Mobilieji atsiskaitymai: permainos neišvengiamos

Publikuota: 2015-12-20
Mobilieji ir bekontakčiai mokėjimai yra gana pažangus atsiskaitymo būdas, kuriuo tikrai susigundys naujoves mėgstantys vartotojai. Kim Hong-Ji („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Mobilieji ir bekontakčiai mokėjimai yra gana pažangus atsiskaitymo būdas, kuriuo tikrai susigundys naujoves mėgstantys vartotojai. Kim Hong-Ji („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.

Idėja priėjus prie kasos atsiskaityti ne banko kortele, o mobiliuoju telefonu kelią į rinką skinasi beveik 5 metus. Pasistūmėjo iki kelių šimtų prekybos ir paslaugų teikimo taškų, bet tam, kad galėtume nesinešioti nei grynųjų, nei bankų kortelių, regis, prireiks dar tiek pat laiko.

Atrodytų paprasta: tereikia perkelti banko duomenis į išmanųjį telefoną ir pritaikyti kurią nors jau sukurtą programėlę. Tai leistų atsiskaityti ne banko kortele, o prie skaitytuvo priglaudus savo išmanųjį telefoną ir patvirtinus mokėjimą kodu arba savo piršto atspaudu, kuriuo atrakinamas telefonas.

Tokia mokėjimo galimybė sužavėjo technologijų milžinus, ir jie vieni po kiti sukūrė savo platformas. Taigi dabar turime „Apple Pay“, „Google Wallet“, „Android Pay“, „Samsung Pay“ ir minią mažesnių žaidėjų, kurie visi tikisi galiausiai sukurti atsiskaitymo už prekes „revoliuciją“.

Tokių yra ir Lietuvoje: 2011 m. akimirką blykstelėjo UAB „MokiPay Europe“ su savo NFC (Near Field Communication) lipdukais, bet galiausiai susikoncentravo tik į mokyklas ir universitetus. Vėliau darbą tęsti mėgino UAB „EVP International“, valdanti atsiskaitymų prekės ženklą „Paysera“, kuri galiausiai paskelbė, kad išleidžia savo mokėjimo korteles. Atsirado ir mobiliųjų atsiskaitymų UAB „WoraPay“, kuri siūlo atsiskaityti nuotoliniu būdu. Tačiau visi mėginimai Lietuvoje, net kartu sudėjus, užima 1% nesiekiančią atsiskaitymų rinkos dalį.

Plėtrą stabdo bankai

Algirdas Baltaduonis, „MokiPay Europe“ generalinis direktorius, pripažįsta, jog buvo naivu tikėtis, kad žmonės susidomės NFC lipdukais ir perves pinigus iš pagrindinės į kitą sąskaitą ir tada atsiskaitys priglausdami telefoną prie terminalo.

Tačiau, anot jo, kiti būdai taip pat sunkiai randa savo nišą dėl to, kad nėra galimybės tiesiogiai prisijungti prie bankuose esančių vartotojų sąskaitų.

„Mobiliesiems mokėjimams reikia turėti išankstinio mokėjimo sąskaitą, taip atsiranda papildomas žingsnis, kuris yra reikalingas pinigams pervesti. Mums buvo pavykę susitarti tik su vienu Lietuvoje veikiančiu banku – „Danske Bank“, kad šio žingsnio išvengtume, visi kiti bankai atsisakė“, – pasakoja p. Baltaduonis.

Tačiau 2017 m. įsigaliosianti ES Mokėjimo paslaugų direktyva šią padėtį turėtų pakeisti, nes vartotojams bus galima pasirinkti, kurioms programėlėms bus suteikta prieiga prie jų duomenų.

„Bankai šią rinką akylai saugo, nes jie turi sprendimus su kortelėmis, kurie dėl naujo pervedimų reguliavimo gaus papildomą apynasrį. Per artimiausius 3–4 metus aplinka turėtų stipriai pasikeisti ir ateis mobiliųjų ar kitų sprendimų laikas“, – prognozuoja vadovas.

Vaidas Adomauskas, „WoraPay“ generalinis direktorius, sako, kad mobilieji mokėjimai išplis tuomet, kai bankai patys pasiūlys šias paslaugas su savo programėlėmis, o iki tol matysime tik nedidelę dalį vartotojų sudominančius inovatorius.

Perspektyvą mato

Dovilė Grigienė, „Swedbank“ Lietuvoje vadovė, sako, kad mobilieji mokėjimai yra ateities sprendimas, tačiau jo plėtra priklausys nuo kelių veiksnių. Pirmiausia tai nulems infrastruktūros kūrimo laikotarpis ir standartizuoto sprendimo paieškos. Prie to prisidės vartotojų įpročiai ir saugumo užtikrinimas.

„Mobilieji ir bekontakčiai mokėjimai yra gana pažangus atsiskaitymo būdas, kuriuo tikrai susigundys naujoves mėgstantys vartotojai. Tačiau jų dalis visuomenėje paprastai nebūna didelė. Mažai tikėtina, kad naujas atsiskaitymo būdas per trumpą laiką taps patrauklus ir konservatyviajai visuomenės daliai, kuri gana ilgai pratinosi prie įprastų mokėjimo kortelių. Tad tokiam pokyčiui reikės tikrai nemažai laiko“, – svarsto banko vadovė.

Jai pritaria ir Linas Januševičius, SEB banko Verslo plėtros departamento direktorius.

„Nors mokėjimo kortelių populiarumas pastebimai auga, plečiasi jų infrastruktūra, Lietuvoje vis dar didesnė žmonių dalis atsiskaityti įpratusi grynaisiais pinigais“, – dėsto p. Januševičius.

Jis pateikia ir SEB banko klientų statistiką, kuri rodo, kad 64% visų atsiskaitymų vis dar vyksta grynaisiais pinigais, nors mokėjimų banko kortelėmis mastas per 9 šių metų mėnesius išaugo 18%.

Bankai pripažįsta, kad nauja direktyva 2017 m. pareikalaus daugiau išteklių ir investicijų, bet išspręs dabartinius saugumo klausimus, kurie atgraso bendradarbiauti su programėlių kūrėjais.

„Naujoji Mokėjimo paslaugų direktyva, kuri turėtų įsigalioti nuo 2017 m., ne tik suteiktų galimybę tiesiogiai susieti kliento sąskaitą banke su atsiskaitymo programėlėmis, atvertų daugiau galimybių vartotojams, tačiau ir spręstų saugumo klausimus, numatytų mokėjimo paslaugų iniciatorių atsakomybę, jei kliento lėšomis būtų pasinaudota neteisėtai“, – kalba p. Januševičius.

Infrastruktūra – per sena

Visi pašnekovai mini, kad viena pagrindinių kliūčių technologijos plėtrai yra nepritaikyta infrastruktūra. Abu bankai verslui siūlo mokėjimo kortelių skaitytuvus ir jų administravimo paslaugas, tačiau jie NFC lustų nuskaitymo galimybės dar neturi.

Labiausiai tokios mokėjimo galimybės plėtrą galėtų paskatinti mažmeninės prekybos tinklai, tačiau jų infrastruktūra taip pat to dar neleidžia. Pavyzdžiui, „Maximos“ tinkle yra 500 „WinPOS“ kasų su naujais kortelių terminalais, kurie palaiko NFC. Bendrovė skaičiuoja, kad viena tokia kasa pareikalauja bent 2.000 Eur, o leidus mobiliuosius atsiskaitymus prisidėtų ir programavimo darbų išlaidos. Iš viso bendrovės parduotuvėse yra 2.000 kasų.

„Deja, tenka konstatuoti, kad bankų ir tarpininkų (EPS) infrastruktūra šiandien dar neparuošta bekontakčiams atsiskaitymams. Tai taikoma ne tik mokėjimams mobiliaisiais telefonais, bet ir bekontaktėmis banko kortelėmis. Bendro standarto irgi kol kas nėra: „Apple Pay“, „Google Wallet“, „Samsung Pay“ nesuderinami vieni su kitais, nė vienas nėra labai plačiai paplitęs“, – situaciją apžvelgia Renata Saulytė, „Maxima LT“ komunikacijos vadovė.

Jos teigimu, bendrovė yra numačiusi, kad ir Lietuvoje bekontaktis atsiskaitymas ateityje išpopuliarės ar net taps kasdienybe.

Anot jos, per artimiausius dvejus metus prekybos tinkle jau galėtų atsirasti galimybė taip atsiskaityti, tiksliau, visos kasos galės nuskaityti NFC lustus. Tačiau ji pastebi ir grėsmę: daliai pirkėjų toks atsiskaitymo būdas gali pasirodyti nepriimtinas dėl saugumo ar kitų priežasčių.

Išsprendė senų kasų problemą

Kita vertus, dalis infrastruktūros problemos gali būti išspręsta ir be investicijų. Išmaniųjų telefonų gamintoja „Samsung“ šiais metais pristatė turbūt geriausią bekontakčio atsiskaitymo sprendimą „Samsung Pay“. Jį turintis išmanusis telefonas siunčia signalą ir senesniems kasos aparatams, kurie sudaro didžiąją dalį veikiančių Lietuvoje. Tačiau bendrovės programėlė veikia tik naujuose „Galaxy S6“ ir „Galaxy S6 Edge“ išmaniuosiuose telefonuose.

Ji jau buvo pristatyta Pietų Korėjos ir JAV rinkose, artimiausiu metu mėginama žengti į Kiniją, Jungtinę Karalystę ir Ispaniją, tačiau datos kol kas neskelbiamos. Liene Dupate-Ugule, „Samsung Electronics Baltics“ korporatyvinės komunikacijos vadovė, paklausta, kada programėlė galėtų veikti ir Lietuvoje, to pasakyti taip pat negalėjo, tačiau atskleidė, kad dėl veiklos Europoje jau kalbamasi.

„Samsung“ jau dabar dirba su pagrindinėmis bankų kortelių gamintojomis „Visa“ ir „MasterCard“, kalbasi su „American Express“ ir „Citi“ bankais JAV, kad kiekvienas žmogus galėtų atsiskaityti ir tai būtų saugu“, – VŽ sako p. Dupate-Ugule.

Tiesa, reikia pridurti, kad jų sprendimas nebus visuotinis, o prieinamas tik „Samsung“ telefonų turėtojams.

Straipsnis gruodžio 8 d. publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir „VŽ Premium“.

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Inovacijos keliuose: išmanioji sistema padės valdyti eismą ir sumažins aplinkos taršą Verslo tribūna

Nesunku pastebėti, kad augant žmonių populiacijai ir kylant pragyvenimo lygiui, didėja ir transporto...

Verslas „Google“ paieškoje: nuo „Ignitis“, „iPhone“ iki nuolaidų bei žaidimų

Populiariausios „Google“ paieškos verslo segmente rodo, kad lietuviai šiemet labiausiai domėjosi naujuoju...

Rinkodara
09:49
„HCL Technologies“ viceprezidentas: ir be „Barclays“ būtume žengę į Lietuvą Premium

Sudipas Lahiri, Lietuvoje biurą atidariusios „HCL Technologies“ viceprezidentas ir finansinių paslaugų...

„Telia Lietuva“ kuria naują padalinį ir pereina prie globalios veiklos modelio su grupe

„Telia Lietuva“ nuo 2020 m. sausio steigia naują Skaitmeninimo ir analitikos padalinį. Bendrovės valdyba taip...

Paslaugos
2019.12.11
Kauniečių startuolis sukūrė išmanųjį kuponą, atvėrusį daugelio klientų duris Premium

Verslas jau atsikando nekokybiškų programavimo paslaugų iš Azijos: tai, kad Kauno UAB „Aciety“ sukurta...

Gazelė
2019.12.11
Populiariausios „Google“ paieškos Lietuvoje: rinkimai, „Ignitis“ ir „Džokeris“

Metų pabaigoje tradiciškai „Google“ skelbia kasmetinių tendencingiausių 2019 m. užklausų sąrašą, kuriame...

Rinkodara
2019.12.11
Lietuvos bankas: centriniai bankai galėtų leisti ir skaitmenines valiutas 1

Centrinių bankų leidžiamos skaitmeninės valiutos galėtų tapti nauja centrinių bankų leidžiamų pinigų rūšimi...

Rinkos
2019.12.10
„Transcom“ 2020-uosius pasitinka su naujais vadovais ir klientais Premium

Kad viename seniausių kontaktų centrų Lietuvoje „Transcom Worldwide Vilnius“ keičiasi vadovai, VŽ skelbė...

Paslaugos
2019.12.10
Veiklą pradeda „Barclays“ darbuotojus perėmusios „HCL Technologies“ paslaugų centrai

Trečiadienį Lietuvoje oficialiai veiklą pradeda „Barclays“ darbuotojus perėmusios Indijos bendrovės „HCL...

Paslaugos
2019.12.10
Lietuvoje veikiančio „fintech“ startuolio apyvarta artėja prie 1 mlrd. Eur 2

Pernai veiklą pradėjusios Lietuvos finansinių paslaugų teikėjos UAB „ConnectPay“ klientų finansinių operacijų...

Rinkos
2019.12.09
Telecentras spurtuoja: transliuos IPTV aukštąja raiška Verslo tribūna

Dar  šiemet aukštos (HD) raiškos TV programas bus galima pradėti žiūrėti per belaidę išmaniąją televiziją...

Paslaugos
2019.12.09
„SpaceX“ į TKS atgabeno raumeningų pelių, kirminų ir išmanųjį robotą

Jungtinių Valstijų kosmoso bendrovė „SpaceX“ į Tarptautinę kosminę stotį (TKS) sekmadienį atgabeno ankstyvą...

Technologijos
2019.12.08
„Ericsson“ sutiko su 1 mlrd. USD bauda kyšininkavimo byloje 2

Švedijos telekomunikacijų kompanija „Ericsson“ sumokės per 1 mlrd. USD  baudų ir taip užbaigs JAV institucijų...

Rinkos
2019.12.07
Profesorė S. Jarmalaitė: vėžys nebėra mirtina liga Premium

Genetikos profesorė, biologijos mokslų daktarė Sonata Jarmalaitė, Nacionalinio vėžio instituto (VNI)...

Laisvalaikis
2019.12.07
„World Summit Awards“ finale – net šeši Lietuvos projektai

Jungtinių Tautų globojamo Pasaulio viršūnių apdovanojimų (angl. World Summit Awards 2019) konkurso pirmąjį...

Paslaugos
2019.12.07
„Revolut“ žengia pirmuosius žingsnius į pensijų kaupimo rinką 3

Jungtinės Karalystės startuolis „Revolut“, turintis lietuvišką bankinę licenciją, žengia pirmuosius žingsnius...

Rinkos
2019.12.06
JAV persekioja su Rusijos valdžia siejamus kibernetinius nusikaltėlius

Jungtinės Valstijos paskelbė persekiojančios Rusijos kibernetinių nusikaltėlių grupuotę, kurios...

Verslo aplinka
2019.12.06
Autonominių fabrikų dar teks palaukti – 5G diegimas Lietuvoje prasidės 2021 m. Premium 3

Gigabitinę spartą, nejuntamą vėlinimą ir kitus pranašumus žadantis 5G ryšys Lietuvoje bus pradėtas diegti po...

Paslaugos
2019.12.06
„Swedbank“ pradeda siūlyti „Apple Pay“ mokėjimus 6

„Swedbank“ privatiems klientams, turintiems bekontaktes „Mastercard“ korteles, atveria „Apple Pay“...

Paslaugos
2019.12.05
Tarptautiniame „fintech“ reitinge Lietuvai atiteko 4 vieta

Jungtinės Karalystės bendrovės „Findexable“ sudarytame tarptautiniame finansinių technologijų („fintech“)...

Technologijos
2019.12.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau