Grimasos laisvojoje rinkoje

Publikuota: 2016-09-22
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Kažin ar daug rastume verslininkų, nesvajojančių įsikurti rinkoje, kurioje nėra konkurencijos, – dirbi pasišvilpaudamas ir dėl nieko daug nesuki galvos: verslas rieda seniai nutiestomis vėžėmis, vartotojams irgi galvos neskauda – juk rinktis nereikia, nes nėra iš ko.

Lietuvoje tarsi tapo įprasta, kad į bet kurį naujoko mėginimą įsisprausti į rinką ne tik šnairuojama, bet ir bandoma kaišioti pagalius į ratus. Ne visada į tai reaguoja Konkurencijos taryba, pašaukta operatyviai ir rezultatyviai reaguoti į konkurencijos smaugimo užuomazgas. Dar ne taip seniai taksi paslaugų rinkos senbuviai kaip įmanydami priešinosi „Uber“ atėjimui, viešbučių verslo atstovai stojo prieš būsto turistams nuomotojus ir kt.

Ir štai dar viename rinkos segmente žiebiasi raudona šviesa: šįkart Estijos kapitalo keleivių vežimo autobusais bendrovei „Lux Express“, norinčiai žengti į Lietuvą ir vežioti keleivius jau ne tik tarptautiniais maršrutais, bet ir vidaus, t. y. Lietuvos, rinkoje. Tačiau šiuo atveju kliūtimi didinti konkurenciją tampa ne tiek kolegos vežėjai, kiek seniai apkerpėję Lietuvos teisės aktai. Jie saugo pasenusią reguliavimo tvarką, kuri prieštarauja Europos teisei. Lietuvoje teisės aktų ūkyje padėtis apskritai keista: kai kuriais atvejais skubame bėgti prieš garvežį, pirmieji ES įteisiname vieną ar kitą tvarką, kuri iš tiesų galėtų dar palaukti ne vienus metus, o ten, kur „tvarka“ iš tiesų švinksta, atsiranda milijonas priežasčių jos nekeisti, stumti laiką ir pan.

Hannesas Saarpuu, „Lux Express Group“ generalinis vadovas, šiandien VŽ puslapiuose stebisi keleivių vežimo autobusais padėtimi Lietuvoje. Pasak jo, šis transporto rinkos segmentas mūsų šalyje iš dalies yra tarsi komercinis, iš dalies – reguliuojamas: valstybė šios veiklos nedotuoja, vežėjų neremia, tačiau reguliuoja ir koordinuoja vidinę autobusų transporto sistemą. „Įmonės Lietuvoje negali tiesiog pasiūlyti naujo maršruto ar pradėti konkuruoti esamais, net jei pasiūlytų keleivius vežti gerokai pigiau. Leidimą tam turi išduoti Valstybinė kelių transporto inspekcija, Tačiau ji konkursus skelbia ir leidimus išduoda tik tada, kai nustato, kad konkrečiame maršrute trūksta autobusų. Jei autobusai konkrečiu maršrutu važinėja neužpildyti, vadinasi, daugiau konkurencijos ten nereikia – leidimas neišduodamas“, – lietuviškos tvarkos nesupranta p. Saarpu. Išties keista: jei keleivių vežimas yra verslas, jei privati kompanija nori jo imtis, tai gal ne valdininkams turėtų skaudėti galvą dėl „neužpildytų maršrutų“. Jau verslas kaip nors atsirinks, ar naudinga jam imtis tam tikro maršruto.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Minėta inspekcija vienintelė turi teisę skelbti verdiktą, ar reikia naujų maršrutų. Jei valdininkai nusprendžia, kad reikia, skelbiamas konkursas. Tačiau paprastai ir papildomi, ir nauji maršrutai atitenka vietos vežėjams, jau turintiems licencijas vežti keleivius reguliariaisiais maršrutais Lietuvoje. Kitaip tariant, viskas padalyta tarp savų. Nesvarbu, kad ne visų paslaugų kokybė yra patenkinama – yra ir senų, ir ne itin švarių autobusų.

Vietos vežėjai galimo konkurento priekaištus atmeta. Linas Skardžiukas, UAB „Kautra“ generalinis direktorius, atšauna, kad Lietuvoje tarpmiestinių autobusų rinka veikia puikiai ir pakeitimai nieko gero neduotų. Jis akcentuoja, kad vietos vežėjai dabar neprašo valstybės dotacijų ir iš nepopuliarių maršrutų patiriamas išlaidas dengia iš savo kišenės, t. y. iš pajamų, gautų iš populiarių maršrutų. Esą liberalizavus ir visiems atvėrus rinką, valstybei tikriausiai tektų primokėti vežėjams už reisus nepopuliariais maršrutais.

Kaip visada, teisybė slypi kažkur per vidurį, abiejų pusių argumentai turi tam tikrą svorį. Tačiau, beatodairiškai ginant savo komfortą, derėtų nepamiršti: europinius reglamentus vykdyti teks ir konkurencijos ribotojai užtarimo neras.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Paslaugos“
„Lietuvos ryto“ grupės finansai: metus lydėjo ir nuostoliai, ir dividendai Premium

Žiniasklaidos grupės „Lietuvos rytas“ valdomų bendrovių konsoliduotos pajamos 2021 m. simboliškai sumenko, o...

Rinkodara
2022.05.24
Teismas neleido stabdyti prieigos prie „Russia Today“ portalų

Teismas gegužę neleido Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybai stabdyti prieigos prie Rusijos valstybinės...

Rinkodara
2022.05.23
„YouTube“ ištrynė daugiau kaip 70.000 Kremliaus pasakojimų apie karą 6

„YouTube“ pašalino daugiau kaip 70.000 vaizdo įrašų ir 9.000 kanalų, susijusių su Rusijos karu Ukrainoje, nes...

Inovacijos
2022.05.22
Ministerija: didžiųjų pasaulio įmonių apmokestinimo naudos Lietuva sulauktų 2025-aisias

Lietuva palaiko globalaus pelno mokesčio tarptautinėms kompanijoms iniciatyvą įvedant jį nuo 2024-ųjų, o jo...

Finansai
2022.05.19
„Transparency international“: dėl duomenų atvėrimo ir panaudojimo Lietuva užima paskutinę vietą ES 11

Lietuva yra tarp prasčiausiai viešajam interesui svarbius duomenis atveriančių ir panaudojančių Europos...

Rinkodara
2022.05.18
TV3 nuo birželio transliuos naują kanalą rusų kalba 2

TV3 žiniasklaidos grupė antradienį pranešė nuo birželio pradžios pradėsianti transliuoti naują kanalą rusų...

Rinkodara
2022.05.17
„Eurovizija“ su Monika Liu prie ekranų sutraukė per milijoną žiūrovų

Tarptautinį „Eurovizijos“ konkursą, kuriame šiemet Lietuvai atstovavo Monika Liu, buvo įsijungę daugiau nei...

Rinkodara
2022.05.17
„Verslo žinioms“ – Metų nacionalinės žiniasklaidos priemonės apdovanojimas

Spaudos atgavimo, kalbos ir knygos dienos išvakarėse apdovanoti Europos Sąjungos (ES) investicijų efektyvumą...

Verslo aplinka
2022.05.06
„Rekvizitai.lt“ – nauja duomenų analizės paslauga ir dovana VŽ prenumeratoriams 6

Portalą „rekvizitai.lt“ papildo nauja „Premium“ rubrika, kurioje vartotojai galės parsisiųsti „rekvizitai.lt“...

Prekyba
2022.05.05
Internetinė žiniasklaida „google mokesčio“ norėtų nuo 2023-iųjų 4

Internetinė žiniasklaida siūlo Vyriausybei svarstyti galimybę taikyti skaitmeninių paslaugų mokestį...

Rinkodara
2022.05.04
EK atmetus skundą dėl LRT finansavimo, ginčas persikėlė į ES Teisingumo Teismą

Europos Komisija (EK) atmetė Lietuvos komercinės žiniasklaidos skundą dėl Lietuvos nacionalinio radijo ir...

Rinkodara
2022.05.03
„Ekspress Grupp“ pirmojo ketvirčio nuostolis viršijo 0,5 mln. Eur

„Delfi“ naujienų portalus Baltijos valstybėse valdanti Estijos žiniasklaidos ir pramogų grupė „Ekspress...

Rinkodara
2022.04.29
Institucijoms suteikta daugiau galių riboti karo propagandą

Seimas antradienį patvirtino pataisas, suteiksiančias daugiau galimybių žurnalistų etikos inspektoriui...

Verslo aplinka
2022.04.19
LRT atnaujina savo prekės ženklus

Iki 2022 m. vasaros LRT žiūrovai išvys atnaujintus LRT kanalų prekės ženklus. Įvaizdžio atnaujinimas apima...

Rinkodara
2022.04.12
Rusija apkaltino „YouTube“, kad blokuoja Valstybės Dūmos kanalą

Rusijos pareigūnai šeštadienį apkaltino vaizdo įrašų ir transliavimo platformą „YouTube“ blokuojant...

Verslo aplinka
2022.04.09
Rusija kovoja su „Google“: apkaltino „melagienų“ skleidimu

Rusijos žiniasklaidos priežiūros tarnyba „Roskomnadzor“ ketvirtadienį pareiškė uždrausianti JAV interneto...

Inovacijos
2022.04.07
Lietuvoje pradėta retransliuoti Ukrainos „UA: PBC“ radijo programa

Lietuvos radijo ir televizijos centras (Telecentras) per vidurinių bangų siųstuvą Lietuvoje pradėjo...

Rinkodara
2022.04.04
LRTK žiniasklaidai prilygino dalį vaizdo tinklaraštininkų 1

Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK) patvirtino gaires vaizdo tinklaraštininkams (vlogeriams),...

Rinkodara
2022.03.31
Ministerijos viešinimui išleidžia 30% mažiau nei planuoja

Ministerijų numatytos ir išleistos lėšos publikacijoms skiriasi bent 30%, pranešė „Transparency...

Rinkodara
2022.03.31
„Google“ raginama šalinti programėles, per kurias galima žiūrėti uždraustas TV programas 3

Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK) kreipėsi į „Google“, prašydama pašalinti iš „Google Play...

Rinkodara
2022.03.23

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku