjo informacijos apie kainas, klientus, jų krovinius ir pan. I. B. perėjus dirbti į „Tirolą“, nemaža dalis klientų, kurie daugiausia buvo užsienio bendrovės, taip pat pradėjo pirkti „Tirolos“ paslaugas. „Auto Express“ pajamos tuo metu sumažėjo perpus.

Vilniaus apygardos teismas ieškinį buvo atmetęs, motyvuodamas, kad transporto sektoriuje įmonės dažnai keičia paslaugų tiekėjus, o „Auto Express“ kaip komercines paslaptis įvardijo viešai prieinamą informaciją ir neįrodė, kad pajamų sumažėjimas susijęs su I. B.

Kaip VŽ jau rašė, Lietuvos apeliacinis teismas ieškinį tenkino iš dalies, mat, pasak teisėjų, I. B. disponavo ir nevieša informacija, kuri palengvino konkuravimą, o „Tirola“, kol joje nepradėjo dirbti buvusi konkurentų darbuotoja, praktiškai nevykdė šios srities veiklos.

„Atsakovė perviliojo pačius mokiausius ieškovės klientus, teikiančius didelį užsakymų kiekį, o klientai, esantys juodajame sąraše, nebuvo viliojami“, – tuomet pažymėjo Apeliacinis teismas.

Atsakovės gynėsi, kad „Auto Express“ neturėjo aiškių konfidencialios informacijos saugojimo taisyklių, o pati informacija nebuvo vertinga. Kasaciniame skunde teigta, kad kalba eina apie I. B. įgūdžius ir žinias, o ne apie „Auto Express“ paslaptis. Galiausiai, dalis aptariamų įmonių jau prieš tai dirbo su „Tirola“, dalis ir toliau liko „Auto Express“ klientėmis.

Septynių Aukščiausiojo teismo teisėjų kolegija iš esmės sutiko su Apeliacinio teismo bei „Auto Express“ argumentais ir iš esmės nepakeitė nutarties, tik perskirstė žalos atlyginimo ir bylinėjimosi išlaidas.

Paaiškino sąvokas

Teisėjai taip pat pasisakė apie tai, kas yra konfidenciali informacija ir komercinė paslaptis. Kaip rašoma nutartyje, konfidenciali informacija yra keturių tipų:

  • savininko įvardijama kaip konfidenciali, tačiau iš tiesų viešai prieinama, pvz., finansinių ataskaitų duomenys, žinios apie verslo partnerius;
  • informacija, kuri yra konfidenciali tik tuo laiku, kai darbuotojas dirba įmonėje, pvz. geroji praktika, vadybos ir pardavimų metodai. „Pasibaigus darbo santykiams, buvę darbuotojai gali be jokių apribojimų naudoti gautą aptariamos rūšies informaciją savo naudai ir interesais“, – teigia teismas;
  • specifinė konfidenciali informacija, kuri netampa gebėjimais ar žiniomis – už jos panaudojimą pasibaigus darbo santykiams gali kilti teisinė atsakomybė.
  • komercinės paslaptys, kurių taip pat negalima panaudoti pažeidžiant jų savininko interesus net ir pasibaigus darbo santykiams.

„Pareiga saugoti konfidencialią informaciją paprastai egzistuoja, kai ji nustatyta sutartyje, o pareiga saugoti komercinę paslaptį visų pirma kyla iš įstatymo“, – teigia teismas.

Kaip išplatintame komentare aiškina Inga Klimašauskienė, „Glimstedt“ advokatė, komercinė paslaptis pagal Aukščiausiojo teismo apibrėžimą turi tris bruožus – ji turi būti ne tik slapta ir vertinga, bet ir saugoma jos savininko.

„Tam, kad informacija sudarytų komercinę paslaptį, nepakanka, kad ji būtų tik slapta – tokios informacijos turėtojas turi turėti verslo privalumų, gamybinio pranašumo, finansinės naudos ir kita“, – teigia advokatė.

„Informacijos saugojimui turi būti dedamos protingos pastangos, tačiau jos slaptumo užtikrinimo poreikio laipsnis neturėtų būti suabsoliutintas“, – prideda ji.

Pasak p. Klimašauskienės, svarbu ir tai, kad konfidencialumo susitarimo sudarymas nereiškia ir savaime neprilygsta nekonkuravimo susitarimui.

„Tai, kad esate pasirašę konfidencialumo sutartį ar pareiga saugoti konfidencialią informaciją nustatyta darbo sutartyje, tačiau nesate sudarę nekonkuravimo susitarimo, savaime nereiškia, kad esate apriboti dirbti pas konkurentus ar užsiimti konkurencine veikla“, – sako teisininkė.

„Glimstedt“ šiame ginče nedalyvavo.

Donata Markevičienė, advokatų profesinės bendrijos „iLaw“ vyresnioji teisininkė, pabrėžia, jog toks LAT sprendimas iš esmės keičia teismų praktiką.

„Iki šiol atsakovai tokiose bylose turėjo itin plačias manipuliavimo galimybes: esą nėra pasirašyta nekonkuravimo sutartis, neatskleista komercinė paslaptis, sudėtingas žalos skaičiavimo mechanizmas“, – vardina p. Markevičienė.

„iLaw“ byloje atstovavo bylą laimėjusią „Auto express“.

Jau bandė

Tai ne pirmas kartas, kai „Auto Express“ kaltina kitą to paties sektoriaus bendrovę klientų perėmimu, pasinaudojus iš vienos įmonės į kitą perėjusio darbuotojo informacija.

2015 m. Aukščiausiasis teismas yra priėmęs nutartį šios įmonės ginče su „Vlantana Spedition“. Tiesa, tuo atveju neįrodyta, kad į konkurentų įmonę perėjus vadybininkui buvo pasinaudota konfidencialia „Auto Express“ informacija.

„Creditinfo“ skelbiamais Registrų centro duomenimis, „Auto Express“ 2013 m. gavo 11,4 mln. Eur pajamų, vėlesnių metų informacija nepateikiama. „Tirola“ 2014 m. gavo 9,6 mln. Eur pajamų.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų ar klausimų?

Parašykite redaktorių komandai arba vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt. Konfidencialumą užtikriname.

G. Nausėda: baltarusiškų trąšų klausimas EVT nebuvo keltas 1

Išimčių baltarusiškoms trąšoms klausimas Europos Vadovų Taryboje (EVT) ketvirtadienį nebuvo keltas, po...

Logistika
2023.03.23
Suomija leido išplaukti anksčiau sulaikytam laivui su rusų oligarchui priklausančiomis trąšomis 1

Suomijos užsienio reikalų ministerija išdavė leidimą išplaukti Kotkos uoste sulaikytam Rusijos laivui „Swem“,...

Logistika
2023.03.23
VTEK vertins situaciją dėl asmeninių ryšių ministerijose ir LTG grupėje

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (VTEK) vertins, ar dėl asmeninių ryšių galėjo kilti interesų...

Verslo aplinka
2023.03.23
Lietuva priešinasi ES sankcijų išimtims baltarusiškoms trąšoms

Lietuvos politikai žada priešintis Europos Sąjungos (ES) koridoriuose brandinamoms sankcijų išimtims...

Logistika
2023.03.23
„Girtekos“ įmonių grupę ir „Sirin“ valdanti „ME investicija“ keičia pavadinimą

Investicine veikla užsiimanti M. Railos ir E. Liachovičiaus bendrovė keičia pavadinimą į „Willgrow“.

Logistika
2023.03.23
Seimas patvirtino tolimojo susisiekimo autobusais reformą

Patvirtintos Kelių transporto kodekso pataisos įsigalios liepą, jos turės palengvinti naujų įmonių atėjimą,...

Logistika
2023.03.23
Premjerė A. Belickaitės pasitraukimą vertina kaip teisingą sprendimą 2

Ingrida Šimonytė, premjerė, sako kaip teisingą sprendimą vertinanti Agnės Belickaitės pasitraukimą iš...

Vadyba
2023.03.23
Šiaulių oro uoste antrąjai kadencijai lieka A. Quezada

Nuo 2020 m. prie pelningos veiklos grįžusios Šiaulių miesto savivaldybės įmonės vadovė dar penkeriems metams...

Logistika
2023.03.23
Vilniuje pradedama diegti nauja viešojo transporto e. bilieto sistema 3

Žadama, kad gegužę planuojama paleisti sistema veiks tiksliau, suteiks naujų funkcijų ir apjungs kitas...

Logistika
2023.03.23
Po klausimų dėl nepotizmo traukiasi LTG grupės korporatyvinių reikalų direktorė; A. Armonaitė to daryti nežada 38

Po klausimų dėl galimo nepotizmo nauja „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupės korporatyvinių reikalų direktore...

Vadyba
2023.03.23
„Invegos“ garantijos lizingo sandoriams: naudojasi perkantys ir brangią, ir naudotą įrangą

Augant palūkanų normoms, šiemet tikimasi didesnio verslo susidomėjimo „Invegos“ portfelinių garantijų lizingo...

Mano verslas
2023.03.23
V. Šileika: tušti konteineriai Klaipėdos uoste rodo prastėjančią verslo padėtį

Krovos Klaipėdos uoste rezultatus šių metų pradžioje gerino konteinerių krova, tačiau dalis jų buvo tušti, o...

Logistika
2023.03.23
Neaugančio pašto paslaugų sektoriaus įmonės didina įkainius ir mažina investicijas Premium

Pašto rinkos pajamos pernai, palyginti su 2021 m., didėjo 7,6%, iki 257,2 mln. Eur, nors pašto siuntinių...

Logistika
2023.03.23
G. Nausėda ragina A. Armonaitę atsistatydinti 19

„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupei korporatyvinių reikalų direktore paskyrus ekonomikos ir inovacijų...

Verslo aplinka
2023.03.22
Estai ketina atsisakyti dalies nemokamo viešojo transporto

Po kovo pradžioje įvykusių parlamento rinkimų Estijoje formuojama valdančioji koalicija nuo pirmadienio...

Logistika
2023.03.22
7 km „Via Balticos“ atkarpa Kauno rajone bus perdaroma į magistralę 4

Visuomenės poreikiams planuojama išpirkti 100 žemės sklypų ar jų dalių, žemės paėmimo procedūras numatoma...

Logistika
2023.03.22
Elektrinį lokomotyvą įsigijusios „Transachemos“ vadovas mato ekonominį pirkinio motyvą

„Achemos grupei“ priklausanti transporto įmonė pradėjo naudoti akumuliatorių tiekiama elektra varomą...

Logistika
2023.03.22
E. Lazauskas: konkursas dėl A. Belickaitės vyko skaidriai, bet kreipsimės į auditorius 1

Sprendimas paskirti Agnę Belickaitę Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupės korporatyvinių reikalų direktore buvo...

Vadyba
2023.03.22
A. Armonaitė kreipėsi į VTEK dėl LTG grupės korporatyvinių reikalų direktorės skyrimo 17

Viešojoje erdvėje kilus diskusijoms dėl „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupės nauja korporatyvinių reikalų...

Vadyba
2023.03.22
„LastMile“ šuolis: neria į tarptautinius vandenis, apyvartą Lietuvoje beveik patrigubino Premium 3

Technologijų bendrovė „Greituolis“, plėtojanti e. platformą „LastMile“, preliminariais duomenimis, pernai...

Prekyba
2023.03.22

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku