Aplinkos ministras: tikrinti reikėtų ne tik automobilių gamintojus

Publikuota: 2015-09-25
„Volkswagen“ atvejis turėtų tapti pamoka ne tik automobilių gamintojams. Bruno Domingoso („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Volkswagen“ atvejis turėtų tapti pamoka ne tik automobilių gamintojams. Bruno Domingoso („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Verslo žinios“

Automobilių pramonę sukrėtus „Volkswagen“ taršos bandymų skandalui, Europos Komisija rekomendavo visoms ES šalims patikrinti, kiek jose esama modelių su įranga, „meluojančia“ apie variklio išmetamų teršalų kiekį. Lietuva ėmėsi skaičiavimų, tačiau Aplinkos ministras Kęstutis Trečiokas įsitikinęs, kad sąžiningumą klientų atžvilgiu turėtų įsivertinti ne tik automobilių gamintojai.

„Tai pirmas toks atvejis Europoje. Tai, kad gamintojas turi atsidėjęs lėšų problemų sprendimui, rodo, kad „Volkswagen“ nevengs atsakomybės. Kartu gerai tai, kad turime reikalą su koncernu, kuris nesiruošia bankrutuoti ir, reikia tikėtis, norės su šia situacija susidoroti kiek įmanoma garbingiau“, – penktadienį VŽ sakė ministras.

Noras apgauti – didelis

Ponas Trečiokas neslepia vilties, kad ilgainiui pasaulyje bus patikrinti visi automobilių gamintojai ir išsiaiškinta, kiek iš tiesų teršia jų gaminiai, nors tokie tyrimai ir itin brangūs. Iš „Volkswagen“ padarytos klaidos, anot pašnekovo, turėtų pasimokyti visi, ne tik automobilių pramonės atstovai.

„Man atrodo, kad rezultatus pagražina ne tik jie. Skalbyklių, mikrobangų krosnelių, šaldytuvų gamintojai ant savo produktų rašo energijos efektyvumo klases A+, A++, kad tik turėtų pranašumo konkurencinėje kovoje. Tačiau aš manau, kad ir patys gamintojai, ir mes turėtume kontroliuoti, ar tikrai gaminiai atitinka tai, kas rašoma, – pabrėžia Aplinkos ministras. – Noras apgauti vartotoją didelis, nes šioje rinkoje yra didžiuliai pinigai.“

Pašnekovo nuomone, išaiškėjus „Volkswagen“ sukčiavimui, suklusti turėtų visos kompanijos, kurių deklaruojama veikla ne visai skaidri, mat kai kurioms jų į viešumą iškilęs faktas apie nedorą elgesį gali tapti ir bankroto nuosprendžiu.

„Tikrai ne visos bendrovės yra tiek stiprios, kad galėtų atsidėti kelis ar daugiau milijardų kompensacijoms ir išlikti gyvomis“, – mano p. Trečiokas.

Suskaičiuos per mėnesį

Aplinkos ministerija pavedė suskaičiuoti, kiek Lietuvoje gali būti „Volkswagen“ koncerno pagamintų automobilių, kuriuose įdiegta įranga, galinti slopinti teršalų išmetimą bandymų metu. Tą padaryti nebus lengva, sako p. Trečiokas, mat naujų automobilių lietuviai perka sąlyginai mažai, o antrinė rinka – milžiniška.

Ministras tiki, kad surinkti visus duomenis pavyks per maždaug mėnesį. Tačiau tai – tik darbo dalis. Teisininkams pavesta išsiaiškinti, kokiais aktais Lietuva gali remtis prašydama „Volkswagen“ kompensuoti padarytą žalą gamtai. Be to, reikės išsiaiškinti, kiek ir kur automobiliai su apie taršą meluojančia įranga važinėjo.

„Nežinau, ar yra įranga, leisianti nustatyti, kiek automobilis važinėjo Lietuvoje. Galbūt jis buvo įvežtas ir metus prastovėjo. Gali būti nepatenkintų, tačiau mes turime nustatyti, kokia yra žala, ir įrodyti, kad ji būtent tokia“, – ryžtingai nusiteikęs p. Trečiokas.

Suvaldyti esančius gatvėse

Tiesa, pasak jo, vargu ar „Volkswagen“ krizės įkarštyje atsidūrusių modelių Lietuvoje bus atrasta daug.

Kartu, sako p. Trečiokas, Aplinkos ministerija ruošiasi peržiūrėti ir numatytas teršalų normas automobiliams. Pastarosios, sako ministras, atitinka Europos Sąjungos reikalavimus, o jomis vadovaujamasi nuo 2005 m. Be to, svarsto ministras, reikėtų imtis ir ypač teršiančių automobilių kontrolės gatvėse.

„Savo akimis mačiau, kaip vieną dieną mane aplenkė mažas automobilis. Tai jam pravažiavus, kurį laiką nebuvo matyti, kur važiuoti – tiek dūmų. Manyčiau, reikia kontroliuoti tokių automobilių patekimą į gatves“, – pasakoja pašnekovas.

Šiandien, skaičiuoja Aplinkos ministras, maždaug 70% oro užterštumo – dėl transporto. Tačiau, anot jo, vargu ar „Volkswagen“ skandalą galima būtų vadinti elektromobilių eros pradžia, kaip spėja ne vienas pasaulio analitikas.

„Kol kas su tokia baterijų talpa, kokia ji yra šiandien, elektrinė transporto priemonė nėra labai naudinga. Be to, turi rūpėti ir tai, kaip elektra pagaminta – jei elektrinės kūrenamos anglimi, jokios ekologijos čia nėra“, – pabrėžia p. Trečiokas.

Kol kas – laukti

Justas Rašomavičius, Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) Technikos skyriaus vedėjas, pasakoja, kad įprastai, ar nauja transporto priemonė atitinka visus Europoje galiojančius teisės aktus ir nustatytus reikalavimus, tikrina kelios, specialiai tam sukurtos, institucijos.

„Gamintojas laisvas kreiptis į bet kurią, ir kai viena institucija pasako, kad transporto priemonė tinkama, nėra reikalo nepasitikėti jų žodžiais. Tyrėjų kompetencija pasitikima“, – sako specialistas.

Kalbėdamas apie „Volkswagen“ krizę, p. Rašomavičius pabrėžė, kad inspekcijos atstovai buvo susisiekę su koncernu.

„Koncernas pabrėžė, kad su šiuo klausimu dirba ir bando išsiaiškinti visus atvejus. Jei atlikus vidinį tyrimą bus nustatyta atvejų su pažeidimais, gamintojas turės atšaukti transporto priemones ir pašalinti trūkumus. Ir „Volkswagen“ tikrai tokių priemonių imsis“, – aiškina specialistas, anot kurio, nekantriems vartotojams, susirūpinusiems dėl vairuojamų automobilių, dar reikėtų luktelėti, kol bus paskelbta, kiek kur yra automobilių su programine įranga ir ką daryti toliau.

Valstybės įmonė „Regitra“, valdanti šalies transporto priemonių parko registrą, skaičiuoja, kad jame įregistruota 16.734 „Volkswagen“ ženklu pažymėtų transporto priemonių, pagamintų 2009-2014 m. Dar 4.347 registro įrašų skirta „Audi“ ženklo transporto priemonėms, pagamintoms 2009-2014 m. Tiesa, „Regitros“ atstovai pabrėžia, kad tai – absoliutūs skaičiai, o ne duomenys, kiek registre esančių transporto priemonių gali turėti minėtą programinę įrangą.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Turto areštai išaugo statybos, transporto ir tekstilės sektoriuose Premium

Per šių metų 11 mėnesių turto areštai išaugo statybos, transporto ir tekstilės sektoriuose, tačiau verslo...

Finansai
05:45
„Walmart“ imasi autonominio prekių pristatymo

Kai kuriems klientams prekės iš „Walmart“ jau gali būti pristatytos autonominėmis transporto priemonėmis.

„BAA Training“ Barselonoje planuoja mokymų centrą už 54 mln. Eur 

Lietuviško kapitalo grupei „Avia Solutions“ priklausanti įmonė Ispanijoje, šalia Barselonos El Prato oro...

VŽ bando: naujasis „Renault Captur“ Premium

Vieno į kitą išoriškai panašių SUV modelių laikais naujasis „Renault Captur“ sieks užkariauti išskirtinumo...

Automobiliai
2019.12.14
Rusija išbandė naujos kartos atominį ledlaužį „Arktika“ 1

Rusijos atominis ledlaužis „Arktika“, laikomas pajėgiausiu tokio tipo laivu ir Maskvos ambicijų naudoti...

J. Narkevičius – nepopuliariausias politikas  2

Susisiekimo ministras, Lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos atstovas Jaroslavas Narkevičius po...

Verslo aplinka
2019.12.14
H&M ėmė išvežioti prekes dviračiais

Švedijos greitosios mados prekių gamintoja „Hennes & Mauritz“ (H&M) Nyderlandų klientams pasiūlė naują...

Prekyba
2019.12.13
Šiaulių oro uoste numatomos 20 mln. investicijos lėktuvų priežiūros centrui 

Įmonė nauju pavadinimu ir vadovu planuoja didelį lėktuvų techninės priežiūros centrą, kuris veiklą pradės...

Dėl taršių automobilių mokesčio liko galutinis balsavimas

Seime kelią skinasi „valstiečių“ iniciatyva apmokestinti taršius automobilius. Mokestis nuo kitų metų...

Inovacijos keliuose: išmanioji sistema padės valdyti eismą ir sumažins aplinkos taršą Verslo tribūna

Nesunku pastebėti, kad augant žmonių populiacijai ir kylant pragyvenimo lygiui, didėja ir transporto...

Savavaldžiai sunkvežimiai jau gabena krovinius skersai JAV Premium

Autonominių sunkvežimių sprendimus kurianti JAV bendrovė „Plus.ai“ įvykdė pristatymą, kurio metu krovinys...

Derybose dėl mobilumo paketo – „paskutinė žinutė“ mūsų vežėjams  Premium 5

Vakar vakare ir praėjusią naktį Briuselyje vykusios trilogo derybos dėl mobilumo paketo nuostatų pasiekė...

Latvijoje byra A. Lembergo verslo asociacija

Byra Latvijos tranzito verslo asociacija, kurioje svarios įtakos turi Latvijos oligarchas ir Ventspilio meras...

Verslo aplinka
2019.12.12
Šiaurės investicijų bankas Kaunui skolina 17,5 mln. Eur naujiems troleibusams pirkti

Šiaurės investicijų bankas (NIB) ir UAB „Kauno autobusai“ pasirašė 17,5 mln. Eur vertės paskolos sutartį,...

„UniCredit Leasing“ pasitraukimas – smūgis Lietuvos vežėjams Premium 1

Sandoris, kuriuo Latvijos bankinė grupė įsigyja visą italų grupės „UniCredit“ lizingavimo verslą Baltijos...

Rinkos
2019.12.12
Atnaujinamos ES derybos dėl reikalavimų vilkikų vairuotojams 1

Europos Sąjungos (ES) institucijos trečiadienį Briuselyje atnaujina derybas dėl daug diskusijų keliančio...

„Girteka Logistics“ parke – SkGD varomi „Scania“ vilkikai 

Vienas didžiausių vežėjų Europoje įsigijo 3 suskystintomis gamtinėmis dujomis (SkGD) varomus „Scania R410“...

Seimo komitetas: taršių automobilių mokestis – nuo balandžio 2

Seimo Biudžeto ir finansų komitetas (BFK) trečiadienį pritarė „valstietės“ Agnės Širinskienės siūlymui iki...

Žingsnis link giliavandenio uosto – patvirtintas Klaipėdos uosto bendrasis planas Premium

Vyriausybė trečiadienį patvirtino Klaipėdos valstybinio jūrų uosto bendrąjį planą. Jo sprendiniai suteiks...

Verslo aplinka
2019.12.11
Ventspilio ir Rygos uostų valdymą perima „padėtį gelbstinti“ Vyriausybė

Latvijos susisiekimo ministras Talis Linkaitis pareiškė, jog valstybė dviejų didžiausių šalies uostų – Rygos...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau