Raketos ir plunksnos efektas: Brundza vėl nori reguliuoti degalų kainas

Publikuota: 2015-08-19
Atnaujinta 2015-08-19 18:45
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Seimo narys Stasys Brundza žada vėl kreiptis į Vyriausybę, prašydamas imtis degalų kainų reguliavimo. Tuo metu Konkurencijos taryba mano, kad reikia ne reguliuoti rinką, o imtis priemonių konkurencijai skatinti. Be to, raketos ir plunksnos efektui, kai kainos kyla labai staiga, bet mažėja itin lėtai, įtaką, be kita ko, gali daryti ir pačių vartotojų elgsena.

Nors toks parlamentaro prašymas jau buvo atmestas prieš gerą pusmetį, p. Brundza tikina, kad valstybė privalo imtis priemonių ir užtikrinti, kad degalų kaina kristų kartu su žaliavinės naftos kaina.

Jis piktinasi, kad tarp Baltijos šalių Lietuvoje degalai kainuoja brangiausiai, o kartais litro kaina skiriasi ir 15 euro centų. Jo nuomone, laisvos rinkos dėsniai neveikia, o jo asmeniškai 7-erius metus vykdyta stebėsena parodė piktnaudžiavimą dominuojančia padėtimi.

„Pernai AB „Orlen Lietuva“ dirbo nuostolingai, o šį pusmetį jau gavo 145 mln. USD grynojo pelno, manau, kad jį sunešėme mes patys. (...) Daugiau kaip 90% degalų įsigyjama iš „Orlen Lietuvos“, - trečiadienį Seime surengtoje spaudos konferencijoje skaičiavo p. Brundza.

Parlamentaras norėtų, kad tokio reguliavimo imtųsi Valstybinė energetikos kainų kontrolės komisija.

infogr.am::infogram_0_benzino_kainos_baltijos_salyse

Raketos ir plunksnos efektas

Šarūnas Keserauskas, Konkurencijos tarybos vadovas, tvirtino, kad jam nėra žinomas nei vienas sėkmingas tokio reguliavimo pavyzdys, be to, šis žingsnis tik mažintų konkurenciją.

„Reikia galvoti, kaip sumažinti reguliavimą. (...) Mes (Konkurencijos taryba - VŽ) kainų nereguliuojame, nes nėra sėkmingo pavyzdžio. Netikriname verslo planų, kodėl vienoje ar kitoje dagalinėje kainos tokios“, – Seime aiškino p. Keserauskas.

Pasak jo, kur kas efektyvesnis būdas būtų mažinti įėjimo į rinką barjerus – tuomet būtų skatinama konkurencija, o tai išeitų į naudą vartotojams.

Jis taip pat aiškino apie vadinamąjį raketos ir plunksnos efektą – kai kyla kainos, vartotojai skuba pirkti daugiau degalų, nes baiminasi dar didesnio kainų augimo, tuo tarpu kainoms krentant – reaguoja lėčiau, nes tikisi dar didesnio kainų kritimo. Toks vartotojų elgesys ir sukelia „raketos“ (staigaus kainų kilimo) ir „plunksnos“ (lėto kainų kritimo) efektą.

„Dauguma sutaria, kad toks efektas egzistuoja, tačiau dažniausiai jis nėra nustatomas. Dėl to gali būti kalti ir vartotojai: jūsų automobilyje yra pusė bako benzino. Sužinote, kad naftos kainos padidėjo ir žinote prognozę, kad kaina didės. Ką jūs darysite? Skubėsite pripildyti baką. Taip išauga paklausa – pardavėjai turi progą pakelti kainą. Ir atvirkščiai. Klausimas – kas ilgiau atsilaikys – ar degalinė nuleis kainas, ar vartotojas įsipils degalų“, – kalbėjo Konkurencijos tarybos vadovas.

Suvalgo mokesčiai

Daivutė Jokšienė, Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovė, aiškino, kad galutinė degalų kaina priklauso nuo daugelio veiksnių, o žaliavinės naftos kaina – tik vienas jų.

„Naftos kainos ir JAV dolerio kurso svyravimai daro įtaką didmeninėms kainoms. Tačiau netiesiogiai ir ne tiek pat, kiek krenta naftos kaina. Dalį taip pat sudaro PVM ir akcizai. Pavyzdžiui, Lietuvoje yra pats mažiausias akcizas dyzelinui Baltijos šalyse, o benzino – didžiausias tarp kaimyninių šalių. Apskritai mokesčiai sudaro 50% didmeninės kainos“, – Seime aiškino p. Jokšienė.

Tuo metu „Orlen Lietuvos“ vadovas skaičiuoja, kad jų didmeninės sąlygomis tiekiamų degalų kaina be mokesčių siektų 0,45 Eur, su jais – 0,89 Eur.

„Didmeninei naftos perdirbimo kainai įtakos turi ir iš žaliavinės naftos išgaunamų šviesiųjų naftos produktų (pvz. benzino ar dyzelino) kaina Europos biržose, valiutų santykis ar teisės aktai, kurie kiekvienoje šalyje skiriasi ir gali daryti ženklų poveikį galutinei kainai. Užtenka pasakyti, kad mūsų 95 markės benzino kaina be mokesčių šiandien būtų 0,45 Eur, o su mokesčiais – 0,89 Eur. (...) Noriu pabrėžti, kasd bendrovė neturi įtakos galutinei mažmeninei naftos perdirbimo produktų kainai“, – p. Brundzai atsiųstame rašte aiškino Ireneuszas Fąfara, „Orlen Lietuvos“ generalinis direktorius.

Jo teigimu, vartotojai taip pat sumoka ir už degalų gabenimą geležinkeliais: „Kaip žinote, „Orlen Lietuva“, kaip ir visa Lietuvos ekonomika, susiduria su geležinkelių monopoliu. Taigi, nuo kiekvieno vairuotojo Lietuvos degalinėje sumokėtos degalų kainos keli centai patenka į „Lietuvos geležinkelių“ banko sąskaitą.“

Pagelbėtų importas iš kitur

Pasak p. Jokšienės, degalus pardavinėjantis verslas skaičiuoja veiklos kaštus, o tai taip pat turi įtakos kainai. Todėl kai kurie įpareigojimai degalinėms (pavyzdžiui, kaupti tam tikrą kiekį atsargų, kas 5-erius metus valyti talpyklas) yra pertekliniai ir tokie klausimai galėtų būti palikti paties verslo apsisprendimui.

„Energetikos ministerija ruošia projektą dėl valstybės rezervo – kaip būtų galima skatinti importą (iš kitų gamyklų – VŽ) ir sumažinti valstybės rezervo kaštus. Jis turėtų būti pristatytas rugsėjį“, – kalbėjo Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovė.

Idėjai dėl importo skatinimo pritaria ir p. Keserauskas, sakydamas, kad žaliavos tiekimas iš kelių šaltinių galėtų skatinti konkurencinę aplinką ir galbūt sumažintų kainas. Anot Konkurencijos tarybos vadovo, Lietuvoje degalai yra brangesni dar ir dėl to, kad Latvija ir Estija yra kiek geresnėje geografinėje padėtyje, kalbant apie importą iš Šiaurės šalių.

„Lietuva įtakos turi tik tiek, kiek čia lengva patiekti degalus iš kitų valstybių. Todėl reikia galvoti, kaip galime panaikinti barjerus įeiti į rinką“, – siūlė p. Keserauskas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Keleivių vežėjai nori savo asociacijos Premium

Keleivinio transporto įmonių vadovai nori steigti savo asociaciją, kuri dirbtų lygiagrečiai su „Linava“.

Transportas
17:00
Sandėlių aukso amžius Europoje tęsiasi: tiki, kad atsiris ir į Lietuvą Premium 3

Praėję metai Europos logistikos sektoriui buvo rekordiniai. Ir nors šiais metais apsukos kiek mažesnės, vis...

Be naftos: kurios šalys ketina atsisakyti vidaus degimo variklių 31

Jau ne kartą „Verslo klasėje“ minėtą Dono Hubertso iš „Royal Dutch Shell“ citatą verta periodiškai vis...

Verslo klasė
2018.10.21
„Teslos“ žudikai ateina Premium 16

Lietuvos kelius pasiekė pirmieji serijiniai „premium“ klasės elektromobiliai – „Jaguar I-Pace“...

Verslo klasė
2018.10.21
Keliautojams oro uostuose teks bendrauti su pasieniečių „avatarais“ 2

Jau netrukus keliautojams oro uostuose teks bendrauti ne su pasų kontrolės pareigūnais, o su pasieniečių...

Technologijos
2018.10.21
Beprotiškas hibridas iš „Porsche“ planetos: 6 mlrd. Eur – elektromobiliams Premium 2

Pirmojo serijinio elektromobilio gamybai besiruošiantis „Porsche“ kuria fizikos dėsnius ignoruojančią...

Verslo klasė
2018.10.20
Vilniaus viešojo transporto kontrolieriams – nauji mikroautobusai  5

SĮ „Susisiekimo paslaugos“ skelbia sostinės viešojo transporto kontrolieriams nupirkusi 5 naujus „Peugeot...

Transportas
2018.10.20
Teismas: „Lietuvos geležinkeliai“ gali tęsti 250 mln. Eur elektrifikavimo konkursą 

Teismas leido valstybės valdomiems „Lietuvos geležinkeliams“ atnaujinti maždaug 250 mln. Eur vertės Vilniaus...

Transportas
2018.10.19
„Klaipėdos naftos“ bunkeriavimo laivas atvyks vėliau

Didžiausias pasaulyje suskystintų gamtinių dujų (SkGD) bunkveriavimo laivas „Kairos“ išplaukė iš laivų...

Energetika
2018.10.19
„Lietuvos geležinkeliai“ pervežė 8,5% daugiau krovinių

AB „Lietuvos geležinkeliai“ per devynis šių metų mėnesius gavo 338,7 mln. Eur pajamų – 5,2% daugiau, nei tuo...

Transportas
2018.10.19
„Volkswagen“ skatins dyzelinio parko atnaujinimą

Ketvirtadienį koncernas paskelbė ketinantis skatinti Vokietijos dyzelinių automobilių parko atnaujinimą...

Transportas
2018.10.18
Pradedantiesiems vairuotojams pažymėjimai bus išduodami trejiems metams

Seimas ketvirtadienį priėmė pataisas, kurios keičia vairuotojų pažymėjimo išdavimo tvarką.

Transportas
2018.10.18
Automobilių plovimo rinka: plečia tiek tunelines, tiek automatines Premium 4

Pagrindiniai automobilių plovimo rinkos dalyviai galvoja apie plėtrą – bendrovė „Švaros broliai“...

Transportas
2018.10.18
„Small planet airlines“ atleidžia 44 darbuotojus Premium 11

Lietuvos įmonėje dirbę žmonės aptarnavo kritinius sunkumus patyrusias grupės įmones Vokietijoje ir Lenkijoje.

Transportas
2018.10.18
Klaipėdos uostas skaičiuoja konteinerių krovos rekordus Premium

Konteinerių krova užsiimančios Klaipėdos uosto bendrovės – Klaipėdos konteinerių terminalas ir „Klaipėdos...

Transportas
2018.10.18
„Merko Ehitus“ įmonė Osle statys „Teslų“ aptarnavimo centrą 1

Estijos kapitalo statybos kompanijos „Merko Ehitus“ įmonė Norvegijos sostinėje statys „Teslos“ elektromobilių...

Statyba ir NT
2018.10.17
Dėl kelio remonto Baltarusijoje galimi eismo ribojimai per Medininkų punktą

Dėl Baltarusijos teritorijoje vyksiančių kelio remonto darbų ketvirtadienį ir penktadienį galimi eismo...

Transportas
2018.10.17
„Švaros broliai“ atidarė 2 mln. Eur kainavusią, 6-ąją tunelinę plovyklą 12

Šiandien Vilniuje, Kareivių gatvėje atidaryta nauja tunelinė plovykla pristatoma kaip ilgiausią konvejerį...

Transportas
2018.10.17
„BAA Training“ pildo skrydžio treniruoklių parką

„Avia Solutions Group“ kontroliuojama bendrovė „BAA Training“ pristatė savo naują pirkinį –„Boeing 737 Next...

Transportas
2018.10.17
Valstybės valdomų įmonių pusmečio rezultatai: labiausiai augo transporto įmonės 3

63-jų valstybės valdomų įmonių (VVĮ) pardavimo pajamos per 2018 m. I pusmetį, lyginant su 2017 m.

Finansai
2018.10.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau