Raketos ir plunksnos efektas: Brundza vėl nori reguliuoti degalų kainas

Publikuota: 2015-08-19
Atnaujinta 2015-08-19 18:45
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Seimo narys Stasys Brundza žada vėl kreiptis į Vyriausybę, prašydamas imtis degalų kainų reguliavimo. Tuo metu Konkurencijos taryba mano, kad reikia ne reguliuoti rinką, o imtis priemonių konkurencijai skatinti. Be to, raketos ir plunksnos efektui, kai kainos kyla labai staiga, bet mažėja itin lėtai, įtaką, be kita ko, gali daryti ir pačių vartotojų elgsena.

Nors toks parlamentaro prašymas jau buvo atmestas prieš gerą pusmetį, p. Brundza tikina, kad valstybė privalo imtis priemonių ir užtikrinti, kad degalų kaina kristų kartu su žaliavinės naftos kaina.

Jis piktinasi, kad tarp Baltijos šalių Lietuvoje degalai kainuoja brangiausiai, o kartais litro kaina skiriasi ir 15 euro centų. Jo nuomone, laisvos rinkos dėsniai neveikia, o jo asmeniškai 7-erius metus vykdyta stebėsena parodė piktnaudžiavimą dominuojančia padėtimi.

„Pernai AB „Orlen Lietuva“ dirbo nuostolingai, o šį pusmetį jau gavo 145 mln. USD grynojo pelno, manau, kad jį sunešėme mes patys. (...) Daugiau kaip 90% degalų įsigyjama iš „Orlen Lietuvos“, - trečiadienį Seime surengtoje spaudos konferencijoje skaičiavo p. Brundza.

Parlamentaras norėtų, kad tokio reguliavimo imtųsi Valstybinė energetikos kainų kontrolės komisija.

infogr.am::infogram_0_benzino_kainos_baltijos_salyse

Raketos ir plunksnos efektas

Šarūnas Keserauskas, Konkurencijos tarybos vadovas, tvirtino, kad jam nėra žinomas nei vienas sėkmingas tokio reguliavimo pavyzdys, be to, šis žingsnis tik mažintų konkurenciją.

„Reikia galvoti, kaip sumažinti reguliavimą. (...) Mes (Konkurencijos taryba - VŽ) kainų nereguliuojame, nes nėra sėkmingo pavyzdžio. Netikriname verslo planų, kodėl vienoje ar kitoje dagalinėje kainos tokios“, – Seime aiškino p. Keserauskas.

Pasak jo, kur kas efektyvesnis būdas būtų mažinti įėjimo į rinką barjerus – tuomet būtų skatinama konkurencija, o tai išeitų į naudą vartotojams.

Jis taip pat aiškino apie vadinamąjį raketos ir plunksnos efektą – kai kyla kainos, vartotojai skuba pirkti daugiau degalų, nes baiminasi dar didesnio kainų augimo, tuo tarpu kainoms krentant – reaguoja lėčiau, nes tikisi dar didesnio kainų kritimo. Toks vartotojų elgesys ir sukelia „raketos“ (staigaus kainų kilimo) ir „plunksnos“ (lėto kainų kritimo) efektą.

„Dauguma sutaria, kad toks efektas egzistuoja, tačiau dažniausiai jis nėra nustatomas. Dėl to gali būti kalti ir vartotojai: jūsų automobilyje yra pusė bako benzino. Sužinote, kad naftos kainos padidėjo ir žinote prognozę, kad kaina didės. Ką jūs darysite? Skubėsite pripildyti baką. Taip išauga paklausa – pardavėjai turi progą pakelti kainą. Ir atvirkščiai. Klausimas – kas ilgiau atsilaikys – ar degalinė nuleis kainas, ar vartotojas įsipils degalų“, – kalbėjo Konkurencijos tarybos vadovas.

Suvalgo mokesčiai

Daivutė Jokšienė, Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovė, aiškino, kad galutinė degalų kaina priklauso nuo daugelio veiksnių, o žaliavinės naftos kaina – tik vienas jų.

„Naftos kainos ir JAV dolerio kurso svyravimai daro įtaką didmeninėms kainoms. Tačiau netiesiogiai ir ne tiek pat, kiek krenta naftos kaina. Dalį taip pat sudaro PVM ir akcizai. Pavyzdžiui, Lietuvoje yra pats mažiausias akcizas dyzelinui Baltijos šalyse, o benzino – didžiausias tarp kaimyninių šalių. Apskritai mokesčiai sudaro 50% didmeninės kainos“, – Seime aiškino p. Jokšienė.

Tuo metu „Orlen Lietuvos“ vadovas skaičiuoja, kad jų didmeninės sąlygomis tiekiamų degalų kaina be mokesčių siektų 0,45 Eur, su jais – 0,89 Eur.

„Didmeninei naftos perdirbimo kainai įtakos turi ir iš žaliavinės naftos išgaunamų šviesiųjų naftos produktų (pvz. benzino ar dyzelino) kaina Europos biržose, valiutų santykis ar teisės aktai, kurie kiekvienoje šalyje skiriasi ir gali daryti ženklų poveikį galutinei kainai. Užtenka pasakyti, kad mūsų 95 markės benzino kaina be mokesčių šiandien būtų 0,45 Eur, o su mokesčiais – 0,89 Eur. (...) Noriu pabrėžti, kasd bendrovė neturi įtakos galutinei mažmeninei naftos perdirbimo produktų kainai“, – p. Brundzai atsiųstame rašte aiškino Ireneuszas Fąfara, „Orlen Lietuvos“ generalinis direktorius.

Jo teigimu, vartotojai taip pat sumoka ir už degalų gabenimą geležinkeliais: „Kaip žinote, „Orlen Lietuva“, kaip ir visa Lietuvos ekonomika, susiduria su geležinkelių monopoliu. Taigi, nuo kiekvieno vairuotojo Lietuvos degalinėje sumokėtos degalų kainos keli centai patenka į „Lietuvos geležinkelių“ banko sąskaitą.“

Pagelbėtų importas iš kitur

Pasak p. Jokšienės, degalus pardavinėjantis verslas skaičiuoja veiklos kaštus, o tai taip pat turi įtakos kainai. Todėl kai kurie įpareigojimai degalinėms (pavyzdžiui, kaupti tam tikrą kiekį atsargų, kas 5-erius metus valyti talpyklas) yra pertekliniai ir tokie klausimai galėtų būti palikti paties verslo apsisprendimui.

„Energetikos ministerija ruošia projektą dėl valstybės rezervo – kaip būtų galima skatinti importą (iš kitų gamyklų – VŽ) ir sumažinti valstybės rezervo kaštus. Jis turėtų būti pristatytas rugsėjį“, – kalbėjo Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovė.

Idėjai dėl importo skatinimo pritaria ir p. Keserauskas, sakydamas, kad žaliavos tiekimas iš kelių šaltinių galėtų skatinti konkurencinę aplinką ir galbūt sumažintų kainas. Anot Konkurencijos tarybos vadovo, Lietuvoje degalai yra brangesni dar ir dėl to, kad Latvija ir Estija yra kiek geresnėje geografinėje padėtyje, kalbant apie importą iš Šiaurės šalių.

„Lietuva įtakos turi tik tiek, kiek čia lengva patiekti degalus iš kitų valstybių. Todėl reikia galvoti, kaip galime panaikinti barjerus įeiti į rinką“, – siūlė p. Keserauskas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Lietuvos kelininkų sunkmetis: pabaigos dar nematyti Premium

Apie itin prastus 2017-uosius ataskaitas pateikusiems kelininkams – nedaug gerų žinių: finansavimas nebus...

Transportas
10:57
Rusnėje prasideda estakados statybos

Nuolat potvynių užliejamame kelyje tarp Šilutės ir Rusnės penktadienį prasidės estakados statybos.

„Lietuvos geležinkelių“ strategija: iš kur paimti krovinių ir keleivių Premium

„Lietuvos geležinkeliai“ (LG) kelia tikslus iki 2030 m. du kartus padidinti įmonės vertę ir keleivių skaičių,...

Transportas
06:00
Pagamintas JAV: naujasis „Volvo S60“

Kinijos koncerno „Geely“ valdoma Švedijos automobilių markė virsta globaliniu gamintoju: tebeplėtojant...

Transportas
2018.06.21
Naujas konteinerių paskirstymo centras laukia didžiausio uosto istorijoje laivo

2018 m. gegužės mėnesį pradėjęs funkcionuoti „Klaipėdos Smeltės“ konteinerių paskirstymo centras keičia...

Transportas
2018.06.21
Muskas įvardijo valstybę, pirmaujančią kovoje dėl „Gigafactory“ 18

JAV verslininko Elono Musko vadovaujama elektra varomų automobilių gamintoja „Tesla“ planuoja Europoje...

Technologijos
2018.06.21
„Daimler“ sumažino pelno prognozę dėl JAV ir Kinijos prekybos karo

„Mercedes“ gamintoja „Daimler“ tapo pirmąja didele kompanija, kuri sumažino savo pelno prognozę dėl JAV ir...

Transportas
2018.06.21
Lietuvos keliams ir gatvėms – papildomi 18,8 mln. Eur 3

Vyriausybė paskirstė rezervines Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšas – 18,8 mln. Eur. Šios...

Transportas
2018.06.21
Pirmasis 2018 m. ketvirtis: krovinių daugėja, toliau dominuoja kelių transportas 1

Krovinių srautai Lietuvoje ir toliau auga – Lietuvos statistikos departamentas praneša, kad 2018 m. I ketv.

Transportas
2018.06.21
Pilki keleliai dulka... 10

Susisiekimo ministerijos (SM) ir VĮ „Kelių priežiūra“ atliekamas buvusių regioninių kelių įmonių auditas dar...

Finansai
2018.06.21
Dividendų lenktynėse energetikus vejasi geležinkelininkai Premium 2

Valstybės valdomos įmonės (VVĮ) už 2017 m. išmokės beveik 200 mln. Eur dividendų, rodo apibendrinti Valdymo...

Finansai
2018.06.21
Lietuvos didžiųjų autobusų rinkoje – rekordinis pakilimas Premium

Lietuvos didžiųjų autobusų rinka išgyvena istorinį pakilimą: per pirmuosius 5 šių metų mėnesius užregistruoti...

Transportas
2018.06.21
„General Motors“ CFO pirmą kartą per 110 metų paskirta moteris 2

JAV automobilių milžinė „General Motors“ paskelbė, kad už kompanijos finansinius reikalus (CFO) bus atsakinga...

Vadyba
2018.06.20
„Volkswagen“ ir „Ford“ svarsto vienyti jėgas Premium

Automobilių gamintojų kompanijos „Volkswagen“ ir „Ford“ ieško būdų, kaip suvienyti jėgas, kad galėtų...

Verslo aplinka
2018.06.20
VMI reido „Regitroje“ metu nustatyta 30 nelegalių sutarčių 6

Savaitę laiko trukusių vizitų VĮ „Regitra“ padaliniuose metu, Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI)...

Finansai
2018.06.20
Keičiant vairuotojo pažymėjimą, nebus būtina važiuoti į „Regitrą“ 2

Pradėjus imti nuotraukas ir parašus iš Gyventojų registro, vairuotojo pažymėjimą keičiantiems asmenims į...

Transportas
2018.06.20
Naujoje vairavimo mokykloje – Baltijos šalyse dar nematyti „Audi RS4“

Antradienį Kačerginėje, Nemuno žiede pristatyta nauja vairavimo mokykla, kurioje bus naudojami itin galingi...

Transportas
2018.06.19
„Volkswagen“ bendradarbiaus su Lietuvos startuoliu „carVertical“ 3

Lietuvių projektas „carVertical“ laimėjo „Volkswagen“ organizuotą jaunų įmonių konkursą ir pateko į...

Transportas
2018.06.19
Kaune remontuoja svarbia arterija tapsiančią Brastos gatvę 1

Kaune pradėtas Brastos gatvės, esančios prie senojo Vilijampolės tilto, remontas. Gatvė sujungs planuojamus...

Statyba ir NT
2018.06.19
Vairavimo mokyklos pereina prie neeilinių pasiūlymų Premium

Automobilių gamintojų atstovų palaikomos vairavimo mokyklos pereina į naują lygmenį: metamos milijoninės...

Transportas
2018.06.19

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau