Prekybos centras miega

Publikuota: 2015-10-16
Atnaujinta 2015-10-19 12:06
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Path Intelligence“ pardavimų vadovas EMEA regione

Interneto komentatoriams ir toliau laužant ietis ko labiau didmiesčiams reikia – pramonės ar stadionų – karavanas į šuns lojimą nereaguoja. Statytojai kaip statė taip stato. Smagu matyti dešimtimis milijonų matuojamas investicijas Kauno priemiestyje ir statybininkams atsiradusio darbo. Tačiau, mano nuomone, ne viskas auksas kas auksu žiba.

Kaune tikrai nėra kokybiško prekybinio ploto pertekliaus, todėl bet kokia naujiena yra sveikintina. Bet ketinimai stebinti dydžiu prasilenkia su šiuolaikine verslo logika. Prekybos centrai visame pasaulyje prekybininkų vertinami tik pagal vidutinį kvadratinio metro efektyvumą. Didinant plotą, turi atitinkamai didėti bendra prekybos centro apyvarta. Tai įmanoma arba labiau užgulant turimą traukos teritoriją, arba ją plečiant. Lietuvoje kvadratų efektyvumas dar toli nuo lygio, prie kurio pratę profesionalūs tarptautiniai tinklai. Todėl tenkinti ambicijas būti didžiausiu rizikuojant sumažinti patrauklumą profesionalių prekybininkų akyse yra keistas užmojis.

Paskutinį dešimtmetį per Europą prasirito ne viena konceptualių pokyčių banga. Nors interneto įtakos augimas apstojo, jo padaryti pokyčiai pirkėjų elgsenoje negrįžtami. Dydis, platus asortimentas ir žemiausios kainos nebėra prekybos centrų ginklai padedant nuomininkams apginti antkainius, kuriuose yra nuoma ir pardavėjų atlyginimai. Vienu metu kritine mase traukos jėgą mėginę sukurti plėtotojai apleidžia pozicijas natūraliems reiškiniams. Žmonės ieško emocijų, socializavimosi galimybių, labiau savo lūkesčius atitinkančių vietų. Mes dar nepavijome Europos, tačiau investicijų į nekilnojamą turtą atsipirkimo horizontas labai toli, todėl ignoruoti kuriant ilgalaikę objekto vertę nereiktų. Kauno natūrali gravitacijos ašis yra Laisvės alėja. Jai nereikia kovoti už būvį. Jei niekas netrukdo, ji auga natūraliai.

Prekybos centrų plėtra neprisirpusios rinkos sąlygomis retai kada reaguoja į žmonių skaičiaus augimą ar mažėjimą. Prekybos centrai užima tik nedidelę dalį visos mažmeninės prekybos, o plėtros rezervas mažiau modernių prekybos formų sąskaita yra labai didelis. Jeigu brandžios rinkos ir gilias prekybos tradicijas turinčiuose miestuose prekybos centrai atsiriekia iki 15% vartojimo, tai Centrinės Europos kraštuose subėgę tarptautiniai statytojai greitai pasiekė 60%. Kaune nežinau, bet palyginimui Vilniuje prekybos centrai užima maždaug 25%, iš kurių paaštrėjusios konkurencijos sąlygomis mažiausiai pusė turėtų ieškoti kitų pastato panaudojimo galimybių.

Būtų smalsu sužinoti kas išrado, kad lankytojams patogiau eiti ratu. Gal nebent zonoje. Efektyviai valdyti paralelines alėjas yra daug sudėtingiau nei vieną. O daugiaaukštės parkavimo aikštelės statomos dėl žemės kainos arba kovojant su žemės trauka, kai reikia lankytojus pakelti aukščiau. Konceptualiai, už miesto erdvi vieno lygio automobilių aikštelė yra ženklus privalumas pries integruotus objektus. Autoriai Chapman Taylor ir Objekt-Entwicklung tokių yra darę ne vieną dešimtį ir supranta funkciją. Ar pasiteisins eksperimentas išoriniai stebėtojai nepamatysime. Tačiau keisti sprendimai mažina vietos efektyvumą ir investuotojų norą užsiimti šiuo verslu ateityje.

Ankstesniuose pranešimuose minėtas ketinimas atidaryti mega dydžio sveikatingumo klubą greičiausiai pralinksmino ne vieną labiau išmanantį šią sritį. Fitneso klubai gyvena iš narysčių, kurios lankytojams apsimoka tik lankantis 2 ir daugiau kartų per savaitę. Tai verta daryti tik gyvenant dešimties minučių kelio spinduliu. Kiek laiko kelionėje turės praleisti sveikuoliai, jei jų reikės daug tūkstančių?

Kad po šešių metų visiško štiliaus naujos prekybinės patalpos graibstomos, nieko nestebina. Trijuose didžiausiuose miestuose dirvonuoja dešimtys geresnių komercija varomoms viešosioms erdvėms tinkamų vietų. Todėl ilgalaikėje perspektyvoje padidėjusi momentinė paklausa nieko nereiškia. Tačiau žinutė yra „paskubėkite, dar yra laisvų vietų“. O tai jau stebina.

Šalia prekybos centro bus įkurti parkeliai su vaikų žaidimų aikštelėmis, amfiteatru bei lauko prekybos vietomis. Tai jau stipru. Prekybos centras yra dengta dirbtinė gatvė, todėl viena pagrindinių sėkmės taisyklių yra tai, kad viskas prekybos cente yra viduje. Net pagrindinis fasadas. Mėginimas išnešti privalumus lauk gerai skamba nebent spaudos pranešimuose.

Mačiau nemažai perstatymų, tačiau neteko matyti statybvietės be nepatogumų. Dulkei nenurodysi ignoruoti skersvėjo. Yra daug pavyzdžių, kuomet nepatogumai yra paverčiami teigiama emocija ir stebuklo laukimu. Įsitikinimas, kad statybų bendrovė pasirūpins būti nematoma skamba naivokai. Tačiau čia yra vietos kūrybai. Ypač, kai esminė žinia apie platesnę pasiūlą yra nustelbta naujienos apie statybinės organizacijos pasirinkimą.

Galiausiai plėtotojas iš tiesų yra didelė profesionali kompanija. Tačiau dar neparodė aukštojo pilotažo valdant emocinį pirkėjų lojalumą. Nėra pagrindo to tikėtis, nes nepikta konkurencija to nereikalauja. Tačiau pavadinime užprogramuota ambicija stebinti dydžiu labiau tiko, kai buvo kuriamas nacionalinės reikšmės centras prieš 15 metų su unikaliais traukos operatoriais ir tankiu tinkleliu vakaruose išmėgintų renginių. Dabar sėkmė tik paskatins kitų objektų atsiradimą arčiau pirkėjų. Ką reiktų numatyti, norint tapti didžiausiu.

Laurynas Mituzas yra „Path Intelligence“ pardavimų vadovas EMEA regione.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Walmart“ su „Amazon“ susikaus dar vienoje srityje

JAV mažmeninės prekybos milžinė „Walmart“, konkuruojanti su „Amazon“ įvairiausiose segmentuose nuo e. knygų...

Rinkodara
2018.07.22
Kodėl kai kurių rinkų nepavyksta užkariauti 6

Pasirengti eksportui užtrunka. Daugelis sėkmingai eksportuojančių verslininkų sako į kitą šalį įžengę ir...

Vadyba
2018.07.22
Apklausa: kavinių nuolaidos vis mažiau vilioja 6

Du iš dešimties apklausoje dalyvavusių vyrų ir moterų į kavines užsuka dėl siūlomų akcijų ir specialių...

Skelbiamas legendinės kavinės „Rotonda“ nuomos konkursas 1

Vilniaus Gedimino kalno papėdėje kadaise veikusios kavinės-ledainės „Rotonda“ patalpos išnuomojamos viešojo...

Po tyrimų Marijampolėje vėl galima gerti vandenį 1

Po Marijampolėje atliktų vandens tyrimų nustatyta, kad jis saugus vartoti, penktadienį paskelbė vietinė...

Biurų plėtra važiuoja toliau, o progos užsidirbti iš sandėlių dar neišnaudoja 

Palankios ekonomikos tendencijos, gyventojų lūkesčiai ir vartojimas šių metų pirmąjį pusmetį teigiamai veikė...

Statyba ir NT
2018.07.20
„Maxima“ Lenkijoje sujungia dvi įmones 5

„Maxima grupė“ į prekybos tinklą „Stokrotka“, kurį valdo nuo šių metų pavasario, integruos 2012 m. įsigytą...

Sekmadieniniai draudimai keičia Lenkijos prekybos paveikslą 2

Lenkijoje įsigaliojus įstatymui, ribojančiam prekybininkų darbą sekmadieniais, didieji prekybos centrai...

Su atgaivintu „Šilelio“ prekės ženklu pajamas dvigubina kasmet Premium 2

Vilniaus bendrovė „Sponge“, prieš porą metų atgaivinusi lietuvišką prekės ženklą „Šilelis“, pernai beveik...

Technologijos
2018.07.19
FNTT ir prokurorai perdavė teismui „Metrail“ bylą

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT) kartu su Vilniaus apygardos prokuratūra baigė tyrimą ir teismui...

Verslo aplinka
2018.07.19
Neįvykusios „Rimi“ ir „Iki“ jungtuvės konfidencialumo migloje 10

Mažmeninės prekybos tinklų „Rimi“ ir „Iki“ sandoris, kuriam įvykus „Rimi“ už 213 mln. Eur būtų įsigijusi...

Į Lietuvą tiektos listerija užkrėstos šaldytos daržovės išimamos iš rinkos

Lenkijos įmonės „Greenyard Frozen Poland“ listerija užkrėstos šaldytos daržovės išimamos iš Lietuvos rinkos –...

„Bionorica Lithuania“ sukčiams pervedė beveik pusę milijono eurų 6

Vilniaus vaistų prekybos bendrovė „Bionorica Lithuania“ sukčiams į Honkongo banką pervedė beveik pusę...

TOP 1000 lyderiai ekspertų akimis: per mažai pramonės, o ypač – inovatyvios Premium 1

Lietuvos bendrovių TOP 1000 sąrašo viršūnėse – palyginti nedaug modernių pramonės įmonių, vos viena kita...

Pramonė
2018.07.18
Ukmergės „Grosso Moda Lithuania“ verslo modelis – aukštų kainų klientai

Didmenine prekyba drabužiais užsiimanti Ukmergės UAB „Grosso Moda Lithuania“ ieško stambių ir patikimų...

Pramonė
2018.07.18
„Walmart“ sudomino „Microsoft“ debesys

Jungtinių Amerikos Valstijų mažmeninės prekybos milžinė „Walmart“ ir programinės įrangos kompanija „Microsoft...

TOP 1000: pirmuoju smuiku grojo prekyba ir pramonė Premium 4

„Verslo žinių“ kasmet sudaromo didžiausio Lietuvos bendrovių TOP 1000 viršūnėje – didmeninės ir mažmeninės...

Pramonė
2018.07.18
„Ebay“ pamėgtas mados aukcionierius – Ukmergėje Premium 4

Daikto vertė ir kaina nebūtinai atitinka viena kitą, o pagal tam tikrus požymius vertingas daiktas savo...

„Norfai“ – bauda už pavojingas kūno priežiūros priemones 6

Prekybos tinklą „Norfa“ valdančio verslininko Dainiaus Dundulio valdomai didmeninės prekybos bendrovei...

„Norfa“ atidarė ketvirtą iš dešimties naujų parduotuvių 4

Šiemet planuojantis atidaryti dešimt naujų parduotuvių, į kurias investicijos sieks apie 15 mln. Eur,...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau