Aplinkos ministras: tikrinti reikėtų ne tik automobilių gamintojus

Publikuota: 2015-09-25
„Volkswagen“ atvejis turėtų tapti pamoka ne tik automobilių gamintojams. Bruno Domingoso („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Volkswagen“ atvejis turėtų tapti pamoka ne tik automobilių gamintojams. Bruno Domingoso („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Verslo žinios“

Automobilių pramonę sukrėtus „Volkswagen“ taršos bandymų skandalui, Europos Komisija rekomendavo visoms ES šalims patikrinti, kiek jose esama modelių su įranga, „meluojančia“ apie variklio išmetamų teršalų kiekį. Lietuva ėmėsi skaičiavimų, tačiau Aplinkos ministras Kęstutis Trečiokas įsitikinęs, kad sąžiningumą klientų atžvilgiu turėtų įsivertinti ne tik automobilių gamintojai.

„Tai pirmas toks atvejis Europoje. Tai, kad gamintojas turi atsidėjęs lėšų problemų sprendimui, rodo, kad „Volkswagen“ nevengs atsakomybės. Kartu gerai tai, kad turime reikalą su koncernu, kuris nesiruošia bankrutuoti ir, reikia tikėtis, norės su šia situacija susidoroti kiek įmanoma garbingiau“, – penktadienį VŽ sakė ministras.

Noras apgauti – didelis

Ponas Trečiokas neslepia vilties, kad ilgainiui pasaulyje bus patikrinti visi automobilių gamintojai ir išsiaiškinta, kiek iš tiesų teršia jų gaminiai, nors tokie tyrimai ir itin brangūs. Iš „Volkswagen“ padarytos klaidos, anot pašnekovo, turėtų pasimokyti visi, ne tik automobilių pramonės atstovai.

„Man atrodo, kad rezultatus pagražina ne tik jie. Skalbyklių, mikrobangų krosnelių, šaldytuvų gamintojai ant savo produktų rašo energijos efektyvumo klases A+, A++, kad tik turėtų pranašumo konkurencinėje kovoje. Tačiau aš manau, kad ir patys gamintojai, ir mes turėtume kontroliuoti, ar tikrai gaminiai atitinka tai, kas rašoma, – pabrėžia Aplinkos ministras. – Noras apgauti vartotoją didelis, nes šioje rinkoje yra didžiuliai pinigai.“

Pašnekovo nuomone, išaiškėjus „Volkswagen“ sukčiavimui, suklusti turėtų visos kompanijos, kurių deklaruojama veikla ne visai skaidri, mat kai kurioms jų į viešumą iškilęs faktas apie nedorą elgesį gali tapti ir bankroto nuosprendžiu.

„Tikrai ne visos bendrovės yra tiek stiprios, kad galėtų atsidėti kelis ar daugiau milijardų kompensacijoms ir išlikti gyvomis“, – mano p. Trečiokas.

Suskaičiuos per mėnesį

Aplinkos ministerija pavedė suskaičiuoti, kiek Lietuvoje gali būti „Volkswagen“ koncerno pagamintų automobilių, kuriuose įdiegta įranga, galinti slopinti teršalų išmetimą bandymų metu. Tą padaryti nebus lengva, sako p. Trečiokas, mat naujų automobilių lietuviai perka sąlyginai mažai, o antrinė rinka – milžiniška.

Ministras tiki, kad surinkti visus duomenis pavyks per maždaug mėnesį. Tačiau tai – tik darbo dalis. Teisininkams pavesta išsiaiškinti, kokiais aktais Lietuva gali remtis prašydama „Volkswagen“ kompensuoti padarytą žalą gamtai. Be to, reikės išsiaiškinti, kiek ir kur automobiliai su apie taršą meluojančia įranga važinėjo.

„Nežinau, ar yra įranga, leisianti nustatyti, kiek automobilis važinėjo Lietuvoje. Galbūt jis buvo įvežtas ir metus prastovėjo. Gali būti nepatenkintų, tačiau mes turime nustatyti, kokia yra žala, ir įrodyti, kad ji būtent tokia“, – ryžtingai nusiteikęs p. Trečiokas.

Suvaldyti esančius gatvėse

Tiesa, pasak jo, vargu ar „Volkswagen“ krizės įkarštyje atsidūrusių modelių Lietuvoje bus atrasta daug.

Kartu, sako p. Trečiokas, Aplinkos ministerija ruošiasi peržiūrėti ir numatytas teršalų normas automobiliams. Pastarosios, sako ministras, atitinka Europos Sąjungos reikalavimus, o jomis vadovaujamasi nuo 2005 m. Be to, svarsto ministras, reikėtų imtis ir ypač teršiančių automobilių kontrolės gatvėse.

„Savo akimis mačiau, kaip vieną dieną mane aplenkė mažas automobilis. Tai jam pravažiavus, kurį laiką nebuvo matyti, kur važiuoti – tiek dūmų. Manyčiau, reikia kontroliuoti tokių automobilių patekimą į gatves“, – pasakoja pašnekovas.

Šiandien, skaičiuoja Aplinkos ministras, maždaug 70% oro užterštumo – dėl transporto. Tačiau, anot jo, vargu ar „Volkswagen“ skandalą galima būtų vadinti elektromobilių eros pradžia, kaip spėja ne vienas pasaulio analitikas.

„Kol kas su tokia baterijų talpa, kokia ji yra šiandien, elektrinė transporto priemonė nėra labai naudinga. Be to, turi rūpėti ir tai, kaip elektra pagaminta – jei elektrinės kūrenamos anglimi, jokios ekologijos čia nėra“, – pabrėžia p. Trečiokas.

Kol kas – laukti

Justas Rašomavičius, Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) Technikos skyriaus vedėjas, pasakoja, kad įprastai, ar nauja transporto priemonė atitinka visus Europoje galiojančius teisės aktus ir nustatytus reikalavimus, tikrina kelios, specialiai tam sukurtos, institucijos.

„Gamintojas laisvas kreiptis į bet kurią, ir kai viena institucija pasako, kad transporto priemonė tinkama, nėra reikalo nepasitikėti jų žodžiais. Tyrėjų kompetencija pasitikima“, – sako specialistas.

Kalbėdamas apie „Volkswagen“ krizę, p. Rašomavičius pabrėžė, kad inspekcijos atstovai buvo susisiekę su koncernu.

„Koncernas pabrėžė, kad su šiuo klausimu dirba ir bando išsiaiškinti visus atvejus. Jei atlikus vidinį tyrimą bus nustatyta atvejų su pažeidimais, gamintojas turės atšaukti transporto priemones ir pašalinti trūkumus. Ir „Volkswagen“ tikrai tokių priemonių imsis“, – aiškina specialistas, anot kurio, nekantriems vartotojams, susirūpinusiems dėl vairuojamų automobilių, dar reikėtų luktelėti, kol bus paskelbta, kiek kur yra automobilių su programine įranga ir ką daryti toliau.

Valstybės įmonė „Regitra“, valdanti šalies transporto priemonių parko registrą, skaičiuoja, kad jame įregistruota 16.734 „Volkswagen“ ženklu pažymėtų transporto priemonių, pagamintų 2009-2014 m. Dar 4.347 registro įrašų skirta „Audi“ ženklo transporto priemonėms, pagamintoms 2009-2014 m. Tiesa, „Regitros“ atstovai pabrėžia, kad tai – absoliutūs skaičiai, o ne duomenys, kiek registre esančių transporto priemonių gali turėti minėtą programinę įrangą.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Briuselyje sugedo premjerą turėjęs parskraidinti „Spartanas“ 6

Sekmadienį dėl gedimo į Rygą nenuskaidrinęs prezidentės  kariuomenės orlaivis „Spartan“ pirmadienį vėl sugedo...

Transportas
2018.11.19
Vilniuje parodytas būsimasis rinkos naujokas „Lexus ES“ 4

Į sostinėje esantį MO muziejų trumpam atvežtas vienas populiariausių „Lexus“ modelių – ES, kuris kitais...

Transportas
2018.11.19
Tarp geriausiai valdomų VVĮ – „EPSO-G“, prasčiausiai – „Registrų centras“

Tarp valstybės valdomų įmonių  (VVĮ) labiausiai gerojo valdymo principus atitinka UAB „EPSO-G“ ir UAB...

Verslo aplinka
2018.11.19
MMA pokyčiai didina neapmokestinamus dienpinigius Premium

2019 m. minimali mėnesinė alga didėja nuo 400 iki 555 Eur, todėl ne itin didelį darbo užmokestį gaunantiems...

Finansai
2018.11.19
Šiaulių miesto autobusuose galima mokėti banko kortelėmis 1

Šiaulių keleivių vežimo UAB „Busturas“ suteikė keleiviams galimybę už bilietus autobusuose atsiskaityti...

Transportas
2018.11.19
„Oro navigacija“ atsinaujina – keičia logotipą 1

Modernizacijos procesą vykdanti strateginė valstybės įmonė VĮ „Oro navigacija“ pristato naują logotipą.

Rinkodara
2018.11.19
Sulaikytas „Renault-Nissan-Mitsubishi“ vadovas C. Ghosnas 1

„Nissan“ pranešė apie savo ketinimus atleisti šio gamintojo valdybos pirmininką Karlosą Ghosną, atsiradus...

Transportas
2018.11.19
Paskirtas nuolatinis Kelių direkcijos vadovas 6

Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos direktoriumi paskirtas Vitalijus...

Vadyba
2018.11.19
Teismas: draudimas apima ir keleivio su durelėmis padarytą žalą 9

Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimo apsauga plečiasi – dabar ji apima ne tik...

Finansai
2018.11.19
Iš 1 mlrd. Eur ES paramos šiemet dar nepanaudota 605 mln. Eur 9

Šiemet Valstybės biudžete suplanuota panaudoti beveik 1 mlrd. Eur Europos Sąjungos (ES) paramos, tačiau kol...

Finansai
2018.11.19
Vilniaus savivaldybė ir buvę „Vilnius veža“ vadovai šiai įmonei turės sumokėti 0,5 mln. Eur 2

Buvę bankrutavusios Vilniaus savivaldybės valdomos taksi bendrovės „Vilnius veža“ vadovai ir įmonės savininkė...

Transportas
2018.11.19
„Rolls-Royce“: automobilių pramonės karūnos nešiotojas Premium

Didžiausias ir brangiausias „Rolls-Royce“ modelis „Phantom“ vainikuoja visą serijinių automobilių pramonę.

Verslo klasė
2018.11.18
Ar Vokietija išgyvens „iPhone“ akimirką“ automobiliams? Premium 7

Pelningi Vokietijos automobilių gamintojai daug greičiau, nei tikėtasi, pajuto smūgių dėl elektrinių...

Transportas
2018.11.17
„Eugesta“ siekia įsigyti „Armavistą“

Konkurencijos taryba gavo UAB „Eugesta“ prašymą leisti įsigyti 63,89% UAB „Armavista“ akcijų ir įgyti jos...

Rinkos
2018.11.16
„Kamineros grupei“ leista plėstis Klaipėdos uoste 1

Teismams išteisinus verslininką Arūną Tumą, speciali vyriausybinė komisija pakeitė savo sprendimą ir nutarė,...

Transportas
2018.11.16
„Avia Solutions Group“ pelnas šiemet augo beveik dvigubai, iki 6,08 mln. Eur 6

Verslininko Gedimino Žiemelio kontroliuojama aviacijos verslo grupė „Avia Solutions Group“ (ASG) per 9 šių...

Transportas
2018.11.16
Užstrigo „Smiltynės perkėlos“ katamarano pirkimas 6

„Smiltynės perkėlos“ vandens maršruto atnaujinimo planai iš Klaipėdos į Nidą užtruks dėl pirkimo procedūrų –...

Transportas
2018.11.16
Vokietija ir EK skatina vietinę akumuliatorių elektromobiliams gamybą 1

Praėjusią savaitę Vokietijos vyriausybė nusprendė paskirti 1 mlrd. Eur palaikymą elektromobilių akumuliatorių...

Transportas
2018.11.16
Į Talino biržą nori žengti specializuotų skelbimų bendrovė

Estijos startuolis „Ria.com Marketplaces“, valdantis didžiausią Ukrainoje automobilių skelbimų portalą...

Rinkos
2018.11.16
ACEA: naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje – sparčiausias ES

Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje per dešimt šių metų mėnesių buvo sparčiausias Europos Sąjungoje...

Transportas
2018.11.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau