Aplinkos ministras: tikrinti reikėtų ne tik automobilių gamintojus

Publikuota: 2015-09-25
„Volkswagen“ atvejis turėtų tapti pamoka ne tik automobilių gamintojams. Bruno Domingoso („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Volkswagen“ atvejis turėtų tapti pamoka ne tik automobilių gamintojams. Bruno Domingoso („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Verslo žinios“

Automobilių pramonę sukrėtus „Volkswagen“ taršos bandymų skandalui, Europos Komisija rekomendavo visoms ES šalims patikrinti, kiek jose esama modelių su įranga, „meluojančia“ apie variklio išmetamų teršalų kiekį. Lietuva ėmėsi skaičiavimų, tačiau Aplinkos ministras Kęstutis Trečiokas įsitikinęs, kad sąžiningumą klientų atžvilgiu turėtų įsivertinti ne tik automobilių gamintojai.

„Tai pirmas toks atvejis Europoje. Tai, kad gamintojas turi atsidėjęs lėšų problemų sprendimui, rodo, kad „Volkswagen“ nevengs atsakomybės. Kartu gerai tai, kad turime reikalą su koncernu, kuris nesiruošia bankrutuoti ir, reikia tikėtis, norės su šia situacija susidoroti kiek įmanoma garbingiau“, – penktadienį VŽ sakė ministras.

Noras apgauti – didelis

Ponas Trečiokas neslepia vilties, kad ilgainiui pasaulyje bus patikrinti visi automobilių gamintojai ir išsiaiškinta, kiek iš tiesų teršia jų gaminiai, nors tokie tyrimai ir itin brangūs. Iš „Volkswagen“ padarytos klaidos, anot pašnekovo, turėtų pasimokyti visi, ne tik automobilių pramonės atstovai.

„Man atrodo, kad rezultatus pagražina ne tik jie. Skalbyklių, mikrobangų krosnelių, šaldytuvų gamintojai ant savo produktų rašo energijos efektyvumo klases A+, A++, kad tik turėtų pranašumo konkurencinėje kovoje. Tačiau aš manau, kad ir patys gamintojai, ir mes turėtume kontroliuoti, ar tikrai gaminiai atitinka tai, kas rašoma, – pabrėžia Aplinkos ministras. – Noras apgauti vartotoją didelis, nes šioje rinkoje yra didžiuliai pinigai.“

Pašnekovo nuomone, išaiškėjus „Volkswagen“ sukčiavimui, suklusti turėtų visos kompanijos, kurių deklaruojama veikla ne visai skaidri, mat kai kurioms jų į viešumą iškilęs faktas apie nedorą elgesį gali tapti ir bankroto nuosprendžiu.

„Tikrai ne visos bendrovės yra tiek stiprios, kad galėtų atsidėti kelis ar daugiau milijardų kompensacijoms ir išlikti gyvomis“, – mano p. Trečiokas.

Suskaičiuos per mėnesį

Aplinkos ministerija pavedė suskaičiuoti, kiek Lietuvoje gali būti „Volkswagen“ koncerno pagamintų automobilių, kuriuose įdiegta įranga, galinti slopinti teršalų išmetimą bandymų metu. Tą padaryti nebus lengva, sako p. Trečiokas, mat naujų automobilių lietuviai perka sąlyginai mažai, o antrinė rinka – milžiniška.

Ministras tiki, kad surinkti visus duomenis pavyks per maždaug mėnesį. Tačiau tai – tik darbo dalis. Teisininkams pavesta išsiaiškinti, kokiais aktais Lietuva gali remtis prašydama „Volkswagen“ kompensuoti padarytą žalą gamtai. Be to, reikės išsiaiškinti, kiek ir kur automobiliai su apie taršą meluojančia įranga važinėjo.

„Nežinau, ar yra įranga, leisianti nustatyti, kiek automobilis važinėjo Lietuvoje. Galbūt jis buvo įvežtas ir metus prastovėjo. Gali būti nepatenkintų, tačiau mes turime nustatyti, kokia yra žala, ir įrodyti, kad ji būtent tokia“, – ryžtingai nusiteikęs p. Trečiokas.

Suvaldyti esančius gatvėse

Tiesa, pasak jo, vargu ar „Volkswagen“ krizės įkarštyje atsidūrusių modelių Lietuvoje bus atrasta daug.

Kartu, sako p. Trečiokas, Aplinkos ministerija ruošiasi peržiūrėti ir numatytas teršalų normas automobiliams. Pastarosios, sako ministras, atitinka Europos Sąjungos reikalavimus, o jomis vadovaujamasi nuo 2005 m. Be to, svarsto ministras, reikėtų imtis ir ypač teršiančių automobilių kontrolės gatvėse.

„Savo akimis mačiau, kaip vieną dieną mane aplenkė mažas automobilis. Tai jam pravažiavus, kurį laiką nebuvo matyti, kur važiuoti – tiek dūmų. Manyčiau, reikia kontroliuoti tokių automobilių patekimą į gatves“, – pasakoja pašnekovas.

Šiandien, skaičiuoja Aplinkos ministras, maždaug 70% oro užterštumo – dėl transporto. Tačiau, anot jo, vargu ar „Volkswagen“ skandalą galima būtų vadinti elektromobilių eros pradžia, kaip spėja ne vienas pasaulio analitikas.

„Kol kas su tokia baterijų talpa, kokia ji yra šiandien, elektrinė transporto priemonė nėra labai naudinga. Be to, turi rūpėti ir tai, kaip elektra pagaminta – jei elektrinės kūrenamos anglimi, jokios ekologijos čia nėra“, – pabrėžia p. Trečiokas.

Kol kas – laukti

Justas Rašomavičius, Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) Technikos skyriaus vedėjas, pasakoja, kad įprastai, ar nauja transporto priemonė atitinka visus Europoje galiojančius teisės aktus ir nustatytus reikalavimus, tikrina kelios, specialiai tam sukurtos, institucijos.

„Gamintojas laisvas kreiptis į bet kurią, ir kai viena institucija pasako, kad transporto priemonė tinkama, nėra reikalo nepasitikėti jų žodžiais. Tyrėjų kompetencija pasitikima“, – sako specialistas.

Kalbėdamas apie „Volkswagen“ krizę, p. Rašomavičius pabrėžė, kad inspekcijos atstovai buvo susisiekę su koncernu.

„Koncernas pabrėžė, kad su šiuo klausimu dirba ir bando išsiaiškinti visus atvejus. Jei atlikus vidinį tyrimą bus nustatyta atvejų su pažeidimais, gamintojas turės atšaukti transporto priemones ir pašalinti trūkumus. Ir „Volkswagen“ tikrai tokių priemonių imsis“, – aiškina specialistas, anot kurio, nekantriems vartotojams, susirūpinusiems dėl vairuojamų automobilių, dar reikėtų luktelėti, kol bus paskelbta, kiek kur yra automobilių su programine įranga ir ką daryti toliau.

Valstybės įmonė „Regitra“, valdanti šalies transporto priemonių parko registrą, skaičiuoja, kad jame įregistruota 16.734 „Volkswagen“ ženklu pažymėtų transporto priemonių, pagamintų 2009-2014 m. Dar 4.347 registro įrašų skirta „Audi“ ženklo transporto priemonėms, pagamintoms 2009-2014 m. Tiesa, „Regitros“ atstovai pabrėžia, kad tai – absoliutūs skaičiai, o ne duomenys, kiek registre esančių transporto priemonių gali turėti minėtą programinę įrangą.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Šviesoforuose nuo kitų metų nebeliks dešiniojo posūkio lentelių 24

Susisiekimo ministerija atnaujino Kelių šviesoforų įrengimo taisykles – nuo ateinančių metų šviesoforuose...

„Transporent“ gavo 7,8 mln. Eur Lietuvos pašto užsakymą 6

Automobilių nuomos įmonė „Transporent“ gavo 7,755 mln. Eur valstybės valdomo Lietuvos pašto užsakymą – ji...

Vilnius už 19 mln. Eur pirks 50 naujų autobusų 2

Vilnius už 19,36 mln. Eur pirks 50 naujų žemagrindžių autobusų – juos savivaldybei parduos konkursą laimėjusi...

Ruošiasi sutvarkyti neasfaltuotą gatvę Vilniaus Šnipiškėse

Vilniaus miesto savivaldybė ruošiasi sutvarkyti Šnipiškėse esančią Krokuvos gatvę, kurios dalis vis dar...

Statyba ir NT
2019.07.16
Vilnių sieks paversti siuntų iš Kinijos logistikos centru Europoje 2

„Lietuvos geležinkeliai“ krovinius iš Kinijos rengiasi gabenti tiesiogiai, be logistikos partnerių, o...

Šiemet prasidės Palangos oro uosto rekonstrukcija

Šių metų pabaigoje planuojama pradėti Palangos oro uosto rekonstrukciją, po kurios bus perplanuotos pastato...

„Lietuvos geležinkeliai“ dėl VPT sprendimo kreipėsi į teismą 1

„Lietuvos geležinkeliai“ kreipėsi į Vilniaus apygardos administracinį teismą, kurio prašo pripažinti Viešųjų...

Į bioetanolio gamyklą Kėdainių LEZ planuojama investuoti iki 180 mln. Eur Premium 7

Estijoje registruota „Baltic Bioethanol“ Kėdainių LEZ planuoja statyti 180 mln. Eur vertės bioetanolio...

Pramonė
2019.07.16
„ACE Logistics“ pirmąjį pusmetį augo 8,5%, mažėja kelių transporto dalis 1

Estijos kapitalo logistikos ir transportavimo sprendimų įmonių grupės „ACE Logistics“ Lietuvos padalinys...

Vilniuje bus įrengtos penkios didelės galios elektromobilių įkrovimo stotelės 7

Vilniuje, netoli magistralinių kelių, planuojama įrengti 5 viešąsias didelės galios elektromobilių įkrovimo...

Lietuvos oro uostų patirtis: kaip tris VĮ paversti vienu šiuolaikišku verslu Premium 5

Prieš 5 metus Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostus valdžiusios įmonės buvo sujungtos į vieną. Naujai...

Vadyba
2019.07.15
Aukščiausia elektros lyga: XXI a. lenktynių formato aktyvistai sunkiai laužia tradicijų ledus Premium

Elektra varomų automobilių „Formulės E“ lenktynės – nuo 2014 m. plėtojamas projektas, kurį siekiama paversti...

Verslo klasė
2019.07.14
„Solaris“ gavo didžiausią elektrinių autobusų užsakymą Europoje 7

Italijos viešojo transporto operatorius „ATM Milano“ sutarė dėl 192 mln. Eur vertės elektrinių autobusų...

Šventosios jūrų uostui skirta 1,7 mln. Eur parama 4

Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 m. veiksmų programos priemonių projektų atrankos komiteto...

Vilniuje automobilių eismą riboja prezidento inauguracija ir pratybos 6

Dėl penktadienį vykstančios prezidento inauguracijos dalyje Vilniaus senamiesčio ribojamas eismas. Laikini...

„Lietuvos geležinkelių“ pajamos pirmąjį pusmetį augo 2,3%

„Lietuvos geležinkelių“ grupė per pirmąjį šių metų pusmetį iš pagrindinių veiklų gavo 226,7 mln. Eur pajamų –...

Į „Linavos“ draudimo bendrovės akcininkus viliojami vežėjai neskuba Premium 2

Asociacijos „Linava“ steigiamos draudimo bendrovės akcininkėmis turėtų tapti didžiosios vežėjų įmonės. Tokį...

Klaipėdos uosto krova pirmąjį pusmetį augo 6% 1

Klaipėdos uostas pirmąjį šių metų pusmetį perkrovė 23,6 mln. tonų krovinių – 6,4% daugiau nei pernai...

Traukiasi „Norwegian Air“ vadovas

Norvegų oro skrydžių bendrovės „Norwegian Air“ generalinis direktorius ir bendraįkūrėjas Bjornas Kjosas...

Vadyba
2019.07.11
„Klaipėdos nafta“ importavo naftą  3

Birželį pirmą kartą į AB „Klaipėdos nafta“ valdomą Klaipėdos naftos terminalą importuota žaliava vienai iš...

Pramonė
2019.07.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau