Grimasos laisvojoje rinkoje

Publikuota: 2016-09-22
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Kažin ar daug rastume verslininkų, nesvajojančių įsikurti rinkoje, kurioje nėra konkurencijos, – dirbi pasišvilpaudamas ir dėl nieko daug nesuki galvos: verslas rieda seniai nutiestomis vėžėmis, vartotojams irgi galvos neskauda – juk rinktis nereikia, nes nėra iš ko.

Lietuvoje tarsi tapo įprasta, kad į bet kurį naujoko mėginimą įsisprausti į rinką ne tik šnairuojama, bet ir bandoma kaišioti pagalius į ratus. Ne visada į tai reaguoja Konkurencijos taryba, pašaukta operatyviai ir rezultatyviai reaguoti į konkurencijos smaugimo užuomazgas. Dar ne taip seniai taksi paslaugų rinkos senbuviai kaip įmanydami priešinosi „Uber“ atėjimui, viešbučių verslo atstovai stojo prieš būsto turistams nuomotojus ir kt.

Ir štai dar viename rinkos segmente žiebiasi raudona šviesa: šįkart Estijos kapitalo keleivių vežimo autobusais bendrovei „Lux Express“, norinčiai žengti į Lietuvą ir vežioti keleivius jau ne tik tarptautiniais maršrutais, bet ir vidaus, t. y. Lietuvos, rinkoje. Tačiau šiuo atveju kliūtimi didinti konkurenciją tampa ne tiek kolegos vežėjai, kiek seniai apkerpėję Lietuvos teisės aktai. Jie saugo pasenusią reguliavimo tvarką, kuri prieštarauja Europos teisei. Lietuvoje teisės aktų ūkyje padėtis apskritai keista: kai kuriais atvejais skubame bėgti prieš garvežį, pirmieji ES įteisiname vieną ar kitą tvarką, kuri iš tiesų galėtų dar palaukti ne vienus metus, o ten, kur „tvarka“ iš tiesų švinksta, atsiranda milijonas priežasčių jos nekeisti, stumti laiką ir pan.

Hannesas Saarpuu, „Lux Express Group“ generalinis vadovas, šiandien VŽ puslapiuose stebisi keleivių vežimo autobusais padėtimi Lietuvoje. Pasak jo, šis transporto rinkos segmentas mūsų šalyje iš dalies yra tarsi komercinis, iš dalies – reguliuojamas: valstybė šios veiklos nedotuoja, vežėjų neremia, tačiau reguliuoja ir koordinuoja vidinę autobusų transporto sistemą. „Įmonės Lietuvoje negali tiesiog pasiūlyti naujo maršruto ar pradėti konkuruoti esamais, net jei pasiūlytų keleivius vežti gerokai pigiau. Leidimą tam turi išduoti Valstybinė kelių transporto inspekcija, Tačiau ji konkursus skelbia ir leidimus išduoda tik tada, kai nustato, kad konkrečiame maršrute trūksta autobusų. Jei autobusai konkrečiu maršrutu važinėja neužpildyti, vadinasi, daugiau konkurencijos ten nereikia – leidimas neišduodamas“, – lietuviškos tvarkos nesupranta p. Saarpu. Išties keista: jei keleivių vežimas yra verslas, jei privati kompanija nori jo imtis, tai gal ne valdininkams turėtų skaudėti galvą dėl „neužpildytų maršrutų“. Jau verslas kaip nors atsirinks, ar naudinga jam imtis tam tikro maršruto.

Minėta inspekcija vienintelė turi teisę skelbti verdiktą, ar reikia naujų maršrutų. Jei valdininkai nusprendžia, kad reikia, skelbiamas konkursas. Tačiau paprastai ir papildomi, ir nauji maršrutai atitenka vietos vežėjams, jau turintiems licencijas vežti keleivius reguliariaisiais maršrutais Lietuvoje. Kitaip tariant, viskas padalyta tarp savų. Nesvarbu, kad ne visų paslaugų kokybė yra patenkinama – yra ir senų, ir ne itin švarių autobusų.

Vietos vežėjai galimo konkurento priekaištus atmeta. Linas Skardžiukas, UAB „Kautra“ generalinis direktorius, atšauna, kad Lietuvoje tarpmiestinių autobusų rinka veikia puikiai ir pakeitimai nieko gero neduotų. Jis akcentuoja, kad vietos vežėjai dabar neprašo valstybės dotacijų ir iš nepopuliarių maršrutų patiriamas išlaidas dengia iš savo kišenės, t. y. iš pajamų, gautų iš populiarių maršrutų. Esą liberalizavus ir visiems atvėrus rinką, valstybei tikriausiai tektų primokėti vežėjams už reisus nepopuliariais maršrutais.

Kaip visada, teisybė slypi kažkur per vidurį, abiejų pusių argumentai turi tam tikrą svorį. Tačiau, beatodairiškai ginant savo komfortą, derėtų nepamiršti: europinius reglamentus vykdyti teks ir konkurencijos ribotojai užtarimo neras.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Šiuolaikinės valgyklos pietus siūlo už 1,7 Eur arba nemokamai juos veža net į kitą miestą Premium 2

Verslininkai rizikuoka mažesniuose miestuose atidaryti modernias valgyklas ir paneigia mitus, kad regionuose...

Gazelė
11:16
Populiariausios lietuvių kelionių kryptys: sąrašo viršūnėje – Baltarusija 5

Į užsienį 2018 m. ketvirtąjį ketvirtį keliavo 364.300 šalies gyventojų, arba 5,7% daugiau nei per tą patį...

Paslaugos
06:47
Kampanija „Išsinuomok suomį“ turistams atskleis suomiškos laimės paslaptį 3

Laimingiausia pasaulio šalimi neseniai pripažintos Suomijos turizmo skatinimo agentūra „Visit Finland“...

Paslaugos
2019.03.23
Patarimai teisininkams: kaip patobulinti internetinį puslapį, kad jis imtų dirbti jums 4

Teisininkai jau įgudo klientų ieškoti demonstruodami savo ekspertiškumą renginiuose ar rengdami publikacijas.

Paslaugos
2019.03.23
Vienos kelionės po Lietuvą metu lietuviai išleidžia iki 100 Eur

Paskutinį praėjusių metų ketvirtį Lietuvos gyventojai po savo šalį keliavo daugiau, skelbia Statistikos...

Paslaugos
2019.03.23
M. Pravilonis įsiveržė į geriausių pasaulio someljė olimpą Premium 1

Kovo 11–15 d. Belgijoje, Antverpene, vykusiame XVI Pasaulio someljė čempionate (Best Sommelier of the World...

Laisvalaikis
2019.03.22
Buvusio „Yahoo“ viceprezidento įmonė sukirto rankomis su I. Laursu  Premium 8

Kasų ir prekybos valdymo sistemas smulkioms bei vidutinio dydžio įmonėms kurianti JAV kompanija „Talech“...

Paslaugos
2019.03.22
Į Tailandą Lietuvos piliečiai galės vykti be vizų 5

Nuo balandžio vidurio Lietuvos piliečiai, atvykstantys į Tailandą turizmo tikslais, galės šioje Pietryčių...

Verslo aplinka
2019.03.22
Teisingumo ministerija siūlo atsisakyti notarų išregistruojant įkeistą turtą  6

Teisingumo ministerija siūlo plačiau taikyti elektronines priemones turto įkeitimo sandoriuose, taip mažinant...

Paslaugos
2019.03.22
Brangiausios privačios mokyklos: kiek kainuos nauji mokslo metai Premium 19

VŽ surikiavo Lietuvos nevalstybinės mokyklas pagal naujų, 2019–2020-ų, mokslo metų įkainius.

Paslaugos
2019.03.22
Privačios mokyklos kelia įkainius – sako, brango viskas, net popierius Premium 5

Naujiems 2019–2020 mokslo metams besirengiančios privačios mokyklos viena per kitą skelbia nuo rugsėjo...

Paslaugos
2019.03.22
Dirbtinis intelektas logistikoje: vairuotojų „draugas“ sulaukė vilkikų gamintojų dėmesio Premium 2

Užsimojus sukurti naują produktą, kurio analogų rinkoje nėra, svarbesnės už investicijas jam sukurti gali...

Gazelė
2019.03.22
Įmonių laukia baudos už 2018 m. nesutvarkytas pakuotes Premium

Pildosi prognozės, kad dalies pakuočių tvarkymo užduočių šiemet nepavyks įveikti ir Lietuvos gamintojams bei...

Paslaugos
2019.03.21
„Telia Lietuvą“ palieka dar vienas vadovų komandos narys 17

Iš pareigų traukiasi „Telia Lietuvos“ Verslo klientų vadovas Mindaugas Ubartas. Tai vienas iš daugelio...

Vadyba
2019.03.21
Pavežėjimo platforma „Bolt“ pristatinės ir maistą 5

Viena didžiausių Europos pavežėjimo paslaugų platformų „Bolt“ skelbia, jog šiemet pradeda pristatinėti maistą...

Logistika
2019.03.21
Iš „Google“ ir „Facebook“  100 mln. USD išviliojęs lietuvis pripažino kaltę JAV teisme 7

Prieš porą metų savo apgaulės mastu pasaulį pribloškęs lietuvis Evaldas Rimašauskas JAV teisme prisiėmė...

Technologijos
2019.03.21
Amerikos verslo rūmų valdybai ir toliau pirmininkaus T. Vizgirda

Amerikos verslo rūmų valdybai devintą kadenciją pirmininkaus technologijų įmonei „Harbortouch Payments...

Verslo aplinka
2019.03.21
Turėsime daugiau galimybių pirkti internetu Verslo tribūna 4

Europos Parlamento sprendimas uždrausti geografinį blokavimą internete įsigaliojo 2018-ųjų gruodį. Jau kurį...

Finansai
2019.03.21
Dirbtinio intelekto strategija: kokios kryptys svarbiausios Lietuvai Premium 2

Dirbtinis intelektas (DI) dažnai asocijuojamas su ateitimi ar fantastiniais filmais. Juose paprastai rodomo...

Paslaugos
2019.03.21
Pastatų priežiūros inovacija, aktuali ir valdytojams, ir jų nuomininkams Verslo tribūna 1

Pranešimas apie kilusią problemą – paprastas tarsi įrašas socialiniuose tinkluose. Ir tai tik viena iš naudų,...

Vadyba
2019.03.20

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau