Grimasos laisvojoje rinkoje

Publikuota: 2016-09-22
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Kažin ar daug rastume verslininkų, nesvajojančių įsikurti rinkoje, kurioje nėra konkurencijos, – dirbi pasišvilpaudamas ir dėl nieko daug nesuki galvos: verslas rieda seniai nutiestomis vėžėmis, vartotojams irgi galvos neskauda – juk rinktis nereikia, nes nėra iš ko.

Lietuvoje tarsi tapo įprasta, kad į bet kurį naujoko mėginimą įsisprausti į rinką ne tik šnairuojama, bet ir bandoma kaišioti pagalius į ratus. Ne visada į tai reaguoja Konkurencijos taryba, pašaukta operatyviai ir rezultatyviai reaguoti į konkurencijos smaugimo užuomazgas. Dar ne taip seniai taksi paslaugų rinkos senbuviai kaip įmanydami priešinosi „Uber“ atėjimui, viešbučių verslo atstovai stojo prieš būsto turistams nuomotojus ir kt.

Ir štai dar viename rinkos segmente žiebiasi raudona šviesa: šįkart Estijos kapitalo keleivių vežimo autobusais bendrovei „Lux Express“, norinčiai žengti į Lietuvą ir vežioti keleivius jau ne tik tarptautiniais maršrutais, bet ir vidaus, t. y. Lietuvos, rinkoje. Tačiau šiuo atveju kliūtimi didinti konkurenciją tampa ne tiek kolegos vežėjai, kiek seniai apkerpėję Lietuvos teisės aktai. Jie saugo pasenusią reguliavimo tvarką, kuri prieštarauja Europos teisei. Lietuvoje teisės aktų ūkyje padėtis apskritai keista: kai kuriais atvejais skubame bėgti prieš garvežį, pirmieji ES įteisiname vieną ar kitą tvarką, kuri iš tiesų galėtų dar palaukti ne vienus metus, o ten, kur „tvarka“ iš tiesų švinksta, atsiranda milijonas priežasčių jos nekeisti, stumti laiką ir pan.

Hannesas Saarpuu, „Lux Express Group“ generalinis vadovas, šiandien VŽ puslapiuose stebisi keleivių vežimo autobusais padėtimi Lietuvoje. Pasak jo, šis transporto rinkos segmentas mūsų šalyje iš dalies yra tarsi komercinis, iš dalies – reguliuojamas: valstybė šios veiklos nedotuoja, vežėjų neremia, tačiau reguliuoja ir koordinuoja vidinę autobusų transporto sistemą. „Įmonės Lietuvoje negali tiesiog pasiūlyti naujo maršruto ar pradėti konkuruoti esamais, net jei pasiūlytų keleivius vežti gerokai pigiau. Leidimą tam turi išduoti Valstybinė kelių transporto inspekcija, Tačiau ji konkursus skelbia ir leidimus išduoda tik tada, kai nustato, kad konkrečiame maršrute trūksta autobusų. Jei autobusai konkrečiu maršrutu važinėja neužpildyti, vadinasi, daugiau konkurencijos ten nereikia – leidimas neišduodamas“, – lietuviškos tvarkos nesupranta p. Saarpu. Išties keista: jei keleivių vežimas yra verslas, jei privati kompanija nori jo imtis, tai gal ne valdininkams turėtų skaudėti galvą dėl „neužpildytų maršrutų“. Jau verslas kaip nors atsirinks, ar naudinga jam imtis tam tikro maršruto.

Minėta inspekcija vienintelė turi teisę skelbti verdiktą, ar reikia naujų maršrutų. Jei valdininkai nusprendžia, kad reikia, skelbiamas konkursas. Tačiau paprastai ir papildomi, ir nauji maršrutai atitenka vietos vežėjams, jau turintiems licencijas vežti keleivius reguliariaisiais maršrutais Lietuvoje. Kitaip tariant, viskas padalyta tarp savų. Nesvarbu, kad ne visų paslaugų kokybė yra patenkinama – yra ir senų, ir ne itin švarių autobusų.

Vietos vežėjai galimo konkurento priekaištus atmeta. Linas Skardžiukas, UAB „Kautra“ generalinis direktorius, atšauna, kad Lietuvoje tarpmiestinių autobusų rinka veikia puikiai ir pakeitimai nieko gero neduotų. Jis akcentuoja, kad vietos vežėjai dabar neprašo valstybės dotacijų ir iš nepopuliarių maršrutų patiriamas išlaidas dengia iš savo kišenės, t. y. iš pajamų, gautų iš populiarių maršrutų. Esą liberalizavus ir visiems atvėrus rinką, valstybei tikriausiai tektų primokėti vežėjams už reisus nepopuliariais maršrutais.

Kaip visada, teisybė slypi kažkur per vidurį, abiejų pusių argumentai turi tam tikrą svorį. Tačiau, beatodairiškai ginant savo komfortą, derėtų nepamiršti: europinius reglamentus vykdyti teks ir konkurencijos ribotojai užtarimo neras.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kauno mero įmonė tikisi taikiai susitarti dėl patalpų Vilniaus centre

Teismui leidus Vilniaus valdžiai iš Centrinio knygyno patalpų Gedimino prospekte iškeldinti nuomininkę –...

Alytaus rajono savivaldybė gyventojams išdalins 750 dūmų detektorių

Alytaus rajono savivaldybė su ugniagesiais vykdo prevencinę akciją, kurios metu gyventojams ruošiasi...

TOP20 didžiausių odontologijos įmonių pagal 2017 m. pajamas 2

VŽ sudarė daugiausia pajamų pernai gavusių odontologijos paslaugų įmonių dvidešimtuką. Sąrašo viršūnėje – UAB...

Lietuva vėl tikisi sėkmingos šalies reklamos Kinijoje

Lietuvą kaip patrauklią turizmui šalį kinams reklamuos Kinijos kelionių agentūra „Shanghai Ctrip Commerce...

Rinkodara
2018.12.15
„CityBee“ perka daugiau nei 5.000 automobilių 36

Dalijimosi automobiliais paslaugas Lietuvoje ir Lenkijoje teikianti bendrovė „CityBee Solutions“ paskelbė...

Transportas
2018.12.14
Pašto sektoriaus pajamos III ketv. padidėjo 1,5%

Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) duomenimis, bendrosios pašto sektoriaus pajamos 2018 m. III ketvirtį sudarė...

EY grynasis pelnas išaugo 22% 2

EY pajamos per praėjusį finansinį laikotarpį paaugo 9,2%, o darbo užmokesčio išlaidos didėjo 11,1%.

Finansai
2018.12.13
Kaip pasiekti, kad paslaugų centrai nebūtų tik laikinas Lietuvos ekonomikos etapas? 4

Paslaugų centrai, kuriuos Lietuvoje steigia globalios įmonės, per pastaruosius metus tapo atskira industrija.

Verslo aplinka
2018.12.13
Advokatų rinka kaista: pokyčiai „Ellex Valiunas“ didina konkurenciją dėl teisininkų ir klientų Premium 17

Žinia, kad dalis didžiausios advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ partnerių steigia savo kontorą, į kurią...

Aplinkosaugininkai: „Metrail“ byloje reikia politinio sprendimo

Vadinamojoje „Metrail“ byloje turi būti priimtas „politinio lygio“ sprendimas, sako Aplinkos apsaugos...

Registrų centras pradeda diskusijas su visuomene dėl duomenų atvėrimo 4

150 naujų atvirų duomenų rinkinių, brandesnis aktualios statistikos pateikimas ir prasidedančios nuolatinės...

VPT: Vilkaviškio valdžia privalo nutraukti sutartį su „Bruneros“ 2

Vilkaviškio rajono valdžia privalo nutraukti 410.000 Eur vertės sutartis su bendrove „Bruneros“ (buvusi...

„Icor“ grupė stiprinasi saugos versle, nusipirko koncerno „Alga“ įmonę Premium

„Icor“ įmonių grupei priklausanti saugos tarnyba UAB „Mano sauga LT“ įsigijo Marijampolėje saugos paslaugas...

„Ellex Valiunas“ atnaujino vadovų komandą 21

Penkių partnerių ir dalies teisininkų komandos pasitraukimą išgyvenanti viena didžiausių Lietuvos advokatų...

Mažėja biurokratijos pavojingų atliekų tvarkytojams

Praėjusios savaitės pabaigoje aplinkos ministras patvirtino naujos redakcijos Pavojingųjų atliekų tvarkymo...

Stato laivus neturėdami jokių gamyklų Premium

Laivų statybos įmonė „CB Baltic“ veikia neturėdama nuosavos gamybinės bazės, specialistų dirbti Lietuvoje...

Pramonė
2018.12.10
Įsigaliojo GPAIS planas B: vartotojai gali teikti dokumentus popieriuje

Praėjusią savaitę įsigaliojo taip vadinamas GPAIS planas B – tvarka, aprašanti, kaip atliekų tvarkytojams...

Sukūrė platformą, kur smulkiesiems gauti sprendimą užtrunka dvi dienas Premium

„Kaip „užkurti“ naujo prekės ženklo e. parduotuvę?“, „Kaip atgauti pinigus iš skolininkų?“ – keli iš...

Turkijoje šiemet atostogavo 190.000 Lietuvos gyventojų 7

Turkijos kultūros ir turizmo ministerijos paskelbta naujausia turizmo statistika rodo, kad Lietuvos turistų...

Algos didžiausiose odontologijos įmonėse – skirtumai matuojami kartais 14

“Sodros“ duomenys leidžia palyginti, kuriose iš dvidešimties didžiausių pagal 2017 m. pajamas Lietuvos...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau