Raketos ir plunksnos efektas: Brundza vėl nori reguliuoti degalų kainas

Publikuota: 2015-08-19
Atnaujinta 2015-08-19 18:45
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Seimo narys Stasys Brundza žada vėl kreiptis į Vyriausybę, prašydamas imtis degalų kainų reguliavimo. Tuo metu Konkurencijos taryba mano, kad reikia ne reguliuoti rinką, o imtis priemonių konkurencijai skatinti. Be to, raketos ir plunksnos efektui, kai kainos kyla labai staiga, bet mažėja itin lėtai, įtaką, be kita ko, gali daryti ir pačių vartotojų elgsena.

Nors toks parlamentaro prašymas jau buvo atmestas prieš gerą pusmetį, p. Brundza tikina, kad valstybė privalo imtis priemonių ir užtikrinti, kad degalų kaina kristų kartu su žaliavinės naftos kaina.

Jis piktinasi, kad tarp Baltijos šalių Lietuvoje degalai kainuoja brangiausiai, o kartais litro kaina skiriasi ir 15 euro centų. Jo nuomone, laisvos rinkos dėsniai neveikia, o jo asmeniškai 7-erius metus vykdyta stebėsena parodė piktnaudžiavimą dominuojančia padėtimi.

„Pernai AB „Orlen Lietuva“ dirbo nuostolingai, o šį pusmetį jau gavo 145 mln. USD grynojo pelno, manau, kad jį sunešėme mes patys. (...) Daugiau kaip 90% degalų įsigyjama iš „Orlen Lietuvos“, - trečiadienį Seime surengtoje spaudos konferencijoje skaičiavo p. Brundza.

Parlamentaras norėtų, kad tokio reguliavimo imtųsi Valstybinė energetikos kainų kontrolės komisija.

infogr.am::infogram_0_benzino_kainos_baltijos_salyse

Raketos ir plunksnos efektas

Šarūnas Keserauskas, Konkurencijos tarybos vadovas, tvirtino, kad jam nėra žinomas nei vienas sėkmingas tokio reguliavimo pavyzdys, be to, šis žingsnis tik mažintų konkurenciją.

„Reikia galvoti, kaip sumažinti reguliavimą. (...) Mes (Konkurencijos taryba - VŽ) kainų nereguliuojame, nes nėra sėkmingo pavyzdžio. Netikriname verslo planų, kodėl vienoje ar kitoje dagalinėje kainos tokios“, – Seime aiškino p. Keserauskas.

Pasak jo, kur kas efektyvesnis būdas būtų mažinti įėjimo į rinką barjerus – tuomet būtų skatinama konkurencija, o tai išeitų į naudą vartotojams.

Jis taip pat aiškino apie vadinamąjį raketos ir plunksnos efektą – kai kyla kainos, vartotojai skuba pirkti daugiau degalų, nes baiminasi dar didesnio kainų augimo, tuo tarpu kainoms krentant – reaguoja lėčiau, nes tikisi dar didesnio kainų kritimo. Toks vartotojų elgesys ir sukelia „raketos“ (staigaus kainų kilimo) ir „plunksnos“ (lėto kainų kritimo) efektą.

„Dauguma sutaria, kad toks efektas egzistuoja, tačiau dažniausiai jis nėra nustatomas. Dėl to gali būti kalti ir vartotojai: jūsų automobilyje yra pusė bako benzino. Sužinote, kad naftos kainos padidėjo ir žinote prognozę, kad kaina didės. Ką jūs darysite? Skubėsite pripildyti baką. Taip išauga paklausa – pardavėjai turi progą pakelti kainą. Ir atvirkščiai. Klausimas – kas ilgiau atsilaikys – ar degalinė nuleis kainas, ar vartotojas įsipils degalų“, – kalbėjo Konkurencijos tarybos vadovas.

Suvalgo mokesčiai

Daivutė Jokšienė, Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovė, aiškino, kad galutinė degalų kaina priklauso nuo daugelio veiksnių, o žaliavinės naftos kaina – tik vienas jų.

„Naftos kainos ir JAV dolerio kurso svyravimai daro įtaką didmeninėms kainoms. Tačiau netiesiogiai ir ne tiek pat, kiek krenta naftos kaina. Dalį taip pat sudaro PVM ir akcizai. Pavyzdžiui, Lietuvoje yra pats mažiausias akcizas dyzelinui Baltijos šalyse, o benzino – didžiausias tarp kaimyninių šalių. Apskritai mokesčiai sudaro 50% didmeninės kainos“, – Seime aiškino p. Jokšienė.

Tuo metu „Orlen Lietuvos“ vadovas skaičiuoja, kad jų didmeninės sąlygomis tiekiamų degalų kaina be mokesčių siektų 0,45 Eur, su jais – 0,89 Eur.

„Didmeninei naftos perdirbimo kainai įtakos turi ir iš žaliavinės naftos išgaunamų šviesiųjų naftos produktų (pvz. benzino ar dyzelino) kaina Europos biržose, valiutų santykis ar teisės aktai, kurie kiekvienoje šalyje skiriasi ir gali daryti ženklų poveikį galutinei kainai. Užtenka pasakyti, kad mūsų 95 markės benzino kaina be mokesčių šiandien būtų 0,45 Eur, o su mokesčiais – 0,89 Eur. (...) Noriu pabrėžti, kasd bendrovė neturi įtakos galutinei mažmeninei naftos perdirbimo produktų kainai“, – p. Brundzai atsiųstame rašte aiškino Ireneuszas Fąfara, „Orlen Lietuvos“ generalinis direktorius.

Jo teigimu, vartotojai taip pat sumoka ir už degalų gabenimą geležinkeliais: „Kaip žinote, „Orlen Lietuva“, kaip ir visa Lietuvos ekonomika, susiduria su geležinkelių monopoliu. Taigi, nuo kiekvieno vairuotojo Lietuvos degalinėje sumokėtos degalų kainos keli centai patenka į „Lietuvos geležinkelių“ banko sąskaitą.“

Pagelbėtų importas iš kitur

Pasak p. Jokšienės, degalus pardavinėjantis verslas skaičiuoja veiklos kaštus, o tai taip pat turi įtakos kainai. Todėl kai kurie įpareigojimai degalinėms (pavyzdžiui, kaupti tam tikrą kiekį atsargų, kas 5-erius metus valyti talpyklas) yra pertekliniai ir tokie klausimai galėtų būti palikti paties verslo apsisprendimui.

„Energetikos ministerija ruošia projektą dėl valstybės rezervo – kaip būtų galima skatinti importą (iš kitų gamyklų – VŽ) ir sumažinti valstybės rezervo kaštus. Jis turėtų būti pristatytas rugsėjį“, – kalbėjo Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovė.

Idėjai dėl importo skatinimo pritaria ir p. Keserauskas, sakydamas, kad žaliavos tiekimas iš kelių šaltinių galėtų skatinti konkurencinę aplinką ir galbūt sumažintų kainas. Anot Konkurencijos tarybos vadovo, Lietuvoje degalai yra brangesni dar ir dėl to, kad Latvija ir Estija yra kiek geresnėje geografinėje padėtyje, kalbant apie importą iš Šiaurės šalių.

„Lietuva įtakos turi tik tiek, kiek čia lengva patiekti degalus iš kitų valstybių. Todėl reikia galvoti, kaip galime panaikinti barjerus įeiti į rinką“, – siūlė p. Keserauskas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kaune atidarytas naujas įvažiavimas į Vilniaus-Klaipėdos greitkelį

Kaune atverta Ašigalio gatvės jungtis su Vilniaus-Klaipėdos greitkeliu. Tikimasi, kad įvažiavimas sumažins...

Transportas
19:29
„Avia Solutions Group“ pajamos šiemet augo 21%

Verslininko Gedimino Žiemelio kontroliuojama aviacijos verslo grupė „Avia Solutions Group“ pirmąjį šių metų...

Transportas
18:11
Konkurencijos taryba nutraukė tyrimą dėl „Orlen Lietuva“ veiksmų

Lietuviškų degalinių sąjungos (LDS) bandymas skųsti naftos perdirbėjo veiksmus buvo dar kartą atmestas.

Transportas
16:57
Traukiniai tarp Klaipėdos ir Vilniaus rytais bus ankstyvesni 2

Nuo rudens atnaujinami ankstyvieji traukinių reisai tarp Vilniaus ir Klaipėdos. Žmonės galės maždaug valanda...

Transportas
16:11
LTOU praneša apie didėjančias pajamas ir pasiteisinusius projektus

Pirmojo 2018 m. pusmečio veiklos rezultatus susumavę Lietuvos oro uostai (LTOU) praneša, kad jų pajamos jau...

Transportas
15:00
Rengia detalųjį planą Vilniaus stoties teritorijai gaivinti 2

Vilniaus miesto savivaldybė pradėjo rengti 30 ha stoties teritorijos detalųjį planą. Pagal viziją, ją norima...

„Girtekos“ kodas: frachtų džinas ištrūko į laisvę Premium 7

Vienas didžiausių vežėjų Europoje „Girteka Logistics“ užsimena apie didėjančias sąnaudas ir planus koreguoti...

Transportas
06:00
Progreso varomas „Ford“ pertvarko savo organizaciją

JAV automobilių gamintojas „Ford Motor Company“ visus su savavaldžių automobilių kūrimu susijusius padalinius...

Technologijos
2018.08.15
„FL Technics“ angare – pirmasis „Kulula.com“ lėktuvas iš PAR

AB „Avia Solutions Group“ priklausanti orlaivių aptarnavimo įmonė praneša pirmą kartą sulaukusi iš Pietų...

Transportas
2018.08.14
„Orlen Lietuva“ geležinkeliais gabens krovinius Lenkijos kryptimi 8

„PKN Orlen“ generalinis direktorius Danielis Obajtekas ir „Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius...

Transportas
2018.08.14
Iš Pagojaus įmonės paslaugas pirkusiai „Regitrai“ ministras nurodė dirbti skaidriai 3

Vidaus reikalų ministerijos (VRM) specialistams atlikus tyrimą dėl valstybės įmonės „Regitra“ įsigytų...

Transportas
2018.08.14
Europinis elektromobilių įkrovimo tinklas „Ionity“ atėjo į Lietuvą 34

Lietuvoje įregistruota įmonė, kuri bus vietinis Europoje kuriamo didelės galios elektromobilių įkrovimo...

Transportas
2018.08.14
Premjeras pasipiktino: trūksta atsakomybės dėl taršos Klaipėdoje 13

Premjeras Saulius Skvernelis pareiškė pasipiktinimą dėl „sujauktos, biurokratiškos ir neefektyvios“...

Verslo aplinka
2018.08.13
Rusnės kelio statyba – nauji terminai, abejonės dėl skaidrumo 1

Nuo potvynių kenčiantys Rusnės gyventojai estakados sulauks kitų metų gegužę , o kada bus baigta užliejamo...

Transportas
2018.08.13
Reisų skaičių šiemet padidinusi 14% „Smiltynės perkėla“ rengiasi klientų antplūdžiui 1

Rekordines veiklos apimtis skelbianti „Smiltynės perkėla“ praneša per Žolinę laukianti dar labiau didėjančio...

Transportas
2018.08.13
Transporto taršos ribojimo gairės – kraštutinumų verpetuose Premium 1

Aplinkos ministerijos dokumentas – Nacionalinio oro taršos mažinimo planas – sulaukė plataus rezonanso ir...

Transportas
2018.08.11
Keleivinio traukinio Kijevas-Ryga maršrutą planuojama prailginti iki Talino 7

Ukrainos geležinkeliai planuoja keleivinio traukinio Kijevas-Ryga per Minską ir Vilnių, kuris turėtų pradėti...

Transportas
2018.08.10
KLASCO tvirtina kovojanti su oro tarša Klaipėdoje 10

Dėl neįprastai didelio juodų dulkių kiekio namuose sunerimę klaipėdiečiai gali tikėtis padėties pagerėjimo –...

Transportas
2018.08.10
Prie Vilniaus Antakalnio žiedo – nauja stovėjimo aikštelė su dviračių saugykla 22

Sostinės savivaldybė Antakalnio mikrorajone ruošiasi įrengti naują automobilių stovėjimo aikštelę, kurios...

Statyba ir NT
2018.08.10
Bendrovės viliojamos kompensacijomis skrydžiams į Londono Sitį 3

Lietuvos oro uostai paskelbė kvietimą dalyvauti viešajame konkurse nuo 2019 m. pradėti skrydžius iš Vilniaus...

Transportas
2018.08.10

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau