Konkurencijos taryba: tiekėjų santykiai su prekybos tinklais šiltėja

Publikuota: 2016-02-26
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Asta Šerėnaitė

Didžiųjų mažmeninės prekybos tinklų priežiūrą atliekanti Konkurencijos taryba teigia matanti pozityvių pokyčių tiekėjų ir tinklų santykiuose. Tiesa, didelė dalis tiekėjų vis dar teigia juntantys tinklų spaudimą ir vienašališkai primestas sąlygas.

Konkurencijos tarybos (KT) atliktoje tiekėjų apklausoje 16% tiekėjų pasisakė, kad jų padėtis dirbant su didžiaisiais prekybos tinklais pagerėjo. Tokią nuomonę, anot respondentų, lemia tai, kad sutartys su mažmeninės prekybos tinklais tapo skaidresnės, jose nebeliko punktų, kuriems tiekėjai negali daryti įtakos, pavyzdžiui, naujų parduotuvių atidarymo mokesčiai.

Pasak kai kurių tiekėjų, ir sutarčių su mažmenininkais administravimas tapo paprastesnis, taip pat tapo aiškesnės sąnaudos ir tiekėjų bei prekybininkų įsipareigojimai.

Vienas tiekėjas nurodė, kad nebepatiria papildomų neplanuotų išlaidų, t. y. ne tik naujų prekybos centrų atidarymo, bet ir atidarymo po rekonstrukcijų mokesčių, kurie sukeldavo papildomų sąnaudų ir neduodavo grąžos. Kitas tiekėjas pastebi, kad mažmeninės prekybos įmonės taikomų mokesčių ir nuolaidų didinimo procesas sustojo.

Spaudimą dar jaučia

Tiesa, net 40% tiekėjų nurodo, kad mažmeninės prekybos įmonės vis dar taiko neadekvačias baudas bei skaičiuoja didelius delspinigius ir netesybas.

Vienas iš tiekėjų nurodė, kad mažmeninės prekybos įmonės baudas naudoja kaip spaudimo priemonę, darydamos poveikį priverstiniam sutarties sąlygų pakeitimui. Tiekėjų taip pat netenkina prekių tiekimo ir pernelyg ilgi atsiskaitymo už prekes terminai.

Apie 44% tiekėjų teigia, kad per metus tinklų iš tiekėjų reikalaujamos nuolaidos (nuolaida yra tinklo iš tiekėjo nuskaičiuojama suma už tam tikrus veiksmus, kuo didesnė nuolaida, tuo mažiau lieka tiekėjui) padidėjo, ir tiek pat atsakiusiųjų pažymėjo, kad nuolaidų dydis nesikeitė.

Tiekėjai paaiškino, kad daugiausia padidėjo nuolaidos rinkodaros biudžetui, apyvartos nuolaida, mėnesio apyvartos nuolaida, logistikos nuolaidos. Tik 6% tiekėjų nurodė, kad nuolaidos sumažėjo, pavyzdžiui, sumažėjo reklaminėms akcijoms skirta dalis nuo apyvartos.

Tyrimai padeda

„Per šešerius stebėsenos metus Konkurencijos taryba negavo nei vieno tiekėjo skundo. Vis tik reaguodama į tiekėjų kasmet išsakomas pastabas, Konkurencijos taryba savo iniciatyva atliko iš viso 5 tyrimus, kurių metu nustatyti pažeidimai paskatino mažmenines prekybos įmones lanksčiau bendradarbiauti su tiekėjais, o tiekėjus padrąsino aktyviau ginti savo derybines pozicijas,“ – sako Šarūnas Keserauskas, KT pirmininkas.

Per 2015 m. KT savo iniciatyva atliko vieną tyrimą dėl UAB „Rimi Lietuva“ sutartyse numatytų veiksmų, kurie esą varžė tiekėjų galimybes laisvai veikti rinkoje ir pasirinkti jiems naudingiausius prekių pardavimo skatinimo būdus.

„Rimi Lietuvai“ skirta 73.000 Eur bauda, bendrovė nutarimą apskundė teismui.

2010 m. priimtas Mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymas (MPĮNVDĮ) yra taikomas įmonėms, turinčioms didelę rinkos galią mažmeninėje prekyboje. Šiuo metu didelė galią turinčių mažmenininkų kriterijus atitinka keturios įmonės: „Maxima LT“, „Palink“, „Rimi Lietuva“ ir „Norfos mažmena“.

KT vykdo šio įstatymo priežiūrą ir kasmet atlieka apklausą bei pateikia priežiūros ataskaitą. Tarybos ekspertai 2015 m. apklausė 112 tiekėjų ir 4 mažmeninės prekybos įmones. Nuo šių metų įstatymo stebėsenos pažyma bus teikiama, kas dvejus metus, o ne kasmet, kaip buvo iki šiol.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Viešieji pirkimai: neužlopoma juodoji skylė 10

Nors Viešųjų pirkimų įstatymas išgyveno kone keturias dešimtis metamorfozių, ko gero, dar ne viena Vyriausybė...

Perspėjimas įmonėms: daugėja apgaulingų pasiūlymų Premium 2

Lietuvos eksportuotojai sulaukia gerokai daugiau nei anksčiau apgaulingų pasiūlymų patiekti prekes. Dabar jie...

Finansai
05:45
„JCDecaux“ atsigręžia į prekybininkus: investuoja „Panoramoje“ Premium 2

Lauko reklamos bendrovė „JCDecaux Lietuva“ prekybos centre „Panorama“ investavo bemaž 150.000 Eur ir įrengė...

Rinkodara
2019.05.20
Kilni „Maximos“ akcija paskendo kritikos liūne 14

Prekybos tinklas „Maxima“ paskelbė akciją, kurios metu kviečia įsigyti Nomedos Marčėnaitės iliustracija...

Rinkodara
2019.05.20
„Norfos“ pelnas pernai smuko 15%

Mažmeninės prekybos tinklą „Norfa“ valdanti bendrovė „Norfos mažmena“ pernai uždirbo 6,4 mln. Eur grynojo...

Prekyba
2019.05.20
Prekybos sektorius: pergalę švęs duomenų analitikos karaliai

Tradiciniai prekybininkai, bijodami prarasti savo klientus, investuoja į elektroninę prekybą, kuri kol kas...

Prekyba
2019.05.20
Paskutiniajame etape – du žuvies gamybos prekių ženklai

Paskutiniajame „Metų prekės ženklo 2019“ balsavimo internete etape – „Viči“ ir „Zigmas“. Šie ženklai...

Rinkodara
2019.05.20
„Maxima“ užlipo ant pirmo laiptelio, „Tele2“ – penkta 3

Pirmąjį šių metų ketvirtį „Maxima“ nukarūnavo „Tele2“, kuri pagal investicijas į reklamą jau ne vienerius...

Rinkodara
2019.05.20
Valdžia – verslo baudėja: ar grįšime į policininkų krūmuose laikus? 19

Koks turėtų būti verslo ir valdžios santykis? Ilgą laiką buvo dirbama, kad valstybė taptų partneriu ir...

Verslo aplinka
2019.05.19
„& Other Stories“ ženklo parduotuvei H&M pasirinko „Galleria Riga“

Pirmą Baltijos šalyse „& Other Stories“ 740 kv.m. ploto parduotuvę šį rudenį Švedijos drabužių prekybininkė...

Prekyba
2019.05.19
Komunikacija: „Maxima“ didina atotrūkį nuo konkurentų 2

Vertinant didžiųjų prekybos tinklų komunikaciją, matyti, kad „Maxima“ vis labiau didina atotrūkį nuo „Lidl“,...

Rinkodara
2019.05.19
4 patarimai kaip pasiekti auditoriją „Facebook“ neinvestuojant į reklamą 3

Jei administruojate prekės ženklo paskyrą socialiniame tinkle „Facebook“, net neabejotina, kad per...

Rinkodara
2019.05.18
Kuo toliau nuo didmiesčių, tuo sunkiau parduoti ekologiškus produktus

Sveikos gyvensenos bumas labiausiai juntamas didmiesčiuose. Tačiau ir atokesniuose miestuose ekologiškų...

Gazelė
2019.05.18
Pakoreguota „Aprangos“ EBITDA atitiko analitikų prognozę

Pirmąjį praėjusių metų ketvirtį „Aprangos“ pardavimams neigiamą įtaką darė neįprastai šalti orai ir Velykos,...

Prekyba
2019.05.18
Policija pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl žurnalisto Š. Černiausko veiksmų  7

Policija pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl žurnalisto Šarūno Černiausko veiksmų, BNS patvirtino policijos...

Rinkodara
2019.05.17
Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje – sparčiausias ES

Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje per keturis šių metų mėnesius buvo sparčiausias Europos...

Po ES teismo sprendimo Lenkijoje gali būti įvestas prekybos mokestis didiesiems 12

Europos Sąjungos Bendrasis Teismas panaikino Europos Komisijos (EK) nepalankų sprendimą dėl mažmeninės...

Prekyba
2019.05.17
Mažų parduotuvių plėtrą Vilniaus centre vis dar riboja kliūtys 1

Per kelerius metus Vilniaus ir Kauno centrinėse dalyse atsidarys iki dešimties naujų nedidelių parduotuvėlių,...

Prekyba
2019.05.17
RSVA: neskaidri dviejų agentūrų veikla kenkia visos rinkos reputacijai 1

Šią savaitę viešojoje erdvėje pasirodė žinios apie ryšių su visuomene agentūrų veiklą, prieštaraujančią...

Rinkodara
2019.05.17
Andrius Baranauskas: „Krizė – ne problema, bet simptomas“ Verslo tribūna

Įmones ištinkančios krizės būna įvairios: dažniausiai netikėtos, kartais ilgalaikės, taip pat tokios, kurias...

Rinkodara
2019.05.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau