Pabradėje sukurti degalai su vandeniliu

Publikuota: 2015-10-11
Vidas Korsakas, UAB „SG dujos Auto“ direktorius: „Mūsų planuose yra ir gryno  vandenilio panaudojimo tyrimai.“ JUDITOS GRIGELYTĖS (VŽ) NUOTR.
Vidas Korsakas, UAB „SG dujos Auto“ direktorius: „Mūsų planuose yra ir gryno vandenilio panaudojimo tyrimai.“ JUDITOS GRIGELYTĖS (VŽ) NUOTR.
„Verslo žinios“

Vandenilio panaudojimą kuro gamybai tyrusi UAB „SG dujos Auto“ patentavo pramoninės hidrometano gamybos technologiją ir sukūrė jo gamybos įrangą.

Pirmieji tokie moduliai, skirti viešajam transportui, jau baigiami įrengti Ukmergėje, Marijampolėje ir Telšiuose.

„Tirdami vandenilio panaudojimo degalų gamybai Lietuvoje galimybes, sukonstravome hidrometano arba, sakant paprasčiau, gamtinių dujų ir vandenilio, gamybos įrangą, kurią galima įdiegti esamose kompresorinėse stotyse. Ši įranga gamina degalų mišinius, ekologiškesnius už naudojamus šiuo metu“, – pasakoja Vidas Korsakas, „SG dujos Auto“ direktorius.

Pasak jo, moksliniai tyrimai parodė, kad hidrometano (gamtinių dujų, prisodrintų 5–10% vandenilio) mišinys mažina aplinkos taršą. Sukurtas produktas bus pažymėtas prekės ženklu H2NG. Bendrovės tikslas – inovatyviu produktu sudominti rinką. Jau kitą mėnesį jis bus pristatytas tarptautinėje autobusų pramonės parodoje.

„Tikimės, kad patentuotą technologiją mums pavyks parduoti, kadangi tai geriausias šiuo metu sprendimas, įvertinus tiek taršą, tiek saugumą, tiek eksploatacines savybes ar panašiai“, – nurodo įmonės vadovas.

Bandymai vandenilį panaudoti degalų gamybai pasaulyje nėra jokia naujiena. Panašūs tyrimai vyko JAV, Italijoje, Norvegijoje, Indijoje, kitose šalyse. Tačiau p. Karsokas atkreipia dėmesį, kad šie projektai buvo gana siauri ir mažai pritaikomi. Pavyzdžiui, JAV buvo tirta, ar gamtinių dujų ir vandenilio mišinys tinkamas nedideliems „Ford“ sunkvežimiams. Italijoje vyko tyrimai, ar galima mišinį panaudoti vienos rūšies autobusams. Šių tyrimų rezultatai padėti į stalčių.

„Mes kėlėme sau tikslą – ištirti visas prieinamas transporto priemones, važiuojančias gamtinėmis dujomis, ir atsakyti, ar galima joms visoms pritaikyti universalų sprendimą“, – aiškina p. Korsakas.

Stabdo mokesčiai

Nors visiems su ekologija ir aplinkos tausojimu susijusiems projektams pranašaujama šviesi perspektyva, kol kas ekologiškų degalų proveržio nėra.

„Taip, mes susiduriame su įvairiais sunkumais. Nėra taip paprasta, kaip norėtųsi. Tačiau viskas nėra ir taip blogai, kaip galėtų būti“, – kalbėdamas apie ateities lūkesčius juokauja įmonės vadovas. Jis primena, kad Lietuvoje suslėgtoms gamtinėms dujoms, kurios naudojamos kaip transporto degalai, taikomas didžiausias visoje ES akcizas. Išimtis padaryta tik viešajam transportui. Todėl šiam transportui važiuoti gamtinėmis dujomis netgi labai apsimoka: naudojant suslėgtas gamtines dujas išlaidas degalams galima sumažinti 20–40%.

Antra, vandenilis yra brangesnis nei gamtinės dujos. Jo gamybos savikainą lemia elektros kaina. Laboratorijoje vandenilis išgaunamas iš demineralizuoto vandens, kuris skaidomas į vandenilį ir deguonį naudojant elektros energiją.

„Mes nuolat sukame galvą, kur gauti ekologiškos ir pigios elektros. Deja, kol kas tokių variantų nėra daug“, – svarsto pašnekovas.

Skatintų lengvatos

Vilčių teikia tik kartkartėmis ES atsinaujinančios diskusijos dėl galimybių degalus apmokestinti pagal jų taršą. Jeigu tai įvyktų – suslėgtų gamtinių dujų ir vandenilio mišiniai būtų ekologiškiausiai ir mažiausiai apmokestinti. Kiekviena gamtinių dujų dalis, pakeista vandeniliu, tokiu pačiu procentu sumažina ir į aplinką išmetamų teršalų kiekį. Vandenilio degimo rezultatas – vanduo, taigi šis kuras yra absoliučiai ekologiškas.

„Deja, kol kas ekologiškos idėjos patrauklios tik nedaugeliui entuziastų ir masiniu reiškiniu netampa. Vartotojai įvertina ekonominį efektą ir, kol nėra mokestinių lengvatų, ekologiškumas pralaimi“, – apgailestauja pašnekovas.

UAB „SG dujos Auto“ laboratorija pastatyta ir vandenilio panaudojimo tyrimai vyko finansuojant ES, – Lietuvos verslo paramos agentūra abiem projektams skyrė 1,6 mln. Eur.

2016–2017 m. bendrovė planuoja tyrinėti didesnio sodrumo hidrometano mišinius – mokslininkai tęs tyrimus su vandenilio koncentracija gamtinėse dujose iki 25% tūrio, taip pat vandenilio panaudojimą maišant su kitomis degalų rūšimis – benzinu, dyzelinu.

„Mūsų planuose yra ir gryno vandenilio panaudojimo tyrimai“, – užsimena p. Korsakas.

Beje, mokslininkai mato ir platesnę pritaikymo perspektyvą – tyrimų rezultatai galėtų būti pritaikyti tokiam transportui kaip traukiniai ar laivai.

Jei atsirastų poreikis UAB „SG dujos Auto“ imtųsi ir pramoninės hidrometano įrangos gamybos. Tokią įrangą būtų galima eksportuoti į Baltijos šalis, Lenkiją, Rusiją, Kazachstaną.

UAB „SG dujos Auto“ priklauso „SG dujos“ įmonių grupei. „SG dujos“ tiekia suslėgtas gamtines dujas viešajam transportui. Įmonė Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Marijampolėje, Telšiuose ir Ukmergėje plėtoja suslėgtų gamtinių dujų infrastruktūrą: projektuoja, stato ir eksploatuoja gamtinių dujų kompresorines stotis, kuriose miestų autobusai papildo degalų talpyklas.

Straipsnis rugsėjo 29 d. publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir „VŽ Premium“.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PRAMONĖS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kauno „Serfas“ šiemet tikisi 1,8 mln. Eur pelno 1

Lietuvos kapitalo statybinių medžiagų gamybos ir prekybos įmonė „Serfas“ šiemet planuoja gauti apie 55 mln.

Pramonė
2018.08.17
Ruošiasi plėtrai JAV: pasitelkė prestižinį Kalifornijos universitetą Premium

Keturios Lietuvoje veikiančios bendrovės pateko į Kalifornijos universiteto Los Andžele programą verslui. Su...

Vilniaus pramonės parko nebus – suzmeko į durpes Premium 23

Lygiai prieš metus premjeras, tuometis ūkio ministras ir sostinės meras pažadėjo, kad 2019 m. pradės veikti...

Pramonė
2018.08.17
„Achemai“ už terminalą siūlo mokėti perpus mažiau 6

Energetikos ministerija ketvirtadienį pateikė SkGD terminalo ir susijusių veiklų optimizavimo pasiūlymų...

Energetika
2018.08.16
Vilniaus rajone statys pirmąją Lietuvoje polikarbonato plokščių gamyklą Premium 3

Nemenčinėje estiško kapitalo UAB „Minsko 7“ ketina statyti pirmąją Lietuvoje polikarbonato plokščių gamyklą.

Pramonė
2018.08.16
Metinis pramonės augimas Lietuvoje – vienas spartesnių ES

Metinis pramonės augimas Lietuvoje birželį buvo vienas didesnių tarp Europos Sąjungos (ES) šalių,...

Pramonė
2018.08.14
Alternatyva plastikui – iš „Stora Enso“ biokompozito pradedami gaminti indai

Vienai pirmaujančių pasaulyje medienos pramonės grupių „Stora Enso“ pasiūlius alternatyvą plastikui, iš...

Pramonė
2018.08.13
Atleistas Šiaulių „Statgos“ direktorius padavė į teismą švedų akcininką Premium 16

Prekybos įrangos ir ergonominių baldų gamybos UAB „Statga“ šiemet pakeitė pavadinimą, direktorių, o buvęs...

Pramonė
2018.08.13
„Rokiškio aliejinei“ dar vienas šansas: teismas nusprendė, kad moki

Lietuvos apeliacinis teismas nustatė, kad pirmosios instancijos teismas nepagrįstai iškėlė UAB „Rokiškio...

Pramonė
2018.08.13
Klientus laimi sprendimais ir darbų galerija: gamino ir „Spotify“ biurui, ir „Nordea“ valgyklai Premium

Pagaminęs produktą, naudojamą „Spotify“ biure Niujorke, jau turi, ką papasakoti potencialiems užsakovams.

Pramonė
2018.08.13
„Akmenės cementas“ mažina nuostolius  

Vienintelė Lietuvoje cemento gamybos bendrovė „Akmenės cementas“ šiais metais planuoja parduoti daugiau...

Pramonė
2018.08.10
VMG su 140 mln. Eur investicija kuriasi LEZ ir pati kuria pramonės parką 3

Šiandien Vakarų medienos grupė (VMG) oficialiai pradeda medžio drožlių plokščių fabriko statybas Akmenės LEZ...

Pramonė
2018.08.10
Vokietijos milžinė „Karcher“ kai kuriuos modelius patikėjo gaminti tik „Vilmai“ Premium 8

Naujas gaminys – grindų plovimo mašina – ir kiti valymo įrengimai praėjusiais metais elektros ir mechaninių...

Pramonė
2018.08.10
Vakarų medienos grupė perleidžia žirgyno projektą: investicijos sieks 14 mln. Eur Premium

Vilniaus rajone šį mėnesį pradedamas statyti žirginio sporto kompleksas, kurio iniciatorius buvo Sigitas...

Pramonė
2018.08.09
„Regio potencialas LT“: ES subsidijos grąžinimas priklausys nuo darbo našumo

Pagal naują ES priemonę „Regio potencialas LT“ gamybininkai galės pretenduoti į grąžinamą subsidiją pastatams...

Pramonė
2018.08.09
A. Lukašenka suabejojo LEZ nauda: jų indėlis į ekonomiką neatsveria lengvatų 3

Laisvosios ekonominės zonos( LEZ) Baltarusijoje sukuria maždaug 4% BVP, tačiau Aliaksandro Lukašenkos,...

Pramonė
2018.08.09
„Vichiunai – Rus“ apyvarta priartėjo prie 10 mlrd. rublių 25

Vieno stambiausių Kaliningrado srities jūros gėrybių perdirbėjo „Vichiunai – Rus“ pardavimo pajamos pernai...

Pramonė
2018.08.09
Pakuotės paklausa augins „Grigeo“ sparčiau nei planuota 1

Medienos ir popieriaus įmonių grupė AB „Grigeo“ kartu su Šveicarijos įrengimų tiekimo „Bobst Mex SA“ baigė...

Pramonė
2018.08.08
„Livonia Partners“ investuoja į „Freor“ 2

Baltijos šalyse veikiantis privataus kapitalo fondas „Livonia Partners“ investuoja į komercinės šaldymo...

Rinkos
2018.08.08
Klaipėda plaukia į pasaulio vandenynus Premium 2

Konteinerių krova uoste šauna į viršų: rekordinius metus planuoja ir Klaipėdos konteinerių terminalas, ir...

Transportas
2018.08.08

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau