Raketos ir plunksnos efektas: Brundza vėl nori reguliuoti degalų kainas

Publikuota: 2015-08-19
Atnaujinta 2015-08-19 18:45
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Seimo narys Stasys Brundza žada vėl kreiptis į Vyriausybę, prašydamas imtis degalų kainų reguliavimo. Tuo metu Konkurencijos taryba mano, kad reikia ne reguliuoti rinką, o imtis priemonių konkurencijai skatinti. Be to, raketos ir plunksnos efektui, kai kainos kyla labai staiga, bet mažėja itin lėtai, įtaką, be kita ko, gali daryti ir pačių vartotojų elgsena.

Nors toks parlamentaro prašymas jau buvo atmestas prieš gerą pusmetį, p. Brundza tikina, kad valstybė privalo imtis priemonių ir užtikrinti, kad degalų kaina kristų kartu su žaliavinės naftos kaina.

Jis piktinasi, kad tarp Baltijos šalių Lietuvoje degalai kainuoja brangiausiai, o kartais litro kaina skiriasi ir 15 euro centų. Jo nuomone, laisvos rinkos dėsniai neveikia, o jo asmeniškai 7-erius metus vykdyta stebėsena parodė piktnaudžiavimą dominuojančia padėtimi.

„Pernai AB „Orlen Lietuva“ dirbo nuostolingai, o šį pusmetį jau gavo 145 mln. USD grynojo pelno, manau, kad jį sunešėme mes patys. (...) Daugiau kaip 90% degalų įsigyjama iš „Orlen Lietuvos“, - trečiadienį Seime surengtoje spaudos konferencijoje skaičiavo p. Brundza.

Parlamentaras norėtų, kad tokio reguliavimo imtųsi Valstybinė energetikos kainų kontrolės komisija.

infogr.am::infogram_0_benzino_kainos_baltijos_salyse

Raketos ir plunksnos efektas

Šarūnas Keserauskas, Konkurencijos tarybos vadovas, tvirtino, kad jam nėra žinomas nei vienas sėkmingas tokio reguliavimo pavyzdys, be to, šis žingsnis tik mažintų konkurenciją.

„Reikia galvoti, kaip sumažinti reguliavimą. (...) Mes (Konkurencijos taryba - VŽ) kainų nereguliuojame, nes nėra sėkmingo pavyzdžio. Netikriname verslo planų, kodėl vienoje ar kitoje dagalinėje kainos tokios“, – Seime aiškino p. Keserauskas.

Pasak jo, kur kas efektyvesnis būdas būtų mažinti įėjimo į rinką barjerus – tuomet būtų skatinama konkurencija, o tai išeitų į naudą vartotojams.

Jis taip pat aiškino apie vadinamąjį raketos ir plunksnos efektą – kai kyla kainos, vartotojai skuba pirkti daugiau degalų, nes baiminasi dar didesnio kainų augimo, tuo tarpu kainoms krentant – reaguoja lėčiau, nes tikisi dar didesnio kainų kritimo. Toks vartotojų elgesys ir sukelia „raketos“ (staigaus kainų kilimo) ir „plunksnos“ (lėto kainų kritimo) efektą.

„Dauguma sutaria, kad toks efektas egzistuoja, tačiau dažniausiai jis nėra nustatomas. Dėl to gali būti kalti ir vartotojai: jūsų automobilyje yra pusė bako benzino. Sužinote, kad naftos kainos padidėjo ir žinote prognozę, kad kaina didės. Ką jūs darysite? Skubėsite pripildyti baką. Taip išauga paklausa – pardavėjai turi progą pakelti kainą. Ir atvirkščiai. Klausimas – kas ilgiau atsilaikys – ar degalinė nuleis kainas, ar vartotojas įsipils degalų“, – kalbėjo Konkurencijos tarybos vadovas.

Suvalgo mokesčiai

Daivutė Jokšienė, Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovė, aiškino, kad galutinė degalų kaina priklauso nuo daugelio veiksnių, o žaliavinės naftos kaina – tik vienas jų.

„Naftos kainos ir JAV dolerio kurso svyravimai daro įtaką didmeninėms kainoms. Tačiau netiesiogiai ir ne tiek pat, kiek krenta naftos kaina. Dalį taip pat sudaro PVM ir akcizai. Pavyzdžiui, Lietuvoje yra pats mažiausias akcizas dyzelinui Baltijos šalyse, o benzino – didžiausias tarp kaimyninių šalių. Apskritai mokesčiai sudaro 50% didmeninės kainos“, – Seime aiškino p. Jokšienė.

Tuo metu „Orlen Lietuvos“ vadovas skaičiuoja, kad jų didmeninės sąlygomis tiekiamų degalų kaina be mokesčių siektų 0,45 Eur, su jais – 0,89 Eur.

„Didmeninei naftos perdirbimo kainai įtakos turi ir iš žaliavinės naftos išgaunamų šviesiųjų naftos produktų (pvz. benzino ar dyzelino) kaina Europos biržose, valiutų santykis ar teisės aktai, kurie kiekvienoje šalyje skiriasi ir gali daryti ženklų poveikį galutinei kainai. Užtenka pasakyti, kad mūsų 95 markės benzino kaina be mokesčių šiandien būtų 0,45 Eur, o su mokesčiais – 0,89 Eur. (...) Noriu pabrėžti, kasd bendrovė neturi įtakos galutinei mažmeninei naftos perdirbimo produktų kainai“, – p. Brundzai atsiųstame rašte aiškino Ireneuszas Fąfara, „Orlen Lietuvos“ generalinis direktorius.

Jo teigimu, vartotojai taip pat sumoka ir už degalų gabenimą geležinkeliais: „Kaip žinote, „Orlen Lietuva“, kaip ir visa Lietuvos ekonomika, susiduria su geležinkelių monopoliu. Taigi, nuo kiekvieno vairuotojo Lietuvos degalinėje sumokėtos degalų kainos keli centai patenka į „Lietuvos geležinkelių“ banko sąskaitą.“

Pagelbėtų importas iš kitur

Pasak p. Jokšienės, degalus pardavinėjantis verslas skaičiuoja veiklos kaštus, o tai taip pat turi įtakos kainai. Todėl kai kurie įpareigojimai degalinėms (pavyzdžiui, kaupti tam tikrą kiekį atsargų, kas 5-erius metus valyti talpyklas) yra pertekliniai ir tokie klausimai galėtų būti palikti paties verslo apsisprendimui.

„Energetikos ministerija ruošia projektą dėl valstybės rezervo – kaip būtų galima skatinti importą (iš kitų gamyklų – VŽ) ir sumažinti valstybės rezervo kaštus. Jis turėtų būti pristatytas rugsėjį“, – kalbėjo Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovė.

Idėjai dėl importo skatinimo pritaria ir p. Keserauskas, sakydamas, kad žaliavos tiekimas iš kelių šaltinių galėtų skatinti konkurencinę aplinką ir galbūt sumažintų kainas. Anot Konkurencijos tarybos vadovo, Lietuvoje degalai yra brangesni dar ir dėl to, kad Latvija ir Estija yra kiek geresnėje geografinėje padėtyje, kalbant apie importą iš Šiaurės šalių.

„Lietuva įtakos turi tik tiek, kiek čia lengva patiekti degalus iš kitų valstybių. Todėl reikia galvoti, kaip galime panaikinti barjerus įeiti į rinką“, – siūlė p. Keserauskas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Dakaro ralio dalyviai sutikti su duona ir druska

Vėlų šeštadienio vakarą į Lietuvą sugrįžo Dakaro ralyje dalyvavę sportininkai. Vilniaus oro uoste didžiulė...

Laisvalaikis
2019.01.20
M. Plukys: tai, kas prasideda Estijoje, baigiasi Lietuvoje 1

Mindaugą Plukį, nuo 2008 m. dirbusį „Nissan Nordic Europe Oy“ komunikacijos vadovu, galima vadinti...

Transportas
2019.01.20
„KlasJet“ parke – 3 nauji lėktuvai, planuojami dar 4 9

„Avia Solutions Group“ (ASG) priklausanti užsakomųjų skrydžių bendrovė „KlasJet“ savo turimą orlaivių parką...

Transportas
2019.01.19
Klaipėdos uosto vadovą A. Vaitkų laikinai pavaduos V. Paukštė

Arvydui Vaitkui, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) vadovui, nusprendus dalyvauti šio miesto...

Vadyba
2019.01.18
„Tesla“ naikina 3.000 darbo vietų 8

Elektromobilių gamintoja „Tesla“ po sunkių praėjusių metų nusprendė sumažinti savo darbo jėgą 7%. Tai...

Vadyba
2019.01.18
Klaipėdos uoste išsiliejo naftos produktai

Penktadienį Klaipėdos jūrų uosto akvatorijoje išsiliejo naftos produktų, tikslus jų kiekis nustatinėjamas,...

Transportas
2019.01.18
Vežėjai: dienpinigių apmokestinimo keitimas būtų pražūtingas 41

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (SADM) siūlo, kad krovininio kelių transporto darbuotojams mokama...

Transportas
2019.01.18
„Altas Auto“ tapo strateginiu „Volkswagen“ partneriu Premium 5

Didžiausias pasaulyje vokiečių automobilių koncernas lietuvišką įmonę „Altas komercinis transportas“...

Pramonė
2019.01.18
Kelininkai skelbia ekstremalią padėtį 10

Atsižvelgdama į pastarosiomis dienomis vyravusius žiemos reiškinius, valstybinės reikšmės kelius prižiūrinti...

Transportas
2019.01.17
Dakaro finiše – nauji lietuvių rekordai ir traumos paskutiniame ruože 2

Šiandien finišavusiame Dakaro maratone Lietuvos atstovai pasiekė naujus rekordus, tačiau traumą patyręs Balys...

Transportas
2019.01.17
Klaipėdos uosto vadovas A. Vaitkus išeina atostogų, nušalinamas nuo dalies sprendimų 6

Susisiekimo ministras Rokas Masiulis nušalino Klaipėdos mero posto sieksiantį  Klaipėdos valstybinio jūrų...

Transportas
2019.01.17
„airBaltic“: naujas rekordas ir 440.000 Lietuvos keleivių 3

Praėjusiais metais su oro linijų bendrove „airBaltic“ į Lietuvą ir iš jos skrendančių keleivių skaičius...

Transportas
2019.01.17
Priešpaskutinę Dakaro dieną – įspūdingas lietuvių pasirodymas 1

Nepaprastą ištvermę ir greitį rodantys Lietuvos ekipažai artėja prie sunkiausio pasaulyje maratono finišo ir...

Transportas
2019.01.17
Į logistikos centrą prie Kauno investuoja 25 mln. Eur Premium

„Girtekos“ grupei priklausanti nekilnojamojo turto (NT) plėtros bendrovė „Sirin Development“ prie kelio...

Statyba ir NT
2019.01.17
Ką eksportuotojams pargena ceitnotas iš Londono Premium

Vis realesniu scenarijumi virstantis britų pasitraukimas iš ES be susitarimo labiausiai paliestų vežėjus,...

Pramonė
2019.01.17
„Švaros broliai“ į naują tunelinę plovyklą Vilniuje investuoja 2,5 mln. Eur 6

UAB „Švaros broliai“ pradeda naujos tunelinės automobilių plovyklos statybas Vilniuje, Gariūnuose. Tai bus...

„Grinda“ už 1,7 mln. Eur  įsigijo 12 sunkvežimių-savivarčių su valymo ir barstymo įranga 1

Vilniaus savivaldybės įmonė „Grinda“ įsigijo sunkvežimių ir žiemos įrangos 5 metų laikotarpiui, sutarčių...

Transportas
2019.01.16
Paštas kaimo laiškininkus persodins į automobilius, skelbia konkursus 2

Lietuvos paštas iki 2019 m. I pusmečio planuoja paskelbti kelis viešųjų pirkimų konkursus 640 automobilių...

Transportas
2019.01.16
1,5 dienos iki Dakaro finišo: Vanago nesėkmė ir kitų lietuvių kilimas

Kopos, feš feš, paplūdimys – trys raktiniai žodžiai, apibūdinantys aštuntąjį Dakaro ralio etapą. Automobilių...

Transportas
2019.01.16
Registrų centras po duomenų teikimo audito žada naujas kainas vartotojams 1

VĮ Registrų centras (RC) iki šių metų vidurio numato pateikti naujas duomenų perdavimo kainas vartotojams,...

Transportas
2019.01.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau