Konkurencijos taryba: dėl LJL gelbėjimo Lietuvai gresia sankcijos

Publikuota: 2015-07-28
Algimanto Kalvaičio (VŽ) nuotr.
Algimanto Kalvaičio (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Konkurencijos taryba pažėrė gausios ir aštrios kritikos Vyriausybės pasirinktam AB „Lietuvos jūrų laivininkystė“ (LJL) gelbėjimo planui, kai tam panaudojami AB „Lietuvos geležinkeliai“ uždirbti milijonai. Taryba be kita ko įspėja, kad jį Lietuva privalo suderinti su Europos Komisija (EK), nes gali sulaukti jos pastabų ir sankcijų.

VŽ antradienį gavo Konkurencijos tarybos raštą, adresuotą kelioms Lietuvos aukščiausios valdžios institucijoms, kuriame teigia savo iniciatyva įvertinanti Vyriausybės sprendimą atsisakyti LJL bankroto ir bandyti šią skolose skęstančią bendrovę gelbėti valstybės kontroliuojamų „Lietuvos geležinkelių“ pinigais.

Rašte pabrėžiama, kad sprendimai naują SEB banko skiriamą 3 mln. Eur paskolą LJL garantuoti geležinkelių uždirbtomis lėšomis, atitinkamai sumažinant „Lietuvos geležinkelių“ į biudžetą mokėtinus dividendus gali „būti priskirtini neteisėtai valstybės pagalbai“, nes gali pažeisti ES sutartis, pavyzdžiui, iškraipyti konkurenciją ir daryti poveikį valstybių narių tarpusavio prekybai.

„Nagrinėjamu atveju parama LJL teikiama pasitelkiant bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ išteklius. Pagal ES Teisingumo teismo praktiką net pagal privatinę teisę įsteigtų ūkio subjektų, kurie yra kontroliuojami valstybės, ištekliai gali būti pripažinti valstybės ištekliais, jeigu atitinkamus išteklius valstybė, įgyvendindama vienų ūkio subjektų kontrolę, gali panaudoti kitiems ūkio subjektams remti. Valstybės tiesiogiai ar per tarpininką teikiamos garantijos gali sumažinti valstybės išteklius, jeigu garantija bus pasinaudota. Taip pat pažymėtina, jog EK laikosi pozicijos, kad garantijos, kurias iš valstybės išteklių suteikia valstybės kontroliuojamos įmonės, gali būti pripažįstamos valstybės pagalba“, – teigiama Konkurencijos tarybos rašte.

Jame taip pat pabrėžiama, kad Vyriausybė nepakankamai įvertino, ar LJL bankrotas šioje situacijoje nebūtų kur kas naudingesnė ir pigesnė išeitis valstybei: „Pažymėtina, kad intervencijos į viešąjį ūkio subjektą, patiriantį sunkumus, atveju investicijų grąža turi būti palyginta su priešingos padėties scenarijumi ūkio subjekto likvidavimo atveju. Jeigu likvidavus ūkio subjektą būtų gauta daugiau pajamų ar patirta mažiau išlaidų negu remiant šį ūkio subjektą ir palaikant jo veiklą, privatus investuotojas rinktųsi likvidavimą. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad skaičiuojant likvidavimo kaštus tokiu atveju atsižvelgiama tik į kaštus, kurie būtų aktualūs rinkos investuotojui, bet ne į kaštus, susijusius su viešosios valdžios institucijų įgaliojimais (pavyzdžiui, darbuotojų atleidimo neigiami socialiniai padariniai).“

„Taip pat būtina pabrėžti, kad įrodinėjant, jog valstybė elgėsi kaip privatus investuotojas, prieš pritarimą konkrečiai paramos priemonei turi būti atliktas vertinimas dėl investicijos naudingumo, kuris būtų panašus į racionalaus privataus investuotojo vertinimą (pavyzdžiui, verslo plano forma). Siekiant įrodyti, kad valstybė veikė kaip privatus investuotojas, retrospektyviai atliekami vertinimai yra nepakankami“, – priduriama rašte.

Konkurencijos taryba mano, kad teikiant garantiją LJL yra „sustiprinama jos padėtis, palyginus su konkuruojančiomis įmonėmis, nes sudaromos sąlygos išvengti šios bendrovės bankroto“. Tuo metu priminta, kad pagal ES Teisingumo teismo praktiką, „konkurencija yra iškraipoma, kai priemonė palengvina įmonės, kuriai ji taikoma, finansinę naštą ir sustiprina jos padėtį, palyginus su konkuruojančiomis įmonėmis“.

Konkurencijos tarybos pateiktu preliminariu vertinimu, LJL „yra sunkumus patirianti įmonė, o valstybės pagalba sunkumus patiriančioms įmonėms gali būti teikiama tik pagal EK 2014 m. liepos 31 d. nustatytas gaires dėl valstybės pagalbos sunkumų patiriančioms ne finansų įmonėms sanuoti ir restruktūrizuoti“. Pagal šias gaires valstybės pagalba sunkumus patiriančioms įmonėms „turi būti reikalinga, tinkama, proporcinga, prisidėti prie bendros svarbos tikslo siekimo, turėti skatinamąjį poveikį ir nepasižymėti pernelyg dideliu neigiamu poveikiu konkurencijai bei valstybių narių tarpusavio prekybai“.

Taryba taip pat priminė, kad prieš teikiant valstybės pagalbą pagal EK nustatytąsias gaires, būtina gauti išankstinį Komisijos sutikimą dėl planuojamos valstybės pagalbos priemonės“.

„Be EK sutikimo įgyvendinta valstybės pagalbos priemonė laikoma neteisėta valstybės pagalba, ir nacionaliniai teismai, jeigu į juos kreipiasi suinteresuotas asmuo, gali priimti sprendimą, kad valstybės pagalba turi būti išieškota iš valstybės pagalbos gavėjo kartu su palūkanomis, nepaisant valstybės pagalbos suderinamumo su vidaus rinka“, – rašoma Konkurencijos tarybos rašte.

„Vis dėlto turimos informacijos pagrindu Konkurencijos taryba negali nustatyti, ar parama LJL suteikia išskirtinę ekonominę naudą šiai bendrovei, kurios ji neįgytų įprastomis rinkos sąlygomis. Jeigu valstybė, remdama LJL, veikia taip, kaip panašioje situacijoje elgtųsi privatus investuotojas, laikoma, kad ši bendrovė neįgyja išskirtinės ekonominės naudos ir valstybės pagalba jai neteikiama. Tuo tarpu jeigu valstybė šiuo atveju veikia tokiomis sąlygomis, kokios privačiam investuotojui būtų nepriimtinos, laikytina, kad LJL gauna išskirtinę ekonominę naudą ir jai teikiama valstybės pagalba, kuri turi būti suderinta su EK“, – teigiama antradienį išplatintame Tarybos pranešime spaudai.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
S. Krėpšta: Japonija domisi „Rail Baltica“, sinchronizacijos projektų finansavimu

Japonijos tarptautinio bendradarbiavimo bankas domisi galimybe finansuoti „Rail Baltica“ geležinkelių...

Saulės energija automobiliuose: netiki investuotojai, bet dosniai remia vartotojai Premium

Miunchene įsikūręs startuolis „Sono Motors“ per minios finansavimo kampaniją savo projektui surinko 53 mln.

Automobiliai
19:15
Vokietijos laivybos kompanija „TT-Line“ įsteigė įmonę Lietuvoje

Klaipėdoje įmonę įsteigė Vokietijos keltų kompanija „TT-Line“, jau plaukiojanti iš Klaipėdos į Švedijos...

Kelyje Vilnius–Klaipėda, ties Kaunu, pradedama naujo tilto statyba  1

Judriausioje Lietuvos kelių transporto arterijoje pradėti statybos darbai, kuriuos ketinama baigti 2021 m.

Tarptautine grupe virtusi „Spark“ platforma didina investicijas ir ruošiasi į naują rinką Premium

Elektrinių automobilių dalijimosi paslaugą trijose valstybėse teikianti platforma „Spark“ VŽ praneša 2019...

„Wizz Air“ nutraukia skrydžius iš Vilniaus į Atėnus ir Reikjaviką

Vengrijos oro bendrovė „WizzAir“ nuo kovo pabaigos nutraukia skrydžius iš Vilniaus į Islandijos sostinę...

Paslaugos
2020.01.22
„Toyota“ visame pasaulyje atšauks 3,4 mln. automobilių 

Dėl galimų saugos pagalvių veiklos sutrikimų bus atšaukiami didžiąja dalimi JAV rinkoje parduoti modeliai.

Automobiliai
2020.01.22
Estų vežėjai skundžiasi jų krovinius perimančiais lietuviais ir latviais Premium 3

Estijos vežėjai skundžiasi, kad jų konkurentai iš Lietuvos, Latvijos ir Lenkijos pažeidinėja kabotažo...

Savivaldybių žvyrkelių asfaltavimui skiriama 20 mln. Eur, pusė pinigų – kaimams 1

Skelbiama, kad ši suma perpus viršija 2019 m. finansavimo sumą, be to, pirmą kartą 50% žvyrkelių asfaltavimui...

„Volkswagen“ atstovai: 2021 m. 40% pardavimų Lietuvoje sudarys elektromobiliai 2

„Audi“ ir „Volkswagen“ praneša apie prekybos rekordą Baltijos šalyse: Lietuva išlieka didžiausia rinka,...

Automobiliai
2020.01.22
Didmeninė prekyba sutelkta nepajudinamų milžinų rankose Premium

Maisto produktų, gėrimų ir tabako nespecializuotos didmeninės prekybos sektoriuje penkios įmonės, kurių...

Prekyba
2020.01.22
„Omniva“ prie paštomatų tinklo jungia Neringą, konkurentai anapus marių neskuba Premium

„Omniva LT“ pastatė paštomatą Nidoje ir siuntoms į Kuršių mariomis atskirtą Neringos savivaldybę netaikys...

EP komitetas pritarė Mobilumo paketo nuostatoms  Premium

Antradienį Europos Parlamento (EP) Transporto ir turizmo komitetas įvykdė dar vieną Lietuvos vežėjams...

Kelių direkcija pasirašė 8 žvyrkelių asfaltavimo darbų sutartis 

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) praneša pasirašiusi 8 žvyrkelių asfaltavimo darbų sutartis.

S. Skvernelis: Lietuva pasirengusi didinti Baltarusijos tranzitą per Klaipėdą

Lietuva yra pasirengusi didinti Baltarusijos prekių tranzitą per Klaipėdos jūrų uostą, antradienį pareiškė...

Naują Lietuvos pašto valdybą planuojama paskirti kovą

Atnaujinta valstybės valdomo Lietuvos pašto valdyba turėtų būti suformuota kovo mėnesį, teigia susisiekimo...

Problemų Norvegijoje turi ir didžiausias Latvijos vežėjas

Norvegijos darbo inspekcija uždraudė didžiausiam Latvijos vežėjui „Kreiss“ vykdyti veiklą šalies teritorijoje.

Planuojantiems vasaros atostogas – naujos skrydžių kryptys iš Lietuvos 1

Žiema – geras metas planuoti šiltojo sezono veiklas. Lietuvos oro uostai šią vasarą kviečia išbandyti naujas...

Paslaugos
2020.01.21
„Plaunu pats“ į tunelinę plovyklą Klaipėdoje investuos 1 mln. Eur Premium

Penkiolikos „Plaunu pats“ plovyklų tinklą mūsų šalyje valdanti UAB „Džamina“ šių metų pabaigoje Klaipėdoje...

Paslaugos
2020.01.21
Tęsiantis ginčui su Rusija, Baltarusija importuos naftos per Lietuvą 1

Baltarusija importuos naftos iš Norvegijos per Klaipėdos uostą ir „Lietuvos geležinkelius“, tęsiantis Minsko...

Pramonė
2020.01.20

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau