Aplinkos ministras: tikrinti reikėtų ne tik automobilių gamintojus

Publikuota: 2015-09-25
„Volkswagen“ atvejis turėtų tapti pamoka ne tik automobilių gamintojams. Bruno Domingoso („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Volkswagen“ atvejis turėtų tapti pamoka ne tik automobilių gamintojams. Bruno Domingoso („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Verslo žinios“

Automobilių pramonę sukrėtus „Volkswagen“ taršos bandymų skandalui, Europos Komisija rekomendavo visoms ES šalims patikrinti, kiek jose esama modelių su įranga, „meluojančia“ apie variklio išmetamų teršalų kiekį. Lietuva ėmėsi skaičiavimų, tačiau Aplinkos ministras Kęstutis Trečiokas įsitikinęs, kad sąžiningumą klientų atžvilgiu turėtų įsivertinti ne tik automobilių gamintojai.

„Tai pirmas toks atvejis Europoje. Tai, kad gamintojas turi atsidėjęs lėšų problemų sprendimui, rodo, kad „Volkswagen“ nevengs atsakomybės. Kartu gerai tai, kad turime reikalą su koncernu, kuris nesiruošia bankrutuoti ir, reikia tikėtis, norės su šia situacija susidoroti kiek įmanoma garbingiau“, – penktadienį VŽ sakė ministras.

Noras apgauti – didelis

Ponas Trečiokas neslepia vilties, kad ilgainiui pasaulyje bus patikrinti visi automobilių gamintojai ir išsiaiškinta, kiek iš tiesų teršia jų gaminiai, nors tokie tyrimai ir itin brangūs. Iš „Volkswagen“ padarytos klaidos, anot pašnekovo, turėtų pasimokyti visi, ne tik automobilių pramonės atstovai.

„Man atrodo, kad rezultatus pagražina ne tik jie. Skalbyklių, mikrobangų krosnelių, šaldytuvų gamintojai ant savo produktų rašo energijos efektyvumo klases A+, A++, kad tik turėtų pranašumo konkurencinėje kovoje. Tačiau aš manau, kad ir patys gamintojai, ir mes turėtume kontroliuoti, ar tikrai gaminiai atitinka tai, kas rašoma, – pabrėžia Aplinkos ministras. – Noras apgauti vartotoją didelis, nes šioje rinkoje yra didžiuliai pinigai.“

Pašnekovo nuomone, išaiškėjus „Volkswagen“ sukčiavimui, suklusti turėtų visos kompanijos, kurių deklaruojama veikla ne visai skaidri, mat kai kurioms jų į viešumą iškilęs faktas apie nedorą elgesį gali tapti ir bankroto nuosprendžiu.

„Tikrai ne visos bendrovės yra tiek stiprios, kad galėtų atsidėti kelis ar daugiau milijardų kompensacijoms ir išlikti gyvomis“, – mano p. Trečiokas.

Suskaičiuos per mėnesį

Aplinkos ministerija pavedė suskaičiuoti, kiek Lietuvoje gali būti „Volkswagen“ koncerno pagamintų automobilių, kuriuose įdiegta įranga, galinti slopinti teršalų išmetimą bandymų metu. Tą padaryti nebus lengva, sako p. Trečiokas, mat naujų automobilių lietuviai perka sąlyginai mažai, o antrinė rinka – milžiniška.

Ministras tiki, kad surinkti visus duomenis pavyks per maždaug mėnesį. Tačiau tai – tik darbo dalis. Teisininkams pavesta išsiaiškinti, kokiais aktais Lietuva gali remtis prašydama „Volkswagen“ kompensuoti padarytą žalą gamtai. Be to, reikės išsiaiškinti, kiek ir kur automobiliai su apie taršą meluojančia įranga važinėjo.

„Nežinau, ar yra įranga, leisianti nustatyti, kiek automobilis važinėjo Lietuvoje. Galbūt jis buvo įvežtas ir metus prastovėjo. Gali būti nepatenkintų, tačiau mes turime nustatyti, kokia yra žala, ir įrodyti, kad ji būtent tokia“, – ryžtingai nusiteikęs p. Trečiokas.

Suvaldyti esančius gatvėse

Tiesa, pasak jo, vargu ar „Volkswagen“ krizės įkarštyje atsidūrusių modelių Lietuvoje bus atrasta daug.

Kartu, sako p. Trečiokas, Aplinkos ministerija ruošiasi peržiūrėti ir numatytas teršalų normas automobiliams. Pastarosios, sako ministras, atitinka Europos Sąjungos reikalavimus, o jomis vadovaujamasi nuo 2005 m. Be to, svarsto ministras, reikėtų imtis ir ypač teršiančių automobilių kontrolės gatvėse.

„Savo akimis mačiau, kaip vieną dieną mane aplenkė mažas automobilis. Tai jam pravažiavus, kurį laiką nebuvo matyti, kur važiuoti – tiek dūmų. Manyčiau, reikia kontroliuoti tokių automobilių patekimą į gatves“, – pasakoja pašnekovas.

Šiandien, skaičiuoja Aplinkos ministras, maždaug 70% oro užterštumo – dėl transporto. Tačiau, anot jo, vargu ar „Volkswagen“ skandalą galima būtų vadinti elektromobilių eros pradžia, kaip spėja ne vienas pasaulio analitikas.

„Kol kas su tokia baterijų talpa, kokia ji yra šiandien, elektrinė transporto priemonė nėra labai naudinga. Be to, turi rūpėti ir tai, kaip elektra pagaminta – jei elektrinės kūrenamos anglimi, jokios ekologijos čia nėra“, – pabrėžia p. Trečiokas.

Kol kas – laukti

Justas Rašomavičius, Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) Technikos skyriaus vedėjas, pasakoja, kad įprastai, ar nauja transporto priemonė atitinka visus Europoje galiojančius teisės aktus ir nustatytus reikalavimus, tikrina kelios, specialiai tam sukurtos, institucijos.

„Gamintojas laisvas kreiptis į bet kurią, ir kai viena institucija pasako, kad transporto priemonė tinkama, nėra reikalo nepasitikėti jų žodžiais. Tyrėjų kompetencija pasitikima“, – sako specialistas.

Kalbėdamas apie „Volkswagen“ krizę, p. Rašomavičius pabrėžė, kad inspekcijos atstovai buvo susisiekę su koncernu.

„Koncernas pabrėžė, kad su šiuo klausimu dirba ir bando išsiaiškinti visus atvejus. Jei atlikus vidinį tyrimą bus nustatyta atvejų su pažeidimais, gamintojas turės atšaukti transporto priemones ir pašalinti trūkumus. Ir „Volkswagen“ tikrai tokių priemonių imsis“, – aiškina specialistas, anot kurio, nekantriems vartotojams, susirūpinusiems dėl vairuojamų automobilių, dar reikėtų luktelėti, kol bus paskelbta, kiek kur yra automobilių su programine įranga ir ką daryti toliau.

Valstybės įmonė „Regitra“, valdanti šalies transporto priemonių parko registrą, skaičiuoja, kad jame įregistruota 16.734 „Volkswagen“ ženklu pažymėtų transporto priemonių, pagamintų 2009-2014 m. Dar 4.347 registro įrašų skirta „Audi“ ženklo transporto priemonėms, pagamintoms 2009-2014 m. Tiesa, „Regitros“ atstovai pabrėžia, kad tai – absoliutūs skaičiai, o ne duomenys, kiek registre esančių transporto priemonių gali turėti minėtą programinę įrangą.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Švaros broliai“ į naują tunelinę plovyklą Vilniuje investuoja 2,5 mln. Eur 2

UAB „Švaros broliai“ pradeda naujos tunelinės automobilių plovyklos statybas Vilniuje, Gariūnuose. Tai bus...

„Grinda“ už 1,7 mln. Eur  įsigijo 12 sunkvežimių-savivarčių su valymo ir barstymo įranga

Vilniaus savivaldybės įmonė „Grinda“ įsigijo sunkvežimių ir žiemos įrangos 5 metų laikotarpiui, sutarčių...

Transportas
2019.01.16
Paštas kaimo laiškininkus persodins į automobilius, skelbia konkursus 1

Lietuvos paštas iki 2019 m. I pusmečio planuoja paskelbti kelis viešųjų pirkimų konkursus 640 automobilių...

Transportas
2019.01.16
1,5 dienos iki Dakaro finišo: Vanago nesėkmė ir kitų lietuvių kilimas

Kopos, feš feš, paplūdimys – trys raktiniai žodžiai, apibūdinantys aštuntąjį Dakaro ralio etapą. Automobilių...

Transportas
2019.01.16
Registrų centras po duomenų teikimo audito žada naujas kainas vartotojams 1

VĮ Registrų centras (RC) iki šių metų vidurio numato pateikti naujas duomenų perdavimo kainas vartotojams,...

Transportas
2019.01.16
„Lietuvos geležinkelių“ pajamos perkopė 0,5 mlrd. Eur 4

AB „Lietuvos geležinkeliai“ 2018 m. gerino visus pagrindinius veiklos rodiklius. Daugiau vežta krovinių,...

Transportas
2019.01.16
K. Sankovski tapo „RB Rail“ stebėtojų tarybos pirmininku 1

„RB Rail AS“ stebėtojų tarybos pirmininku buvo išrinktas Karolis Sankovski, o jo pavaduotojais tapo Riia...

Transportas
2019.01.16
Europa raginama sparčiau kurti savavaldį transportą

Antradienį Europos Parlamentas (EP) paragino Europoje sukurti palankesnes sąlygas savavaldžiam transportui ir...

Technologijos
2019.01.16
G. Žiemelio planai 2019 m.: 20% augimas, susijungimai, Indija Premium 9

Verslininko Gedimino Žiemelio kontroliuojama aviacijos paslaugų grupė „Avia Solutions Group“ (ASG) šiemet...

Transportas
2019.01.16
Pernai naudotų automobilių rinka augo dešimtadaliu

Per visus 2018 m. Lietuvoje pirmą kartą įregistruoti 187.204 naudoti lengvieji automobiliai – 9,8% daugiau...

Transportas
2019.01.15
Lietuvoje elektromobilių skaičius per metus išaugo 36%  20

Elektra varomų automobilių praėjusiais metais užregistruota 36% daugiau nei 2017 m., šiuo metu jų yra netoli...

Transportas
2019.01.15
Audito metu nustatyti kelių defektai turi būti pašalinti iki metų pabaigos

Valstybinės reikšmės kelių kokybės audito metu nustatyti defektai privalo būti pašalinti iki 2019 m.

Transportas
2019.01.15
„Lietuvos geležinkeliai“ paprasčiau veš krovinius į Lenkiją

„Lietuvos geležinkeliai“ sausio 9 d. pasirašė susitarimą su didžiausia krovinių gabenimo geležinkeliais įmone...

Transportas
2019.01.15
VŽ bando: antrasis „Porsche“ bestselerio leidimas 5

Gal neverta rizikuoti ieškant ir investuojant į neatrastą plunksnos talentą, jei galima rinkai parduoti...

Transportas
2019.01.14
„Wizz Air“ šį vasaros sezoną neskraidins penkiomis kryptimis 2

Vengrijos pigių skrydžių bendrovė „Wizz Air“ šių metų vasaros sezono metu nebeskraidins iš Vilniaus į Romą,...

Transportas
2019.01.14
„Air Vilnius Group“ nepavyko prisiteisti 615.000 Eur iš „Start Vilnius“ 3

Bankrutavusią oro linijų bendrovę „Air Lituanica“ valdžiusiai „Air Vilnius Group“ nepavyko prisiteisti...

Verslo aplinka
2019.01.14
„Lietuvos geležinkeliai“ skelbia konkursą prekės ženklų atnaujinimui 7

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ ieško prekės ženklų kūrėjų – planuojama atnaujinti bendrovės...

Rinkodara
2019.01.14
Vokietijos oro uostai ruošiasi antradienio streikui

Antradienį kelionės iš Vokietijos oro uostų gali apkarsti. Nukentės ir susisiekimas su Vilniumi. Apie...

Transportas
2019.01.14
Lietuvoje inicijuojami „Rail Baltica“ ruožų infrastruktūros planai 1

Lietuvoje inicijuojami europinės vėžės geležinkelio „Rail Baltica“ ruožų Lietuvos ir Lenkijos valstybių...

Transportas
2019.01.14
Atsiras tiesioginiai skrydžiai į Tbilisį 5

Šių metų balandžio pradžioje vėl atsiras skrydžiai iš Vilniaus į Sakartvelo sostinę Tbilisį. Triskart per...

Transportas
2019.01.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau