Analitikai pašiurpę dėl LJL gelbėjimo

Publikuota: 2015-07-24
Iš dešinės: Vaidotas Rūkas, Investuotojų asociacijos valdybos narys, fondų valdytojas, Audrius Balaišis, investicijų valdymo bendrovės „Prudentis“ direktorius ir partneris. VŽ montažas.
svg svg
Iš dešinės: Vaidotas Rūkas, Investuotojų asociacijos valdybos narys, fondų valdytojas, Audrius Balaišis, investicijų valdymo bendrovės „Prudentis“ direktorius ir partneris. VŽ montažas.
„Verslo žinios“

Vyriausybei penktadienį netikėtai nusprendus gelbėti katastrofiškoje finansinėje situacijoje atsidūrusią AB „Lietuvos jūrų laivininkystė“ (LJL), vieni finansų analitikai jaučiasi šokiruoti dėl tokio sprendimo ir teigia, kad už to galimai kyšo banko interesų ausys. Kiti teigia, kad gelbėjimas nesukurs jokios naudos valstybei. (Papildyta)

„Valstybei visiškai neapsimoka gelbėti LJL, tai yra absoliutus lėšų švaistymas, absurdas, pasityčiojimas iš valstybės interesų. Tegul parodo dokumentus, planą, kodėl tą daryti apsimoka“, – komentuoja Vaidotas Rūkas, Investuotojų asociacijos valdybos narys, fondų valdytojas.

Pasak jo, vienintelis logiškas sprendimas yra leisti šiai įmonei bankrutuoti, o jei norima išsaugoti darbo vietas jūrininkams, reikia įsteigti kitą įmonę ir nupirkti naujus, šiuo metu paklausius laivus.

„LJL laivai yra kelių dešimtmečių senumo ir priskiriami sausakrūvių laivų tipui – šio tipo laivai rinkoje yra nepaklausūs, gabenimo jais įkainius atspindintis indeksas „Baltic Dry“ yra žemumose ir nenusimato, kad situacija keistųsi“, – kalba p. Rūkas.

Anot analitiko, „iš viso to labiausiai gali išlošti bankas, nes jis praras mažiau pinigų“.

Kaip žinia, didžiausias LJL kreditorius yra SEB bankas, kuriam įmonė skolinga apie 15 mln. Eur.

Neaiškus motyvas

Pasak p. Rūko, dar blogiau yra tai, kad paskola LJL bus garantuojama AB „Lietuvos geležinkeliai“ lėšomis.

„Valstybei priklausantys „Lietuvos geležinkeliai“ užsiima nežinia kuo. Tie „Lietuvos geležinkelių“ valdybos nariai, kurie dės parašus ant šio sprendimo, manau, rizikuoja daug kuo. Galbūt reikėtų kreiptis į teismą ir kvestionuoti jų sprendimą, nes tai gali būti traktuojama kaip lėšų švaistymas“, – sako p. Rūkas.

Pasak jo, visiškai neaišku, kokiais „Lietuvos geležinkelių“ interesais pagrįstas įmonės spendimas garantuoti paskolą LJL.

Minimali nauda ekonomikai

Audrius Balaišis, investicijų valdymo bendrovės „Prudentis“ direktorius ir partneris, dėsto, kad valstybė turėtų išsikelti klausimą ir pati atsakyti, kodėl ji gelbėja šią įmonę.

„Juk LJL sausakrūviai laivai veikia pasaulinėje rinkoje, plaukia iš taško A į tašką B gabendami, pavyzdžiui, geležies rūdą iš Brazilijos į Kiniją. Ar tai duoda kokią nors realią naudą Lietuvai, neskaitant to, kad laive dirba keliolika jūrininkų? Aš abejoju, ar finansinė injekcija atpirks tą naudą, kurią ekonomikai duoda tos darbo vietos ir jūrininkų sumokami mokesčiai“, – sako p. Balaišis.

Pasak jo, jei gelbėjama LJL, kyla klausimas, gal tada verta gelbėti bet kokią verslo nesugebančią vystyti valstybinę įmonę.

„Jei aš turiu pervežimo autobusais įmonę Lotynų Amerikoje ir nesugebu plėtoti šio verslo, gal man irgi reikia valstybinės paramos, nes ant autobuso priklijuotos Lietuvos vėliavos?“, – retoriškai klausia p. Balaišis.

Jis teigia, kad bendrovės problemas buvo galima spręsti kapitalizuojant SEB banko skolą į akcinį kapitalą ir šios įmonės vairą perleidžiant bankui arba atsisakant senų, neekonomiškų laivų, juos pakeičiant į naujus laivus, nors ir mažesnį jų kiekį.

„Jei jau norime būti jūrine valstybe, laivybos verslo galime mokytis iš graikų arba norvegų. Jie verslą šioje srityje daro pirkdami laivus tada, kai jie pigūs, ir parduodami tada, kai jau yra brangūs. Krovinių gabenimas yra jų verslo dalis, tačiau tai ne pagrindinis lėšų šaltinis“, – sako p. Balaišis.

Pasak jo, krovinių gabenimas sausakrūviais laivais dabar yra itin nepelningas verslas, nes frachtai yra tik šiek kiek aukštesniame lygyje nei buvo per krizę 2008-2009 m.

Apsigalvojo dėl bankroto

Šiandien paskelbta, kad Vyriausybė nusprendė vis dėlto suteikti finansinę pagalbą žlungančiai valstybės valdomai bendrovei LJL, bandyti ją išgelbėti suteikus valstybės garantijas naujai paskolai – 3 mln. Eur.

Todėl bus atšaukiamas kreipimasis į teismą dėl bankroto paskelbimo LJL.

Taip nuspręsta penktadienį surengtame skubiame pasitarime pas premjerą Algirdą Butkevičių, dėl LJL problemų kiek anksčiau grįžusį iš kasmetinių atostogų. Iš pradžių tai buvo tiesiog darbinis pasitarimas, bet sutarus dėl eilinio LJL gelbėjimo plano jis pavirto formaliu Vyriausybės pasitarimu.

Jame dalyvavo susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius, kai kurių kitų ministerijų vadovai, LJL vadovybės, didžiausio laivininkystės kreditoriaus – SEB banko atstovai.

„Yra priimti sprendimai, kad ateinančią savaitę SEB bankas suteiks naują 3 mln. Eur paskolą LJL. Už ją garantuos „Lietuvos geležinkeliai“, – sakė p. Butkevičius.

SEB bankas šioje istorijoje susilaiko nuo komentarų.

LJL akcijos „Nasdaq Vilniaus“ biržoje šiandien buvo nusiritusios iki žemiausio įmanomo lygio – 0,001 Eur, tačiau po Vyriausybės sprendimo atšoko.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
EK leido Latvijai 250 mln. Eur paremti „airBaltic“ kapitalą 1

Europos Komisija  patvirtino 250 mln. Eur Latvijos vyriausybės investiciją į Latvijos oro linijų bendrovės...

Trečdalį pajėgumų įjungę tolimųjų reisų vežėjai laukia grįžtant užsieniečių

Maždaug trečdalį tarptautinių maršrutų atnaujinę šalies vežėjai sako, kad keleivių srautai dar tik artėja...

„Airbus“ lengvesnių laikų greit nesitiki – atleidžia 15.000 darbuotojų Premium

Lėktuvų gamintojas „Airbus“ pripažįsta nesitikintis, kad oro kelionės iki 2025 m. sugrįžtų į ikipandeminį...

Pramonė
2020.07.04
VŽ bando: tradicijų neišduodanti ketvirtos kartos „Škoda Octavia“ Premium

Karantino metu prekybos salonus pasiekęs naujasis „Škodos“ bestseleris stebina paprastais ir gerai...

Automobiliai
2020.07.04
Į orą Europoje sparčiausiai grįžta „Turkish Airlines“

Oro bendrovėms pamažu atnaujinant vis daugiau skrydžių, sparčiausiai į orą Europoje grįžta „Turkish...

„Air France-KLM“ atleis daugiau kaip 7.500 darbuotojų 2

„Air France-KLM“, antros pagal dydį Europos oro linijos, dėl naujojo koronaviruso sukeltos krizės planuoja...

Nepriėmė nagrinėti „Achemos grupės“ bendrovės ieškinio „Klaipėdos naftai“

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) nepriėmė nagrinėti „Achemos grupei“ priklausančios naftos produktų...

Pramonė
2020.07.03
Atleidžiamas Kelių direkcijos vadovas V. Andrejevas 19

Susisiekimo ministerija informuoja, kad „siekiant sklandaus ir efektyvaus Lietuvos automobilių kelių...

Vadyba
2020.07.03
Naujas „Lietuvos geležinkelių“ įvaizdis – reikšmingų pokyčių įmonėje atspindys ir ambicija ateičiai Verslo tribūna

„Lietuvos geležinkeliai“ pristatė atnaujintą, pažangą, tvarumą ir naudos Lietuvai kūrimą akcentuojantį...

Neringoje atidaromas Nidos aerodromas 1

Liepos 3-ąją Nidos lauko aikštelei ties Bulvikio kyšuliu suteiktas aerodromo statusas – čia vėl leisis ir...

Laisvalaikis
2020.07.03
„Lietuvos geležinkeliai“ virsta LTG, keičiasi grupės įmonių prekės ženklai 26

„Lietuvos geležinkeliai“ keičia visų grupės įmonių prekės ženklus ir pagrindinės įmonės logotipą. „Lietuvos...

VVKD teisme reikalauja neskaidyti konkurso dėl Nemuno vagos tvarkymo 

VĮ Vidaus vandens kelių direkcija (VVKD) tvirtina, kad dėl Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) reikalavimų gali...

Popandeminiame pasaulyje daugės tiesioginių skrydžių, bet ne iš Lietuvos Premium

Popandeminiame pasaulyje, tikėtina, mažės didelių aviacijos centrų (angl. hub) reikšmė ir didės tiesioginių...

Transportininkų realybė: vieni taikosi su praradimais, kiti vos spėja skaičiuoti pelną Premium 1

Per karantiną vilkikai nestovėjo įmonių kiemuose, bet kai kurių bendrovių apyvarta ypač krito. Labiausiai...

Gazelė
2020.07.03
Kelių direkcijos vadovas atmeta ministro kaltinimus politikavimu 1

Vitalijus Andrejevas, Susisiekimo ministro Jaroslavo Narkevičiaus politikavimu ketvirtadienį apkaltintas...

Ekspeditorių išlaidas augina per trumpas „Vikingo“ traukinys Premium

Ekspedijavimo įmonės piktinasi, kad gabendamos konteinerius „Vikingo“ traukiniu Baltarusijoje turi mokėti...

Proga laisvam kapitalui, kuria dažnas Lietuvoje bijo pasinaudoti Premium

Koronavirusas vienų verslininkų visą laiką suvalgė likvidumo paieškoms. O kitiems atveria naujų galimybių,...

Statyba ir NT
2020.07.02
Naujų automobilių rinka grįžta į prieškrizinį lygį  Premium

Birželį vidinėje rinkoje likus 2.285 naujiems automobiliams, matomas 22% metinis nuosmukis, tačiau bendra...

Automobiliai
2020.07.02
Iš Klimato kaitos programos – 37 mln. Eur energetikai, transportui ir žemės ūkiui

Siekiant mažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį, iš Klimato kaitos programos numatyta 37...

Pramonė
2020.07.01
Keltų bilietų pardavėja „Krantas Travel“ stabdo veiklą Premium 1

Kelionių agentūra „Krantas Travel“ pranešė akcininkų sprendimu stabdanti veiklą. Bendrovė skelbia nuo šių...

Paslaugos
2020.07.01

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus