Aplinkos ministras: tikrinti reikėtų ne tik automobilių gamintojus

Publikuota: 2015-09-25
„Volkswagen“ atvejis turėtų tapti pamoka ne tik automobilių gamintojams. Bruno Domingoso („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Volkswagen“ atvejis turėtų tapti pamoka ne tik automobilių gamintojams. Bruno Domingoso („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Verslo žinios“

Automobilių pramonę sukrėtus „Volkswagen“ taršos bandymų skandalui, Europos Komisija rekomendavo visoms ES šalims patikrinti, kiek jose esama modelių su įranga, „meluojančia“ apie variklio išmetamų teršalų kiekį. Lietuva ėmėsi skaičiavimų, tačiau Aplinkos ministras Kęstutis Trečiokas įsitikinęs, kad sąžiningumą klientų atžvilgiu turėtų įsivertinti ne tik automobilių gamintojai.

„Tai pirmas toks atvejis Europoje. Tai, kad gamintojas turi atsidėjęs lėšų problemų sprendimui, rodo, kad „Volkswagen“ nevengs atsakomybės. Kartu gerai tai, kad turime reikalą su koncernu, kuris nesiruošia bankrutuoti ir, reikia tikėtis, norės su šia situacija susidoroti kiek įmanoma garbingiau“, – penktadienį VŽ sakė ministras.

Noras apgauti – didelis

Ponas Trečiokas neslepia vilties, kad ilgainiui pasaulyje bus patikrinti visi automobilių gamintojai ir išsiaiškinta, kiek iš tiesų teršia jų gaminiai, nors tokie tyrimai ir itin brangūs. Iš „Volkswagen“ padarytos klaidos, anot pašnekovo, turėtų pasimokyti visi, ne tik automobilių pramonės atstovai.

„Man atrodo, kad rezultatus pagražina ne tik jie. Skalbyklių, mikrobangų krosnelių, šaldytuvų gamintojai ant savo produktų rašo energijos efektyvumo klases A+, A++, kad tik turėtų pranašumo konkurencinėje kovoje. Tačiau aš manau, kad ir patys gamintojai, ir mes turėtume kontroliuoti, ar tikrai gaminiai atitinka tai, kas rašoma, – pabrėžia Aplinkos ministras. – Noras apgauti vartotoją didelis, nes šioje rinkoje yra didžiuliai pinigai.“

Pašnekovo nuomone, išaiškėjus „Volkswagen“ sukčiavimui, suklusti turėtų visos kompanijos, kurių deklaruojama veikla ne visai skaidri, mat kai kurioms jų į viešumą iškilęs faktas apie nedorą elgesį gali tapti ir bankroto nuosprendžiu.

„Tikrai ne visos bendrovės yra tiek stiprios, kad galėtų atsidėti kelis ar daugiau milijardų kompensacijoms ir išlikti gyvomis“, – mano p. Trečiokas.

Suskaičiuos per mėnesį

Aplinkos ministerija pavedė suskaičiuoti, kiek Lietuvoje gali būti „Volkswagen“ koncerno pagamintų automobilių, kuriuose įdiegta įranga, galinti slopinti teršalų išmetimą bandymų metu. Tą padaryti nebus lengva, sako p. Trečiokas, mat naujų automobilių lietuviai perka sąlyginai mažai, o antrinė rinka – milžiniška.

Ministras tiki, kad surinkti visus duomenis pavyks per maždaug mėnesį. Tačiau tai – tik darbo dalis. Teisininkams pavesta išsiaiškinti, kokiais aktais Lietuva gali remtis prašydama „Volkswagen“ kompensuoti padarytą žalą gamtai. Be to, reikės išsiaiškinti, kiek ir kur automobiliai su apie taršą meluojančia įranga važinėjo.

„Nežinau, ar yra įranga, leisianti nustatyti, kiek automobilis važinėjo Lietuvoje. Galbūt jis buvo įvežtas ir metus prastovėjo. Gali būti nepatenkintų, tačiau mes turime nustatyti, kokia yra žala, ir įrodyti, kad ji būtent tokia“, – ryžtingai nusiteikęs p. Trečiokas.

Suvaldyti esančius gatvėse

Tiesa, pasak jo, vargu ar „Volkswagen“ krizės įkarštyje atsidūrusių modelių Lietuvoje bus atrasta daug.

Kartu, sako p. Trečiokas, Aplinkos ministerija ruošiasi peržiūrėti ir numatytas teršalų normas automobiliams. Pastarosios, sako ministras, atitinka Europos Sąjungos reikalavimus, o jomis vadovaujamasi nuo 2005 m. Be to, svarsto ministras, reikėtų imtis ir ypač teršiančių automobilių kontrolės gatvėse.

„Savo akimis mačiau, kaip vieną dieną mane aplenkė mažas automobilis. Tai jam pravažiavus, kurį laiką nebuvo matyti, kur važiuoti – tiek dūmų. Manyčiau, reikia kontroliuoti tokių automobilių patekimą į gatves“, – pasakoja pašnekovas.

Šiandien, skaičiuoja Aplinkos ministras, maždaug 70% oro užterštumo – dėl transporto. Tačiau, anot jo, vargu ar „Volkswagen“ skandalą galima būtų vadinti elektromobilių eros pradžia, kaip spėja ne vienas pasaulio analitikas.

„Kol kas su tokia baterijų talpa, kokia ji yra šiandien, elektrinė transporto priemonė nėra labai naudinga. Be to, turi rūpėti ir tai, kaip elektra pagaminta – jei elektrinės kūrenamos anglimi, jokios ekologijos čia nėra“, – pabrėžia p. Trečiokas.

Kol kas – laukti

Justas Rašomavičius, Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) Technikos skyriaus vedėjas, pasakoja, kad įprastai, ar nauja transporto priemonė atitinka visus Europoje galiojančius teisės aktus ir nustatytus reikalavimus, tikrina kelios, specialiai tam sukurtos, institucijos.

„Gamintojas laisvas kreiptis į bet kurią, ir kai viena institucija pasako, kad transporto priemonė tinkama, nėra reikalo nepasitikėti jų žodžiais. Tyrėjų kompetencija pasitikima“, – sako specialistas.

Kalbėdamas apie „Volkswagen“ krizę, p. Rašomavičius pabrėžė, kad inspekcijos atstovai buvo susisiekę su koncernu.

„Koncernas pabrėžė, kad su šiuo klausimu dirba ir bando išsiaiškinti visus atvejus. Jei atlikus vidinį tyrimą bus nustatyta atvejų su pažeidimais, gamintojas turės atšaukti transporto priemones ir pašalinti trūkumus. Ir „Volkswagen“ tikrai tokių priemonių imsis“, – aiškina specialistas, anot kurio, nekantriems vartotojams, susirūpinusiems dėl vairuojamų automobilių, dar reikėtų luktelėti, kol bus paskelbta, kiek kur yra automobilių su programine įranga ir ką daryti toliau.

Valstybės įmonė „Regitra“, valdanti šalies transporto priemonių parko registrą, skaičiuoja, kad jame įregistruota 16.734 „Volkswagen“ ženklu pažymėtų transporto priemonių, pagamintų 2009-2014 m. Dar 4.347 registro įrašų skirta „Audi“ ženklo transporto priemonėms, pagamintoms 2009-2014 m. Tiesa, „Regitros“ atstovai pabrėžia, kad tai – absoliutūs skaičiai, o ne duomenys, kiek registre esančių transporto priemonių gali turėti minėtą programinę įrangą.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„CityBee“ plečiasi 5-iose valstybėse ir neketina mažinti apetito Premium 6

Šeštus metus veikianti automobilių dalijimosi platforma šiemet vykdo plėtrą naujose rinkose – skiria110 mln.

Logistika
10:54
„Achema“ pavasarį turėtų įsigyti bent du SGD krovinius 1

Didžiausia dujų vartotoja Lietuvoje, Jonavos trąšų gamintoja „Achema“ šiemet įsigis bent du laivus su...

Pramonė
10:31
Smulkieji, kadaise išmokę dirbti JK, pabandytų vėl 1

Verslas yra lankstus ir sugalvos, ką daryti kilus rūpesčių dėl „Brexit“, vieni kitus ramina vežėjai.

Gazelė
2019.03.17
„ADC Parking“ valdytoja šalia Vilniaus oro uosto atidaro pigesnę aikštelę 7

Vilniaus, Kauno, Palangos ir Rygos oro uostuose „ADC Parking“ automobilių aikšteles valdanti bendrovė „DK...

Logistika
2019.03.16
Daugiausiai keleivių aptarnaujantys pasaulio oro uostai 1

Daugiausiai keleivių pasaulyje aptarnauja Hartsfyldo-Džaksono Atlantos tarptautinis oro uostas (JAV), rodo...

Paslaugos
2019.03.16
Augo ir naujų, ir naudotų automobilių pardavimai 

Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje per du šių metų mėnesius buvo sparčiausias Europos Sąjungoje...

Logistika
2019.03.15
„Boeingų“ „maxai“ neskraidys iki gegužės 1

Kompanijos „Boeing“ MAX lėktuvai 737-8 ir 737-9  neskraidys iki gegužės mėnesio, pranešė JAV  Federalinė...

Verslo aplinka
2019.03.15
Palangos oro uosto rekonstrukcijos projektą rengs „Team architektai“ 7

Valstybės įmonė Lietuvos oro uostai pasirašė 39.500 Eur vertės sutartį su bendrove „Team...

Logistika
2019.03.15
„airBaltic“ – vis dar ant prekystalio 13

Didžiausios Baltijos šalyse skrydžių bendrovės „airBaltic“ pardavimas privatiems investuotojams kol kas...

Rinkos
2019.03.15
Vilnius už 1,5 mln. Eur perka 5 elektrinius autobusus 3

Rudenį Vilniaus viešojo transporto parką papildys 5 elektriniai autobusai. Juos ir pakrovimo įrenginius už...

Logistika
2019.03.15
„Tesla“ pagaliau pristatė „Model Y“ 15

JAV elektromobilių kompanija „Tesla“ pagaliau pristatė „Model Y“. Šis septynvietis visureigis, kurio kainos...

Automobiliai
2019.03.15
Šiemet Vilniuje bus atidaryta pirmoji parduotuvė be kasų Premium 3

Jauna Lietuvos technologijų bendrovė „Magma Solutions“, veikianti su „Pixevios“ prekės ženklu, šiemet žada...

Paslaugos
2019.03.15
Smulkiųjų vežėjų darbymetis: parsikraustyti į Lietuvą iš JK skuba visą kovą Premium

Lietuviai iš Jungtinės Karalystės (JK) traukia kurtis Lietuvoje. Pervežimo mikroautobusais paslaugas...

Gazelė
2019.03.15
Komisija: geležinkeliai gali pasirašyti Rengės atstatymo sutartį 

Vyriausybei trečiadienį iš esmės nutarus, kad geležinkelio ruožas iš Mažeikių į Rengę Latvijoje nėra laikomas...

Logistika
2019.03.14
Teismas: „Lietuvos geležinkeliai“ teisėtai nepasirašė sutarties su „Skinest Baltija“

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ teisėtai nepasirašė sutarties su Estijos kapitalo bendrove...

Logistika
2019.03.14
Visame pasaulyje nutupdyti „Boeing“ lėktuvai chaoso nesukels  Premium

Po antrosios patirtos naujo tipo lėktuvo 737 MAX 8 katastrofos „Boeing“ rekomenduoja laikinai...

Logistika
2019.03.14
D. Dundulis: dalyvauju ten, kur diegiamos inovacijos, o jos – logistikoje Premium 2

Į logistiką dėmesį pastaruoju metu sutelkęs Dainius Dundulis, „Norfos“ įmonių grupės pagrindinis akcininkas,...

Logistika
2019.03.14
JK tampant trečiąja šalimi – nauji rūpesčiai ir galimybės logistams  Premium

„Brexit“ poveikis logistikos verslui bus neabejotinai didelis ir kol kas yra tik preliminariai aišku, kaip tą...

Logistika
2019.03.14
Kovai su klimato kaita  – 134 mln. Eur parama

2019 metams patvirtinta rekordinė – 134 mln. Eur – Klimato kaitos programos lėšų sąmata, iš jos net 79 mln.

Verslo aplinka
2019.03.13
Po „Boeing“ katastrofos Etiopijoje – turbulencijos aviacijos sektoriuje Premium 2

Pasaulyje tupdomi „Boeing 737 MAX“ lėktuvai gali atnešti bėdų ne vien aviacijos gigantei „Boeing“.

Rinkos
2019.03.13

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau